Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:38

Of het dalen is vind ik lastig, ik denk van niet. het is meer hakken trekken in de kleinere vorm dan die te zien is in de tvdressuur. Het lijkt dus wel te dalen maar wanneer je een lijn zou trekken denk ik dat het in hele kleine mate is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:48

Had de filmpjes van Marijke de Jong vandaag bekeken, en die vind ik toch wel mooi dalen bij de hogere oefeningen, maar idd zie je de rugspieren niet heen en weer swingen, maar mss is dat door die daling niet mogelijk, moet ik nog even over nadenken/opzoeken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:04

Eerst ontspanning en vertrouwen, dan in losgelatenheid voorwaarts met tact en Schwung.
Volte links, volte rechts, gebroken lijnen, slangenvoltes en hoeken.

Een paard kan gemakkelijk zijn achterhand laten zaken zonder over de rug te gaan.
Kijk maar naar alle AR gefrutsel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:22

Simpelman, kan je dat es iets anatomischer uitleggen, want met dit argument overtuig je me niet bepaald.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:25

hwn schreef:
Simpelman, kan je dat es iets anatomischer uitleggen, want met dit argument overtuig je me niet bepaald.

Zak door je knieën, maak je rug hol en ga wandelen.

Ga daarna met doorgezakte knieën, maar losgelaten, soepel met Schwung.... wandelen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:07

Oeps, ik kamp hier met een technisch probleempje: mijn rug zit al 4 jaar vast, dus veel verschil voel ik niet.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:40

Hwn, vind jij dit paard dalen in de achterhand?

Afbeelding

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:25

Niet in de dressuurmatige betekenis van het woord, volgens mij niet, geen "hankenbiegung", paard loopt stuwend ipv dragend te zien aan het ver naar achter geplaatste achterbeen dacht ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:49

Ik meen me te herinneren, Marinke, dat je paard ook een beetje zo is gebouwd.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:20

hwn schreef:
Niet in de dressuurmatige betekenis van het woord, volgens mij niet, geen "hankenbiegung", paard loopt stuwend ipv dragend te zien aan het ver naar achter geplaatste achterbeen dacht ik.

Elk achterbeen dat net de grond verlaat, laat hetzelfde beeld zien.

Of de beweging al dan niet dragend en in balans is, wordt bepaald door de belasting (gewicht) die de dragende benen te verwerken krijgen.

De bewegingsafloop bij dit paard, waarbij het achterbeen exact onder het zwaartepunt (midden) en voor het landende voorbeen wordt geplaatst, is juist datgene wat veel moderne dressuurpaarden missen. Bij die paarden verlaat het achterbeen vóór het voorbeen de grond en landt het voorbeen vóór het achterbeen. Dat is de omgekeerde volgorde en is er sowieso geen balans.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:21

@_Marinke_,

Je paard is in middendraf en dan daalt de achterhand niet hij moet namelijk stuwen.
;)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:57

Simpelman schreef:
@_Marinke_,

Je paard is in middendraf en dan daalt de achterhand niet hij moet namelijk stuwen.
;)

Als de achterhand niet daalt, loopt het paard op de voorhand. Dat staat geheel los van de middendraf.

In elke draf (arbeids- midden- en uitgestrekte) dient de achterhand te dalen om de massa in balans voor te kunnen bewegen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:22

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:41

Precies, als je dat laatste filmpje bekijkt van de draf, dan zie je pas hoeveel fouten er in de huidige rijkunst gemaakt worden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:48

In het tweede filmpje zit er een discrepantie tussen "compressed" op 1.09 en in de animatie op 1.56. In de theoretisch voorgestelde "compressed" wordt de bovenlijn bol voorgesteld terwijl die in de werkelijke bewegingsanimatie terecht niet wordt voorgesteld.

Overigens laat het eerste filmpje laat mooi zien hoe belangrijk een stabiele romp is om een massa in balans te kunnen verplaatsen. Dat evolutieconcept is universeel voor alle grazende zoogdieren is het gevolg van de zwaartekracht.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:32

rompstabiliteit is minstens even belangrijk voor de recht opgaande mens hoor. En voor niet grazende dieren... wat denk je van een kat balancerend over een tuinschutting....Dus waarom je nou dit als iets evolutionairs voor grazende zoogdieren omschrijft....beats me...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:37

oei...een kat is even iets anders, dan een mens of grazend dier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:42

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:48

oji schreef:
rompstabiliteit is minstens even belangrijk voor de recht opgaande mens hoor. En voor niet grazende dieren... wat denk je van een kat balancerend over een tuinschutting....Dus waarom je nou dit als iets evolutionairs voor grazende zoogdieren omschrijft....beats me...

Dat klopt. Alleen werkt het skeletmechaniek voor de noodzakelijke balans bij katachtigen anders dan bij grazende zoogdieren.

Afbeelding

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:53

Leuke reacties op mijn 2 foto's. :P

Hwn, klopt helemaal hoor! Hij is op deze foto's inderdaad stuwend. Toch zie je als je de lijn over de rug door trekt dat die van de schoft naar de staart naar beneden loopt. Veel mensen gaan daar de mist mee in omdat het dan al snel lijkt dat het paard dan zakt en dragend loopt. ;)

Babootje, paard is niet zo gebouwd hoor. Dat valt nog wel mee! Niet een hele goede foto (moet eens foto's op stand gaan maken kom ik achter... Heb er geen 1! :oo ) maar hier zie je wel een beetje dat hij niet een hele lage kont ofzo van zichzelf heeft: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 7633_n.jpg

(je hebt wel gelijk dat hij al snel zo loopt, dit zie je op onze rijfoto's ook terug, vind het persoonlijk enorm moeilijk om hem op het achterbeen te krijgen, heeft veel (hoog) front, word sterk en achter is een slappe vaatdoek... -O- )

Ik ga de filmpjes even bekijken. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:57

@_Marinke_,

Dit is een dalende achterhand

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:10

@Simpelman, dit lijkt me een academisch plaatje, niet? Naar mijn bescheiden mening ziet dit er zeer goed uit, behalve mss iets te streng in de mond, aangezien ie z'n mond opent.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:12

Nu ben ik alleen maar nieuwsgieriger naar Disco wanneer hij zo gaat lopen of er ook maar bij in de buurt komt. :D

Ik vind dit juist een klassiek plaatje.... Zo te zien word ie op 1 hand op stang? gereden en die manier waarop de zweep word gehouden heb ik oa in het boek van steinbrecht gelezen.. Dit paard is imo in opleiding op een klassieke manier. Correct me if I'm wrong.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:04

hwn schreef:
mss iets te streng in de mond, aangezien ie z'n mond opent.

Dat denk ik niet; aan de bakstukken en de stang te zien wordt met een licht contact gereden.
Dat een paard zijn mond open doet kan verschillende oorzaken hebben; hoeft niet altijd druk in de mond te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:25

_Marinke_ schreef:
Babootje, paard is niet zo gebouwd hoor. Dat valt nog wel mee! Niet een hele goede foto (moet eens foto's op stand gaan maken kom ik achter... Heb er geen 1! :oo ) maar hier zie je wel een beetje dat hij niet een hele lage kont ofzo van zichzelf heeft: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 7633_n.jpg

(je hebt wel gelijk dat hij al snel zo loopt, dit zie je op onze rijfoto's ook terug, vind het persoonlijk enorm moeilijk om hem op het achterbeen te krijgen, heeft veel (hoog) front, word sterk en achter is een slappe vaatdoek... -O- )

Moeilijk te zien op deze foto. Ik heb in een ander topic nog meer foto's van Disco gezien en toen had ik de indruk van een hoge schoft en iets aflopende rug. Had jij ook niet moeite met een goed passend zadel?
Ik zag deze foto nog van hem - als het goed is, dit is hem toch? - (misschien is daar beter op te zien wat ik bedoel?)
Afbeelding