[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:23

Ik denk dat ik deze vraag toch het beste hier kan plaatsen..

Ik vraag me al een hele lange tijd af wat 'aan de teugel rijden' nou precies is. Dus niet hoe je het moet doen, maar wat het ís. De definitie van aan de teugel rijden zegmaar. Als die bestaat. :+

Heeft iemand daar een duidelijk antwoord op?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 00:01

@ xIrlijn
Wellicht hebt U hier wat aan?

Kadankovitch schreef:
Aan de Teugel
1.1) Nageeflijkheid:
Het is mij niet bekent of dit begrip ook buiten de gangbare vorm van rijkunst (dressuur en springen) zo'n belangrijke rol speelt. Hetgeen nu volgt heeft vooral betrekking op nageeflijkheid binnen die rijkunst.
Hoe moet je nageeflijkheid omschrijven. De definitie die ik heb geleerd, heeft voor mij pas betekenis gekregen toen ik wist hoe dit verschijnsel aanvoelde als alles in orde was. Dat is eigenlijk te laat. De definitie luidt: 'Nageeflijkheid is de ontspanning van kaak en nekspieren.' Daar werd ik niet veel wijzer van. Hoe voelt het aan? Hoe ziet het uit? En hoe verhoudt het zich in een grotere contekst, zoals 'aan de teugel' en 'aanleuning'. DAT IS NIET MAKKELIJK!! Leg maar eens aan iemand uit hoe coca cola smaakt, als die dit nog nooit gedronken heeft. Vandaar zal ik trachten het begrip te omschrijven.
Als een paard 'nageeflijk' is dan 'geeft' het 'na'. WAARMEE?: de kaak, de nek en eventueel ook de hals. WAAROP?: contact of druk van de hand uitgeoefend via het bit op de kaak en tong. Waarheen?: richting achterhand en/of naar beneden. Tot zover is het simpel.
Hoe voelt het aan? Je zit op je paard; neemt de teugels op; je maakt contact met de mond (in stilstand of in stap). En dan kunnen er TWEE DINGEN gebeuren: Het rijdier houdt het hoofd stug in dezelfde positie, OF HET HOOFD WIJKT TERUG/NAAR BENEDEN EN DE DRUK DIE JE VAN TEVOREN NOG HAD IN DE HAND, VERDWIJNT OF WORDT LICHTER. In dit laatste geval is het paard NAGEEFLIJK.
Tweede stap; je had contact en het paard hield het hoofd stug in dezelfde positie; Nu VERHOOG JE DE DRUK, naar een IETS HOGERE constante spanning; kunnen weer TWEE DINGEN gebeuren: Het paard houdt nog altijd het hoofd in dezelfde positie; OF HET HOOFD WIJKT WEL TERUG/NAAR BENEDEN EN DE DRUK DIE JE VAN TEVOREN HAD, VERDWIJNT OF WORDT LICHTER. Dan is het paard wel weer nageeflijk (Dit komt eigenlijk het meeste voor, bij nageeflijkheid). In het eerste geval is het paard dus NIET NAGEEFLIJK.
Ik ga nu niet in op wat men zou moeten doen om dat wel te verkrijgen; DAT WAS NIET DE VRAAG en zou ook ver buiten het kader van dit 'schrijfsel' gaan. Wel kan ik stellen dat in zo'n geval een meer of mindere vorm van correctie nodig is, variërend van enkele seconden tot veel langer in tijdsbestek.
Uit bovenstaande blijkt dat de uitgangshouding van hoofd en hals ( de hals moet gebogen zijn) NIET BEPALEND IS of het paard nageeflijk is. Als een paard de profiellijn van het hoofd bijna horizontaal heeft, MAAR HET KOMT OP EEN LICHTE DRUK NAAR BENEDEN (dan hoeft die nog niet aan de loodlijn te zijn); Dan is het paard NAGEEFLIJK. Beroemde springruiters zoals Rob Ehrens (nu bondscoach), Anton Ebben, Henk NOOREN,e.a. kon men zien rijden met een enkele trens, hun paard met een lange hals, neus vooruit en PERFECT GEHOORZAAM door een parcour rijden. Dat zou niet kunnen als die dieren op elke hulp van gegeven, direct tegendruk zouden geven of ertegen vechten. DUS NIET IN EEN BEPAALDE HOUDING EN TOCH NAGEEFLIJK.
Veel dressuurruiter maken de fout 'Nageeflijkheid' gelijk te stellen aan een houding. NAGEEFLIJKHEID IS DE BESCHRIJVING VAN HET GEDRAG VAN HET PAARD, niet van de houding.
Nog een belangrijk punt. Nageeflijkheid heeft zoals bijna alles, last van het woord 'TE': te nageeflijk. Dan wijkt het paard alsmaar terug bij de minste of geringste druk en weigert de haan 'aan te nemen' en de hulpen die daardoor worden gegeven. Voorbeeld: Men wilt afwenden, brengt de binnenteugel van de hals af om stelling te vragen en legt de buitenteugel aan om de wending in te zetten. Echter het rijdier zwaait hals en hoofd ver naar binnen toe, geen druk meer op de binnenteugel, en LOOPT LEKKER RECHTDOOR. Op zo'n moment gebruikt het paard 'NAGEVEN' om zich aan de inwerking van de ruiter te onttrekken, verbreekt de aanleuning (daarover later) en is zodoende eigenlijk 'achter de teugel' (=ook een begrip dat U nog vaker zult tegenkomen in uw rijkunstige ontwikkeling, en dat veel mensen hoofdpijn bezorgd). Ook de correctie hierop moet ik U hier schuldig blijven.
Nageeflijkheid is zeer sterk verbonden met de 'vraag' van de ruiter naar werk. Verlangt een ruiter weinig werk dan zal een paard sneller, gemakkelijker nageven. Verlangt een ruiter meer, zal het paard sneller de neiging hebben zich in kaak en nek vast te houden. Verlangt een ruiter teveel voor dat moment, of stadium van africhting, dan komt het vaak tot regelrecht VERZET. HIER LIGT EEN TAAK VOOR DE AFRICHTENDE RUITER: namelijk z'n paard zo af te richten dat het geleidelijk de verhoogde vraag naar inspanning van de ruiter kan voldoen, zonder in kaak en nek vast te zetten, dus in NAGEEFLIJKHEID.
Ik hoop dat een en ander nu duidelijker is geworden, maar er volgt nog uitleg over het grotere geheel waarin dit begrip zit: 'AAN DE TEUGEL' zijn en 'AANLEUNING'.

Dit is wat ik heb geschreven over 'aan de teugel' zijn of rijden van een paard. Ik geloof, daar volgt nog een tekst op. Deze staat op pag.162 e.v.
Hopelijk is dit iets waarmee U verder kunt. Indien er nog vragen zijn, dan zie ik ze met veel plezier tegenmoet.

Met vriendelijke groet
Kadankovitch

clarence

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 05:57

Goed stuk Kadankovitch.

Wat is de correctie voor een paard dat "achter de teugel" gaat?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:35

@Clarence,
Dank;

Dit 'verschijnsel' is eerder een indicatie van de 'geestelijke' instelling van het paard ten aanzien van de ruiter en de door hem/haar gegeven opdrachten. Ofschoon het vaak 'gevaarlijk' is naar de gedachtegang van een ander wezen te gaan raden, kan het hierbij wel een nuttig zijn.
Ofschoon de oplossing vaak gegeven wordt in 'drijven', 'benen erbij', enzoverder. Heb ik wel eens de indruk dat wordt 'OVERDREVEN'; lettelijk en figuurlijk. Men zou er goed aan doen zich af te vragen, waarom het rijdier zich wil onttrekken aan de inwerking van de ruiter. Er wordt mijns inziens vaak op een te hoog tempo gereden, teveel gedreven, dat alles met de beste bedoeling de achterhand er onder in te drijven. Maar als de achterhand er nog niet voor klaar is en nog vooral stuwend functioneerd dan stimuleert dat drijven slechts het stuwende 'bewegingsmimiek' van de achterhand. Bijgevolg het paard gaat sneller, gooit daarbij nog meer gewicht op de voorhand en maakt zichzelf, bij wijze van spreken, onbestuurbaar. In richtingsveranderingen wil het dier ook eerder uitbreken. Het dier drukt zich meer en meer uit elkaar en komt meer op de voorhand.
Natuurlijk zijn er ook andere redenen waarom een rijdier zich aan de inwerking wenst te onttrekken. Ik ben ook wel eens een geval van pure kwaadwillendheid tegengekomen. Maar dat is dan toch wel de uitzondering.
Ook moet men bedenken dat lichamelijk onvermogen en lichamelijk gebrek een dunne lijn is.

Ik hoop dat ik, althans voor het eerste, uw vraag een beetje heb kunnen beantwoorden, zonder de pretentie volledig te zijn.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch
In preciese remedie is er wel, maar variëerd van paard tot paard, al naar gelang het stadium van africhting. Het is in dit kader onmogelijk alle variaties hier te beschrijven. Daarvoor zou ik toch wel een concreet voorbeeld moeten hebben, (ja dit is een uitnodiging)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:39

Kadankovitch, heel erg bedankt voor je goede en duidelijke uitleg. Hartstikke fijn, het is me zeker veel meer duidelijk nu.

Toch blijf ik wel met een vraag zitten. Er wordt gepraat over 'nageeflijkheid'. Ik heb een tijdje gedacht dat dit hetzelfde was als 'aan de teugel' rijden, dat je deze twee begrippen voor elkaar kon afwisselen. Maar laatst is mij uitgelegd dat dit niet het geval is. Houdt dat in dat jouw formulering alleen gaat over nageeflijkheid? En dat daar dan uiteindelijk aan de teugel rijden uit voortvloeit? Of staan die twee dingen helemaal los van elkaar, of zijn ze volgens jou eigenlijk hetzelfde?

Groetjes!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:34

xIrlijn, U eerste vraag is mijn inziens juist; uit nageeflijkheid vloeit aanleuning voort, in die zin dat aanleuning niet kan zonder nageeflijkheid maar een paard wel nageeflijk kan zijn zonder de aanleuning tot stand te brengen. In zo'n geval wilt het paard de hand niet goed in voorwaarts-neerwaartse richting volgen. Vaak is dat het gevolg van krachtdadige inwerking met de hand. Dat hoeft niet persé slecht paardrijden in te houden, maar kan de 'bijwerking' zijn van een noodzakelijke correctie van (bijvoorbeeld ) een paard dat geruime tijd 'tegen te teugel' gereden is, of in een 'schijn-aanleuning' en die dan door correctie moet leren kaak- en nekgewricht te ontspannen. Aanleuning kan door de ruiter worden opgewekt, gemanipuleerd, maar nooit echt worden afgedwongen. Een paard naar de hand toe 'schoppen' is nauwelijk een 'vertrouwen wekkende maatregel'. En een paard heeft vertrouwen nodig om zacht aan de hand 'aan te leunen'.

Het is een moeilijk onderwerp, waarover hele boekwerken zijn volgeschreven en waar ook heel verschillend over gedacht kan worden: Lees bijvoorbeeld in de topic "Nageeflijkheid" een interpretatie op dit onderwerp gegeven door 'Professor'. Niet mijn mening, maar een interessante visie over 'nageven' en 'aannemen' (=voor mij het volgen van de hand).
In het boek van wijlen Racinet over de tweede methode van Baucher wordt weer een derde opvatting over de verhouding tussen ruiterhand en paardenmond gegeven (een variatie op hetgeen ik hierboven heb beschreven). Voor alle duidelijkheid (of niet verwarring }> ) mijn rijkunstige benadering komt het meeste met deze laatste (de 2de methode van Baucher) overeen. Een ouderwetse, uit de tijd zijnde minderheidstandpunt. Baucher wordt over het algemeen verkettert als niet klassiek en een afgrond in de rijkunst. Vooral door mensen die zijn latere inzichten negeren. Ieder zijn/haar smaak.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:32

Hallo,
Vaak hoor ik mensen zeggen je moet je paard aan de teugel laten lopen door de ontspanning te ' zoeken'.
Ik wil dat nu eens gaan proberen want ik doe het meestal door middel van spelen met mijn handen.
Mijn pony is een pony met wat arabisch bloed en beetje fel druk en een sterrenkijker. Zodra ik been geef is haar eerste reactie hoofd omhoog. als ik niets doe met mijn handen blijft ze haar hoofd in de lucht. Ook haar 5 rondjes laten lopen helpt niet (dan kan ze erachter komen dat ze niet zo snel hoeft)
Ik na heel ontspannen zitten en onspannen in mijn handen maar ze gaat alleen maar sneller en sneller en haar hoofd zit bijna tegen mijn neus aan (zonder dat ik wat doe met mijn handen)
ik heb al vele dingen geprobeerd en ook al van verschillende mensen advies gekregen maar ik kom er niet uit. Ik vindt dat druk geven ook niet altijd fijn eruit zien!
heeft iemand advies of wat is jullie manier?
hoop dat het zo duidelijk is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:35

Lijkt alsof de pony erg gespannen is of pijn heeft.
Op de foto in je profiel 'trek' je haar ook echt naar beneden. :\

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:36

gespannen is ze heel erg ofja ze maakt zich druk om niets.
pijn heeft ze niet DA heeft gekeken en ander zadel geprobeerd.
Ook heb ik al een dik dubbel geborken bit dat ze wat meer kan spelen met dat bit

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:38

Maar is ook haar rug helemaal nagekeken en tanden etc?

Als ze erg gespannen is lukt het je sowieso niet om je pony op een correcte wijze te rijden..

Nageeflijkheid komt vanuit de ontspanning.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:40

tanden zijn denk 1,5 maand geleden bij gewerkt en rug is nagekeken

en dat is het hem ik kan wel ontspannen maar mijn pony niet !ze moet zich altijd ruk maken altijd racen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:43

Dan zou ik eerst daarmee beginnen. Dat is de basis..
Eerder lukt het je echt niet anders dan haar hoofd naar beneden te trekken.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:44

met hem ontspannen krijgen?
maar hoe?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:45

Tja, ik zou zeggen neem les als je dat nog niet hebt of vraag het aan je instructrice. Zo is dat natuurlijk moeilijk te bepalen.. Ik weet niet hoe je pony is en wat hij doet ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:46

les hem ik al en zei zegt dat het gewoon neit gaat lukken met deze pony :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:50

Tja, daar kom je ook niet verder mee.. Misschien een andere instructrice zoeken?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:52

nee dat nooit ik heb dit al van meerdere mensen gehoord.
Ik kan met bijna niemand opschieten en met deze wel.
die gene gaat ook altijd me eop wedstrijden en ik heb veel aan haar.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:53

Tja dan vrees ik dat je inderdaad niet meer verder komt. Om zo te redeneren vind ik erg slecht. Iedereen komt er wel.. Bij de een is dat op een korte termijn bij de ander duurt dat een paar jaar.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:54

@ Ietjelover: Denk eens logisch na over ontspannen en loslaten. Draaf eens met een los teugeltje door de bak heen, ga wat verlicht zitten en laat je paard/pony eens op die manier zichzelf warm lopen. Pak de teugels gewoon stukje bij beetje wat meer op en blijf zelf ook eens los in je lijf. Wanneer je dan teveel druk of spanning geeft zul je dat gelijk merken dat je pony zal protesteren..
Je hoeft niet met je instructeur op te kunnen schieten, je moet er van leren. En soms zul je ook dingen horen die je niet aanstaan, maar zo is het nu eenmaal. Paardrijden is geen fietsen wat je van de ene op de andere dag leert.

@ Somebitch: Nageeflijkheid komt (zoals je ook in de bovenstaande post van Kadankovitch had kunnen lezen) voort uit aanleuning en niet uit ontspanning. Je moet als ruiter inderdaad los durven laten, maar waneer je de aanleuning niet voor elkaaar hebt zal de nageeflijkheid nooit optimaal zijn. Ontspanning is het loslaten van het lichaam, je begrijpt vast dat dit niet kan wanneer het (nog) niet nageeft.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:56

Petulan schreef:
@ Ietjelover: Denk eens logisch na over ontspannen en loslaten. Draaf eens met een los teugeltje door de bak heen, ga wat verlicht zitten en laat je paard/pony eens op die manier zichzelf warm lopen. Pak de teugels gewoon stukje bij beetje wat meer op en blijf zelf ook eens los in je lijf. Wanneer je dan teveel druk of spanning geeft zul je dat gelijk merken dat je pony zal protesteren..
Je hoeft niet met je instructeur op te kunnen schieten, je moet er van leren. En soms zul je ook dingen horen die je niet aanstaan, maar zo is het nu eenmaal. Paardrijden is geen fietsen wat je van de ene op de andere dag leert.

@ Somebitch: Nageeflijkheid komt (zoals je ook in de bovenstaande post van Kadankovitch had kunnen lezen) voort uit aanleuning en niet uit ontspanning. Je moet als ruiter inderdaad los durven laten, maar waneer je de aanleuning niet voor elkaaar hebt zal de nageeflijkheid nooit optimaal zijn. Ontspanning is het loslaten van het lichaam, je begrijpt vast dat dit niet kan wanneer het (nog) niet nageeft.

Met ontspanning bedoel ik dat het paard niet als een gek rondjes moet gaan rennen op zijn tempo en schrikreacties moet gaan uitvoeren. ;) Hij moet geconcentreerd zijn en op jou letten niet op wat er verder nog allemaal buiten de bak gebeurt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:04

Ik snap wat je bedoeld ;) Maar dat is inderdaad concentratie, heel wat anders dan ontspanning.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:07

Ja ach :P Ik noem dat ontspanning hahaah!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:36

Kadankovitch, opnieuw hartstikke bedankt voor de uitleg. Ik geloof dat ik goed begrijp wat je bedoelt, dankjewel!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 00:14

Hey bokkers!

Er is een pony op de manege die ik al een aardige tijd rijd. Nu probeer ik hem nagefelijk te laten lopen. In stap lukt dit, wanneer ik mijn binnenbeen goed aanduw zakt hij. Maar in draf lukt dit me niet. Ik weet dat hij het wel kan, want bij sommige andere ruiters doet hij dit wel. Het is een nogal langzaam typje. Wanneer ik er de eerste keren op reed liet ik hem niet doorlopen. Nu loopt hij wel lekker door. Ze zeggen, wanneer je je paard voorwaarts houd zakken ze vanzelf, maar bij mij doet hij dit niet.
Ik moet er wel bijzeggen dat wanneer je er voor de eerste keer op rijd, en hem dan meteen lekker laat doorlopen hij ook makkelijker zakt dan wanneer je hem de eerste keren zijn gangetje laat gaan(wat ik deed, dit is onderhand anderhalf jaar geleden en reed toen nog geen half jaartje ;) )
Snappen jullie het een beetje?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik weet namelijk nog niet goed hoe ik dit moet aanpakken, aangezien de een zegt dat je moet drijven en van voren moet tegenhouden, wat niet de manier is, en de ander zegt dat je stelling naar binnen moet doen, en druk op de buitenteugel en binnenbeen eraan.

Groetjes!

edit:
Er is me ook verteld dat je veel overgangen en tempowisselingen moet maken, en veel figuren moet rijden?

EAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:04

Hoi
Ik had een vraagje. Als ik een paard nageeflijk rijd, is de hals spier heel erg stevig (dik om zo maar te zeggen). Ik zelf denk dat ie zich dan niet genoeg ontspant of überhaupt niet nageeflijk loopt, maar dat weet ik niet zeker.
Is het goed als hij een sterke hals spier heeft of niet?
Misschien klinkt het heel dom, maar ik dacht, ik vraag het gewoon.