Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Maar op de voorhand lopen heeft niets te maken met waar de hals is, maar hoe het evenwicht is en naar welke kant de schoft oploopt.
Simpelman schreef:@Babootje,
Bedoel jij je paard gewoon lekker diep losgelaten en rond over de rug rijden voor de training?
Even lekker alles laten hangen?
Voor mij is LDR geforceerd diep en laag en vervolgens geforceerd hoog.
Babootje schreef:Simpelman schreef:@Babootje,
Bedoel jij je paard gewoon lekker diep losgelaten en rond over de rug rijden voor de training?
Even lekker alles laten hangen?
Voor mij is LDR geforceerd diep en laag en vervolgens geforceerd hoog.
Ik bedoel het eerste Simpelman. Voor mij bestaat er niet anders.
Volgens mij kan LDR (laag diep rond) ook niet geforceerd hoog
Hermelientje schreef:[VN] FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding
Hier staan de toegestane houdingen, met op plaatje 2 LDR
Andere diepere houdingen zijn dus geen LDR maar "extreme flexion". Ik heb niet de indruk dat er iemand in dit topic "extreme flexion" toepast, dus is het nuttiger de kruistocht elders te gaan voeren. LDR is dus wat op plaatje 2 staat en wat ik bedoel. Als andere mensen een regel overtreden of extreme flexion LDR noemen dan kan ik daar niets aan doen maar moet dat met de desbetreffende persoon worden opgenomen of moet men klagen bij de verantwoordelijke instantie. Ik ben helemaal niet verantwoordelijk voor de daden van anderen. Ik gebruik de term LDR zoals de FEI hem heeft vastgelegd en ik weet zeker dat oa vur het ook zo bedoelt.
http://www.dressur-studien.de/index.php ... -rule.html
Zoals in dit artikel heel terecht wordt aangevoerd heeft een regel alleen zin als de regel wordt nageleefd.
Foto 1 (Edward Gal) helemaal ok en hij krijgt zelfs een pluim van deze kritische journalist.
Foto 2, 3 en 4 (Spaanse ruiter) is helemaal geen LDR volgens mij maar extreme flexion en lijkt mij niet zonder dwang plaats te vinden.
Foto 5 is een toegestane houding.
arie53 schreef:Wat Bartels laat zien, en ook LDR noemt, is heel wat anders dan wat hier in de bovenstaande link (foto 1 en 2) wordt gepresenteerd. Foto 1 en 2 vallen in de KD onder voorwaarts, neerwaarts en hoeven niet anders benoemd te worden.
murphy102 schreef:Laten we maar niet zo hypocriet doen. We weten allemaal hoe de top traint tot aan de dag van vandaag en dat is af en toe plaatje 2 (denk ook aan promotiefilmpje Anky) en daarnaast hoofdzakelijk Rollkur.
Dat Gal en Patrick Kittel hier voor het mooie plaatje van de fotograaf even een goed voorbeeld willen geven heeft louter met de kritiek op het rijden van juíst deze ruiters te maken, er zijn genoeg beelden en filmpjes van.
murphy102 schreef:Zelfs Babootje zegt dat je LDR (Rollkur denk ik) langzaam op moet bouwen door de jaren heen, nou dan kun je heus wel bedenken dat dat om andere plaatjes gaat!
Hermelientje schreef:Wat bedoel je met "de top" Murphy. Kun je dat wat specifieker maken. Zijn dat alle ruiters op de FEI wereldranglijst? Hoeveel niveau's daaronder? Als het zo algemeen misgaat als jij stelt kan misschien beter de hele wedstrijdsport verboden worden. We weten toch van de andere mensen ook niet wat ze thuis doen. Misschien is het inderdaad een grote hypocriete bende en kan dressuur beter verboden worden als er zoveel mis kan gaan.
arie53 schreef:Hier het filmpje van Van Wessum. Van verzameling is dus alleen sprake als er ook een gewichtsverplaatsing is waarbij de gewrichten van het achterbeen door de dalende achterhand meer gaan buigen. Anders blijft het een snelle Volbloedbeweging met strakke achterbenen zonder dragen en dus geen zweefmoment.
https://www.facebook.com/photo.php?v=74 ... =2&theater
hwn schreef:Simpelman, wat is jouw mening over deze bewering van Arie?
Wat vind jij een toegestane losrijhouding?
hwn schreef:Zelf heb ik er toch al enkele paarden enorm mee zien verbeteren, maar mss kon dat ook wel via de klassieke dressuur (hier nu toevallig wel betere ervaringen met AR dan met KR, maar ik wil geen statistieken opmaken op basis van één ervaring waarvan de oorzaak ook nog niet definitief vaststaat)