Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:55

Dit ziet er dus lekker ongeforceerd uit:
http://www.dehoefslag.nl/tip/imke-aanle ... rbinding-5
Maar, het mag niet meer dan 10 minuten, tenminste, bij het inrijden op het wedstrijdterrein.

Ik heb ook nog nooit eerder een paard in vrijheid zo lekker ontspannen zien lopen.....
We kunnen helaas het oog van het paard niet goed zien, daar staat altijd te lezen wat het er zelf van vindt.

"De harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard."

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:14

Citaat:
Maar op de voorhand lopen heeft niets te maken met waar de hals is, maar hoe het evenwicht is en naar welke kant de schoft oploopt.

Zolang Imke zelf nog niet eens weet wat balans is en zelfs beweert dat dit niets met de hoofd/halshouding van doen heeft, heeft ze niets van de biomechanica van het paard laat staan hoe het evenwicht bij een paard tot stand komt begrepen.

Geen wonder dat deze lieden er geen been in zien om de paarden onnatuurlijke te mishandelen en proberen ze onder een LDR-terminologie deze rollkürmisdaad te verhullen. Stelen en helen zijn echter beide crimineel.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:44

[VN] FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Hier staan de toegestane houdingen, met op plaatje 2 LDR
Andere diepere houdingen zijn dus geen LDR maar "extreme flexion". Ik heb niet de indruk dat er iemand in dit topic "extreme flexion" toepast, dus is het nuttiger de kruistocht elders te gaan voeren. LDR is dus wat op plaatje 2 staat en wat ik bedoel. Als andere mensen een regel overtreden of extreme flexion LDR noemen dan kan ik daar niets aan doen maar moet dat met de desbetreffende persoon worden opgenomen of moet men klagen bij de verantwoordelijke instantie. Ik ben helemaal niet verantwoordelijk voor de daden van anderen. Ik gebruik de term LDR zoals de FEI hem heeft vastgelegd en ik weet zeker dat oa vur het ook zo bedoelt.

http://www.dressur-studien.de/index.php ... -rule.html
Zoals in dit artikel heel terecht wordt aangevoerd heeft een regel alleen zin als de regel wordt nageleefd.
Foto 1 (Edward Gal) helemaal ok en hij krijgt zelfs een pluim van deze kritische journalist.
Foto 2, 3 en 4 (Spaanse ruiter) is helemaal geen LDR volgens mij maar extreme flexion en lijkt mij niet zonder dwang plaats te vinden.
Foto 5 is een toegestane houding.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:36

Wat Bartels laat zien, en ook LDR noemt, is heel wat anders dan wat hier in de bovenstaande link (foto 1 en 2) wordt gepresenteerd. Foto 1 en 2 vallen in de KD onder voorwaarts, neerwaarts en hoeven niet anders benoemd te worden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:00

Ter aanvulling:
De journaliste van het artikel in dressur-studien heeft dus ook niets meegekregen van het door de FEI gemaakte onderscheid tussen LDR en hyperflexie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:40

Simpelman schreef:
@Babootje,

Bedoel jij je paard gewoon lekker diep losgelaten en rond over de rug rijden voor de training?
Even lekker alles laten hangen?

Voor mij is LDR geforceerd diep en laag en vervolgens geforceerd hoog.

Ik bedoel het eerste Simpelman. Voor mij bestaat er niet anders.
Volgens mij kan LDR (laag diep rond) ook niet geforceerd hoog :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 07:31

Babootje schreef:
Simpelman schreef:
@Babootje,

Bedoel jij je paard gewoon lekker diep losgelaten en rond over de rug rijden voor de training?
Even lekker alles laten hangen?

Voor mij is LDR geforceerd diep en laag en vervolgens geforceerd hoog.

Ik bedoel het eerste Simpelman. Voor mij bestaat er niet anders.
Volgens mij kan LDR (laag diep rond) ook niet geforceerd hoog

Dat heb ik verkeerd opgeschreven.
Wanneer je geforceerd laag diep en rond gaat rijden blijft er daarna niets anders over dan geforceerd hoog ingesteld te rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 08:10

Over de aanpassing van het FEI reglement wat betreft de toegestane houdingen tijdens het losrijden dat op geen manier iets afdoet aan het betoog van verschillende mensen op dit topic over de nadelige gevolgen van LDR.

Het FEI heeft zich onder druk van de publieke en de deskundige opinie kennelijk gedwongen gevoeld om hier kaders omheen te zetten.
Het geeft nu redelijk precies aan tot hoever men mag gaan.
Dat wil dan nu niet zeggen dat we hier nu een erkenning hebben dat het goed is voor het paard om in LDR gereden te worden.
Het zegt slechts, "verder dan dit mag je niet gaan". (Tijdens het losrijden)

Anders, verder gaan dan het nu toegestane is verboden omdat het door het FEI erkend dierenmishandeling is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:11

Hermelientje schreef:
[VN] FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Hier staan de toegestane houdingen, met op plaatje 2 LDR
Andere diepere houdingen zijn dus geen LDR maar "extreme flexion". Ik heb niet de indruk dat er iemand in dit topic "extreme flexion" toepast, dus is het nuttiger de kruistocht elders te gaan voeren. LDR is dus wat op plaatje 2 staat en wat ik bedoel. Als andere mensen een regel overtreden of extreme flexion LDR noemen dan kan ik daar niets aan doen maar moet dat met de desbetreffende persoon worden opgenomen of moet men klagen bij de verantwoordelijke instantie. Ik ben helemaal niet verantwoordelijk voor de daden van anderen. Ik gebruik de term LDR zoals de FEI hem heeft vastgelegd en ik weet zeker dat oa vur het ook zo bedoelt.

http://www.dressur-studien.de/index.php ... -rule.html
Zoals in dit artikel heel terecht wordt aangevoerd heeft een regel alleen zin als de regel wordt nageleefd.
Foto 1 (Edward Gal) helemaal ok en hij krijgt zelfs een pluim van deze kritische journalist.
Foto 2, 3 en 4 (Spaanse ruiter) is helemaal geen LDR volgens mij maar extreme flexion en lijkt mij niet zonder dwang plaats te vinden.
Foto 5 is een toegestane houding.

Laten we maar niet zo hypocriet doen. We weten allemaal hoe de top traint tot aan de dag van vandaag en dat is af en toe plaatje 2 (denk ook aan promotiefilmpje Anky) en daarnaast hoofdzakelijk Rollkur.
Dat Gal en Patrick Kittel hier voor het mooie plaatje van de fotograaf even een goed voorbeeld willen geven heeft louter met de kritiek op het rijden van juíst deze ruiters te maken, er zijn genoeg beelden en filmpjes van.

Zelfs Babootje zegt dat je LDR (Rollkur denk ik) langzaam op moet bouwen door de jaren heen, nou dan kun je heus wel bedenken dat dat om andere plaatjes gaat!
Plaatje 2 mag 10 minuten en is m.i. ook al 10 minuten te lang, want daarmee zeggen ze eigenlijk:
"We zien het door de vingers, maar eigenlijk is het niet goed", en dan hebben we het nog niet eens over Rollkur, wat we overal om ons heen zien.

Als een methode zo riskant is zou het überhaupt nooit toegestaan moeten mogen worden, want dan is het ook niet door de top alleen goed uit te voeren.
Noem alleen LANG, LAAG en net iets achter de loodlijn dan LDR, dan wordt het duidelijker. Zo niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:25

arie53 schreef:
Wat Bartels laat zien, en ook LDR noemt, is heel wat anders dan wat hier in de bovenstaande link (foto 1 en 2) wordt gepresenteerd. Foto 1 en 2 vallen in de KD onder voorwaarts, neerwaarts en hoeven niet anders benoemd te worden.

Die gaan toch ook nog achter de loodlijn?

Simpelman, wat is jouw mening over deze bewering van Arie? Wat vind jij een toegestane losrijhouding?

@Hermelientje, op dit plaatje loopt Totilas idd goed, die Spanjaard mochten ze voor mijn part gediskwalificeerd hebben.

Ben het eens met Simpelman dat de FEI bepaalde zaken idd toestaat onder druk van de publieke opinie/heersende trends, en dat hier ook wel es verandering in kan komen.

En nog es over dat artikel van Bartels: het plaatje bij "stelling en buiging", daar zie ik niets van stelling en buiging terug, al wat ik zie, is een paard dat het hoofd kantelt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:47

Wat bedoel je met "de top" Murphy. Kun je dat wat specifieker maken. Zijn dat alle ruiters op de FEI wereldranglijst? Hoeveel niveau's daaronder? Als het zo algemeen misgaat als jij stelt kan misschien beter de hele wedstrijdsport verboden worden. We weten toch van de andere mensen ook niet wat ze thuis doen. Misschien is het inderdaad een grote hypocriete bende en kan dressuur beter verboden worden als er zoveel mis kan gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:48

murphy102 schreef:
Laten we maar niet zo hypocriet doen. We weten allemaal hoe de top traint tot aan de dag van vandaag en dat is af en toe plaatje 2 (denk ook aan promotiefilmpje Anky) en daarnaast hoofdzakelijk Rollkur.
Dat Gal en Patrick Kittel hier voor het mooie plaatje van de fotograaf even een goed voorbeeld willen geven heeft louter met de kritiek op het rijden van juíst deze ruiters te maken, er zijn genoeg beelden en filmpjes van.

Het is ook nooit goed he?

murphy102 schreef:
Zelfs Babootje zegt dat je LDR (Rollkur denk ik) langzaam op moet bouwen door de jaren heen, nou dan kun je heus wel bedenken dat dat om andere plaatjes gaat!

Nogmaals Murphy, LDR is geen! Rollkur.
Door de jaren heen opbouwen heb ik niet gezegd. Geen idee waar je dat gelezen hebt?
Wel gedoseerd. Met kleine stukjes ronder maken, niets forceren, maar ik mag hopen dat je daar geen jarEN over doet. (Afhankelijk natuurlijk van de leeftijd van het paard, heb het hier natuurlijk niet over een 3 jarige).

Mij is wel duidelijk dat jullie iedere keer alles in een verkeerde - negatieve - context willen plaatsen.
en dat vind ik heel jammer. Dat negativisme. Dat zegt wel iets natuurlijk...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:21

Hermelientje schreef:
Wat bedoel je met "de top" Murphy. Kun je dat wat specifieker maken. Zijn dat alle ruiters op de FEI wereldranglijst? Hoeveel niveau's daaronder? Als het zo algemeen misgaat als jij stelt kan misschien beter de hele wedstrijdsport verboden worden. We weten toch van de andere mensen ook niet wat ze thuis doen. Misschien is het inderdaad een grote hypocriete bende en kan dressuur beter verboden worden als er zoveel mis kan gaan.

De Nederlandse top olv Sjef Janssen.
Destijds heeft Sjef één jaar de kans gekregen om de Engelse top te begeleiden, maar dat heeft niet lang geduurd. Daar moesten trainers en ruiters zijn methode niet en hij kon opstappen en werd opgevolgd door Conrad Schumacher.
In Nederland echter werd hij wel met zijn methode met open armen ontvangen.
Is hij de uitvinder ervan? Nee! Ik zal het maar vóór zijn voordat daar weer een reactie op komt.
Het werkt ogenschijnlijk snel bij paarden (waardoor het líjkt dat je die lange opleidingsweg niet hoeft af te leggen) die het accepteren en je behaald er kennelijk goud mee ...!
Gelukkig gaan bij meer en meer mensen, ook wereldwijd, de ogen open ....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:09

arie53 schreef:
Hier het filmpje van Van Wessum. Van verzameling is dus alleen sprake als er ook een gewichtsverplaatsing is waarbij de gewrichten van het achterbeen door de dalende achterhand meer gaan buigen. Anders blijft het een snelle Volbloedbeweging met strakke achterbenen zonder dragen en dus geen zweefmoment.

https://www.facebook.com/photo.php?v=74 ... =2&theater

mooi filmpje!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:03

hwn schreef:
Simpelman, wat is jouw mening over deze bewering van Arie?
Wat vind jij een toegestane losrijhouding?

De hals strekken aan een lange teugel.
Voor de rug en de losgelatenheid kun je niet meer doen....
Het paard daarbij verder ook nog ruim achter de loodlijn zetten levert geen enkele meerwaarde, het schaadt het alleen maar.
In het gunstigste geval rek je het bovendeel van de hals flink op zodat je verder je paard altijd hoog en achter de loodlijn zult moeten rijden waardoor zoals Murphy en ikzelf aangaven het paard in tweeën gaat lopen, d.w.z. zonder correct ruggebruik.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:21

LDR bedoel ik zoals de FEI dit bedoeld. Dit heeft Hermelientje goed begrepen. Dat ik mijn paarden niet zo rond in de aanleuning rijdt, maar meestal iets minder rond of vaak ook helemaal niet (ligt aan welk paard en op welk moment), doet daar niets aan af. Ik pas hetgeen toe, wat ik op dat moment denk dan nodig is. Daarbij baseer ik me op wat ik onder me voel. Ik test dat aan de reacties die ik van mijn paard krijg als ik verandering van tempo of houding vraag.

sasja0705

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:06

hmmm... om toch even maar weer het vuur aan te wakkeren... waar is nou de discussie vanuit het openingstopic gebleven ? AR vs KR ? heb wel zowat alles gelezen maar ben echt de tel kwijt... volgens mij gaat het alleen nog maar om LDR en....
waar is nou een echte dialoog tussen ARRuiters En KRRuiters ? in mijn opinie zijn alle bei ok, mits goed toegepast.... dus waar is t gebleven?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:16

Mijn dochter verdient haar boterham met het zadelmak maken, corrigeren en rijden van paarden van anderen, KD natuurlijk.
Opvallend is het dat er de laatste tijd steeds regelmatiger paarden "binnen komen" uit de AR hoek die "het niet meer doen".
DE algemene klachten, ze "lopen" niet meer, zijn stijf, zetten zich vast, verzet.

Interessant, kan toeval zijn natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 27-02-14 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:46

In alle stromingen heb je natuurlijk mensen die niet door bepaalde problemen heen komen zonder hulp. De één is net wat handiger dan de ander, wat zekerder, meer ervaring, ruitergevoel. Ik zie altijd liever dat mensen tijdig hulp inroepen als ze ergens niet meer uitkomen dan dat ze door blijven klunzen tot het paard stuk of helemaal gefrustreerd is, omdat ze te trots zijn een meerdere te erkennen en te vragen.

Wel denk ik dat AR ruiters die rijden zonder of met weinig aanleuning wel sneller rugproblemen hebben. Ik mis namelijk wel heel vaak lossigheid in het lichaam en het 'over de rug lopen' als ik er naar kijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:56

Inderdaad.
Er zijn relatief maar heel weinig AR ruiters en wanneer er daarvan voor 40% het klantenbestand gaan uitmaken geeft dat te denken....
Maar, het kan toeval zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:55

Ik vond en vind het hand- en longewerk bij de AR erg interessant (merk ik nu ook weer na de rugproblemen van mijn merrie), maar ik hoor nogal wat ruiters die afhaken omdat zowel ruiters als paarden het saai vinden omdat eerst alles in stap aangeleerd wordt, en ze dan eerst een aantal staplessen krijgen waarbij ruiter en paard zich gaan vervelen. Een goede lesgever hierin zal echter wel zien waar het paard nood aan heeft (meer voorwaarts, drafje, galop...), maar misschien zijn er zo (nog) niet veel?

Zelf heb ik er toch al enkele paarden enorm mee zien verbeteren, maar mss kon dat ook wel via de klassieke dressuur (hier nu toevallig wel betere ervaringen met AR dan met KR, maar ik wil geen statistieken opmaken op basis van één ervaring waarvan de oorzaak ook nog niet definitief vaststaat)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:29

Ik ben theoretisch en praktisch verre weg zo goed onderlegd zoals de meeste hier. Wel heb ik de afgelopen drie jaar getraind via de Academische rijkunst. Wat mij nu een beetje tegenhoudt er echt verder in te leren is dat ik de paarden vaak wat saai vindt worden, ze gaan minder meedenken (doen eerder gewoon het gevraagde kunstje, immers is dat ze geleerd) en zijn vaak veel minder voorwaarts. De teugelverbinding is er niet, en je krijgt paarden die dus geleerd hebben in een houding te lopen. (Dit is echt niet bij alle academische ruiters, maar ik zie het wel veel. Het lijkt erop dat de stille hand -weerstandbiedend- een makkelijke houding is, tevens voor de ruiter, gezien ze niet de beweging van het paard hoeven te volgen. Wat voor mij een van de lastigste dingen is, gezien ik als ruiter nog lang niet zo goed ontwikkeld en nog regelmatig uit balans val).

Wel heb ik er veel positiefs van geleerd (onder anderen het werken aan de hand en het longeren bevalt mij nog steeds goed. Al werk ik niet zo dicht bij het paard maar met minstens een meter ertussen zodat ik het paard niet teveel in een houding kan drukken/vertragen.

Academisch is naar mijn mening te langzaam, het voorwaartse wordt er teveel uitgehaald waardoor ze teveel op moeten gooien in de galop en/of draf/verzamelde oefeningen. Er is buiging in de achterhand maar geen over de rug gaan, de hals is in een mooie vorm maar de verbinding is totaal verloren.

Ik ben heel benieuwd wanneer ik een goede klassieke instructeur vind om bij te leren hoe dat zal zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:35

Het z.g. Academische Rijkunst komt in de basis van Pluvinel, begin 17e Eeuw.
Men wilde er in die tijd vooral heel voornaam uitzien op een paard.
Daarbij moet het paard dus vooral langzaam en rustig in een houding bewegen, deftig.

We doen nu heel andere dingen met onze paarden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:39

hwn schreef:
Zelf heb ik er toch al enkele paarden enorm mee zien verbeteren, maar mss kon dat ook wel via de klassieke dressuur (hier nu toevallig wel betere ervaringen met AR dan met KR, maar ik wil geen statistieken opmaken op basis van één ervaring waarvan de oorzaak ook nog niet definitief vaststaat)

De verbetering die je in eerste instantie ziet wordt veroorzaakt doordat de slechte basis instructeur vervangen wordt door een AR instructeur die normaal met paarden om gaat.
Het paard gaat zich ontspannen en begint mee te werken i.p.v. tegen.
Dat is het goede.

Het rijkunstig systeem is achterhaald, niet van deze tijd en hoort niet bij onze hedendaagse paarden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:34

@Simpelman, da's toch wat kort door de bocht vind ik, ene paard was een paard dat een NH-instructrice gekocht had van een klant, paard zat al bij haar in opleiding (dus werd al correct behandeld), maar kreeg ze niet goed door de scheefheid. Dan is ze zich gaan verdiepen in de AR, en het is helemaal goedgekomen.
Heb zelf ook een les gehad met een AR opgeleid paard, en dat liep super los en over de rug.

@ZusJacobs (of iemand anders die het antwoord weet), kan een paard de achterhand doen dalen zonder over de rug te gaan (bijv. met holle rug)?