[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elcke

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:38

bedankt! ik ga naar thailand :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:55

Ben voorzichtig !

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:49

Kandankovitch, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Heb het rijden even tijdelijk stopgezet omdat ik de mexicaanse griep heb.

Mijn vader heeft nu tijdelijk het (longeer)werk overgenomen en is ook aan het trainen met het aangalloperen op stemhulp. Het gaat naar wat ik hoor steeds beter, maar ik kan het pas beoordelen wanneer ik haar zelf natuurlijk weer in handen heb.
Het belonen met snoep is ze zeer vatbaar voor, vooral met deze kwestie het proberen waard. Bij het zijdelings inbuigen waar we het eerder over gehad hebben werkte de koekjes ook prima, kan me niet voorstellen dat het met dit 'probleem' (in mijn ogen uitdaging) minder goed zal gaan ;)

Bedankt! :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:52

Beterschap gewenst,
Kadankovitch

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:05

petulan beterschap!
kadankovitch dat zal ik zeker zijn :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:01

mij lukt het aan de teugel rijden niet meer.
bij ieder vraagje stelling gooit ie zn kop omhoog alsof ik hem keihard in zijn mond ruk.. reactie graag pb.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 23:44

@NicoleHorses,
Aan de teugel rijden is niet altijd hetzelfde als stelling. Stelling is een houding van het hoofd ten opzichte vande hals van het paard. Maar dat kan ook gebeuren 'tegen de teugel'. Mijn vraag is: Geeft Sam na als je rechtuit gaat?

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:45

Nee. hij loopt tegenwoordig erg met zijn hoofd omhoog helaas.
dankjewel!

Caressaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:34

aerdenhout schreef:
Een paard aan de teugel rijden kan je niet leren uit een boekje.Het is een gevoel wat je moet krijgen,en de beste hulp is nog steeds de hulp van iemand vanaf de kant die er verstand van heeft.Met andere woorden ,via een topic als dit, kan je niemand een goed advies geven want elk paard is, net als elke ruiter, weer anders!!

Precies! Mijn pony kan ik sinds kort ook aan de teugel rijden, maar het gaat echt om het gevoel. Dat is bij elk paard/pony weer anders!
Dus vraag gewoon hulp aan een ervaren iemand die er zelf naar kan kijken (misschien even erop rijden) Zodat diegene weet hoe het paard is en rijd en dat die je dan advies kan geven hoe JIJ met JOUW pony/paard aan de teugel kan rijden.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:51

Ik had ook problemen met mijn paard aan de teugel te laten lopen, maar het klopt wat iedereen zegt. Aan de teugel lopen kun je niet leren uit een boekje, maar dat is een gevoel :) Ik begin me paard na 3 maanden steeds beter te leren kennen en ik voel hem steeds meer aan. Vandaag liep hij opeens bij mij aan de teugel in de stap en draf. Ik ben zo trots op me paardje :+: en ook een beetje op mezelf :o

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:56

@NicolleHorses,

Dus is niet het vraagje 'stelling' het probleem maar de aanleuning in het algemeen. Indien je nou niet direct hulp bij de hand hebt, is er wel een goed boed dat stap voor stap uitlegd, hoe je uit dit dal wegkomt. Natuurlijk is degelijke instuctie het beste, maar dan wel degelijke, goede, en niet een of ander meisje dat meent het te weten. Goede instructie vinden is heel moeilijk en slechte instructie van een zogenaamde kenner kan je evenveel kwaad doen als dat je zelf iets probeert.
Het boek heet 'RUITERS en RECHTERS' geschreven door Ernest van Loon. Talloze mensen zijn ermee geholpen. Dit boek wordt binnenkort op een nieuw te openen topic besproken.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Yoshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:24

Even een andere vraag; De pony waar ik nu op rijd zoekt wel mijn hand op maar dan vind ik het heel lastig om dat op te pakken en om hem nagevelijk te laten lopen zegmaar.. Hoe kan ik dit het beste doen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:27

Hallo Yoshja,
Eigenlijk maak ik uit U woorden op dat uw pony niet nageeflijk is. Dus ook dit is een probleem zoals zovelen ze hebben. Hebt U een instructrice/instructeur? Zo ja, vraag die eerst om raad, uiteindelijk is dat toch gemakkelijker dan een tekst ontleden, in de zin van; " wat heeft de schrijver nu precies bedoeld?"
Zo niet, dan raad ik ook hier het boek "Ruiters en Rechters" van Ernest van Loon aan. En laat U niet afschepen met een ander boek. Ik ken geen boek dat ZO DUIDELIJK het probleem van 'GEBREK AAN NAGEEFLIJKHEID' uitlegt.

En komende week wordt de topic over boekbespreken geopend met al eerte boek 'Ruiters en Rechters'.
En als het dan nog niet lukt, schrijf dan iets duidelijker, uitvoeriger wat er precies mis gaat, want met hetgeen U nu geschreven hebt kan ik niet zoveel.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:10

Voor allen die er belangstelling voor hebben:

MEDE DOOR DE NIET AFLATENDE STEUN VAN HERMELIENTJE
(want ik ben een grote kluns met computers)
IS DE NIEUWE TOPIC "BOEKENWIJSHEID" (èh verdomme ben weer vergeten hoe ik die link moet maken!!!!!!!)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:15

oeps, dat was de verkeerde knop!!!!!!

zin afmaken... VAN START GEGAAN!!!!!!

Kadankovitch als je niet zeker een paard geweest zou zijn dan was een }:0 !!! (=rund)

Met dank aan degene die mij op het idee gebracht hebben,
Met vriendelijke groet, Kadankovitch.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:38

[RT-D] BOEKENWIJSHEID
;)

Helaas kan ik niet mee doen, heb het boek niet en ben ook niet in de positie het boek op dit moment te bemachtigen ivm ziekte

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:26

ik vind ook dat elke combinatie iets anders nodig heeft.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:22

Een tijd geleden heb ik hier een berichtje geplaats, omdat mijn pony achter de teugel loopt. Het bleek dus iid aan het zadeltje te liggen en nu rij ik voorlopig op een veel beter zadel dat ik mag lenen van mijn lesgeefster. Hij loopt nu vanzelf aan de teugel :D, soms loopt hij nog achter de teugel maar mijn lesgeefster zegt dat hij dit misschien een makkelijkere houding vindt of dat hij het aangeleerd heeft om zo te lopen. Ik rij nog niet zo heel lang met dit zadel (2weken), maar ik heb de indruk dat hij steeds minder achter die loodlijn kruipt en het contact is ook veel verbeterd. Bedankt voor jullie hulp :D!

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:08

Hoi,

Als je je paard eens met een bijzetteugel naar beneden laat rijden zo gooit hij zijn hoofd niet omhoog.
Op een gegeven moment zal hij dan met zijn hoofd heel laag gaan rijden dan moet je goed voorwaarst gaan rijden en zal hij wel omhoog komen.
Als je hem liever longeert kun je ook gewoon met een martingaal en een teugel laten rijden maar hij moet het met hemzelf oplossen dan..

Nog meer vragen dan hoor ik het graag.

Rikkybergy

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:16

mijn pony loopt nu auto aaan de teugel maar zodra ik maar iets van hem vraag (meer voorwaard, volte, of een overgang) dan gooit hij zijn koppie weer in de lucht! Ik krijg hem dit niet afgeleerd iemand tips? ook ontspannen helpt niet (doe ik al maar niet dat je met zoiets aankomt :P)

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:19

Als je begint te rijden laat hem dan eens een heel lang een volte rijden of teken een kleinere volte als dat lukt.

Rikkybergy

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:23

doe ik ook al ze is heel ontspannen als ik niets vraag als ik iets met mijn been of hand of zelf zit doe is haar eerste reactie hoofd omhoog

Cherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:13

Okej dan.. Jaa idd ik heb dat probleem ook gehad.. Maar nu lukt het wel redelijk...
Maar je hebt ook van die mensen die heel hard gaan trekken aan de teugels...:S Dat is dus iets was je niet moet doen!!!

Ik kan het zelf ook nog niet helemaal maar jaa.. lukt wel al beter

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:31

bij mij gelukkig ook :P
mvandag geoefend en gaat al beter alleen nog steeds is dat haar eerste reactie grr...
het komt vst wel goed met oefenen alleen misschien hadden jullie tips :P

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:30

Hoooi, ook ik heb een probleem met de nagefelijkheid. Het (manege)paard dat ik rijd, is erg gevoelig voor het been.
Ze is erg voorwaarts, maar in stap en draf lukt het me inmiddels al op haar op m'n eigen tempo te laten lopen. De galop gaat ook steeds beter..
Maar nu zou ik haar wat nagefelijker willen laten lopen. Heb al aan mn instructrice gevraagd hoe ik dat het beste kan doen,
maar die zegt been geven en van voren tegenhouden, en dat is nou niet de juiste manier ;)
Dus misschien hebben jullie tips?