[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:35

Fijn dat je resultaat merkt hoor! Die kleine momentjes dat jij en je paard eraan mogen 'proeven' kun je telkens weer verder uitbouwen en zo er ontspannen aan blijven werken (omdat je het gevoel dan kent en weet wat je kunt verwachten :) )

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:21

dank je!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:15

inge_tje schreef:
Ja, ik heb je stukje even gelezen en dat is eigenlijk in beknopte vorm wat ik langdradig in het boek heb gelezen :)
Maar door het langdradige stuk, legt DHR. van Loon wel goed het gevoel uit, wat bij aanleuning hoort.

Maar ik merkte gister direct resultaat, ben rustig begonnen in stap met het nabootsen van de bijzetteugel die men in het boek eerst aan de longe gebruikt.
Duimen op het zadel, elastisch mee naar voren bewegen en niet meegeven totdat ZIJ ontspant met de nek.

Je voelt direct aan de rug dat er meer ontspanning komt, de passen worden ruimer, de oren gaan naar voren...
en dan denkt ze opeens:" Oh, maar dit kan ik niet, en dit doet pijn aan de spieren!!"
Weer opnieuw proberen, van voor af aan. Totdat zij zelf gewend raakt aan de nieuwe houding.

Ik raad mensen aan, die dezelfde problemen hebben, om zeker dat boek eens door te spitten.

Ik hoop wel dat je er begeleiding bij hebt.
Een groot voorkomend probleem is dat ruiters op het verkeerde moment (meestal te laat) meegeven/ontspannen of niet helemaal ontspannen. Probleem daarvan is het sneller/erger "vastrijden" van het paard.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:21

superwoman schreef:
Lizzy1991 schreef:
eerst moet je pony goed voorwaarts zijn, dan kan je hem rustig met zijn hoofd terug werken. Veel voltes vergroten, verkleinen zodat de pony soepel in het lijf wordt, dan gaat het makkelijker met de hals. dan kneepjes geven met je binnenteugel, je buitenteugel constant eraan houden. GEEN boogjes in je teugels laten komen. Als de pony ook maar heel even meegeeft, meteen handen stilhouden zodat ie weet wat de bedoeling is en dat het dus op dat punt voor het paardje ook het fijnst is om te lopen!
succes

hmm, dit raad ik zéker niet aan!
Zo leer je idd een kunsje aan, zoals Petulan het zo mooi omschreef.

@ _Charlotte_ : te jong voor les is echt onzin. Juist in het begin moet je er voor zorgen dat je geen foute dingen aan leert of structueel onbedoeld tegenstrijdige hulpen geeft, want dan krijg je een gefrustreerd paard.
De reden van het schudden met het hoofd kan verschillende oorzaken hebben!
Wanneer je laat begint met lessen heb je de kans dat je gelijk zou moeten beginnen aan het corrigeren door eerder gemaakte fouten - iets waardoor je het jezelf en je pony een stuk moeilijker maakt dan nodig. De stap-draf en galop behersen klink een stuk makkelijker dan het is... zonder les vind ik het zeer onverstandig.

@Quebelle: Een lui paard, moet je actief maken! pas wanneer deze bij je kuitaanspanning goed reageerd kun je pas gaan denken aan het aan de teugel rijden. Les is belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet onbedoeld je paard erg tegen werkt - wat eigenlijk wel alle ruiters doen. Hoe hoger je komt hoe meer het duidelijk wordt dat een kleine verplaatsing van je gewicht of een minimale verbetering van de houding ruiter een groot effect heeft op een oefening en dus op het paard.

dat weet ik , maar het is gewoon te gevaarlijk om met haar naar de les te gaan ;)
ze is blind aan 1 oog wardoor ze al minder zich theeft, ze heeft dit door een ongeluk gekregen waardoor ze zeer bang was inmidels is dit heel wat beter en mogen we weer aan haar hoofd zitten maar vreemd terein blijft lastig voor haar, daarom wil ik niet naar les ;) ik snap dat het beter is , maar ik wil niet worden verongelukt en ik wil ook niet dat een ander wat krijgt door mij en mijn pony. dan heb ik liver een pony die niet goed naar mijn hulpen luistert dan dat ik gewond raaak of een ander ;) dit klinkt bot maar ik ben meer waard dan mijn paard en een ander mens is ook mer waard dan mijn paard

priveles ga ik dus nemen maar dit is een stuk duurder en moet ook wroden betaald, dus dit wil ik nemen zoals ik zei maar omdat ik dat nog niet heb en deze vraag niet kan stellen aan mijn instructeur dacht ik , ik vraag het hier,
maar ik zie idd dat ook hier het niveau niet hoog is dus zal ik naarmijn oude lesgeefster bellen en haar de situatie uitleggen

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:03

@Inge_tje en Superwoman;
Ik ben heel blij dat U aan de uitleg van dhr v.Loon zoveel practische steun vind. Wat betreft langdradigheid; dat is natuurlijk een bijna automatisch gevolg van 'n poging om de praktijk in tekst weer te geven. De meer populaire boeken, met eenvoudiger tekst, zijn in de regel niet eenduidig. Ik bedoel daarmee, voor meerdere uitleg vatbaar. Ook in zijn lessen, waarvan ik er veel heb gehad (bij gebrek aan talent), was meneer van Loon altijd zeer duidelijk, maar het was vooral boeiend omdat de 'patient' zo snel de positieve uitwerking van zijn aanwijzingen kon merken.
Practische les is erg belangrijk, Superwoman. Dat ben ik geheel met U eens. Uw advies is dan ook terecht, met die beperking, dat de betreffende intructrice/instructeur dan wel op een correcte manier werkt. En jammergenoeg zie ik maar al te vaak 'werk' dat het woord instructie niet waardig is. Mensen die de klok hebben horen luiden...... Ik neem aan dat ik U daarbij geen plaatje hoef te maken. En aangezien het zo moeilijk is goede instructie te vinden, van een persoon waarmee het ook nog klikt (want dat is toch ook een belangrijke factor), moet men vooral NIET de eerste de beste nemen. Beter wat langer zoeken. Maar wat doen in de tussentijd; zo door blijven rijden, op 'n manier waarvan al gebleken is dat het niet werkt? Of een boek ter hand nemen en zelf zoeker naar een oplossing? Vaak kan het toch al niet slechter. En dan is Ruiters en Rechters zeker één van de meest eerlijke, duidelijkste en meest praktijkgerichte werken die er op de Nederlande markt bestaan. Overigens werden de aangehaalde fouten ook door mensen gemaakt die noch het werk van v.Loon gelezen, noch ooit les van hem hadden gehad.
Bovendien: DIE FOUT IS NIET ERGER ALS EEN PAARD MET EEN HOOG INGESTELDE HALS, EEN TE LOSSE TEUGEL TE RIJDEN, (waarbij men in alle vriendelijkheid het paard dus de indruk geeft dat die uit elkaar mag lopen), of EEN OP DE HAND HANGEND PAARD OMDAT DE RUITER MET TE STILLE (spreek; passieve) HANDEN GEREDEN HAD, vaak begaan door mensen die naar andere beginselen rijden. Deze bezwaren werden zeer vaak door de critici van dhr v.Loon naar voor gebracht zonder dat zij bereid waren te kijken naar de misvattingen die hun systeem veroorzaakten. ELKE METHODE KAN VERKEERD BEGREPEN WORDEN !!! Ook door instructeurs die het vak niet geheel beheersen!!!
En zelfs al gaat het wellicht niet perfect, de lezer/zoeker wordt wijzer en kan sneller beoordelen of iemand les geeft naar haar/zijn smaak. Zo heb ik v.loon gevonden.
Ik hoop dat U mij deze aanvulling op uw bemerkingen niet kwalijk neemt.

Met vriendelijk groet,
Kadankovitch

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:58

Charlotte_ : prive-les is idd een stukje duurder, echter vind ik het een kostenpost die je in de onderhoudskosten van het paard moet berekenen. Wel zo eerlijk tegenover het paard als je zorgt dat je aan je fouten werkt, want fouten zal en mag je maken.

Kadankovitch: Er zijn idd genoeg slechte instructeurs. Ik vind dat boeken een mooie hulp bieden om alles beter te begrijpen.
Elke methode kan idd verkeerd begrepen worden - verkeerd worden uitgevoerd - en daarom vind ik het zonder begeleiding niet eerlijk tegenover het paard.
Bij een "nieuwe manier" maak je altijd fouten!

Een goede instructeur vinden, vind ik niet zo'n moeilijke opdracht. De slechte haal je er iig zo uit doordat ze duidelijk niet vriendelijke methoden hanteren of doordat ze slecht hun methodes kunnen beargumenteren. Je moet alleen niet voor een minimaal bedrag verwachten dat je de beste instructeurs kan inhuren. Hoogte van het bedrag zegt niet alles, maar je krijgt daardoor wel meer keuze.
Door goed om je heen te blijven kijken en te durven vragen leer je steeds meer - zo zal je steeds beter de goede en slechte kunnen herkennen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:19

Superwoman; mijns inziens laat U het al te gemakkelijk overkomen; zou het zo gemakkelijk zijn , hadden niet zoveel mensen niet zoveel problemen. Eigenlijk, en ik vind het spijtig dat ik het zo moet zeggen, maakt U daarmee duidelijk dat al die mensen het gewoon fout doen, dom zijn en zo verder, want een instructeur is zo gemakkelijk te vinden. Daar ben ik het in het geheel NIET mee eens.
De eerste opmerking, kan ik slecht zeggen dat ik niet ontkend heb dat instructie nodig is. Maar men zorgvuldig moet zoeken (zoals U zelf hierboven ook stelt). Echter ik blijf erbij dat het voor het paard niet oneerlijker is om in een 'nieuwe aanpak' wellicht, niet geheel perfect, gereden te worden, als in de 'oude' methode, WAARIN HET IMMERS OOK NIET GOED GING.
STERKER NOG : Ik heb meer waardering voor iemand die na lang proberen het 'oude (zekere) pad' (dat geen bevredigend resultaat opleverd) durft te verlaten, om naar een mogelijke oplossing van de problemen te zoeken, dan iemand die blijft zitten waar die zit, uit angst voor iets nieuws. In beide gevallen kan het paard het slachtoffer zijn. MAAR, bij de 'oude methode' weet je het zeker EN BIJ DE NIEUWE IS ER EEN KANS DAT HET PAARD ER BETER MEE AF IS.
EEN voorwaarde zou ik wel willen stellen, de ruiter moet bij zich zelf grondig nagaan of zij/hij de 'oude methode' voldoende kans heeft gegeven om een goed resultaat te leveren.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:18

Ik weet niet welke post U gelezen heeft , maar blijkbaar niet de mijne of heeft me totaal verkeerd begrepen. :?

Vasthouden aan een oude methode (of instructeur wat/)die niet werkt is idd niet verstandig. Een nieuwe methode proberen is dan wel verstandig en imo ook logisch.

Maar ik vind begeleiding onwijs belangrijk, welke methode je ook gebruikt! Wanneer het niet goed gaat met begeleiding, zal je moeten zoeken naar andere begeleiding!

fouten maak je gewoon, daarvoor zijn we mensen! Belangrijk is dat je ervan leert en probeert om fouten te voorkomen door goede begeleiding.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:38

Wat is dan het probleem; dat is toch nauwelijks anders dan ik in mijn eerdere berichten gemeld heb?
Ik constateer dat wij het weer eens volledig met elkaar eens zijn.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:04

Wauw, Kadankovitch kan het heel goed uitleggen!

Ik heb ook een klein probleempje met mijn verzorgpony..
De stap & draf gaan echt onwijs goed, goed aan me been, lekker ontspannen, makkelijk te wenden etc.
Maar zodra ik aanspring in galop gaat het koppie omhoog, snijd hij alle hoeken af en gaat gewoon in middengalop de bak door.

Ook heb ik al geprobeerd om op te volte te galoperen zodat je steeds binnenstelling moet hebben etc, maar gewoon niets helpt..

Verder is hij in de bak echt heel braaf, rustig en ontspannen, maar zodra we op wedstrijd zijn is er ook gewoon geen beginnen meer aan.

Ik weet niet of jullie hier iets me kunnen, maar ik hoop het wel :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:39

Hallo Chernique,
Ik las dat U grondwerk doet. Dan moet het ook mogelijk zijn uw paard te longeren. Bij voorkeur met een kaptoom. Daar leert U uw paard aangalloperen op de stem met een commando. Korte stukjes! Dan weer terug naar stap. Het liefst vanuit een zo langzaam mogelijk gang aan laten springen, zodat de eerste sprongen nog langzaam zijn en voordat hij snelheid maakt, weer terug naar stap. Kalmeren en dan opnieuw laten aanspringen. U paard moet eigenlijk de galop niet verbinden met rennen. Dit rennen is een soort vluchten (zonder oorzaak). Het zit een beetje in de aard van een paard. Bij het aanspringen mag U het dier niet opjagen (of maar net zoveel dat het wat actiever wordt en aanspringt) hij moet leren op het woord gewoon te begrijpen dat galop gevraagd is en niet vluchten. Dus ook niet sttraffen als hij/zij wat treuzeld bij het aanspringen of de takt niet geheel zuiver is. Dat is nu niet van belang. De RUST is belangrijk. Dollen mag niet aan de longe, daarvoor dient weidegang. Net als bij grondwerk dient longeren voor het vrkrijgen van gehoorzaamheid.
Als uw paard aan de longe geleerd heeft op commando aan te galloperen, is het tijd voor de volgende stap. U zou het best in die tijd gen gallopwerk onder het zadel doen, omdat het dier, iederen keer dat het mis gaat, geleerd krijgt dat hij/zij het dus fout kan/mag doen.
Maar nu is het dier er meer klaar voor: voordat U wilt aanspringen stelt U uw paard ronder en lager in dan normaal, als een soort reserve voor het geval het dier het hoofd op 'zolder' wilt leggen. U stelt het paard en beetje naar links of naar rechts, U legt, heel zacht uw benen zoals voor de bedoelde galop (de linker of de rechter), maar U gebruikt ze NIET OF NAUWELIJKS!!!!! Maar U vraagt met uw commando om aan te galoperen. Heel vaak jagen paarden zich meer op door de kuithulpen die vaak ondersteund worden met zweep en spoor. Dat laatste hoeft niet fout te zijn, maar omdat jonge, onervaren, slecht beleerde of nerveuze paarden galop verbinden aan vluchten (dus angst), komt de spanning die kan ontstaan door een kuithulp er bovenop. Terug naar de oefening met uw paard. De eerste keren zal het niet altijd veel beter gaan, maar mijn ervaring heeft geleerd dat als een paard eenmaal weet, aan de longe, dat galop niet hetzelfde is als vluchten, gaat het onder het zadel ook beter. Zeker als het U ook nog lukt uw paard met behulp van de corrigerende weerstandbiedende hand ( zie Ruiters en Rechters van Ernest van Loon) nageeflijk aan te laten springen. U zult zelf wel moeten zoeken vanuit welke gang dat het meest spanningsvrij gebeurd. Maar hoe rustiger de eerste sprongen zijn desto gemakkelijker U de rest van de galop kunt controleren.
Ik hoop dat een beetje duidelijk was, indien er nog vragen zijn, lees ik dat wel.

p.s. Het is nu erg laat en ik zie dat ik veel schrijffouten heb gemaakt; let daar aub niet op.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:21

Kadankovitch; Heel erg bedankt, hier kan ik echt iets mee!
We zijn net pas met de beginseltjes bezig van grondwerk, het stelt nog niet zoveel voor hoor :)
Maar ik longeer hem natuurlijk vaker, maar na de galop gaat hij dan heel hard draven en duurt het echt wel een tijd voordat hij weer terug in stap zit. (verder gaat draf wel op stemcommando, galop niet, maar daar gaan we nu aan werken :) )

Ik ga het nu proberen zoals u het net uitgelegd heeft en ik hoop dat het gaat lukken, nogmaals bedankt!

ps. verder is hij niet jong, hij is 15, maar nooit echt goed/dressuurmatig beleerd. Het is eigenlijk gewoon een recreatiepony die ik nu een jaartje rijd, eerst liep hij niet eens ontspannen, nu gelukkig wel. En nu kan ik ook aan de galop werken! :)
En ik zit er ook over na te denken om te stoppen bij mijn manege, en dan (prive)lessen te nemen op mijn verzorgpony.. of denkt u dat ik dat echt niet moet doen, en meer ervaring moet opdoen bij de manege? (Ik rijd nu ong. 2 jaar op de manege en een jaar op mijn verzorgpony)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:21

Hallo Chernique,
Als U een instructeur gevonden hebt die U echt aanstaat, dus zowel in de manier van werken (omgang met paarden, zijn/haar persoonlijk succes in rijden alsook, en dat is misschien zelfs belangrijker, in het lesgeven {iemand kan wel vriendelijk of aardig zijn, maar als de leerlingen er niks van bakken, wordt U er ook niet beter van}), alsook persoonlijk. Want Hij of zij kan wil goed zijn met betrekking tot de voorgaande eisen, maar als het niet 'klikt', schiet U er meestal ook niets mee op. Ook vind ik dat een privé-les een uur moet duren, anders is de tijd al om voordat men goed en wel aan de gang is. Een les waarbij het losrijden zelf wordt gedaan is waardeloos: "een goed begin is het halve werk". Als U in het begin al een foutje maakt en de lesgever ziet dat niet, dan kan zij/hij ook niet corrigeren. Ik neem aan dat het duidelijk is.
MAAR IK BEN EEN GROOT VOORSTANDER VAN PRIVE-LES. Dus ja, dat is een goed idee.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:37

Kadankovitch;
ik krijg inderdaad prive les van een instructrice die, naar mijn mening, perfect aanvoelt en ziet wat nodig is. Zij heeft mij aangeraden om het boek van Dhr. V. Loon te gaan lezen en blijkbaar is zij zelf dus ook geinspireerd door hem.
In de voorgaande lessen zijn we dus ook al begonnen met oefeningen die Dhr. V. Loon, zoals ik nu weet, in zijn boek beschrijft. Deze hebben zeer zeker een positief effect.
Ik heb zo 1 x per 2/3 weken les, in de tussen tijd werk ik zef aan opdrachten die ik van haar mee krijg.
Als ik ergens mee zit kan ik altijd advies vragen aan een stalgenoot, die ongeveer met dezelfde problemen heeft gezeten.
Of ik las een extra les in tussen door.
Inderdaad, prive-les is niet goedkoop, maar het is zeker de moeite waard om je paard op de optimale manier zijn spieren te gebruiken. want ja, het is inderaad wel zo eerlijk tegenover het paard als je zorgt dat je aan je fouten werkt.

@_Charlotte_ :
is het niet mogelijk om les te nemen bij je "thuis" ipv ergens naar toe te gaan dan?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:15

Kadankovitch, goed je hier terug te zien! :)

Het verhaal over het aangalopperen van jonge paarden kwam als een geschenk uit de hemel. Schimmeltje sjouwt een eind weg in stap en draf, maar bij de galop is het dus rennen, hard, stug, en is de rem ver te zoeken. Ga snel aan de slag met de tips. :j

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:37

idd weer goede tips :)
Kadankovitch herinnerde mij eraan dat ik nog een vraag had een tijd geleden.
Dat was toen ik krijg "mijn" paard steeds lekkerder aan het lopen. Ze gaat zich steeds beter en sneller ontspannen. Op het begin verloor ze hiermee dat ze voorwaarts was.
Dit gaat nu steeds beter, althans ze is nu goed verzamelt als ze zich ontspant (dat was ze op het moment dat ik de eerste keer deze vraag stelde nog niet echt).
Ik merk echter dat haar achterbenen meer moeten gaan onder treden. Dus er zit vooruitgang in haar ontspanning maar ik merk dat ik dan weer moet gaan letten op tempo en de achterhand eronder rijden. Tips?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:46

@Petulan, het is nu erg laat, dus ik hou het kort. Eerst een vraag: Wat bedoelt U met schouwen, voor mij klinkt dat negatief.Ik heb die info nodig voor een zinnig antwoord.

@elcke: Dit is nu een erg korte tip. Ik neem aan dat U paard dus nu in alle hele overgangen mooi gelijkmatig aan de teugel blijft. Zo ja; dat is het nu tijd voor een beetje strenger optreden. U geeft een kleine maar voelbare kuit en/of zithulp, reageert u paard daar niet of lauw op dan wordt dat gevolgd door een vinnige druk, kort daarna gevolgd door een vinnige klop tot en met een harde klap met de vlakke kuit. Natturlijk indien het paard al heeft gereageerd (pittig en misschien zelfs een beetje nerveus) bij de 'vinnige druk' dan krijgt hij de rest niet meer, dan houdt U uw been weer stil. Dit noemde van Loon de "progressief oplopende hulp". Als uw paard later in het tempo weer terugzakt, herhaalt U. Maar om het paard sterker te maken en zodoende met meer schwung door te laten treden, zijn tempowisselingen nodig. Die echter gaan niet goed als U het voorgaande niet voldoende onder de knie hebt, want dan moeten de hulpen te grof gegeven worden, waardoor het paard gemakkelijk uit de takt komt. Daarenboven, ben ik er voorstander van de meer corrigerende (spreek bestraffende, onaangename) oefeningen, niet te combineren met de normale training omdat ik niet wil dat het paard straf met werk verbind. Maar ik wil niet Roomser lijken dan de Paus, dat lukt mij ook niet altijd, ik streef ernaar.
Ik ga nu slapen. Herinner mij eraandat ik nog een aanvulling moet geven.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:36

sjouwen=lopen. de schimmel loopt goed in stap en draf ... enz enz

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:19

inge_tje schreef:
sjouwen=lopen. de schimmel loopt goed in stap en draf ... enz enz

Hihi, ja inderdaad dat bedoel ik :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:45

Nou ja, ik ben door opvoeding zwaar belast :P , zegt mijn psychiator. Namenlijk van Loon zei altijd:"Laat hem toch niet zou sjouwen." En hij bedoelde daarmee in draf aan het voortploeteren was zonder afdruk, op de hand hangend. U ziet hoe voorzichtig men moet zijn met taal. Daarom heb ik het gevraagd.
Ik heb een paard erbij, van mijn echtgenote. Een zeer lastige 6-jarige merrie met veel beweging, maar een extreem korte hals, die als een stok vooruit steekt. Dat gaat voor. Maar een antwoord is in de maak.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:03

@ Petulan,
Natuurlijk verwijs ik naar hetgeen ik eerder geschreven heb over te snel galoperen. Ik moet er natuurlijk ook altijd op letten dat een paard niet te sterk gevoerd wordt, dat uit zich dan erg gemakkelijk in de galop. Ik zeg niet dat dat bij U zo is, maar blijf er attent op; het heeft geen zin tegen eigen voer te vechten.
Hetgeen U beschrijft is echter en normaal verschijnsel. Galop is bij uitstek een 'vluchtgang'. Het kan een paard opluchten. MAAR HET IS VOOR DE RUITER POTENTIEEL GEVAARLIJK EN VOOR ANDERE RUITER IS HET VAAK OP Z'N MINST HINDERLIJK. Ik weet dat U zich daarvan bewust bent. Ik schreef dit voor diegene die bij de voorstelling van dit probleem denken :"nou en???".
Eerder beschreef ik het werk aan de longe, waardoor het rijdier geleerd heeft op de stem in galop te gaan. Voordeel hiervan is dat het dier zeer zeker begrepen heeft wat U bedoeld. Soms wilt het nog wel een voorkomen dat ook goed gegeven zit- en beenhulpen het dier (onnodig) opwinden. Mocht het paard eens begrepen hebben dat (door aanspringen op de stem) galop NIET beangstigend is, kan ook voorzichtig teruggekeerd worden naar de normale hulpengeving.
Verder: Ik verkies het aanspringen uit een zo langzaam mogelijk tempo (hetzij stap of draf), omdat dan de eerste sprongenook langzaam zijn en daardoor beter te controleren. TEVENS (en dit vind ik echt belangrijk als correctie) stel ik mijn paard (TIJDELIJK) aanzienlijk ronder en lager in dan normaal. (Echter dat moet het dier wel gewend zijn anders gaat het zich alleen al daartegen verzetten nog voor dat U aan de galop toe komt.) Deze houding zorgt ervoor dat U iets meer reserve hebt in de nageeflijkheid en het paard niet zo snel het hoofd op zolder legt.
Herhalen is het toverwoord, niet rondjes achter elkaar doorrijden voordat U een nieuwe poging doet, maar herhalen. HERHALEN OM TE CORRIGEREN; HERHALEN OM TE BEVESTIGEN WAT GOED IS GEGAAN!!!!!!!!!!!!! Dit is saai dat weet ik wel, maar een paard leert door herhalen. Altijd vanuit een rustig tempo, rond (iets achter de loodlijn) aanspringen; dan links, dan rechts. Zodra het dier er meent vandoor te moeten gaan terug naar draf en stap en kalmeren. Ook als het rustig blijft ga ik terug naar stap om hen (Nimble, Vedrie en La Fee ) een snoepje te geven. iedere keer weer is stilstand. Als er wat te verdienen valt leren ze twee keer zo snel.
Nimble is het meest hysterische paard dat ik ooit gehad heb; een racemonster. De handelaar waarvan ik hem kocht, is een zeer eerlijk man. Hij heft mij onmiddelijk verteld dat dit paard meerdere keren is teruggegeven vanwegen z'n gedrag (al bij het opstappen willen wegrennen) Ik mocht hem terugbrengen.
Nog altijd trekt meneer graag een sprintje, maar hij weet dat dat alleen mag als hij opgewarmd is (aan de longe), en dan hoppa. Op elk moment kan ik nu roepen " kom hier"; hij maakt dan een haakse bocht, sprint naar mij toe, remt op de achterbenen waarbij hij een beetje stijgert; staat hij stil dan kantelt hij z'n hoogd een beetje, steekt de neus vooruit alsof hij wilt zeggen: "klontje???". Ook Vedrie leert dit nu. Dit soort dressuur waarbij een paard meer te winnen heeft dan alleen en aai en een knuffel, maakt paarden meer ontvankelijk voor nieuwe dingen. Of meer bereid impulsief gedrag te beheersen. NOEM HET CIRCUSDRESSUUR, NOEM HET CRIMINELE OMKOPING, scheld zoveel U wilt; gij oh zo klassieke dressuurruiters, MAAR IK DOE ER EEN PAARD GEEN PIJN MEE. (dat over die klassieke dressuurruiters slaat natuurlijk niet op U, maar op die zelfbenoemde 'klassieken die over mijn manier van africhten nerbuigend doen).

Ik ben nu erg moe sorry, ik stop. Hebt U nu vragen over bovenstaande, laat het mij weten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:04

@Elcke,
Hoe gaat het nu; nog vragen? Klaar voor een volgende stap?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:06

@Petulan
Tot mijn schande was ik de "Vriendelijke groet" vergeten ;) !
Dus bij deze:

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:14

Kadankovitch schreef:
@Elcke,
Hoe gaat het nu; nog vragen? Klaar voor een volgende stap?

ben nog wel aan het oefenen met consequent zijn, maar ook dat gaat steeds beter. Aangezien het weer minder is, is het weer drukker in de bak en moet ik meer mijn best doen haar concentratie er bij te houden dus ben nog wel druk daarmee bezig. Met les richten we ons langzaam iets meer op de zijgangen.
De volgende stap moet vrees ik nog even wachten ik ben dit weekend met tiara gevallen, dus heb veel last van mijn nek. Tiara heeft gelukkig niks, maar ik moet het dus even rustiger aan doen en zondag ga ik voor 25 dagen op vakantie. Daarna is mijn nek weer ok hoop ik en kunnen we weer goed aan de slag :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:35

Waar naartoe?
Veel plezier!!
Met vriendelijk groet, Kadankovitch