Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:26

Ik voel mij helemaal niet aangevallen, er wordt gewoon dikke vette onzin uitgektraamt door die 2 :+

Ik lach mijn gulp uit mijn broek...nou ja lees de posts maar terug, beide hebben een geheel eigen belevingswereld, laten we het daarop houden :=
Mijn voorbeeld was alleen maar om aan te halen wat voor kul men uitkraamt,
welke nergens op gebaseerd is, behalve de eigen hersenspinsels...alleen speculaties en insinuaties!
Dat zijn geen goede argumenten, dat is gewoon roddel en achterklap....

Kijk zoals pien_2010 haar post neerzet prima, dat is een mening en daar kan ik mij best in vinden.

+ Het is de toon die de muziek maakt ;)

chrissy123

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:32

Dan heb jij thuis zeker de broek aan

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:44

arie53 schreef:
Neem eens een kijkje in de paardenklinieken.

Vraag eens waarom al deze jonge paarden daar staan. Dan kom je tot de onthutsende conclusie dat het gros er allemaal met dezelfde fysieke problemen staat. Ze hebben of last van nek/hals-, rug- en peesproblemen en met name aan de voorbenen.

En die komen niet door een keertje vastliggen of misstappen en ook niet van klassiek rijden dat juist vanwege de gymnastiserende werking deze problemen voorkomt. Een beetje paardenliefhebber zou hierover na moeten denken en zich moeten afvragen wat er met de rijderij en fokkerij mis is nu zoveel paarden met dezelfde fysieke en mentale problemen kampen.

Mensen die echter wel verder nadenken dit ook onderbouwd laten zien, behoren niet tot gefrustreerde mensen maar zijn de werkelijke paardenliefhebbers die opkomen voor het paard en dit ook durven te zeggen. Ondanks dat de forceerruiters denkt hen te mond te moeten snoeren met persoonlijke en tendentieuze uitlatingen.

Listiglistje,
Ik zie niet wat hier mis mee is?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:46

Tja, deze problemen kunnen toch ook komen van gewoon slecht paardrijden. Of je nu "modern" of klassiek rijdt. Het wil niks zeggen over LDR. Je zou het daadwerkelijk wetenschappelijk moeten onderzoeken / meten, om hiermee een punt te kunnen maken. Het blijft speculeren wat mij betreft en dat moet je volgens mij niet doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:49

vur schreef:
Tja, deze problemen kunnen toch ook komen van gewoon slecht paardrijden. Of je nu "modern" of klassiek rijdt. Het wil niks zeggen over LDR. Je zou het daadwerkelijk wetenschappelijk moeten onderzoeken / meten, om hiermee een punt te kunnen maken. Het blijft speculeren wat mij betreft en dat moet je volgens mij niet doen.

Precies Vur, speculaties en insinuaties...absoluut geen feiten, dus klinklare onzin wat er uitgekraamt wordt!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:57

Kan me ook helemaal niet vinden in het artikel van Imke Bartels, ik zie geen enkele anatomische reden waarom het goed zou zijn, en ze is wel zo slim om te waarschuwen dat niet ieder paard het aankan (dacht dat ik begrepen had dat enkel een topper het kan), zodat zij niet de schuld krijgt als het dan misgaat.

Had hier gisteren tandarts voor de paarden, die ook DA en osteo is, en die zag toevallig bij mij het boek "Van ruiter naar trainer" liggen van Leandra Theunissen. Aangezien Leandra ook osteo is, was ie wel geïnteresseerd. Hij doorbladerde het boek, en vond er "goed" en "fout" plaatjes, waarbij de "fout" plaatjes duidelijk geïnspireerd waren op de hier al vaak genoemde topruiters. Hij was het helemaal met Leandra eens, en vond het echt top van mensen zoals Leandra, of in Duitsland Gerd Heuschmann, dat zij (ondertussen niet meer zo) heilige huisjes durven intrappen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:58

Nou ik heb ook wel eens digitale "aanvaringen" met deze of gene , met name met Nombrado/Arie, maar dat is toch vaak maar "op delen", zeker niet met alles wat die te vertellen hebben.
Op een hele hoop punten ben ik het echt wel met hen eens, het kan natuurlijk (althans in mijn beleving) niet zo zijn als je het met iemand op een aantal punten of uitspraken qua paardenomgang/training niet eens bent (of dat je het zelf anders doet), dat dan meteen ALLES wat zo iemand zegt/beweert niet deugt. Maar op minstens zo veel van die punten ben ik het niet eens. So what?

Nombrado heeft als stokpaardje die Spaanse toestanden.
Arie heeft als stokpaardje de biomechanica.

Die drammen in dat opzicht daarover naar mijn smaak gewoon te zwart-wit door, waar het ook over gaat, en dat is jammer, want daardoor krijg je reacties als: Ja hoor, dat weten we nu wel.
En luistert men niet meer naar de onderdelen die WEL zinnig door die twee te berde gebracht worden.

Volgens mij ben ik niet zo bekrompen, om alles onder 1 noemer te vegen, ik lees altijd alles met belangstelling, ook mensen waar je het 1-2-3 niet zo mee eens bent, kunnen alsnog zinnige dingen zeggen.
Van alles overigens, ook van de zaken die je niet aanspreken, kun je leren, is een beetje een kwestie van openstaan.

Desalniettemin laat ik mij niets opdringen, maar daar kun je zelf toch wel de waardevolle zaken uit de massa plukken?

Vastliggende doctrines ben ik helemaal niet van, helaas denken in de paardenwereld erg veel mensen in zwart-witte kaders. Wat jammer is, want juist van diegenen die als het ware "tegenover" je staan (qua aanpak en redenatie) kun je leren, niet, doordat je het aangrijpt om je eigen punt nog eens er door te hameren (en daarmee de ander de grond in) maar doordat je opmerkt dat eventueel (eventueel hoor..) soms wel eens iets in zou kunnen zitten... daardoor hoef je het er nog niet mee eens te zijn, maar overwegen van andermans (ook al tegenovergestelde) argumenten, kan waardevol zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:04

vur schreef:

Dat is helemaal waar.
Arie bedoelt misschien te zeggen dat onder invloed van de MD er een tendens onder gemiddelde ruiters is ontstaan om steeds verder af te wijken van de doorwrochte kaders uit de KD die bewezen hebben te werken.

Maar, laat Arie voor zichzelf spreken....
Kort gezegd, door mijzelf, het merendeel rijdt heden ten dage uitsluitend zijn paard in de krul en heeft geen benul waarom dat niet goed is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:14

Tja, dat er slecht paard wordt gereden, kan ik niet ontkennen. Ik zie echter dat in de krul trekken zowel bij na-apers van Anky, als bij zogenaamde klassieke na-apers. Het echt van achteren naar voren rijden lijkt ook onder de instructeurs wel minder te worden gepredikt dan vroeger, maar of dat zo is, weet ik niet. Misschien keek ik vroeger wel niet zo precies en ben ik me er nu meer bewust van. Vroeger wist ik er ook eigenlijk maar weinig van moet ik eerlijk zeggen. Nu is dat gelukkig een stuk meer. Misschien dat een stukje ongeduld wel meespeelt en sneller resultaat willen, in het willen afdwingen van een bepaalde houding bij het paard.
Ik weet nog dat, toen ik jaren geleden bij een super instructrice op het erf kwam voor mijn eerste lessen, zij mij vroeg of ik ECHT wilde leren paardrijden. Daar heb ik dus ja op geantwoord en vervolgens heb ik de eerste lessen alleen gestapt en gedraafd en overgangen daartussen gedaan. Oei, oei, oei, wat moest ik toen veel afleren en weer opnieuw aanleren. Zij waarschuwde me toen dat ik in eerste instantie geen snel resultaat mocht verwachten, maar dat ik er uiteindelijk een betere ruiter van zou worden.
Laatst bijgewerkt door vur op 22-02-14 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:46

Ik vind het weinig respectvol in een discussie als je smalend een ander belachelijk maakt met overdreven smiley gebruik, het beweren dat iemand volstrekte onzin verkondigt en vervolgens een eigen mening als feiten neerlegt zonder enige onderbouwing zoals Listinglistje doet op de vorige pagina. Erg jammer meid dat je het gevoel hebt dat dit nodig is.

Toevallig hebben wij kort geleden een paard röntgenologisch laten keuren en de dierenarts op die kliniek zei hetzelfde, dat er heel erg veel paarden met ernstige rug- en nekblessures zijn de laatste jaren en dat dit naar zijn idee te maken heeft met paarden ronder rijden dan ze lichamelijk aankunnen. Ook onze osteopaat bevestigde dit toen we het er zo over hadden. Jij mag het dan onzin vinden Listinglistje, dat is je goed recht, maar mensen die ik respecteer qua kennis op dit gebied vinden dat dus geen onzin.
Laatst bijgewerkt door Lante op 22-02-14 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:06

Het is NOOIT nodig een ander te vernederen, of als een NIKS van de tafel te zwiepen, volgens mij (dat is mij ook heus wel gebeurd, maar dat negeer ik gewoon). dat draagt ook niets bij aan een constructieve discussie.
Nu draag ik volgens een aantal figuren ook niets bij (vanwege feit dat ik een Fries x Tinker rijd en geen duur wedstrijdgeval), maar dat negeer ik dan maar wijselijk, aangezien ik ook helemaal geen wedstrijdambities heb, maar wel pretendeer iets van paarden en paardentrainen af te weten . Aangezien ik paarden trainingsmatig en doelgericht longeer voor mensen die wel wedstrijden rijden, oa Arabo Friezen, en die voldoening zit er in, dat in wederspraak er een beter, losser paard op wedstrijd mee gaat.

Dat betekent niet dat ik dat met mijn eigen paarden nastreef, ik hou er simpelweg andere doeleinden op na. Die hebben niets met wedstrijden te maken, dat betekent echter niet dat ik niet de doeleinden van een ander niet wil ondersteunen.
Het kinderachtig afkammen van mekaar lijkt me geen meerwaarde hebben.

Het ging toch over AR versus KR?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:10

Simpelman schreef:
arie53 schreef:
Neem eens een kijkje in de paardenklinieken.

Vraag eens waarom al deze jonge paarden daar staan. Dan kom je tot de onthutsende conclusie dat het gros er allemaal met dezelfde fysieke problemen staat. Ze hebben of last van nek/hals-, rug- en peesproblemen en met name aan de voorbenen.

Listiglistje,
Ik zie niet wat hier mis mee is?

Ik wel. Dit is een bewering die niet met feiten en cijfers is onderbouwd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:14

vur schreef:

En dat is maar al te waar. Een kennisje van mij is assistente bij een zeer gerenommeerde paardenarts. En de meeste paarden met rugproblemen zouden gewoon (vindt hij) "rijtechnisch" geholpen kunnen worden.
Ik denk dat hij daar wel gelijk in heeft. :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:47

Dat denk ik ook, veel problemen zijn sowieso te voorkomen door goed te rijden.

Maar de vraag is; wat is goed?

Daarover lopen de meningen uit één;

-Er zijn mensen die het goed vinden voor een paard om regelmatig extra rond in te stellen met aanleuning (modern).
-Er zijn mensen die vinden dat het voor een paard beter is om het zoveel mogelijk en bij voorkeur altijd op lengte te houden met het neusje op of liever nog voor de loodlijn met aanleuning (klassiek).
- En dan zijn er nog mensen die streven naar op lengte met de neus op of voor de loodlijn zonder aanleuning (Academisch).

Wat is het beste voor het paard, afgezien van de prestaties in de ring?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:56

Ik denk dat ik het wel eens ben met Vur. Slecht rijden is niet zo afhankelijk van de "stroming" als je zou denken. Komt in elke voor. Ik ben bijvoorbeeld voor LDR want ik vind absoluut dat je paard daar losser van wordt en een betere (sterkere) rug ontwikkelt (eigen ervaring). Maar een uur lang LDR rijden zal ongetwijfeld slecht zijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:58

jasmijn78 schreef:
http://www.dehoefslag.nl/tip/imke-aanle ... rbinding-5

Hier nog een mooi artikel van Imke Schellekens over het variëren in hoofd halshouding (waaronder LDR)

Als ik zoiets lees dan stel ik mezelf altijd de vraag "Wat voegt het toe voor het paard?", boven het Skala dat door de FEI als richtlijn wordt gehanteerd.

Het heeft geen zin om alles aan te halen waar ik het niet mee eens ben uit dat artikel.
Waar ik het mee eens ben is sneller: de ruiter dient een goede onafhankelijke zit te hebben om zijn paard niet in de weg te zitten.
En net als in de Klassieke Dressuur zijn ook zij tegen tegengestelde hulpen op hetzelfde moment, maar ja dat is het dan ook wel.
Want wat heeft het voor zin om in te gaan op het stelling-verhaal bijvoorbeeld als men zelf kennelijk geen begrip heeft van wat correcte stelling is?
Halsverbuiging verkregen met een harde aangespannen hand is wat ze hier laat zien. Zo kan een paard niet eens nek- en kaakgewricht loslaten, dus waar praten we over?
Stelling = binnenbeen. Alleen een paard dat nageeft en dus ontspant in nek- en kaakgewricht en dus de hals laat vallen zal in correcte stelling te brengen zijn, daarbij zal de manenkam "omvallen" naar de stellingkant. Stelling vindt plaats in de nek en niet in de hals.
Stelling = Binnenbeen wil zeggen dat je stelling alleen nodig hebt om de buiging in het lichaam toe te kunnen staan, waardoor het binnenachterbeen de gelegenheid krijgt (pure biomechanica) om onder de massa te treden!!
Een stellinghand dient ALTIJD ZACHT te zijn! Als je je paard om je binnenbeen heen laat buigen zul je nl. zien dat de stelling als vanzelf komt, mits je paard nageeft in nek en kaak. De stelling geeft alleen de richting aan.
Wat Imke laat zien heeft niets met stelling te maken. Bovendien dient de buiging van de hals agv de stelling SYNCHROON te zijn aan de buiging in het lichaam, omdat een paard slechts geringe buiging kan toelaten in zijn stugge ribben, die zijn immers niet van elastiek.
Bij teveel stelling zal het paard wegvallen over de buitenschouder, mits hij vóór niet gekneveld wordt. Bij te weinig stelling gaat hij opzij voor het been.
Om die reden heeft het helemaal geen zin om je paard verticaal dubbel te vouwen onder het mom van flexen (net zo min om hem horizontaal dubbel te vouwen).
Alleen een ontspannen paard dat zich in het lichaam loslaat laat zich rechtrichten!!

Imke zegt de paarden lós te maken via hun trainingsmethode. Maar hoe komt het dan dat we geen losse paarden en dus ook geen losse ruggen zien en waarom zijn ze dan zo bang om die controle te verliezen?? En heus ... die hete sensibele paarden krijg je ook losgelaten, dus daar heb je deze werkwijze niet voor nodig ...!

Ik kan het maar beter omdraaien, want de uitleg vanuit het Skala is sneller, simpeler en eenvoudiger en vooral logischer voor het paard, want:

- heb je TAKT dan heb je je eerste stukje controle
- heb je LOSGELATENHEID, dan heb een beetje meer controle
- heb je AANLEUNING, dan heb je weer een beetje meer controle
- heb je SCHWUNG, dan ben je al weer een stuk verder in de controle
- is je paard RECHT, nou dan krijg je het al aardig voor elkaar met je controle
- heb je DURCHLÄSSIGKEIT, dan ben je echt goed op weg naar de controle
- is je paard correct VERZAMELD, nou dan héb je controle
- gaat je paard in RELATIEVE OPRICHTING, verkregen uit de gedragenheid en steeds onderhevig aan verandering dus uít die oprichting (denk aan uitgestrekte gangen), nou dan heb je het summum van controle.
.... en dat met alle medewerking van het paard verkregen.
Op en top controle zónder dat je je op het randje van het toelaatbare hoeft te begeven zoals in Rollkur, HDR of LDR, waar je sléchts 10 minuten je in mag begeven volgens het FEI.
Oprichting (absolute) verkregen door de ruiterhand is verkregen door dwang, gevolg: paard drukt de rug weg!!
Als een methode alleen geschikt is voor topruiters dan is er iets goed mis met die methode!!

Samenvattend over dit artikel van Imke kan ik zeggen dat zij schijnbaar die controle op élk onderdeel noodzakelijkerwijs nodig hebben, omdat door hun trainingsmethode (alle onderdelen van Ac. Bartels) zij de paarden aan de voorkant "rijden" en zodoende de paarden met voor- en achterhand niet aan elkaar verbonden zijn. Paarden lopen in twee stukken zonder ruggebruik op de voorhand, is aan alles terug te zien.
De paarden dienen zich voortdurend aan de ruiter aan te passen! Hiervoor hebben ze dus steeds die controle nodig. Heel vermoeiend lijkt mij, zeker voor een paard.

Dit in tegenstelling tot de Klassieke Dressuur waar de achterhand wel aan de voorhand verbonden wordt door naar de hand toé te rijden ipv ze bij de kop te pakken.
Deze beide "pilaren" (voor- en achterhand) worden verbonden aan elkaar dmv een losse swingende (b)rug agv een heel andere manier van trainen. Daardoor is er transport van energie naar voren uit het achterbeen mogelijk!!
Door de geleidelijke logische opbouw in zijn opleiding wordt het paard beurtelings rechtgericht en voorwaarts naar een rijkunstig evenwicht gereden, consequent maar zónder dwang.
De ruiter past zich voortdurend aan aan het paard. Hier is sprake van een geheel andere vorm van controle.
Een controle die blijft, omdat die duurzaam is en het voor het paard geen onnatuurlijke elementen bevat.
Je gereedschap zijn het wijken, de tempowisselingen, overgangen cq schijnovergangen en de zijgangen.

Als ik mezelf afvraag wat de moderne methode verbetert, dan kom ik tot 2 punten:
* de bankrekeningen van alle belanghebbenden zijn aanzienlijk gegroeid (niet onbelangrijk natuurlijk)
* Dressuur is de huiskamer binnen gekomen. Men gaat tegenwoordig liever met het gezin een dagje CHOI "doen" dan dat men naar het circus gaat, want er is spektakel genoeg, ... nietwaar ...

Voor het paard echter zie ik géén enkele verbetering tov het stabiele Skala.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 22-02-14 22:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:02

arie53 schreef:
Tijdje terug is inmiddels al drie jaar! Ik denk dat Upido of zich niet liet forceren (dat zou met zijn genetische achtergrond heel goed mogelijk zijn) of dat hij onder het geforceergeweld bezweken is.

Het is wel zo dat Arie53 alles erg zwart-wit bekijkt.
Alle paarden die zich bewezen hebben krijgen door hem plotsklaps de EASP genen toebedeeld en zijn toppers. Vaak blijken die EASP genen van vóór 1900 in het pedigree te zitten. :+
Paarden die in de sport niet bovenaan meedoen, een springfout maken of gespannen zijn e.d. zijn slecht en dat is dan altijd te wijten aan de volbloed. (die misschien wel 10 generaties ver weg zit.)
Maar als een paard succesvol is is het altijd aan de EASP genen te wijten (terwijl geen enkele succesvol paard een EASP papier bezit).
Het is altijd makkelijk om achteraf (wanneer een paard dus bewezen succesvol is) te zeggen dat het een goed paard is. En altijd is het volgens Arie toe te wijten aan EASP genen. Slecht presterende paarden hebben volgens hem altijd volbloedgenen. :+

Bovenstaande en de andere proza van hem zorgen er voor dat ik Arie al lang niet meer serieus neem.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:16

Wat bedoelt hij met de genetische achtergrond van Upido denk je? Het was toch iets met Ferro x Amethist?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:45

Babootje schreef:
Ik ben bijvoorbeeld voor LDR want ik vind absoluut dat je paard daar losser van wordt en een betere (sterkere) rug ontwikkelt (eigen ervaring).

En de goed onderbouwde uitleg die Simpelman hier al tot treurens toe gegeven heeft, dat het paard hiermee onmogelijk zijn voorste rugspieren kan loslaten, klopt dus niet volgens jou?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:57

Toch heb ik het idee dat als je van achteren naar voren je paard nageeflijk rijdt, het helemaal niet nadelig is als je paard daarbij soms iets achter de loodlijn komt. Het loslaten van de rugspieren lukt soms niet met de neus aan of voor de loodlijn. Dus dan "duw" je net iets verder door met je been. Het ene paard is daarbij het andere niet, dus wat dat betreft moet je volgens mij een individuele aanpak kiezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:11

hwn schreef:
Babootje schreef:
Ik ben bijvoorbeeld voor LDR want ik vind absoluut dat je paard daar losser van wordt en een betere (sterkere) rug ontwikkelt (eigen ervaring).

En de goed onderbouwde uitleg die Simpelman hier al tot treurens toe gegeven heeft, dat het paard hiermee onmogelijk zijn voorste rugspieren kan loslaten, klopt dus niet volgens jou?

Nee, daar ben ik het niet mee eens.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:14

Nou hwn, volgens mij is dat vasthouden van het voorste deel van de rug niet door simpelman onderbouwd, alleen gesteld. Ik heb nl expliciet eerder in dit topic naar de onderbouwing gevraagd maar werd toen door airnt de hoek in gestuurd dat dit topic niet over LDR ben. Ik ben juist zeer nieuwsgierig naar deze onderbouwing door simpelman. Juist omdat je LDR heel veel als losrijmethode in de springwereld ziet en juist als je een paard door een parcours van 1.60 wil sturen wil je dat dat deel van de rug los is. Kijk, als een paard op druk daar gereden wordt, kan ik me voorstellen dat je dat deel vast zet. Als ik met spanning mijn nek naar voren buig zet ik mij ook vast tussen mijn schouders. Maar als het vanuit ontspanning gebeurt (en dat is toch wat ik vaak zie op spring losrijtereinen), dan zou ik denken dat je dat deel van de rug eerder oprekt, leniger maakt. Dat het in mijn ogen een quick fix/trucje is om op het losrijterrein in zo kort mogelijk periode je paard los te werken, staat even los van dat ik dus niet zo goed snap dat die quick fix gebruikt wordt als een paard dus op die manier inderdaad dat deel van de rug vastzet. Dressuurmatig kan ik me helemaal voorstellen dat een paard in die houding de achterbenen minder onder kan brengen, maar dus juist de stelling dat dat deel van de rug vastgezet zou worden snap ik dus niet. Dus simpelman, Murphy....brand los please.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:58

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:28

Ik vind het niks. Als ze nu een gelijkwaardige proef kon tonen, dan zou ik er misschien wel in mee willen gaan, maar ik zie een hoop strakheid in de bovenlijn, geen geslotenheid, een hoop spanning en fouten. Leuke poging, maar voor mij absoluut gefaald.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:53

@Oji,

Dat even sluitend uit te leggen in een voor mij redelijk tijdsbestek......
Het is een dynamisch proces en om dat correct op te schrijven denk ik dat we een boek nodig hebben en gebruik zullen moeten maken van een expert op het gebied van het skelet en bespiering en een werktuigbouwkundige.
Ik wil een hap snap benadering proberen, ik combineer verschillende invalshoeken maar dat vraagt wel flink wat inleving.

De voorbenen van een paard kunnen weinig verende beweging maken maar hebben voornamelijk een ondersteunende, het paard rolt als het ware over de voorbenen. (zie ze als stelten)
Het beetje beschikbare vering om de schok te dempen komt vanuit de schouderbladen, MITS deze vrij zijn en niet deels gefixeerd door de aangespannen spieren in de bovenrug.
De stuwende achterhand duwt de massa telkens naar voren over het scharnierpunt van het voorbeen heen.
Iedere beweging van het voorbeen voorwaarts wordt gevolgd door de landing daarvan waarbij een groot deel van het totale gewicht even terecht komt op dat been. (denk aan de stelt, boem)

Wat we in de KD nu willen bereiken is dat een zo groot mogelijk deel van het te dragen gewicht én het landingsgeweld overgenomen wordt door de achterbenen die wél gemakkelijk kunnen veren en de beperkte schokdempende bewegingsvrijheid van de schouders.
Door dat verende vermogen wordt o.m. een groot deel van de schok gedempt in de spieren, i.p.v. de gewrichten.

Om zich "goed" te kunnen bewegen (i.t.t. mooi) heeft het paard de volledige vrijheid van zijn lichaam nodig.

De voorbenen kunnen door het paard meer ontlast worden door zich "te verzamelen", een voor het paard natuurlijke beweging.
Die natuurlijke verzameling bouwt het op van uit de achterhand, het spant hierbij in de beweging de buikspieren aan om een tegenkracht te vormen onder de wervelkolom waardoor het wanneer het in de beweging wisselend de rugspieren aanspant de rug niet hol trekt.
Buik en rugspieren werken in de dressuur, de beweging, wisselend tegelijkertijd, i.t.t. bij het springen.
Dit is een heel complex gebeuren en ik faal hier een complete uitleg van te geven, als ik dit al zou kunnen.

De verzamelende beweging is een opbouw van dynamische aanspanning en loslaten van vele tientallen spieren vanuit de achterhand die loopt over de hele bovenlijn, van hak naar nek.
Het is een rollende beweging waarvoor, nogmaals, het paard de totale vrijheid over zijn lichaam nodig heeft.
Die vrijheid wordt het ontnomen wanneer het van voren door de hand gestoord/beperkt wordt.
Wanneer het paard door de hand ingesteld wordt in een houding die het brengt boven het beschikbare vermogen van de achterhand dat het in jaren heeft kunnen ontwikkelen dan zal het dit compenseren door het voorste deel van de rug permanent aan te spannen, het "breekt" zich in tweeën.
Het doet dit zelf, ter bescherming, het kan niet anders omdat de werkelijk noodzakelijke spieren voor de verzameling onder de ruiter niet in staat zijn om de door de hand afgedwongen beweging te volbrengen.

Het gevolg van het aanspannen van het voorste deel van de rug zien we vooral duidelijk terug in de beweging van de voorbenen, deze worden nu namelijk hoger opgeheven dan noodzakelijk voor de beweging. (spectaculair)
Dit komt doordat de aanspanning van de bovenrug de schoft naar achteren trekt en en laat zakken en daarmee de voorbenen verder uit laat slaan naar voren.
De verende werking van de schouder wordt bijna onmogelijk gemaakt en het resultaat daarvan vinden we terug bij de paardenkliniek.

Zoals Murphy102 al opmerkte, daar kregen we vroeger een 2 voor tijdens een proef omdat het aantoont dat het paard niet juist van achteren naar voren en omhoog gereden is, tegenwoordig een 8.
Om zowel soepel als verzameld te te kunnen bewegen is het voor het paard nodig de schoft omhoog en naar voren te brengen, men noemt dit het "verlengen" van de bovenlijn.
Dit heet oprichting en deze heeft weinig te maken met de plaatsing van de hals.
Oprichting uitsluitend in de hals is schijnoprichting.

Ik hoop dat ook @Sanne82 en @Murphy102 en mogelijk andere deskundigen, iets over bovenstaande willen zeggen om mijn onvolmaakte beeld completer te maken.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 23-02-14 12:00, in het totaal 3 keer bewerkt