[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:58

Bizzybijtje schreef:
Jup, ik heb ook een vraag.
Mn pony loopt echt netjes nageeflijk, met zijn neusje nét iets voor de loodlijn. Maar zogauw ik meer teugel geef om de hals te strekken gaat het koppie omhoog... Tips :) ?

TRUEamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:00

dat is toch bij elke pony / paard anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:12

TRUEamazone schreef:
dat is toch bij elke pony / paard anders!

Wat? :?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:18

Bizzybijtje schreef:
Bizzybijtje schreef:
Jup, ik heb ook een vraag.
Mn pony loopt echt netjes nageeflijk, met zijn neusje nét iets voor de loodlijn. Maar zogauw ik meer teugel geef om de hals te strekken gaat het koppie omhoog... Tips :) ?

Beetje weinig info om daar iets zinnigs over te kunnen schrijven..

Wat doe je precies allemaal?
wat zegt je instructeur?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:00

superwoman schreef:
katia1993 schreef:
Achter de loodlijn denk ik. Hij loopt met zijn neusje ietsje te veel naar zijn borst, maar het is ook zo dat hij het contact vaak ontwijkt.

Dan loopt hij dus achter de teugel, als hij de druk ontwijkt.
Vaak is het een rijtechnisch probleem.
Zodra hij dat doet, gelijk been geven en zorgen dat hij uit die krul komt!
Verder rijden met een vriendelijke hand (ook geen kneepjes geven om hem aan de teugel te rijden.)
en goed aan je been houden. Een lichte aanspanning van je kuit, moet voldoende zijn om een reactie van je pony te krijgen.

Verder kan het ook komen door tandproblemen , door een bit wat hij niet fijn vind en/of door rug - zadel problemen..

Ok dankjewel voor je hulp.
Tandproblemen kunnen het alvast niet zijn, want deze zijn nog niet zo lang geleden nagekeken door de da. Het bit is een enkelgebroken trens en het zit wel goed, maar ik zal het anders eens vragen aan mijn lesgeefster of het wel echt goed zit ;). Ik was wel van plan om de zadelmaker een keertje te laten komen, maar ik weet niet of het nu nog de moeite is om een nieuw zadel te kopen. Ik ben 16 dus over 2 jaar ga ik studeren en heb ik mss geen tijd meer voor mijn pony. Die dan ook al op leeftijd komt ;).
Als ik een nieuw zadel zou kopen, wil ik wel gelijk een goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:17

katia1993 schreef:
Ok dankjewel voor je hulp.
Tandproblemen kunnen het alvast niet zijn, want deze zijn nog niet zo lang geleden nagekeken door de da. Het bit is een enkelgebroken trens en het zit wel goed, maar ik zal het anders eens vragen aan mijn lesgeefster of het wel echt goed zit ;). Ik was wel van plan om de zadelmaker een keertje te laten komen, maar ik weet niet of het nu nog de moeite is om een nieuw zadel te kopen. Ik ben 16 dus over 2 jaar ga ik studeren en heb ik mss geen tijd meer voor mijn pony. Die dan ook al op leeftijd komt ;).
Als ik een nieuw zadel zou kopen, wil ik wel gelijk een goed.

Je kan met je hand over de rug heel gaan en kijken of hij gevoelig is!
Ook de zweetafdruk kan je wat vertellen.
Zou ik igg even overleggen met je instructrice.
En als hij er wel last van heeft is 2 jaar nog wel erg lang ;)
Ook 2e hands zou kunnen helpen hoor.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:21

Ja, ik heb ook een probleempje ;(.
Mijn pony loopt niet lekker aan teugel, hij heeft
zijn hoofd wel laag maar niet 'aan teugel'.
Net er tussen en ik zou graag willen
dat ze echt aan teugel gaat ;).
Als ik haar omlaag vraag doe ik dat met m'n handen en benen.
Ik begin met m'n handen als ik tegelijk in mijn handen knijp en mijn
benen aan drukken als ze daardoor wat slomer gaat lopen ;).
Wie kan mijn helpen :P.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:33

SemdeLorijn schreef:
Als ik haar omlaag vraag doe ik dat met m'n handen en benen.
Ik begin met m'n handen als ik tegelijk in mijn handen knijp en mijn
benen aan drukken als ze daardoor wat slomer gaat lopen ;).
Wie kan mijn helpen :P.

Door met je handen te knijpen, blokkeer je de voorkant.
Wanneer je dan ook been gaat geven, kan je pony alleen nog omhoog.

Wat je moet doen is je handen vriendelijk houden en gewoon mee gaan met de beweging.
Dan zorg je dat je pony scherp aan het been is. Dus met een kuit-aanspanning al reageerd.
Doordat je pony zijn achterbenen verder onder de massa zal zetten daardoor, maakt hij zijn rug bol(ler) en zal hij vanzelf zakken in de hals (omdat dat prettiger loopt, probeer het maar eens op handen en knieën - rug bol en dan je hoofd omhoog is niet fijn)

Ik weet niet wat je doet om je pony te laten stoppen of vertragen in tempo, maar je hand (half) sluiten zou al genoeg moeten zijn.

En vooral goed les nemen!
Fouten mag je maken, maar je moet zorgen dat je ze verbeterd, anders is dat niet eerlijk voor je pony ;)

succes!

marjonneke

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:34

Ik heb geleerd dat het super belangrijk is om je paard ontspannen te laten lopen. Dan komt het aan de teugel lopen vanzelf. Vooral niet dwingen!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:58

Elk paard is anders ja..
Neem les! Helpt goed!
Alles is te proberen als je maar NIET TREKT geef ik wél als tip.
anders verzet ie zich alleen maar!

Lizzy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:35

eerst moet je pony goed voorwaarts zijn, dan kan je hem rustig met zijn hoofd terug werken. Veel voltes vergroten, verkleinen zodat de pony soepel in het lijf wordt, dan gaat het makkelijker met de hals. dan kneepjes geven met je binnenteugel, je buitenteugel constant eraan houden. GEEN boogjes in je teugels laten komen. Als de pony ook maar heel even meegeeft, meteen handen stilhouden zodat ie weet wat de bedoeling is en dat het dus op dat punt voor het paardje ook het fijnst is om te lopen!
succes

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:45

Hallo,
mijn pony is 4
vorig jaar beleerd aantal weken gereden daarna stop gezet ivm winter, en omdat ze nog echt te jong was
ze is inmiddels weer een paar weken onder het zadel en ze schudt methaar hoofd, ik neem aan dat dit onwennig heid is en dat ze naar mijn hand zoekt, het is niet extreeem maar af en toe dan gaat het zeg maar weer een paar rondjes goed en zodra ze vaak wat moeier wordt dan gaat ze wat schudden
maar zodra ze echt naar mijn hand zoekt, moet ik dan mijn handen gewoon stil blijven houden of haar helpen door iets te vragen,
ik zelf dacht gewoon netjes stil houden zodat ze zelf die aanleuning opzoekt zeg maar., kan het niet echt uitleggen.,.
heb op dit moment geen les met haar omdat ze nog te jong is en ik wildat ze eerst alles wat netter beheerst + gewoon wat braver is want ze is erg schrikkerig
Gisteravond ook gekeken naar een les waar ook een jong paard in liep, had ook het zelfde probleem ook hoofd schudden.. en de lesgever zei dacht ik handen stil houden, maar ik verstond dit niet goed en ik ga het niet brutaal na vragen aangezien ik gewoon aan het kijken was,
maar het is toch idd hand stil houden en gewoon wachten totdat ze vanzelf mijn hand opzoekt?

aangezien dat meisje op dat paard wel wat vroeg maar ik zelf dachtdat het beter was gewoon je handen stil te houden op een nette lengte..
Laatst bijgewerkt door _Charlotte_ op 09-09-09 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:47

O, ik krijg binnenkort wel les, en wil niet alles op mijn eigen houdje doen, want zo lijkt het net.

maar ik wil dat ze gewoon braaf de stap draf en galop beheerst
dat kan ze nu ook wel maar het is allemaal nog wat onwennig + dat de hulpen voor haarnog niet helemaal duidenlijk zijn

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:44

halloo,hier ben ik weer ^^

ik rij een nogal lui paard.
ik krijg hem netjes aan de teugel maar heb moeite om hem daar te houden.
in draf krijg ik hem niet aan de teugel,hoe los ik dit op?
dankje c

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 07:45

Het niveau van advies is hier echt onder een dramatisch dieptepunt gezakt. Het gaat hier om rijtechnische problemen, maar er wordt mee omgesprongen of je een hond een kunstje leert.. :n
Misschien is het een aantal vaste posters hier opgevallen dat een aantal deskundige bokkers zijn weggevallen, nou bij die club hoor ik nu ook. (Misschien niet het woord deskundig maar ik denk dat de boodschap duidelijk is)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:06

Lizzy1991 schreef:
eerst moet je pony goed voorwaarts zijn, dan kan je hem rustig met zijn hoofd terug werken. Veel voltes vergroten, verkleinen zodat de pony soepel in het lijf wordt, dan gaat het makkelijker met de hals. dan kneepjes geven met je binnenteugel, je buitenteugel constant eraan houden. GEEN boogjes in je teugels laten komen. Als de pony ook maar heel even meegeeft, meteen handen stilhouden zodat ie weet wat de bedoeling is en dat het dus op dat punt voor het paardje ook het fijnst is om te lopen!
succes

hmm, dit raad ik zéker niet aan!
Zo leer je idd een kunsje aan, zoals Petulan het zo mooi omschreef.

@ _Charlotte_ : te jong voor les is echt onzin. Juist in het begin moet je er voor zorgen dat je geen foute dingen aan leert of structueel onbedoeld tegenstrijdige hulpen geeft, want dan krijg je een gefrustreerd paard.
De reden van het schudden met het hoofd kan verschillende oorzaken hebben!
Wanneer je laat begint met lessen heb je de kans dat je gelijk zou moeten beginnen aan het corrigeren door eerder gemaakte fouten - iets waardoor je het jezelf en je pony een stuk moeilijker maakt dan nodig. De stap-draf en galop behersen klink een stuk makkelijker dan het is... zonder les vind ik het zeer onverstandig.

@Quebelle: Een lui paard, moet je actief maken! pas wanneer deze bij je kuitaanspanning goed reageerd kun je pas gaan denken aan het aan de teugel rijden. Les is belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet onbedoeld je paard erg tegen werkt - wat eigenlijk wel alle ruiters doen. Hoe hoger je komt hoe meer het duidelijk wordt dat een kleine verplaatsing van je gewicht of een minimale verbetering van de houding ruiter een groot effect heeft op een oefening en dus op het paard.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:16

ok,dankje!
zal er aan werken (:
heb nu ff genoeg van les,we rijden met 16 (!) in de les -.-'
niet te doen gewoon.
vanavond les ik bij iemand anders dus hopelijk is er niet zoveel volk :)

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:23

Ik heb ook even meegelezen, je kunt inderdaad niet door een verhaaltje een paard ineens aan de teugel rijden.
Bij de pony waar ik op rijd, deed het 2 jaar voordat ik haar aan de teugel had lopen :). Na een aantal maanden gaat het nu super en ik ga waarschijnlijk weer de wedstrijden in :D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:37

superwoman schreef:
Lizzy1991 schreef:
succes

hmm, dit raad ik zéker niet aan!
Zo leer je idd een kunsje aan, zoals Petulan het zo mooi omschreef.

@ _Charlotte_ : te jong voor les is echt onzin. Juist in het begin moet je er voor zorgen dat je geen foute dingen aan leert of structueel onbedoeld tegenstrijdige hulpen geeft, want dan krijg je een gefrustreerd paard.
De reden van het schudden met het hoofd kan verschillende oorzaken hebben!
Wanneer je laat begint met lessen heb je de kans dat je gelijk zou moeten beginnen aan het corrigeren door eerder gemaakte fouten - iets waardoor je het jezelf en je pony een stuk moeilijker maakt dan nodig. De stap-draf en galop behersen klink een stuk makkelijker dan het is... zonder les vind ik het zeer onverstandig.

@Quebelle: Een lui paard, moet je actief maken! pas wanneer deze bij je kuitaanspanning goed reageerd kun je pas gaan denken aan het aan de teugel rijden. Les is belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet onbedoeld je paard erg tegen werkt - wat eigenlijk wel alle ruiters doen. Hoe hoger je komt hoe meer het duidelijk wordt dat een kleine verplaatsing van je gewicht of een minimale verbetering van de houding ruiter een groot effect heeft op een oefening en dus op het paard.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Het ligt natuurlijk aan het paardje zelf. Mijn paardje is ook 4, en ik heb geen les. Wel heb ik begeleiding, maar les heb ik niet. Ik vind dat juist beter. Ik wil nu eerst dat ze zich op haar gemak voelt: Ze moet het rijden en leren leuk gaan vinden! (Ze heeft namelijk 4 jaar lang alleen maar op land gestaan) Eerst wil ik dat stap en draf er goed in zit, het gaat al beter! Binnenkort ga ik beginnen met galop. Nu moet ik wel zeggen dat ze erg sterk is. :j Laatst geoefend aan de longe, ik gaf een galophulp (Met stemhulp meteen), en ze sprong aan (Toeval, ik weet het, maar ik ben gewoon door gegaloppeerd). Ze hield het met gemak aan, een stuk of 5 rondjes! Nou, toen heb ik haar terug genomen, en beloond. :j Maar ik zeg nogmaals, ik heb géén les. En expres. Iedereen kan nu lopen zeiken, maar zelfs mijn oude instructie zegt dat dit beter is. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:11

Waarom zou je met les niet het paard op z'n gemak kunnen stellen? imo is les daar juist voor - om je te helpen je doelstelling(en) te bereiken. Die doelstelling kan van alles zijn en dus ook ontspanning en vertrouwen. Er zijn verschillende instructeurs en manieren van lesgeven..
Je zegt dat je wel begeleiding hebt - wat is dan het verschil met begeleiding en les?

Nu vind ik er ook verschil bestaan met de verschillende niveau's van de ruiter. Sommige kunnen imo prima zonder les omdat hun basis al heél erg bevestigd is.Charlotte geeft aan dat ze met een probleem zit en twijfeld over de oplossing - dán heb je imo zéker les nodig.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:17

Hallo!
Ik heb sinds februari dit jaar een eigen paardje en ik heb, zoals zovelen onder ons problemen met het "aan de teugel" lopen en met de ontspanning.
Ik krijg ook les van een vrouw die mij hier heel goed bij helpt.
Er gaat opeens een wereld van informatie voor mij open, die ik van haar krijg.
Ze vertelde mij dat ze eens een boek had gelezen van Ernest van Loon, Ruiters & Rechters.
Die zag ik toevallig liggen in de uitverkoop hoek (al een oud boek, met hele mooie plaatjes erbij (AHUM...)) en heb hem gekocht.
Het is taaie kost, maar ik zo langzamerhand begin ik het steeds meer te begrijpen. wat ik fout doe, wat voorgangers fout hebben gedaan en ook hoe ik er aan moet gaan werken om het weer beter te krijgen.
Zijn er nog meer mensen die dit boek hebben gelezen?
er zullen vast voor- en tegenstanders zijn, zoals de auteur zelf ook beschrijft. Maar in principe gaat hij gewoon terug naar de basis waar het "fout" is gegaan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:13

Maar gaat het je om de plaatjes of om de inhoud? De inhoud van dit boek is zo sterk dat elke ruiter dit als verplichte kost zou moeten rekenen!!!!!
Misschien is het soms wat taai, maar wel superduidelijk en eerlijk geschreven.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:49

Ja, vooral in de inhoud en de plaatjes geven daarbij meer de visuele kant aan. Maar zoals deze meneer zelf ook al schrijft wordt er weinig over gesproken, het is vaak wat in "mysterie" gehuld.
Maar ik ben het zeker met je eens dat elke ruiter deze beginselen moet kennen, voordat hij/zij op een paard stapt.
Ik heb vanavond de eerste paar hoofdstukken in theorie gebracht (ik was hier vanaf februari al mee begonnen, maar was teleurgesteld in het resultaat) en binnen een paar minuten had ik al resultaat ipv in een uur.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:07

@Ingetje,
Er komt binnenkort een nieuwe Topic, dankzij Hermelientje, waarin boeken besproken gaan worden. Het eerste boek zal Ruiters en Rechters zijn. Een beetje omdat ik met het idee kwam, maar vooral omdat mijn vriend en leermeester Ernest van Loon 26 juni jl. zijn, zoals hij het zelf noemde, "Laatste changement" maakte. Ik was daar erg verdrietig over. Iemand, tot mijn schande weet ik niet meer precies wie dat was, uit de vaste groep schrijvers alhier heeft toen voorgesteld het werk van Ernest van Loon te bespreken. Je kunt er altijd aan deelnemen. Binnenkort komt er een aankondiging, dus let op.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch.

p.s. Op de pagina's, ik weet het niet meer precies, 162- 164 (??)staat aanvullende uitleg over aanleuning, geschreven door mijn. Wellicht heb je daar wat aan.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:57

Ja, ik heb je stukje even gelezen en dat is eigenlijk in beknopte vorm wat ik langdradig in het boek heb gelezen :)
Maar door het langdradige stuk, legt DHR. van Loon wel goed het gevoel uit, wat bij aanleuning hoort.

Maar ik merkte gister direct resultaat, ben rustig begonnen in stap met het nabootsen van de bijzetteugel die men in het boek eerst aan de longe gebruikt.
Duimen op het zadel, elastisch mee naar voren bewegen en niet meegeven totdat ZIJ ontspant met de nek.

Je voelt direct aan de rug dat er meer ontspanning komt, de passen worden ruimer, de oren gaan naar voren...
en dan denkt ze opeens:" Oh, maar dit kan ik niet, en dit doet pijn aan de spieren!!"
Weer opnieuw proberen, van voor af aan. Totdat zij zelf gewend raakt aan de nieuwe houding.

Ik raad mensen aan, die dezelfde problemen hebben, om zeker dat boek eens door te spitten.