Bizzybijtje schreef:Jup, ik heb ook een vraag.
Mn pony loopt echt netjes nageeflijk, met zijn neusje nét iets voor de loodlijn. Maar zogauw ik meer teugel geef om de hals te strekken gaat het koppie omhoog... Tips?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bizzybijtje schreef:Bizzybijtje schreef:Jup, ik heb ook een vraag.
Mn pony loopt echt netjes nageeflijk, met zijn neusje nét iets voor de loodlijn. Maar zogauw ik meer teugel geef om de hals te strekken gaat het koppie omhoog... Tips?
superwoman schreef:katia1993 schreef:Achter de loodlijn denk ik. Hij loopt met zijn neusje ietsje te veel naar zijn borst, maar het is ook zo dat hij het contact vaak ontwijkt.
Dan loopt hij dus achter de teugel, als hij de druk ontwijkt.
Vaak is het een rijtechnisch probleem.
Zodra hij dat doet, gelijk been geven en zorgen dat hij uit die krul komt!
Verder rijden met een vriendelijke hand (ook geen kneepjes geven om hem aan de teugel te rijden.)
en goed aan je been houden. Een lichte aanspanning van je kuit, moet voldoende zijn om een reactie van je pony te krijgen.
Verder kan het ook komen door tandproblemen , door een bit wat hij niet fijn vind en/of door rug - zadel problemen..
katia1993 schreef:Ok dankjewel voor je hulp.
Tandproblemen kunnen het alvast niet zijn, want deze zijn nog niet zo lang geleden nagekeken door de da. Het bit is een enkelgebroken trens en het zit wel goed, maar ik zal het anders eens vragen aan mijn lesgeefster of het wel echt goed zit. Ik was wel van plan om de zadelmaker een keertje te laten komen, maar ik weet niet of het nu nog de moeite is om een nieuw zadel te kopen. Ik ben 16 dus over 2 jaar ga ik studeren en heb ik mss geen tijd meer voor mijn pony. Die dan ook al op leeftijd komt
.
Als ik een nieuw zadel zou kopen, wil ik wel gelijk een goed.
SemdeLorijn schreef:Als ik haar omlaag vraag doe ik dat met m'n handen en benen.
Ik begin met m'n handen als ik tegelijk in mijn handen knijp en mijn
benen aan drukken als ze daardoor wat slomer gaat lopen.
Wie kan mijn helpen.
Lizzy1991 schreef:eerst moet je pony goed voorwaarts zijn, dan kan je hem rustig met zijn hoofd terug werken. Veel voltes vergroten, verkleinen zodat de pony soepel in het lijf wordt, dan gaat het makkelijker met de hals. dan kneepjes geven met je binnenteugel, je buitenteugel constant eraan houden. GEEN boogjes in je teugels laten komen. Als de pony ook maar heel even meegeeft, meteen handen stilhouden zodat ie weet wat de bedoeling is en dat het dus op dat punt voor het paardje ook het fijnst is om te lopen!
succes
superwoman schreef:Lizzy1991 schreef:eerst moet je pony goed voorwaarts zijn, dan kan je hem rustig met zijn hoofd terug werken. Veel voltes vergroten, verkleinen zodat de pony soepel in het lijf wordt, dan gaat het makkelijker met de hals. dan kneepjes geven met je binnenteugel, je buitenteugel constant eraan houden. GEEN boogjes in je teugels laten komen. Als de pony ook maar heel even meegeeft, meteen handen stilhouden zodat ie weet wat de bedoeling is en dat het dus op dat punt voor het paardje ook het fijnst is om te lopen!
succes
hmm, dit raad ik zéker niet aan!
Zo leer je idd een kunsje aan, zoals Petulan het zo mooi omschreef.
@ _Charlotte_ : te jong voor les is echt onzin. Juist in het begin moet je er voor zorgen dat je geen foute dingen aan leert of structueel onbedoeld tegenstrijdige hulpen geeft, want dan krijg je een gefrustreerd paard.
De reden van het schudden met het hoofd kan verschillende oorzaken hebben!
Wanneer je laat begint met lessen heb je de kans dat je gelijk zou moeten beginnen aan het corrigeren door eerder gemaakte fouten - iets waardoor je het jezelf en je pony een stuk moeilijker maakt dan nodig. De stap-draf en galop behersen klink een stuk makkelijker dan het is... zonder les vind ik het zeer onverstandig.
@Quebelle: Een lui paard, moet je actief maken! pas wanneer deze bij je kuitaanspanning goed reageerd kun je pas gaan denken aan het aan de teugel rijden. Les is belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet onbedoeld je paard erg tegen werkt - wat eigenlijk wel alle ruiters doen. Hoe hoger je komt hoe meer het duidelijk wordt dat een kleine verplaatsing van je gewicht of een minimale verbetering van de houding ruiter een groot effect heeft op een oefening en dus op het paard.