Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:54

murphy102 schreef:
Babootje schreef:
Weet je Murphy.... ik vind jou heel vermoeiend. Telkens vragen naar argumenten, het waarom, terwijl, als je het artikel gewoon leest, kunt lezen waarom hij het het paard zo aanleert:

"Wij leren de schouderbinnenwaarts meestal direct in draf aan. Ik leer het de paarden op de binnenhoefslag, en in eerste instantie druk ik dan de achterhand naar buiten (foto). Zo maak ik weer gebruik van de drang die het paard heeft om op de hoefslag te lopen. Je maakt het voor je paard net iets makkelijker om het zo te leren. Ik weet dat er ook wel voor gekozen wordt om gereden op de hoefslag te proberen de voorkant naar binnen te zetten. Maar wij vinden dat je het je paard dan eigenlijk onnodig moeilijker maakt. Zodra je paard door heeft wat de bedoeling is, en dat gaat meestal redelijk snel, probeer ik pas vanaf de hoefslag de schouders naar binnen te zetten. In eerste instantie gaat het mij om de reactie. Het hoeft nog geen perfecte schouderbinnenwaarts (op twee hoefslagen en drie sporen) te zijn. Zeker in het begin mag het allemaal wat te schuin zijn. Liever dat, dan te recht."

Hij zegt, en ik denk dat Edward het wel zal weten, want hij heeft er veel opgeleid, dat "je het voor je paard gemakkelijker maakt" om het zo te leren. Waarom zou je het voor je paard onnodig moeilijker maken om het aan te leren. Wat is dan "diervriendelijk"? vraag ik me toch af.
Ik vind dit zo'n kinderachtig geneuzel... wil er eigenlijk geen tijd aan besteden. Bah.

Dank voor je grote inhoudelijke inbreng, Babootje.

Ik weet wat hij schrijft, ik heb het 2x gelezen om het te kunnen geloven.
Maar dat zegt niets over de logica ervan, enkel en alleen omdat het Gal himself is die dat zegt.
Ik mis elke onderbouwing, omdat het nl. níet logisch is. Het meest lastige is om iets af te leren wat niet goed is!! Dus dan stel ik toch een normale vraag, waar jij kennelijk ook niet het antwoord op weet.

Het is niet logisch zoals Gal zegt "Zeker in het begin mag dat wat te schuin zijn", zo'n paard leer juíst zich te onttrekken aan de lengtebuiging! Ik mis hier álle logica. Van lengtebuiging moeten wij ons geen overdreven voorstelling maken. Als je weet hoe minimaal die buiging in de ribben is, mogelijk kan zijn, dan zou je begrijpen dat het een zeer onzinnige opmerking is van dhr. Gal. Misschien toch wat verdiepen in de biomechanica van een paard.
Laten we even duidelijk stellen dat ik niets tegen Gal zelf heb, want het is een hele aardige vent, maar zijn logica omtrent rijtechniek is ver te zoeken.
Logisch, ... want het zijn kunstjes.

Maar weet je, ... ik weet genoeg ...

Wat Gal doet, wordt door KR gewoon Schulter Herein entweckeln genoemd. Kijk maar naar het boek van Zettl. Gewoon een klassieke oefening dus.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:06

listiglistje schreef:
Daarbij iets aanleren/trainen is wat anders als de definitieve oefening uitvoeren en bevestigen ;)

Mijn eerder quote (ik krijg, ik praat tegen dikke betonnen muur gevoel |o )
Babootje herhaalde mij nogmaals , het is AANleren! de eerste pasjes...snappen ze dat, dan gaan ze over op de sb zoals gevraagd in de proef,
met LB en kontje binnen!Gewoon klassiek dus!
Maar ik weet dat ze in de training ze in tempo en schuinte variëren, maar dat doe ik zelf ook.

En hoe moet ik in godsnaam weten hoe Gal zijn paarden traint :P ik sta er toch niet elke dag met mijn neus bovenop...wist ik het maar <<)
Ik heb in Harskamp één x bij HP gelest, weet je die woont en traint daar ook, zijn partner voor als je het niet wist :+

IK heb van meerdere bekende GP ruiters/trainers les gehad, maar allemaal vertellen ze hetzelfde hoor...ik hoor niets vreemds.
Jullie denken dat ze allemaal de truckendoos uitgevonden hebben, maar bespaar je die illusie!
Ik ervaar het gewoon als klassiek, ik heb er nog bij geeneen zijn kop tussen zijn knieeën moeten
planten of met mijn hele gewicht aan het het bit moeten hangen :') echt kul hoor...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:11

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:42

krijg spontaan pijn in mijn nek als ik ernaar kijk.
snappen ze daar dan niets van de biomechanica van een paard?
Als je een mens zijn hoofd en nek naar beneden trekt en dan vraagt hem te joggen, gaat ie op zijn bek
dat is voor een paard niet anders, alleen hebben ze 4 benen, dus kunnen ze beter compenseren in de achterhand spieren.

quote:
‘Als je het principe van het toepassen van variatie in de hoofd-halshouding goed door hebt, zal je begrijpen dat alleen de paarden die zeer ver gevorderd zijn in hun rijtechnische opleiding hier aan toe zijn. Het kost jaren training voordat je op die manier in de hoofd-halshouding kan variëren. Daarbij durf ik te stellen dat een deel van de dressuurpaarden er helemaal nooit aan toe komt. Enerzijds omdat ze onvoldoende op de goede manier opgeleid zijn.

en dat zijn er binnen het internationaal team meer dan je denkt..die worden gewoon de laan uit gestuurd?
waarom? die paarden pikken het niet zo tegen hun natuur in bewerkt te worden en worden als stempel "staatsgevaarlijk" de laan uitgestuurd.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 22-02-14 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:51

jasmijn78 schreef:
http://www.dehoefslag.nl/tip/imke-aanle ... rbinding-5

Hier nog een mooi artikel van Imke Schellekens over het variëren in hoofd halshouding (waaronder LDR)

Men heeft het over aanleuning en verbinding.
Je zou je moeten afvragen wat er anders voor mogelijkheid voor het paard overblijft in deze geforceerde houding.
Hoe zou het aan "aanleuning" en "verbinding" kunnen ontkomen?

Aanleuning is iets dat van uit het paard komt, het leunt aan.
Aanleuning is de eerste stap naar edelmoedige overgave, een overgave die het paard zelf in vertrouwen aanbiedt.
Wanneer het correct beleerd en gereden is dan kan het zich daar ten alle tijde aan onttrekken.....
Dit wil zeggen het is een eerlijk en in vertrouwen samen gaan van ruiter en paard, het paard biedt aan en de ruiter ontvangt.
Het is aan de ruiter dit vertrouwen niet te beschamen want een paard vergeet niets.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 22-02-14 10:57, in het totaal 3 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:51

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:37

jasmijn78 schreef:
http://www.dehoefslag.nl/tip/imke-aanle ... rbinding-5

Hier nog een mooi artikel van Imke Schellekens over het variëren in hoofd halshouding (waaronder LDR)

Met rijkunst met als doel gymnastiseren heeft dit in elk geval niets van doen. Bovendien staan deze forceerhandelingen haaks op de biomechanica van een paard.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:40

nombrado schreef:
Paarden die keurig volgens de klassieke manier zijn beleerd, pikken het LDR systeem al helemaal niet meer.
Nieuwe paard van Anky (tijdje terug al)
Aangekocht van een spaans klassiek ruiter
je hoort er niets meer van
http://www.youtube.com/watch?v=NYTJ1tgxy2g
http://www.youtube.com/watch?v=T1wRoozTn5A

je vraagt je af waarom?

Tijdje terug is inmiddels al drie jaar! Ik denk dat Upido of zich niet liet forceren (dat zou met zijn genetische achtergrond heel goed mogelijk zijn) of dat hij onder het geforceergeweld bezweken is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:53

Wat een triest valse kansloze figuren zijn jullie toch :7 speculeren over iets waar je totaal geen weet van hebt.

Dat zegt mij genoeg over de persoontjes...

Kijk je kan voor of tegen zijn, maar verlaag jezelf toch niet op deze manier
(ach ja waarschijnlijk zal het wel nodig zijn om de eigen frustratie en onkunde te compenseren)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:32

Upido heeft volgens zeggen van Anky meerdere (kleinere) blessures gehad. Verder is het speculeren waardoor dat komt, dus dat heeft weinig zin. Bovendien zijn er vast ook genoeg paarden die klassiek opgeleid zijn, die telkens met (kleinere) blessures te kampen hebben. Dus je kunt sowieso niet stellen dat de manier van trainen (zoals nu wordt gesuggereerd) de oorzaak is van de blessures.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:40

vur schreef:
Upido heeft volgens zeggen van Anky meerdere (kleinere) blessures gehad. Verder is het speculeren waardoor dat komt, dus dat heeft weinig zin. Bovendien zijn er vast ook genoeg paarden die klassiek opgeleid zijn, die telkens met (kleinere) blessures te kampen hebben. Dus je kunt sowieso niet stellen dat de manier van trainen (zoals nu wordt gesuggereerd) de oorzaak is van de blessures.

Als je traint binnen het kader van de biomechanica, heb je niet met blessures te maken.
dat is klassiek....
heb nog nooit enig paard van mij met blessures gezien. Train ze nu zeker 10 jaar op de klassieke manier.

Het is meer dan logisch, als een paard zich in een houding laat forceren, er blessures optreden.
Je kan het speculeren noemen..., maar weet jij hoe het nu met Upido gaat dan?
Want volgens mij is dit paard voor de verkoop van onder tot boven doorgelicht.
Wie heeft dan welke blessure veroorzaakt?
stomme fout van het paard? of domme training van de ruiter?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:45

nombrado schreef:
vur schreef:

Als je traint binnen het kader van de biomechanica, heb je niet met blessures te maken.
dat is klassiek....
heb nog nooit enig paard van mij met blessures gezien. Train ze nu zeker 10 jaar op de klassieke manier.

Het is meer dan logisch, als een paard zich in een houding laat forceren, er blessures optreden.
Je kan het speculeren noemen..., maar weet jij hoe het nu met Upido gaat dan?
Want volgens mij is dit paard voor de verkoop van onder tot boven doorgelicht.
Wie heeft dan welke blessure veroorzaakt?
stomme fout van het paard? of domme training van de ruiter?

Jij bent toch ook degene die paarden ongekeurd koopt Nombrado? Omdat jij aan de buitekant kunt zien wat het paard aan de binnenkant mankeert?

Je hebt ook mensen die niet eens zien/merken dat hun paard kreupel is. Die rijden gewoon door. Zat voorbeelden van gezien. Die zeggen ook: heb nooit een kreupel paard (gehad).

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:52

listiglistje schreef:
Wat een triest valse kansloze figuren zijn jullie toch :7 speculeren over iets waar je totaal geen weet van hebt.

Dat zegt mij genoeg over de persoontjes...

Kijk je kan voor of tegen zijn, maar verlaag jezelf toch niet op deze manier
(ach ja waarschijnlijk zal het wel nodig zijn om de eigen frustratie en onkunde te compenseren)

Over iedereen en alles wat niet in jouw straatje past, denk je allerlei bagger te mogen spuien. Als er echter simpel geconstateerd wordt, hetgeen iedereen overigens ook weet, dat forceren schade oplevert, mag dit in jouw moderne paardenwereldje niet gezegd worden. Omdat het gros van dit wereldje zich daar zelf ook schuldig aanmaakt en met Anky als succesvol boegbeeld zich daarachter verschuilt en niet geconfronteerd wil worden met deze dieronvriendelijke/criminele en vooral onnatuurlijke praktijken.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 22-02-14 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:04

Paarden zijn levende wezens, kunnen om wat voor reden dan ook een blessure krijgen. Blessures, waarvan je ook niet altijd de oorzaak kan achterhalen. Van een keertje vastliggen in de box tot een misstap, you name it. Maar dat zou een topruiter niet mogen overkomen. Nee, als hun paarden een blessure krijgen, ligt het altijd aan de manier van rijden.

Kortzichtige en erg sneue reacties van gefrustreerde mensjes.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:11

Kvraag me af wie er gefrustreerd is, aan de reacties te zien.
Jammer
Ik vind het vooral Jammer, dat een Anky met haar nieuwe paard niet naar de vorige GP eigenaar is gegaan, om te vragen hoe hij hem reed.

wb het blessure gedeelte? kwestie van niet zo achterlijk voorzichtig met je paard. Lekker buiten laten dollen zonder enig beenbescherming , en daarnaast trainen.

Misstap nog nooit meegegemaakt, sorry

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:25

Nou, de discussie ontspoort weer richting moddersmijten. Jammer, misschien lukt het weer om op terug te keren naar het onderwerp...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:28

Babootje schreef:
Paarden zijn levende wezens, kunnen om wat voor reden dan ook een blessure krijgen. Blessures, waarvan je ook niet altijd de oorzaak kan achterhalen. Van een keertje vastliggen in de box tot een misstap, you name it. Maar dat zou een topruiter niet mogen overkomen. Nee, als hun paarden een blessure krijgen, ligt het altijd aan de manier van rijden.

Kortzichtige en erg sneue reacties van gefrustreerde mensjes.

Ligt Upido trouwens als drie jaar vast en maakt hij al drie jaar misstappen?

Neem eens een kijkje in de paardenklinieken.

Vraag eens waarom al deze jonge paarden daar staan. Dan kom je tot de onthutsende conclusie dat het gros er allemaal met dezelfde fysieke problemen staat. Ze hebben of last van nek/hals-, rug- en peesproblemen en met name aan de voorbenen.

En die komen niet door een keertje vastliggen of misstappen en ook niet van klassiek rijden dat juist vanwege de gymnastiserende werking deze problemen voorkomt. Een beetje paardenliefhebber zou hierover na moeten denken en zich moeten afvragen wat er met de rijderij en fokkerij mis is nu zoveel paarden met dezelfde fysieke en mentale problemen kampen.

Mensen die echter wel verder nadenken dit ook onderbouwd laten zien, behoren niet tot gefrustreerde mensen maar zijn de werkelijke paardenliefhebbers die opkomen voor het paard en dit ook durven te zeggen. Ondanks dat de forceerruiters denkt hen te mond te moeten snoeren met persoonlijke en tendentieuze uitlatingen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:22

Dit topic gaat over Klassiek en AR
het filmpje wat ik poste van Upido en zijn voormalig ruiter, is een voorbeeld van een goed klassiek gereden paard.
Vreemd genoeg, doen ze in Spanje ook zelden aan rontgen en keuringen. Je heb daar nog de ouderwetse paardenmensen, die al zien aan een paard of ie goed is of niet.
Van overgrootopa, doorverteld naar kinderen en kleinkinderen. Met de paplepel ingegoten.
Daar kan geen keuring door de da tegenop.

Je verantwoording als ruiter en paardeneigenaar is om je paard gezond te houden.
Maakt je paard een misstap? onder de ruiter? dan doe je echt als ruiter iets goed verkeerd!
(en veelal heeft dit te maken met handgebruik van de ruiter!)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:33

arie53 schreef:
Mensen die echter wel verder nadenken dit ook onderbouwd laten zien, behoren niet tot gefrustreerde mensen maar zijn de werkelijke paardenliefhebbers die opkomen voor het paard en dit ook durven te zeggen. Ondanks dat de forceerruiters denkt hen te mond te moeten snoeren met persoonlijke en tendentieuze uitlatingen.

Precies *D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:46

Wat een dikke vette onzin hier zeg 8)7 :)) ik nam jullie al niet serieus, maar nu ga ik toch echt mijn foei knop inschakelen :+ :')

Goh dan ben ik zeker wel een wereldruiter, want mijn 3 voudig afgekeurde frikadel met zware ataxie/wobbler en andere mankementen,
gaat nu mooi Z2 lopen (wat nog lang niet het eindstation is), hij heeft nog geen dag kreupel gelopen of last gehad van andere blessures 8-)
fijn om te horen dat IK niets verkeerd doe +:)+ krijg ik toch nog de complimenten van jullie!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:04

ik zou mijn paard al nooit frikandel noemen.
maar dat terzijde.
je voelt je in ieder geval erg persoonlijk aangevallen, wat nergens zo omschreven staat. Het gaat namelijk over klassiek gereden paarden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:07

Ja die mankeren nooit wat :+ _O-

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:15

murphy102 schreef:
Gal zegt: ""Als je paard rechtgericht is en in balans loopt kun je met de schouderbinnenwaarts beginnen"??!!
Lees nu eens wat daar staat, Babootje, precies wat jij nu ook tegen mij zegt.
Dus je begint pas aan de buigingsoefeningen als het paard rechtgericht is??? Dat is knap, hoe doe jij dat zónder "gereedschap"??
De meeste Penny's weten nog wel dat je juíst die oefeningen nodig hebt om je paard recht te richten!!!
Schouderbinnen- en buitenwaarts, travers en renvers, appuyeren, keertwending om de achterhand, de pirouettes, allemaal buigingsoefeningen, oftewel oefeningen om je paard te gymnastiseren zodat je paard RECHT wordt. Dit zijn je instrumenten, je gereedschap die je altíjd nodig zal blijven hebben om je paard ook recht te hoúden!
Wijken voor de eenzijdige kuitdruk is geen buigingsoefening, is slechts een oefening om je paard mee los te maken en een gehoorzaamheidsoefening voor het LÁTERE werk in de zijgangen!
Ik begrijp wel wat Gal hiermee bedoeld.
Een rechtgericht paard, wat in draf in 2 takt recht spoort, kan je pas figuren of oefeningen mee rijden.
Heb je namelijk een paard dat nog niet recht is? (vanachteruit recht spoort , natuurlijke scheefheid overigens, niets mis mee) Dat ga je NOOIT recht krijgen met schouder binnen , travers, renvers.
Je kan namelijk met een iets scheef heupje prima deze oefeningen doen. daarbij gaat het paard echter wel 1 kant meer ontwikkelen dan de andere. Dus nog steeds niet recht.
Een goed ruiter kan dit precies voelen wanneer een paard rechtgericht beweegt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:21

Als reactie op het artikel van Imke Bartels wil ik graag reageren. Op de eerste plaats wil ik Bedanken voor het plaatsen van dit artikel, want er is gevraagd om theoretische onderbouwing en hier is het dan. Inderdaad is deze theorie absoluut niet klassiek. Kijk naar de sterke buiging in de hals (heeft niets met correcte stelling te maken) en de valse knik op alle foto’s , neus/ hoofd ver achter de loodlijn. Nee, dit zie ik niet graag en ik vind dit niet juist gereden. De foto’s bevestigen voor mij wat al eerder is gezegd dat heden ten dage zelfs op zeer hoog niveau paarden niet correct gereden worden.

Op een aantal zinnen van Imke wil ik hier wat dieper ingaan. Immers er is gevraagd voor theoretische onderbouwing van het moderne rijden dat we hier ontvangen hebben.

Imke schrijft: “Als je zelf scheef en onvoldoende in balans zit, kan je van je paard niet verwachten dat het recht loopt. Dan zal je eerst aan je eigen balans moeten werken (zie daarvoor de eerdere aflevering over ‘Houding en zit’)” Hier zijn ook de klassiekers het volledig mee eens. Dit is gewoon waar en correct door haar opgeschreven.

Imke schrijft: “Rijtechnisch gezien ligt de oorzaak van scheefheid heel dikwijls in het hebben van onvoldoende tempocontrole”. Dit vind ik gewoon niet waar. Scheefheid ligt aan de natuurlijke scheefheid dat elk paard heeft zoals beschreven is: de bolle en de holle kant. Middels de rechtgericht oefeningen gymnasticeren we het paard zodat het recht wordt. Zie hierover mijn vorige stukje over rechtrichten.
Als je het hebt over tempo controle zit ik eerder richting schwung, impuls opwekken te denken waarvoor overgangen rijden de achterhand actiever kan maken.

Imke schrijft: “Het sleutelwoord bij het corrigeren van scheefheid is volgens mij de mogelijkheid om te kunnen ‘verlengen’”. Volgens mij is het sleutelwoord bij scheefheid gymnasticeren van je paard middels de al eerder genoemde oefeningen.

Er valt nog veel meer over deze tekst en foto’s te schrijven maar hier wil ik het even bij laten. Voor mij is duidelijk door deze manier van rijden, hetgeen ik herken daar ik zelf jarenlang op deze manier les heb gehad en zo heb gereden, paarden niet correct gereden worden. Behalve dat ik het niet juist vind deze theorie, dat bevestigd wordt door de foto’s, vind ik deze manier van rijden niet inspirerend voor mezelf om na te volgen, niet correct en sneu voor de paarden".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:08

listiglistje schreef:
Wat een dikke vette onzin hier zeg 8)7 :)) ik nam jullie al niet serieus, maar nu ga ik toch echt mijn foei knop inschakelen :+ :')

Goh dan ben ik zeker wel een wereldruiter, want mijn 3 voudig afgekeurde frikadel met zware ataxie/wobbler en andere mankementen,
gaat nu mooi Z2 lopen (wat nog lang niet het eindstation is), hij heeft nog geen dag kreupel gelopen of last gehad van andere blessures 8-)
fijn om te horen dat IK niets verkeerd doe +:)+ krijg ik toch nog de complimenten van jullie!

Waarom wind je je zo op Listiglistje?
Het lijkt me dat niemand je persoonlijk heeft aangevallen, en dan nog.

Je bent op een discussieforum, iedereen heeft het recht op een eigen mening.
Het enige punt is mét argumenten te blijven discussiëren.