murphy102 schreef:Babootje schreef:Weet je Murphy.... ik vind jou heel vermoeiend. Telkens vragen naar argumenten, het waarom, terwijl, als je het artikel gewoon leest, kunt lezen waarom hij het het paard zo aanleert:
"Wij leren de schouderbinnenwaarts meestal direct in draf aan. Ik leer het de paarden op de binnenhoefslag, en in eerste instantie druk ik dan de achterhand naar buiten (foto). Zo maak ik weer gebruik van de drang die het paard heeft om op de hoefslag te lopen. Je maakt het voor je paard net iets makkelijker om het zo te leren. Ik weet dat er ook wel voor gekozen wordt om gereden op de hoefslag te proberen de voorkant naar binnen te zetten. Maar wij vinden dat je het je paard dan eigenlijk onnodig moeilijker maakt. Zodra je paard door heeft wat de bedoeling is, en dat gaat meestal redelijk snel, probeer ik pas vanaf de hoefslag de schouders naar binnen te zetten. In eerste instantie gaat het mij om de reactie. Het hoeft nog geen perfecte schouderbinnenwaarts (op twee hoefslagen en drie sporen) te zijn. Zeker in het begin mag het allemaal wat te schuin zijn. Liever dat, dan te recht."
Hij zegt, en ik denk dat Edward het wel zal weten, want hij heeft er veel opgeleid, dat "je het voor je paard gemakkelijker maakt" om het zo te leren. Waarom zou je het voor je paard onnodig moeilijker maken om het aan te leren. Wat is dan "diervriendelijk"? vraag ik me toch af.
Ik vind dit zo'n kinderachtig geneuzel... wil er eigenlijk geen tijd aan besteden. Bah.
Dank voor je grote inhoudelijke inbreng, Babootje.
Ik weet wat hij schrijft, ik heb het 2x gelezen om het te kunnen geloven.
Maar dat zegt niets over de logica ervan, enkel en alleen omdat het Gal himself is die dat zegt.
Ik mis elke onderbouwing, omdat het nl. níet logisch is. Het meest lastige is om iets af te leren wat niet goed is!! Dus dan stel ik toch een normale vraag, waar jij kennelijk ook niet het antwoord op weet.
Het is niet logisch zoals Gal zegt "Zeker in het begin mag dat wat te schuin zijn", zo'n paard leer juíst zich te onttrekken aan de lengtebuiging! Ik mis hier álle logica. Van lengtebuiging moeten wij ons geen overdreven voorstelling maken. Als je weet hoe minimaal die buiging in de ribben is, mogelijk kan zijn, dan zou je begrijpen dat het een zeer onzinnige opmerking is van dhr. Gal. Misschien toch wat verdiepen in de biomechanica van een paard.
Laten we even duidelijk stellen dat ik niets tegen Gal zelf heb, want het is een hele aardige vent, maar zijn logica omtrent rijtechniek is ver te zoeken.
Logisch, ... want het zijn kunstjes.
Maar weet je, ... ik weet genoeg ...
Wat Gal doet, wordt door KR gewoon Schulter Herein entweckeln genoemd. Kijk maar naar het boek van Zettl. Gewoon een klassieke oefening dus.