Ik heb een verzorgpony, die erg opgefokt is met het rijden. Met longeren en andere dingen in de omgang is ze erg lief en luistert ze goed. Maar met het rijden, als ze erg opgefokt is gaat ze erg dribbelen en heel hoog met haar hoofd lopen. Wanneer ze minder opgefokt is is ze snel, maar wel rustig te krijgen door middel van je zit, stem, ophoudingkjes en voltes. Wanneer ik haar wat meer been geef, schiet ze meteen in draf, wanneer je stapt, of begint heel snel te draven wanneer ik meer been geef. Bij haar is denken: ik wil draven al genoeg, of alleen met je binnennbeen drijven al genoeg. Wat ik dan het grootste probleem vind is dat ze zo hoog met haar hoofd loopt. Dit ligt niet aan het zadel of iets dergelijks, want wanneer ze een tijdje loopt, tel maar gerust een uur, begint ze zich te ontspannen. Maar ik wil natuurlijk dat ze zich ontspant vanaf het begin!
Wanneer ik haar vraag naar beneden te lopen, dit doe ik door bijvoorbeeld te drijven met mijn binnenbeen en van voren tegen te houden, fokt ze zich erg op, omdat ik haar van voren tegenhoud en ze dus niet verder kan, en gaat ze dribbelen en hoog met haar hoofd lopen.
Weten jullie misschien hoe ik haar op een goede manier naar beneden kan laten lopen?