[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:02

Heey bokkers!

Ik heb een verzorgpony, die erg opgefokt is met het rijden. Met longeren en andere dingen in de omgang is ze erg lief en luistert ze goed. Maar met het rijden, als ze erg opgefokt is gaat ze erg dribbelen en heel hoog met haar hoofd lopen. Wanneer ze minder opgefokt is is ze snel, maar wel rustig te krijgen door middel van je zit, stem, ophoudingkjes en voltes. Wanneer ik haar wat meer been geef, schiet ze meteen in draf, wanneer je stapt, of begint heel snel te draven wanneer ik meer been geef. Bij haar is denken: ik wil draven al genoeg, of alleen met je binnennbeen drijven al genoeg. Wat ik dan het grootste probleem vind is dat ze zo hoog met haar hoofd loopt. Dit ligt niet aan het zadel of iets dergelijks, want wanneer ze een tijdje loopt, tel maar gerust een uur, begint ze zich te ontspannen. Maar ik wil natuurlijk dat ze zich ontspant vanaf het begin!

Wanneer ik haar vraag naar beneden te lopen, dit doe ik door bijvoorbeeld te drijven met mijn binnenbeen en van voren tegen te houden, fokt ze zich erg op, omdat ik haar van voren tegenhoud en ze dus niet verder kan, en gaat ze dribbelen en hoog met haar hoofd lopen.

Weten jullie misschien hoe ik haar op een goede manier naar beneden kan laten lopen? :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:21

Aniek93 schreef:
Heey bokkers!

Ik heb een verzorgpony, die erg opgefokt is met het rijden. Met longeren en andere dingen in de omgang is ze erg lief en luistert ze goed. Maar met het rijden, als ze erg opgefokt is gaat ze erg dribbelen en heel hoog met haar hoofd lopen. Wanneer ze minder opgefokt is is ze snel, maar wel rustig te krijgen door middel van je zit, stem, ophoudingkjes en voltes. Wanneer ik haar wat meer been geef, schiet ze meteen in draf, wanneer je stapt, of begint heel snel te draven wanneer ik meer been geef. Bij haar is denken: ik wil draven al genoeg, of alleen met je binnennbeen drijven al genoeg. Wat ik dan het grootste probleem vind is dat ze zo hoog met haar hoofd loopt. Dit ligt niet aan het zadel of iets dergelijks, want wanneer ze een tijdje loopt, tel maar gerust een uur, begint ze zich te ontspannen. Maar ik wil natuurlijk dat ze zich ontspant vanaf het begin!

Wanneer ik haar vraag naar beneden te lopen, dit doe ik door bijvoorbeeld te drijven met mijn binnenbeen en van voren tegen te houden, fokt ze zich erg op, omdat ik haar van voren tegenhoud en ze dus niet verder kan, en gaat ze dribbelen en hoog met haar hoofd lopen.

Weten jullie misschien hoe ik haar op een goede manier naar beneden kan laten lopen? :D

Hoe zit het met les?
Welke tips krijg je daarvan?

paarden die heel erg loperig zijn voor je been, zijn moeilijker te rijden

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:00

Dat is nu juist het grote probleem, ik heb geen les met deze pony. Ik wil er natuurlijk wel les mee, en ben ook opzoek daarnaar. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:25

Aniek93 schreef:
Dat is nu juist het grote probleem, ik heb geen les met deze pony. Ik wil er natuurlijk wel les mee, en ben ook opzoek daarnaar. ;)

pff
Nou dan is het helemaal lastig!

Zoals ik al schreef zijn loperige paarden erg moeilijk.
Probeer goed te zoeken met iemand met ervaring daarmee. Vaak wordt het onderschat.

Wat je schrijft over drijven en van voren tegenhouden is niet correct. Paard kan dan slechts alleen omhoog - dat andere richtingen zijn geblokkeerd door jou.
Dus vooral niet tegenhouden!
Je moet beter op je zit gaan rijden.
Verder als ze daar doorheen gaat kun je korte ophoudingen geven en gelijk weer ontspannen - dit kost geduld en eigenlijk ook begeleiding. Vaak ontspannen mensen zich niet voldoende namelijk, omdat dat ook moeilijk is bij een paard wat niet rustig wil lopen.

Verder om haar aan de teugel te rijden, moet je gewoon contact met de mond houden en verder niks.
Wanneer ze begint te zakken, dan geef jij éxtra mee.

succes!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:30

@ superwoman,

bedankt voor het advies! Ik ga het zeker proberen! ;)

ietjelover

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:08

ik had dat zelfde probleem en het helpt echt

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:02

Is goed, ik ga het zeker proberen!
wanneer ze dan in het begin zo opgefokt met haar hoog hoofd loop, hoe kan ik daar het best op reageren, teugels wat losser zodat ze meer ruimte heeft?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:27

Aniek93 schreef:
Is goed, ik ga het zeker proberen!
wanneer ze dan in het begin zo opgefokt met haar hoog hoofd loop, hoe kan ik daar het best op reageren, teugels wat losser zodat ze meer ruimte heeft?

Wat kan helpen is buigen op een volte - binnenhand van de hals (!)en de buitenhand er gewoon aan
en probeer dan steeds de pony uit te nodigen om te gaan zakken dmv wat ruimte te geven. Dat laatste steeds opnieuw proberen en als ze de ruimte niet pakt, weer de ruimte terug nemen om het daarna weer te geven.. . Hier moet je al wel wat handiger voor zijn.
Werkt het (nog) niet, dan kan je en stapje terug doen in gang en eerst weer de rust en ontspanning terug krijgen en opnieuw proberen net zolang tot het wel goed gaat.

Wat iig niet werkt is om met druk het hoofd naar beneden te krijgen!
Eerst moet de rug bol worden namelijk.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:14

oke dankjewel voor je advies!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:28

graag gedaan, hopelijk helpt het een beetje ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:26

Jij vind dat het grootste probleem het hoofd van je pony is, maar ik denk dat er in dit geval een aantal andere factoren zijn die van belang zijn bij wat meer rust bij jullie als combinatie.

Je tempo is je struikelblok, ga daar eerst dan eens aan werken. Je pony moet uiteindelijk voorwaarts zijn voor je been en op jóu hulp, niet op eigen initiatief. Dit begint eigenlijk al in de stap, probeer dan eens tempo wisselingen te rijden. Je zult dan waarschijnlijk ervaren dat een goede constante verbinding met de mond (ondanks het hoofd in de lucht) een must is om je tempo onder controle te krijgen.

Echte concrete tips heb ik verder nu niet voor je, dat zul je met een instructeur op moeten lossen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:53

Petulan schreef:
Jij vind dat het grootste probleem het hoofd van je pony is, maar ik denk dat er in dit geval een aantal andere factoren zijn die van belang zijn bij wat meer rust bij jullie als combinatie.

Je tempo is je struikelblok, ga daar eerst dan eens aan werken. Je pony moet uiteindelijk voorwaarts zijn voor je been en op jóu hulp, niet op eigen initiatief. Dit begint eigenlijk al in de stap, probeer dan eens tempo wisselingen te rijden. Je zult dan waarschijnlijk ervaren dat een goede constante verbinding met de mond (ondanks het hoofd in de lucht) een must is om je tempo onder controle te krijgen.

Echte concrete tips heb ik verder nu niet voor je, dat zul je met een instructeur op moeten lossen.

Ik kan het wel begrijpen hoor..
Hoofd in de lucht dan is de rug hol, de pony ontrekt zich aan alle hulpen. Het tempo onder controle krijgen is dan helemaal moeilijk, je kan immers weinig doen op je zit.
De rug is het belangrijkste en dat lukt alleen door ontspanning.
Een paard naar de ontspanning rijden kost al aardig wat ervaring (of tijd, zoals Aniek93 zegt een uur voordat hij eens een beetje gaat ontspannen ) Een loperig paard is al moeilijk, dus dat samen ....
Daar heb je gewoon veel begeleiding voor nodig.
Echter zijn dat wel de paarden waar je veel van kán leren - ze zijn gevoelig en kleine foutjes geven grote gevolgen. Echter moet je wel altijd goed naar zulke paarden luisteren en de schuld bij jezelf leggen. ;)

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:33

bedankt voor de tips weer!
ik heb haar vandaag gereden, ik heb gewoon lekker rustig gereden, me niet kwaad gemaakt en me goed kunnen ontspannen. Wat me opviel is wanneer ik me kwaad maakte tika(pony) zich ging opfokken. Wanneer ik me span is dit hetzelfde, dan gaat ze er met je vandoor, dus ontspannen lukt nu wel heb ik het idee.

Nu heb ik vooral geprobeerd haar rustig te krijgen op mijn zit en mijn stem. Ik heb de teugels langer gehouden, wel contact natuurlijk. Wat mij opviel is dat wanneer ik tika niet terugkreeg op mijn zit, ik de teugels korter pakte om een ophouding te maken, wanneer ik dit deed, tika zich opfokte. Dus wat mij opviel is dat ik de teugels langer moet laten en ik haar dus het beste rustig krijg met mijn zit en stem.

Vandaag ging ze wel lekker rustig, soms versnelde ze een beetje maar ze was wel terug te krijgen, en ze deed verschillende keren haar hoofd omlaag, trok ze me als het ware de teugels uit mijn handen om haar hoofd laag te kunnen houden. Ze kwam dan wel na een paar seconden weer naar boven, maar het is een begin. :D
Ze liep soms ook netjes nagefelijk viel mij op, en de galop, die meestal onstuimiger is, ging heeeerlijk rustig vandaag. :D

edit: Waar ik vandaag achterkwam is dat Tika beter onspannen loopt wanneer je de teugels langer hebt dan wanneer je ze fatsoendelijk hebt om het zo maar even te noemen. :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:40

Aniek93 schreef:
edit: Waar ik vandaag achterkwam is dat Tika beter onspannen loopt wanneer je de teugels langer hebt dan wanneer je ze fatsoendelijk hebt om het zo maar even te noemen. :P

juist hier - zoek de fout bij jezelf.
Dit is een stukje vertrouwen van de pony die ze kwijt is, maar ook een aanwijzing dat je met de teugels op maat de pony erg stoort en beter mee moet gaan met de beweging en minder spanning moet geven.

Wel fijn dat je gelijk verschil merkt!
Erg positief ook, dat de galop al zoveel beter gaat. Dan denk ik dat de pony nog érg goed te bewerken valt en dus minder moeilijk is dan ik eerst had gedacht! +:)+

Vooral zo doorgaan, instructeur zoeken én blijf goed luisteren naar je pony!
Succes!

oh ja, nog een tip:
Heel veel ruiters werken zelf te hard, waardoor ze juist onduidelijke signalen geven en spanning.
Dan lukt het niet en geeft frustratie.
Pas op voor deze fout ;)

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:14

Bedankt voor je advies weer! Ik weet dat wanneer ik mijn teugels korter heb ze opgefokt gaat lopen, vandaar ik daar ook meer op let en erop ga letten. :D
Die tip die je me gaf, komt mij bekend voor. Ik was zelf altijd te hard bezig haar rustig onspannen te laten lopen. Wat dus inderdaad spanning bij haar gaf!
Gisteren bijvoorbeeld reed ik gewoon lekker rustig met mijn zit, teugeltjes losser en genieten. Wat mij opviel is dat tika dan vergeleken andere keren veeel minder met haar hoofd omhoogliep, overdreven omhoog dan he. En wanneer ze dit deed kwam dat omdat ik mijn teugels wat strakker pakte om een ophouding te maken, helemaal mijn eigen fout dus! Verder was ze af en toe wat sneller, maar als je vergelijkt hoeveel sneller ze kan zijn, vind ik zelf dat ik haar wel goed rustig heb lopen.(Bij mijn zusje bijvoorbeeld, die er ook op rijd, valt me op dat ze nog steeds een flink tempo eropheeft of uit zichzelf begint te draven)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:15

Je bent goed bezig!
Goed blijven kijken naar de "taal" van je pony. Zowel wanneer jij erop zit, maar ook wanneer je zusje erop rijdt.
Probeer dingetjes uit en kijk hoe de pony erop reageerd.
Goed met de buitenteugel sturen en niet teveel aan de binnenteugel zitten
Je hebt en fijne leerpony onder je kont +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:15

Jup, ik heb ook een vraag.
Mn pony loopt echt netjes nageeflijk, met zijn neusje nét iets voor de loodlijn. Maar zogauw ik meer teugel geef om de hals te strekken gaat het koppie omhoog... Tips :) ?

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:26

Hallo allemaal,
ik heb een vraagje. Ik heb een fjordje van 7 jaar
ik heb hem al bijna 4 maanden en sinds de laatste tijd gaan we echt al een beetje trainen met het echt werk.
alleen als ik hem in stap (bij draf en galop hetzelfde) aan de teugel vaag word hij heel erg sterk en wilt hij echt niet toegeven.
als we stilstaan gaan hij juist wel heel makkelijk aan de teugel.

en alsjeblieft niet zeggen van neem les ofzo,
want ik vraag alleen om tips,

xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:28

natasjuhh schreef:
Hallo allemaal,
ik heb hem al bijna 4 maanden en sinds de laatste tijd gaan we echt al een beetje trainen met het echt werk.
alleen als ik hem in stap (bij draf en galop hetzelfde) aan de teugel vaag word hij heel erg sterk en wilt hij echt niet toegeven.

xxx

Hoe vraag je hem dan aan de teugel?

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:35

Bizzybijtje schreef:
natasjuhh schreef:
Hallo allemaal,

xxx

Hoe vraag je hem dan aan de teugel?

eerst een half uurtje ongeveer veel figuren rijden en het goede tempo zoeken en daarna gewoon goed contact houden en een beetje spelen met mijn teugels.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:30

natasjuhh schreef:
eerst een half uurtje ongeveer veel figuren rijden en het goede tempo zoeken en daarna gewoon goed contact houden en een beetje spelen met mijn teugels.

Een paard rij je van achter naar voren aan de teugel. Ga je aan de teugels lopen klooien, dan ben je aan de voorkant bezig ipv de achterkant.

Wanneer de achterhand goed onder de massa komt en de ruiter netjes mee gaat met de beweging, zal het paard vanzelf zakken in de hals.
Het komt echter wel nauw, want de ruiter stoort het paard al veel sbneller dan je denkt. Hoe hoger niveau je rijd, des te meer je voelt en merkt dat een klein verschil in houding al heel veel kan tegen- of juist mee-werken

Waarom wil je geen tips als les, want dat is toch echt het enige dat écht kan helpen.
Je moet leren om te voelen wat goed is. Het goede gevoel kun je niet leren via een boek of de pc.
Sommige dingen lijken goed te voelen en dat is het gevaar, vaak is het niet correct.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:16

Ik heb een vraagje voor jullie xD.
Ik rij al 5 jaar een D-pony van 23.
Als ik hem vraag om aan de teugel te komen dmv druk dan lukt dit meestal wel MAAR mijn lesgeefster zegt vaak dat hij er ietsje achter komt. Ik weet zelf niet hoe ik het kan controleren of hij er al dan niet achter loop. Hij heeft dit ook altijd al gedaan en ik weet niet hoe dit komt. Kan het dat het hem zo is aangeleerd? En hoe kan ik controleren of hij er nu achterloopt of niet? Kan ik het nog afleren?
Alvast bedankt!
Katia

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:52

katia1993 schreef:
Ik heb een vraagje voor jullie xD.
Ik rij al 5 jaar een D-pony van 23.
Als ik hem vraag om aan de teugel te komen dmv druk dan lukt dit meestal wel MAAR mijn lesgeefster zegt vaak dat hij er ietsje achter komt. Ik weet zelf niet hoe ik het kan controleren of hij er al dan niet achter loop. Hij heeft dit ook altijd al gedaan en ik weet niet hoe dit komt. Kan het dat het hem zo is aangeleerd? En hoe kan ik controleren of hij er nu achterloopt of niet? Kan ik het nog afleren?
Alvast bedankt!
Katia

achter de teugel of achter de loodlijn?
Afleren hoeft niet, want het ligt niet aan het paard ;)
Natuurlijk zullen sommige paarden meer de neiging hebben, maar het is meestal een rijtechnisch probleem en dus op te lossen. (Kan ook een lichamelijk probleem zijn - pijn vanuit het lichaam of door het tuig)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:35

Achter de loodlijn denk ik. Hij loopt met zijn neusje ietsje te veel naar zijn borst, maar het is ook zo dat hij het contact vaak ontwijkt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:26

katia1993 schreef:
Achter de loodlijn denk ik. Hij loopt met zijn neusje ietsje te veel naar zijn borst, maar het is ook zo dat hij het contact vaak ontwijkt.

Dan loopt hij dus achter de teugel, als hij de druk ontwijkt.
Vaak is het een rijtechnisch probleem.
Zodra hij dat doet, gelijk been geven en zorgen dat hij uit die krul komt!
Verder rijden met een vriendelijke hand (ook geen kneepjes geven om hem aan de teugel te rijden.)
en goed aan je been houden. Een lichte aanspanning van je kuit, moet voldoende zijn om een reactie van je pony te krijgen.

Verder kan het ook komen door tandproblemen , door een bit wat hij niet fijn vind en/of door rug - zadel problemen..