Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:02

en wel degelijk snelheid. In de hogere klassen wordt een behoorlijk grondtempo gevraagd waar een gemiddeld paard niet aan komt. In de B/L/M redt je het nog wel, maar daarboven heeft een paard toch wel extra galoppeer vermogen nodig. Vandaar dat je internationaal ook bijna alleen paarden met een hoog percentage engelse volbloed tegenkomt (uitzonderingen daargelaten, Vira van Elaine Penn is een Jazz)
Lef is ook een belangrijke eigenschap voor SGW, maar dat heeft ie of heeft ie niet. Kunt hem aan veel laten wennen, maar zonder groot hart houdt het toch wel op bij de L/M.

Maar goed, is een beetje off topic ;-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:53

murphy102 schreef:
listiglistje schreef:
Daarbij iets aanleren/trainen is wat anders als de definitieve oefening uitvoeren en bevestigen ;)

Men beweert vanuit de moderne hoek toch steeds dat dressuur simpel kan en moet?!
Hoe simpel is het om een paard eerst iets op een foutieve manier aan te leren om het vervolgens weer af te leren?
Wat is daar de gymnastische waarde van voor het paard???
Het zijn pure kunstjes met het doel de boel op een snelle manier te kunnen camoufleren om het er vervolgens wat minder fout uit te laten zien in de ring. En daar is Gal een meester in, eerlijk is eerlijk.
Maar hoe logisch is dat?

Is het niet veel simpeler om gebruik te maken van datgene wat het paard van nature al aanbiedt?
In een hoek, een wending, een volte is een paard gebogen volgens het beloop van die wending.
Is het het dan niet simpeler en logischer dat je van die situatie gebruik maakt door dat binnenachterbeen verder onder de massa te plaatsen met je binnenbeen met de begrenzing cq bewaking van de buitenschouder en de achterhand aan de buitenzijde? Is niet zoveel voor nodig en past helemaal in het biomechanische plaatje van het paard.
Schouderbinnenwaarts vanuit de hoek dus die je zo mee kan nemen de hoefslag op. Eenvoudiger kan niet. En je hoeft achteraf niets af te leren.
4x De bak rond zonder van de hoefslag (2e) af te komen geeft je al 4x de kans om te gymnastiseren en dus recht te richten, hoe simpel!
Want waarom rijden we anders die hoeken zo goed door? Voor het "cosmetische" plaatje soms?
Vervolgens vanuit de verkregen lengtebuiging uit de schouderbinnenwaarts de diagonaal opgaan voor een appuyement. Binnenachterbeen zit dan immers al agv van die schouderbinnenwaarts onder de massa en zo kán de achterhand dus niet vóór komen mits je die buiging bewaart met je binnenbeen. Pure gymnastiek ... en logica!
Hoe simpel kan het!
Natuurlijk vergt dit wel tijd agv training vanuit een goede basis.
Dit doet de top dus ook niet zo, aldus Gal. Zonde, wat een "verspilling", laten ze zomaar liggen.

Maar misschien kun jij, Listiglistje of Babootje, ook met goede argumenten verklaren waarom Gal dat op zo'n -toch wel heel ingewikkelde- manier doet? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Zou het kunnen zijn Murphy102 dat EG dit wel op zijn "simpele" manier moet doen omdat de losgelatenheid niet bevestigd is?
Wanneer ik hem bezig zie dan zie ik een paard dat giert van de adrenaline, als een pijl op een gespannen boog, hyper alert.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:09

Uiteraard Simpelman, van losgelatenheid en Durchlässigkeit is geen sprake bij die paarden, noch lichamelijk noch mentaal.
Zij moeten absolute controle houden (met de hand) omdat zij de tijd niet nemen om het paard dusdanig op te leiden dat zij die adrenaline vanuit die sensibele karakters om kunnen zetten naar impuls en Schwung. Daarom stuwen die paarden ipv dat zij dragen.
Daarom zitten zij ook altijd maar te vechten om dat tempo onder controle te krijgen, zelfs dus tot op GP-niveau. Aan alles zie je dat terug.

Toch ben ik benieuwd hoe Listiglistje en Babootje Gal's (en van anderen) handelswijze kunnen verklaren aan de hand van argumenten, want ik denk dat zij dat toch anders zien ....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:23

Helemaal eens met laatste posts, heb intussen (eindelijk) ook de Totilas-filmpjes Rath vs Gal es gezien, en ik kon me niet eens op de uitvoering van de oefening concentreren, mijn aandacht werd constant afgeleid door het zwiepen van de staart, en aangezien Totilas geen hondje is, zal ie vermoedelijk niet lopen kwispelen van blijdschap...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:23

murphy102 schreef:
Uiteraard Simpelman, van losgelatenheid en Durchlässigkeit is geen sprake bij die paarden, noch lichamelijk noch mentaal.
Zij moeten absolute controle houden (met de hand) omdat zij de tijd niet nemen om het paard dusdanig op te leiden dat zij die adrenaline vanuit die sensibele karakters om kunnen zetten naar impuls en Schwung. Daarom stuwen die paarden ipv dat zij dragen.
Daarom zitten zij ook altijd maar te vechten om dat tempo onder controle te krijgen, zelfs dus tot op GP-niveau. Aan alles zie je dat terug.

Toch ben ik benieuwd hoe Listiglistje en Babootje Gal's (en van anderen) handelswijze kunnen verklaren aan de hand van argumenten, want ik denk dat zij dat toch anders zien ....

Natuurlijk zie ik dat totaal anders :+ ik zie echt niet wat jij ziet....
enige punt van kritiek wat ik op Gal heb is, dat ik vaak zijn paarden te eng in de hals vind,
Voor de rest chapeau en petje af voor deze geweldige TOPruiter!

Gal boekt niet voor niets zoveel progressie nu met Undercover!
Hij heeft tientallen paarden zelf opgeleid tot internationaal GP nivo en zelfs een handvol tot de absolute wereldtop.

En dan zit jij hier gal af te zeiken....fraai is dat, misschien doet hij het wel simpeler en doen wij
met zijn allen veels te veel en houden te krampachtig vast aan iets wat ons toch niet gaat lukken ;)
Als jij het beter kan als Gal praten we verder..... :7 Kunnen we je ook in Brazilië verwachten murphy102? Vast en zeker....

Ik hanteer mijn eigen methodes, die wijkt af van alles en iedereen, ik denk nl niet in systemen. (zowel van de hier aanwezige alleswetende achtertuin GP ruiters, als van de topruiters die hier afgeschilderd worden als slechte ruiters, slechte uitvoerders cq dierenbeulen.)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:25

hwn schreef:
Helemaal eens met laatste posts, heb intussen (eindelijk) ook de Totilas-filmpjes Rath vs Gal es gezien, en ik kon me niet eens op de uitvoering van de oefening concentreren, mijn aandacht werd constant afgeleid door het zwiepen van de staart, en aangezien Totilas geen hondje is, zal ie vermoedelijk niet lopen kwispelen van blijdschap...

Plaats hier is een filmpje van een proef met die zwiepende staart :) ik ben wel benieuwd!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:32

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:39

Sorry hwn ik vind dit echt muggenziften 1e klas......

Deze zwiept nog harder en is klassiek opgeleid ;)
zegt dus helemaal niets en is gewoon fouten kijken (MIERENEUKERIJ!)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:44

Natuurlijk zie ik dat totaal anders :+ ik zie echt niet wat jij ziet....
enige punt van kritiek wat ik op Gal heb is, dat ik vaak zijn paarden te eng in de hals vind,
Voor de rest chapeau en petje af voor deze geweldige TOPruiter!

Gal boekt niet voor niets zoveel progressie nu met Undercover!
Hij heeft tientallen paarden zelf opgeleid tot internationaal GP nivo en zelfs een handvol tot de absolute wereldtop.

En dan zit jij hier gal af te zeiken....fraai is dat, misschien doet hij het wel simpeler en doen wij
met zijn allen veels te veel en houden te krampachtig vast aan iets wat ons toch niet gaat lukken ;)
Als jij het beter kan als Gal praten we verder..... :7 Kunnen we je ook in Brazilië verwachten murphy102? Vast en zeker....

Ik hanteer mijn eigen methodes, die wijkt af van alles en iedereen, ik denk nl niet in systemen. (zowel van de hier aanwezige alleswetende achtertuin GP ruiters, als van de topruiters die hier afgeschilderd worden als slechte ruiters, slechte uitvoerders cq dierenbeulen.)[/quote]

Ik heb geen antwoord op mijn vraag.
Jij zegt in Harskamp gelest te hebben dus dan weet jij -zo neem ik aan- waaróm Gal er voor kiest om paarden eerst foutief een oefening aan te leren en waarom die ingewikkelde constructie van de top zo simpel zou zijn, ... want ik zie niet dat dat simpel is.
Jij neemt het zo op voor Gal dat ik er vanuit ga dat je dat doet omdat je achter zijn werkwijze staat en hopelijk niet alleen maar omdat hij wint. Dat kunnen we van kleine ponymeisjes en van niet-paardrijdend Nederland verwachten, maar toch niet van jou ...
Ook jij gaat toch uit van inhoud, neem ik aan? Jij wilt toch ook het hoe en waarom weten als je iets doet op een bepaalde manier met je paard? Of is het zo dat als Gal of wie dan ook zegt dat het zo beter is dat je dat zónder uitleg zomaar aanneemt?
Moeten wij niet ook voor onszelf denken en ons afvragen of iets logisch is als je iets moet uitvoeren?

Dat Gal het heel anders doet als bijv. Eddy de Wolff van Westerode weten wij ook allebei, toch ....
Dan is het toch niet zo moeilijk om aan te geven waarom Gal (en de rest) denkt dat deze werkwijze simpeler is?! Dat zou ik nou zo graag willen weten.

Ach weet je Listiglistje, dat antwoord gaat nooit komen, omdat er geen redelijk antwoord voor te bedenken is. Het eigenlijke antwoord is hierboven al gegeven, dat weet jij ook. Het is de enige manier waarop ze die paarden kunnen "handelen", controle met de hand, hetgeen voor mij gelijk staat aan dwang., ... agv gebrek aan basis en losgelatenheid.

Nu moet ik eerlijkheidshalve wel erbij zeggen dat Gal (en de rest) beloond wordt door het jurycorps, dat zich laat leiden door voorbeenzwaaiers en ander spektakel van deze modeverschijnselen. Dus juryleden zijn zeker debet hieraan.
Toen Anky hiermee kwam was het nieuw en alle juryleden waren "blown away". Velen wilden dat ook wat de Nederlanders deden en ja, toen hebben juryleden zich in een lastig pakket gebracht. Velen durven niet eerlijk te jureren, want voor jou 10 anderen, zo werkt dat.
Inmiddels hebben velen gelukkig wel hun common sense terug gekregen en komen de Nederlanders niet over de paarden heen met hun punten die wel in harmonie gaan, gelukkig.
Een ander punt is de druk van fokkers, eigenaren, hengstenboeren enz. op ruiters om te presteren, en wel NU, want tijd is geld.
Gal en de zijnen hebben zoiets van "U vraagt, wij draaien".
Prima, zijn keus, maar het zijn kunstjes, meer niet.
Het heeft niets, maar dan ook niets met dressuur te maken.

Mocht je je nog bedenken, Listiglistje en mocht je iets te binnen schieten van enige inhoud dan ook, dan hoor ik het graag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:20

Weet je Murphy.... ik vind jou heel vermoeiend. Telkens vragen naar argumenten, het waarom, terwijl, als je het artikel gewoon leest, kunt lezen waarom hij het het paard zo aanleert:

"Wij leren de schouderbinnenwaarts meestal direct in draf aan. Ik leer het de paarden op de binnenhoefslag, en in eerste instantie druk ik dan de achterhand naar buiten (foto). Zo maak ik weer gebruik van de drang die het paard heeft om op de hoefslag te lopen. Je maakt het voor je paard net iets makkelijker om het zo te leren. Ik weet dat er ook wel voor gekozen wordt om gereden op de hoefslag te proberen de voorkant naar binnen te zetten. Maar wij vinden dat je het je paard dan eigenlijk onnodig moeilijker maakt. Zodra je paard door heeft wat de bedoeling is, en dat gaat meestal redelijk snel, probeer ik pas vanaf de hoefslag de schouders naar binnen te zetten. In eerste instantie gaat het mij om de reactie. Het hoeft nog geen perfecte schouderbinnenwaarts (op twee hoefslagen en drie sporen) te zijn. Zeker in het begin mag het allemaal wat te schuin zijn. Liever dat, dan te recht."

Hij zegt, en ik denk dat Edward het wel zal weten, want hij heeft er veel opgeleid, dat "je het voor je paard gemakkelijker maakt" om het zo te leren. Waarom zou je het voor je paard onnodig moeilijker maken om het aan te leren. Wat is dan "diervriendelijk"? vraag ik me toch af.
Ik vind dit zo'n kinderachtig geneuzel... wil er eigenlijk geen tijd aan besteden. Bah.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:33

Babootje schreef:
Weet je Murphy.... ik vind jou heel vermoeiend. Telkens vragen naar argumenten, het waarom, terwijl, als je het artikel gewoon leest, kunt lezen waarom hij het het paard zo aanleert:

"Wij leren de schouderbinnenwaarts meestal direct in draf aan. Ik leer het de paarden op de binnenhoefslag, en in eerste instantie druk ik dan de achterhand naar buiten (foto). Zo maak ik weer gebruik van de drang die het paard heeft om op de hoefslag te lopen. Je maakt het voor je paard net iets makkelijker om het zo te leren. Ik weet dat er ook wel voor gekozen wordt om gereden op de hoefslag te proberen de voorkant naar binnen te zetten. Maar wij vinden dat je het je paard dan eigenlijk onnodig moeilijker maakt. Zodra je paard door heeft wat de bedoeling is, en dat gaat meestal redelijk snel, probeer ik pas vanaf de hoefslag de schouders naar binnen te zetten. In eerste instantie gaat het mij om de reactie. Het hoeft nog geen perfecte schouderbinnenwaarts (op twee hoefslagen en drie sporen) te zijn. Zeker in het begin mag het allemaal wat te schuin zijn. Liever dat, dan te recht."

Hij zegt, en ik denk dat Edward het wel zal weten, want hij heeft er veel opgeleid, dat "je het voor je paard gemakkelijker maakt" om het zo te leren. Waarom zou je het voor je paard onnodig moeilijker maken om het aan te leren. Wat is dan "diervriendelijk"? vraag ik me toch af.
Ik vind dit zo'n kinderachtig geneuzel... wil er eigenlijk geen tijd aan besteden. Bah.

Dank voor je grote inhoudelijke inbreng, Babootje.

Ik weet wat hij schrijft, ik heb het 2x gelezen om het te kunnen geloven.
Maar dat zegt niets over de logica ervan, enkel en alleen omdat het Gal himself is die dat zegt.
Ik mis elke onderbouwing, omdat het nl. níet logisch is. Het meest lastige is om iets af te leren wat niet goed is!! Dus dan stel ik toch een normale vraag, waar jij kennelijk ook niet het antwoord op weet.

Het is niet logisch zoals Gal zegt "Zeker in het begin mag dat wat te schuin zijn", zo'n paard leer juíst zich te onttrekken aan de lengtebuiging! Ik mis hier álle logica. Van lengtebuiging moeten wij ons geen overdreven voorstelling maken. Als je weet hoe minimaal die buiging in de ribben is, mogelijk kan zijn, dan zou je begrijpen dat het een zeer onzinnige opmerking is van dhr. Gal. Misschien toch wat verdiepen in de biomechanica van een paard.
Laten we even duidelijk stellen dat ik niets tegen Gal zelf heb, want het is een hele aardige vent, maar zijn logica omtrent rijtechniek is ver te zoeken.
Logisch, ... want het zijn kunstjes.

Maar weet je, ... ik weet genoeg ...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:39

murphy102 schreef:
Ik weet wat hij schrijft, ik heb het 2x gelezen om het te kunnen geloven.
Maar dat zegt niets over de logica ervan, enkel en alleen omdat het Gal himself is die dat zegt.
Ik mis elke onderbouwing, omdat het nl. níet logisch is. Het meest lastige is om iets af te leren wat niet goed is!! Dus dan stel ik toch een normale vraag, waar jij kennelijk ook niet het antwoord op weet.

Het is niet logisch zoals Gal zegt "Zeker in het begin mag dat wat te schuin zijn", zo'n paard leer juíst zich te onttrekken aan de lengtebuiging! Ik mis hier álle logica. Van lengtebuiging moeten wij ons geen overdreven voorstelling maken. Als je weet hoe minimaal die buiging in de ribben is, mogelijk kan zijn, dan zou je begrijpen dat het een zeer onzinnige opmerking is van dhr. Gal. Misschien toch wat verdiepen in de biomechanica van een paard.
Laten we even duidelijk stellen dat ik niets tegen Gal zelf heb, want het is een hele aardige vent, maar zijn logica omtrent rijtechniek is ver te zoeken.
Logisch, ... want het zijn kunstjes.

Maar weet je, ... ik weet genoeg ...

Daar verbaas ik me over Murphy. Want - eerlijk gezegd - had ik eigenlijk het idee dat jij zelf ook rijdt.
Maar kennelijk val jij in dezelfde categorie als Arie53.
We hebben het over "AAN"leren. En hoe lang zoiets duurt. En zoals EG dat zelf ook zegt, heeft een paard zoiets vrij snel door. Snap je nu echt niet dat ze die lengtebuiging echt allang voor elkaar hebben? Ik snap jouw reactie echt niet.... -O-

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:09

Als alleen mensen met hetzelfde niveau als Edward Gal kritiek mogen leveren op de wijze van rijden van Edward Gal, dan zijn het vast ook alleen deze mensen die met recht mogen zeggen dat het goed is?
Het is imo juist prima om kritisch te zijn, ipv zoals zovelen maar wat achter de hype aan te hobbelen. Zo is deze hype net zo goed ook ontstaan, waarschijnlijk met het idee, dat moet makkelijker en sneller kunnen en spectaculairder, zodat dressuur meer publiek aan gaat spreken, vanuit commercieel oogpunt denk ik en vanuit een stukje prestatie drang om de Duitsers eens van het podium te krijgen die jarenlang succesvol het podium bezet hielden met het skala. Dat is gelukt, maar wat hebben we daar voor op moeten geven?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:18

Gal zegt: ""Als je paard rechtgericht is en in balans loopt kun je met de schouderbinnenwaarts beginnen"??!!
Lees nu eens wat daar staat, Babootje, precies wat jij nu ook tegen mij zegt.
Dus je begint pas aan de buigingsoefeningen als het paard rechtgericht is??? Dat is knap, hoe doe jij dat zónder "gereedschap"??
De meeste Penny's weten nog wel dat je juíst die oefeningen nodig hebt om je paard recht te richten!!!
Schouderbinnen- en buitenwaarts, travers en renvers, appuyeren, keertwending om de achterhand, de pirouettes, allemaal buigingsoefeningen, oftewel oefeningen om je paard te gymnastiseren zodat je paard RECHT wordt. Dit zijn je instrumenten, je gereedschap die je altíjd nodig zal blijven hebben om je paard ook recht te hoúden!
Wijken voor de eenzijdige kuitdruk is geen buigingsoefening, is slechts een oefening om je paard mee los te maken en een gehoorzaamheidsoefening voor het LÁTERE werk in de zijgangen!

Wat jij zegt en daar Gal mee napraat is achterstevoren werken, maar ja dat is wat er gebeurt in de Moderne Rijderij: van voor naar achteren ipv van achteren naar voren werken, daar gaat de hele discussie nu over.
Is geen Rijkunst, maar KUNSTJES rijden.
Dus wie valt er nu door de mand ...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:35

Babootje schreef:
Daar verbaas ik me over Murphy. Want - eerlijk gezegd - had ik eigenlijk het idee dat jij zelf ook rijdt.
We hebben het over "AAN"leren. En hoe lang zoiets duurt. En zoals EG dat zelf ook zegt, heeft een paard zoiets vrij snel door. Snap je nu echt niet dat ze die lengtebuiging echt allang voor elkaar hebben? Ik snap jouw reactie echt niet.... -O-

Ik denk te weten dat Murphy tot de betere serieuze Klassieke Dressuur instructeurs in Nederland behoort, voorzover ik weet heeft ze een wachtlijst.
Ze heeft dus wel eens iets met paarden van doen gehad.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:45

Tja, ik probeer juist bij mijn leerlingen bij te brengen dat het geen achterhand buitenwaarts, maar schouder binnenwaarts moet zijn. Juist vanwege het andere lichaamsgebruik (meer wijken) bij de eerste variant. Misschien dat Gal het zo aanleert, om de paarden te leren schuin over een rechte lijn te lopen en dat daarbij de lengtebuiging van ondergeschikt belang is. Mogelijk vind hij dat als je meteen begint met schouder binnenwaarts, het paard te makkelijk over de schouder wegvalt? Wie het weet, mag het zeggen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:52

murphy102 schreef:
Ik heb geen antwoord op mijn vraag.
Jij zegt in Harskamp gelest te hebben dus dan weet jij -zo neem ik aan- waaróm Gal er voor kiest om paarden eerst foutief een oefening aan te leren en waarom die ingewikkelde constructie van de top zo simpel zou zijn, ... want ik zie niet dat dat simpel is.
Jij neemt het zo op voor Gal dat ik er vanuit ga dat je dat doet omdat je achter zijn werkwijze staat en hopelijk niet alleen maar omdat hij wint. Dat kunnen we van kleine ponymeisjes en van niet-paardrijdend Nederland verwachten, maar toch niet van jou ...
Ook jij gaat toch uit van inhoud, neem ik aan? Jij wilt toch ook het hoe en waarom weten als je iets doet op een bepaalde manier met je paard? Of is het zo dat als Gal of wie dan ook zegt dat het zo beter is dat je dat zónder uitleg zomaar aanneemt?
Moeten wij niet ook voor onszelf denken en ons afvragen of iets logisch is als je iets moet uitvoeren?

Dat Gal het heel anders doet als bijv. Eddy de Wolff van Westerode weten wij ook allebei, toch ....
Dan is het toch niet zo moeilijk om aan te geven waarom Gal (en de rest) denkt dat deze werkwijze simpeler is?! Dat zou ik nou zo graag willen weten.

Ach weet je Listiglistje, dat antwoord gaat nooit komen, omdat er geen redelijk antwoord voor te bedenken is. Het eigenlijke antwoord is hierboven al gegeven, dat weet jij ook. Het is de enige manier waarop ze die paarden kunnen "handelen", controle met de hand, hetgeen voor mij gelijk staat aan dwang., ... agv gebrek aan basis en losgelatenheid.

Nu moet ik eerlijkheidshalve wel erbij zeggen dat Gal (en de rest) beloond wordt door het jurycorps, dat zich laat leiden door voorbeenzwaaiers en ander spektakel van deze modeverschijnselen. Dus juryleden zijn zeker debet hieraan.
Toen Anky hiermee kwam was het nieuw en alle juryleden waren "blown away". Velen wilden dat ook wat de Nederlanders deden en ja, toen hebben juryleden zich in een lastig pakket gebracht. Velen durven niet eerlijk te jureren, want voor jou 10 anderen, zo werkt dat.
Inmiddels hebben velen gelukkig wel hun common sense terug gekregen en komen de Nederlanders niet over de paarden heen met hun punten die wel in harmonie gaan, gelukkig.
Een ander punt is de druk van fokkers, eigenaren, hengstenboeren enz. op ruiters om te presteren, en wel NU, want tijd is geld.
Gal en de zijnen hebben zoiets van "U vraagt, wij draaien".
Prima, zijn keus, maar het zijn kunstjes, meer niet.
Het heeft niets, maar dan ook niets met dressuur te maken.

Mocht je je nog bedenken, Listiglistje en mocht je iets te binnen schieten van enige inhoud dan ook, dan hoor ik het graag.

Je hebt het mooi verwoord.

De polderdressuur, waar de Nederlanders en met name Anky even succes mee hebben geboekt, is gelukkig al weer aardig op zijn retour. De FEI-juryleden zijn er inmiddels achter dat de truukendoos van Janssen niets anders dan mishandeling is en niet de zogenaamde vernieuwing waar zo graag mee werd geschermd.

De biomechanica bij paarden is nog steeds dezelfde als die in de tijd van Xenophon en daarvoor. De klassiek dressuur is erop gericht om dat proces te gymnastiseren en niet te forceren volgens de Janssenmethode. Helaas is het eerste ook een heel moeilijk proces en derhalve wordt dit ook rijKUNST genoemd. De forceermethode is voor de meesten echter een veel gemakkelijker methode en als daar in dit land dan ook nog mee gescoord wordt, vinden de ruiters dat het dan maar moderne rijkunst genoemd moet worden. Vanitas vantitatum et omnia vanitas.

Balans, voortvloeiende uit de natuurlijke bewegingen bij een goedgebouwd paard, is echter tijdloos en kan alleen door de klassieke training (gymnastiseren) en niet door de geforceerde poldertruuks tot stand worden gebracht. Dat hebben de klassieke meesters allang uitgevonden en vastgelegd. Alle eeuwen door hebben de Janssens geprobeerd hun onkunde met truuken en geweld voor rijkunst door te laten gaan. En alle eeuwen door vielen ze telkens weer door de mand omdat bij hun geforceerde methode de balans en de daaruit voortvloeiende schoonheid ontbreekt.

De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat Gal op dit terrein overigens aanmerkelijk verbeterd is sinds hij de foceermethode van Janssen vaarwel heeft gezegd en toch steeds meer probeert de klassieke school te volgen.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 21-02-14 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:58

In de volksmond is volgens mij rechtrichten tegenwoordig wat gewoon op beide zijden loslaten en op twee teugels komen is. Persoonlijk wil ik mijn paard ook eerst los op beide zijden en op twee teugels hebben, achterbenen onder de massa sporend in de voorbenen hebben, voor ik met oefeningen als schouder binnenwaarts begin. Maar ik zie rechtrichten ook als links een rechts even sterk maken, niet een paard leren sporen en loslaten.
Persoonlijk zie ik niet zo wat het probleem is. Gal rijdt modern en volgens mij gaan dan de nekharen van een aantal bij alles wat ze zeggen al overeind staan. Dat je het niet eens bent met het LDR wil niet zeggen dat er niets deugt van hun manier van opleiden. Ik houd niet van het diepe kin op de borst rijden wat je veel in het moderne zie, maar dat betekent voor mij niet dat alles slecht is. Als ik kijk naar simpel wijken. Ik leer dat ook mijn paard in eerste instantie door een paar meter van de hoefslag af opzij te zetten naar de hoefslag. Gewoon om zijwaartse reactie op mijn been/zit hulp te krijgen en gebruik te maken van de drang van mijn paard om naar de hoefslag te gaan. Begin ook niet met wijken van de hoefslag af. Maakt me in het begin ook niet uit hoe ie zijwaarts gaat, alle zijwaartse reactie op mijn been is belonen in het begin. Correct zijwaarts leren gaan is pas aan de orde als mijn paard begrijpt dat ik wil dat ie bij een bepaalde hulp opzij gaat ipv naar voren. Shoot me...!!!! Maar een kind leer je ook niet lezen door hem harry mulisch onder de neus te drukken maar de aap noot mies.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:00

Nog even terug komend op het schouderbinnenwaarts: Je leert het paard in ieder geval niet buigen om het binnen been op manier Edward.. Dat is nu juist het idee van de oefening! De schouder begrenzen met de buitenteugel, paard buigt om het binnenbeen en kantelt het bekken om zo tot dragen te komen. Ontwikkelt meer schwung, je richt het paard er mee recht, werkt toe naar de verzameling... Super oefening, mits goed uitgevoerd natuurlijk. Daarom is de oefening ook opgenomen in de proeven vanaf het M1. Niet omdat ze nog een kunstje nodig hadden om aan die 6 minuten toe te komen ofzo..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:03

Rechtrichten is naar mijn idee niet veel meer dan een paard laten sporen. Het paard gaat zowel linksom als rechtsom precies met de achterbenen in het spoor van de voorbenen met een hals die gebogen is naar de buiging in het lichaam.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:10

Als dat zo zou zijn, waarom staat het in het skala dan pas als laatste punt voor het verzamelen. Laten sporen is in mijn ogen gewoon links en rechts los laten...dus totale losgelatenheid. Rechtrichten is voor mij het linkerachterbeen en het rechterachterbeen identiek krachtig, flitsend en lenig te maken, en daar gebruik je dus oefeningen als schouderbinnenwaarts etc voor. Maar wil wel dat mijn paard eerst spoort voor ik maar aan oefeningen als wijken, sb etc begin.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:12

Dus als gal dezelfde ideeen over rechtrichten heeft als dat Lante heeft, dan snap ik dat hij eerst gaat rechtrichten en dan pas oefeningen als sb. Als gal hetzelfde idee over rechtrichten heeft als dat ik heb, is het niet logisch...en zo komen de misverstanden de wereld in, dezelfde benaming gebruiken voor verschillende dingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:34

Ieder paard heeft zijn natuurlijke scheefheid of anders gezegd een holle – en een bolle kant. Het paard zwaait door die natuurlijke scheefheid met zijn achterhand uit waardoor het welven van de ribbenkast onmogelijk wordt gemaakt.
Zonder recht te richten krijg je een te groot verschil van holle- en bolle kant waardoor paard rug problemen kan krijgen. Het doel van recht richten is dat het paard in beiden zijde even soepel en even los zal worden. Als het paard zover is dat het zowel op de rechter als de linker zijde in zijn totale lengte in gelijke mate zijwaarts buigt en in de ribbenkast nageeft dan kun je zelf ook pas zuiver in het midden van het paard zitten. Als gevolg van het recht gericht zijn/worden (is een proces) kan dan de achterhand in toenemende mate onder het zwaartepunt treden (ipv naast de hoefslag mee te lopen). Daardoor kan een paard dus meer en meer zich gaan verzamelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:47

Simpelman schreef:
Babootje schreef:

Ik denk te weten dat Murphy tot de betere serieuze Klassieke Dressuur instructeurs in Nederland behoort, voorzover ik weet heeft ze een wachtlijst.
Ze heeft dus wel eens iets met paarden van doen gehad.

Ik heb nog nooit van haar gehoord, dus ik zou het niet weten.
Daarentegen wel van Gal dus tja...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:49

Citaat:
Misschien dat Gal het zo aanleert, om de paarden te leren schuin over een rechte lijn te lopen en dat daarbij de lengtebuiging van ondergeschikt belang is.

Appuyeren is recht over een schuine lijn te lopen waarbij drie dragende benen in elkaars verlengde staan komen te staan..