Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:48

ceasario schreef:
LDR bij lezen..

Dit kreeg ik van iemand na dat die LDR gebruik had gezien bij paarden..(Zelf geen paardenliefhebber)
Wat doet het:

Citaat:
Ik weet eindelijk na jaren waarom ik in slaap val boven een boek....last van LDR
Ik knel de zuurstof toevoer naar mn hersenen af als ik in een boek zit te lezen en val daarom in slaap
Dus ik heb het boek nu redelijk rechtop gezet voor me en dat werkt echt beter
En ik maar denken dat ik niet kon lezen/studeren

Volgens mij heeft hier echt nog niemand over nagedacht, misschien toch wel een uitkomst voor heel veel studenten

Dit vind ik een hele goede, en effectief waar, heb het zelf gezien toen ik mijn lesgever es 5 min. op mijn merrie liet rijden, paard liep zwaar achter teugel, keelgang helemaal toegesnoerd, en na 5 minuten draven begon ze bijna te piepen van kortademigheid. Vond ik een afschuwelijk beeld, is dan ook de eerste en laatste keer dat ie op mijn merrie mocht stappen. En als je naar haar benen keek, leek het wel alsof ze correct liep, echter met extreem holle rug (had toen ook rugblokkade trouwens, bleek na bezoek osteo)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:57

ceasario schreef:
Ik weet eindelijk na jaren waarom ik in slaap val boven een boek....last van LDR
Ik knel de zuurstof toevoer naar mn hersenen af als ik in een boek zit te lezen en val daarom in slaap
Dus ik heb het boek nu redelijk rechtop gezet voor me en dat werkt echt beter
En ik maar denken dat ik niet kon lezen/studeren

Volgens mij heeft hier echt nog niemand over nagedacht, misschien toch wel een uitkomst voor heel veel studenten

Wat een kul. Je zit gewoon al meer in dommelhouding als je je boek laag houdt en valt daarom eerder in slaap. Net zoals je eerder in slaap valt als je in bed televisie kijkt als vanuit een stoel. In een actieve houding blijf je gewoon langer wakker.
Het zou levensgevaarlijk zijn als dit waarheid was. Zou toch wat zijn, iedereen die in slaap dommelt met zijn hoofd voorover wordt wakker met een hersenbeschadiging wegens zuurstoftekort.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:06

Ik denk ook niet dat een paard tijdens rollkur in slaap valt :+ :') wat een onzin weer hier zeg.....

Ik heb vaak met mijn neus er bovenop gestaan (LDR en Rollkur), maar geen paard horen piepen of kortademig!

Als dat wel het geval is zal dat liggen aan de conditie van het paard of het heeft simpelweg cornage.

Volgens mij vormt de luchtpijp ook gewoon mee, ik zit nu te typen
met mijn kin tegen miijn hals/borst, maar ik kan gewoon ademen, daar wordt niks afgeknepen.

Veulen84

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:48

In engeland hebben ze speciale wedstrijden voor klassieke rijders. Misschien is dat de oplossing. Gezien het feit dat MR en KR steeds verder uit elkaar gaan liggen. Gewoon benaderen als aparte disciplines. Kan iedereen kiezen wat ie het mooist vind.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:00

Citaat:
met mijn kin tegen miijn hals/borst, maar ik kan gewoon ademen, daar wordt niks afgeknepen

Heb je een zware onderkin? Loop je ook zo hard?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:10

arie53 schreef:
Citaat:
met mijn kin tegen miijn hals/borst, maar ik kan gewoon ademen, daar wordt niks afgeknepen

:D :+

jahahhaaa en met aangespannen buikspieren, want dan wordt mijn rug bol :')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:14

arie53 schreef:
Citaat:

ik heb wel een flinke onderkin Arie :7 en hard lopen kan ik idd!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:26

listiglistje schreef:
met mijn kin tegen miijn hals/borst, maar ik kan gewoon ademen, daar wordt niks afgeknepen.

Heb het net ook es geprobeerd, en ik kan mijn speeksel nauwelijks nog wegkrijgen, en zou het geen 5 of 10 minuten volhouden, da's een feit.

Er zijn trouwens al onderzoeken naar gedaan dat door rollkur paarden minder goed kunnen slikken, waardoor het risico op maagzweren en zo veel groter is.

En nee, paard kan normaal perfect een uur werken zonder dat je iets aan haar ademhaling merkt, en cornage heeft ze zeker niet. Is de enige maal dat ze zo gereden geweest is, en is de enige keer dat ze zo deed. Sommige paarden zijn nu eenmaal zo gevoelig en intelligent dat ze perfect bewijsmateriaal zijn. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:35

minder slikken is nog niet minder ademen ;)
Als ik bij de tandarts in de stoel lig is dat vervelend en ik kan amper slikken, maar ademen gaat gewoon door hoor!
Minder slikken gaat geen mens dood van (ook geen paard)

Daaarbij heb ik in parktijk dit soort rijstijlen meegemaakt (niet dat het mijn ding is), maar na 15 jaar op een
internationale professionele stal geen maagzweren meegmaakt, dus dat verhaal lijkt mij niet juist in de praktijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:39

hwn schreef:
Dit vind ik een hele goede, en effectief waar, heb het zelf gezien toen ik mijn lesgever es 5 min. op mijn merrie liet rijden, paard liep zwaar achter teugel, keelgang helemaal toegesnoerd, en na 5 minuten draven begon ze bijna te piepen van kortademigheid. Vond ik een afschuwelijk beeld, is dan ook de eerste en laatste keer dat ie op mijn merrie mocht stappen. En als je naar haar benen keek, leek het wel alsof ze correct liep, echter met extreem holle rug (had toen ook rugblokkade trouwens, bleek na bezoek osteo)

Misschien wel last van dr rug gehad dan...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:24

Ik kan juist veel moeilijker slikken als ik mijn hoofd in mijn nek leg... Met kin op de borst gaat prima en JA in span mijn buikspieren aan met hardlopen! Waarom denk je dat alle top hardlopers wasbordjes hebben.

Maar toen ik een flink aantal pagina's geleden serieus een vraag uit interesse stelde over LDR werd ik de hoek in gestuurd dat daar het topic niet over ging...en nu... ben nog steeds serieus geïnteresseerd naar het antwoord, gewoon omdat ik er niet uit ben of het nu wel of niet werkt en of het nu wel of niet slecht is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:46

Tja, ik vind onze pony er echt van opgeknapt. We stappen hem een kwartier in. Rijden een kwartier echt "rond" en laag "over de rug" (wel in een voorwaarts tempo) en daarna onze oefeningen. Ik vind het eerlijk gezegd echt een wereld van verschil.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:58

En trek je de pony er dan heen of doet ie het zelf als je hem met de kin op de borst laat lopen? Die van mij doet het zelf als ze onder het werk uit wil en dan duikt ze erachter en zet ze de rug vast en kan ze niet meer dragen; ik rijd haar dan meteen weer met mijn Been naar de hand toe, op lengte, zodat ik weer aanleuning, losse rug en juiste tact en ontspanning krijg en dus haar weer kan vragen het bekken te kantelen voor schwung en dragend achterbeen. Ik kan me er niks bij voorstellen wat het toe voegt om een paard met opzet zo te rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:22

het is maar net wat je wilt...een hardloper of een danser...
ik kies voor het laatste!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:34

hwn schreef:
listiglistje schreef:

Heb het net ook es geprobeerd, en ik kan mijn speeksel nauwelijks nog wegkrijgen, en zou het geen 5 of 10 minuten volhouden, da's een feit.

Er zijn trouwens al onderzoeken naar gedaan dat door rollkur paarden minder goed kunnen slikken, waardoor het risico op maagzweren en zo veel groter is.

En nee, paard kan normaal perfect een uur werken zonder dat je iets aan haar ademhaling merkt, en cornage heeft ze zeker niet. Is de enige maal dat ze zo gereden geweest is, en is de enige keer dat ze zo deed. Sommige paarden zijn nu eenmaal zo gevoelig en intelligent dat ze perfect bewijsmateriaal zijn. :)

Er zijn zoveel onderzoeken gedaan dat een beschaafd land als Zwitserland de misdadige rollkürmethode bij wet heeft verboden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:38

Babootje schreef:
hwn schreef:

Misschien wel last van dr rug gehad dan...

Zo dik was die lesgever nu ook weer niet, dat het zo'n verschil maakt.

@Listinglistje, een paard dat niet voldoende kan slikken, kan wel maagzweren krijgen hoor.

Maar we zijn aan het afdwalen, topic gaat over academisch vs klassiek, daar hoort LDR niet in thuis, mss moeten de fans hiervan es een nieuw topic gaan aanmaken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:58

Lante schreef:
En trek je de pony er dan heen of doet ie het zelf als je hem met de kin op de borst laat lopen? Die van mij doet het zelf als ze onder het werk uit wil en dan duikt ze erachter en zet ze de rug vast en kan ze niet meer dragen; ik rijd haar dan meteen weer met mijn Been naar de hand toe, op lengte, zodat ik weer aanleuning, losse rug en juiste tact en ontspanning krijg en dus haar weer kan vragen het bekken te kantelen voor schwung en dragend achterbeen. Ik kan me er niks bij voorstellen wat het toe voegt om een paard met opzet zo te rijden.

niet 1 paard is hetzelfde Lante, heb ik geleerd in de loop der jaren. ik heb er ook wel eens een gereden zie zich opkrulde enja, die rijd je dan natuurlijk niet eerst rond; daar moet je eerst een juiste aanleunining krijgen. Tot dat in orde is en dan kun je hem steeds wat ronder instellen. dat gaat met kleine stapjes, eaarbij je dus steeds aanleuning blijft houden. Dus nee, ik trek mijn pony daar niet heen. wat het toevoegt is nu juist die losheid en swung.

daarbij rij je natuurlijk ook niet je paard een uur lang zo rond, maar een kwartiertje, na het warm stappen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:12

Bedankt voor je antwoord. Schwung komt voor mij uit de achterhand en rug, ik begrijp niet dat je meer schwung krijgt door zo rond te rijden. Naar mijn idee kan een paard gewoon niet tot dragen komen als het zo rond ingesteld is, zoals ik bedenk hoe het lichaam van een paard werkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:25

Lante schreef:
Bedankt voor je antwoord. Schwung komt voor mij uit de achterhand en rug, ik begrijp niet dat je meer schwung krijgt door zo rond te rijden. Naar mijn idee kan een paard gewoon niet tot dragen komen als het zo rond ingesteld is, zoals ik bedenk hoe het lichaam van een paard werkt.

nee dat klopt; wat ik zei, je rijdt niet een uur zo. ik stap los 10 minuten tot een kwartier. vervolgens rond en over de rug stap en draf. ook gedurende een kwartier tot ie lekker los is, daarna wat meer oefeningen naar verzamelen en oprichten. door hem wat ronder ingesteld los te maken heb ik een veel soepeler paard. maar dat is mijn ervaring. misschien zou je het eens moeten proberen.
uiteraard moet daarvoor eerst de aanleuning goed zijn

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:47

Ik ben zo blij dat ik haar op lengte kan rijden in aanleuning, naar de hand toe, dat ik niet wil dat ze nu weer ronder gaat, dus in mijn trainingschema past het niet. Mijn paard wil namelijk al graag te rond. Maar je uitleg is op zich helder. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:58

Lante schreef:
Ik ben zo blij dat ik haar op lengte kan rijden in aanleuning, naar de hand toe, dat ik niet wil dat ze nu weer ronder gaat, dus in mijn trainingschema past het niet. Mijn paard wil namelijk al graag te rond. Maar je uitleg is op zich helder. :)

ik snap t helemaal. het heeft ook te maken met kracht. mijn instructeur van vroeger zei ooit tegen mij dat je paard eerst aan je moest "leren trekken". toen reed ik een 3 jarige fokprodukt van hem, die zich ook zo opkrulde. ik mocht echt niks aan de voorkant doen, neus eruit tot waar ze een beetje aan mijn hand wilde trekken. dat was een heel fijn lijntje, want je was of de aanleuning kwijt naar boven of ze krulde zich op. het was vooral geduld en sterker worden. rond rijden kan in die fase echt niet

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 02:28

listiglistje schreef:
minder slikken is nog niet minder ademen ;)
Als ik bij de tandarts in de stoel lig is dat vervelend en ik kan amper slikken, maar ademen gaat gewoon door hoor!
Minder slikken gaat geen mens dood van (ook geen paard)

Daaarbij heb ik in parktijk dit soort rijstijlen meegemaakt (niet dat het mijn ding is), maar na 15 jaar op een
internationale professionele stal geen maagzweren meegmaakt, dus dat verhaal lijkt mij niet juist in de praktijk.

Er is zat onderzoek gedaan naar maagzweren. Dat jij ze niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Reken er maar op dat in elke stal (afhankelijk van voerbeleid, doel en nog een paar dingen) er tussen de 60 en 90% van de paarden een maagzweer heeft. Er zijn nog geen stallen ontdekt die op deze feiten een uitzondering zijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:34

listiglistje schreef:
Daarbij iets aanleren/trainen is wat anders als de definitieve oefening uitvoeren en bevestigen ;)

Men beweert vanuit de moderne hoek toch steeds dat dressuur simpel kan en moet?!
Hoe simpel is het om een paard eerst iets op een foutieve manier aan te leren om het vervolgens weer af te leren?
Wat is daar de gymnastische waarde van voor het paard???
Het zijn pure kunstjes met het doel de boel op een snelle manier te kunnen camoufleren om het er vervolgens wat minder fout uit te laten zien in de ring. En daar is Gal een meester in, eerlijk is eerlijk.
Maar hoe logisch is dat?

Is het niet veel simpeler om gebruik te maken van datgene wat het paard van nature al aanbiedt?
In een hoek, een wending, een volte is een paard gebogen volgens het beloop van die wending.
Is het het dan niet simpeler en logischer dat je van die situatie gebruik maakt door dat binnenachterbeen verder onder de massa te plaatsen met je binnenbeen met de begrenzing cq bewaking van de buitenschouder en de achterhand aan de buitenzijde? Is niet zoveel voor nodig en past helemaal in het biomechanische plaatje van het paard.
Schouderbinnenwaarts vanuit de hoek dus die je zo mee kan nemen de hoefslag op. Eenvoudiger kan niet. En je hoeft achteraf niets af te leren.
4x De bak rond zonder van de hoefslag (2e) af te komen geeft je al 4x de kans om te gymnastiseren en dus recht te richten, hoe simpel!
Want waarom rijden we anders die hoeken zo goed door? Voor het "cosmetische" plaatje soms?
Vervolgens vanuit de verkregen lengtebuiging uit de schouderbinnenwaarts de diagonaal opgaan voor een appuyement. Binnenachterbeen zit dan immers al agv van die schouderbinnenwaarts onder de massa en zo kán de achterhand dus niet vóór komen mits je die buiging bewaart met je binnenbeen. Pure gymnastiek ... en logica!
Hoe simpel kan het!
Natuurlijk vergt dit wel tijd agv training vanuit een goede basis.
Dit doet de top dus ook niet zo, aldus Gal. Zonde, wat een "verspilling", laten ze zomaar liggen.

Maar misschien kun jij, Listiglistje of Babootje, ook met goede argumenten verklaren waarom Gal dat op zo'n -toch wel heel ingewikkelde- manier doet? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:14

nombrado schreef:

Ik kies voor beide. Maar goed, ik heb andere doelen want mijn passie ligt in de SGW, dus ik wil een allround atleet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:40

oji schreef:
nombrado schreef:

Ik kies voor beide. Maar goed, ik heb andere doelen want mijn passie ligt in de SGW, dus ik wil een allround atleet.

Voor SGW heb je toch geen racepaard nodig?
Wel een paard met kracht, uithoudingsvermogen en lenigheid. (net als een danser ;) )