Wat is het bijzondere van Antoine de Bodt?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 17:38

O, help Lovely. AUB lees dus nu weer het verhaal van Adrienne opnieuw door. Daarin staat dat HKO juist NIET ALLEEN door overbelasting wordt veroorzaakt, maar bijvoorbeeld door conformatie van het paard door bijvoorbeeld bouw of eerdere ongeval. Juist door de conformatie of ongeval niet te corrigeren door goed te rijden kan de ontsteking en dus HKO verergeren.

Mijn verhaal dan:
Pablo had toen ik hem kocht een slecht ruggebruik, ook te zien door magere bespiering op de rug. Hij werd weinig gereden en als hij gereden werd was het kort. Toen ik hem kocht begon ik dus geleidelijk aan meer te rijden, dus hem meer te belasten. Daarbij probeerde ik dus in mijn onkunde iets te doen aan zijn zwakke bespiering op zijn rug. Ondertussen was ik nog eens flink hard van hem afgevallen wat nogal wat angst heeft veroorzaakt aan mijn zijde. Die angst resulteerde in verkrampt rijden om te zorgen dat ik voor mijn gevoel totale controle had over PAblo, dus teugels te strak houden, scheef op Pablo zitten, enz. Ik kocht hem in mei en rond dec begon mijn omgeving mij op de hoogte te stellen dat Pablo slechter ging lopen, korter. Dit nam ik in mij op maar had nog geen oplossing. Uiteindelijk ben ik wat gaan doen aan mijn angst toen Pablo steeds slechter ging lopen. Dat ging niet optimaal, verkeerde instructie op dat moment. Totdat Pablo twee flinke schiefels kreeg op beide voorbenen aan de binnenzijde. Door een veearts op Horse-event (ik kom nog wel eens ergens) mij tipte dat die schiefels nog actief zijn dus verstandig was die activiteit de kop in te drukken door ontstekingsremmers in te spuiten (over oorzaak werd toen nog niet gesproken). Ik die schieffels laten inspuiten, en wat gebeurt, tijdens de paar dagen stappen die ik moet doen flipte Pablo en pats boem kreupel. Die uitspatting bleek achteraf net die bekende druppel geweest te zijn voor de overbelastte ondervoeten.
Na maanden dokteren en fysio ben ik achter het volgende gekomen:

- Pablo heeft slecht ruggebruik, veroorzaakt door eerder OCD operatie en daarna niet goed ingereden om dat ruggebruik te verbeteren. Hij compenseerde zichzelf, dus liep scheef.
- Pablo heeft lichte toontredende ondervoet, dus botjes in de ondervoet staan niet optimaal recht boven elkaar
- door de toontredende stand zijn de knieen lichtelijk naar binnen geplaats waardoor een wringing ontstaat in de pijpbeenderen
- en zie hier, zo ontstaan dus schieffels aan beide voorbenen, irritatie van de botvlies
- de schieffels veroorzaakte wel pijn tijdens lopen, was dus al merkbaar door kortere pas
- door de pijn is Pablo meer de buitenkant van zijn ondervoet gaan belasten en dus zo ook de straal been
- door die scheve belasting ontstond dus overbelasting vna de bandjes en pezen rondom de straalbeen en was zo overgevoelig geworden voor de kleinste ongevalletjes (heb nu paar weken geleden weer een blessure te verwerken gehad, sprong opzij voor een emmetje).

Had ik vanaf het begin Pablo beter gereden, recht gericht, enz. had al het bovenstaande waarschijnlijk niet gebeurt. Helaas is angst niet iets wat je gelijk aan de kant zet, dus dat is nog steeds een merkbaar probleem.

Maar nu, ik zit dus met een probleem. Ten eerste wordt gewerkt aan zijn rug, daar zit tenslotte de oorzaak. Dat gaat redelijk goed. Daarnaast staat hij sinds ene aantal weken op NB ijzers om in iedergeval de botjes in zijn onderbeen weer recht op elkaar te krijgen en de afwikkeling van het onderbeen te optimaliseren. Maar dan zijn we er nog niet. Als ik blijf rijden zoals ik afgelopen winter heb gedaan zijn die ijzers en fysio weggegooid geld. Ik hoop lovely dat je dat toch wel begrijpt.

Is dit een duidelijk verhaal geworden voor je Lovely????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 18:08

Ja hoor, een duidelijk verhaal, maar ik vermoed dat jullie niet zo heel erg goed begrijpen wat ik precies bedoel. Je zult mij nooit horen ontkennen dat gezonde beweging bij uitstek de manier is om blessures van binnenuit tegen te gaan, daar ben ik namelijk heilig van overtuigd. Blessures van buitenaf zijn weer een ander verhaal, daar hebben we het hier niet over. Feit blijft dat je te maken hebt en houdt met een veelheid aan factoren.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:01

[quote="Desiree"]
TE veel paarden die klinisch hoefkatrol hebben dus goede foto's.

Tuurlijk, daarom heet het ook klinische hoefkatrol, ze geven hetzelfde beeld als bij een paard met HKT maar op de foto's is niets te zien, deze paarden hebben geen HKT (dit is wetenschap)

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:04

Rob25 schreef:
Trouwens, ik lees dat velen die dit forum bezoeken met vragen zitten die ze aan ADB zelf zouden willen stellen; daar zat ik ook mee; ik heb ze gewoon naar hem gemaild en antwoord gekregen; en in de laatste nieuwsbrief die ik ontving stond dat er op de lesdagen in Lunteren tijd voorzien wordt tijdens de pauzes om je vragen te stellen!


Ik ook, ik heb ook antwoord gekregen,maar niet op mijn vragen, een antwoord wel, maar volledig naast de kwestie !

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:07

Mieke schreef:
Ja hallo Pipo!!

Verklaar het e.e.a. eens "wetenschappelijk". Ik ben daar heel benieuwd naar.

Een pees loopt langs een gekarteld straalbeen en raakt geirriteerd en ontstoken. Heel logisch. Maar waarom gebeurt dat niet bij elk paard met een gekarteld straalbeen? Kan de ene pees er beter tegen dan de andere?

Jullie willen alles wetenschappelijk onderbouwen, nou begin dan maar eens hiermee.


Net als bij de mensen ligt bij het ene paard de pijngrens hoger dan bij het andere paard ! (ik val in herhaling)

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:14

ROB25 schreef : niets is objectiever en realistischer dan het met de zintuigen kunnen waarnemen van de werkelijkheid :

Dat zou ik zo toch niet durven zeggen : laat 10 mensen een verslag maken over gebeurtenis die ze samen meemaakten, je zal versteld staan over het verschil ! Niets is subjectiever of net waarnemen met de zintuigen, een stom voorbeeld : wat voor de een warm aanvoelt is voor de ander nog koud !

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:22

Mieke schreef:
Nog iets voor de wetenschappers....

Een gebroken bot kan herstellen, botgroei is dus mogelijk.

Zou het ook mogelijk zijn dat een straalbeen (= bot) waar voedingskanalen doorheen lopen uiteindelijk weer gladder wordt door nieuwe botaangroei?

Lijkt mij niet onmogelijk, maar ik ben geen DA.... dus wie weet daar iets zinnigs over te zeggen?


Ja, ikke weer. hoefkatrol is een vorm van ontkalking (osteoporose). Dus er vallen gaten in het (katrol)been, het been breekt niet, het been heeft kalk tekort en hier heeft de wetenschap tot nog toe geen oplossing voor. Door de grillige vorm van het katrolbeentje worden de pezen en zenuwen die erover lopen geschonden en dat is natuurlijk pijnlijk, daarom dat men sommige paarden ontzenuwd (de zenuwen die over de pijnlijke plaats lopen worden doorleuk doorgesneden, niet altijd met succes trouwens, want de zenuwen zoeken zich een nieuwe weg en met een beetje tegenslag lopen de nieuwe zenuwbanen weer over de pijnlijke plek met alle gevolgen vandien, paard weer mank)

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:26

Rob25 schreef:
Weer een drogreden. Hoe moet dat nou als er meer methoden zijn die het weerleggen? En hoe moet het nu als inductie niet opgaat wegens het ontbreken van objectieve toetsingen?

Er zijn geen methoden die het weerleggen; tot op het moment dat er niemand met een paard met HKO langskomt die blijft manken wordt zijn theorie niet weerlegt! Objectieve toetsing is er : iedereen neemt waar dat het manken stopt; zintuiglijke waarneming is voor de wetenschap voldoende als objectieve toetsing.


Ik ken er maar één iemand die daadwerkelijk bij ADB is geweest met zijn paard en het paard mankt ondertussen al weer een ganse tijd ! Is dit voldoende ?
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 03-12-02 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:27

Sjuimpje schreef:
Bedankt Colinda,
ik heb al gemaild naar bovenstaand adres maar heb na 4 dagen nog steeds niets gehoord...

Lunteren lijtk me wel wat,
dus mensen (Lov, Pieps, Anoukie) 25 januari?
Doen?


Ik ben er!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:31

Ik ben er helemaal uit, na nogmaals het topic gelezen te hebben, denk ik nu het lichtpunt gezien te hebben. En die is heel hard voor sommige onder ons, helaas, maar ik ga het zeggen zoals ik denk:

Klinische hko bestaat niet, de paarden die kreupel lopen en bij adb komen, hebben geen last van werkelijke hko, die hebben last van een ruiter die zijn eigen paard kompleet de vernieling in heeft gereden, die het paard zo strak door het lijf gereden heeft, dat ie er van kreupel is gaan lopen. Dit denk ik al de hele tijd, omdat dat grapje van naar buiten stellen bekend is bij me. Dit zijn mensen die altijd maar die kop naar binnen lopen de trekken, waardoor het dier schever en schever is geworden. En die arme ziel is er kreupel van gaan lopen, en de veearts kan het maar niet vinden!!! De ruiter voelt het niet, en snapt het maar niet, heeft niet door dat het paard maar van een ding last heeft, en dat is van de ruiter. En daarom zijn de sceptici het hier niet met de trainingsmethode van de bodt eens, omdat ze het zelf niet hebben, hun paarden gaan niet kreupel lopen van ellende! verrot gereden, zoals we het in gewone termen noemen.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:36

Adrienne schreef:
Hallo Mieke.
Ik weet daar iets zinnigs over te zeggen. Ik ben zo’n wetenschapper en laat het nou het toeval geven dat ik op dit moment aan bot en kraakbeen werk .
Maar het antwoord op je vraag is” JA “ dat zou kunnen en... sterker nog het gebeurd ook.


Sorry, maar het antwoord is neen, HKT is ontkalking van het katrolbeentje, geen breuk. Er vallen gaten of onregelmatigheden door te weinig kalkvorming, dit proces is onomkeerbaar ! (dit is wetenschap)
PS : als de graad van wetenschapper zijn recht evenredig is met logisch denken ben ik een expert wetenschapper !

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 20:48

Pipo schreef:
de paarden die kreupel lopen en bij adb komen, hebben geen last van werkelijke hko, die hebben last van een ruiter die zijn eigen paard kompleet de vernieling in heeft gereden, die het paard zo strak door het lijf gereden heeft, dat ie er van kreupel is gaan lopen.
ik heb in de loop van dit topic verschillende verhalen (van buiten bokt) gehoord die dit ondersteunen.

Helgemm
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:05

!!
Laatst bijgewerkt door Helgemm op 16-12-02 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:33

Helgemm schreef:
Zal hier ff wat mensen uit een droom helpen: Ieder paard heeft hoefkatrol!!!
Waar hier over gesproken word is hoefkatrol ontsteking. Maar deze paarden worden niet geheel genezen, door ze recht te maken vinden ze hun balans. En daardoor is de kreupelheid weg, omdat het gewicht correct verdeeld word. Een paard loopt dan dus van achtere uit!!


Goeiemorgen, dat weet iedereen hier, dus dat hoef je niet te vertellen, daarom hebben we het ook over hko! de h= hoef k= katrol en de o= ontsteking.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:34

Duh!!! nee daar waren wij nog niet achter maar het is KEIgoed van je dat je opmerkt dat ieder paard een hoefkatrol heeft.
Scherp gedacht!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:45

Gelukkig dat niet iedereen zo blond is Haha!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:08

kenomaxbe"]
[quote="Adrienne schreef:
Hallo Mieke.
Ik weet daar iets zinnigs over te zeggen. Ik ben zo’n wetenschapper en laat het nou het toeval geven dat ik op dit moment aan bot en kraakbeen werk .
Maar het antwoord op je vraag is” JA “ dat zou kunnen en... sterker nog het gebeurd ook.


Sorry, maar het antwoord is neen, HKT is ontkalking van het katrolbeentje, geen breuk. Er vallen gaten of onregelmatigheden door te weinig kalkvorming, dit proces is onomkeerbaar ! (dit is wetenschap)
PS : als de graad van wetenschapper zijn recht evenredig is met logisch denken ben ik een expert wetenschapper !
[/quote]

Nou expert wetenschapper, je loopt wat achter: het is dat je hier geen geluid kunt neerzetten, maar anders zou je nu zo´n belletje als van de tandarts horen: FOUT!! HKO is inderdaad een vorm van ontkalking. Maar waar je het mis hebt is op het punt dat dat niet te genezen is. Het bewijs staat bij ons op stal in de vorm van Raci. Bij Raci zijn een jaar geleden foto´s gemaakt van haar voorbenen en linksvoor had ze een behoorlijk grote cyste (of te wel gat) zitten, nr 4. We hebben haar onder begeleiding van de dierenarts een middel gegeven dat ook wordt voorgeschreven in ziekenhuizen voor mensen met kanker en een vorm van botafbraak. Na een jaar (afgelopen oktober) hebben we weer foto´s laten maken en wat bleek: het gat is nog maar een fraktie van wat het was! Dus het werkt!! Dit middel wordt op dit moment ook in een clinical trial (of te wel de praktijk) getest in de US. Wat doet het middel? Je geeft het in combi met kalk en magnesium en het middel vervoerd de kalk naar plaatsen waar een te kort is aan kalk. Dat is pas wetenschap!

Nu hoop ik dus de combi gevonden te hebben, dat middel om de slijtage weg te krijgen en de methode van de Bodt om nieuwe slijtage te voorkomen. Nu heb ik natuurlijk geluk dat ik een zus heb die bij de bron van dit soort dingen zit en meewerkt aan bot en kraakbeenonderzoek.
Zo zie je maar, als je niet te kortzichtig bent en je ogen open houdt voor nieuwe dingen is er plots weer hoop voor een paard dat al vier jaar geleden was afgeschreven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:22

Pipo schreef:
Klinische hko bestaat niet, de paarden die kreupel lopen en bij adb komen, hebben geen last van werkelijke hko, die hebben last van een ruiter die zijn eigen paard kompleet de vernieling in heeft gereden, die het paard zo strak door het lijf gereden heeft, dat ie er van kreupel is gaan lopen.

Euhm,
niemand die hierover iets kwijt wil?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:31

Sjuimpje"]
[quote="Pipo schreef:
Klinische hko bestaat niet, de paarden die kreupel lopen en bij adb komen, hebben geen last van werkelijke hko, die hebben last van een ruiter die zijn eigen paard kompleet de vernieling in heeft gereden, die het paard zo strak door het lijf gereden heeft, dat ie er van kreupel is gaan lopen.

Euhm,
niemand die hierover iets kwijt wil?
[/quote]

Nee, dit is gewoon iets waarmee Pipo ruiters met paarden met hko uit de tent wil lokken en daar heb ik geen zin in. Het voegt nul toe aan deze discussie. Het laat alleen het ware gezicht zien van Pipo,die door deze opmerking te kennen geeft dat ze een kleinkind is wat niet kan winnen en daarom maar mensen op hun ziel gaat trappen. Heel kinderachtig!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 03-12-02 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:31

Ja maar Jolande, hoe interessant die ontwikkeling ook is, en fijn voor het betreffende paard (het risico van breuk van het straalbeentje wordt hierdoor aanzienlijk kleiner) het lost niet het probleem op van het verbenen van het kraakbeen op het straalbeentje, wat de rechtstreekse problemen veroorzaakt in relatie tot de diepe buiger. Dan heb je eigenlijk niet zoveel aan nieuw botweefsel, je zou voor dat probleem eerder moeten zoeken in de richting van glucosamine en hyaluronzuur, die misschien zouden kunnen helpen voorkomen dat het kraakbeen vernietigd wordt.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:41

fabienne schreef:
Ja maar Jolande, hoe interessant die ontwikkeling ook is, en fijn voor het betreffende paard (het risico van breuk van het straalbeentje wordt hierdoor aanzienlijk kleiner) het lost niet het probleem op van het verbenen van het kraakbeen op het straalbeentje, wat de rechtstreekse problemen veroorzaakt in relatie tot de diepe buiger. Dan heb je eigenlijk niet zoveel aan nieuw botweefsel, je zou voor dat probleem eerder moeten zoeken in de richting van glucosamine en hyaluronzuur, die misschien zouden kunnen helpen voorkomen dat het kraakbeen vernietigd wordt.

sorrie, mijn fout, ik ben vergeten te schrijven dat het voor bot en kraakbeen is. De dierenarts was in een jubelstemming!
Glucosamine heb ik geprobeerd, maar dat gaf geen herstellende werking. Hyaluronzuur hebben we ook een aantal jaren terug geprobeerd zonder goed resultaat. Dit wat we nu geven blijkt het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:43

Adrienne schreef:
Nee, dit is gewoon iets waarmee Pipo ruiters met paarden met hko uit de tent wil lokken en daar heb ik geen zin in. Het voegt nul toe aan deze discussie. Het laat alleen het ware gezicht zien van Pipo,die door deze opmerking te kennen geeft dat ze een kleinkind is wat niet kan winnen en daarom maar mensen op hun ziel gaat trappen. Heel kinderachtig!


Nee dit is de harde waarheid, waar ik al, en ik denk met mij meerdere al vanaf begin dit topic mee loop. En het er nu uitgooi! Dit is wat ik al jaren zie, en ik begrijp dat het een confronterend iets is. Maar helaas wel iets wat het grootste probleem voor kreupelheden is.

En errug kinderachtig van je, om te zeggen dat ik niet kan winnen als ik eindelijk eens de harde waarheid durf te zeggen. Beetje laag bij de grond!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:44

Pipo schreef:
Ik ben er helemaal uit, na nogmaals het topic gelezen te hebben, denk ik nu het lichtpunt gezien te hebben. En die is heel hard voor sommige onder ons, helaas, maar ik ga het zeggen zoals ik denk:

Klinische hko bestaat niet, de paarden die kreupel lopen en bij adb komen, hebben geen last van werkelijke hko, die hebben last van een ruiter die zijn eigen paard kompleet de vernieling in heeft gereden, die het paard zo strak door het lijf gereden heeft, dat ie er van kreupel is gaan lopen. Dit denk ik al de hele tijd, omdat dat grapje van naar buiten stellen bekend is bij me. Dit zijn mensen die altijd maar die kop naar binnen lopen de trekken, waardoor het dier schever en schever is geworden. En die arme ziel is er kreupel van gaan lopen, en de veearts kan het maar niet vinden!!! De ruiter voelt het niet, en snapt het maar niet, heeft niet door dat het paard maar van een ding last heeft, en dat is van de ruiter. En daarom zijn de sceptici het hier niet met de trainingsmethode van de bodt eens, omdat ze het zelf niet hebben, hun paarden gaan niet kreupel lopen van ellende! verrot gereden, zoals we het in gewone termen noemen.


Goh Pipo, je zegt nu precies ineens heel erg direct wat ik 15 pagina's lang al bedekt probeer te vertellen,......... Klinkt afgezaagd, maar zo denk ik er dus ook over,......

En daar zou ik aan willen toevoegen dat op het moment dat een paard daadwerkelijk HKO heeft (dus op foto's zichtbaar), AdB dit ook niet kan verbeteren/genezen op langere termijn. Dat is mijn mening en daar blijf ik bij tot ik zelf het tegendeel zie/hoor/bewezen heb gekregen. Want in deze 18 pagina's heb ik nog niemand gehad die mij met duidelijke argumenten heeft kunnen overtuigen. En dan kun je zeggen dat ik skeptisch ben of het niet wil geloven: NIET WAAR! Ik ben gezond kritisch en dat zou iedereen moeten zijn.

Nogmaals, Hitler kon mensen ook razend enthousiast maken en overtuigen c.q. betoveren,........ Dat wil nog niet getuigen van inzicht en kunde. (Ik wil graag nogmaals benadrukken dat ik hiermee AdB NIET vergelijk met Hitler, maar een voorbeeld stel). Kennedy was ook zo iemand,....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:06

Maar Jolande nou heb je nog niet verteld wat voor een middel dat dan is? Hoe heet het?
En ik heb volgens mij toch begrepen uit jouw tekst dat het middel met ondersteuning van magnesium de kalk op de juiste plaats brengt, maar daar heb je voor je kraakbeen toch niks aan!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:47

Tussen het straalbeen, de slijmbeurs (bursa navicularis) en de diepe buigpees zit naar mijn weten geen kraakbeen!!!! Of wordt de anatomie ook al in twijfel getrokken?
Citaat:
En daar zou ik aan willen toevoegen dat op het moment dat een paard daadwerkelijk HKO heeft (dus op foto's zichtbaar), AdB dit ook niet kan verbeteren/genezen op langere termijn. Dat is mijn mening en daar blijf ik bij tot ik zelf het tegendeel zie/hoor/bewezen heb gekregen.

Ik heb persoonlijk al veel paarden zien opknappen met zelfs klasse 4. Als je referenties wilt hoef je denk ik maar eens een mailtje naar Antoine te sturen.
En ik ben absoluut akkoord dat je kritisch moet zijn. Uiteraard!! Daarom vind ik het een zeer goed idee om zelf eens een paard (misschien samen met Lovely) te zoeken dat kreupel is met klasse 3 of 4 (als paardenkenner moet je toch wel zo'n paard kennen). Misschien kan je zelfs overeenkomen met Antoine dat je niet hoeft te betalen als het paard nog kreupel is? Maar dat moet je met hem bespreken natuurlijk.

Zou het niet interessanter zijn na zo'n ervaring 18 pagina's op bokt te vullen dan wat nu een beetje het geval is?