Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ChrissiejJ schreef:Heej ik heb een vraagje. Na een jaar aan de ontspanning werken loopt mijn paard eindelijk ontspannen in stap. Maar soms gaat ze hangen of langzamer lopen zodra ze aan de teugel loopt en dan geef ik wat been, maar zodra ik wat been geef komt der hoofd direct weer omhoog. Hierdoor wil ze ook maar niet ontspannen in draf. Want telkens als ze goed loopt en ik spoor aan komt ze weer omhoog. Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
sunshinelove schreef:ja deed mijn pony ook...
langs de kanten van de rijbaan gewoon hoefslag volgen stelling naar binnen en buiten vragen.. dan gaat ze omlaag.. dit is voor iedereen.
Jethafa schreef:@ Chrissiej: Probeer er voor te zorgen dat je niet op de voorkant bent gefocust. Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat ze de achterkant er goed onder heeft en ze goed voorwaarts is. Als dat goed zit, hoef je niet eens meer moeite te doen om haar buiging te vragen. Dan komt ze waarschijnlijk zo.
Ik heb een paard gereden die onwijs soepel was, ze kon vet geweldig buigen en reed altijd netjes met stelling, maar oeps, echt geen pit zat er in! Dat werkt dus niet, want dan valt je paard aan de achterkant helemaal uit elkaar. Ik let al niet eens meer op de voorkant, maar ga er voor dat ze goed voorwaarts lopen, eventueel met een bijzetteugeltje erbij. Gaat veel beter!
aerdenhout schreef:Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)
imd schreef:als je paard te diep loopt, betekend het dat het te ver naar beneden komt met de aanleuning, het heeft zn hoofd bijna bij zn knieen hangen, voor losrijden kan je hem wel even lekker diep ontspannen laten lopen, bij bij het rijden moet het wat meer opgericht worden. houd je paard wat actiever, meer de achterhand eronder, zodat het zichzelf gaat dragen. maak ook wat ophoudinkjes. even lange teugel, werk weer oppakken en flink aan het werk.Vraagje: Wat houd te diep lopen in en hoe corrigeer je dit?
tinka_maris schreef:Mjah, ik doe met Tinka tijdens het longeren met bijzetteugels, doet ze nu super aan de teugel(ze is nooit dressuur bereden) en met rijden begint het al een beetje te dagen.
Ik heb geleerd om de buitenteugel druk(niet te veel natuurlijk) op de houden en met de binnenteugel wel contact te houden, en kleine drukjes mee geven
Dit lukt echt bij m'n tinker!
WildWings schreef:tinka_maris schreef:Mjah, ik doe met Tinka tijdens het longeren met bijzetteugels, doet ze nu super aan de teugel(ze is nooit dressuur bereden) en met rijden begint het al een beetje te dagen.
Ik heb geleerd om de buitenteugel druk(niet te veel natuurlijk) op de houden en met de binnenteugel wel contact te houden, en kleine drukjes mee geven
Dit lukt echt bij m'n tinker!
En je hebt verder niets geleerd over.. impuls, nageeflijk, passieve hand en dat soort mooie woordjes? Ik zie het woordje 'been' of 'drijven' of 'goed aan het been' niet voorkomen in jouw verhaaltje om maar wat te zeggen..