[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje25

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:53

hallo,
ik heb een 9 jarige kruising van een haflingerxwelsh,
maar als ik haar aan de teugelvraag,komt ze bijna perfect,
ze zou nog een beetje meer moeten naar binnen komen,want haar neusje steekt er nog redelijk veel uit...
ik vraag aan de teugel door :
-eerst goed los stappen.
-dan teugels opnemen
-en dan vraag ik door in de bocht,en als ze haar hoofd naar beneden doet geef ik mijn binnenteugel "los".

is dit de goede manier ?
hoe kan ik haar perfect aan het bit laten lopen,dat ze nog iets dieper komt ?

groetjes..

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:18

In mijn les moet ze op beide teugels nageeflijk kunnen. Dus op de rechthand en linkerhand. En dan met mijn buitenteugel.
Je moet het niet alleen in bochten doen, gewoon altijd Lachen
En je moet weten hoeveel druk per x

Karlijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:19

Ik rijd een tinker die heel vast zit in haar hals dus doe ik op de lange zijdes oefeningen met stelling. Dan doe ik gewoon heel vaak, linker,rechter,linker,rechter stelling achter elkaar en uiteindelijk ontspant ze zich en gaat ze netjes laag lopen

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:35

ChrissiejJ schreef:
Heej ik heb een vraagje Lachen. Na een jaar aan de ontspanning werken loopt mijn paard eindelijk ontspannen in stap. Maar soms gaat ze hangen of langzamer lopen zodra ze aan de teugel loopt en dan geef ik wat been, maar zodra ik wat been geef komt der hoofd direct weer omhoog. Hierdoor wil ze ook maar niet ontspannen in draf. Want telkens als ze goed loopt en ik spoor aan komt ze weer omhoog. Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

wie kan me hierbij helpen?

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:27

ja deed mijn pony ook...

langs de kanten van de rijbaan gewoon hoefslag volgen stelling naar binnen en buiten vragen.. dan gaat ze omlaag.. dit is voor iedereen.

maar zoals jij dat vertelt is dusz zodra je been geeft hij meteen zijn hoofd omhoog gooit dus niet ontspannen meer loopt maar ff gespannen is. dit komt omdat ze niet aan je been is.! eerst voorwaarts maken en dan gewoon teugels op maat.. en voorwaarts laten stappen en de oefeningen wat ik niet zij. want hij hangt ook zeg je een teken dat hij langzaam is.. maar gebruikt ze haar achterhand ook? gewoon teugels opmaat en eerst voorwaarts rijden.. veel overgangen dan breng je de achterhand er onder. veel voltes en stelling op de hoefslag!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 14:27

sunshinelove schreef:
ja deed mijn pony ook...

langs de kanten van de rijbaan gewoon hoefslag volgen stelling naar binnen en buiten vragen.. dan gaat ze omlaag.. dit is voor iedereen.

Werkt niet bij elk paard Ik heb geleerd dat je eerst je paard rond moet maken en dan bezig met stelling. Als je paard rond is, kan je paard veel beter stelling dan dat het met zn hoofd omhoog loopt

verder ben ik het met je eens.

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:16

Ik ben het eens met @sunshinelove en met Renee_
Maar @Renee_ een paard kan ook zonder aan de teugel wel stelling hoor!
door stelling gaan ze juist gauwer omlaag en worden ze ronder en buigzamer! Haha! Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:29

Het kan wel, maar iig bij Bidy *wel anders dan manegepaard of andere paarden in het algemeen* doet geen goede stelling om het zo te zeggen zonder nageeflijk. Tong uitsteken Dat bedoelde ik.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:04

heel erg bedankt voor deze tips. Ik heb morgen toevallig ook nog eens mijn eerste privéles dus dat zal ook wel helpen, maar met deze tips kan ik zeker iets Haha!

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:32

Lotus, doet het soms..
Alleen als ie echt ontspannen en los is..
Dus soms heeft ie gewoon een spanning in zich!
en dan wilt ie niet!
maar de andere keer is ie ontspannen, en dan gaat het vaker met ALLES beter!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:50

@ Chrissiej: Probeer er voor te zorgen dat je niet op de voorkant bent gefocust. Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat ze de achterkant er goed onder heeft en ze goed voorwaarts is. Als dat goed zit, hoef je niet eens meer moeite te doen om haar buiging te vragen. Dan komt ze waarschijnlijk zo.

Ik heb een paard gereden die onwijs soepel was, ze kon vet geweldig buigen en reed altijd netjes met stelling, maar oeps, echt geen pit zat er in! Dat werkt dus niet, want dan valt je paard aan de achterkant helemaal uit elkaar. Ik let al niet eens meer op de voorkant, maar ga er voor dat ze goed voorwaarts lopen, eventueel met een bijzetteugeltje erbij. Gaat veel beter!

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:51

Jethafa schreef:
@ Chrissiej: Probeer er voor te zorgen dat je niet op de voorkant bent gefocust. Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat ze de achterkant er goed onder heeft en ze goed voorwaarts is. Als dat goed zit, hoef je niet eens meer moeite te doen om haar buiging te vragen. Dan komt ze waarschijnlijk zo.

Ik heb een paard gereden die onwijs soepel was, ze kon vet geweldig buigen en reed altijd netjes met stelling, maar oeps, echt geen pit zat er in! Dat werkt dus niet, want dan valt je paard aan de achterkant helemaal uit elkaar. Ik let al niet eens meer op de voorkant, maar ga er voor dat ze goed voorwaarts lopen, eventueel met een bijzetteugeltje erbij. Gaat veel beter!

ja ik heb nu privéles en we werken nu nog alleen maar op het voorwaarts zijn. In stap gaat ze nu ook al vanzelf laag lopen. Het buigen doet ze nu ook al veel gemakkelijker, want ze was erg stijf, en nu loopt ze in stap al goed aan de teugel. De rest komt wel. Doordat ze beter aan de teugel is doet ze nu ineens het wijken ook wat ze nooit deed Haha! Het is inderdaad haal hulp erbij en het komt echt goed Haha!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:56

Hoe gaat het nu? Blijf lekker voorwaarts lopen, liever hoofd omhoog en tempo dan stelling en sloffen!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:04

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:51

Het gaat nu goed, ze is al meer voorwaarts dan eerst. Ze loopt nu echt meer op eigen benen. Eerst liet ze mij zeg maar al het werk doen en moet ik blijven drijven. Nu regeert ze meestal in één keer en staat ze ook eindelijk netjes stil. De aanleuning in stap is al heel goed. Ze zoekt nu zelf mijn hand op. In draf zoekt ze heel af en toe ook al mijn hand op. Zondag heb ik weer les dus we zullen zien Lachen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:33

Vraagje: Wat houd te diep lopen in en hoe corrigeer je dit?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:37

Mjah, ik doe met Tinka tijdens het longeren met bijzetteugels, doet ze nu super aan de teugel(ze is nooit dressuur bereden) en met rijden begint het al een beetje te dagen.
Ik heb geleerd om de buitenteugel druk(niet te veel natuurlijk) op de houden en met de binnenteugel wel contact te houden, en kleine drukjes mee geven
Dit lukt echt bij m'n tinker!

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:23

heey
ik heb me 2e prive-les gehad en het gaat al een stuk beter met de hulpen geven, en hij komt ook al makkelijker naar beneden
de instructrice zegt dat het waarchijnlijk nog wel een jaartje gaat duren voordat hij echt goed zijn hoofd juist gaat doen! dus we gaan gewoon door Tong uitsteken

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:25

ik leerde eerst ook via stelling naar benede te vragen. van mijn nieuwe instructrice moet ik hem juist van mijn binnenbeen naar mijn buitenhand rijden en mijn binnenhand loslaten( tenminste wel contact enzo)
omdat die anders alleen buigt in zijn nek en niet in zijn rug?
wat vinden jullie?

Znoin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 01:22

aerdenhout schreef:
Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)

Ik snap wel wat er bedoeld wordt met een bolle en holle rug, maar ik zou het anders omschrijven. Haha!
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt en ontdekt als de persoon die dat schreef! Knipoog
Toen ik mijn paard vorig jaar in ging rijden, heb ik hem alles dus op dezelfde manier geleerd. Als ik mezelf lang maak en mijn bekken iets naar voren kantel (een bolle rug maken, in principe Knipoog ) stapt hij al weg op de druk. Als ik de druk wat opvoer, draaft hij aan. (Ook vanuit halthouden). Ik duw het paard naar voren, zeg maar.
Als Als ik halt wil houden, doe ik hetzelfde, maar dan rem ik hem af op mijn zit. Ik maak mezelf lang, duw mijn knieën in het zadel en kantel mijn bekken naar achteren (een holle rug maken Knipoog ) waardoor hij op de druk al in tempo terug komt. (Ik hou natuurlijk wel mijn benen eraan). Als ik heel plotseling een mijn zit verander gaat het paard meteen halthouden, als ik het heel kort en subtiel doe komt hij alleen terug in tempo.
Op die manier kan je een paard ook makkelijker naggeflijk rijden, ook hele felle paarden! Hou je handen stil en probeer "elastieken armen" te hebben waardoor de druk op de teugels constant blijft. Hou je benen eraan, rij veel overgangen en tempowisselingen - op je zit - en voltes, en voor je het weet gaat het paard met zijn hoofd zakken. Beloon hem dan door wat mee te geven, laat het paard een aantal keer halsstrekken voor de ontspanning, en na een tijdje zoekt hij vanzelf je hand op, en zal het paard gelijdelijk aan nageeflijk blijven lopen. Knipoog
Althans, zo werkt het bij mij altijd heel goed. Knipoog Ik forceer niks, trouwens. Ik wil een paard niet "aan de teugel trekken", dus lukt het niet, dan ga ik ook niks afdwingen en probeer ik het de volgende keer weer. Na een paar keer oefenen lukt het altijd. Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 11:38

imd schreef:
Vraagje: Wat houd te diep lopen in en hoe corrigeer je dit?
als je paard te diep loopt, betekend het dat het te ver naar beneden komt met de aanleuning, het heeft zn hoofd bijna bij zn knieen hangen, voor losrijden kan je hem wel even lekker diep ontspannen laten lopen, bij bij het rijden moet het wat meer opgericht worden. houd je paard wat actiever, meer de achterhand eronder, zodat het zichzelf gaat dragen. maak ook wat ophoudinkjes. even lange teugel, werk weer oppakken en flink aan het werk. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:53

tinka_maris schreef:
Mjah, ik doe met Tinka tijdens het longeren met bijzetteugels, doet ze nu super aan de teugel(ze is nooit dressuur bereden) en met rijden begint het al een beetje te dagen.
Ik heb geleerd om de buitenteugel druk(niet te veel natuurlijk) op de houden en met de binnenteugel wel contact te houden, en kleine drukjes mee geven

En je hebt verder niets geleerd over.. impuls, nageeflijk, passieve hand en dat soort mooie woordjes? Ik zie het woordje 'been' of 'drijven' of 'goed aan het been' niet voorkomen in jouw verhaaltje om maar wat te zeggen..

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:05

ja, als ik dat zou doen bij Lire zou ze stil staan Haha!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:06

WildWings schreef:
tinka_maris schreef:

En je hebt verder niets geleerd over.. impuls, nageeflijk, passieve hand en dat soort mooie woordjes? Ik zie het woordje 'been' of 'drijven' of 'goed aan het been' niet voorkomen in jouw verhaaltje om maar wat te zeggen..

jeetje:S:S:S moet ik alles hier doen alsof hier alleen maar kleuters zijn?
laat ook maar...
Als je nog meer te zeuren heb PM dan maar even want ik wil geen topic verpesten

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:13

Heb dus ook een probleempje met aan de teugel rijden, elke keer als ik ermee bezig ben, gaat ze naar een tijdje weer omhoog met haar hoofd, ze maakt haar nek sterk en kan ik weer niks beginnen..