Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:40

Het snelle achterbeen is een VOORWAARDE voor LDR

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:44

Ah ok dan klopt mn vermoede

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:46

Mijn inziens is het ook zo dat d.m.v. LDR de rug meer gaat ontspannen waardoor het achterbeen juist weer beter en gemakkelijker aan kan treden. Vaak is het zo dat wanneer het achterbeen wordt aangesproken, er spanning optreedt in het lichaam van het paard. Door het paard helemaal te gymnasticeren (d.m.v. LDR) vloeit deze spanning weg en kun je ook weer beter het achterbeen aanspreken.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:54

Tyrza schreef:
Het snelle achterbeen is een VOORWAARDE voor LDR

Dus eerst snel achterbeen, dan LDR
Of "maak" je het achterbeen snel dmv LDR

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:58

Voorwaarde is dat het achterbeen snel is.
Door LDR krijgt het achterbeen echter 'nog beter' de kans om aan te treden en actief te zijn en te blijven. Je 'kunt er beter aankomen'. Werkt dus twee kanten op.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:04

Is dus zowel voorwaarde als gevolg zeg je.
Achterbeen is dus al op andere wijze snel gemaakt. Wat is dan volgens jou hetgeen dat LDR doet waardoor dit achterbeen sneller kan worden?

Mijn indruk is dus dat dit gewoon komt door het ontnemen van gewicht van de achterhand. Hierdoor zal het tijdens LDR sneller zijn, maar zonder LDR niet noodzakelijk ook sneller zijn.

Heeft iemand die %-ages wel eens bepaald tijdens LDR?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:08

Nou ten eerst heeft en paard van nature een snel achterbeen. Ten tweede door training. Voordat Anky en consorte aan het inbuigen ed. beginnen willen zij alle controle over gas en rem. Supersnelle reacties dus.
Been betekent dan ook meteen gas: snelle reactie naar voren. Hierdoor kun je bewerkstellingen dat een paard, op welk moment dan ook, meteen voorwaarts gaat op je been. Zo kun je op ieder moment activiteit oproepen (ook vanuit het achterbeen). Ook dit is weer een voorwaarde, echter een om LDR toe te passen. Snelle reacties voor zowel gas en rem zijn dus nodig wil je je paard correct instellen op iedere manier.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:08

Ik bedoel dus dat een paard een snel achterbeen KAN hebben, uiteraard is niet ieder paard hier mee geboren

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:10

Hier leg je uit hoe je een been snel krijgt, VOORdat je LDR gaat toepassen.
Hoe/waarom maakt LDR het reeds snelle been dan NOG sneller?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:12

Het maakt het achterbeen niet sneller, het geeft het achterbeen de kans om optimaal aan te treden, zonder dat er ergens in het lichaam blokkades optreden. Zo kun steeds meer vragen van je paard zonder dat je paard zich spant.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:19

renes schreef:
Het maakt het achterbeen niet sneller, het geeft het achterbeen de kans om optimaal aan te treden, zonder dat er ergens in het lichaam blokkades optreden. Zo kun steeds meer vragen van je paard zonder dat je paard zich spant.

Ik heb toch vaak horen beweren dat LDR het been sneller maakt.

Ik ben het met je eens, het maakt het makkelijker om het achterbeen meer, beter en sneller op te tillen, maar volgens mij puur door dit lichter te maken (door gewicht van de achterhand te ontnemen). Ik zie niet in hoe dit het correct dressuurmatig achterbeengebruik zou moeten stimuleren. Eerder is de kans groot dat je zo een paard leert hoe ie onder werkelijke belasting van de achterbenen uit kan komen.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:27

De kans is groot dat hier misverstanden over verstaan (en oke ieder heeft een eigen kijk/mening dus zeker op zo'n forum hoor je vanalles).
Wat betreft het lichter maken: hier zie ik dit heel anders. Wanneer kan een achterbeen goed aantreden? M.i. wanneer het lichaam dit toelaat, het paard goed in de hand gesteld is, los is en lekker over de rug beweegt. D.m.v. LDR werk je alle blokkades weg, en ga je hier ook steeds verder in. Het zgn. 'outsmarten' van een paard: de grens opzoeken, beetje verleggen en zo je paard steeds sneller maken. Zo krijg je een steeds losser, gymnastisch en losgelassen paard. Hierdoor kun je meer en meer het achterbeen sneller maken, sterker maken en aan laten treden. Je verlegt de grens gewoon stap voor stap. En ja, de eens is hier beter in dan de ander. Anky weet m.i. precies wat je wel en niet kunt vragen van een paard op ieder moment. Weten waar de grens ligt is denk ik een van de belangrijkste zaken in heel dit rijden.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:32

Sorry dat ik zo lastig ben, maar iets specifiekere uitleg zou kunnen helpen. Wat jij beschrijft kan je ook zonder LDR bereiken, dus wat is de toegevoegde waarde dan echt? Hoe weegt dit op tegen de nadelen?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:11

Dat kun je m.i. niet zonder LDR bereiken, aangezien je dan niet zo ver komt. Kijk, bij de manier van LDR probeer je grenzen te verleggen. Dus nog meer activiteit, nog meer buiging, nog meer souplesse en nog meer reactie op hulpen.
Zou je je paard dan niet optimaal los en nageeflijk hebben, en alle controle over houding en tempo, dan loop je op een gegeven moment vast. Wat 'men' met LDR wil bereiken is optimal controle: over alles, echt alles, controle krijgen en hierin kunnen spelen. Dus dan even wat meer buiging, dan wat minder, tempo iets hoger, tempo iets lager. En dat in het basiswerk maar ook in de oefeningen. En daar werken Anky ed. aan. Een onderdeel daarvan is het achterbeen.
Wil je daar steeds meer 'aankomen', dus het achterbeen aanspreken, dan moeten de voorwaarden daarvoor ook steeds beter voor elkaar zijn. Dus dan moet je paard steeds losser en ontspannen zijn, ook als je wat meer druk op je paard zet. Door middel van LDR wordt dit bereikt omdat je zo kunt blijven inspelen op je paard en de ontspanning behoudt.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:38

Optimale controle vind ik wel een "eng" begrip als het om paarden gaat. Neem dan een machine....
Hoe weegt dit alles op tegen de nadelen:
1. psychisch: paard wordt in alles gecontroleerd en daarmee tot in het uiterste beperkt
2. fysiek: niet-ontspannen positie van het hoofd (= onnodig spiergebruik); verlies van gewicht op de achterhand
Om er een paar te noemen.

[edit] Andere vraag:
Grenzen verleggen - wiens grenzen?
Dien je LDR te gebruiken om de grenzen van je paard te verleggen, of om de grenzen van de ruiter te verleggen?
Het eerste zou uitgaan van een al zeer ver gevorderd paard, terwijl het tweede makkelijk gezien kan worden vanuit het "verbergen" van de eigen "onkunde".

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:28

Dat is maar net welke instelling je hebt he, positief of negatief. Ik vind dat je behoorlijk negatief bent ingesteld, dit heeft niets met de manier van rijden te maken: goed rijden kun je in ieder systeem en slecht rijden ook. Dat is niet afhankelijk van het systeem.

In bovenstaande antwoord van QQQQ antwoord je erg suggestief: wie zegt dat er een niet-ontspannen positie van het hoofd wordt aangenomen? Wie zegt dat er verlies van gewocht op de achterhand plaatsvindt? Dat heeft niets met LDR te maken, dat heeft met paardrijden in het algemeen te maken. Als iemand 'klassiek' rijdt, dan komt dat toch net zo goed voor? Daarom staat dat buiten deze discussie en ga ik hier ook niet verder op in.

Wat betreft de controle: je moet controle niet zien als 'politiemannetje spelen en slechte dingen afkeuren. Dan ben je negatief aan het rijden. Nee, met controle wordt bedoeld: je vraagt iets van je paard, en het paard reageert hier direct, ontspannen en op de goede manier op. En zo, dat je op ieder moment, kunt vragen wat je wilt. Ik heb het dan vooral over tempo en houding.
Voorbeeld: Neem de passage. Vaak zie je dat een paard dit op één manier dit. Dat is zijn passage. Wat zeggen de LDR-rijders: ik wil hierin meer doen en gaan variëren (om niet vast te rijden in één manier). In die passage kun je wisselen in tempo (wat actiever, maar ook eens wat trager en rustiger), in grootte (grote passen, maar ook wat geslotener en meer richting piaffe) maar ook in houding. Dus bovenin, maar ook wat lager ingesteld (om het relaxte meer te bandrukken, en te voorkomen dat het paard zich vasthoudt ergens). Begrijp je zo wat ik met controle bedoel?

Groot verschil van kijk hierop is dat ik het zie dat je als ruiter dingen 'vraagt' van een paard. DUS NIET AFDWINGT!. Je vraagt meer stelling, je vraagt een hoger tempo. Lukt het niet, ga dan bij jezelf na: was ik niet duidelijk genoeg, kan het paard dat niet aan? Of lukte het gewoon even niet? Ook hier weer: dit heeft meer met paardrijden in het algemeen te maken en niet met klassiek vs. LDR. Wel is het mijn inziens zo dat wanneer je LDR rijdt, je een goed ontwikkeld gevoel moet hebben om niets te forceren of verkeerd te doen.

Grenzen verleggen: Als goede ruiter heb je een ontwikkeld gevoel. Daarmee kun je aanvoelen wanneer een paard aangeeft als iets moeilijk is. Je voelt aan waar een grens zit (hoe klein kun je bv een pirouette draaien zonder dat het paard terugvalt in tempo of andere voorwaarden). Wil je die grens verleggen, dan ga je de voorwaarden verbeteren: paard sterker maken (d.m.v.overgangen ed.), losser/flexibeler maken en beter aan hulpen zetten (hulpen van sluiten en draaien). Zó verleg je grenzen. Mag ik je vragen wat dat met 'het verbergen van de eigen onkunde' te maken heeft?????

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:58

renes schreef:
In bovenstaande antwoord van QQQQ antwoord je erg suggestief: wie zegt dat er een niet-ontspannen positie van het hoofd wordt aangenomen? Wie zegt dat er verlies van gewocht op de achterhand plaatsvindt? Dat heeft niets met LDR te maken, dat heeft met paardrijden in het algemeen te maken. Als iemand 'klassiek' rijdt, dan komt dat toch net zo goed voor? Daarom staat dat buiten deze discussie en ga ik hier ook niet verder op in.

Zoals hier al eerder aangehaald: in LDR hangt het hoofd niet ontspannen in het gewricht, maar wordt in die houding gehouden - òf door de ruiterhand, òf door de onderhalsspieren van het paard. In klassieke houding (hoog of laag) hangt het hoofd los in het gewricht, wat het zeer gevoelig maakt voor invloeden van de hand van de ruiter, en dus om een zeer gevoelige ruiterhand vraagt.
In LDR houding komt het paard van de achterhand af, door het verplaatste zwaartepunt. Ik moet het eerste paard nog zien dat in LDR houding het gewicht op de achterhand heeft!

renes schreef:
Ook hier weer: dit heeft meer met paardrijden in het algemeen te maken en niet met klassiek vs. LDR. Wel is het mijn inziens zo dat wanneer je LDR rijdt, je een goed ontwikkeld gevoel moet hebben om niets te forceren of verkeerd te doen.

Eens. Ik zou alleen zo graag zien dat niet zoveel mensen denken dat ze genoeg gevoel hebben om niets te forceren....

renes schreef:
Grenzen verleggen: Als goede ruiter heb je een ontwikkeld gevoel. Daarmee kun je aanvoelen wanneer een paard aangeeft als iets moeilijk is. Je voelt aan waar een grens zit (hoe klein kun je bv een pirouette draaien zonder dat het paard terugvalt in tempo of andere voorwaarden). Wil je die grens verleggen, dan ga je de voorwaarden verbeteren: paard sterker maken (d.m.v.overgangen ed.), losser/flexibeler maken en beter aan hulpen zetten (hulpen van sluiten en draaien). Zó verleg je grenzen. Mag ik je vragen wat dat met 'het verbergen van de eigen onkunde' te maken heeft?????

Met onkunde heeft het te maken als mensen, omdat ze door gebrek aan kunde niet verder komen met hun paard, een hulpmiddel gebruiken waardoor ze iets door kunnen drukken. LDR wordt door velen als zoeen hulpmiddel toegepast.
De "controle" zoals jij beschrijft klinkt niet al te verkeerd, maar "controle" in de zin van "dat beest is zo heet/wild, ik hou 'm anders niet" dat is hoe dan ook fout.

Jij noemt mij negatief, dat ben ik niet. Wel kritisch, zeker als ik redenen heb om te geloven dat het ten koste gaat van het paard. De voordelen van LDR wegen volgens mij nog lang niet op tegen de risico's en nadelen.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:29

Je argumantatie is zoals ik me die had voorgesteld. Prima, maar als we het hebben over de discussie LDR wel of niet, dan heeft dat weinig tot geen waarde.

Wat betreft de hoofdhouding: Ook de LDR-rijders rijden hun paard voor de loodlijn! Het verschil echter is dat zij veel in houding variëren. En aangezien er meer houdingen áchter dan voor de loodlijn zijn, tref je die ook vaker aan. Ook hier gaat het om controle. Wanneer een paard zich spant, of ergens izt een blokkade, dan werkt het vaak het beste wanneer je het paard even wat lager instelt (rond, diep, noem het hoe je het wilt.) Vandaar dat dit vaak in de training mee wordt genomen. Doel is uiteindelijk dat het paard op eigen benen, totaal losgelassen, met neus voor of achter de loodlijn, net zoals de ruiter dat wil (maar in de proef uiteraard voor), loopt. En de oefeningen uitvoert.

Ik denk dat je de 'valse knik' hier ook vaak bedoelt. Maar ook hier: dat heeft met slecht rijden te maken, en niet met een systeem.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:32

Nog een detail: het hoofd wordt niet naar achteren getrokken: de ruiter vráágt buiging, het paard geeft deze. Probeer dat eens gemakkelijk bij jezelf (oke, anatomie van paard is natuurlijk een stuk anders, maar even jezelf voorstellen). Je kunt je kin toch ook op je borst houden zonder je 'onderhalsspieren' te gebuiken? Door je 'bovenhalsspieren' uit te rekken, lang te maken, rek je je nek/hals ook uit. En kun je makkelijker buigen. Dit uitrekken wordt als voorbereiding op de buiging gedaan (paard is voorwaarts aan het been en wordt daardoor wat langer in eerste instantie) En vanuit die lange hals, de verbinding die ontstaat, wordt het paard gebogen.

Aangezien een paard een langere hals heeft, kun je hier meer in variëren dan bij een mens, met een korte hals.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:37

renes schreef:

Citaat:
Met onkunde heeft het te maken als mensen, omdat ze door gebrek aan kunde niet verder komen met hun paard, een hulpmiddel gebruiken waardoor ze iets door kunnen drukken. LDR wordt door velen als zoeen hulpmiddel toegepast.
De "controle" zoals jij beschrijft klinkt niet al te verkeerd, maar "controle" in de zin van "dat beest is zo heet/wild, ik hou 'm anders niet" dat is hoe dan ook fout.

Bij LDR kun je de energie van je paard behouden (de wilskracht, het temperament hoef je niet weg te halen.) Nee, je leert daar mee omgaan. Daardoor houdt bv Anky het frisse, het vanzelfsprekende in het rijden). Je probeert daar (op een positieve manier, mijn zogenoemde controle) grip op te krijgen. POSITIEF dus. En niet afdwingen. Cope with it. Energie gebruiken in plaats van wegstoppen en tegenwerken. Blij zijn als een paard eens lekker wegspringt of fris regaeert op je been. Voorwaarts denken. Uit je normale patroon komen. Zo stimuleer je bij een paard ook het meedenkende, het frisse.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:53

renes schreef:
Nog een detail: het hoofd wordt niet naar achteren getrokken: de ruiter vráágt buiging, het paard geeft deze. Probeer dat eens gemakkelijk bij jezelf (oke, anatomie van paard is natuurlijk een stuk anders, maar even jezelf voorstellen).
Je kunt je kin toch ook op je borst houden zonder je 'onderhalsspieren' te gebuiken

? Door je 'bovenhalsspieren' uit te rekken, lang te maken, rek je je nek/hals ook uit. En kun je makkelijker buigen. Dit uitrekken wordt als voorbereiding op de buiging gedaan (paard is voorwaarts aan het been en wordt daardoor wat langer in eerste instantie) En vanuit die lange hals, de verbinding die ontstaat, wordt het paard gebogen.

Aangezien een paard een langere hals heeft, kun je hier meer in variëren dan bij een mens, met een korte hals.

Ga eens op je knieën zitten, dan lukt dat niet zonder aanspanning.
Speciaal voor jou nogmaals mijn uitleg over het loshangende hoofd in de aanleuning:
Ikzelf schreef:
Nou, dit wordt een wat lang stukje, dus ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om het helemaal te volgen (bedenk: jij leest het veel sneller dan dat ik het schreef!)
Ik wil hier iets verduidelijken met wat ik bedoel met het los hangende hoofd en wat daar het grote voordeel van is met het rijden en waarom je alleen zo een echte lichte aanleuning (voor ruiter EN paard) kan verwachten.Ik concentreer hier voornamelijk op de voorkant, omdat we allemaal wel weten dat het paard van achteren actief moet zijn.
De klassieke rijkunst en FEI hebben niet zomaar de "neus voor de loodlijn" regel verzonnen omdat men het wel mooi vond staan. Er is een functionele rede. Zoals ik al eerder zei, zal een los hangend paardenhoofd (bijv bij een in de zon dommelend paard, standje centebak) altijd de neus iets voor de loodlijn hebben. Waarom? Omdat het in die houding in evenwicht hangt op het draaipunt, welke de verbinding naar de halswervels maakt. Een mens op handen en voeten die z'n hoofd laat hangen, hangt met de kin op de borst, door de andere aanhechting en volledig andere gewichtsverdeling van het hoofd.
Voor een meer passende vergelijking: Steek je arm opzij, en laat vervolgens je onderarm vanuit je elleboog losjes naar beneden bungelen.Je onderarm zal even wat pendelen en dan in z'n evenwichts positie eindigen: Loodrecht naar beneden. De onderarm speelt even voor paardehoofd (met dit verschil dat het paardehoofd in z'n evenwichts positie met de neus iets voor de loodlijn zit). De onderarm is met weinig moeite weg te duwen en bij loslaten pendelt ie weer naar z'n evenwichts positie: Dit kost geen kracht.Opmerkelijk is het, dat als er spieren aan de hand-kant van het elleboogscharnier worden aangespannen (druk je middelvinger en duim tegen elkaar) de onderarm niet meer zo los hangt: Hetzelfde is het geval als het paard z'n tanden op elkaar zet (vasthoud in de mond). Dit verteld je dus dat je niet aan de hoofdhouding alleen kunt afleiden of het hoofd ontspannen afhangt. Spieren die zich aanspannen aan de andere kant van de elleboog, hebben veel minder, tot geen effect op het pendelen en dus de losheid van de verbinding.Als je gaat rennen met je arm zo, dan bungelt ie losjes en makkelijk mee met de bewegingen, zonder dat dit enige extra energie kost. Alle energie kan voor de voortbeweging benut worden (het omhoog houden van de bovenarm merk je wel op den duur).
Breng je nu je onderarm wat meer naar je lichaam toe en hou je hem in die hoek, dan pendelt de onderarm niet meer en is de verbinding dus niet meer los. Je kan de onderarm daar "uit zichzelf" laten zitten, of met je andere hand daar houden. Om daar "uit zichzelf" te blijven, moet de arm spieren inzetten, die ie daarvoor niet nodig had. Er wordt dus energie ingezet, puur om de houding te handhaven. Zelfde effect als je de onderarm van je lichaam af in positie houdt.
Nu gaan we verbinding nemen met de hand, bijv via een touwtje. Hangt de arm los af, dan kunnen wij een heel licht contact met het touwtje aannemen. Met een minieme hulp (knijpje) voel je niet alleen het touwtje in je hand, maar je ziet de onderarm ook al bewegen (de hulp komt ook mechanisch door). In zo'n geval kan het gewicht van de teugel genoeg zijn om aanleuning te geven: dit gewicht houd de onderarm dan IETS achter z'n evenwichtspunt (arm dus IETS achter de loodlijn; paardehoofd zal de loodlijn IETS dichter naderen), waardoor subtiele teugelhulpen in beide richtingen een effect geven. In dit geval hebben zowel ruiter als paard een plezierige lichte aanleuning: als de ruiter iets geeft, volgt de mond automatisch naar voren, vraagt de hand iets, volgt ie even makkelijk weer terug. Dit omschrijft naar mijn mening, de losheid in de aanleuning die van Loon in dat artikel van SP bedoelt.
Breng je onderarm weer in een hoek, laat 'm zichzelf weer dragen. Je kan nu een even zo licht contact creeren en ook nu voel je een kneepje in je hand doorkomen. Echter, het resulteerd niet automatisch in een beweging, omdat diezelfde losheid er niet is. Dit komt overeen met het achter de loodlijn gevraagde paardehoofd, dat het paard vervolgens zelf daar houdt. De ruiter krijgt geen gewicht in de hand en kan daarmee een lichte aanleuning krijgen. Het PAARD echter moet moeite doen om het hoofd in die positie te houden en nog meer moeite om de hand soepel te kunnen blijven volgen, want door het gemis aan losheid gaat dit niet meer automatisch, maar moet ie de bewegingen coordineren met z'n spieren.
Met de lichte aanleuning voor ruiter EN paard, stelt het paard zich wat kwetsbaar op: Mocht de ruiter een fikse ruk in de mond geven, dan komt dat zwaar aan! De ruiter heeft dus een goede handvoering nodig om het paard het vertrouwen te geven dat ie nodig heeft om zich zo kwetsbaar op te stellen. Een goede handvoering is er dus een die stil staat ten opzichte van de mond. Een vastgezette hand laat het 'losse' hoofd met elke stap tegen het bit aan botsen en een onrustige hand beweegt het hoofd alle kanten uit. Als reactie hierop zal het paard z'n spieren inzetten om de klappen te dempen: weg is de lichte aanleuning.
Met het achter de loodlijn geplaatste hoofd gebruikt het paard de spieren al en dempt zo de (evt) klappen van een mindere handvoering. Het hoofd hangt echter niet ontspannen af en er wordt onnodig energie verspilt met het op een plaats houden van het hoofd. Het evenwicht is echter wat minder fragiel en zal dus minder snel verstoord worden.
Bovenstaande zal duidelijk moeten maken waarom de FEI de neus graag voor de loodlijn ziet: Omdat men een losse aanleuning van ruiter EN paard wilt zien, omdat het wederzijdse vertrouwen en de kunde van de ruiter getoont dienen te worden. Zoals van Loon al zegt, is zelfs neus op de loodlijn (toegestaan na aanpassing FEI regels) al teveel.
Ook kan je eruit afleiden waarom veel mensen hun heil achter de loodlijn zoeken: Het is voor de ruiter eenvoudiger om daar een constant licht contact te behouden.
Het kan natuurlijk nuttig zijn om tijdelijk, kort achter de loodlijn te werken (bijv. bij enorm concentratie gebrek van het paard), maar het streven moet altijd weer naar die wederzijdse lichtheid gaan.
Ook verklaard het misschien wat van het grote succes van de "achter de loodlijn rijders": zij tonen hiermee een stabielere aanleuning in de ring. Dat oogt dan gecontroleerd, en wint het van de fragielere balans van de "voor de loodlijn rijders", maar getuigd van een minder harmonische samenwerking.
Dit is dus mijn beredeneerde 'view' op dit geheel. Ik ben benieuwd wat jullie van deze redenatie vinden!

Bovenstaande gaat dus al op zodra je achter de loodlijn komt. Bij LDR komt nog veel meer kijken, maar niets dat dit effect opheft.

Ik zie overigens BIJZONDER zelden de toprijders het neusje vóór de loodlijn presenteren op wedstrijden. Als je mazzel hebt zit ie er op bij de uitgestrekte draf. Best kans dat dit te maken heeft met het willen vermijden van het bovengenoemde fragiele evenwicht en het streven naar die "totale controle".
De Kunst van het paardrijden zit 'm nou juist in het om kunnen gaan met de onvoorspelbare dingen: niet in de totale controle.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:48

renes schreef:
Door je 'bovenhalsspieren' uit te rekken, lang te maken, rek je je nek/hals ook uit.

Spieren kunnen zich volgens mij alleen maar zelfstandig samentrekken en alleen maar uitgerekt worden door andere samentrekkende spieren.
Ik vind je beschrijving trouwens wel heel mooi, hoewel er waarschijnlijk maar heel weinig ruiters zijn die LDR op die manier toepassen... En dat is jammer. Verder kun je die iets meer ontspanning etc ook op andere manieren dan LDR bereiken, denk ik. Maar je tekst geeft mij iig wel een positievere indruk van LDR Maar k blijf erbij dat ik het zeker in de basis absoluut niet tegen wil komen!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:50

Oke, duidelijk stuk. Toch betwijfel ik het heil van deze manier. Op de website www.dressageworld.de kun je verschillende piaffes en pirouettes bekijken. 31 in totaal. Zowel klassiekers (Harry Boldt, Johann Hinnemann, Anne Grethe Jensen etc) maar ook Anky. Wat jij noemt de fragiele balans, zie ik vaak ook als blokkades in het lichaam. Dat het paard zich vasthoudt in de rug, hals of kaak. Dit zie ik dan weer minder snel bij bv Anky of Edward. Daar straalt het paard veel meer souplesse, werkwilligheid en vanzelfsprekenheid uit. En is dat niet wat we willen bereiken?

Wat betreft je uitleg over de houding van het hoofd: kan ik goed inkomen. Maar of het ook echt slecht is en dus slijtage aanricht, weet ik dus ook niet. En dat zal uit onderzoek moeten blijken. En volgens mij is hier nog geen degelijk en betrouwbaar onderzoek naar voren gekomen. Zolang paarden tevreden hun werk doen, het werk makkelijk oppakken en tevredenheid en rust uitstralen, zie ik niets tegen het LDR rijden.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:03

Woodstock schreef:
renes schreef:
Door je 'bovenhalsspieren' uit te rekken, lang te maken, rek je je nek/hals ook uit.

Spieren kunnen zich volgens mij alleen maar zelfstandig
samentrekken
en alleen maar uitgerekt worden door andere samentrekkende spieren.
Ik vind je beschrijving trouwens wel heel mooi, hoewel er waarschijnlijk maar heel weinig ruiters zijn die LDR op die manier toepassen... En dat is jammer. Verder kun je die iets meer ontspanning etc ook op andere manieren dan LDR bereiken, denk ik. Maar je tekst geeft mij iig wel een positievere indruk van LDR Maar k blijf erbij dat ik het zeker in de basis absoluut niet tegen wil komen!

Oke, er zijn verschillende manieren. Maar dit is volgens mij toch gewoon een manier. Zoveel paarden, zoveel manieren. Ieder paard en combinatie is uniek, en heeft dus ook een andere aanpak nodig.

Wat betreft de halsspier: ik zie het zo: als 'tegenpool' voor die bovenhalsspier (waar jij dus zegt dat er een spier tegenover moet staan die voor de buiging moet zorgen), zie ik de verbinding met de teugels. Je vraagt dus die buiging, je neemt/haalt het paard ronder, hier komt het weerstandbieden terug. Een nageeflijk paard reageert hierop door los te laten en af te buigen. Het enige wat ze bij LDR en rond dan doen is daar die grens te verleggen. Dus niet alleen bovenin, met de nek als hoogste punt. nee, ook lager, ze gaan daarin verder.

Wat betreft de basis: nee daar wil ik het ook niet zien, tenminste niet in de mate waarin topruiters het toepassen. Vaak zie je de talentvolle paarden als jonge paarden bij de basis (tot jaar of 5/6, soms 7) en daarna stromen zij door naar de gespecialiseerde sport. De grens bij jonge paarden ligt natuurlijk nog niet zo ver, vandaar dat je daar ook geen 'rare taferelen' ziet. En die kunnen dat gewoon nog niet aan.

Minder talentvolle paarden of combinaties passen minder in het 'extreme' systeem: die kun je niet zo ver outsmarten, of in ieder geval niet op de manier waarop bijvoorbeeld een Salinero wordt gereden. Vandaar dat je dit in de basis dus absolutt ook niet tegen kan en mag komen.

Toch zie je op bijvoorbeeld een WK dat er veel van jonge paarden wordt gevraagd. Maar waar ligt dit aan? Het systeem? De ruiter? De eigenaren? De buitenwereld? Ik denk een combinatie van druk op de ruiter, de wil van de eigenaar en de blik van de buitenwereld. Presterende jonge paarden geven de ruiter een goede naam, de eigenaar veel geld (en al helemaal bij dekhengsten) en is belangrijk voor 'het wereldje'. Maar daar kan het systeem niets aan doen. En daarbij, een Anky zie je toch ook niet met jonge paarden aan de slag op een extreme manier? Die houdt ze thuis tot ze ouder zijn. Dus daar spreekt de druk een minder grote rol.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:15

renes schreef:
Wat betreft de halsspier: ik zie het zo: als 'tegenpool' voor die bovenhalsspier (waar jij dus zegt dat er een spier tegenover moet staan die voor de buiging moet zorgen), zie ik de verbinding met de teugels. Je vraagt dus die buiging, je neemt/haalt het paard ronder, hier komt het weerstandbieden terug. Een nageeflijk paard reageert hierop door los te laten en af te buigen. Het enige wat ze bij LDR en rond dan doen is daar die grens te verleggen. Dus niet alleen bovenin, met de nek als hoogste punt. nee, ook lager, ze gaan daarin verder.

Maar hoe houden ze volgens jou daar dan hun hoofd (tegen de zwaartekracht in) als het dus niet de onderhalsspieren zijn en ook niet de teugels? Het voelt idd aan alsof het paard loslaat als hij zo rond is, maar volgens mij zijn dan toch die onderhalsspieren aan het werk... Hoe zie jij dat dan?