Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:57

Karl66: In dit gevla bedoel ik de innerlijke lichamelijke arbeid. Maar een paard is in de trainingsmethode die wij gebruiken uiterst geconcentreerd en verricht dus wel degelijk ook "psychische"arbeid.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:58

He betteke ben dan wel heel benieuwd naar je nieuwe methode

CaroleKlomp

runningkawa schreef:
Dat snap ik dan niet?
het is in 8 min. te leren?
Of begrijp ik het nu zo verkeerd?

Let op: Ik kan dat een paard in 8 minuten leren! Of jullie dat ook kunnen weet ik niet.

Betteke

Citaat:
Karl66 schreef:
Dus als ik het goed begrijp komt het er heel simpel gezegd hier op neer, het paard verliest zijn evenwicht en jij drukt hem weer terug in evenwicht?

Zou je dan uit willen leggen wat je dan wel doet.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:01

runningkawa schreef:
En ik doe al aan reiki en mediteren, dus komt wel goed uit.
gaan we zweverig rijden

Ik ook RK en dat is een aanvulling voor je eigen leven. Reiki en mediteren zijn in mijn ogen niet zweverig. Er is nu eenmaal meer tussen hemel en aarde wat wij met ons beperkte menselijke denkvermogen niet kunnen bevatten.

Maar de rijmethode die ik toepas is logisch. Dat is dus duidelijk te verklaren en heeft dus niets met zweverig te maken!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:02

Dat warm en klam worden is als ik het dus goed begrijp een lichte vorm van zweten namelijk de afvoer van warmte uit het lichaam dat vrij komt bij de innerlijke arbeid.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:03

Karl66 schreef:
Aqua8horse schreef:
Karl66:Logisch dat je het niet snapt: ik geef geen hulpen om stil te blijven staan...ik geef het paard hulpen om te leren dragen, dat is wel heel wat anders!!![
[/quote]

ben een beetje blond dus ik snap je uitleg nog niet helemaal, je zal het paard toch eerst moeten leren reageren op een bepaalde hulp voor hij er iets mee kan.

bv je leert een paard eerst aan de longe met stemhulpen te gaan draven, dan onder het zadel met stem- en beenhulp, voordat je een paard op beenhulp in draf kan laten gaan.

Vandaar dat ik niet begrijp dat een groen paard zomaar op die hulpen reageert of een beleerd paard ze niet als drijvende of ophoudende hulpen ziet en dus tegenstrijdige signalen krijgt.

Omdat je de natuurlijke reflexen aanspreekt van het reeds door onze lieve heer in het paard geschapen response systeem.

Als ik jou in je zij prik, richt jij je in een reflex op maar als ik hetzelfde op je oorlel doe gebeurt er niks. En als ik je onverwacht een duwtje geef, verzet jij automatisch je voet. Ik kan jou de beweging van je response niet leren zo van als ik je daar prik dan moet jij dat doen. Je doet dat gewoon vanzelf, zonder over na te denken, en ik hoef je er alleen maar op dat ene plekje in je zij een prikje voor te geven. Dus het is weinig economisch om precies de beweging van jouw reactie (het oprichten als na een prik in je zij bijvoorbeeld) op een andere manier te trainen of ontwikkelen. Zeg mij maar welke hulpmiddelen of welke hulpen jou precies diezelfde zuivere natuurlijke beweging doen maken

Als het dragen van het paard nou ook eenvoudig via zo'n natuurlijke evenwichtsreactie tot stand gebracht kan worden, waarom zou je dat dan ingewikkeld willen nabootsen met andere ingrepen? En zou je ooit hetzelfde of een beter resultaat als de natuurlijke response kunnen bereiken?

Is dit ongeveer wat je beschrijft, Aqua?

Ga ik nu ook puzzelen aan het zweetvraagstuk.

Je houdt me wel lekker bezig zeg, Aqua .
Ik kan je echt niet bijhouden :klam:

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:04

Betteke schreef:
Geweldig! Aqua haar methode in Jip en Janneke taal.
Nou ff kijken of ik het goed begrepen heb: ik pak een zweep tik mijn paard overal zo'n beetje aan, klak met mijn tong in het ritme van het paard zijn passen en hij danst!!!!!!!!

Dat ik daar zelf nou toch niet op gekomen ben zeg. Zo eenvoudig ik ga het zo meteen gelijk uitproberen op mijn paard, beest krijgt de avond van zijn leven.

Maar voor wie is die Jip en Janneke taal nodig dan?

Friemel, anderen en ik begrijpen het namelijk ook zo wel.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:04

@Dobbel: snap je het niet dan? Het is toch heel logisch!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:06

tuurlijk begrijp je het zelf zo goed dat je het niet eens goed kan uitleggen,

vandaar al die vragen en dat zal wel zo blijven als je andwoorden ook zo blijven als de afgelopen 2 jaar

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:08

Ja, Friemel...knap dat jij het begrijpt joh!

Betteke en Dobbel hebben elkaar helemaal gevonden. Zij begrijpen er geen 'piep'van en gaan nu slapend paardrijden! Succes dames.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 22-08-05 23:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:09

Aqua zou je nou een keer antwoord willen geven i.p.v. wat er hier gezegd wordt te herhalen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:10

friemel schreef:
ben een beetje blond dus ik snap je uitleg nog niet helemaal, je zal het paard toch eerst moeten leren reageren op een bepaalde hulp voor hij er iets mee kan.

bv je leert een paard eerst aan de longe met stemhulpen te gaan draven, dan onder het zadel met stem- en beenhulp, voordat je een paard op beenhulp in draf kan laten gaan.

Vandaar dat ik niet begrijp dat een groen paard zomaar op die hulpen reageert of een beleerd paard ze niet als drijvende of ophoudende hulpen ziet en dus tegenstrijdige signalen krijgt.

Omdat je de natuurlijke reflexen aanspreekt van het reeds door onze lieve heer in het paard geschapen response systeem.

Als ik jou in je zij prik, richt jij je in een reflex op maar als ik hetzelfde op je oorlel doe gebeurt er niks. En als ik je onverwacht een duwtje geef, verzet jij automatisch je voet. Ik kan jou de beweging van je response niet leren zo van als ik je daar prik dan moet jij dat doen. Je doet dat gewoon vanzelf, zonder over na te denken, en ik hoef je er alleen maar op dat ene plekje in je zij een prikje voor te geven. Dus het is weinig economisch om precies de beweging van jouw reactie (het oprichten als na een prik in je zij bijvoorbeeld) op een andere manier te trainen of ontwikkelen. Zeg mij maar welke hulpmiddelen of welke hulpen jou precies diezelfde zuivere natuurlijke beweging doen maken

Als het
dragen

van het paard nou ook eenvoudig via zo'n natuurlijke evenwichtsreactie tot stand gebracht kan worden, waarom zou je dat dan ingewikkeld willen nabootsen met andere ingrepen? En zou je ooit hetzelfde of een beter resultaat als de natuurlijke response kunnen bereiken?

Is dit ongeveer wat je beschrijft, Aqua?

Ga ik nu ook puzzelen aan het zweetvraagstuk.

Je houdt me wel lekker bezig zeg, Aqua .
Ik kan je echt niet bijhouden :klam:
[/quote]

Het idee stimulus respons snap ik nog wel weliswaar blond maar dan toch wel donkerblond.

Het grote verschil is dat het paard nog geen balans heeft als je erop gaat zitten en dat je op zijn balansprobleem moet reageren m.a.w. ik geef jou nu een duwtje tegen je schouder omdat ik doorheb dat ik op dit moment dat duwtje moet geven om jou evenwicht te herstellen.
[/quote]
[/quote]

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:11

Ok, ik begin er iets van te snappen. Maar bij mensen werken die reflexen lang niet bij iedereen even sterk of nauwkeurig... zit daar bij paarden ook verschil tussen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:13

Betteke: Antwoord waarop? Dat wat ik zeg begrijp jij toch niet? En voor Jip en Janneke taal moet je bij Friemel wezen, geloof ik. Bovendien heb ik van slapend paardrijden geen kaas gegeten, hoor!
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 22-08-05 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:14

Ik heb joun succes niet nodig aqua,

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:16

shadow0 schreef:
Ok, ik begin er iets van te snappen. Maar bij mensen werken die reflexen lang niet bij iedereen even sterk of nauwkeurig... zit daar bij paarden ook verschil tussen?

Dat is mooi!!! Ja, bij paarden kan dat verschil ook voorkomen. Maar niet altijd is dat een lichamelijke "afwijking " het kan ook een gevolg zijn van bijvoorbeeld een traumatische ervaring.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:17

Zouden we alsjeblieft gewoon op een zinnige manier kunnen discusieren, ik geloof dat ik een beetje door begin te krijgen wat aqua doet en kan me ook wel de zin daarvan voorstellen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:18

Antwoord op een vraag Aqua. Je leutert overal fijn omheen, maar je legt helemaal niks uit.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:20

dat gebeurt al een paar jaar zo betteke, het is dat friemel zijn best doet om het een beetje uit te leggen, mag aqua een voorbeeld aan nemen in plaatst van het af te schuiven op friemel,

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:22

Toch wordt Aqua geroemd door haar leerlingen om haar duidelijke uitleg, dus ik ben heel benieuwd naar die leerlingen. Gaat dat lesgeven via telepathie of zo.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:24

Nou niet door deze oud leerling hoor iemand die op de bakrand gaat zitten om les te geven daar hou ik niet van, ik noemde het wat rondjes kaggelen en verder niks doen, maar goed dat is mijn mening erg fijn voor al die mensen die het wel geweldig vinden,
Laatst bijgewerkt door dobbel op 22-08-05 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:25

Wouter24 schreef:
imo DE koning van de piaff:
Bonfire

Wouter, dit is toch geen correcte piaffe?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:26

Wat wordt in dit verband bedoeld met evenwicht en balans. Dat wordt in dit soort discussies door elkaar heen gebruikt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:26

Nou laat jij dan wel eens een corecte piaffe zien of doe jij ook niet aan filmpjes,