kjoedie schreef:Q Het doel zou moeten zijn goed paard rijden. Juist met dat goede paard rijden zou je goed kunnen scoren op wedstrijden. Hier zou nu een geen kip -ei relatie inzitten. Op wedstrijden goede punten halen zegt niks over of je goed paardrijd. Wat de ruiters in de ring tonen zou moeten voldoen aan de eisen gesteld door de FEI en het begrip happy athlete daarbij ingenomen. Juist met dit goede paard rijden wat bijvoorbeeld Anky in de ring toont boekt ze iedere keer geweldig resultaat. Ik zie bij haar ook een harmonie en een lossigheid die nagenoeg niet geevenaart wordt. Dat wat ik daar zie, noem ik goed rijden, dus dat wordt naar mijn idee goed beoordeeld. (geen VIP jureren)
Maar dat staat los van de trainingsmethode waar ook een deel van de discussie overgaat.
Het is duidelijk dat jij andere dingen ziet dan ik, als jij de huidige toppers in de ring ziet rijden.
kjoedie schreef:Een andere aspect is zicht, door het verlagen van het hoofd zou het zich beperken. Dat lijkt me niet doordat de ogen aan de zijkant zitten, zou de hoogte van het hoofd niet uit moeten maken. Als ik door de knien ga, dus mijn zichtveld verlaag zie ik net zoveel alleen vanuit een ander lager perspectief...
Zie hierboven.
Ook zie je in die houding het wit in het oog van het paard, omdat ie zo z'n best doet om toch nog ìets van voren te kunnen zien.
Als je ipv door je kniëen te gaan, voorover buigt, zie je alleen je voeten.
Het gezichtsveld naar opzij wordt niet aangetast nee, maar dat naar voren wel: een hindernis zou ie niet meer kunnen zien aankomen.