Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:08

Ilzas schreef:
Dat zo'n steward Anky op haar inrijden aanspreekt. Wat zegt dat dan weer, wat voor type is dat dan weer geweest ? Een vrij grote nitwit of de lokale Anky daar. Alles wat gezegd wordt roept bij mij alleen maar meer vragen op in plaats van minder...

Lees het artikel: De steward was door omstanders dusdanig "bewerkt" dat ie zich gedwongen voelde om haar erop aan te spreken.

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:11

Nog een meelezer die een poging gaat doen de mening hierover tev geven.

Ik vind een aantal zaken rondom deze discussie niet goed.
1. Dit betreft de timing, dit lijkt alles te maken te hebben met psychologische oorlogsvoering zo vlak voor de wedstrijd
2. Het personificeren van bepaalde systemen. Anky maakt gebruik van dit systeem, maar zij is niet dit systeem. Het is goed om kritisch naar een bepaalde methode te kijken, maar dit moet los gezien worden van personen. Nu lijkt het erop alsof zij zich moet verdedigen.
3. De discussie richt zich in te grote mate op de verschillen. Naar mijn idee worden die verschillen te sterk opgeblazen. Bovendien is het einddoel van alle voorstanders en tegenstanders hetzelfde. Een paard wat goed gezond en happy de beste GP proef neerzet. Door de verschillen op te blazen is er onrust in het nederlands kamp wat onze prestatie niet ten goede zal komen.
4. Alle zogenoemde wetenschappelijke onderzoeken zijn in mijn ogen te weinig objectief om een bepaalde hypothese te onderbouwen. Ik vind deze veel te kleinschalig opgezet, met te veel variabelen. Ik begrijp dat het uitschakelen van al deze variabelen bijna niet te doen is. Want hoe krijg je een goede referentie (groep) Indien die tekortkomingen aan een wetenschappelijk onderzoek zitten is het heel goed mogelijk om je eigen vooringenomen standpunt te kunnen verdedigen.

Verder denk ik dat het goed is dat de paardensport weer in beweging is. Het standpunt diervriendelijk rijden en happy athlete op welke wijze dan ook, zorgt ervoor dat de disccusie niet alleen over prestaties gaat, maar ook over het paard. Ik denk dat dat goed is. Alles wijzigt door de jaren, soms gaat dat geleidelijk, soms met een schok. Nu zijn we allemaal een beetje wakker geschrokken, dat geeft niks en zet velen aan het denken en discussieren.

Buiten dat zie ik dat vele paarden die in het diepe systeem lopen zeer goede prestaties neerzetten en ook zie ik dat ruiters dat meermalen doen. Verder vind ik trekken een raar begrip ten opzichte van 600 kilo, maar misschien moet ik nog iets meer spinazie eten

Deze discussie moeten we op een eerlijke wijze voeren om de paardensport voortdurende te laten verbeteren. Hierdoor kan iedereen blijven genieten van mooi paard rijden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:12

Kjoedie ik vind dat je het mooi verwoord.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:13

Karl66 schreef:
Wat ik in deze hele discussie blijf opvallen is dat de tegenstanders geen feitelijke onderbouwing van hun stelling kunnen geven.

Elke keer als je om onderbouwing vraagt roepen ze, die hebben we al zo vaak gegeven of die zijn genoeg op internet te vinden. Maar de enige feitelijke onderbouwing die ze tot nu toe hebben gegeven is het onderzoek van Dr. Weiler.

De voorstanders geven wel onderbouwing, het onderzoek naar de paarden van Tineke Bartels en het onderzoek wat Corde zelf gedaan heeft en waaruit blijkt dat mensen op basis van het onderzoek van Weiler dingen roepen die ze niet hard kunnen maken. Voor alle duidelijkheid Weiler kende de voorgeschiedenis van de paarden die hij onderzocht niet en op basis van zijn onderzoek kan je dus geen uitspraken doen over LDR getrainde paarden.

Dus tegenstanders, kom op met die argumenten...

Wat houdt dat onderzoek van Tineke eigenlijk in? Is dat ergens wetenschappelijk gepubliceerd?

De argumenten tegen zijn legio. Veel daarvan stonden zeer goed verwoordt op de site van Theresa Sandin. Ik heb momenteel gewoon geen tijd om dat hier allemaal weer neer te gaan pennen. Ongetwijfeld kan je de topics waarin ik, en velen met mij onze bezwaren hebben geuit en beargumenteerd vinden bij de RT FAQ. Ook de weerwoorden van de voorstanders staan hier.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:18

Het tegenargument is altijd gebaseerd op het inknikken van de nek.

Echter als je nou zelf gevoeld hebt dat het paard er jeugdiger en losser van wordt en wakkerder en meer plezier in het werk krijgt... wat kan er dan mogelijk zo slecht aan zijn.

Zo zal het ene paard super gebaat zijn bij een gedegen klassieke opleiding en de andere bij een dag bovenin rijden al strak worden en verstenen.... (ook ervaring mee).

Ik praat hier dus even niet over beelden, foto's, namen of al dan niet suggestieve onderzoeken, maar over eigen ervaringen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:21

Ik kan er ook een postieve draai aan geven dat Jazz nu zo veel beter loopt. Een paard wat in de frut zit kan op geen enkele manier binnen 6 maanden met een nieuwe ruiter weer bovenaan meerijden.

Daarbij ken ik familie Bartels alleen maar als een familie die het beste voor heeft met et paard en de paardensport en die altijd zijn oren en ogen open houdt voor nieuwe ontwikkelingen. Niet te verwarren met met alle winden mee waaien. Als zij een ontwikkeling zien die het dierwelzijn op wat voor manier van ook kan verbeteren zullen zij altijd kijken hoe ze dit kunnen gebruiken. Durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. (en ja ik heb enig recht van spreken in deze)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:21

Citaat:
Ongetwijfeld kan je de topics waarin ik, en velen met mij onze bezwaren hebben geuit en beargumenteerd vinden bij de RT FAQ

heb ze gelezen en ook daar wordt aldoor teruggegrepen op Weiler, een paar links naar sites die jouw mening ondersteunen zouden misschien wel handig zijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:23

kjoedie schreef:
De discussie richt zich in te grote mate op de verschillen. Naar mijn idee worden die verschillen te sterk opgeblazen. Bovendien is het einddoel van alle voorstanders en tegenstanders hetzelfde.

Dat is nu juist een stelling waarbij het artikel een groot vraagteken zet.
Zijn de einddoelen "goed scoren op wedstrijd" en "goed paardrijden" wel identiek? Als je naar het FEI regelment kijkt, zou dat wel zo moeten zijn.

Mireille1970 schreef:

Nee.
Ook ontneming van het zicht, eisen van onderdanigheid, het op de voorhand plaatsen van het paard, valse activiteit achter opwekken (achterbeen wordt sneller, tuurlijk, want draagt geen gewicht meer), gebrek van harmonie (=samenwerking paard en ruiter). Om er een paar te noemen. Oja, en het in de ring niet of nauwelijks voor de loodlijn krijgen van de neus, 3e halswervel hoogste punt...

De nieuwe ruiter van Jazz had het er in Bit vooral over dat er veel moeite moest worden gedaan om de hals voldoende lengte te geven, om dat neusje er weer uit te rijden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:26

Karl66 schreef:
Citaat:
Ongetwijfeld kan je de topics waarin ik, en velen met mij onze bezwaren hebben geuit en beargumenteerd vinden bij de RT FAQ

heb ze gelezen en ook daar wordt aldoor teruggegrepen op Weiler, een paar links naar sites die jouw mening ondersteunen zouden misschien wel handig zijn.

Theresa Sandin's site dus, maar die is momenteel even niet bereikbaar (met dank aan Sjef).

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:26

Joh, het lijkt de maffia wel !

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:27

pol013 schreef:
Ik kan er ook een postieve draai aan geven dat Jazz nu zo veel beter loopt. Een paard wat in de frut zit kan op geen enkele manier binnen 6 maanden met een nieuwe ruiter weer bovenaan meerijden.

Daarbij ken ik familie Bartels alleen maar als een familie die het beste voor heeft met et paard en de paardensport en die altijd zijn oren en ogen open houdt voor nieuwe ontwikkelingen. Niet te verwarren met met alle winden mee waaien. Als zij een ontwikkeling zien die het dierwelzijn op wat voor manier van ook kan verbeteren zullen zij altijd kijken hoe ze dit kunnen gebruiken. Durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. (en ja ik heb enig recht van spreken in deze)

Helemaal mijn ervaring. Ik was er kind aan huis (ehm kind in de keuken)... Geloof me dat als er enigszins twijfel was over het welzijn van het paard Tineke direct zou stoppen... (zij vinden de snorharen knippen al zielig)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:27

Citaat:
Theresa Sandin's site dus, maar die is momenteel even niet bereikbaar (met dank aan Sjef).

Er zullen toch vast meer sites zijn die jouw stelling ondersteunen mag ik hopen???

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:29

Citaat:
De nieuwe ruiter van Jazz had het er in Bit vooral over dat er veel moeite moest worden gedaan om de hals voldoende lengte te geven, om dat neusje er weer uit te rijden.
Dan moet ik toch echt nog even gaan lezen, heb ik niet gezien.

Citaat:
Ook ontneming van het zicht, eisen van onderdanigheid

Niemand die in deze een reactie wil geven op mijn verhaal over vertrouwen en overgeven aan de leiding van de ruiter?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:32

QQQQ schreef:
kjoedie schreef:
De discussie richt zich in te grote mate op de verschillen. Naar mijn idee worden die verschillen te sterk opgeblazen. Bovendien is het einddoel van alle voorstanders en tegenstanders hetzelfde.

Dat is nu juist een stelling waarbij het artikel een groot vraagteken zet.
Zijn de einddoelen "goed scoren op wedstrijd" en "goed paardrijden" wel identiek? Als je naar het FEI regelment kijkt, zou dat wel zo moeten zijn.

Mireille1970 schreef:

Nee.
Ook ontneming van het zicht, eisen van onderdanigheid, het op de voorhand plaatsen van het paard, valse activiteit achter opwekken (achterbeen wordt sneller, tuurlijk, want draagt geen gewicht meer), gebrek van harmonie (=samenwerking paard en ruiter). Om er een paar te noemen. Oja, en het in de ring niet of nauwelijks voor de loodlijn krijgen van de neus, 3e halswervel hoogste punt...

De nieuwe ruiter van Jazz had het er in Bit vooral over dat er veel moeite moest worden gedaan om de hals voldoende lengte te geven, om dat neusje er
weer

uit te rijden.

Haal dat woordje Weer maar weg. Hij is altijd klassiek gereden en kwam met het neusje pas eruit na het LDR rijden... En Lingh en Salinero en Bonfire hebben juist hun neusje eruit..... Dat neusje eruit in de ring (let wel: in de ring) is ook geen probleem voor goed gereden paarden, en dus ook niet voor goed gereden LDR paarden...

Oh ja: gezichtsveld weghalen??????? Gezien het feit dat een paard niet recht vooruit kijkt en ziet maar een gezichtsveld naast zich heeft maakt de hoogte van de ogen dus niets uit, immers ze blijven op dezelfde graag zitten: lees: aan de zijkant van het hoofd....

En samenspel tussen ruiter en paard: zou die verbreken omdat je je paard dieper losrijdt dan een ander?

Heeft iemand die zijn paard Niet-LDR rijdt altijd harmonie?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:33

pol013 schreef:
Citaat:
Dan moet ik toch echt nog even gaan lezen, heb ik niet gezien.

Citaat:
Ook ontneming van het zicht, eisen van onderdanigheid

Niemand die in deze een reactie wil geven op mijn verhaal over vertrouwen en overgeven aan de leiding van de ruiter?

Heb ik iets overgeslagen? (het gaat soms ook zo snel)... wil je iets van me weten?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:34

*zoek zoek* heb pas nog een site gezien waar te zien is dat een paard in oprichting ook minder kan zien.

Gevonden!
http://www.cremebrulee.be/inge/artikels/zien.html
Even naar beneden scrollen en je ziet hele mooie plaatjes van wat een paard wel en niet kan zien in welke houding.
Hmm het niet kunnen zien argument gaat dus al iets minder op.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-08-05 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:37

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:39

Karl66 schreef:
Citaat:

Er zullen toch vast meer sites zijn die jouw stelling ondersteunen mag ik hopen???

Vast, maar geen die het zo duidelijk en uitgebreid doet en geen waarvan ik de link bij de hand heb.

Zoek jij maar even naar een site die LDR goed uitlegd en de voordelen met behulp van o.a. anatomie uit de doeken doet.

Het is veel werk om zo´n site goed te maken, daarom zijn er niet zoveel van.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:41

Stootteugel tegen het omhoog gaan, wel met alle vrijheid naar beneden, links en rechts?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:41

Citaat:
Kijk eens naar de foto van dit paard, dat “aan het bit” wordt gereden. Het binoculaire gezichtsveld (tussen A en C) is gericht op de grond net voor het paard. Het paard ziet de benen, armen en schouders van de ruiter, maar de ruiter zelf niet - tussen C en E heeft het links en rechts een monoculair zicht . Voor zich uit (voorbij A) ziet het paard helemaal niets - en dat vraagt natuurlijk een enorme graad van vertrouwen in de ruiter.

Afbeelding
Even een kopie van de site
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-08-05 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:42

pol013 schreef:
*zoek zoek* heb pas nog een site gezien waar te zien is dat een paard in oprichting ook minder kan zien.

Gevonden!
http://www.cremebrulee.be/inge/artikels/zien.html
Even naar beneden scrollen en je ziet hele mooie plaatjes van wat een paard wel en niet kan zien in welke houding.
Hmm het niet kunnen zien argument gaat dus al iets minder op.

Afbeelding
En waar blijft het blikveld in de LDR houding......??

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:45

Q Het doel zou moeten zijn goed paard rijden. Juist met dat goede paard rijden zou je goed kunnen scoren op wedstrijden. Hier zou nu een geen kip -ei relatie inzitten. Op wedstrijden goede punten halen zegt niks over of je goed paardrijd. Wat de ruiters in de ring tonen zou moeten voldoen aan de eisen gesteld door de FEI en het begrip happy athlete daarbij ingenomen. Juist met dit goede paard rijden wat bijvoorbeeld Anky in de ring toont boekt ze iedere keer geweldig resultaat. Ik zie bij haar ook een harmonie en een lossigheid die nagenoeg niet geevenaart wordt. Dat wat ik daar zie, noem ik goed rijden, dus dat wordt naar mijn idee goed beoordeeld. (geen VIP jureren)
Maar dat staat los van de trainingsmethode waar ook een deel van de discussie overgaat.

Een andere aspect is zicht, door het verlagen van het hoofd zou het zich beperken. Dat lijkt me niet doordat de ogen aan de zijkant zitten, zou de hoogte van het hoofd niet uit moeten maken. Als ik door de knien ga, dus mijn zichtveld verlaag zie ik net zoveel alleen vanuit een ander lager perspectief...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:45

Mireille1970 schreef:
Stootteugel tegen het omhoog gaan, wel met alle vrijheid naar beneden, links en rechts?

Veel te korte gogue, is mij verteld. Dwangmatig LDR, klinkt het mij in de oren, heel wat anders dan "zonder druk" rijden. Geen mogelijkheid om de neus vóór de loodlijn te brengen.
Maar ja, zelf heb ik het filmpje nog altijd niet kunnen bekijken.....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:49

kjoedie schreef:
Q Het doel zou moeten zijn goed paard rijden. Juist met dat goede paard rijden zou je goed kunnen scoren op wedstrijden. Hier zou nu een geen kip -ei relatie inzitten. Op wedstrijden goede punten halen zegt niks over of je goed paardrijd. Wat de ruiters in de ring tonen zou moeten voldoen aan de eisen gesteld door de FEI en het begrip happy athlete daarbij ingenomen. Juist met dit goede paard rijden wat bijvoorbeeld Anky in de ring toont boekt ze iedere keer geweldig resultaat. Ik zie bij haar ook een harmonie en een lossigheid die nagenoeg niet geevenaart wordt. Dat wat ik daar zie, noem ik goed rijden, dus dat wordt naar mijn idee goed beoordeeld. (geen VIP jureren)
Maar dat staat los van de trainingsmethode waar ook een deel van de discussie overgaat.

Het is duidelijk dat jij andere dingen ziet dan ik, als jij de huidige toppers in de ring ziet rijden.

kjoedie schreef:
Een andere aspect is zicht, door het verlagen van het hoofd zou het zich beperken. Dat lijkt me niet doordat de ogen aan de zijkant zitten, zou de hoogte van het hoofd niet uit moeten maken. Als ik door de knien ga, dus mijn zichtveld verlaag zie ik net zoveel alleen vanuit een ander lager perspectief...

Zie hierboven.
Ook zie je in die houding het wit in het oog van het paard, omdat ie zo z'n best doet om toch nog ìets van voren te kunnen zien.
Als je ipv door je kniëen te gaan, voorover buigt, zie je alleen je voeten.
Het gezichtsveld naar opzij wordt niet aangetast nee, maar dat naar voren wel: een hindernis zou ie niet meer kunnen zien aankomen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:51

QQQQ schreef:
Afbeelding
En waar blijft het blikveld in de LDR houding......??

Dat hele plaatje klopt van geen kant. Die tekening is zo geschets vanuit het oogpunt van de mens. Echter hebben paarden hun ogen aan de zijkant van hun hoofd zitten. Zij kijken dus niet recht voor uit, maar opzij. Die witte lijnen van de tekening mogen wel eens 45 graden gedraaid worden.

Kijk dit soort tekeningen zeggen vrij weinig. Ik kan mijn nichtje van 10 er ook vrolijk op los laten en dan zal ze met zo iets terug komen. Iets wat er op het eerste gezicht misschien leuk uit ziet, maar van geen kant klopt.

Dus wat Mireille al zei, het paard ondervindt van welke trainingsmethode dan ook nou niet bepaald moeilijkheden in zijn gezichtsveld.