Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
amondi schreef:Schrijf jij er dan een boek over, met plaatjes graag. Jouw tekst is niet zo slaapverwekkend als de van Aqua. Geen uitgever die verder komt dan blz.1
Aqua8horse schreef:Het feit dat mensen een bepaalde theorie niet begrijpen, hoeft per definitie niet aan de schrijver te liggen. Sommige mensen begrijpen het direct, voor anderen wordt het duidelijker als ze het in de praktijk ervaren en voor weer anderen is het gewoon te hoog gegrepen.
Goofy44 schreef:Mireille1970 schreef:De impuls bouw je op door het paard te leren om rechtgericht voorwaarts te zijn, door het schakelen, het continu voorwaarts houden, bij het schakelen hand weg, eenmaal het goede tempo hand aan, niet hand terug, hand aan. Het voorwaartse moet dan blijven... Eenmaal het voorwaartse erin kun je een brug vormen tussen zit en hand (niet met been, je been blijft alleen waken voor het geval er impuls of tempoverlies mocht optreden). De brug zorgt voor het zitten en het "bollen" van de rug en rond worden van de bovenlijn van staartimplant tot neus...
Dat is tenminste een duidelijk verhaal.
Betekent dat in de praktijk dat LDR met Go+Ho gecombineerd wordt ?
Als je Go+Ho gebruikt, is het dan verstandiger om de traditionele hulpen (Klassieke Dressuur) te vergeten ? Kies je voor een systeem en sluit het ene systeem op het zelfde paard het andere uit ?
Bedankt voor je reactie.
Aqua8horse schreef:Ik zie dat toch allemaal heel anders Mireille 1970. Maar goed daar kunnen wij gelukkig wel tegen!!!
Aqua8horse schreef:Ik weet niet precies, wat je bedoeld maar dat geeft niet. Wij weten van elkaar waar we staan en dat is belangrijk.
Mireille1970 schreef:
).Aqua8horse schreef:volumia: Maar hoe kan een paard blijven lopen als je het paard een Ho signaal geeft? Dat is dus mijn vraag. Bovendien spreken ze dan van impuls. dat is iets wat ik helemaal niet snap?
Goofy44 schreef:Mireille1970 schreef:
Ook dat antwoord met je toelichting is duidelijk. Van A8 kan ik me voorstellen dat ze vanuit haar optiek de methode Go&Ho noemt, ik had daar nooit eerder van gehoord. Voor mij is de uitdrukking Actie=Reactie die je gebruikt, duidelijker.
@Mireille1970
Nu toont mijn paard drang naar voren, is voorwaarts en is aan het been. Nu wil ik vanuit stap het paard laten halthouden. Ik begrijp dat ik nu geen benen mag gebruiken, uitsluitend de hand. Niet door te trekken maar door de druk wat op te voeren (van Loon zou dat de weerstandbiedende hand noemen?). Is die ene hulp uiteindelijk voldoende om het paard halt te laten houden, ook vanuit draf of galop?. De normale traditionele manier is de methode via benen, zit en handen een serie halve ophoudingen maken, totdat het gewenste resultaat verkregen is (halt houden vanuit stap, draf, of galop).
Dit zou betekenen dat de signalen die de ruiter via deze hulp aan het paard geeft korter, eenduidiger en effectiever kunnen zijn.
Omdat ik Go&Ho nooit eerder gehoord heb, leek het meer op voorwaarts, halthouden; voorwaarts, halthouden; enz. en dan niet alleen om het voor het paard psychologisch gemakkelijker te maken om aan de hulpen te komen en gehoorzaam te zijn.
De indruk die ik kreeg is dat de Impuls in de hand terecht kwam en volledig werd opgevangen. Ik verwacht dan ook fysiek dat het paard enige inspanning verricht. Omdat inspanning arbeid, of werken betekent, worden spieren en pezen en wat erbij hoort door het paard gebruikt. M.a.w. het zou een uitwerking op spierontwikkeling en het evenwicht van het paard kunnen hebben.
Populair gezegd - in niet paardentaal - leek het op een Gas(geven)Rem(proef) en dan achter elkaar. Bij een auto vergt dat nogal wat. Je moet de handel (de massa) in beweging zetten en daarna meteen de rem er op. Met een paard zou je van de elastische mogelijkheden van het spiersysteem (ook pezen, ligamenten, platen) gebruik kunnen maken. Je krijgt dan meer een veer response in de benen en het lijf. Wat je heel veel ziet is tegenwoordig dat paarden in draf en galop vanaf de grond de benen gewoon optillen, terwijl het mooie zou moeten zijn dat het lijkt alsof de benen vanaf een verende ondergrond (trampoline) en mooi boven de grond de bewegingen afwikkelen. Ik dacht dat het ook daarmee verband zou kunnen houden. De aandacht van een draf gaat vaak naar een mooi uitgestoken voorbeen. Belangrijk is de goede afwikkeling van de beweging van het achterbeen (daar wordt gedragen en gestuwd), aan de lichtheid in de voorhand kan je meer expressie aan het voorbeen meegeven.
Misschien kun je (en anderen) op het bovenstaande ingaan.
Bedankt voor het reageren.
Aqua8horse schreef:Mireille: ik begrijp dat dat dus wel het geval is bij Go en Ho en wel met je teugels.
Mireille1970 schreef:Halthouden lijkt altijd een erg moeilijke oefening. Net als een goede voorwaartse overgang terug moeilijk lijkt.
Maar ga je paard nu eens longeren. Om hem voorwaarts te laten gaan klik je een keer. Je paard gaat in draf... nu klik je toch ook niet een half uur lang bij iedere pas. Zou je dat wel doen, zou het paard er niet voorwaarts meer op gaan, het zou afstompen van al dat geklik. Leer je het paard nu zonder jouw inbreng, dus alleen je inbreng ernaast (grondwerk) om halt te houden aan de longe wil je ook niet dat hij instort maar netjes vanuit stap/draf/galop halthoudt, met een aangesloten ondertredend achterbeen en het front omhoog, neus op de loodlijn. Dat ga je je paard dus leren. Een keer ho is dan ho. Jeetje, dan doet je paard dat heel mooi. Waarom zou het dan onder het zadel niet kunnen?
Goofy44 schreef:Mireille1970 schreef:Halthouden lijkt altijd een erg moeilijke oefening. Net als een goede voorwaartse overgang terug moeilijk lijkt.
Maar ga je paard nu eens longeren. Om hem voorwaarts te laten gaan klik je een keer. Je paard gaat in draf... nu klik je toch ook niet een half uur lang bij iedere pas. Zou je dat wel doen, zou het paard er niet voorwaarts meer op gaan, het zou afstompen van al dat geklik. Leer je het paard nu zonder jouw inbreng, dus alleen je inbreng ernaast (grondwerk) om halt te houden aan de longe wil je ook niet dat hij instort maar netjes vanuit stap/draf/galop halthoudt, met een aangesloten ondertredend achterbeen en het front omhoog, neus op de loodlijn. Dat ga je je paard dus leren. Een keer ho is dan ho. Jeetje, dan doet je paard dat heel mooi. Waarom zou het dan onder het zadel niet kunnen?
Ik weet hoe ik een paard aan de longeerlijn, lange lijnen en onder het zadel die oefeningen kan laten doen, dat is het probleem niet.Ik probeer me Go&Ho voor te stellen, ik begreep dat Ho door andere opmerkingen in de discussie ook Ho of Halthouden was. Ik werd dus op het verkeerde been gezet.
Mireille1970 schreef:Maar ga je paard nu eens longeren. Om hem voorwaarts te laten gaan klik je een keer. Je paard gaat in draf... nu klik je toch ook niet een half uur lang bij iedere pas. Zou je dat wel doen, zou het paard er niet voorwaarts meer op gaan, het zou afstompen van al dat geklik.