"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 09:29

piepelotje: Ik beweer het niet alleen ik ben er mee bezig!!!! En wat mijn achtergronden zijn en wat ik wel en niet weet, weet ik zelf prima. Ik geloof niet dat iemand die mij niet eens kent, daar iets over zou kunnen zeggen, denk jezelf dat dat handig isl Pipelotje?

Dat ik niet kan uileggen waar het over gaat is, slecht jouw mening. Die respecteer ik. Maar dat er al heel veel mensen wel begrijpen wat ik bedoel, geeft mij geen enkele reden om te gaan twijfelen aan mijn theorie. Die theorie is sluitend en de bewijzen zijn duidelijk.
Het feit dat mensen een bepaalde theorie niet begrijpen, hoeft per definitie niet aan de schrijver te liggen. Sommige mensen begrijpen het direct, voor anderen wordt het duidelijker als ze het in de praktijk ervaren en voor weer anderen is het gewoon te hoog gegrepen. Dat bedoel ik helemaal niet lelijk, dat kom je in het dagelijkse leven gewoon tegen. Niks bijzonders dus.
Ik heb de bewegingen van het paard logisch inzichtelijk gemaakt.
Dat stelt mij in staat om alle rijtechnische problemen of problemen met een niet medische oorzaak, op te kunnen lossen. Gewoon omdat het logisch is. En, heel belangrijk vind ik, op een rijtechnische en eerlijke manier, dus zonder hulpteugels en andere kunstjes.

Hoe kom je erbij dat ik er overheen lees dat jullie ook willen dat de balans uit het paard komt?

Met de rest van je verhaal ben ik het helemaal oneens!!!
Ja, ik denk dat een paard uit balans raakt als je alleen met de teugels een Ho signaal geeft. (Overigens ook als je met meer dan 2 ons druk op de teugels rijdt) En dat is ook heel logisch. Een paard heeft een evenwicht. Als je voor wat aan dat evenwicht doet, moet je daar achter ook wat aan doen. Op eigen benen lopen doen ze volgens mij in ieder geval niet.
Volgens mij is er geen impuls mij Go & Ho op die manier die jij beschrijft.
Hoog van de toren??? Wel nee, hoe kom je erop. Jij zorgt door op het paard te gaan zitten dat het paard in een andere balans komt.
Hoe kom jij erbij dat ik mijn paard zou storen? Ik rijd puur op mijn zit en mijn benen.
Het is jouw oordeel of je denkt dat je van een systeem kan spreken. Ik vind DAT persoonlijk nog al hoog van de toren blazen. Je kent de methode niet eens, laat staan het effect ervan. Ik, en met mij velen, weten dat het wel degelijk een systeem is. Een systeem die deuren opent die anders gesloten blijven. En dat alles in het voordeel van het welzijn van de paarden en voor de combinatie.
Grappig, dat wat jij beweert tegengesteld is aan de praktijk!
Wij controleren helemaal niets en laten het juist aan het paard over. We begeleiden het paard. In dit systeem past de ruiter zich dus aan, op een natuurlijke manier welliswaar door het natuurlijke van een paard op een natuurlijke manier te bespelen.

Als je het nou eens een keer ervaren zou hebben....
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 07-08-05 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 09:32

amondi schreef:
Schrijf jij er dan een boek over, met plaatjes graag. Jouw tekst is niet zo slaapverwekkend als de van Aqua. Geen uitgever die verder komt dan blz.1

Ik denk dat het toch echt jouw probleem is dat jij het slaapverwekkend vindt. Misschien is het dan een aanrader om het niet te kopen!!!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 09:43

Aqua8horse schreef:
Het feit dat mensen een bepaalde theorie niet begrijpen, hoeft per definitie niet aan de schrijver te liggen. Sommige mensen begrijpen het direct, voor anderen wordt het duidelijker als ze het in de praktijk ervaren en voor weer anderen is het gewoon te hoog gegrepen.

Als je het HOE en WAT niet uitlegt, kunnen wij het ook moeilijk begrijpen nietwaar?? Het enige dat je doet is roepen wat je zgn. eindresultaat is, maar zodra er iets inhoudelijks gevraagd wordt schijnt het erg lastig voor je te zijn.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:15

Aqua8horse, na je teksten gelezen te hebben ben ik erg benieuwd wat je nou rijtechnisch precies doet om dat paard in balans te krijgen. Graag gedetailleerd want ik ben erg nieuwsgierig.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 12:51

MMaxje: Hoe kom jij erbij dat dat zogenaamd is? Denk je nu werkelijk dat ik al bijna 3 jaar iets beweer wat niet waar blijkt te zijn? Dat zou toch wel heel erg stom zijn, vind je ook niet? Bovendien heb ik vaak mensen uitgenodigd om te komen kijken, dat zou ik heus niet doen als het allemaal zogenaamd zou zijn, denk jij wel?
Ik leg wel uit hoe en wat, dus ik begrijp je probleem helemaal niet. Maar als jij dat niet begrijpt, houdt dat per definitie niet in dat het niet kan!!!

Vudress: Mischien kan je dan beter eerst even kijken in een ander topic, waar ik heel gedetailleerd dingen uitleg. (dit us de link: viewtopic.php?f=8&t=416489&hilit=) Want als ik alles hier nu weer heel gedetailleerd moet gaan beschrijven, wordt het wel een heel lang topic. Heb je daarna nog gerichte vragen dan kan je natuurlijk gerust stellen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:52

Goofy44 schreef:
Mireille1970 schreef:
De impuls bouw je op door het paard te leren om rechtgericht voorwaarts te zijn, door het schakelen, het continu voorwaarts houden, bij het schakelen hand weg, eenmaal het goede tempo hand aan, niet hand terug, hand aan. Het voorwaartse moet dan blijven... Eenmaal het voorwaartse erin kun je een brug vormen tussen zit en hand (niet met been, je been blijft alleen waken voor het geval er impuls of tempoverlies mocht optreden). De brug zorgt voor het zitten en het "bollen" van de rug en rond worden van de bovenlijn van staartimplant tot neus...

Dat is tenminste een duidelijk verhaal.
Betekent dat in de praktijk dat LDR met Go+Ho gecombineerd wordt ?
Als je Go+Ho gebruikt, is het dan verstandiger om de traditionele hulpen (Klassieke Dressuur) te vergeten ? Kies je voor een systeem en sluit het ene systeem op het zelfde paard het andere uit ?
Bedankt voor je reactie.

Alle manieren van rijden zouden het Go en Ho principe (zoals Aqua het noemt, ik persoonlijk had van de term zelf nog nooit gehoord) moeten implementeren in de individuele rijstijlen. Het maakt paarden namelijk "aan het been" en actief. En willen we dat niet allemaal, ongeacht de manier van rijden?
LDR is erop gebaseerd en gaat uit van de eerste basis en die kun je zo benoemen: "een paard niet in de weg zitten, niet opsluiten, gebruik maken van de vluchtdrang. naar voren is naar voren, 1 keer been is reageren, 2x been is meer reageren. Geen been geven met hand aan, geen been geven voor niets, geen energie verspillen door die erin te stoppen en aan de voorkant af te remmen. Niet remmen voor niets, niet terugwerken als je niet ook terug wilt, niet zwaarder gaan zitten als je niet ook langzamer wilt. Hand stil aan...".
Je kiest feitelijk niet voor een systeem. Go en ho is ook geen systeem, het is een adequaat en consequente manier van je paard aanleren op je hulp te reageren. Feitelijk had je het ook "actie = reactie" kunnen noemen (zo noem ik het).
Het is wel zo dat het op ieder paard anders of in ieder geval in meer of mindere mate gebruikt dient te worden (zoals bij alles).

Voorbeeld: een heel heet paard moet je juist meer aanzitten. Opdat die leert om te gaan met je been. Die zal namelijk van nature een meer voorwaartse drang hebben en om te voorkomen dat ie dat teveel krijgt en "loperig" in plaats van gedragen wordt zul je die iets meer moeten kietelen om die rust in de beweging te laten houden en niet te schieterig te laten worden.

Een hele trage zul je het juist heeeeeel consequent op moeten doorvoeren. Als je het bij een trage "versloft" en af en toe door de vingers ziet dat hij pas na de 4e keer been echt reageert, hou je het paard traag.

Zie het als het aanleren van een pup van iets wat wel of niet mag. Als je bij een hond 10x door de vingers ziet als pup dat ie trekt aan de riem zal hij niet naast blijven lopen. Of als je 10x toestaat dat hij bedelt heb je een bedelhond. En afleren kost 1000x meer moeite dan gewoon gedegen consequent aanleren. Daarbij is bij aanleren van begin af aan een correctie niet nodig. Achteraf altijd wel.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 13:03

Ik zie dat toch allemaal heel anders Mireille 1970. Maar goed daar kunnen wij gelukkig wel tegen!!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:10

Aqua8horse schreef:
Ik zie dat toch allemaal heel anders Mireille 1970. Maar goed daar kunnen wij gelukkig wel tegen!!!

Absoluut. Ik kan me jouw gevoel erbij voorstellen, daar hebben we het ook aleens over gehad. En ik denk dat je jouw benadering niet op papier kunt zetten. Je probeert het wel, maar er zullen niet veel mensen zijn die het echt kunnen snappen denk ik omdat je een essentieel deel niet kunt verwoorden..... (je weet wat ik bedoel). Ik begrijp absoluut dat je het nooit anders gaat en wilt doen. Moet je ook niet doen. Dat roep ik ook naar velen.

Ik ben gelukkig met mijn benadering (en ik heb geen idee of mijn verwoording ervan duidelijk is) en zal het ook niet gauw anders gaan doen... al heb ik reeds vele wegen mogen bewandelen door op vele verschillende stallen te mogen werken met ieder hun eigen inbreng. Uit alle aspecten pak je je deel en daarmee vorm je een geheel, en dat wordt dan "je eigen systeem".

Iemand die bij Rini van de Schaft rijdt wordt nooit een tweede Rini en iemand die bij Anky rijdt nooit een tweede Anky etc etc etc

Maar wederzijds respect is een van de normen en waarden waar een ieder over dient te beschikken. En als ik die opbreng, verwacht ik niet aangevallen te worden door een ander.

En dat laatste gebeurt (wellicht onbedoeld) te vaak hier.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 13:30

Ik weet niet precies, wat je bedoeld maar dat geeft niet. Wij weten van elkaar waar we staan en dat is belangrijk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:40

Aqua8horse schreef:
Ik weet niet precies, wat je bedoeld maar dat geeft niet. Wij weten van elkaar waar we staan en dat is belangrijk.

Je weet wel wat ik bedoel: jouw psyche gaat verder dan het zien van een buitenkant. Iets dat je niemand kunt leren en niemand kunt uitleggen.

En ja die laatste zin is zeker waar!

volumia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:23

Na alleen de eerste post te hebben gelezen is mijn reactie als volgt:

Een paard moet uit zichzelf blijven lopen, zonder dat je daar steeds been voor nodig hebt. Dus ook in een overgang terug, daarom heb je ook geen been nodig.

Dressuur is pas mooi als het er gemakkelijk en vanzelfsprekend uitziet, dit krijg je alleen voor elkaar door een paard heel concequent op heel weinig hulpen te laten reageren, zodat je steeds minder hoeft te doen.

Ik kan me trouwens in alles goed vinden in Mireille 1970

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:30

Je laat me blozen Volumia....

volumia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:33

Mag ook wel een keer toch?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:37

YESSS!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 14:59

volumia: Maar hoe kan een paard blijven lopen als je het paard een Ho signaal geeft? Dat is dus mijn vraag. Bovendien spreken ze dan van impuls. dat is iets wat ik helemaal niet snap?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:01

Mireille1970 schreef:

Ook dat antwoord met je toelichting is duidelijk. Van A8 kan ik me voorstellen dat ze vanuit haar optiek de methode Go&Ho noemt, ik had daar nooit eerder van gehoord. Voor mij is de uitdrukking Actie=Reactie die je gebruikt, duidelijker.

@Mireille1970
Nu toont mijn paard drang naar voren, is voorwaarts en is aan het been. Nu wil ik vanuit stap het paard laten halthouden. Ik begrijp dat ik nu geen benen mag gebruiken, uitsluitend de hand. Niet door te trekken maar door de druk wat op te voeren (van Loon zou dat de weerstandbiedende hand noemen?). Is die ene hulp uiteindelijk voldoende om het paard halt te laten houden, ook vanuit draf of galop?. De normale traditionele manier is de methode via benen, zit en handen een serie halve ophoudingen maken, totdat het gewenste resultaat verkregen is (halt houden vanuit stap, draf, of galop).
Dit zou betekenen dat de signalen die de ruiter via deze hulp aan het paard geeft korter, eenduidiger en effectiever kunnen zijn.

Omdat ik Go&Ho nooit eerder gehoord heb, leek het meer op voorwaarts, halthouden; voorwaarts, halthouden; enz. en dan niet alleen om het voor het paard psychologisch gemakkelijker te maken om aan de hulpen te komen en gehoorzaam te zijn.

De indruk die ik kreeg is dat de Impuls in de hand terecht kwam en volledig werd opgevangen. Ik verwacht dan ook fysiek dat het paard enige inspanning verricht. Omdat inspanning arbeid, of werken betekent, worden spieren en pezen en wat erbij hoort door het paard gebruikt. M.a.w. het zou een uitwerking op spierontwikkeling en het evenwicht van het paard kunnen hebben. Je zou er een schommel beweging van kunnen maken, zoals een pendule, een veer die je indrukt en weer loslaat.

Populair gezegd - in niet paardentaal - leek het op een Gas(geven)Rem(proef) en dan achter elkaar. Bij een auto vergt dat nogal wat. Je moet de handel (de massa) in beweging zetten en daarna meteen de rem er op. Met een paard zou je van de elastische mogelijkheden van het spiersysteem (ook pezen, ligamenten, platen) gebruik kunnen maken. Je krijgt dan meer een veer response in de benen en het lijf. Wat je heel veel ziet is tegenwoordig dat paarden in draf en galop vanaf de grond de benen gewoon optillen, terwijl het mooie zou moeten zijn dat het lijkt alsof de benen vanaf een verende ondergrond (trampoline) en mooi boven de grond de bewegingen afwikkelen. Ik dacht dat het ook daarmee verband zou kunnen houden. De aandacht van een draf gaat vaak naar een mooi uitgestoken voorbeen. Belangrijk is de goede afwikkeling van de beweging van het achterbeen (daar wordt gedragen en gestuwd), aan de lichtheid in de voorhand kan je meer expressie aan het voorbeen meegeven.

Misschien kun je (en anderen) op het bovenstaande ingaan.
(Tje je typt zo een lang verhaal in zo'n klein bokt BB venster ).
Bedankt voor het reageren.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 07-08-05 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:04

Aqua8horse schreef:
volumia: Maar hoe kan een paard blijven lopen als je het paard een Ho signaal geeft? Dat is dus mijn vraag. Bovendien spreken ze dan van impuls. dat is iets wat ik helemaal niet snap?

Je geeft het paard toch geen Ho signaal? Althans ik niet.... (tenzij ik HO als resultaat wil)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 15:07

Mireille: ik begrijp dat dat dus wel het geval is bij Go en Ho en wel met je teugels.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:08

Goofy44 schreef:
Mireille1970 schreef:

Ook dat antwoord met je toelichting is duidelijk. Van A8 kan ik me voorstellen dat ze vanuit haar optiek de methode Go&Ho noemt, ik had daar nooit eerder van gehoord. Voor mij is de uitdrukking Actie=Reactie die je gebruikt, duidelijker.

@Mireille1970
Nu toont mijn paard drang naar voren, is voorwaarts en is aan het been. Nu wil ik vanuit stap het paard laten halthouden. Ik begrijp dat ik nu geen benen mag gebruiken, uitsluitend de hand. Niet door te trekken maar door de druk wat op te voeren (van Loon zou dat de weerstandbiedende hand noemen?). Is die ene hulp uiteindelijk voldoende om het paard halt te laten houden, ook vanuit draf of galop?. De normale traditionele manier is de methode via benen, zit en handen een serie halve ophoudingen maken, totdat het gewenste resultaat verkregen is (halt houden vanuit stap, draf, of galop).
Dit zou betekenen dat de signalen die de ruiter via deze hulp aan het paard geeft korter, eenduidiger en effectiever kunnen zijn.

Omdat ik Go&Ho nooit eerder gehoord heb, leek het meer op voorwaarts, halthouden; voorwaarts, halthouden; enz. en dan niet alleen om het voor het paard psychologisch gemakkelijker te maken om aan de hulpen te komen en gehoorzaam te zijn.

De indruk die ik kreeg is dat de Impuls in de hand terecht kwam en volledig werd opgevangen. Ik verwacht dan ook fysiek dat het paard enige inspanning verricht. Omdat inspanning arbeid, of werken betekent, worden spieren en pezen en wat erbij hoort door het paard gebruikt. M.a.w. het zou een uitwerking op spierontwikkeling en het evenwicht van het paard kunnen hebben.

Populair gezegd - in niet paardentaal - leek het op een Gas(geven)Rem(proef) en dan achter elkaar. Bij een auto vergt dat nogal wat. Je moet de handel (de massa) in beweging zetten en daarna meteen de rem er op. Met een paard zou je van de elastische mogelijkheden van het spiersysteem (ook pezen, ligamenten, platen) gebruik kunnen maken. Je krijgt dan meer een veer response in de benen en het lijf. Wat je heel veel ziet is tegenwoordig dat paarden in draf en galop vanaf de grond de benen gewoon optillen, terwijl het mooie zou moeten zijn dat het lijkt alsof de benen vanaf een verende ondergrond (trampoline) en mooi boven de grond de bewegingen afwikkelen. Ik dacht dat het ook daarmee verband zou kunnen houden. De aandacht van een draf gaat vaak naar een mooi uitgestoken voorbeen. Belangrijk is de goede afwikkeling van de beweging van het achterbeen (daar wordt gedragen en gestuwd), aan de lichtheid in de voorhand kan je meer expressie aan het voorbeen meegeven.

Misschien kun je (en anderen) op het bovenstaande ingaan.

Bedankt voor het reageren.

Halthouden lijkt altijd een erg moeilijke oefening. Net als een goede voorwaartse overgang terug moeilijk lijkt.

Maar ga je paard nu eens longeren. Om hem voorwaarts te laten gaan klik je een keer. Je paard gaat in draf... nu klik je toch ook niet een half uur lang bij iedere pas. Zou je dat wel doen, zou het paard er niet voorwaarts meer op gaan, het zou afstompen van al dat geklik. Leer je het paard nu zonder jouw inbreng, dus alleen je inbreng ernaast (grondwerk) om halt te houden aan de longe wil je ook niet dat hij instort maar netjes vanuit stap/draf/galop halthoudt, met een aangesloten ondertredend achterbeen en het front omhoog, neus op de loodlijn. Dat ga je je paard dus leren. Een keer ho is dan ho. Jeetje, dan doet je paard dat heel mooi. Waarom zou het dan onder het zadel niet kunnen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:11

Aqua8horse schreef:
Mireille: ik begrijp dat dat dus wel het geval is bij Go en Ho en wel met je teugels.

Niet als je het goed doet.

Het zijn twee los van elkaar staande dingen.

Een overgang naar voren (GO) is 1x been... dan niets meer.

Een overgang terug is 1x een hele kleine ophouding (minder dan de bekende halve en dus al helemaal geen hele) en dan weer direct lucht in het terugkomen... zodat de voorwaartse drang en impuls niet in het geding komt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:20

Mireille1970 schreef:
Halthouden lijkt altijd een erg moeilijke oefening. Net als een goede voorwaartse overgang terug moeilijk lijkt.

Maar ga je paard nu eens longeren. Om hem voorwaarts te laten gaan klik je een keer. Je paard gaat in draf... nu klik je toch ook niet een half uur lang bij iedere pas. Zou je dat wel doen, zou het paard er niet voorwaarts meer op gaan, het zou afstompen van al dat geklik. Leer je het paard nu zonder jouw inbreng, dus alleen je inbreng ernaast (grondwerk) om halt te houden aan de longe wil je ook niet dat hij instort maar netjes vanuit stap/draf/galop halthoudt, met een aangesloten ondertredend achterbeen en het front omhoog, neus op de loodlijn. Dat ga je je paard dus leren. Een keer ho is dan ho. Jeetje, dan doet je paard dat heel mooi. Waarom zou het dan onder het zadel niet kunnen?

Ik weet hoe ik een paard aan de longeerlijn, lange lijnen en onder het zadel die oefeningen kan laten doen, dat is het probleem niet.
Ik probeer me Go&Ho voor te stellen, ik begreep dat Ho door andere opmerkingen in de discussie ook Ho of Halthouden was. Ik werd dus op het verkeerde been gezet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:26

Goofy44 schreef:
Mireille1970 schreef:

Ik weet hoe ik een paard aan de longeerlijn, lange lijnen en onder het zadel die oefeningen kan laten doen, dat is het probleem niet.
Ik probeer me Go&Ho voor te stellen, ik begreep dat Ho door andere opmerkingen in de discussie ook Ho of Halthouden was. Ik werd dus op het verkeerde been gezet.

Dan weet je dus precies wat ik bedoel.....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:00

Mireille1970 schreef:
Maar ga je paard nu eens longeren. Om hem voorwaarts te laten gaan klik je een keer. Je paard gaat in draf... nu klik je toch ook niet een half uur lang bij iedere pas. Zou je dat wel doen, zou het paard er niet voorwaarts meer op gaan, het zou afstompen van al dat geklik.

Je zult verbaasd zijn over hoeveel mensen dat wel doen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:04

Nou Mireille1970 jou uitleg heeft een boel bij me duidelijk gemaakt en vat het go en ho nu veel beter, en als ik het zo lees klinkt het eigenlijk best logies,

Super hoe je het kan verwoorden,

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 17:43

Ik rijd zelf ook met zo min mogelijk hulpen. Ik drijf zeker niet bij elke pas en klik niet met het longeren. Ik denk dat je een paard zo goed mogelijk traint met zo min mogelijk hulpen. Maar ik begrijp goed wat je bedoelt.