Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 01:05

Ach ja persoonlijk worden is geen kunst en zijn er voordelen aan....ik weet het niet misschien is het ook gewoon easy!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 02:00

Persoonlijk worden... Verward Dat heb ik in dit topic nog niet gezien, ik weet wel dat jij erg persoonlijk kan worden A8h... vooral in je oh-zo-vriendelijke pb's...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:22

Het is zo makkelijk om iemand af te zeiken omdat ie het anders doet. En weet je wat zo in en in triest is (en wie de schoen past trekke hem aan en zal voelen hoe die knelt!!!!) ik zie of hoor NOOIT een ruiter/amazone die EN VWNW EN LDR beheerst en afwisselt de andere ruiters afzeiken, maar oh wee als iemand aangeeft baat te hebben met zijn paard dat zo fit is en de scores die zo goed zijn door het aanvoelen van LDR, nou dan komen ze hoor, dan wordt je voor gek verklaard.... BELACHELIJK...

En nee Anky rijdt op concours geen LDR, dat wordt niet gevraagd, maar als je bij het losrijden kijkt rijdt ze eerst 10 minuten VWNW, dan 30 minuten LDR en dan zet ze hem bovenin en rijdt wereldrecord na wereldrecord, op diverse paarden....

Zeg jij maar hoe het anders zou moeten? Enne wat dat betreft leuk detail: Prisco, Bonfire... hoe oud denk je dat die zijn ...

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:27

Op zich is het principe van laag en rond rijden, zoals "uitgevonden" door Anky en Sjef, een prima manier van trainen, als het maar GOED wordt uitgevoerd.
Sowieso is iedere extreme manier van rijden niet aan te raden, dus ook het extreem achter de loodlijn rijden niet.
Op de foto's zie ik paarden die echt hard in de krul worden getrokken en vervolgens met stersporen voorwaarts worden getrapt. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit niet echt een fijne manier van trainen is.
Helaas is de Anky methode in de mode, maar vrijwel niemand beheerst deze methode zoals Anky. Zelfs haar eigen leerling Edward Gal, die ook volgens deze manier rijdt, beheerst dit niet echt, waardoor hij ook vervalt in trekken, trappen en slaan.
Jammer.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:32

Nou er zijn er een heel stel die het wel degelijk beheersen, maarrrrrrrrrr (EN DAT LIGT NOOIT AAN EEN RIJSYSTEEM) dan moeten het wel mensen zijn die zichzelf moeten KUNNEN beheersen...

Wie thuis ook zo rijden zijn bijvoorbeeld Franke Sloothaak en Ludger Beerbaum.... Het gaat dus ook op voor springpaarden die er filt, alert en heel happy bij zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:46

Aqua8horse schreef:
Ach ja persoonlijk worden is geen kunst en zijn er voordelen aan....ik weet het niet misschien is het ook gewoon easy!

Misschien moet je dan eens ophouden om mij en andere Bokkers te overladen met hatelijke PB's over hoe slecht we voor onze paarden zijn en ons dageljiks bezighouden met dieren kwelling door onze manier van trainen.
Iedereen weet van jouw bijzondere toestand en daar wordt veel rekening mee gehouden. Zo veel zelfs dat jij een soort van status apartus geniet hier op het forum waarbij je door menig forum lid [ook door mij] tegen jezelf in bescherming wordt genomen. Dat betekend dat de meesten hier altijd bijzonder mild naar jou zijn.
Maar ook jij kunt te ver gaan! Dus ik zou het waarderen wanneer je op een volwassen manier deel neemt aan de discussie.

[om een indruk te krijgen van A8 en haar belevingswereld verwijs ik naar mijn verslagje van haar clinic in Anrhem, waarin ik bijzonder mild ben geweest.]

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:46

Mireille1970 schreef:
Nou er zijn er een heel stel die het wel degelijk beheersen, maarrrrrrrrrr (EN DAT LIGT NOOIT AAN EEN RIJSYSTEEM) dan moeten het wel mensen zijn die zichzelf moeten KUNNEN beheersen...

Ja Weet wat je doet EN waar je mee bezig bent!!!

(Ik vind het overigens best een "volwassen" (zinnige) discussie Haha! !!!
...op enkele na dan....)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:50

Paardrijden is bewust zjin van wat je voelt, wat je doet, waarom je dat doet en waarom je paard dan zo reageert...
EN heel veel geduld en liefde hebben...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:53

Mireille1970 schreef:
Paardrijden is bewust zjin van wat je voelt, wat je doet, waarom je dat doet en waarom je paard dan zo reageert...
EN heel veel geduld en liefde hebben...

waarom je paard dan zo reageert...

Dit is iets wat zoveel mensen vergeten.....
Jammer want als je je meer in je paard zou verplaatsen bereik je veel meer....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:54

Precies...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:05

Aqua8horse schreef:
Ik zie geen LDR op wedstrijden. En ik zie Anky ook nooit zo rijden op wedstrijden terwijl zij haar paarden wel zo traint....

Volgens mij bestaat er geen nep LDR, we hebben het over het rijden achter de LL en daar valt LDR ook onder, overigens ook dat wat jij beschrijft.

Kom op Friemel, ik ben ook geen paardendokter maar ik kan toch een lekkere boterham verdien aan paarden die oa ook LDR getraind zijn! (let op ik zeg oa!)

kom op nou zeg! Waren de meeste mensen het er destijds niet over eens an het zien van jou klinik dat wat jij doet leuk is, maar niet onder het kopje dressuur valt? Nee natuurlijk rijd anky niet zo in de ring, duh! het is namelijk geen gevraagd onderdeel, en logisch, we zien op dat niveau ook geen training in een proef. Nogmaals het is een MIDDEL om hem los te krijgen, niet het eind doel. Kijk en wat betreft die paarden die jij binnen krijgt die LDR getrained zijn en kapot gereden, dat is dus niet de juiste manier geweest. Alle andere paarden krijg jij niet binnen, en daar door heb je kleppen op gekregen. Je ziet maar 1 kant, en denkt dat dat een totaal beeld is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:07

Precies... Ik denk ook dat je kan stellen dat er veel meer mensen NIET met LDR rijden of overweg kunnen of bekend zijn... dan wel.
Gezien alle paarden die niet zo spectaculair gereden worden en daardoor heropvoeding nodig hebben (en geloof me dat zijn er veel) denk ik dat procentueelsgewijs er geen verschil zal zijn!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:09

Aqua8horse schreef:
Als easy de nieuwe definitie is voor het rijden met hulpteugels en LDR (ongeacht of het goed of slecht is).....dan komt het oude spreekwoord " Daar waar de rijkunst ophoudt te bestaan, beginnen de hulpteugels" toch meteen weer als paal boven water naar boven?

die is wel heel makkelijk he? Niemand zegt dat easy staat voor hulpteugels, dat heb jij er weer van bgebreid. En heel kenmerkend voor jou.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:17

ik vind LDR niet zo easy hoor Haha! Haha! Haha! Ik vind het eigenlijk heel erg moeilijk

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:21

Het is moeilijk om GOED aan te leren voelen op het juiste moment steeds los te laten, maar heel makkelijk als je het beiden onder de knie hebt...

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:39

Tyrza schreef:
Citaat:
Alle oefeningen die wel gevraagd worden zijn geen trainingsdoelen Aimee.

Lijkt mij van wel. Wijken kan bv prima gebruikt worden in de aanloop van schouderbinnenwaarts.
Tevens kan ik wijken ook in galop gebruiken. Travers is een mooie oefening in de aanloop van een keertwending, appuyement of pirouette etc etc

Dan zeggen we toch hetzelfde? Ziek
Wijken is geen doel maar een middel. Zelfs pi/pa zijn middelen.
Ben nu wel benieuwd: Wat is het trainingsdoel van de mensen hier?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:42

Deze oefeningen zijn dus zowel een doel als trainingsmiddelen.

Wat versta jij dan onder trainingsdoel??

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 09:59

Het trainingsdoel moet toch zijn om A je paard en natuurlijk jezelf sterker te maken in lichamelijke deel dus uithoudingsvermogen, conditie en spierkracht. En B is het trainingsdoel toch ook genieten van een heerlijke rit.

Gelukkig neemt een aantal mensen zich de moeite uit te leggen wat LDR is en ook aan te geven dat extreem niet goed is.
Dat maakt dat ruiters onder andere ik beter gaan begrijpen wat nu het doel is van het rijden op die plaats. Want ookal schreeuwen ze bij ons altijd op stal slecht dat wil nig niet zeggen dat ik niet nieuwschierig mag zijn na het hoe en waarom en waarneer.
En dat hebben een aantal hier heel duidelijk uitgelegd.

Dan heb je nog een aantal happers Knipoog die duidelijk pro LDR zijn maar absoluut niet uitleggen of kunnen uitleggen waarom zij dan pro zijn en wat het voordeel is.
En een aantal mensen die bedenkingen hebben en of hadden discusieren ook fijn mee.
En dan is de nog de catogerie die het vuur op stookt maar niets te melden heeft in de discussie.

Al met al is dit toch een nuttige discussie gebleken omdat er vele mensen nu beter begrijpen wat er gebeurd.

Tot slot wil ik nog wel vragen dat als je je paard zo neerwaarts rijd hoe je dat hoofd er dan toch zo achter kunt schuiven doet het paard dat vrijwillig of sluit je dan toch iets grover door dus iets actiever ofzo.

En wat met loslaten en vragen aan betreft dat gebeurd in iedere gang of houding anders houd je vast of trek je en beide bewegingen zijn star en blokkereren de bewegi9ng van het paard.

Ik dank de goede discussiepartners en dat waren er weer velen voor deze fijne topic die her en der uit de hand dreigde te lopen maar waarin jullie elkaat toch weer tot de orde hebben geroepen.

Mensen bedankt. OK dan! OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:12

Nou nou, het gaat er weer lekker aan toe. Het maakt niet uit of je LDR toepast ja of nee, de vraag is wat is het voordeel van extreem achter de LL rijden. Ik zie het nog steeds niet?
Het lijkt mij een beetje tegenstrijdig, je maakt een paard zwaar op de voorhand om hem lichter te maken? Okee, na een half uur zwaar lopen zal hij wel wat lichter worden eenmaal in de ring, dat voordeel zie ik wel, maar is dat dan niet meer een foefje dan werkelijke rijkunst? En durft/kan de neus er dan nog uit? Ik zie het gewoonlijk alleen in de uitgestrekte draf in een proef, voor de rest neigen deze paarden naar achter de loodlijn en en de stap lijkt nergers naar.
Kunnen we niet gewoon praten over dat voordeel van extreem achter de LL rijden? Alles wat genoemd wordt tot nu toe, kan ook gewoon op ouderwetse manieren bereikt worden.
Alle voordelen zijn voor de ruiter en de punten, maar hebben weinig met dressuur te maken. Ik zie de laatste jaren echt een enorme scheuring tussen wedstrijdrijden en dressuur rijden en ik denk dat het ook verschil maakt of over extreem achter de LL praat met dressuurrijders of wedstrijdruiters. In een gemengde groep krijg je dus dit wat we hier beleven.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:13

Je slaat echter totaal alles mis Lusitana.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:23

Lusitana, jij staat echt niet open voor de meningen van anderen he? Je blijft maar volhouden dat er geen voordelen zijn, maar er worden er hier genoeg genoemd! En nee, niet alles kan op andere manieren bereikt worden!

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:30

Lusitana slaat alles raak.
Er zijn geen geldige voordelen.
Ook niet hier genoemd.
Hoe kom je dan toch aan 'genoeg voordelen'?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:32

Onzin!

Lusitana begint over: je maakt een paard zwaar op de voorhand om hem lichter te maken...

Dat kan alleen een leek zeggen. Sorry. Je maakt een paard niet eerst sterk. Je houdt een paard niet vast en er komt veel minder druk en kracht bij kijken als bij gewoon engels rijden (zullen we het zo maar even noemen, al ben ik tegen om het zo te noemen omdat alles wat we doen onder dat kopje valt).

Hoe kun je oordelen over iets dat je niet kent.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:33

Misschien moet je het topic nog een keer lezen Friemel! En daar komt bij... Jij zou je mond toch verder houden? Ik ga mijn manier van trainen dan ook niet meer verdedigen. Ik weet wat voor goede resultaten ik krijg bij mijn paard, die ik anders allang had kunnen laten inslapen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:35

We kunnen inderdaad beter stoppen, het is toch tegen dovemansoren die niet WILLEN begrijpen...