Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:45

Q, je neemt wel uren de tijd om giga lange mails te maken om jou standpunt te verdedigen die jij als 'klassiek' hebt bestempeld om daarmee dusdanig te schermen dan alle andere technieken per definitie fout zijn. Neem dan even de tijd om je wel goed te verdiepen in andere technieken. Waarom dan het hokjes geest blijven volhouden. Denk jij nou bv echt dat Anky alleen LDR rijdt, en nooit stukken van 'klassiek' meeneemt in haar training? Kom nou, zo dom zal ze echt niet zijn. Kan me niet voorstellen dat er ook maar een goede ruiter die wel goed het LDR kan beoefenen echt niets anders doet dan LDR. Dat is trouwens een stukje flexibiliteit die wel bij jou mist, voor jou is het alleen maar jou omschrijving van 'klassiek' en verder niets.... Succes ermee...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 11:51

Tyrza schreef:
Q, je hebt het steeds over klassiek. Daar denk ik niet over na. Ik ga tijdens het rijden echt niet denken: " oh, nu even klassiek". Ook toen ik bij Coby reed is daar nooit over gepraat.

Zoals ik al eerder heb gezegd ben ik eigenlijk via Bokt erachter gekomen dat men ook wel degelijk benamingen geeft aan bepaalde methodes. In het prof cirquit wordt daar nooit een woord over gerept. Je doet het gewoon.

Dat bedoel ik met hokjes. Je probeert wat, werkt het, dan is het goed, werkt het niet, dan proberen we wat anders. Of zullen we dat de Tyrza-methode gaan noemen?

Hebben we straks weer een discussietopic Tong uitsteken

Hier op bokt hebben we alleen de theorie, en als je geen 'naampjes' geeft aan dingen, snapt al helemaal niemand waar we het over hebben.
Da's geen "hokjes" denken, maar het creeeren van een platform waarop je kan discusseren.
Als we in JOUW rijden, klassiek zien als alles wat niet LDR is (dat kan hier denk ik wel veilig gesteld worden, gezien jouw achtergrond) dan is dat voor de duidelijkheid, niet om hokjes te defineren.
Als we het nut van de traver aan het bespreken waren en ik zou vragen naar de meerwaarde van de traver, dan is dat toch geen hokjes-denken, maar gewoon vragen naar het waarom. Ja, dat is theorie, maar geen hokjesgeest. De meeste mensen hier hebben niet het privilege om dagelijks door iemand als Coby te worden begeleidt en dat maakt het extra belangrijk dat de meeste mensen wel meer aandacht aan de theorie besteden.

Natuurlijk kan je met elke rijmethode fouten maken, maar een traver kan je met elk paard aan gaan werken (mits ie goed is voorbereid). Jij geeft aan dat niet elk paard geschikt is voor LDR en dat je moet voelen of ie dat is of niet. Dat gevoel denken teveel mensen te hebben.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:51

QQQQ"]
Magique even kort:
Die foto's, da's wel Rollkür en ik heb nooit iets over dwang gezegd, alleen over de psychische effecten van het in deze houding moeten werken (want zo loopt geen paard uit zichzelf).
[/quote]

Nou begin je weer over psychische effecten gebazel Stoom uit je oren
Hoe kan jij nou oordelen of een paard psychische schade oploopt als hij zo gereden wordt vanachter je pc'tje ? Je helpt juist het paard om op deze wijze het o zo onnatuurlijke dragen van een zadel op een rug zijn paard zo aangenaam mogelijk te maken !

[quote="QQQQ schreef:
Staat er meer info op die Solange site? Als ik wat meer tijd heb zal ik die eens gaan bekijken.)

Je gaat dus nu vertellen dat je alleen naar de nadelen van LDR hebt gezocht Verward Huilen Jij was nota bene degene diemet die site van Theresa aan kwam zetten, waar dit óók allemaal opstaat staat Huilen Huilen Huilen

Citaat:
Hier hebben we al uitgebreid besproken over de aangeduide spieren en geen verklaring is aangedragen waarom je die spieren meer zou trainen door de hals in die positie te brengen (het zijn niet de spieren vergelijkbaar met de spieren die de mens met 'crunches' traint).

Sorry QQQQ, je begrijpt toch wel dat als je LDR rijdt de rug meer beweeglijk is, het " opbollen" Verward Duidelijk op de foto's te zien.... Hoe meer beweeglijkheid, hoe beter voor de spieren.

Citaat:
Die spieren train je gewoon door goed de achterhand aan het werk te zetten en dat doe je met èn zonder LDR (als je het goed doet...).

Dat is niet waar, je kan het heel simpel zelf zien, als je je paard longeert, zie je duidelijk wanneer hij zijn hoofd in de LDR houding brengt de rug véél en véél beweeglijker wordt ...... Tenminste ik zie dat wel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:54

Wat is dat toch vreemd, zodra men de strekking niet begrijpt, dan is de ander ineens dom Verward.

Tyrza, op bokt moeten zaken toch in woorden uitgedrukt worden, het is een forum. Sjef Janssen heeft het ook over zijn systeem als hij de trainingswijze ergens bespreekt, iemand is ergens ooit begonnen met over systemen en methoden te praten en dat was niet op bokt.nl. Maar geloof mij maar dat er langs de kant van de (losrij) ringen (alles klasses) ook een en ander opgemerkt wordt hoor.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 11:55

Eleonoor schreef:
Q, je neemt wel uren de tijd om giga lange mails te maken om jou standpunt te verdedigen die jij als 'klassiek' hebt bestempeld om daarmee dusdanig te schermen dan alle andere technieken per definitie fout zijn. Neem dan even de tijd om je wel goed te verdiepen in andere technieken. Waarom dan het hokjes geest blijven volhouden. Denk jij nou bv echt dat Anky alleen LDR rijdt, en nooit stukken van 'klassiek' meeneemt in haar training? Kom nou, zo dom zal ze echt niet zijn. Kan me niet voorstellen dat er ook maar een goede ruiter die wel goed het LDR kan beoefenen echt niets anders doet dan LDR. Dat is trouwens een stukje flexibiliteit die wel bij jou mist, voor jou is het alleen maar jou omschrijving van 'klassiek' en verder niets.... Succes ermee...

Jij bent weer erg goed van het in mijn mond leggen van meningen en woorden die niet de mijne zijn.
De discussie gaat over de toegevoegde waarde die LDR geeft bovenop klassieke training. NIET of-of dus.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:58

Lovely schreef:
Wat is dat toch vreemd, zodra men de strekking niet begrijpt, dan is de ander ineens dom Verward.

Ook goedemorgen Lovely Haha! .
Ja dat vind ik heel erg dom; wel zoeken naar nadelen en voor het gemak de voordelen even overheen lezen ...... En dan wel hier even een "anti" mening over LDR proberen te verkondigen. Huilen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 11:59

Magique"]
Nou begin je weer over psychische effecten gebazel Stoom uit je oren
[/quote]

Wat ben je weer open aan het denken....

[quote="Magique"]
[quote="QQQQ schreef:
Staat er meer info op die Solange site? Als ik wat meer tijd heb zal ik die eens gaan bekijken.)

Je gaat dus nu vertellen dat je alleen naar de nadelen van LDR hebt gezocht Verward Huilen Jij was nota bene degene diemet die site van Theresa aan kwam zetten, waar dit óók allemaal opstaat staat Huilen Huilen Huilen
[/quote]

Zo'n plaatje staat er ook op ja.
Jij had ook wel wat eerder de site van Solange kunnen plaatsen, natuurlijk. Knipoog

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:01

QQQQ schreef:
Beste Magique, als mijn opmerkingen allemaal zoooo dom zijn, hoef jij ze heus niet nog extra te belichten voor de rest van het bokt publiek.

Speciaal voor Lovely Huilen

QQQQ weet zelf ook wel dat hij soms vlagen van verstandsverbijstering heeft .....

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:02

QQQQ schreef:
Zo'n plaatje staat er ook op ja.
Jij had ook wel wat eerder de site van Solange kunnen plaatsen, natuurlijk. Knipoog

Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren

Dit is van de site van moeder Theresa Huilen Huilen Huilen waar JIJ zelf mee kwam aanzetten !!! Niks site van Solange van Theresa !!!!!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 12:03

Cynisme is aan Magique niet besteed...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 12:04

Magique schreef:
Dit is van de site van moeder Theresa Huilen Huilen Huilen waar JIJ zelf mee kwam aanzetten !!! Niks site van Solange van Theresa !!!!!

Dus er is nog altijd geen duidelijke site met plaatjes van Solange.
Jammer, dachten we eindelijk wat verder te kunnen komen.... Boos!

(denk aan je hart Magique).

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:04

QQQQ het lijkt me verstandig, dat je nu eens de voordelen van LDR gaat bestuderen Huilen
Ik wil je nu niet meer on line zien, voordat je die site door en door bestudeerd hebt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:05

Iemand voor dom of stom uitmaken is nou ook niet bepaald stijlvol. Bovendien zorgt het ervoor dat de rest van wat je te vertellen hebt ook niet echt de moeite meer waard is. Wat je wilt hoor, dat is jouw keuze.

Een tijdje geleden werd in deze discussie beweerd dat LRD voor ieder paard goed en/of doeltreffend zou zijn. De meningen blijken nogal verdeeld te zijn?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:06

Lovely schreef:
Iemand voor dom of stom uitmaken is nou ook niet bepaald stijlvol. Bovendien zorgt het ervoor dat de rest van wat je te vertellen hebt ook niet echt de moeite meer waard is. Wat je wilt hoor, dat is jouw keuze.

Leuk dat we dat ook weer weten Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:08

Dat is het effect van de manier waarop jij met iemands mening omgaat. Ik heb het niet verzonnen hoor, het is onderzocht en bewezen.
Je manier van communiceren geeft een overduidelijk beeld van jou, maar volgens mij is het niet bedoeld om tot overeenstemming te komen, of wel?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:09

Lovely schreef:
Dat is het effect van de manier waarop jij met iemands mening omgaat. Ik heb het niet verzonnen hoor, het is onderzocht en bewezen.
Je manier van communiceren geeft een overduidelijk beeld van jou, maar volgens mij is het niet bedoeld om tot overeenstemming te komen, of wel?

Boktpsycholoog, hadden we die eigenlijk al ? Haha!

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:14

Dat ieder beestje een naampje moet hebben lijkt mij logisch, anders is er geen fatsoenlijke discussie mogelijk, maar dat is nog altijd heel wat anders als het hokjesdenken dat hier gaande is. Het één staat volgens mij compleet los van het ander hoor.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:15

Ik denk dat we een heel Bokt-psychologen-team kunnen gebruiken hiero Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:22

Hoezo Dickie, heb je het er zo moeilijk mee??
Haha!.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 12:46

Magique schreef:
QQQQ het lijkt me verstandig, dat je nu eens de voordelen van LDR gaat bestuderen Huilen
Ik wil je nu niet meer on line zien, voordat je die site door en door bestudeerd hebt Haha!

Deal, als jij je dan voortaan beperkt tot NUTTIGE informatie die ook daadwerkelijk met het topic en de discussie van doen hebben.
Als jij nou een aantal weken eerder met die site was gekomen, want ik vraag al TIJDEN naar onderbouwde argumenten die de voordelen van LDR beschrijven. Dan komen die niet, waardoor ik uiteraard niet van mening verander en dan denk ik teveel in hokjes?
Ik zal eens gaan kijken wat voor nieuwe info daar te vinden is...

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:04

Even nav onderstaande:

magique"]
[quote="QQQQ"]Quote:
Hier hebben we al uitgebreid besproken over de aangeduide spieren en geen verklaring is aangedragen waarom je die spieren meer zou trainen door de hals in die positie te brengen (het zijn niet de spieren vergelijkbaar met de spieren die de mens met 'crunches' traint).
[/quote]

Sorry QQQQ, je begrijpt toch wel dat als je LDR rijdt de rug meer beweeglijk is, het " opbollen" Duidelijk op de foto's te zien.... Hoe meer beweeglijkheid, hoe beter voor de spieren.
[/quote]

En dan (weer) mijn quote, die van een Amerikaans discussieforum komt. Deze man citeert weer een derde die een verklaring geeft waarom lossigheid in de rug noodzakelijk is voor een goede oprichting. Deze lossigheid kan worden bereikt door LDR rijden (kon niet het hele topic copy-pasten, dus alleen onderstaande gedaan) In dit stuk specificeert hij toch echt verschillende spieren en legt hun werking uit. Dat is toch het hele punt van dit topic, Q? Onderbouwing? Don't miss an opportunity when it slaps you in the face.

[quote="jessy schreef:

Quote van een ander forum, over waarom lossigheid in de rug:

Citaat:
If you'll look in the January Inner Horseman, I show you the muscles that Baucher speaks of that are the"antagonists for vertical flexion of the neck." It happens to be the case that the rhomboideus and trapezius muscles, located above the vertebral chain, have far more mechanical leverage than their antagonists the longus colli and scalenus muscles located below the vertebral chain. And yet it is these weaker, less-advantageously situated muscles which act to raise the base of the neck. Therefore, it is of crucial importance for us to find a way to "switch off" any contraction in the dorsal muscles, because if the horse has any contraction there, the base of the neck will inevitably be driven downward instead of raised up to support the beautiful arching of the neck.

Hier gaat het dus om de ontspanning van de rug en daarmee samenhangend het aanspannen van de abdominale spieren (zoveel fysiologie heeft iedere bioloog toch wel gehad?)

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:27

Magique schreef:

Je ziet ook op de foto's dat er geen sprake is van dwang of iets dergelijks.
Ik zal Jacobien wel even pb en of zij nog een toelichting wilt geven, omdat zij die foto's eerder had gepost.

Ik denk nog steeds dat veel mensen verschillende definities hebben van DLR..
Ik heb deze manier van rijden geleerd van Solange en dat heb ik leren inpassen in mijn manier van rijden met Oby .Ik heb enorm veel van haar geleerd over het hoe en waarom over de rug rijden via DLR, en ik ben daar heel blij om dat ik deze weg ben ingeslagen!
Want ik merk is dat Oby er veel losser van is geworden en dat is nooit met dwang gegaan!
Hij kan altijd omhoog gaan met zijn hoofd!
Ik wissel juist veel af in hoofd-hals houdingen. te lang in één houding is nooit goed, zowel klassiek als LDR. Alleen is een snel, goed doortredend achterbeen van belang bij het rijden van DLR!

Ik sluit me ook bij Tyrza aan, dat het ook niet voor ieder paard een juiste manier van rijden is.
Iedereen moet voor zich zelf uitmaken wat het beste is voor zijn of haar paard.

succes verder met de discussie!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 13:35

Nou daar ben ik al weer Haha! .
Geen nieuwe info dus, want dat was inderdaad gewoon een van de vele stukken op de Theresa site.
Solange zegt dus, dat de onderlijn ("buikspieren") vooral getraint worden door het snelle reageren van de achterbenen. Dat de diep & rond houding nodig is om alle gewrichten maximaal te laten werken en daarmee de spieren maximaal te belasten. Daarbij ook dat het tijdenlang rijden in het "wedstrijd model" (opgericht met neus vóór de loodlijn) spanningen en verkrampingen kan veroorzaken. Het is ook duidelijk dat dit laatste goed op te lossen is met voorwaarts neerwaarts (neus ook vóór de loodlijn) rijden en instellen op verschillende hoogtes. Wij waren het al langer eens dat het rijden in één starre houding nooit goed kan zijn.

Aangenomen dat jij de rest van de site ook hebt gelezen, Magique:
Wat vind je van de redenaties van Theresa hieromtrent?
Het belangrijkste is dus dat die achterbenen snel werken wat de buikspieren traint en dat de gewrichten maximaal belast worden. Nog altijd zie ik, net als Theresa, niet, hoe die extra nekbuiging het meer belasten van die achterhand gewrichten bewerkstelligt (meer dan met de neus vóór de loodlijn dus).

Verder staat er nog een quote in van Sjef:
Sjef schreef:
The method is so to say developed for the modern hot-blooded sensitive type of horses, because these horses must be ridden with the head and not with force or extreme pressure. "That's why this method is not only horse-friendly, but also lady-friendly," adds Janssens life partner Anky van grunsven. "A woman can never educate and show a horse in top sport with force and violence. On the contrary, sha must always feel the horse and ride with minimal exertion. That's what our work accomplishes."

Dit geeft de indruk dat klassiek rijden niet met het koppie maar met "force or extreme pressure" zou gebeuren. Dat vind ik niet een opmerking die getuigt van erg veel begrip van de klassieke dressuur. Denk je nou echt dat die kleine mannetjes van de spaanse rijschool (om die maar even als voorbeeld te nemen) het met kracht kunnen winnen van die Lipizzaner hengsten??? No way.
Lees bijvoorbeeld eens de biography van Podhajsky (ervaren wedstrijdruiter (multi disciplinair) met legeropleiding (cavalerie) die lange tijd leider van de spaanse rijschool was) "Meine Lehrmeister die Pferde" en ontdek dat je met gebruik van kracht niet ver komt. Rijden doe je met je hoofd en met lichaamsbeheersing.

Ook wordt er eerder in het stuk gerefereerd aan paarden die extreem moeilijk aan de teugel te rijden zijn en altijd met de kop in de lucht blijven lopen (wat uiteraard controle onmogelijk maakt). Met LDR zijn deze paarden dan wel te bewerken: Het hoofd wordt zo diep ingesteld dat het het paard niet lukt om zomaar zijn hoofd weer de lucht in te krijgen. Ik kan het niet helpen dat ik in dit voorbeeld de analogie zie met het gebruiken van een slofteugel. In dit geval is de LDR wèl een dwangmethode (net als de slof) die de ruiter controle geeft. Zodra het hoofd zo diep gesteld is, is er niet veel kracht nodig om 'm daar te houden. (ik zeg dus niet dat dit altijd zo gebruikt wordt, maar ik denk wel dat veel mensen het op deze manier benutten, bij gebrek aan kunde om het probleem anders op te lossen).
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 11-05-04 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 13:43

jessy schreef:
Citaat:
If you'll look in the January Inner Horseman, I show you the muscles that Baucher speaks of that are the"antagonists for vertical flexion of the neck." It happens to be the case that the rhomboideus and trapezius muscles, located above the vertebral chain, have far more mechanical leverage than their antagonists the longus colli and scalenus muscles located below the vertebral chain. And yet it is these weaker, less-advantageously situated muscles which act to raise the base of the neck. Therefore, it is of crucial importance for us to find a way to "switch off" any contraction in the dorsal muscles, because if the horse has any contraction there, the base of the neck will inevitably be driven downward instead of raised up to support the beautiful arching of the neck.

Hier gaat het dus om de ontspanning van de rug en daarmee samenhangend het aanspannen van de abdominale spieren (zoveel fysiologie heeft iedere bioloog toch wel gehad?)

Kan je wat duidelijker uitleggen waar die spieren allemaal zitten? Medische biologie met latijnse namen voor spieren heb ik nooit gehad, dus dat leest wat lastig (en ik vermoed dat ik niet de enige ben met dat probleem).
Ja: Ontspanning van de rug is belangrijk
Ja: Buikspieren zijn bij het paard nodig voor het ondertredend achterbeen en dit laat het kruis zakken en rondt de rug.

Wat ik daarin mis is de uitleg waarom de LDR instelling die extra rugronding zou verzorgen. Met voorwaarts neerwaarts heb je naar mijn mening hetzelfde effect. Die extra 'knik' die de neus (zwaar) achter de loodlijn haalt, heeft volgens mij na de schoft geen invloed op de rug.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:05

Q, spreek je jezelf niet een beetje tegen?

QQQQ schreef:
Denk je nou echt dat die kleine mannetjes van de spaanse rijschool (om die maar even als voorbeeld te nemen) het met kracht kunnen winnen van die Lipizzaner hengsten??? No way.

Ben ik met je eens, op kracht wint een mens het nooit van een paard.

En dan:
Citaat:
Zodra het hoofd zo diep gesteld is, is er niet veel kracht nodig om 'm daar te houden.

Voor LDR geldt net zo goed dat je het niet op kracht wint hoor, als een paard per se de kop in de lucht wil houden, doet ie dat ook. Correct LDR-rijden is net zo min op kracht gebaseerd als "klassiek", dat geeft Jacobien in haar post ook al aan.