Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:11

Ach meisje dat is schrikken. Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:37

Ach Kim, wat rot dat hij zo ziek is! En wat een moeilijke keuzes waar je voor staat. Ik wil je graag veel sterkte wensen. Vertrouw op je eigen gevoel. Jij kent hem het beste, dus jij kunt het beste inschatten waar de grens ligt. Geen hem een knuffel van me. Ik hoop dat hij wat is opgeknapt inmiddels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:52

jansje73 schreef:
Als Oreo nog goede tanden heeft en zijn voer nog heel goed kan eten dan zal ik als ik TS was een het paard op merrie brokken te gaan zetten. Hier worden ze ook dikker van.

Kim, mocht je overwegen dit advies op te volgen, overleg het dan eerst even met je dierenarts. Je paard staat al met dikke benen. Voer wat bol staat van de eiwitten, zoals merriebrok, kan dat verergeren. Misschien geef je hem dan precies wat hij juist niet moet hebben. Daar wilde ik je nog even voor waarschuwen.

Nogmaals sterkte en beterschap voor Oreo.

En Danique, lief dat je haar die fotoshoot aanbiedt....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:05

safina schreef:
jansje73 schreef:
Als Oreo nog goede tanden heeft en zijn voer nog heel goed kan eten dan zal ik als ik TS was een het paard op merrie brokken te gaan zetten. Hier worden ze ook dikker van.

Kim, mocht je overwegen dit advies op te volgen, overleg het dan eerst even met je dierenarts. Je paard staat al met dikke benen. Voer wat bol staat van de eiwitten, zoals merriebrok, kan dat verergeren. Misschien geef je hem dan precies wat hij juist niet moet hebben. Daar wilde ik je nog even voor waarschuwen.

Dat eiwitten in voer verslechtering geven is helemaal niet zeker. Ik heb zelf namelijk een lymfeafwijking en houd dus veel eiwitten vast en moet juist ook meer eiwitten eten :o Beweging is voor vocht het beste, niet jagen maar rustige beweging zoals wat stappen.

Sterkte TS!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:12

Jansje, bedankt. Ik hou iedereen wel een beetje op de hoogte, maar niet meer van alles inderdaad. Ik wilde het liefst nog tot het einde weideseizoen. Maar als hij vaker dit soort dingen krijgt, wil ik dat hem ook niet aandoen.
Danique, dank je. Ik zal het mijn vader zo vragen, en je een pb'tje sturen.
Faruba, dank je. Dat ga ik zeker doen.
De rest, bedankt voor de sterktewensingen. (of hoe je het ook zegt)

Hij staat nu lekker op een hele grote wei. Nu wel in zijn eentje. Zodat hij kan bewegen als hij wil. Ik had samen met mijn verzorgster cakejes gebakken, en hij vond het gelukkig heel lekker. Helaas wilde hij het medicijn niet eten, dus nu gaan we kijken of hij het wel met muesli wil eten. Verder was zijn temperatuur wel weer gedaald tot 36 graden, en kon hij weer beter op het been staan. Dus de antibiotica heeft gelukkig wel zijn werk gedaan.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:14

Anders appelmoes proberen of in een holle appel

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:14

Dat idee hadden we ook al. We gaan eerst kijken of hij het met muesli wil eten, en anders in de appelmoes inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:16

Misschien kan je het medicijn in de cakejes doen! Was het gezellig, samen bakken? :)
Laat maar weten, ik hoor het wel!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:17

Sterkte, het enige wat ik je nog kan adviseren is om seniorenslobber te gaan voeren. Dat was bij ons het enige wat hielp op een oudje op gewicht te houden. 2 scheppen luzerne is ongeveer een halve kilo en dat zet geen zode aan de dijk.

medicijnen doe ik ook altijd door de seniorenslobber.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:28

Danique, dat is ook wel een goed idee ja. Dat wordt denk ik het laatste redmiddel haha. Het bakken was ook heel gezellig! Lief dat je het vraagt! Ik weet niet of een van mijn ouders nu thuis is, maar zo niet, vraag ik ze als ze thuis zijn.
damian, dat ga ik pas doen als de luzerne op is. Anders komt er heel veel in een keer, en dat is nu ook niet zo goed voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:40

Rustig aan hoor meid, komt goed! :j

Ik denk dat hij zo'n lekker cakeje echt niet kan weerstaan als je de onderkant uitholt. Dat heeft hij nooit door! :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:47

Blijft het toch nog altijd jammer vinden dat je niet op cushing hebt laten testen.
Want verminderde weerstand en sneller last van ontstekingen is ook een kenmerk daarvan.
En zolang je dan niet dat medicijn er tegen geeft, kun je geven wat je wilt, maar zal je niet van het hoofdprobleem afkomen. Maar goed, die keus is aan jou (of je vader) en jullie vonden het onderzoek helaas te duur.

Als je wat appelazijn door het voer doet, eten ze vaak hun medicijnen wel op.
Antibiotica is over het algemeen smaakloos en eten ze zo door wat geweekt voer heen.

En tja, kom ik toch weer aan met die maisolie ... die stikt van de omega 6 wat juist ontstekingen kan bevorderen als je er geen omega 3 bij geeft, dus weet niet, maar ik zou daar toch ook mee gaan opletten. Mijn mening.

Echinacea is trouwens een goed middel (homeopatisch) voor verhogen van de weerstand.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:57

Danique, dank je! Helaas zijn de cakejes die we nu gemaakt hebben al bijna op :')
We vonden ze zelf ook erg lekker :') :')
Isapaardje, ik ben ook niet meer van plan om te testen op cushing. Oh ja, dat is ook wel een slim idee.
Als de dierenarts zegt dat het goed is, denk ik dat die daar wel genoeg vanaf weet.
Ik ga later misschien nog naar dat middel kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:32

MarjanB schreef:
safina schreef:

Dat eiwitten in voer verslechtering geven is helemaal niet zeker. Ik heb zelf namelijk een lymfeafwijking en houd dus veel eiwitten vast en moet juist ook meer eiwitten eten :o Beweging is voor vocht het beste, niet jagen maar rustige beweging zoals wat stappen.

Sterkte TS!

Dat is ook niet zeker. Maar eiwitrijk voer kan een oorzaak zijn van dikke benen bij paarden. Dit paard heeft al dikke benen wegens een hartafwijking. Dus vandaar mijn advies om het eerst met de dierenarts te overleggen. Zo te lezen kan hij niet zoveel meer hebben. Dan moet je er niet zomaar ondoordacht iets in gooien.

Bovendien: Wat de dierenarts nu heeft geadviseerd is een vetrijk dieet. Geen eiwitrijk dieet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:36

Paard heeft aan het bloedonderzoek te zien idd voldoende eiwitten, dus die zou ik niet extra gaan voederen.

Mss sluimerde die ziekte al een tijdje? Je kon aan de bloedwaarden (eosinofielen) al zien dat ie een reactie deed op iets (ik dacht bloedworm, maar kan ook die ontsteking geweest zijn). Wie weet knapt ie na de behandeling wel enorm op, en is het nog helemaal niet einde verhaal? Want een bacteriële infectie kan ook veel van je voedingsstoffen opvreten, heb het dit voorjaar gezien bij mijn pa, die maar liefst 20 kg kwijt was door paar ziekenhuisinfecties. Hij kon niet meer op zijn benen staan, viel om de haverklap flauw. En hij heeft ook een lekkende hartklep. Maar nu ie hersteld is, voelt ie zich weer kiplekker: uitstappen maken, uren in de tuin werken, fietsen... OK, een paard is geen mens, maar ik wil maar zeggen: het kan allemaal met elkaar te maken hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:09

Ts is pas 15 he dus afhankelijk van haar ouders als het om testen gaat en zo.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:34

marleen_usar schreef:
Ts is pas 15 he dus afhankelijk van haar ouders als het om testen gaat en zo.

Weet ik, schreef ik ook.
Maar dan mag ik toch zeggen dat ik het jammer vind dat ze die 50 euro extra niet wilden uitgeven? Dan had je dat in ieder geval kunnen uitsluiten of geweten of deze ziekte niet een rol speelt bij wat er nu gaande is. Want anders is het ook zo jammer van alle supplementen, medicatie, ed als er sluimerend wat anders aan de hand is cq meespeelt (want cushingpaarden mogen niet allerlei medicatie hebben om wat te noemen, omdat ze daar juist nog zieker van worden ipv beter).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:42

Volgens mij is van juni tm oktober het testen gratis. dus je heb alleen consultkosten van de dierenarts.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:42

Oh wat rot dat hij nu zo'n grote terugval heeft.
Sterkte.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:01

hwn, dat zou echt geweldig zijn als dat het was, maar ik denk het niet. Maar ik ga gewoon hopen erop.
damian, daar heeft mijn dierenarts niks over gezegd, dus ik heb geen idee.
Bruintje, bedankt.

Mijn instructrice zei inderdaad ook al dat ze niet wist of het voor mij nog veilig is om erop te gaan zitten. Omdat ik dus geen echo heb gemaakt. Daar ga ik dus ook nog maar even over nadenken.
Het was trouwens best leuk, ik ging heb gisteren uit de wei halen (waar hij al de hele dag opstond) en toen hinnikte hij naar me. Dat was de eerste keer. Dat vond ik echt zo leuk!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:36

Voeren vind hij wel leuk natuurlijk

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:10

Nou, volgens mij wilde hij gewoon graag uit de wei. Want hij hinnikte naar wel meer mensen, maar het voelde toch heel leuk :') En op dat moment kreeg hij niet eens voer van mij haha.

Gisteren weer gekoeld en gestapt. Hij heeft een deel van de dag op de wei gestaan, en is daarna binnengehaald omdat het zo warm was. Vandaag ga ik weer even koelen en dan even grondwerk doen (gewoon wat volgen in stap, halthouden, en een pasje achterwaarts) omdat ik merk dat hij het stappen erg saai vindt, en het leuker vindt als hij wat kan doen. Dan doe ik het grondwerk denk ik gewoon tijdens het stappen op het harde. Het been was gister ook ietsje minder dik, dus dat gaat ook vooruit. Ook eet hij zijn medicijnen, en is zijn temperatuur weer gedaald naar 37.6 graden. Dus dat is gelukkig weer helemaal in orde. Morgen ga ik samen met mijn verzorgster naar Oreo. Zij mag dan bepalen wat we gaan doen, dus ik ben benieuwd.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:50

Goed idee, maar hou het zeker bij grondwerk én stappen. Niet teveel achterwaarts. Stappen en stoppen oefenen kan nooit kwaad.

Neem het van mij aan, hartproblemen met dit weer zijn niet evident. Lekker rustig aan doen ;)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 08:56

Doe ik zeker! Ik ga sowieso een paar keer per dag naar stal om hem af te sponzen.
Het grondwerk gister ging trouwens niet zo goed. Hij vond het gras wat interessanter haha.
Helaas ging hij twee keer wel ontzettend pijnlijk op mijn teen staan. Beetje jammer haha.
Vandaag ga ik zo al naar stal met mijn verzorgster. We gaan even een stukje lopen in het bos nu het nog iets koeler is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 11:20

Vandaag heb ik dus eventjes gewandeld in het bos met hem.
Eerst heb ik hem samen met mijn verzorgster afgesponst en afgespoten. We waren allebei toen ook helemaal nat :') :')
Daarna zijn we een stukje in het bos gaan lopen. Mijn verzorgster vroeg hem tussendoor ook nog een paar kunstjes. Gewoon een paar keer schudden op commando. Dat vond hij ook leuk.
Daarna zijn we weer teruggegaan en hebben we hem weer in de wei gezet.
Wat ik morgen ga doen ligt aan het weer.
Als het weer zo warm is, dan ga ik hem weer afsponsen en daarna weer even stappen in het bos.
Als het iets minder warm is, dan ga ik hem een kwartiertje stappen als ik erop zit.