Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:40

Ik mag toch hopen dat je in je travers en je appuyementen je aanleuning op beide teugels blijft controleren. Als je enkel je buitenteugel gebruikt breekt je paard behoorlijk af in zijn beweging.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:42

Je aanleuning wel ja...
Maar alleen de oefening... daar gebruik je toch vrijwel geen binnenteugel voor :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:43

Je rijdt alle oefeningen op 2 teugels mag ik hopen, anders is je paard behoorlijk scheef.

Binnenteugel vraagt stelling, buitenteugel controleert buitenschouder
binnenbeen maakt ruimte voor buiging, buitenbeen controleert achterhand en zorgt dat paard zijwaarts gaat. Gewichthulp geeft richting van de beweging aan

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:52

lor1_1984 schreef:
Nog z'n instructie:
Knoop er een slof om.
Paard had een paar dagen stil gestaan en was erg drammerig, heb dat opgelost door veel overgangen en figuren te rijden zodat ze moest opletten, later mocht ze als beloning een paar rondjes racen op standje kamikaze.
De tipgever was een stagiaire en ik heb haar in eerste instantie genegeerd en na de les uitgelegd waarom ik niet voor een slof kies en vervolgens m'n instructrice gevraagd of ik zo op de goede weg zat.

Dat krijg ik ook nog regelmatig te horen :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:52

Natuurlijk gebruik je in principe altijd 2 teugels, maar ik heb het idee dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel :).
(En je reageert behoorlijk belerend, wat ik als niet zo tof ervaar trouwens )

Je hebt altijd een hand die stelling vraagt. Maar bij een travers is de buitenteugel wel het belangrijkste.
Daarbij, uiteindelijk heb je je paard zo aan de hulpen dat zodra je de travers inzet en je met je buitenteugel gaat begrenzen en je voor de rest alle hulpen goed doet, je uiteindelijk die binnenteugel niet meer zo nodig hebt om je paard in stelling te laten kijken...
Dus ik snap wel dat de instructrice zegt dat je hem voornamelijk op de buitenteugel rijd...

Nou moet ik wel zeggen, dat als je begint met een nieuwe oefening, in dit geval de travers, je nog niet meteen zo ver bent dat je het met minimale gebruik van de binnenteugel af kan.

En ik vind dat dat ook niet het uitgangspunt van een instructrice moet zijn...
Maar... Ik snap b.v. De opmerking van Sizzle wel.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:26

M_D_H schreef:
Je hebt altijd een hand die stelling vraagt. Maar bij een travers is de buitenteugel wel het belangrijkste.
Daarbij, uiteindelijk heb je je paard zo aan de hulpen dat zodra je de travers inzet en je met je buitenteugel gaat begrenzen en je voor de rest alle hulpen goed doet, je uiteindelijk die binnenteugel niet meer zo nodig hebt om je paard in stelling te laten kijken...

Ik begrijp niet waarom je je binnenteugel niet nodig zou hebben en je buitenteugel wel.
Is het niet zo dat wanneer je je paard goed aan de hulpen hebt staan, je die buitenteugel ook niet meer nodig hebt om te begrenzen. Want je hebt toch al je binnen-buitenbeen en gewichtshulp om je paard mooi met lengtebuiding door de oefening te laten gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:30

crystallady schreef:
toen ik men paardje kocht ben ik gelijk begonnen met privé lessen. naar 2 weken begon men paardje me een beetje uit te proberen ( ik was die tijd best angstig op het paard) als ik wou aan draven of galopperen ging mevrouw naar het midden van de bak en ging ze stil staan. men instructrice zei me dat ik wss een paard had gekocht wat niet geschikt was voor bakwerk. en ik beter ook nie meer in de bak kon gaan rijden. ik moest er maar aan wennen dat men paard alleen buitenritten kan maken. 7 jarige merrie die niks mankeerde XD. dag later was ik het zat en pakte een keer door heb er daarna nooit meer last van gehad

oja paardje kleeft eerder erg aan de bakrand je moet gwn constant een boogje laten vallen in je binnen teugel en dan in 1 keer heel hard aan trekken dat ie een vlinke tik in zen mond krijgt dan leert hij het snel genoeg af

Hihi, geweldig! Dit noem ik pas echt slechte tips inderdaad!

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:45

Of als je in galop wou handen naarvoren en schoppjes geven :=

Of nog erger halthouden door alleen aan de teugels te trekken >;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:24

Abacab, mijn buitenteugel zorgt dat mijn paard niet te veel buiging neemt, de binnenteugel kan ik letterlijk even loslaten om over de hals te aaien. Net als tijdens een volte 10 meter.
De binnenteugel komt weer functioneel tijdens het Rechtstellen. Dus ik snap je instructrice heel goed.
Ik reed altijd 8en op mijn travers dus dat zat wel goed. Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar anders staat niet gelijk aan verkeerd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:27

Sizzle schreef:
Abacab, mijn buitenteugel zorgt dat mijn paard niet te veel buiging neemt, de binnenteugel kan ik letterlijk even loslaten om over de hals te aaien. Net als tijdens een volte 10 meter.
De binnenteugel komt weer functioneel tijdens het Rechtstellen. Dus ik snap je instructrice heel goed.
Ik reed altijd 8en op mijn travers dus dat zat wel goed. Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar anders staat niet gelijk aan verkeerd.

Dat bedoel ik dus...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:14

Vandaag nog een tip gehad van een instructrice die niet meer terug moet komen.
Het was springles, en ik ben een bange springer (geen bange ruiter, maar wel bang om in de sprong te vallen).

Paard springt iets te graag, en wordt heel enthousiast en nogal snel.
Onze bak is een buitenbak met een houten omheining van 1m20 hoog middenin de weien.

Paard gaat zo snel, instructrice reageert met de tip: parkeer het paard maar tegen de omheining (ik wist al dat dat eigenlijk wel eens mis zou kunnen lopen, maar voelde me zo onveilig dat ik het maar deed).
Paard dus naar de omheining gestuurd, paard springt vlot over de omheining de wei in, ik was niet echt mee maar ben gelukkig wel blijven zitten. Dat probeer ik dus nooit meer.

Instructrice had nog nooit een paard gezien dat over een houten omheining sprong, dan denk ik dat ze weinig ervaring heeft met echte springpaarden... Zelfs de haflinger durft uit de piste pringen bij het vrijwerken als hij het beu is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:02

Eeeeeh ja, dat is wel te verwachten bij een hoogte van 120cm

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:14

Gelukkig dat het goed is afgelopen.
Vroeger hadden wij op stal 1 hele grote bak (ter grootte van 2 bakken) en in het midden stonden van die witte dressuurhekjes(denk 50 cm hoog).
Die waren om het in 2 bakken te verdelen.
Er was toen een keer een open dag en waren er dus springwedstrijden.
Er is een tinker daar,die sprong dus over die hekjes,en liep over iemand heen.
Gelukkig heeft diegene alleen wat hoofdpijn eraan over gehouden.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:01

REMMEN!!!!! REMMEN REMMEN REMMEN REMMEN

haha na de eerste schrik van de instructrice heeft ze gelukkig wel uitgelegd HOE ik dat dan moest doen. Overigens lees ik heel veel tips die mensen op maneges hebben gekregen, n ik wil er toch even aan toevoegen dat ik al jaren op verschillende maneges rijd, en dat ik daar ook echt wel heel veel wél goede dingen geleerd heb

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:13

Ah ja, het bekende "remmen" heb ik naast "zitten" als klein meisje ook vaak mogen horen. :')

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:14

Heb gister een wedstrijd gehad, is mijn pony over de dressuurhekjes gelopen (nee niet gesprongen,hij liep ze gewoon over) :z

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:47

dat de instructrice aan mij vroeg * doet ie dat bij jou ook? * Ging over een paard van mij wat het dus goed deed.....ik dacht bij mijzelf, als ie dat bij mij ook deed hoefde ik toch geen les?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:00

Beetje onduidelijk ;)

Wat deed je paard dan??

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:05

Cardy schreef:
Allemaal in een rijtje rijden en tegelijk lichtrijden met de voorste. Dus ook al had je een groot/klein/snel/langzaam paard, iedereen Moest tegelijk in hetzelfde ritme lichtrijden :') .

Hahahaha deze vind ik best grappig

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:10

FjeLOVER schreef:
Beetje onduidelijk ;)

Wat deed je paard dan??

Ik weet het niet meer precies..is al 10 jaar geleden. Maar hij deed iig iets waar we naartoe aan het werken waren, wat mij nog niet lukte. Maar die opmerking en de manier waarop vergeet ik nooit meer :')

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:17

O oke :):)

Soms komen er echt vreemde dingen voorbij

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:35

Ja, maar deze instructrice was vooral fan van zichzelf :')

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:41

Kneden, kneden!! Links-rechts-links-recht, knijpen, kneden!!!! *dit is een citaat :') *

Daar ben ik ernstig allergisch voor, maar komt helaas nog veeeeels te veel voor; zagen, spelen, kneden, vragen, uitnodigen, etc..

En op de manege: 'Teugels in 1 hand, andersom draaien en slaan met die zweep'

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:52

Ja je komt het idd veel te veel tegen.. :(

Op mijn manege leer je eerst die achterkant te activeren.
maar toch zie je jammer genoeg nog dat links-rechts probleem,er wordt dan gelukkig gelijk wat van gezegd! :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:55

Erg he.. Je ziet ze soms gewoon nee schudden, die arme beestjes.. Maar vooral dat het door zo veel instructeurs wordt gebruikt.. Het enige wat je daarmee bereikt is dat het paard gaat wijken voor druk, maar verder?