Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
lor1_1984 schreef:Nog z'n instructie:
Knoop er een slof om.
Paard had een paar dagen stil gestaan en was erg drammerig, heb dat opgelost door veel overgangen en figuren te rijden zodat ze moest opletten, later mocht ze als beloning een paar rondjes racen op standje kamikaze.
De tipgever was een stagiaire en ik heb haar in eerste instantie genegeerd en na de les uitgelegd waarom ik niet voor een slof kies en vervolgens m'n instructrice gevraagd of ik zo op de goede weg zat.
M_D_H schreef:Je hebt altijd een hand die stelling vraagt. Maar bij een travers is de buitenteugel wel het belangrijkste.
Daarbij, uiteindelijk heb je je paard zo aan de hulpen dat zodra je de travers inzet en je met je buitenteugel gaat begrenzen en je voor de rest alle hulpen goed doet, je uiteindelijk die binnenteugel niet meer zo nodig hebt om je paard in stelling te laten kijken...
crystallady schreef:toen ik men paardje kocht ben ik gelijk begonnen met privé lessen. naar 2 weken begon men paardje me een beetje uit te proberen ( ik was die tijd best angstig op het paard) als ik wou aan draven of galopperen ging mevrouw naar het midden van de bak en ging ze stil staan. men instructrice zei me dat ik wss een paard had gekocht wat niet geschikt was voor bakwerk. en ik beter ook nie meer in de bak kon gaan rijden. ik moest er maar aan wennen dat men paard alleen buitenritten kan maken. 7 jarige merrie die niks mankeerde XD. dag later was ik het zat en pakte een keer door heb er daarna nooit meer last van gehad
oja paardje kleeft eerder erg aan de bakrand je moet gwn constant een boogje laten vallen in je binnen teugel en dan in 1 keer heel hard aan trekken dat ie een vlinke tik in zen mond krijgt dan leert hij het snel genoeg af
Sizzle schreef:Abacab, mijn buitenteugel zorgt dat mijn paard niet te veel buiging neemt, de binnenteugel kan ik letterlijk even loslaten om over de hals te aaien. Net als tijdens een volte 10 meter.
De binnenteugel komt weer functioneel tijdens het Rechtstellen. Dus ik snap je instructrice heel goed.
Ik reed altijd 8en op mijn travers dus dat zat wel goed. Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar anders staat niet gelijk aan verkeerd.