Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:16

Zou het niet kunnen dat de rennende paarden niet te zien zijn op het filmpje.....

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:41

WildWings schreef:
hwn schreef:
Maar wat bedoel je dat het probleem verder ligt? Denk je aan iets medisch? Want mij zou dit eigenlijk verwonderen, gezien de souplesse van zijn bokkesprongen.

Souplesse van bokkesprongen zegt helemaal NIETS daarover. Ik ken een paard wat de prachtigste en soepele bokkesprongen kon maken.. maar ook een heerlijke bosrit, met of zonder zadel en met of zonder bit rustig ontspannen en netjes kon lopen, pasje wijken, hindernisje meepakken, etc, etc. Die bleek naast artrose in de hals kissing spines in 9 (!) wervels te hebben. Oeps.

Maar gelukkig heeft heel bokt rontgenogen en weten ze dat het geen pijn is. Slof eromheen, zweep tussen de oren, flink in de mond trekken. Gekke sadistische trekjes hebben veel mensen hier, kicken jullie erop om een paard pijn te doen? Een andere reden kan ik me voor sommige debiele suggesties hier niet bedenken... Machtsvertoon, bah.

helemaal mee eens maar ik mag wel aannemen dat als een paard zich enige tijd zo gedraagt (wat in dit geval van toepassing is want het speelt al een hele tijd) er al een volledige medische check geweest is toch? ik neem aan dat bij het vertonen van dit gedrag zulke medische dingen allang uitgesloten zijn. en van trekken en meppen ben ik ook geen voorstander. vooral dat getrek is goed te zien op de filmpjes en zoals eerder gezegd is TS alleen maar bezig met blijven zitten en niet met rijden. alleen krijg ik helaas na een tijd volgen van dit topic niet het idee dat TS dit uit handen gaat geven aan een professional en nog steeds denkt dit zelf op te kunnen lossen terwijl het gedrag zich al zo lang voor doet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:21

Volgens mij is het verhaal als volgt:
mooi en gezond ogend paard steigert, bokt en piept er in toenemende mate tussenuit in specifieke situaties:
1 als er andere paarden bij zijn die druk doen
2 als het weer kouder wordt

Extra informatie: voeding betreft muesli, paard heeft ook weinig aandacht voor eigenaar tijdens grondwerk.

Dat geeft volgens mij een aantal opties (of een combinatie daarvan):
1 pijn
2 gedragsprobleem
3 teveel aan energie
4 rijkunstig probleem
TS geeft aan dat het paard regelmatig gecheckt wordt op fysieke ongemakken door professionals, ik neem aan dat dit klopt en dat deze kundig zijn. 1 valt dan dus af. Bovendien ziet de rijkunst er op de filmpjes goed uit, voor mij valt 4 dan ook af.

Blijven over optie 2 en 3 of een combinatie daarvan. Net als veel mensen zijn ook sommige paarden overgevoelig voor bepaalde voedingsmiddelen. Ook een gedragsprobleem kan aan de orde zijn, dit kan bijvoorbeeld zijn dat de verhouding beloning/ straf uit balans is. factoren 2 en 3 kunnen elkaar versterken, vandaar dat mijn eerste gedachte zou zijn: muesli eruit, meer ruwvoer erin en zien wat voor verandering dat brengt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:29

Sowieso die High Energy brok er uit gooien, dat is wel het laatste wat dit paard nodig heeft.

Dat iemand goed te paard blijft zitten (kan blijven zitten) vind ik nog geen criterium om ook goed paard te rijden. het paard doet dit niet DOOR de rennende paarden maar grijpt deze als een excuus aan om onder serieus werk uit te komen. Het paard doet het volgens de filmpjes ook in de springbak en op buitenrit.
Het is simpelweg niet onder controle, en veegt de vloer aan met de amazone.

Ik blijf er bij: zoek gedegen professionele instructie/begeleiding, haal subiet van dat voer af en zorg voor ruim voldoende buitenbeweging in paddock of wei.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:51

terpentijn schreef:
Dat iemand goed te paard blijft zitten (kan blijven zitten) vind ik nog geen criterium om ook goed paard te rijden. het paard doet dit niet DOOR de rennende paarden maar grijpt deze als een excuus aan om onder serieus werk uit te komen. Het paard doet het volgens de filmpjes ook in de springbak en op buitenrit.
Het is simpelweg niet onder controle, en veegt de vloer aan met de amazone.

Deels mee eens, op de filmpjes waar het paard gewoon netjes loopt (niet in dit topic) zie je dat TS zeer netjes rijdt (in elk geval heel veel netter dan heel veel mensen die dit soort problemen toch niet hebben).

Dat TS misschien niet ideaal reageert op dit gedrag is voor mij dus geen rijkunstig probleem maar een gedragsprobleem; gedrag aanleren of af kunnen leren is voor mij iets anders dan goed kunnen rijden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:05

TS kan goed blijven zitten, dat zie ik natuurlijk ook (maar dat kunnen cowboys en indianen ook) maar kan in rijkunstige zin het paard niet corrigeren, juist (in de zin van in de gewenste richting) sturen of leiding geven.
Het paard doet gewoon waar die zin in heeft, en ook nog wanneer die daar zin in heeft.
TS laat zich op die momenten maar een beetje meenemen in dat gedrag, en denkt "blijven zitten" dat is in mijn opinie geen paardrijden.

Het scheelt reuze DAT ze zo goed kan blijven zitten, maar het (ver)helpt niets aan het feit dat ze weinig te zeggen heeft over de luimen van het paard. TS moet kordaat optreden en het paard actief gaan rijden, ipv dat het paard haar meeneemt.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:43

dus dit paard is al volledig medisch gechecked (rontgen rug en hals) etc? ook neem ik aan dat gebit volledig is nagechecked? (wolfstandjes etc) ik zie hier nl iets niet geheel rijtechnisch,maar wellicht ben ik de enige?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:50

ik heb wel veel pagina's gelezen maar niet alles dus als je hier al op geantwoord hebt sorry daarvoor, maar bij zulk extreem gedrag wat hij dus al deed bij de eerste springruiter, zou ik hem echt geheel door de medische molen gooien voordat je er allerlei technieken op gaat toepassen! ik heb helaas al veel te veel van dit soort "gevallen" gezien tijdens mn thermografiewerk waarbij het werd toegeschreven aan gedrag, maar het helaas pas helemaal aan het einde van de rit toch gewoon op medisch probleem was terug te voeren, helaas kan je dan de dingen die je allemaal hebt geprobeerd niet meer terugdraaien..

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:36

Hoe gaat het er nu mee ?
Merk je er iets van dat je nu ander voer geeft ?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 08:11

Rwh op het laatste filmpje zie je wel degelijk paarden rennen als je goed kijkt. Al lijken de eerste bokjes neer uit ongemak voort te komen,

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:38

Ik heb het idee dat hij ook behoorlijk protesteert tegen het bit. Je zou een ander bit kunnen proberen. Ik zie dat je vrij hard trekt, niet gek hoor als hij er knijterhard vandoor gaat, maar ik heb het idee dat hij daar alleen maar vervelender van word.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:06

Misschien kan tp starter weer eens laten horen hoe het nu gaat ?
Ik hoop dat het nu wat beter gaat !

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:16

Ik heb echt respect voor jou zit, je lef en je doorzettingsvermogen.
Zelf was ik daar allang niet meer opgestapt, wat een grappenmaker heb jij onder je kont zeg :wow:

Ik ben benieuwd of je iets aan de tips hebt gehad en hoe het nu met jullie gaat.
Klopt het dat ik ergens las (heb van de week het topic doorgelezen, ben het even precies kwijt) dat hij apart staat zonder andere paarden? Als dat zo is zou ik daar eens mee beginnen om dat aan te passen. Ik ga verder geen tips geven in deze moeilijke situatie, wil je alleen heel veel succes wensen, ik hoop dat jij en je paard hieruit gaan komen en je een oplossing kunt vinden om weer fijn met je paard samen te werken.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:22

anne_bento schreef:
Ik heb echt respect voor jou zit, je lef en je doorzettingsvermogen.
Zelf was ik daar allang niet meer opgestapt, wat een grappenmaker heb jij onder je kont zeg :wow:

Ik ben benieuwd of je iets aan de tips hebt gehad en hoe het nu met jullie gaat.
Klopt het dat ik ergens las (heb van de week het topic doorgelezen, ben het even precies kwijt) dat hij apart staat zonder andere paarden? Als dat zo is zou ik daar eens mee beginnen om dat aan te passen. Ik ga verder geen tips geven in deze moeilijke situatie, wil je alleen heel veel succes wensen, ik hoop dat jij en je paard hieruit gaan komen en je een oplossing kunt vinden om weer fijn met je paard samen te werken.

Dat het paard apart staat klopt inderdaad, maar hij staat alleen omdat hij niet zo lief was voor zijn mede paardenvriendjes! Daarom willen de eigenaren het niet proberen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:00

Ik ben zo benieuwd hoe het er nu mee gaat!

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:05

Wow je blijft echt goed zitten! Mijn paard doet dit ook (wel in mindere mate) als ik haar niet eerst longeer voor het rijden. Met het longeren wordt ze helemaal gek en galoppeert en bokt/steigert ze voor 10 min lang als een gek door de longeerbak. En daarna is het goed. Pas inderdaad op dat je niet teveel energierijk voer geeft, het heeft bij mijn paard geholpen om vooral ruwvoer te voeren en 1kg muesli zonder suiker. Ook staat ze de hele dag buiten waardoor ze haar energie kwijt kan. Hopelijk gaat het nu al beter!

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:32

Wauw, van mij krijg je een staande ovatie, ik snap dat het nog gevaarlijk is ook maar ik heb ook wel erg gelachen, met name om die ettertjes in de wei die je van li naar re ziet schieten, alsof ze het er om doen !! := je paard wordt echt enorrrrrm aangesproken op zijn kudde gedrag, ik heb een bravertje maar in zulke omstandigheden vrees ik ook het ergste, ik hoop voor je dat het beter zal gaan !!! Moet wel veilig blijven meis, nogmaals je zit toppie, en lost het goed op naar omstandigheden !!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:05

het zou mij niet verbazen als het dier toch ergens pijn heeft. Hij is heel onrustig met zijn hoofd, blijft gek doen, ook al zijn de rennende paarden in de wei al lang weg. Hij weigert een aantal keren te springen... Doet ook in het parcour gek, daar zijn toch echt geen langs galloperende paarden.

Ik zou er niet gerust op zijn en zou hem toch eens grondig laten onderzoeken. Dit is geen kliergedrag imo...

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 22:36

Even een update;
Rijden gaat super momenteel!
Hij is een stuk rustiger door het andere voer, en ik ben hem een stuk strenger en consequenter aan het rijden.
Ook al weer gereden toen de paarden in de wei aan het klieren waren, we waren allebij zo geconcentreerd bezig dat ik het pas eigenlijk na 2 rondjes door had omdat paard er nauwelijks op reageerde.
Ook toen ze aan de fiets de paarden binnen haalde, en dus dravend met een stel paarden over de weg naast de bak kwamen denderen, kon ik gewoon doorrijden :) koste wel wat moeite maar het lukte!
Ben ook al weer het bos in geweest, hij was zo mak als een lammetje!

@max66; onrustig met zijn hoofd klopt; hij heeft headshaking..
Er staan paarden aan 2 kanten van de bak, die in de andere wei kan je op de filmpjes niet zien, dus wanneer de paarden in de ene wei niks doen, zijn ze in de andere wei nog wel aan het klieren.
Tuurlijk weigert hij een paar keer met springen. Het zijn filmpjes van 3 jaar lang, lijkt me logisch dat een paard een keer weigert wanneer hij niet helemaal uitkomt of iets spannends ziet..
In het parcours zijn wel paarden, vaak mogen er al 1 of 2 ruiters bij je in de ring, en die draven of galopperen dan ook.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:47

Dus het lag waarschijnlijk toch grotendeels aan de voeding. Goed dat je overgeschakeld bent en fijn dat het nu zoveel beter gaat. Veel plezier nog met je paardje :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:48

Goed bezig! +:)+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 23:31

Dat klinkt als super vooruitgang, top van je zeg!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:12

Super zeg!! Goed dus dat je van voer veranderd bent.
Ben benieuwd naar een filmpje!!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 07:42

Fijn dat het beter gaat!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:09

geweldige vooruitgang, geniet er van *\o/*