Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 13:42

Uiteraard geef ik ook niet de trainingsmethode waar we net een paar weken mee bezig zijn de schuld (of beter gezegd, ik sluit beslist niet uit dat 't daarvan komt, maar "schuld"' is hier niet van toepassing).
Misschien kan hij het allemaal niet aan, zo snel, hoe dan ook lijkt me toch dat er iets overbelast is geraakt (waardoor wellicht verstapping).
Als 't maar geen peesprobleem is.
Een hoefzweer is 't in elk geval beslist niet.

Ik ga straks nog even bij hem kijken, hoe het inmiddels gaat, intussen hou ik me maar aan jullie nuchtere gedachtengang vast, 't is gewoon dat hij nog nooit 1 stap onzuiver heeft gelopen, ltijd 24-7 in de wei heeft gestaan, op alle terreinen de meest bizarre capriolen bodemvast is aangegaan, en nu opeens dit...?
Zou dat opeens kortere lopen (met name achterbenen) dat dit seizoen ineens optrad er iets mee te maken hebben, denk ik dan? Nou heb ik er dit seizoen na mijn ziekte ellende ook pas 30 keer opgezeten (steeds om de dag), daar raakt een normaal gezond paard toch niet overbelast van?
Misschien van de training wel? Dan moeten we een tandje minder trainen, lijkt me.

Ik ga 't inderdaad dit weekeinde nog even aankijken.
Als hij weer op 't oog in orde loopt ga ik eerst maar eens een staprit buiten (lange lijnen) maken.

Het kan ook nog dat Jaopie denkt: Ja zeg, die Khavanna voor en Khavanna na, als je daar ook zo nodig op wil, FINE, maar dan haak ik effe af... hahaha.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:48

Hoe loopt die aan de longeerlijn? Loopt die erg kreupel?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:52

Een paard dat - ineens - zijn hoef op de punt van zijn teen plaatst, heeft - gelukkig - in 9 van de 10 gevallen heel erg last van een acute hoefzweer. Dus ik hoop maar voor je dat dat het nu ook is, zo klinkt het wel en dat kan echt van het ene op het andere moment optreden en heel acuut en pijnlijk zijn. Sterkte!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 13:59

Hij loopt helemaal niet kreupel, zoals je de tradionele wijze van kreupelheid zou hanteren.

Als hij gewoon doorstapt of draaft zie je niks (meer). Het is meer net alsof hij moeilijk "opstart" met met name de rechter achter kogel. Eenmaal in beweging zie je er niks meer aan, behalve een soort "'vertraging" in de ondervoet-beweging. Het lijkt alsof hij de rechter ondervoet (kogel) wat stijver en trager beweegt, het hele been op zich zwaait wel gewoon soepel door naar voren.

Joost mag het weten. Ik ga nu maar weer even naar hem toe, en ik verwacht dat hij nu weinig of niets vertoont, want hij zal al weer uren hebben gestaan en gelopen, met deze temperaturen (warm).

@fargo: ik zie je post net, dat deed hij alleen heel even de eerste dag dat ik het euvel opmerkte, daarna niet meer gezien, maar ik hou het in de gaten, kan ook een "'stille" hoefzweer zijn natuurlijk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 16:01

Net geweest, niks bijzonders te zien. Laten we hopen dat het iets onbeduidends is...Nu ga ik eten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:13

smakelijk...Fijn dat er niets te zien is. Lekker even afkijken hoe en wat. Wij verzwikken ook wel s wat. Hoop dat t zoiets is. Geef m maar een knuffie

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 12:19

Nou, ben weer in beter humeur, vanmorgen weer niks raars aan Jaopie te zien, hij kwam gewoon op me af en bij om z'n as laten draaien zag ik er niks meer aan, maar ben nog maar niet gaan rijden.

Wil morgen misschien eens proberen een rustig stapritje (buiten) met lange stukken te maken... jaaa, hahaha met Jaopie, die is nauwelijks in stap te houden,zeker na een paar dagen weidewandelen, maar goed. Longeren op de cirkel durf ik niet aan, die rondgaande draaibewegingen lijken me te belastend, straks maak ik weer iets erger.

Als zo'n 20 minuten stappen goed gaat zijn we al weer een stuk verder. Ieg maandag weer rust.

Ben nu wel met het huiswerk voor de training achterop geraakt, maar dat leg ik de instructeur wel uit, de 28ste.
Duimen dat 't verstapt is!
Maar... dat merken we gauw genoeg....nu weer ontopic:

Hoe gaat 't nu met Khava, ik tel de dagen nu echt af naar vrijdag ! Probeer je het nog 1 of 2 keer met bit, Marion?
Ik weet niet of die instructeur (Steef Geelen) ook bitloos en/of boomloos les wil geven, eigenlijk, zal eens navragen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 12:48

Oh fijn dat t beter gaat. Waarom zou die xat niet willen? Het is toch jouw paard. Als er een stuur en rem opzit is t toch goed

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 12:52

Weetikniet, geen idee, sommige instructeurs zijn er helemaal niet gecharmeerd van, maar dat lijkt me bij St. G. wel meevallen, gezien z'n manier van denken en lesgeven.

Ben benieuwd of Khava nog mee naar buiten gaat/is geweest voordat ik d'r kom halen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:19

Fijn dat het met Jaopie weer goed gaat, Steef zal er zeker geen punt van maken, je kan toch niet met een geblesseerd paard gaan rijden....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 14:31

Nee! De training is Jaopie denk ik nogal rauw op z'n dak gekomen, en (over)ijverig zoals ik 'm ken heeft ie zich waarschijnlijk overlopen. Sowieso neem ik 't wel met Steef op, misschien moet 't wat aangepast worden op Jaopie, mocht alles verkeerd gaan dan treed ik bij hem de 28ste gewoon met Calamity Khava aan.

Hoe is het nu met d'r, heb je nog eea met haar gedaan, vrijdag is het al zo ver!

Als ze weer hier is maak ik een nieuw topic aan voor het vervolg (de titel wordt anders zo misleidend).
Met foto's uiteraard....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:41

Goed hoor, gisteren weer lekker gereden, straks ga ik het boomloze zadel uitproberen :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 14:53

Spannend! Ben benieuwd hoe ze daarop reageert. Laat je 't weten?

Hier in de buurt zitten ze allemaal te mieren of ze d'r op mogen rijden als ze beleerd en weer terug is.
Dacht het niet, eerst zelf weten wat ik aan d'r heb! En ik vind haar zelf veel te leuk (misschien niet meer als ik er op gezeten heb, woehahaha).

Zo iets vragen ze nou nooit over Jaopie (vinden ze zeker te groot).

Ben ook bere-benieuwd hoe de hereniging tussen die twee zal gaan (zal camera in aanslag hebben).

Maar eerst nog maar eens op naar vrijdag met die camera!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:55

Goh raar he... Na jouverhalen over Jaopie kan ik me er wel iets bij voorstellen ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:01

hmm, ik geloof dat cc maar een bbqwtje moet plannen want ik wil ook weten waar mn zadel heengaat haha enne dan heb je publiek Terpentijn. fluitfluitfluitfluit haha Ik neem wel wat vlees mee enzo

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:16

Mooi dat het alweer beter gaat met Joapie.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 09:10

Is Khava inmiddels met het bareback zadel gereden, en hoe ging dat?!?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 15:30

Zijn jullie allemaal op trektocht of zo....? Het blijft angstig stil hiero....

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:32

Was het maar zo, familieuitje haha!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:34

Tja soms heb ik ook wat anders te doen hihi.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:37

Ik weet eigenlijk nooit wat ik moet reageren :o

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 01:12

Ahh, ja, ik ben ook niet zo'n prater, normaal gesproken.

Ben wel erg blij dat het met Jaopie lijkt mee te vallen (en vind je topic over de lessen bij Stef Geelen ook erg interessant en leuk.)

Ben vooral ook erg nieuwsgiering hoe de hernieuwde kennismaking met de 'opgegroeide' Khavanna zal gaan: hoe je haar vindt rijden, maar ook hoe 't tussen haar en Jaopie zal verlopen. Wederzijds blij of moet Khava wennen aan zoveel minder heren om zich heen? Wie weet, vindt Jaopie haar ineens verdacht ruiken? Kan natuurlijk ook. Dat is juist ook het leuke, dat je (in ieder geval ik niet) niet kunt voorspellen wat er zal gaan gebeuren. Hetgeen net zo geldt voor hoe het zal gaan met de 'ruiterij' - ander paard, andere bewegingen, ander zadel, andere rijstijl - ook interessant om daar het verloop van te volgen :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 09:43

Zo net Jaopie weer gereden in de buitenbak: ging prima, hij was erg energiek, niets meer te merken van
die voet/kogel, toch maar niet te veel draaien gemaakt, vnl. lange lijnen en overgangen.
Alleen stappen ging echt niet met hem, daarvoor was-ie veel te werklustig, dan krijg je alleen maar opgekropt aandribbelen, maar een paar grote voltes in draf en de lange stukken galop (en de korte stukken draf) ging allemaal. Mooi ondergekomen van achteren in de galop.

Nu regent 't hier pijpestelen, dus net voor de regen uitgereden (half uurtje, daarna zonder zadel uitgestapt een naar weide gebracht).

Morgen weer op rust in de wei, overmorgen weer in 't zadel. Gelukkig dus weer back on track!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:07

Hee fijn hoor. Ja raar weer, zo plenst t mega en zo schijnt t zonnetje weer. Naja, hoort bij de herfst zeggen we dan

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 15:46

CC hoe gaat het nou met Khava? Over 4 dagen sta ik al voor je neus.
Wil ze straks niet meer mee naar huis.... (fotootje van Jaopie voor d'r meenemen dan maar?)