Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:50

Moll schreef:
cherie78 schreef:

Het paard hoeft helemaal niet ergens tegen aan te leunen :)
In de klassieke dressuur is het streven om het paard onder het zadel zo te laten bewegen als het in vrijheid ook kan.
In vrijheid "leunt" een paard dan ook nergens tegenaan.

Ik heb liever een paard wat volledig op eigen benen loopt ;)

In de post van jou naar Dinkeygirl toe en van Dinkeygirl zelf, lees ik weer over de "weerstandbiedende" hand.
De "weerstandbiedende" hand is een correctie-middel en niet iets wat bij de opleiding van een "onbedorven" paard hoort.

ohhh???? hoe doe jij dat dan?

Hoe doe ik wat??????

Want jouw vraag begrijp ik echt niet.

Even een "kleine" uitleg uit R&R deel 1

"De zachte hand is de ideaalvorm bij een goed afgericht paard, dat nooit geleerd heeft niet-nageeflijk te zijn, dat dus iin nageeflijkheid is afgericht.
Maar de praktijk van de meeste paardrijders is anders.
Zij hebben die ideaalvorm van een goed afgericht paard nooit ervaren.
Zij kopen een paard dat tegen de hand is afgericht of richten het zelf als zodanig af"

Dit laatste is ook de reden dat er heel veel paarden met een opgezette oorspeekselklier lopen.

Simpelman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:02

Weet je dat ook weer Moll

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:26

Simpelman schreef:
Weet je dat ook weer Moll

Ik denk dat moll dit heel goed weet (als hij tenminste "klassiek" opgeleid is)
Daarom snap ik ook niet, dat moll het niet snapt -O-
Dat zal hij dan vast nog wel uitleggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:56

DinkeyGirl schreef:
Ik bied geen weerstand in de zin van tegenhouden maar ik maak wel contact. Daarom staat weerstand tussen aanhalingstekens, want zonder dit contact zouden de teugels slap hangen. Ik wil ook dat mijn paard op zn eigen benen loopt, maar in vrijheid loopt hij ook niet met een ruiter op de rug met zn rug gelift zn buikspieren aangespannen en een verplaatsing van zn gewicht op de achterhand.

Ik ben helemaal voor licht contact, sterker nog ik krijg vaak commentaar dat mijn contact te licht zou zijn. Maar ik voel mijn paard en hij voelt mij, we voeren 'gespekken' samen op die manier. Dus daarom vind ik aanleuning iets wat niet alleen van het paard uitkomt. Het paard moet mij opzoeken maar ik moet dit ook beatwoorden. Maar dat is gewoon mijn persoonlijke en bescheiden mening :D

Ik vind dat je een hele goede persoonlijke bescheiden mening hebt :D . En het ook goed verwoord. Een weerstand biedende hand betekent niet dat je moet gaan trekken, maar betekent gewoon "tot- hier-en-niet=verder". Bestaat gewoon niet dat je een paard met ruiter op de rug (zonder ruiter trouwens ook niet) getraind krijgt, rug gelift en buikspieren aangespannen, zonder die grens aan de voorkant.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:09

Citaat:
Bestaat gewoon niet dat je een paard met ruiter op de rug (zonder ruiter trouwens ook niet) getraind krijgt, rug gelift en buikspieren aangespannen, zonder die grens aan de voorkant.

Heb je ooit al eens geprobeerd om met zit/been een paard te begrenzen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:25

Volgens mij hadden we het hier het trainen van een over een jong "onbedorven" paard en niet over het eindplaatje.

Jij bent nu echt bij uitstek iemand van wie ik nou eens een rij-filmpje zou willen zien met een jong "onbedorven" paard. (Mag ook met een ouder paard, uberhaupt met een paard :+ )

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:34

Citaat:
Bestaat gewoon niet dat je een paard met ruiter op de rug (zonder ruiter trouwens ook niet) getraind krijgt, rug gelift en buikspieren aangespannen, zonder die grens aan de voorkant.

heb een tijdje western gereden, en met de jonge paarden (dus nog op een gewoon trensje gereden) moesten we weerstand geven tot ze hun hoofd in de goede houding hadden, en dan de teugels laten vieren. Mss is het daardoor dat ik nog altijd naar dat losse contact wil, dressuur is mss gewoon mijn ding niet. Volgend jaar word ik 40, hopelijk weet ik tegen dan wat ik eigenlijk wil. :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:58

cherie78 schreef:
Moll schreef:

ohhh???? hoe doe jij dat dan?

Hoe doe ik wat??????

Want jouw vraag begrijp ik echt niet.

Even een "kleine" uitleg uit R&R deel 1

"De zachte hand is de ideaalvorm bij een goed afgericht paard, dat nooit geleerd heeft niet-nageeflijk te zijn, dat dus iin nageeflijkheid is afgericht.
Maar de praktijk van de meeste paardrijders is anders.
Zij hebben die ideaalvorm van een goed afgericht paard nooit ervaren.
Zij kopen een paard dat tegen de hand is afgericht of richten het zelf als zodanig af"

Dit laatste is ook de reden dat er heel veel paarden met een opgezette oorspeekselklier lopen.

wie heeft jou geleerd dat de weerstand biedende handdan straf moet zijn, en met straf bedoel ik hard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:56

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:35

DinkeyGirl schreef:
Ik bied geen weerstand in de zin van tegenhouden maar ik maak wel contact. Daarom staat weerstand tussen aanhalingstekens, want zonder dit contact zouden de teugels slap hangen. Ik wil ook dat mijn paard op zn eigen benen loopt, maar in vrijheid loopt hij ook niet met een ruiter op de rug met zn rug gelift zn buikspieren aangespannen en een verplaatsing van zn gewicht op de achterhand.

Ik ben helemaal voor licht contact, sterker nog ik krijg vaak commentaar dat mijn contact te licht zou zijn. Maar ik voel mijn paard en hij voelt mij, we voeren 'gespekken' samen op die manier. Dus daarom vind ik aanleuning iets wat niet alleen van het paard uitkomt. Het paard moet mij opzoeken maar ik moet dit ook beatwoorden. Maar dat is gewoon mijn persoonlijke en bescheiden mening :D

Wanneer de hand "begrenst", dat wil zeggen ergens geplaatst is, niet rigide, maar in de beweging zal het paard na het nageven hier aanleuning op nemen.
De ruiter "ontvangt" dan het paard.

Wanneer de hand de mond volgt naar achteren om "contact te onderhouden" kan het paard geen aanleuning meer nemen, het loopt dan in de krul, het is bij de kop gepakt.

Een paard dat correct in nageeflijkheid naar aanleuning wordt gereden heeft de vrijheid zich daar aan te onttrekken.
Het nemen van aanleuning komt van het paard uit. Het geeft zich edelmoedig over aan zijn ruiter.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:06

@Simpelman, dus je bedoelt dat je vaak paarden hebt die "achter de teugel kruipen", en dat ze daar ook blijven omdat de ruiter ook in die situatie weer contact zoekt, en ze daardoor belemmerd worden om weer in een correcte hoofdpositie te gaan lopen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:49

hwn schreef:
@Simpelman, dus je bedoelt dat je vaak paarden hebt die "achter de teugel kruipen", en dat ze daar ook blijven omdat de ruiter ook in die situatie weer contact zoekt, en ze daardoor belemmerd worden om weer in een correcte hoofdpositie te gaan lopen?

Exact.
Een heel veel voorkomende situatie als je om je heen kijkt en de meest voorkomende oorzaak van alle ellende.
Het komt doordat veel mensen hun paard voortdurend onder controle willen hebben met hun handen.
Ze kennen kennelijk het "losgelaten" en het "voorwaarts zijn" van het paard niet.
Ze houden daarom in feite hun paard voortdurend terug, tegen de teugel, achter de teugel.
Niet aan de teugel, dat komt voort vanuit de aanleuning van het paard.

Zij hebben geen vertrouwen in hun paard en hun paard niet in hen.
Er is geen verbond. Voor een verbond moet je vertrouwen hebben in elkaar. Geven.

Omdat de ellende uit bovenstaande alom zichtbaar is is er een andere groep mensen die er voor kiest om dan maar geen teugel contact meer te nemen.
Zij proberen met doorhangende teugels het paard "aan de zit" te rijden.
Het gevolg is een onvermijdelijk verlies van impuls en tact.

Bovenstaande is beide niet nodig als je de werking van de weerstand biedende hand die nageeft nadat het paard nageeft hebt doorgrond.
Het rijden wordt dan licht, harmonieus, verheven, er is een verbond waarin het paard uit eigen initiatief contact neemt met de hand van de ruiter en zich daar door laat leiden.
Hier is geen sprake meer van druk, dwang of ongenoegen voor het paard.
Een paard volgt van nature als vanzelfsprekend en bijna blindelings zijn kudde genoten/koppelgenoot.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:07

Citaat:
Omdat de ellende uit bovenstaande alom zichtbaar is is er een andere groep mensen die er voor kiest om dan maar geen teugel contact meer te nemen.

Dit vind ik eigenlijk de grootste kul.
Eén van de belangrijkste voorwaarden voor "goed" paardrijden is dat een paard voorwaarts gaat op ieder verzoek van de ruiter op welk moment ook.

Tact-verlies?? Vreemd een paard in vrijheid heeft ook geen tact-verlies.

Citaat:
Bovenstaande is beide niet nodig als je de werking van de weerstand biedende hand die nageeft nadat het paard nageeft hebt doorgrond.

Wederom kul.
Waarom geeft een paard niet na? Als de voorwaarden goed zijn, geeft een paard altijd na.
Dus de weerstandbiedende hand om het paard WEER na te laten geven is dan inderdaad een correctie-middel.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:10

Moll schreef:
wie heeft jou geleerd dat de weerstand biedende handdan straf moet zijn, en met straf bedoel ik hard.

Ik heb het nog niet eens gehad over "straf" of "hard".

Ik had het over een correctie-middel :j een correctie-middel kan in allerlei gradatie's.
Maar het blijft zoals het woord al zegt; een CORRECTIE.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:32

cherie78 schreef:
Wederom kul.
Waarom geeft een paard niet na? Als de voorwaarden goed zijn, geeft een paard altijd na.
Dus de weerstandbiedende hand om het paard WEER na te laten geven is dan inderdaad een correctie-middel.

Je hebt kennelijk geen benul van waar je over praat.

Het nageven is bedoeld om het paard de bovenlijn te doen ontspannen, niet om het van het bit af te krijgen zoals we tegenwoordig ook veel zien en waar het naar lijkt jij een voorstander van bent.
Het paard telkens opnieuw vragen de bovenlijn te ontspannen is noodzakelijk omdat wanneer we het paard voorwaarts drijven het om de voorhand te op te kunnen lichten om die, incl. het ruitergewicht, in de beweging, naar voren te bewegen, de bovenlijn zal aanspannen, waardoor de beweging vlak wordt en de pas langer.

We vragen het paard in het voorwaarts gaan met het nageven om de bovenlijn los te laten, relatief bol te maken, en doordoor de pas meer verheven/verend te maken.
Dit heeft, is gebleken, een aanzienlijk positief effect op de vermindering van de slijtage aan de voorhand van het paard die onnatuurlijk belast is door het ruitergewicht.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:43

respect voor je gedul Simpelman! _/-\o_ _/-\o_

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:44

Ik zit nog niet in de fase dat mijn paard niet op de voorhand loopt, dus ik probeer nog geen vaste mening te vormen.

Ik denk dat er ook wel onderscheid zit tussen de fases van africhting: een paard kan netjes tactmatig en voorwaarts-neerwaarts lopen zonder teugelcontact, zie je ook bij bijv. Anja Beran. Ik zie ook met mijn merrie dat ze juist eerder nageeft als ik de teugels meer laat vieren, al rij ik altijd met weinig teugeldruk. Helaas heb ik een onstabiele hand (dankzij filmpjes ben ik me hier nu gelukkig van bewust, probleem echter nog niet opgelost natuurlijk), dus wss hindert mijn contact haar.

Een paard laten "zitten", lijkt me wel moeilijker (maar niet onmogelijk) zonder teugelcontact. Een spaans paard zie ik dit bijvoorbeeld wel makkelijker doen dan een warmbloed.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:47

cherie78 schreef:
Citaat:

Dit vind ik eigenlijk de grootste kul.
Eén van de belangrijkste voorwaarden voor "goed" paardrijden is dat een paard voorwaarts gaat op ieder verzoek van de ruiter op welk moment ook.

Tact-verlies?? Vreemd een paard in vrijheid heeft ook geen tact-verlies.

Citaat:

Wederom kul.

Er is verschil tussen gebruiksrijderij en Klassieke Dressuur.
In de grbuiksrijderij wil men net als in de dressuur natuurlijk graag dat het paard op op ieder verzoek van de ruiter en op welk moment ook voorwaarts gaat.
In de dressuur wil men daarboven die voorwaartse drang om kunnen zetten in een meer verheven, verende manier van bewegen.

Wanneer de voorwaartse drang niet voortdurend aanwezig en beheerst is zal het paard niet in staat zijn om in één en dezelfde tact alle gevraagde bewegingen verend (=met Schwung) uit te voeren, het zal dan telkens van tempo wisselen en de eventuele gevraagde verzameling niet kunnen handhaven.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:50

hwn schreef:
Ik zit nog niet in de fase dat mijn paard niet op de voorhand loopt, dus ik probeer nog geen vaste mening te vormen.

Ik denk dat er ook wel onderscheid zit tussen de fases van africhting: een paard kan netjes tactmatig en voorwaarts-neerwaarts lopen zonder teugelcontact, zie je ook bij bijv. Anja Beran. Ik zie ook met mijn merrie dat ze juist eerder nageeft als ik de teugels meer laat vieren, al rij ik altijd met weinig teugeldruk. Helaas heb ik een onstabiele hand (dankzij filmpjes ben ik me hier nu gelukkig van bewust, probleem echter nog niet opgelost natuurlijk), dus wss hindert mijn contact haar.

Een paard laten "zitten", lijkt me wel moeilijker (maar niet onmogelijk) zonder teugelcontact. Een spaans paard zie ik dit bijvoorbeeld wel makkelijker doen dan een warmbloed.

Focus je op je eigen lichaam. Neem zitlessen. Leer je totaal te ontspannen, te centreren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:00

@Simpelman, mijn grootste probleem is dat ik vast zit in mijn rug, al ontelbare fysio's, osteo, accupunctuur gehad, dus mij fysiek ontspannen lukt niet (en mentaal ook niet als een lesgever mij zegt dat ik moet ontspannen, dan voel ik me als een rolstoelpatiënt die men aanraadt regelmatig een rondje te lopen).

Maar ik neem idd wel al lessen centered riding, alleen zit de dichtste goede lesgeefster op 100 km bij mij vandaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:03

hwn schreef:
@Simpelman, mijn grootste probleem is dat ik vast zit in mijn rug, al ontelbare fysio's, osteo, accupunctuur gehad, dus mij fysiek ontspannen lukt niet (en mentaal ook niet als een lesgever mij zegt dat ik moet ontspannen, dan voel ik me als een rolstoelpatiënt die men aanraadt regelmatig een rondje te lopen).

Maar ik neem idd wel al lessen centered riding, alleen zit de dichtste goede lesgeefster op 100 km bij mij vandaan.

Kijk hier naar, leer het uit je hoofd.....

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:20

Knieën mogen toch niet steunen tegen het zadel, maar moeten toch los zijn?

Allemaal een mooie theorie voor mensen zonder fysieke beperkingen, maar als je artrose, scoliose, discusbulging, hyperlaxiteit van de gewrichten, beginnende bochel, holle onderrug en zo hebt, is dat niet zo simpel. Bij de eerste oefening gaat het bij mij al fout: ik laat mijn hoofd teveel hangen en steek mijn kin teveel vooruit (zoals in je avatar, maar niet zo extreem). Als ik mijn hoofd in de juiste houding zet, dan heb ik het gevoel dat ik niet meer kan slikken en dat ik mijn speeksel niet meer wegkrijg.

En heb dan nog paarden die iets te breed zijn voor mijn smalle lijf, zodat mijn bekken dan ook nog soms es op slot schiet.

Nu, graag terug on-toppic, we zien wel hoe het afloopt met mij, ik rij toch niet vaak en niet lang, en mijn merrie is extravert genoeg om het me te zeggen als ik haar teveel in de weg zit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:25

Simpelman schreef:
cherie78 schreef:
Wederom kul.

Je hebt kennelijk geen benul van waar je over praat.

Dat is dan jouw mening :j mijn mening is dat jij teveel van de deutsche gründlichkeit hebt ten koste van het paard en weinig begrepen hebt van de losgelatenheid die een paard van nature heeft in zijn onbedorvenheid.
Totdat er ruiters zijn die die onbedorvenheid al verpesten aan de enkele en/of dubbele longeerlijn waarbij een paard al bijgezet wordt.
Geen wonder dat die ruiters eerst weer van vooraf aan moeten beginnen met losgelatenheid.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:27

pantarhei schreef:
respect voor je gedul Simpelman! _/-\o_ _/-\o_

Ik ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:14

cherie78 schreef:
Dat is dan jouw mening :j mijn mening is dat jij teveel van de deutsche gründlichkeit hebt ten koste van het paard en weinig begrepen hebt van de losgelatenheid die een paard van nature heeft in zijn onbedorvenheid.
Totdat er ruiters zijn die die onbedorvenheid al verpesten aan de enkele en/of dubbele longeerlijn waarbij een paard al bijgezet wordt.
Geen wonder dat die ruiters eerst weer van vooraf aan moeten beginnen met losgelatenheid.

ik word steeds meer benieuwd, cherie hoe jij dan rijdt. heb je nu echt geen filmpje. ik sta overal voor open hoor, maar ik begrijp jou gewoon echt niet.