Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mukkie1979 schreef:Zeker niet! Maar vond het wel fijn dat sommige topiclezers eens kunnen zien dat iemand met dit gewicht niet meteen dik hoeft te zijn. Ik denk dat velen op Bokt niet een goed idee hebben bij welk gewicht bij welke lengte hoort.
. Ook al ben je niet 'dik' dan kan je gewicht nog steeds ongezond zijn? Arc_En_Ciel schreef:Edit: Volgens de bmi-berekenaar ben je pas op een gezond gewicht met 90 kilo als je een 30-jarige vrouw bent van 1.90. Ik heb 30 jaar genomen als gemiddelde, geen idee hoe dat voor een ouder of jonger iemand zit.
.
. Voor mijn paarden hanteer ik een grens die daar een slordige 20kg onder ligt. russel schreef:Hoe merk je dan wat je paard kan dragen?
.
. Wat die precieze max is, daar kun je over discussiëren alhoewel daar wel gewoon richtlijnen voor zijn. Lusitana schreef:En die richtlijnen zijn juist discutabel omdat kilos massa bv niet gelijk staan aan kracht om maar wat te noemen en hoogte zegt al helemaal niks.
En waarom zou je het onder fout scharen wat er elders gebeurt? Het is alleen fout in je eigen ogen die zich houden aan bepaalde maatstaven.
Ook zo in Mongolië, alleen de sterkste paarden overleven het überhaupt en dan is het nog maar te zien welke rugletsels die dieren hebben.Lusitana schreef:En die richtlijnen zijn juist discutabel omdat kilos massa bv niet gelijk staan aan kracht om maar wat te noemen en hoogte zegt al helemaal niks.
En waarom zou je het onder fout scharen wat er elders gebeurt? Het is alleen fout in je eigen ogen die zich houden aan bepaalde maatstaven.
. En het lijkt me heel wijs deze richtlijnen te volgen. Ten eerste zijn ze niet uit de lucht komen vallen en ten tweede; hoeveel mensen hebben nu daadwerkelijk zoveel verstand van het exterieur, botten- en spierenstelsel van een paard dat ze het wel 'op het oog' kunnen beoordelen? Hoeveel mensen weten überhaupt exact hoeveel hun zadel weegt?