Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkie1979

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:05

Haha... Maar zonder vermelding van lengte zegt dus nog helemaal niks. Want als je 80 kg bent met een lengte van 1.50 is dat wel wat anders dan 80 kg met een lengte van 1.85. Dat is meer m'n punt geloof ik haha. Maar wel grappig dat jullie begrijpen wat ik bedoel hihi

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:59

Mukkie1979 schreef:
Zeker niet! Maar vond het wel fijn dat sommige topiclezers eens kunnen zien dat iemand met dit gewicht niet meteen dik hoeft te zijn. Ik denk dat velen op Bokt niet een goed idee hebben bij welk gewicht bij welke lengte hoort.

Maar dan gaat het alleen maar om het woordje dik, toch? Want dik en gezond is niet hetzelfde :o. Ook al ben je niet 'dik' dan kan je gewicht nog steeds ongezond zijn?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:33

Ja, je kunt ongezond mager zijn, oftewel lijden aan ernstig ondergewicht....

Zwaar zijn (in cijfers) op zich is niet ongezond als het bij je lengte en bouw past.
Als je gewicht niet bij je lengte en bouw past, is er sprake van overgewicht en kun je dus dik genoemd worden.

Verder: ongezonde levens- en eetgewoontes zijn ongezond of je nu een spriet bent of te zwaar. Maar je gewicht heeft niet altijd daar mee te maken.

Je spreekt eigenlijk alleen van een ongezond gewicht als er over- of ondergewicht is. wat "normaal" is, heeft niet echt heel scherpe grenzen. Er zijn wel richtlijnen, maar die houden geen rekening met een zwaar skelel bv, en sommigen ook niet met je leeftijd.
Zo mag je, als je onder de 25 bent lichter zijn dan de norm, zonder dat het erg is en als je boven de 25 bent mag je zwaarder zijn dan de norm zonder dat het erg is. Hoeveel lichter of zwaarder is dan weer per jaar uit te rekenen, gaat om iets van een halve kilo per jaar minder of meer geloof ik.

Maar of iemand al of niet gezond is met zijn gewicht, gaat een ander feitelijk verder niet zoveel aan. het is niet aan vreemden om je te zeggen dat je maar moet aankomen of afvallen.

Wel kun je voor je eigen paard of pony zeggen "ik wil er niet meer dan zoveel kilo op". Dan trek je feitelijk geen lijn bij dik of dun, een dun persoon kan ook zwaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-03-14 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:38

90 kilo is überhaupt bijna nooit een gezond gewicht voor een lengte hoor. Dan moet je best een grote vrouw zijn wil je op een ideaal gewicht zitten met 90 kilo.

Maar daar gaat het allemaal niet eens om. Als je kijkt naar de foto's die op de vorige pagina geplaatst zijn, zie je iemand die prima op het paard past. Het ziet er niet uit alsof de ruiter te zwaar is voor het paard, en dat is waar dit topic over gaat.

Edit: Volgens de bmi-berekenaar ben je pas op een gezond gewicht met 90 kilo als je een 30-jarige vrouw bent van 1.90. Ik heb 30 jaar genomen als gemiddelde, geen idee hoe dat voor een ouder of jonger iemand zit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:45

90 kilo kan een heel normaal gewicht zijn bij lengtes van over de 1.80m. Zeker bij mensen ouder dan 25 en bv vrouwen met zware borsten.

En mijn post ging even over wat er boven mij staat. Daar gaat het over dik en ongezond.

Ik heb eerder meedere keren in het topic gereageerd en ook oa een foto geplaatst.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:47

Arc_En_Ciel schreef:
Edit: Volgens de bmi-berekenaar ben je pas op een gezond gewicht met 90 kilo als je een 30-jarige vrouw bent van 1.90. Ik heb 30 jaar genomen als gemiddelde, geen idee hoe dat voor een ouder of jonger iemand zit.

Wat ik al zei dat gaat omhoog naar mate je ouder wordt...
De bmi berekenaar houdt verder geen rekening met skeletzwaarte en borstzwaarte bv.

Mijn zus is 1 cm kleiner dan ik maar toen we beide nog mager waren, met dezelfde omvangen, was zij toch nog flink zwaarder omdat ze zwaardere botten heeft. Je kunt niet altijd puur gewicht en lengte met elkaar berekenen....

Maar dat is allemaal al voorbij gekomen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:48

Het gaat eigenlijk ook helemaal niet om het gewicht van de ruiter, en of dat nou wel of niet gezond of dik is. Maar of het een gewicht is dat gezond is om voor een paard te dragen.

Een kind kan vreselijk dik zijn voor z'n leeftijd/lengte, maar voor een flinke KWPN-er nog makkelijk te dragen. (dan laat ik even het feit dat veel vet vaak minder makkelijk beweegt buiten beschouwing)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:52

Klopt.

De dingen lopen vaak door elkaar. Als men het heeft over te zwaar voor een paard, begint men vaak over overgewicht van de ruiter.

Persoonlijk gebruik ik geen vaste richtlijn als een percentage, als het gaat om wat een paard kan dragen. Omdat het per paard verschillend kan zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:16

Er zijn maar weinig mensen die écht weten wat een gezond gewicht is voor hun lengte :o.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:26

Hoe merk je dan wat je paard kan dragen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:37

Ik persoonlijk trek wel een grens en daar kan alleen maar naar onderen van afgeweken worden. Geen enkel paard zou IMO 100kg (inclusief zadel e.d.) moeten dragen, ongeacht de grootte, conditie e.d. van het paard :o. Voor mijn paarden hanteer ik een grens die daar een slordige 20kg onder ligt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:50

russel schreef:
Hoe merk je dan wat je paard kan dragen?

Het is in eerste instantie een op het oog beoordeling van het frame van het paard. Dus dat heeft niets met "merken" te maken.
Zo kun je ook wel schatten of iemand door een stoel zal zakken of niet, zonder ingewikkelde berekeningen, bv.
Merken kun je het aan uitdrukkingen en bewegingen bv. Een geoefend oog kan zien of een paard makkelijk of lastig zijn werk doet.
Bij het opstijgen is het ook goed te zien of een paard bijna omdonderd bij wijze van spreke... :D
en of de rug zakt.

En "wat een paard kan dragen" :

Als je ziet hoe Highlandponies geschoten herten (waarvan de mannetjes tot 225 kilo kunnen wegen) kilometers vervoeren door de bergen, kun je je afvragen waarom we soms zo krampachtig doen over ruiters die niet eens de helft van dat gewicht hebben....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:56

wat vinden jullie dan van die mensen in Mongolie die toch echt op hele kleine paardjes rijden?
het zijn kleine iele paardjes, niet enorm grote kerels maar toch.... en dan zware steile berghellingen beklimmen. is dat niet veel zwaarder dan 90 kilo op een goede bodem in ons kikkerlandje?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:58

vergelijken heeft geen nut toch? ieder paard en ieder mens is toch anders. ook ieder zijn mening is anders. de ene wil een paard rijden vanaf 2 jarig tot 20 en dan is hij stuk, de ander begint later, stopt later, rijdt intensief enzenz

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:15

Dat ergens anders paarden zwaarder belast worden doet IMO niets af aan de discussie. Zo kun je alles wel rechtpraten wat krom is :o.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:40

klopt!!
maar je kunt ook alles krom banketstaaf wat een boogje heeft....... wat de een ok vindt vindt de ander not done.... ieder zijn ding toch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:56

Suusepuus, nou ja er zit gewoon een max aan natuurlijk en dat het ergens anders gebeurt wil nog niet zegggen dat het goed is natuurlijk ;). Wat die precieze max is, daar kun je over discussiëren alhoewel daar wel gewoon richtlijnen voor zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:16

En die richtlijnen zijn juist discutabel omdat kilos massa bv niet gelijk staan aan kracht om maar wat te noemen en hoogte zegt al helemaal niks.

En waarom zou je het onder fout scharen wat er elders gebeurt? Het is alleen fout in je eigen ogen die zich houden aan bepaalde maatstaven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:23

Lusitana schreef:
En die richtlijnen zijn juist discutabel omdat kilos massa bv niet gelijk staan aan kracht om maar wat te noemen en hoogte zegt al helemaal niks.

En waarom zou je het onder fout scharen wat er elders gebeurt? Het is alleen fout in je eigen ogen die zich houden aan bepaalde maatstaven.

ben ik het helemaal mee eens. (not)
Van mij mag de slavernij ook weer terug komen :+

Paard is niet gemaakt om op te rijden... ja, ik rij ook :oo

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:29

Ja, zo lust ik er nog wel een. Hij is er misschien niet voor gemaakt, maar wel voor gedomesticeerd.
Net zoals de koe, het varken, de kip en de hond etc. Allemaal voor menselijk nut gedomesticeerd.
Mogen we aub plezier hebben van ons eeuwenlange werk? Of mogen we er alleen naar kijken?

Ze zijn prima in staat om lasten te dragen.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:09

Pony's kan ik me voorstellen zijn betere dragers. Korte rug, korte benen en pony's zoals Highland pony's zijn inderdaad harde rassen die zo door de eeuwen gevormd zijn. En ja, die hardheid hebben ze deels gekregen door survival of the fittest. Sterven ze niet in de kudde door zwakte dan worden de dieren die het werk niet aan kunnen wel verkocht aan de recreatieve ruiter. Niet iedere Highland pony draagt een hert van 200 kilo. ;) Ook zo in Mongolië, alleen de sterkste paarden overleven het überhaupt en dan is het nog maar te zien welke rugletsels die dieren hebben.

Deze dieren dus vergelijken met de luxe gefokte rijpaardjes waar 90% van de Nederlanders en Belgen op rijden vind ik dus echt...tja....gek eigenlijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:07

Het is absoluut een feit dat er een hoop troep rondloopt in de westerse wereld (ook onder de ponies, niet elke pony heeft dezelfde verhoudingen en niet elke pony is een inheems ras dat al eeuwen bestaat), maar daarmee is niet elk westers paard zwak.

Als we tegenwoordig paarden fokken die steeds zwakker van gestel worden, is er iets mis met de fokkerij.
Komt deels omdat veel met een merrie er een veulen uit willen zonder echt op de kwaliteit van de merrie te letten, maar dat is weer een heel andere discussie.
Er zijn genoeg fokkers die prima producten leveren.

Verder denk ik ook dat een hoop problemen ontstaan door te jong en verkeerd gebruik, maar dat is ook een andere discussie.

In elk geval hoeft het gewicht van een mens op zich geen probleem te zijn.
Nogmaals, een en ander is best in schatrten, maar verschilt per paard.
Richtlijnen zijn dan ook niet meer dan dat, en geen absolute waarden waar niet van af geweken kan worden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:49

Lusitana schreef:

Daarom zijn het ook RICHTlijnen :? . En het lijkt me heel wijs deze richtlijnen te volgen. Ten eerste zijn ze niet uit de lucht komen vallen en ten tweede; hoeveel mensen hebben nu daadwerkelijk zoveel verstand van het exterieur, botten- en spierenstelsel van een paard dat ze het wel 'op het oog' kunnen beoordelen? Hoeveel mensen weten überhaupt exact hoeveel hun zadel weegt?

Het is gewoon een drogreden om te zeggen dat men het elders ook doet. Ja dus? Laten we dan hier ook de stand maar weer introduceren want in andere landen gaat dat toch ook goed?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:13

Volgens mij is 90 kg voor een paard nog goed te doen