Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 08:14

Wat jij (cassidy) hier aangeeft is precies hoe ik het het 2de deel van de rit dus het deel na mijn val heb aan gepakt. Dit werkte super voor het paard, maar ook voor mijn mede ruiters die daardoor niet steeds bijhoefde te draven. Met als gevolg dat mijn paard niet druk werd door de paarden die steeds achter hem draafde.

Babootje, het verhaal van de stal waar ik hem kocht is bevestigd door iemand die ik zelf goed ken, en het verhaal van de handelaar die hem daar voor had weet ik via meiden hier van bokt die op mijn topic hebben gereageerd. Dus dat neem ik voor waaraan....

Tuurlijk weet ik dat een handelaar het verhaal altijd even iets mooier maakt dan het in werkelijkheid is.... En ik ben ook niet zomaar thuis de straat op gegaan omdat ik iets pas echt geloof als ik het zelf heb gezien..... Daarom leek deze plek me een veilige om dit eens uit te proberen.....
Ik denk zelfs dat als ik op een smal pad met veel bochten had gedraafd dit probleem niet naar boven was gekomen....
En verwacht dat het dus puur de mogelijkheid was die het paard zag plus de in die gang nog onbekende rem, die sowieso zachter doorkomt dan welk bit dan ook.... Plus gewoon de lol die het beest er in had....

Als ik daadwerkelijk zou geloven dat dit paard gevaarlijk was..... ECHT gevaarlijk, dan zou ik er toch nooit meer op gaan zitten ik ben niet suïcidaal. Ik weet heus wel dat als ik dit op de zelfde manier nog eens fout zou doen dat het heel fout kan aflopen en dat ik nu echt geluk heb gehad!
Maar dat betekend niet dat ik het paard daarvoor moet straffen of verplicht in een rijbaan moet houden, ik weet nu waar het fout ging. En dat moet ik gewoon heel goed onthouden. Uiteindelijk was mijn doel het paard weer lol geven in het rijden....... Ik geloof dat best is gelukt!!!

Ik moet gewoon zorgen dat ik voor de zekerheid iemand bij me heb die indien er iets fout gaat in kan grijpen, en verder gewoon alleen nog doen waarvan ik nu weet wat goed gaat. Zodra ik thuis ben kan ik dingen gaan bevestigen in de bak die hier in het bos nog niet werkte.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:31

Ohh meisje pas je wel op jezelf? Eerlijk? als ik het verhaal van de "ren" lees krijg ik het spaans benauwd... Ik zie helemaal voor me hoe hulpeloos je je gevoeld moet hebben, hoe langer het duurde. Ik zou echt even niet naar buiten gaan met hem :n Je staat in een onbekende omgeving paardjes moeten wennen aan al het nieuwe om zich heen. Ik zou doodsbang zijn dat ie het spelletje van gisteren zo leuk vond dat ie lekker nog een sprintje gaat trekken.
Ik zou wachten totdat je thuis bent en daar weer verder gaan, ik heb je hele verhaal (mee) gelezen en vrees dat je idd te snel bent gegaan in je enthousiasme :j Zo'n paard in dit stadium van zijn heropvoeding meenemen op vakantie was iig niet mijn keuze geweest. Veel te veel variabelen terwijl je zijn gemoedstoestand juist stabiel en relaxt wilt houden.

Al moet ik wel zeggen dat ik ook niet zeker ben dat je het rennen er ooit helemaal uit gaat krijgen. Als dit echt 1 van de problemen is die vaker (gaan) voorkomen, dan is het wel een heel serieus probleem....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:33

Dit is hier een discusie aan het worden tussen "cassidy" en "babootje en evelien" en volgens mij hebben ze allen voor een groot deel gelijk.
Maar in dit verhaal , dat in mijn ogen een deel grote waarheid bevat, en voor een groot deel fictie bevat, ik ga er heel zeker wel van uit dat Ts best wel een goede ruiter zal zijn, maar niet echt de ervaring heeft die nodig is om een probleempaard als dit te gaan corrigeren en nadien op een veilige manier te gaan rijden.
Ik ben zelf trainer en heb echt al wel een hele reeks paarden getraind, maar wat Ts hier allemaal naar voren heeft gebracht in dit verhaal , tjaaa zo kom je zelden paarden tegen, en doet mij soms twijfelen of het inschattingsfouten zijn of gewoon onoplettendheid of beetje roekeloosheid, of te weinig ervaring of ,..... maakt eigenlijk niet uit wat nog allemaal, het klinkt soms een beetje te lief en begrijpend en dan loopt er ineens weer van alles mis, ... ?
Als trainer lijkt me dit best een gevaarlijke situatie, en geloof ik echt niet dat Ts in staat is om dit tot een goed einde te brengen, hoe goed ze ook haar best wil doen.
Uiteraard kennen wij het paard niet en kunnen enkel afgaan op het verhaal dat hier beschreven wordt, tips en triks, via een forum , het is allemaal leuk om lezen maar het is altijd veel moeilijker het in de praktijk even te gaan uitvoeren, het lukt eigenlijk bijna nooit.
Een filmpje van Clinton Anderson toont idd hoe die man dat aanpakt, maar hem even gaan nadoen, das echt een leven lang oefenen, trainen, lessen volgen en dan kom je nog maar bij het halve resultaat, CA behoort tot de top van de trainers op wereldvlak, en tot die top behoren wij niet.
Telkens Ts een nieuwe info geeft krijgt het verhaal ineens een heel andere wending, ik ga zeker niet mee met het overgrote deel van de reacties , ik vind niet dat Ts goed bezig is, dit is zeer risicovol.
"cassidy" zei ook dat bij de laatste wandeling de groep geen rekening hield met Ts tijdens de tocht, maar het was wel Ts die zich van de groep afzonderde, de groep bleek gewoon niet te kunnen volgen, das een heel ander zicht op deze situatie vind ik toch wel.
Eindbesluit is dat ik het eigenlijk een beetje een verwarrend verhaal vind, het teveel testen en uitproberen van dingen, oefeningen en materiaal, ... waarmee eigenlijk nog nooit van tevoren mee gewerkt blijkt te zijn, beetje op goed geluk af eigenlijk, .... het is zeker een leermoment , met dit paard heeft Ts zeker de mogelijkheid haar kennis een heel deel op te krikken, maar of het goed komt betwijfel ik heel sterk.
Dit blijft heel gevaarlijk zo.
succes verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:46

Bionda86 schreef:
Ik moet gewoon zorgen dat ik voor de zekerheid iemand bij me heb die indien er iets fout gaat in kan grijpen, en verder gewoon alleen nog doen waarvan ik nu weet wat goed gaat. Zodra ik thuis ben kan ik dingen gaan bevestigen in de bak die hier in het bos nog niet werkte.

Klinkt verstanding, maar iemand die bij je is, is zelden snel genoeg om in te grijpen als je paard echt de benen neemt. Voorlopig iig verstandig om geen grenzen op te zoeken. Je hebt met dit paard nog een hele weg te gaan. En al krijg je op den duur een "gentlemans agreement" waarin het dier rekening met jouw gaat houden, dan is het toch goed?

Ik wil je nogmaals adviseren om de eerder geplaatste filmpjes van Linda Parelli met Remmer en met Allure te bekijken en je in de horsenalities van Parelli te verdiepen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:02

Heb tot nu toe alleen gelezen en niet gereageerd maar na een van de laatste zinnen van TS toch maar wel.
Waarom ga je nu in godsnaam weer naar buiten ?? Ik krijg het gevoel dat je die hele ren met een lachertje probeert af te doen ipv de ernst ervan te zien. Zowel jij als je paard hadden kunnen verongelukken, maar de kans was ook zeer groot dat een onschuldige voorbijganger was verongelukt, een paard op de motorkap overleeft bijna niemand. Je paard heeft een behoorlijk grove uitspatting (om het zo maar even te noemen) gemaakt en zal dat niet vergeten zijn. Waarom ga je dan toch weer naar buiten met hem als je weet dat je geen rem hebt. Je zegt dat hij heel braaf is in de stap, maar aan de andere kant heb je de vorige keer ook hem ook behoorlijk overschat (en jezelf ook). Persoonlijk had ik dit dier niet mee op vakantie genomen en snap ik die keuze ook niet zo heel goed. Maar ga hem dan nu niet weer dusdanig uitdagen dat hij weer een loopje met je kan nemen (letterlijk en figuurlijk). Heel leuk dat iemand meefietst, die ziet dan alleen een stofwolk en eventueel mag ie mensen op gaan rapen. Ergens ben ik het er mee eens dat dit dier waarschijnlijk niet geholpen kan worden maar aan de andere kant als je het dan toch wilt proberen doe dat dan thuis en zet daar eerst alle knopjes op voor je uberhaupt weer naar buiten gaat. Je zet niet alleen je eigen veiligheid op het spel maar ook van anderen.
En voor het geval dat er opmerkingen komen dat elk paard een ongeluk kan veroorzaken buiten : ja dat klopt, maar de meeste van die paarden reageren wel op de hulpen en zo niet dan neem je je verantwoordelijkheid en ga je eerst in de bak weer wat stapjes terug doen. In dit geval is het nl al bekend dat het dier dit doet en ga je dus moedwillig het opzoeken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 09:27

In stap is hij braaf heeft hij in de rit van 3 uur geen stap verkeerd gezet..... het was mijn schuld en mijn keus te gaan draven omdat ik me in een veilige omgeving waande. Mijn paard heeft dit alleen vol enthousiasme aan gepakt.
Na onze doodemansrit ben ik gewoon weer opgestapt en toen blijven stappen met wast voltes toen zijn we op plekken geweest die ook zeer sterk uitnodigde voor een race dat heeft hij toen niet gedaan en niet geprobeerd.
De stap is dus totaal geen probleem dat gaat vlekkeloos.
Hier heb ik de mogelijkheid buiten te rijden die heb ik thuis niet, dat is de hele reden van mijn vakantie geweest. Dus dat ik een stap ritje met hem ga doen buiten lijkt me dan ook meer dan logies je kan dat paard de schuld niet geven van mijn verkeerde keus.

Als ik ook maar het vermoede had dat dit weer zou hebben dat dit zomaar weer zou kunnen gebeuren stap ik toch nooit meer op. Zo als ik al zei ik heb echt geen doodswens!

Maar op dit moment stormt het hier dus de kans bestaat dat ik hem vandaag als nog niet mee neem maar morgen is mijn vriend er bij dus zal ik zeker weer een ritje met mijn reus gaan maken

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:23

TS overschat zichzelf, en onderschat haar paard.

Dit heb ik na alles (van begin van het topic af aan) gelezen te hebben, kunnen opmaken uit het bagatelliseren van TS van het hele oncontroleerbare "ren-voorval".

Het paard "had zijn feestje?" En vind het reuze leuk? Ik krijg de indruk dat TS het wegren-voorval eigenlijk niet zo erg vond. "Zo is-ie nou eenmaal, en komt vast wel goed".

Ja, vast, maar andere weggebruikers die er nu goed af zijn gekomen denken dit vast NIET.

Een ruiter die diens paard niet onder wat voor soort controle kan houden, hoort niet op de openbare weg thuis. Dat is geen aanval op TS, maar een zekere conclusie uit het verhaal... er WAS geen enkele controle meer. Er was geen stoppen meer aan.

Ik matig me geen uitspraken over het paard op zich aan, die doet wat-ie WIL doen (kennelijk zonder dat TS daarop op CRUCIALE momenten op kan ingrijpen). Ik begrijp dan ook volledig dat het paard de rit van diens leven had.

Maar eh... zo iets kan echt niet, is levensgevaarlijk. Als Ts haar nek wil riskeren vind ik haar eigen keuze, maar andere weggebruikers hebben daar geen boodschap aan.

TS is een beetje "te snel" gegaan vrees ik met dit paard.
Dit is geen situatie of "verhaal" van gisteren, maar van al veel langer

TS moet eens leren niet alleen de rem op het paard op zich te zetten, maar ook op zichzelf.

Zij gaat veel te snel, als er sprake is van een omturning, heeft dat veel VEEL meer tijd nodig, in een veilige en begeleide omgeving.

Een andere omgeving kan heilzaam zijn voor een paard die in een gedragspatroon verstrikt is geraakt, maar het is dan geen goed idee die voorop te laten lopen "kijk eens hij wil voorop" en dan terug te keren door omdraaien (paard wilde al niet achter de anderen aanlopen).

Deze overmoed van zowel TS als paard zelf heeft tot deze uitspatting geleid.

OF dit paard een maatje te groot is voor TS wil ik hiermee niet beweren... legio voorbeelden van amateurs die beter met een lastig paard overweg kunnen zan ZZ ruiters, dus daar hoor je mij niet over.

TS is echter letterlijk en figuurlijk in een te hoge versnelling bezig geweest... dus... terug naar AF... de basis.

In de rijbak. Als daar de puntjes niet op de i staan, dan zeker niet meer naar buiten er mee.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 13:31

Ik ga nu zadelen en naar buiten zal zo vertellen hoe het is afgelopen!
Mocht je me een gevaar op de weg vinden dan adviseer ik binnen te blijven. Maar het komt helemaal goed hoor het was mijn fout en niet die van hem!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:54

_Mondy_ schreef:
Heb tot nu toe alleen gelezen en niet gereageerd maar na een van de laatste zinnen van TS toch maar wel.
Waarom ga je nu in godsnaam weer naar buiten ?? Ik krijg het gevoel dat je die hele ren met een lachertje probeert af te doen ipv de ernst ervan te zien. Zowel jij als je paard hadden kunnen verongelukken, maar de kans was ook zeer groot dat een onschuldige voorbijganger was verongelukt, een paard op de motorkap overleeft bijna niemand. Je paard heeft een behoorlijk grove uitspatting (om het zo maar even te noemen) gemaakt en zal dat niet vergeten zijn. Waarom ga je dan toch weer naar buiten met hem als je weet dat je geen rem hebt. Je zegt dat hij heel braaf is in de stap, maar aan de andere kant heb je de vorige keer ook hem ook behoorlijk overschat (en jezelf ook). Persoonlijk had ik dit dier niet mee op vakantie genomen en snap ik die keuze ook niet zo heel goed. Maar ga hem dan nu niet weer dusdanig uitdagen dat hij weer een loopje met je kan nemen (letterlijk en figuurlijk). Heel leuk dat iemand meefietst, die ziet dan alleen een stofwolk en eventueel mag ie mensen op gaan rapen. Ergens ben ik het er mee eens dat dit dier waarschijnlijk niet geholpen kan worden maar aan de andere kant als je het dan toch wilt proberen doe dat dan thuis en zet daar eerst alle knopjes op voor je uberhaupt weer naar buiten gaat. Je zet niet alleen je eigen veiligheid op het spel maar ook van anderen.
En voor het geval dat er opmerkingen komen dat elk paard een ongeluk kan veroorzaken buiten : ja dat klopt, maar de meeste van die paarden reageren wel op de hulpen en zo niet dan neem je je verantwoordelijkheid en ga je eerst in de bak weer wat stapjes terug doen. In dit geval is het nl al bekend dat het dier dit doet en ga je dus moedwillig het opzoeken.

En daarbij... als je willens en wetens met een paard dat dit gedrag vertoont naar buiten gaat het hij maakt brokken, kan het zomaar zijn dat je niet verzekerd bent. Kun je decrest van je leven "bloeden" voor een paar ton aan kosten (mochten er slachtoffers zijn gevallen) t is niet dat we je niet waarschuwen hoor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:56

Jammer dat je je steeds zo ONGENUANCEERD "verdedigend" opstelt. Het ging toch niet goed tijdens die buitenrit... of vond jij van wel? Dat het maar een klein onbeduidend dingetje is dat-ie niet te stoppen was?
En niks van een ander willen aannemen, vind ik ook een zwaktebod... je paard was gewoon totaal niet meer IN CONTROL.
Overigens vind ik de suggestie "in laten slapen" ook nergens op slaan, het paard is natuurlijk best te rijden (alleen niet meer te stoppen).

Als je in je hart en ziel het gevoel hebt dat je het gaat redden met deze, mijn zegen heb je, ik heb niet het idee dat je er om het minste of geringste af lazert, maar ik heb zeker wel het gevoel dat je iets aan het bewijzen bent.
Dat is meestal niet het goede uitgangspunt.
Hou je ook niet vast aan (en dat zegt al veel) je Topic aanhef, dat zegt dus niets.

Anderen raden aan dit paard vooral eens lekker op een (ren)baan te laten doorcrossen/scheuren), met het idee dat-ie zijn "ei" kwijt kan, dat lijkt me nu juist iets wat je NIET moet doen.
Ben het er volledig mee eens dat dit paard zou kunnen opbloeien van (gecontroleerd!!!!) buitenrijden, maar ik zou er zeker ook weer een vriendelijk bitje in hangen, en hulptroepen inschakelen (andere ruiters mee, op de fiets iemand mee), zodat je niet alleen in het gebeuren staat.

Als je die mensen en mogelijkheden niet hebt, blijf dan in de bak rijden, tot jullie (paard en jij) mekaar goed aanvoelen en begrijpen. En dat de "stop" of "halt" er goed in zit.

Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:05

Bionda86 schreef:
Mocht je me een gevaar op de weg vinden dan adviseer ik binnen te blijven. Maar het komt helemaal goed hoor het was mijn fout en niet die van hem!

Het kan zomaar zijn dat het nu goed gaat buiten, maar dat zegt nog helemaal niets. Het kan 10 x goed gaan en de 11e keer gruwelijk fout. Je vorige buitenrit zou je moeten hebben gewaarschuwd in combinatie met het verhaal van de oude eigenaren. Je bent allerlei excuses aan het zoeken waarom het fout ging, maar verbindt geen conclusies aan het feit dat het fout ging. Dat jij niet begrijpt dat het paard een knopje heeft dat zomaar op een moment dat jij niet in de hand hebt om kan gaan en dan voor de ruiter niet meer bereikbaar is, dat maakt het paard gevaarlijk zeker in jouw handen.
Ik vind je niet dapper, niet flink, alleen maar super super dom.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:14

Babootje schreef:
Bionda86 schreef:

Het kan zomaar zijn dat het nu goed gaat buiten, maar dat zegt nog helemaal niets. Het kan 10 x goed gaan en de 11e keer gruwelijk fout. Je vorige buitenrit zou je moeten hebben gewaarschuwd in combinatie met het verhaal van de oude eigenaren. Je bent allerlei excuses aan het zoeken waarom het fout ging, maar verbindt geen conclusies aan het feit dat het fout ging. Dat jij niet begrijpt dat het paard een knopje heeft dat zomaar op een moment dat jij niet in de hand hebt om kan gaan en dan voor de ruiter niet meer bereikbaar is, dat maakt het paard gevaarlijk zeker in jouw handen.
Ik vind je niet dapper, niet flink, alleen maar super super dom.

_/-\o_

Alleen al je reactie toont mij dat je totaal niet beseft wat je aan het doen bent. Dat je bij jou thuis niet kan buitenrijden en daarom op vakantie dat wil doen snap ik echt wel, maar niet nu met dit paard. Dat het jou fout was en niet die van hem is zo, daarom ben jij verantwoordelijk voor alles wat er onderweg gebeuren kan. Straks blijkt dat dit ritje toevallig wel goed gaat, reageer dan niet met zie je wel.. Er hoeft maar 1 keer een zie je wel van onze kant weer te gebeuren (en die kans is heel groot, is het niet nu is het wel straks) en je hebt de poppen aan het dansen. Ik snap echt niet dat je je verantwoordelijkheid voor de veiligheid van derden (en jezelf en het paard) niet neemt.
Ik vind het super van je dat je hem een kans wil geven en dat meen ik echt, maar de manier waarop je nu bezig bent is echt niet goed :n

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:16

Bionda86 schreef:

Het gaat er niet zozeer om wiens fout het was. Het feit is dat het gebeurd is en de rem niet goed bevestigd is. (Of dat nou in stap, draf, galop of wat dan ook is maakt niet uit) Er kan altijd een situatie komen waardoor het paard in draf overgaat, of ongewild versnelt. Ik zou dus echt niet los buiten gaan rijden. Er kan wel iemand meefietsen maar die houdt het paard ook niet bij en is dan ook geen hulp.
Als je toch alleen maar gaat stappen, stoort het ook niet als er iemand meeloopt met een leadrope. En je bent dan wel veiliger.

Waarom wil je zo graag los naar buiten? (Of heb ik je verkeerd begrepen in je vorige post en gaat er nu iemand mee met leadrope in de hand?)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:27

Zoals ik al aangaf: ze (TS)gaat TE SNEL (ik bedoel daarmee niet alleen het oncontroleerbare tempo van het paard), maar qua her-opvoeden/rehabilitatie van dit paard.

Dat lukt niet in een zo relatief korte tijd, gezien de stevige achtergrond van dit paard.

Dat het helemaal niet gaat lukken wil ik niet zeggen, maar hier moet TS een paar tussenstappen voor lief willen nemen. Ik denk dat vorige hanteerders (want: getalenteerd dressuurpaard) nu juist exact diezelfde fouten hebben gemaakt... te snel, te veel willen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:16

Verder meng ik me even niet in de discussie, denk dat het weinig toe zal voegen. Het idee 'renbaan' is niet genoemd om hem doelloos te laten rennen, maar..:
maikeltje schreef:
De renbaan heb ik geopperd om juist te kunnen werken aan tempocontrole zonder dat je het risico loopt anderen in gevaar te brengen. Ben je in training op een renbaan en neemt ie de rit aan, dan is er geen man overboord (mits je kunt blijven zitten natuurlijk)

Maar de renbanen liggen helaas niet voor het oprapen -O-

Zoals Maikeltje uitlegt, om hem het gevoel van vrijheid te kunnen geven, in een gecontroleerde omgeving. Hier kun je een 'vrije' situatie nabootsen, en veilig aan je 'terug in tempo' werken. Maar de renbanen liggen niet voor het oprapen, helaas. Dus nogmaals, niet om hem zomaar 'te laten gaan'!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:42

Met zo'n type lijkt het me de laatste optie om die "maar even te laten uitrazen" op iets dat op een renbaan lijjkt.
Hij doet het gewoon toch al wanneer het hem uitkomt? Heeft-ie geen renbaan voor nodig, blijkbaar.
Dit gedrag lijkt me niet aan te moedigen... integendeel.
Niks renbaan of "geren".
Paard moet aan de hulpen gezet worden, niet zijn eigen gang kunnen uitleven, als het hem uitkomt.

.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:50

We praten straal langs elkaar heen :D bedoeld om eraan te werken (overgangen) terwijl hij het gevoel van veel ruimte hebben ervaart.
Dus NIET maar wat laten rennen. :)
Edit: de overgang rijbak/buiten is erg groot, een baan zit ertussenin, maar is wel veilig.
Dus hij dénkt ruimte te hebben, en jij wéét dat er in feite niks kan gebeuren terwijl je traint/oefent.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:07

terpentijn schreef:
Jammer dat je je steeds zo ONGENUANCEERD "verdedigend" opstelt. Het ging toch niet goed tijdens die buitenrit... of vond jij van wel? Dat het maar een klein onbeduidend dingetje is dat-ie niet te stoppen was?
En niks van een ander willen aannemen, vind ik ook een zwaktebod... je paard was gewoon totaal niet meer IN CONTROL.
Overigens vind ik de suggestie "in laten slapen" ook nergens op slaan, het paard is natuurlijk best te rijden (alleen niet meer te stoppen).

Als je in je hart en ziel het gevoel hebt dat je het gaat redden met deze, mijn zegen heb je, ik heb niet het idee dat je er om het minste of geringste af lazert, maar ik heb zeker wel het gevoel dat je iets aan het bewijzen bent.
Dat is meestal niet het goede uitgangspunt.
Hou je ook niet vast aan (en dat zegt al veel) je Topic aanhef, dat zegt dus niets.

Anderen raden aan dit paard vooral eens lekker op een (ren)baan te laten doorcrossen/scheuren), met het idee dat-ie zijn "ei" kwijt kan, dat lijkt me nu juist iets wat je NIET moet doen.
Ben het er volledig mee eens dat dit paard zou kunnen opbloeien van (gecontroleerd!!!!) buitenrijden, maar ik zou er zeker ook weer een vriendelijk bitje in hangen, en hulptroepen inschakelen (andere ruiters mee, op de fiets iemand mee), zodat je niet alleen in het gebeuren staat.

Als je die mensen en mogelijkheden niet hebt, blijf dan in de bak rijden, tot jullie (paard en jij) mekaar goed aanvoelen en begrijpen. En dat de "stop" of "halt" er goed in zit.

Succes!

Hier wil ik toch even op inhaken. Ik was degene die voorstelde te gaan trainen OP TEMPOCONTROLE op de renbaan. Niet om zijn ei kwijt te raken. Als je leest, dan moet je wel goed lezen. Waarom op de renbaan? Daar kun je niemand anders dan jezelf in gevaar brengen, je hebt de situatie die voor het paard uitnodigend is om op te trainen en je zit op een afgesloten baan. Dus niet die baan op om te racen maar juist om te trainen op het terugrijden van het paard.

Edit: ik zie dat locanda me al voor was :o

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:13

Ergens verbaasd me de reactie van dit paard mij niet.

Zoals jij het beschrijft was het geen blinde paniek, maar dus een kwestie van geen controle.

Ik ken meerdere paarden ( en ook de mijne ) die echt weleens aan de kletter zijn gegaan zonder enige duidelijke aanleiding ( vaak kwestie van vertrouwen / geen overwicht/ dominantieprobleem / africhtingsprobleem) en mijn inziens kom je dit best vaak tegen. Al spreekt men daar vaak niet over. Gebeurd het echt nog bij ervaren mensen met ervaren paarden. Is dan een paard ineens staatsgevaarlijk. Paarden zijn immers vluchtdieren en moet je je altijd bedacht zijn op zo'n reactie.

Voor jou is het nu de kwestie van nagaan waar het fout ging en wat de aanleiding was.

Probeer toch te zorgen dat er iemand bij is ( met verstand van paarden) die of via een ander paard of op de fiets actie kan ondernemen.
Neem daar dus een ervaren persoon voor die weet wat ie doet ( denk daarbij aan een endurance ruiter -die veel met handpaarden werken en veel buiten rijden - of iemand uit de SGW oid ). Denk ook aan een extra controle.
Ik lees dat je het hebt over een africhtingsbit ed. Niet doen! Verdiep je eens in onafhankelijk inwerkende bitten. Dat heeft de mijne goed gedaan. Ik rij nu met een FG metalab westernshank en zodra ik er een 'vriendelijk' bitje - dubbel gebroken K&K inhang heb ik buiten vrij weinig te vertellen. Met de FG rij ik moeiteloos endurance wedstrijden uit - met een contactteugeltje.

Ga niet in een groep naar buiten, daar kan hij ook erg nerveus van worden. Blijf proberen om te zoeken naar een situatie waarin het paard zich prettig vind.
Ga niet direct met de trailer rijden en daar buiten rijden. Je gaat te snel in zijn proces, je wordt veels te overmoedig. Neem hm eerst eens mee met de trailer. Doe daar op locatie iets vertrouwds - bijv het grondwerk wat je met hm doet , ga het daarna uitbouwen en kies daarvoor iemand die verstand heeft van paarden ( geen dressuur/africhtings'mensen' daar heeft het paard helemaal niks aan - en die weten bovendien vaak ook niet hoe ze met een paard om moeten gaan die buiten flipt. ) Tevens zou ik , als je er eenmaal buiten opgaat en hij gaat aan de kletter ( strand zal ik je daarbij aanraden ) een tandje bij zetten. Dat is hier in het topic ook al aangegeven. Dan vinden ze het echt niet zo tof meer hoor. Hoe harder jij gaat trekken hoe harder hij gaat trekken, dat kent hij immers al. Je moet hm uit dat stuk halen.. met iets wat hij niet verwacht. Want hij werd/moest immers altijd weer terug als hij ging rennen. Naar voren rijden haalt hm uit die comfort zone die hij zelf al bedacht heeft en zal daarvan 'schrikken' en onder de indruk zijn.

Succes!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:42

Poeh, bijgelezen en ik wilde eigenlijk niet meer reageren :o

@ ts: misschien is het handig om aan een mod te vragen je topictitel te veranderen?
Bijv. in: Van veel belovende dr hengst tot probleempaard- dagboek

Want het is me allang duidelijk dat je niet echt gediend meer bent van tips :n . En dat kan alleen is de titel dan misleidend. Kan verwarring, niet gehoord gevoel opleveren wat de sfeer beinvloedt.

Verder hoop ik natuurlijk dat je rit vandaag goed is verlopen maar dat zal wel (paard heeft zich immers helemaal leeg kunnen lopen en in 9 vd 10 gevallen kan ie er nu weer ff tegen).
En wil ik je iig complimenteren want voor mijn gevoel (naar aanleiding van alles wat ik van je lees) kun jij het karakter van je paard als geen ander begrijpen :D
Als het puntje bij paaltje komt, doet je paard precies wat ie zelf wil (met 0,0 respect voor mens (jijzelf, vorige ruiters, mederuiters etc) en dier (andere paarden) en jij ook !
En nee, dit is niet rot of sarcastisch bedoeld :o maar uiteindelijk doe jij precies hetzelfde :j ; jij gaat vandaag weer na buiten in de hoop dat het goed gaat, slaat alle hier goedbedoelde adviezen/waarschuwingen in de wind, niet rekening houdend met het feit dat je paard op dit moment een gevaar voor een ander kan zijn.
Dus in mijn ogen lijken jij en je paard 2 druppels water op elkaar :D
En dit hoef je niet op te pakken als aanval oid :n ; het is goed bedoeld want tenslote hoef je ook niets te doen met alle adviezen ed :n Als het voor jou zo goed voelt is, is het +:)+ !

Succes verders!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:54

Ik ben het met de anderen eens dat je onder geen beding de veiligheid van anderen in gevaar mag brengen, maar ik denk dat je dat zelf ook niet wil. Ik kan me voorstellen dat je doorzet met het paard, hij is zeker een uitdaging. Ik adviseer je om er vooral voor te zorgen dat je meer controle hebt voor je de weg weer op gaat.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:30

vraag me af of alles goed is gegaan, want ze heeft nog steeds niet gereageerd ...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:13

We hebben elkaar in het begin van dit topic-tekstje eens via pb bericht gesproken, ik heb jou toen een antwoord gegeven en dat was blijkbaar niet wat jij wou horen, heb nadien ook niets meer van jou gehoord.
heb dit topic wel blijven meelezen maar vond het soms echt gezocht en zeker niet helemaal zo correct klinken, wou er ook niet verder commentaar op geven, maar na jouw ongecontroleerde rit zonder enige inspraak van jouw kant uit, heb ik idd even toch mijn mening neergeschreven.
Vele toch wel ervaren paarden-mensen hebben jou op het gevaar gewezen, maar jij lacht het een beetje weg, en zegt het was niet het paard maar ik maakte de fout, en dat is wel juist maar controle is er niet en die zal er in korte tijd ook niet echt komen.
Er zijn ook reeds opmerkingen gemaakt over jouw verantwoordelijkheid, en ik denk dat je niet echt beseft hoe de wetgeving hier over denkt.
Of je nu op of naast je paard loopt, jij als begeleider eigenaar van je paard bent wettelijk aansprakelijk voor elke schade die er zou gemaakt worden door jouw paard, de familiale verzekering dekt in sommige gevallen ook voor een deel die verantwoordelijkheid, tenminste als je het paard op voorhand reeds hebt vermeld aan de betreffende verzekeingsmaatschappij, zodat ook dit mee in de polis vermeld staat.
Maar in de situatie die je laatst hebt voorgehad , moest er toen een ongeval gebeurt zijn geweest, is de kans echt heel reëel dat de verzekeringsmaatschappij zich zou terugtrekken en jou als hoofd verantwoordelijke de schuld in jouw handen te schuiven, ik vraag me af wat je daar van denkt.
Ik weet niet of je dan nog zo gelukkig zou zijn met je beslissing dit paard op de openbare weg te brengen, want het staat ook letterlijk in de wegcode vermeld dat een paard voldoende onder controle dient te zijn en te blijven, er zijn idd uitzonderingen veroorzaakt door externe factoren waar jij geen invloed op kunt hebben , maar in dit geval is dit echt heel duidelijk , jij bent diegene die eigenlijk bewust het risico opzoekt, jij brengt dus als het ware medeburgers in gevaar door echt onverantwoord gedrag.
bij schade aan een achterlicht van een auto , is dit een redelijk bedrag waar je niet echt om kan lachen, maar je zal het wel kunnen betalen, maar indien er een echt accident, een zwaar gewonde of een dodelijk ongeval gebeurt dan is mijn idéé dat je gans je leven kan gaan werken om die schuld gedeeltelijk te kunnen aflossen. Jij bent hier overduidelijk het gevaar.
Dit is gewoon onverantwoord gedrag vind ik.
Ook al zeg je tjaaa ik ga nu enkel in stap buiten, Iemand die een rijbewijs heeft om met een brommer te rijden die in snelheid beperkt is tot 25km/uur mag ook niet met een race auto op de baan.
dit paard is zeker onvoldoende getraind, je zegt zelf , de rem werkt niet altijd, Hiermee zeg je dit eigenlijk zelf al.
Dit is niet enkel een inschattingsfout, dit is gewoon verkeerd.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:35

Volgens mij wijst alles aan dit paard naar pijn in de rug. Hij loopt al lang scheef (kan gevolg of oorzaak zijn van pijn in de rug). Hij staakt, hij trekt tegen, hij loopt niet goed aan de teugel, ervandoor gaan.

Of het paard is echt heel slecht ingereden en anders heeft hij lichamelijke klachten. Ik denk aan een blokkade eventueel in combinatie met een slecht passend bit.
Ik zou kijken naar andere tekenen van protest. Hoe reageert het paard bij het opleggen van het zadel? Wordt hij ongerust? Mss zelfs zuur? Hoe reageert hij met lichaamstaal als je vraagt te versnellen of te vertragen? Hangt zijn staart ontspannen?

Ik heb sterk de indruk dat dit een paard is dat je met alle kracht die hij heeft iets belangrijks probeert duidelijk te maken (zoals de meeste probleempaarden trouwens). Ik denk dat als je erachter komt wat hij probeert duidelijk te maken en daar dan aan werkt, de problemen vrij snel zullen verdwijnen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:32

Ik hoop nu echt dat de stilte niks vervelends betekend..
Meer en meer mensen typen wat ik ook al typte, ik hoop dat dat je de ogen wat geopend heeft...
Ik bedoel het niet om je zwart te maken ts, en ik geloof ook echt dat je het paard wilt helpen. Dan hoop ik dat je deze reacties van ons ook wilt gaan gebruiken om jezelf en anderen te helpen !