Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Je staat in een onbekende omgeving paardjes moeten wennen aan al het nieuwe om zich heen. Ik zou doodsbang zijn dat ie het spelletje van gisteren zo leuk vond dat ie lekker nog een sprintje gaat trekken.
Zo'n paard in dit stadium van zijn heropvoeding meenemen op vakantie was iig niet mijn keuze geweest. Veel te veel variabelen terwijl je zijn gemoedstoestand juist stabiel en relaxt wilt houden.
Bionda86 schreef:Ik moet gewoon zorgen dat ik voor de zekerheid iemand bij me heb die indien er iets fout gaat in kan grijpen, en verder gewoon alleen nog doen waarvan ik nu weet wat goed gaat. Zodra ik thuis ben kan ik dingen gaan bevestigen in de bak die hier in het bos nog niet werkte.
_Mondy_ schreef:Heb tot nu toe alleen gelezen en niet gereageerd maar na een van de laatste zinnen van TS toch maar wel.
Waarom ga je nu in godsnaam weer naar buiten ?? Ik krijg het gevoel dat je die hele ren met een lachertje probeert af te doen ipv de ernst ervan te zien. Zowel jij als je paard hadden kunnen verongelukken, maar de kans was ook zeer groot dat een onschuldige voorbijganger was verongelukt, een paard op de motorkap overleeft bijna niemand. Je paard heeft een behoorlijk grove uitspatting (om het zo maar even te noemen) gemaakt en zal dat niet vergeten zijn. Waarom ga je dan toch weer naar buiten met hem als je weet dat je geen rem hebt. Je zegt dat hij heel braaf is in de stap, maar aan de andere kant heb je de vorige keer ook hem ook behoorlijk overschat (en jezelf ook). Persoonlijk had ik dit dier niet mee op vakantie genomen en snap ik die keuze ook niet zo heel goed. Maar ga hem dan nu niet weer dusdanig uitdagen dat hij weer een loopje met je kan nemen (letterlijk en figuurlijk). Heel leuk dat iemand meefietst, die ziet dan alleen een stofwolk en eventueel mag ie mensen op gaan rapen. Ergens ben ik het er mee eens dat dit dier waarschijnlijk niet geholpen kan worden maar aan de andere kant als je het dan toch wilt proberen doe dat dan thuis en zet daar eerst alle knopjes op voor je uberhaupt weer naar buiten gaat. Je zet niet alleen je eigen veiligheid op het spel maar ook van anderen.
En voor het geval dat er opmerkingen komen dat elk paard een ongeluk kan veroorzaken buiten : ja dat klopt, maar de meeste van die paarden reageren wel op de hulpen en zo niet dan neem je je verantwoordelijkheid en ga je eerst in de bak weer wat stapjes terug doen. In dit geval is het nl al bekend dat het dier dit doet en ga je dus moedwillig het opzoeken.
Bionda86 schreef:Ik ga nu zadelen en naar buiten zal zo vertellen hoe het is afgelopen!
Mocht je me een gevaar op de weg vinden dan adviseer ik binnen te blijven. Maar het komt helemaal goed hoor het was mijn fout en niet die van hem!
Babootje schreef:Bionda86 schreef:Ik ga nu zadelen en naar buiten zal zo vertellen hoe het is afgelopen!
Mocht je me een gevaar op de weg vinden dan adviseer ik binnen te blijven. Maar het komt helemaal goed hoor het was mijn fout en niet die van hem!
Het kan zomaar zijn dat het nu goed gaat buiten, maar dat zegt nog helemaal niets. Het kan 10 x goed gaan en de 11e keer gruwelijk fout. Je vorige buitenrit zou je moeten hebben gewaarschuwd in combinatie met het verhaal van de oude eigenaren. Je bent allerlei excuses aan het zoeken waarom het fout ging, maar verbindt geen conclusies aan het feit dat het fout ging. Dat jij niet begrijpt dat het paard een knopje heeft dat zomaar op een moment dat jij niet in de hand hebt om kan gaan en dan voor de ruiter niet meer bereikbaar is, dat maakt het paard gevaarlijk zeker in jouw handen.
Ik vind je niet dapper, niet flink, alleen maar super super dom.
Bionda86 schreef:Ik ga nu zadelen en naar buiten zal zo vertellen hoe het is afgelopen!
maikeltje schreef:De renbaan heb ik geopperd om juist te kunnen werken aan tempocontrole zonder dat je het risico loopt anderen in gevaar te brengen. Ben je in training op een renbaan en neemt ie de rit aan, dan is er geen man overboord (mits je kunt blijven zitten natuurlijk)
Maar de renbanen liggen helaas niet voor het oprapen
bedoeld om eraan te werken (overgangen) terwijl hij het gevoel van veel ruimte hebben ervaart. 
terpentijn schreef:Jammer dat je je steeds zo ONGENUANCEERD "verdedigend" opstelt. Het ging toch niet goed tijdens die buitenrit... of vond jij van wel? Dat het maar een klein onbeduidend dingetje is dat-ie niet te stoppen was?
En niks van een ander willen aannemen, vind ik ook een zwaktebod... je paard was gewoon totaal niet meer IN CONTROL.
Overigens vind ik de suggestie "in laten slapen" ook nergens op slaan, het paard is natuurlijk best te rijden (alleen niet meer te stoppen).
Als je in je hart en ziel het gevoel hebt dat je het gaat redden met deze, mijn zegen heb je, ik heb niet het idee dat je er om het minste of geringste af lazert, maar ik heb zeker wel het gevoel dat je iets aan het bewijzen bent.
Dat is meestal niet het goede uitgangspunt.
Hou je ook niet vast aan (en dat zegt al veel) je Topic aanhef, dat zegt dus niets.
Anderen raden aan dit paard vooral eens lekker op een (ren)baan te laten doorcrossen/scheuren), met het idee dat-ie zijn "ei" kwijt kan, dat lijkt me nu juist iets wat je NIET moet doen.
Ben het er volledig mee eens dat dit paard zou kunnen opbloeien van (gecontroleerd!!!!) buitenrijden, maar ik zou er zeker ook weer een vriendelijk bitje in hangen, en hulptroepen inschakelen (andere ruiters mee, op de fiets iemand mee), zodat je niet alleen in het gebeuren staat.
Als je die mensen en mogelijkheden niet hebt, blijf dan in de bak rijden, tot jullie (paard en jij) mekaar goed aanvoelen en begrijpen. En dat de "stop" of "halt" er goed in zit.
Succes!
. En dat kan alleen is de titel dan misleidend. Kan verwarring, niet gehoord gevoel opleveren wat de sfeer beinvloedt.
maar uiteindelijk doe jij precies hetzelfde
; jij gaat vandaag weer na buiten in de hoop dat het goed gaat, slaat alle hier goedbedoelde adviezen/waarschuwingen in de wind, niet rekening houdend met het feit dat je paard op dit moment een gevaar voor een ander kan zijn.
; het is goed bedoeld want tenslote hoef je ook niets te doen met alle adviezen ed
Als het voor jou zo goed voelt is, is het