Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:25

Appelmoes_11 schreef:
Los contact als in: doorhangende teugels. Waslijnen. Slecht, slecht, slecht... maar ik doe het wel. := Mijn pony volgt mijn hand wel, maar ik zit eigenlijk bijna nooit aan haar neus.
wat is daar slecht aan ?
Als je fun/ bos recreatief rijdt en je pony zoekt uit zichzelf je hand niet op maar gaat in een hoofd pos. dat ie fijn vindt en toch goed naar je luisterd ?

Misschien reargeert ie wel goed onderweg op je zit, of alleen maar teugeltje los tegen z'n nek, wat jullie fijn vinden doe je toch ?
Wat bokkers zeggen of anderen zal je toch worst wezen :D :D
Stacy doet het ook op haar eigen indrukwekkende manier:

En rij je mee in de proeven reeks / wedstrijden en moet het allemaal officieel dan zijn dat de momenten om je pown wel erbij te houden.
Pony's "verleren" het hand volgen echt niet als je em es op een buitenritje lekker alle ruimte geeft.
Genieten daar gaat het om.

PS: wat een paasei onder dat viaduct en wat loopt ie bomproof onder je en vertrouwd je.
Er zijn er zat die beladen met metaal en strakke teugels hier niet onderdoor komen met hun "volgzame" paard. :j
Is dit speciale ruiterdoorgang ? er ligt n.l. nogal wat mest... want als fietser wordt je nie vrolijk van die ronde ballen.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 01-05-12 11:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:46

Safiera schreef:
edit: profiel gespiekt van jou, Annetje. Heel aansprekend paard, die foto met dat bruine hoofdstel is echt prachtig vind ik. Maar volgens mij ken ik jou paard... Komt hij van Velden? Happy Horse? De Shadow's van daar ken ik wel :)
Bedankt! Hij ziet er nu weer heel anders uit dan op die eerste foto. Die is twee jaar terug gemaakt geloof ik. Geen idee meer of ik hem vanuit Velden opgehaald heb, wel in Limburg en het is er een van stal Shadow ja :) Peter verheijen heeft hem gefokt.

Appelmoes, knap hoor zo onder dat viaduct door. Ziet er klein en druk uit, ik zou dat zelf niet durven. :+

Buiten heb ik trouwens ook meestal doorhangende teugels. Pak ik de teugels op maat, dan begint hij zich op te fokken. Enkel wanneer hij in een springerige bui is pak ik de teugels kort zodat ik snel in kan grijpen en we niet samen ondr een auto komen

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:23

Inderdaad. Ik ben er ooit van beschuldigd dat ik mijn pony in de steek laat door contactloos te rijden :+ dat zal toch wel meevallen. Ik pak de teugels alleen op als ik iets wil vragen, dat gaat prima zo. De pony volgt trouwens wel mijn hand, maar er blijven op de één of andere manier altijd boogjes in de teugels :') achja, zolang Maybe maar snapt wat ik bedoel, toch? :) Ik rijd ook niet echt met een geschikte optoming (touwhalster) om constante aanleuning te hebben. Aan verzameling zijn we nog lang niet toe. Stacy is natuurlijk super om te zien! Ik had echt tranen in mijn ogen toen ik hoorde dat haar merrie was overleden.

Ik heb vandaag mijn pony naar haar nieuwe stal (wei) gebracht! Het is echt een superplek, ik ben er heel blij mee. Maybe vindt het volgens mij ook wel leuk. De trailer vond ze wat minder leuk. := daar hoeft ze ook nooit in, ik heb haar in zeven jaar tijd maar twee keer in de trailer gehad.

Het grappige is, mijn pony is echt absoluut niet bomproof. Was het maar zo'n feest... ze is eigenlijk overal bang voor. Daarom was ik zo flabbergasted dat ze er zomaar onderdoor liep! Normaal stijg ik op dat soort stukjes af, dan roept ook iedereen dat ik haar niet moet laten winnen, maar als zij zich prettiger voelt als ik ernaast loop...
Onder het viaduct is inderdaad de route naar de hoge veluwe voor ruiters. Er is een omweg zonder viaduct, maar dat is flink om. Ik zie er soms wel fietsers, kan me voorstellen dat ze niet zo blij zijn met de mest...

Kent iemand trouwens het boek Dressuur onder vuur van Gerd Heuschmann? Ik vind het een héél fijn en duidelijk boek, het sluit echt bij dit topic aan. :j

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:06

ik ga aankoment weekend proberen om op me paard te zitten.
en hopen dat er iemand met me paard mee loop.
de beweging van me paard moet goed zijn voor me spieren in me heupen en bekken.
mag uiterst alleen maar stap doen.
draf en galop is veel te belastent.
maar ben blij dat als het lukt ik weer op me paard zit en rond kan stappen.

kwa pijn gaat het redelijk.
moet niet te veel doen.
en moet ook zeker oplette dat ik al mijn pijnstillers en alles nog in neem.
dan gaat het redelijk.
nog niet pijn vrij maa goed.
ik had niet verwacht nu al weer zo door het huis te kunnen waggelen.
nu hopen dat het snel beter gaat en ik weer gewoon alles ken doen (al moet ik wel gedult hebben :( )

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:17

Dat is goed nieuws line! Goed hoor!!!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:59

Dit is een interessante video die ik laatst heb bekeken. Je moet er even voor gaan zitten want het duurt meer dan een uur, maar deze twee trainers bespreken de verschillende rijstijlen van Gal en Rath, het heet wel de taming of Totilas, maar je ziet de ruiters ook op andere paarden. Heel interessant en leerzaam, het gaat precies over de dingen waar het in dit topic ook veel over ging, de onafhankelijke zit, de beenvoering, het gewicht van de ruiter aan de binnenkant of buitenkant in de buiging, of ze licht of diep in het zadel zitten, hoe ze de paarden wel/niet ondersteunen met hun zit.
Aanrader!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:01

kleine update van jullie stalkster :)
Dinsdag ga ik weer naar Spanje, en als ze echt zo leuk is als ik denk dan laten we haar 's middags keuren.
12 jarige bomproof merrie :)
Afbeelding

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:06

Ohh wat een prachtig dier! <3 Hopen dat ze goedgekeurd wordt, wat spannend!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:41

ohw... leuk, leuk!! wat een plaatje kinke!
ja dat filmpje ken ik al is wel leerzaam maar ook een beetje langweilig, er wordt veel herhaald. en wie weet is t achterhaald nu mar duidelijk zn trainingsmethode aangepast heeft?
oeh spannend line, doe je wel kalm aan?

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:47

Line doe je rustig aan en niet te overhaast anders heb je er straks je hele leven nog last van. Ik ben zelf helaas veel te snel weer alles gaan doen ook onder de pijnstillers maar moest en zou weer op mijn paardje zitten. Helaas is het bij mij nooit meer helemaal goed gekomen en heb ik nog steeds last van mijn rug en nek overgehouden na mijn ongeluk. Je mag zoiets echt niet onderschatten. Dus kijk in ieder geval uit en neem de tijd om te herstellen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:58

Kinke wat een plaatje!!

line voorzichtig hoor... meestal in dit soort gevallen is 2 stappen terug het beste... al is dat ook het moeilijkste. Rustig aan.. dan ga je het langste mee :j

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:47

Kinke: wat een mooie! (kwijl-smiley)
Line: relax, beter rustig en goed dan snel en niet beter worden.
Sabm: hoe bevalt je zadel?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:20

Stil hier. Alles goed met jullie? :(:)

Ik kom helaas weinig aan rijden toe. Zou er meer op willen maar durf niet goed en al zeker niet wanneer ik alleen ben. Moet toch maar snel wat veranderen want dit vind ik ook niet leuk :\

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:07

dat is nog eens een mooie merrie!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:08

nee dat is niet leuk safiera, ben je altijd alleen op stal dan? ik kan me dat wel voorstellen als je ergens alleen staat dat je je dan onzeker voelt met rijden..
en ja ben erg weinig op bokt, heb t druk met van alles en ben weinig thuis momenteel, ik lees wel bij op mobiel maar posten via mobiel vind ik drama...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:15

Balen Safiera...Is er dan ook helemaal niemand op de locatie waar je rijdt?

Ik lees ook nog mee, even niet zo'n behoefte om veel te posten omdat ik nog steeds niet zo goed weet hoe en wat allemaal. Rijden gaat deels heel erg lekker, paard is superfit en wordt nog steeds beter. Ikzelf daarentegen....aan mij is veel werk maar ik heb nog steeds niet de manier gevonden om daarmee aan de slag te gaan. Rijd wel heel veel zonder beugels wat natuurlijk goed is. Maar vinden van een echte zit-en houding instructeur is nog niet gelukt en helaas blijkt het ook niet mee te vallen om iemand langs de kant te krijgen die het echt goed zit wanneer ik weer scheef ga zitten. Dus nog steeds volop aan het puzzelen daarmee. Moet gewoon goedkomen, zal alleen wel een tijdje duren ben ik bang.

Kinke veel plezier dinsdag, spannend hoor!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:21

in welke regio woon jij ester?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:32

knollentuin schreef:
in welke regio woon jij ester?

Oosten van Brabant, bijna in Limburg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:35

hmm, ik ken daar niemand , sorry...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:37

knollentuin schreef:
hmm, ik ken daar niemand , sorry...

Dacht ik al, heb het een tijdje geleden ook al eens in het topic gevraagd geloof ik. Ook al advertentie gezet maar dichtstbijzijnde reactie was nog ruim een uur rijden....Dat zit er momenteel echt even niet in. Nouja, dan maar heel streng op mezelf letten en proberen naast het paard eens wat rechter te worden. Duurt misschien langer maar moet er zelf toch ook wat verbetering in kunnen krijgen....Ik weet inmiddels in ieder geval wat ik verkeerd doe en voel het al steeds eerder dus er is nog hoop hihi.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:40

ja maar t is toch jammer, er moeten toch ook instr. bij jou in de buurt zijn die aan vullen op jouw wensen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:45

knollentuin schreef:
ja maar t is toch jammer, er moeten toch ook instr. bij jou in de buurt zijn die aan vullen op jouw wensen?

Zijn er misschien ook wel, maar hoe vind je ze....Ik ben superblij met mijn eigen instructrice voor het rijtechnische werk. En zij corrigeert me ook wel op mijn houding hoor, maar ik zou graag daarnaast eens af en toe echt alleen aan mijn houding werken (wat met mijn paard niet gaat, die moet ik echt aan het werk houden). Gewoon eens goed leren voelen en luisteren naar je lichaam, leren voelen hoe ik mezelf kan corrigeren.
Ben eenmalig bij Akasha geweest, wat op zich een prima systeem is maar kreeg vooral te horen dat het goed ging. Wat het ongetwijfeld soms ook gaat, maar niet altijd dus.
Flexchair zou ik ook echt heel graag eens doen maar is helaas even boven budget, staat wel echt op de verlanglijst.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:44

_Esther_87_ schreef:
knollentuin schreef:

Zijn er misschien ook wel, maar hoe vind je ze....Ik ben superblij met mijn eigen instructrice voor het rijtechnische werk. En zij corrigeert me ook wel op mijn houding hoor, maar ik zou graag daarnaast eens af en toe echt alleen aan mijn houding werken (wat met mijn paard niet gaat, die moet ik echt aan het werk houden). Gewoon eens goed leren voelen en luisteren naar je lichaam, leren voelen hoe ik mezelf kan corrigeren.
Ben eenmalig bij Akasha geweest, wat op zich een prima systeem is maar kreeg vooral te horen dat het goed ging. Wat het ongetwijfeld soms ook gaat, maar niet altijd dus.
Flexchair zou ik ook echt heel graag eens doen maar is helaas even boven budget, staat wel echt op de verlanglijst.

Ik denk dat ik wel iemand weet, in Maasbree. Is dat in je buurt? Ze komt ook op locatie. PB maar als je interesse hebt, dan geef ik je de link door. Ze heeft alleen geen lespaard geloof ik, maar wie weet kan je toch gewoon onder haar goede begeleiding met je eigen paard aan de slag.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:49

gisteren naar de paarden geweest.
maxi en iejoor lekker gepoetst
ook nog even op maxi rond gestapt.
maar dat heb ik geweten.
had daarna onwijs veel pijn in me heupen/bekke, rug, nek, schouders en me handen
ook zat me cap niet echt lekker onder me kin deed gewoon pijn.
dus was niet echt handig :( :o %)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:51

Line toch :(:) doe je rustig aan? Natuurlijk kun je niet wachten om het weer op te pakken, maar misschien kun je het beter nog even bij gewoon poetsen houden.