Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:21

MyWishMax schreef:
Wordt ze niet al 10 dit jaar Yam? Beeb wordt al 8 dit jaar en dat is een Ztje

Dan zal ze 10 worden :j

Ja klopt, ze wordt idd 10 :j ze is van 2002. Yamcha gaat niet met haar tijd mee, dat zien jullie maar weer :D

Jawel hè Zooist :D ik vind vooral dat ze zoveel gespierder is geworden, op de eerste foto is 't gewoon een speknek, en nou geen vet meer te bekennen, spiers! En ze had gewoon een dikke kont, en nu heeft ze mooie ronde billen die heel wat steviger zijn, en haar buik is helemaal enorm veranderd.

Vind het wel waanzinnig hoe snel paarden spieren krijgen in vergelijking met mensen, voor zo een verandering moet ik 10 jaar trainen, zij doet het in 10 maanden....... + 100 kg eraf 8-)

Afbeelding
Ik vind deze leuk, buikspiertjes! :D ze wordt nog wel een sportmodel 8-)

(heb gespeeld met de gedachte om haar nog eens te laten dekken, en als ik haar nou zie, vind ik het doodzonde om dat te doen)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:26

Yamcha schreef:
Timokyana: welkom! Weet waar je aan begint, correct rijden is moeilijk :=

Esther, mag ik je nog even bedanken voor het fijne commentaar in mijn topic, echt super!

Graag gedaan :)
Ik vind het echt zo knap hoe je gewoon 'ineens' helemaal vooraan begonnen bent...Durf ook best te zeggen dat ik het zelf niet zou kunnen namelijk. Ik wil echt heel hard werken om mezelf te verbeteren, kleiner en lichter te zijn in mijn hulpen, stiller te zitten en zo heb ik nog wel een heel rijtje dingen die ik wil kunnen...Maar ik hoop dat me dat gaat lukken in combinatie met het doortrainen en het wedstrijd rijden omdat ik dat gewoon echt leuk vind. En omdat ik stiekem heeel veel moeite zou hebben met het idee dat ik echt vooraan zou beginnen. Ik vind dat heel dapper om dat gewoon te doen, er zo helemaal voor te gaan. Daar heb ik echt bewondering voor.

Daffodil ja joh, gaan met die banaan!

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:29

Dank je wel, pfff weet niet zo goed wat ik moet zeggen nou hoor, ik word er een beetje verlegen van :o

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:29

Bedankt voor de uitleg. In feite doe ik dat al, maar koppel daar niet het woord opvangen aan ;)
Nu is voor mij de inhoud daarvan duidelijk.
Voor mij de opdracht om bij het sluiten van de zit niet teveel te spannen. Die neiging heb ik snel en dan drammen ze juist heel erg door. Maar ik ben me er van bewust, dus gaat vast goedkomen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:31

Oja, heb nog een filmpje van het weekend trouwens, misschien wel leuk voor jullie om ook een beetje een beeld bij iemand te hebben.
Voor mijn doen hier weinig spanning hoewel het nog steeds veel te veel tot uiting komt in mijn houding. Maar stukje bij beetje ga ik steeds meer ademhalen in de proefjes. Nog een keer of 100 starten en dan lijkt het misschien ergens op *D
Laatst bijgewerkt door Apple op 15-02-12 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: filmpje verwijderd, bleek niet te werken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:33

Bekend filmpje Esther_87 ;)

Ik ben nergens lid meer, moet toch maar weer een startpas aanvragen denk. Gisteren zomaar een keertwending naar links helemaa goed gestapt :oo

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:33

Zo'n speknek is ook niet alles :=
Indrukwekkend misschien, maar kan vooral ook tegen je gebruikt worden :))

Filmpje kan ik hier niet kijken, dat doe ik later :n

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:40

Met speknek bedoel ik een nek gebouwd op spieren, speknek is niet de juiste uitdrukking want op spek zit ik niet te wachten....ik vind paarden met een enorme nek gaaf om te zien.

Overigens ga ik ervan uit dat als het me lukt om zo'n nek bij Alf te kweken dat ie het "tegen me gebruiken" inmiddels wel afgeleerd heeft....anders zou hij nooit zo'n nek kunnen krijgen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:42

Nou ja, dat weet jij niet, 't is maar net waar die spieren zitten natuurlijk :+

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:44

Nou als ze aan de onderkant van die nek zitten, is dat niet de nek zoals ik m bedoel :D :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:47

Jeetje Yamcha, Vegs is wel flink veranderd :) Ik vind dat ze een opvallend lief snoetje heeft trouwens.
Ik hou van paarden met mega nek, dan heb je tenminste iets voor je, en ik vind het moooooi :)
Dit bijvoorbeeld :)
Afbeelding

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:49

Ik zie geen nek :n

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:50

haha!
zo dan:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:52

@ daffodil: O:)

_O- Sorry, ik moest heel erg lachen :')

Da's een toffe nek! 8-) (maar ik ben geen Friezen-mens verder, ik houd van sportpaarden, warmbloeden, en volbloeden, al zijn er Lusitano's die me ook we kunnen bekoren :j )

Dat snoetje, daar werd ik halsoverkop verliefd op <3

Maar don't be fooled, want met datzelfde engelachtige hoofdje mept ze de tandarts knock-out :)) 't is een donderstraal :') maar oh oh wat vind ik haar leuk :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:54

ohhh..foei Vegs! Maar volgens mij hebben merries gewoon meer pit :) Kinke was zo in de omgang superlief en de veearts kon ook zonder dat ik haar vast moest houden enten oid maar als ze echt iets niet wilde (wat dan eigenlijk alleen kwam omdat ze het echt niet durfde) dan werd ze ook bloedlink. Gewoon een dame met attitude :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:54

Even voor demensen die ze al rijden, hoe rijden jullie keertwendingen? Ik vind het vreselijke ondingen, Max kon ze niet en Beeb ook niet. Ik dus ook niet ;) Beeb raakt in de knoop met zijn benen, gaat dan met een galopsprong om, ook knap. Of hij staat stil en wil niet meer vooruit of achteruit. Hij gaat dus teveel overstappen ipv op de plek op tillen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:57

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:58

Vinden jullie het goed als ik ook een beetje mee kom kijken ? :)

Rij een friese kruising waar ik op dit moment tegen het e.e.a. aan problemen loop, waar jullie me waarschijnlijk wel mee kunnen helpen :j
Vandaag of morgen eens dit hele topic doorlezen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:59

daffodil schreef:
Met speknek bedoel ik een nek gebouwd op spieren, speknek is niet de juiste uitdrukking want op spek zit ik niet te wachten....ik vind paarden met een enorme nek gaaf om te zien.

Overigens ga ik ervan uit dat als het me lukt om zo'n nek bij Alf te kweken dat ie het "tegen me gebruiken" inmiddels wel afgeleerd heeft....anders zou hij nooit zo'n nek kunnen krijgen toch?

Snap ik :j

Jim heeft zo'n brede nek. Korte nek ook.
Waanzinnig om te zien als hij 'm er even opzet.
Maar voor mij tegelijkertijd lastig als hij dat met rijden doet als hij wat kijkerig is bijvoorbeeld.
Hij zet namelijk onderin zijn hals zijn spieren zo strak, dat het soms net een blok beton is.
Die dikke halzen hebben vaak korte en sterke spieren. En dat maakt ze soms ook letterlijk sterk.

Hier is hij er net niet fijn doorheen, maar je ziet duidelijk de opbolling van die korte, maar brede spier: http://img713.imageshack.us/img713/1918/img0049cr.jpg

Hier kun je het goed zien. Hier had hij ook wat kilo's teveel, dus dat werkt ook niet mee :n
Afbeelding

En dit is dan vaak het probleem.
Het vastzetten aan de onderkant, bovenkant kan daardoor niet helemaal meer afbuigen en hij kropt wat op.
Je ziet hier ook duidelijk de bolling achter de kaak van de spier, maar richting hals verdwijnt dat. Terwijl het eigenlijk door zou moeten lopen.
https://lh6.googleusercontent.com/-_8PS ... 0_4140.JPG

Sinds ik bij Noor les kan ik die hals eigenlijk pas uitschuiven zonder de verkeerde spanning erop.
Hier zie je bijvoorbeeld dat hij zijn hals mooi laat vallen: http://img217.imageshack.us/img217/2641/img0037oc.jpg
Dat kon ik vorig jaar echt niet, toen zette hij alleen maar zijn hals vast.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:59

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:00

En dit is de foto zoals Alf was toen we hem kochten, deze kreeg ik toegestuurd via de mail en ik riep alleen maar Wiiiiiim moet je nu eens kijken....hahahaha die was gelijk verkocht!

Afbeelding

Zooist

Groot inzetten!
En dan steeds kleiner maken.

Vanaf het begin:
Stappen en daarin tempowisselingen kunnen rijden.
Dan actief blijven stappen en lichte stelling vragen.
Paard moet rechtuit blijven lopen.
Dan zit draaien, binnenhand van de hals, buitenhad tegen de hals en buitenbeen (niet te ver naar achteren) en laten draaien.
Desnoods een pion neerzetten en daar om heen stappen en niet dichterbij komen.
Als dat goed gaat weer een stukje dichterbij de pion.
Zo uitbouwen.

Binnenbeen ligt eraan maar bewaakt de buiging in het lijf en voorkomt het naar binnen vallen.

Anoniem

Nou, Vegs heeft iig pit zát :)) Heerlijk wijffie is het, en ze is gewoon heel grappig, ik moet heel vaak lachen om haar, attitude heeft ze wel idd. We spelen met de gedachte om haar komend seizoen bij een ruinengroep in te gaan scharen, omdat ze zo graag speelt, en ze vindt de merries saai, die willen nooit spelen. Vorig jaar heeft ze de jonge paarden rare grappen geleerd, omdat ze zich verveelde, en shetten tegen het hek gejaagd om te kijken of er stroom op stond :')
Hopelijk wordt ze nu wat braver.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:01

Merel, ik zet m zijwaarts een paar passen en rij er weer uit net zo lang tot ik een goeie reactie heb op mijn zijwaartse hulp, daarna zet ik het traject in wat Zooist hierboven omschrijft, groot beginnen en m steeds kleiner maken (daar gaat weken overheen...)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:02

MyWishMax schreef:
Even voor demensen die ze al rijden, hoe rijden jullie keertwendingen? Ik vind het vreselijke ondingen, Max kon ze niet en Beeb ook niet. Ik dus ook niet ;) Beeb raakt in de knoop met zijn benen, gaat dan met een galopsprong om, ook knap. Of hij staat stil en wil niet meer vooruit of achteruit. Hij gaat dus teveel overstappen ipv op de plek op tillen.

Ik vind het ook één van de moeilijkste oefeningen. Ik rijd ze altijd eerst vrij groot, een soort arbeids-keertwending om het zo maar te zeggen waarbij ik vooral activiteit probeer te bewaren en het paard leer over te stappen achter. Zorgen dat je er op ieder moment met je binnenbeen voorwaarts uit kan stappen.
Pas als dat echt goed bevestigd is maak ik ze kleiner, heel goed begrenzen aan de buitenkant, opvangen met mijn buitenteugel en met binnenbeen drijven in het ritme.
Dat is de theorie tenminste, maar ik vind het zo verdraaide lastig om te voelen dat er af en toe ook rare dingen uitkomen.
Wat Zooist zegt dus.