Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:22

liedjuh2 schreef:
WenMLove schreef:
Ik trek ook mijn been een beetje op, ben dus ook op zoek naar een oplossing!
ik heb geen recente foto van mijn zit/houding, zal even vragen of er iemand een foto wil maken
straks! Ik kan er evt. wel een van een tijd terug plaatsen.

Komt wrss doordat je je knieen klemt. Zolang als jij de druk op de beugel houd en je knieen los langs het zadel hangen, kan je je hak niet optrekken. Ik heb dat ook een hele tijd gedaan. Maar dat was toen ook omdat ik op een kleine reed. Nu mijn reus van 1,76, daar heb ik het nooit opgedaan.

Ik heb het alleen met aandraven/ galopperen, het paard is niet vlot voor het been (vrij traag) en daarop ga ik mijn been optrekken

liedjuh2

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:24

Spoortje aan en actiever aan het been zetten?? Goede zweep kopen?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:26

banketstaaf schreef:
Ik heb ook dat ik mijn benen niet lang houdt trek ze telkens ongemerkt weer op, hoe kan je wel zo blijven zitten? Tis net of voel ik mn kuiten na een tijdje niet meer, hebben meer hier last van? Als ik zonder zadel rijd voel ik het wel veel beter en trek ik de benen niet op.

En moet kje nou juist wel of niet op de beugels gaan staan met lichtrijden of gewoon via je benen en zit?

Heeft iemand hier een antwoord/tip voor?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:30

liedjuh2 schreef:
Spoortje aan en actiever aan het been zetten?? Goede zweep kopen?

Zweep heb ik er bij, heb het een aantal keren met een spoortje geprobeerd, maar heb dan geen fijn gevoel en zonder gaat toch beter.
Let op, het is geen kwpn'er maar een koudbloed, geïmporteerd uit Polen geloof ik!

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:32

Afbeelding
dit is de laatste foto die ik kon vinden, geloof dat dit al wel een dik jaar geleden was!
- Handen gelijk
- Been meer naar achter leggen
- Vooruit kijken

Verder iemand opmerkingen/ tips?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:36

banketstaaf schreef:
banketstaaf schreef:
Ik heb ook dat ik mijn benen niet lang houdt trek ze telkens ongemerkt weer op, hoe kan je wel zo blijven zitten? Tis net of voel ik mn kuiten na een tijdje niet meer, hebben meer hier last van? Als ik zonder zadel rijd voel ik het wel veel beter en trek ik de benen niet op.

En moet kje nou juist wel of niet op de beugels gaan staan met lichtrijden of gewoon via je benen en zit?

Heeft iemand hier een antwoord/tip voor?

Je mag best wat "druk" op de beugels hebben (blijf je lekker zitten als ie gaat "klappen"). Maar of je het nu echt "staan" moet noemen...

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:02

lifaya schreef:
ze zijn overigens ongelijk omdat ik net naar rechts wou gaan :P Bedankt voor je commentaar verder! Ik ben van plan om volledig over te stappen op western, maar vind het wel nog leuk wat recreatief te rijden :P

Dat dacht ik al. Heb erna ook even in je profiel gespiekt en zag inderdaad al wat western foto's voorbij komen, wellicht dat daar ook de redelijk lange beugels en ietsje stoelzit vandaan komt. Het is verder niet storend hoor, doe het zelf trouwens ook :')

Daissje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:37

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:23

lifaya schreef:
Tjah,,, mijn houding :') Mijn armen/handen zitten absoluut niet goed, moet ze meer naar beneden doen, maar zijn er verder opmerkingen?
[ Afbeelding ]
Kon even 5 minuten op deze hengst hobbelen, had mijn westernlaarzen aan wat helaas niet de beste combo is met een dressuurzadel :=

Wat mij opvalt is........ Dat je op mijn paard zit! >;) _O- _O-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:28

Oh echt :oo heel stiekem ben ik op hem gesprongen... héél stiekem......
<<) :))

Edit: bij nader inzien; geklommen :')

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 00:50

@daissje89
tof :-)

Ik moet me eigenlijk echt voornemen om die buikspieroefeningen te gaan doen!
ruiter meer in balans = paard meer in balans...
ga jij ze ook doen?

xMartJuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 00:59

Ik heb ook heel erg problemen met mijn benen
Ik kan niet goed druk op mijn benen houden, vooral in de galop hangen de beugels bijna los om mijn voeten terwijl ik ze niet lang heb, wijk eerder naar wat korter.
Ik kan mijn onderbenen niet goed naar achterhouden, mijn hakken willen ook niet echt naar beneden wijzen.
Ook mijn tenen blijven maar naar buiten staan.

Voor dat laatste heb ik de tip gekregen bovenbenen meer naar het zadel keren maar klem ik dan juist niet teveel? Want heb het gevoel dat ik wel erg met mijn knieën knijp.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 07:34

Je zit dan wrss te veel op de achterkant van je bovenbeen. Het is dan de bedoeling dat je dus meer op de voorkant gaat zitten. Dat helpt iig voor je tenen naar binnendraaien.
Als je in je zadel zit, je been afsteken, naar achter, dan aan je zadel leggen en je ben weer naar voor trekken. Zo komt je been beter aan te liggen...... Dat helpt iig al iets.....

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:37

ik zou eerder mijn bekken draaien, dat je goed je zitknobbels voelt.
als je oppast dat je niet met een holle rug zit, maar je buikspieren (daar zijn ze weer :-) ) voelt,
Heb je automatisch je bovenbeen beter liggen - zonder spanning erin.
Dan helpt een goed zadel natuurlijk ook...

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:53

gisteren kreeg ik les (i.v.m houding en scheefheid) en kreeg de tip mee: een zweep , horizintaal tussen de duimen te leggen. zodat je wel je handen rechtop moet houden. weet niet of het werkt, maar ik moet het ook nog eens proberen
dus , dat van die zweep, zou dus echt wel goed helpen ;)

als ik ging draven , moest ik mezelf het gevoel geven . mijn 'staart'' tussen mijn benen te trekken. waardoor je wel recht moet draven. voor mijn gevoel . krijg je dan veel meer balans.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:20

WenMLove schreef:
[ Afbeelding ]
dit is de laatste foto die ik kon vinden, geloof dat dit al wel een dik jaar geleden was!
- Handen gelijk
- Vooruit kijken

xMartJuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:30

WenMLove schreef:
[ Afbeelding ]
- Handen gelijk
- Vooruit kijken

Je kan iets minder naar achter hellen. Dus wat meer rechter op zitten

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:04

meganx schreef:
als ik ging draven , moest ik mezelf het gevoel geven . mijn 'staart'' tussen mijn benen te trekken. waardoor je wel recht moet draven. voor mijn gevoel . krijg je dan veel meer balans.

Leuke visualisatie oefening :-)
Kun je natuurlijk in alle gangen doen!

@WenMLove:
Ik krijg er een beetje een gespannen gevoel van, en het valt me op dat je dezelfde gewoonte hebt als ik:
Je hebt de neiging (van wat ik van deze foto lees, dan) om met een holle rug te zitten, en je schouders lijken wat geforceerd naar achteren.
Misschien helpt het om je schouder bladen wat meer af te vlakken, en wat meer op je zitknobbels te zitten (zie vorige posts)

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:09

Bedankt! Ik zal kijken wat ik ermee kan doen, en of het nu nog steeds zo is!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:26

Hoi,
Ik trek altijd mijn been op als ik met één been moet drijven (bijv. tijdens het wijken)
Heeft iemand daar tips voor om dat te voorkomen, ik heb van mijn instructrice al de tip gekregen om mijn hakken goed uit te drukken, maar dat werkt nog niet zo :Y)

xMartJuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:01

Dankje voor de tip om meer op mijn bovenbeen te zitten.

Ik heb ook een beetje hetzelfde probleem als Falionrule
Ik heb ook gemerkt dat als ik aandrijf dat ik dan mijn been draai zodat ik echt met de achterkant van mijn onderbeen/hiel drijf en niet met de binnenkant. Heeft iemand daar nog tips voor of is dat gewoon veel oefenen??

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:51

Afbeelding

Dit is al een wat oudere foto, voorderest heb ik alleen foto's die zijn genomen als ik aan kwam rijden.

xMartJuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:04

Ik zou zeggen, handen rechter op. en je lichaam ook gewoon rechter op. Je hoofd ook wat meer naar achter doen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 07:45

@xShanice: Ga je toevallig net staan? Zo niet, dan mag je iets dieper zitten. De positie van je bekken en benen lijkt op de foto goed, dus daar hoef je niets aan te veranderen. Probeer dieper te zitten door zowel je knie als je heup meer te buigen (links en rechts om de beurt om de draf uit te zitten), me tbehoudt van die mooie lijn schouder-heup-hak.

In je nek-schouder regio zie ik wel meer spanning, net als in je onderarm. Je onderarmen moeten zoveel mogelijk 'slap' zijn. Je handen optillen met je biceps is niet goed. Aanleuning neem je met je schouderbladen en triceps. Je hoofd zakt een beetje naar voren en naar beneden, dit heeft veel invloed op je balans, want je hoofd weegt wel 5 kg! Probeer tijdens het rijden goed voor je uit te kijken en je nek lang te maken. Die doe je het beste door een onderkin te maken. Zo komen je oren ook op de lijn schouder/heup/hak.

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:25

hebben jullie nog tips voor mij?
Afbeelding

Vooral mijn benen zijn het probleem, dit komt mede door een blessure aan mijn rug en heup, hierdoor draai ik mijn tenen naar buiten, hier ben ik hard mee aan het oefenen.
Verder vind ik dat ik iets rechter op mag zitten, val nu te ver naar voren. (is wel al minder)
Me schouders mogen ook iets meer naar achteren