Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:00

Laat ik ook even blij doen *\o/* . Ik heb gisteren fijn les gehad, en ineens leken de dingen op zijn plek te vallen. Ik kon met ontspannen bovenbenen draven, zonder meteen mijn beugels te verliezen. Het ''schouder-voor-op-de-zit'' ging goed, en vandaag kon ik ook ineens dmv mijn zit Tov goed op de linkervolte krijgen, dus zonder smokkelen met de binnenteugel( fout aangeleerd, moeilijk af te leren :o ).
Moet ook eerlijk zeggen dat ik de laatste dagen hard aan mijn eigen lijf werk, om dat soepel te maken, en denk dat mijn hulpen daardoor ook duidelijker doorkomen.
Ik voel me echt heel tevreden *D

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:07

Ik oefen zelf ook met voltes lopen, en dan mijn binnenschouder laten vallen en sturen met mijn navel :+
en een dragend binnenachterbeen :j

Best moeilijk nog, zo'n volte. Een rondje lopen is makkelijker :D

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:24

Ah, ja die schouder, die blijft ook lastig. Als ik vergeet mijn binnenbeen te ontspannen na hulp, dan blijft mijn schouder ook te hoog. En als ik met mijn binnenbeen wil drijven, moet ik ook eerst weer zoeken naar het gevoel wannneer ze haar been optilt. Eens....gaat dit allemaal vanzelf, maar ik weet nu tenminste wat er gebeurd, en dat is een grote stap voorwaarts. Hoe zo schaken een denksport, dat is nix vergeleken bij paaardrijden -:) /3

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:16

Leuke updates! Tov hoe maak jij je eigen lijf soepel? Doe je dat door yoga of iets anders?

We moeten ook zoveel dingen tegelijk kunnen met paardrijden!
Alle onderdelen van je lichaam onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, vooruit denken, de juiste hulpen geven op exact het juiste moment, tempocontrole, controle over de lichaamshouding van je paard houden in steeds verschillende oefeningen en naast dit alles ook nog zelf helemaal ontspannen en los in je lijf zijn!

Nee ik snap wel waarom je weinig mannen ziet in de paardensport. Het is continue coördinatie en multitasking :D

Heb mede door dit topic een proefles aangevraagd bij iemand die klassieke dressuur met centered riding combineert. Ben erg benieuwd...

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:24

Citaat:
Nee ik snap wel waarom je weinig mannen ziet in de paardensport. Het is continue coördinatie en multitasking

:j :D

Laetitia;
Ik doe gewoon de huis tuin en keuken oefeningen; heupen draaien, bekken kantelen, buik en rugspieroefeningen, binnenbeen spieren oprekken, balansoefeningen ( niet stretchen) Eigenlijk de oefeningen die je als warming up gebruikt, voor de grotere sportieve prestaties. Ik merk dat als mijn spieren soepeler zijn, ik ze makkelijker onafhankelijk van elkaar kan aansturen. Enne ik wil straks ook weer in bikini, dus dat is meteen een extra motivatie :D

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:55

nou, dan doe ik nog even blij mee.... mau liep ook erg lekker vandaag. de linkergalop is nog het moeilijkst, ik houd links teveel vast, omdat hij links vasthoud... waardoor we in het welbekende cirkeltje terecht komen. ik kan mezelf daar nu wel uithalen en denk dan lossssssslaten. Dan ontspan ik en knik, daar gaat mau netjes rond... maar galop vind hij nog erg moeilijk en dan drukt hij zich op. dus daar oefenen we vrolijk op door. Morgen weer les.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:50

zo net weer les gehad ,mn sokken dampen nog na :P
veel gewerkt aan het recht houden en recht laten lopen en dan in balans blijven,niet even naar binnen of buiten vallen ,niet helpen met steun van teugel en neit jezelf opzij laten zetten. maar ook heel belangrijk niet alvast met voorkennis gaan zitten ";zo van, hier laat ie altijd zn schouder naar buiten vallen dus ik hou m vast tegen.."nee laten gebeuren en er op tijd op anticiperen,corrigeren en weer los laten,paard moet het zelf gaan leren doen. het gebeurd dan gerust dat je 335x uit de galop denderd ,maar ooit voel je dat het steeds langer goed gaat. en dat is het gave gevoel ,net even 3 passen verder komen dan daarvoor.
nu even koffie :9k stallen doen en ga ik weer anderen lesgeven :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:37

Ik heb gisteren ook heeeerlijk gereden, als ik haar maar voldoende "rust" geef om de 2 dagen
werkt ze echt vanaf minuut 1 volledig mee en reageert ze echt +:)+

Losrijden is geen gepluk meer en wat meer opnemen en haar wat meer onder me houden in de draf
zodat ze wat compacter wordt gaat steeds beter! Alleen de galop is nog moeilijk voor ons.. maaar...

I'm happy :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:54

Hier was het, denk ik, ook vals alarm. Beeb heeft gisteren mega debiel gedaan aan de longe, moest enorm bokken en gek doen en vandaag liep die super. Okee, op de stukje na dat er achter een hindernishek een tijger lag, langs de slootkant in het riet meerdere tijgers lagen en de hindernissen waarmee de bak af was gezet gemaakt waren van slangen :+

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:56

vanmiddag les, daar ziet die van mij ook altijd spoken... maar op de een of andere manier loopt ie daardoor ook wel lekker..wat actiever, maar dat kan ook door de les zelf komen :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:59

Haha, gemeen is dat he met les? _O-

Dit was gewoon in onze 'eigen' bak, maar die is altijd eng :+ Alleen wordt hij daar niet actiever van, maar een klein ontploffend propje _O- Nu kreeg ik hem tussendoor mooi ontspanne, op lengte en los door zijn lijf. Toch wel hele verbetering na maandag.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:03

als ik kijk hoe hij loopt na 2 lessen, waarvan er 2 maanden zat tussen les 1 en les 2.... zo'n groot verschil, hij wil nu steeds meer lengte zoeken, neemt stelling aan, is weer gevoelig in zn mond (ik weet dat hij gevoelig in zn mond is, maar ik werd zo stug dat hij de kaken scheef op elkaar zet.. en dus heeeel stug werd) dat is nu gewoon weg, maar ik kan hem wel doorvragen, mocht dat nodig zijn. heerlijk hoe hij nu loopt... heb ook zo'n zin in vanmiddag

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:49

knollentuin schreef:
zo net weer les gehad ,mn sokken dampen nog na :P
veel gewerkt aan het recht houden en recht laten lopen en dan in balans blijven,niet even naar binnen of buiten vallen ,niet helpen met steun van teugel en neit jezelf opzij laten zetten. maar ook heel belangrijk niet alvast met voorkennis gaan zitten ";zo van, hier laat ie altijd zn schouder naar buiten vallen dus ik hou m vast tegen.."nee laten gebeuren en er op tijd op anticiperen,corrigeren en weer los laten,paard moet het zelf gaan leren doen. het gebeurd dan gerust dat je 335x uit de galop denderd ,maar ooit voel je dat het steeds langer goed gaat. en dat is het gave gevoel ,net even 3 passen verder komen dan daarvoor.
nu even koffie :9k stallen doen en ga ik weer anderen lesgeven :D

Haha weet je zeker dat je geen western rijdt? :D
Ik hoor niet anders dan "laat haar de fout maken" dan pas corrigeren :P
"niet babysitten je paard kan het zelf"

Echt t is net western :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:55

Haha, volgens mij wil je met beide takken van de sport hetzelfde toch? Dat er bij western andere oefeningen zijn en de bouw van de meeste paarden anders is, wil niet zeggen dat we niet hetzelfde zoeken, denk ik? Alleen wij werken naar oprichting toe en jullie niet? Maar echt, heb wel eens wat westernlesjes gehad en leek idd super veel op elkaar :D Net wat kleine dingentjes anders.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:04

En alles hangt af van je uitgangspunten en je eigen rijden kritisch bekijken.
Toch snap ik soms niet goed waar jullie het over hebben hoor :o
ik ga even wat uitspraken zoeken :P

Citaat:
In galop heb ik nog niet echt een goed 'gevoel' qua halshouding, of hij komt teveel in de oprichting, die hij achter niet kan verwerken, of ik laat hem veel en veel te laag gaan.!

Ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt maar ik doe dit helemaal niet of in ieder geval niet bewust.
Net als het "op lengte" rijden en daar in "stellen" :D
hihi
Kid moet gewoon met het hoofd laag blijven en de kont eronder houden, en recht zijn, niks niet schouders laten vallen.
Echt abacadabra voor mensen die niet paardrijden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:52

De basis is ook gewoon hetzelfde, dat maakt geen bal uit imo.
Ik moet ook been geven, en dan niks meer. Veggy kan best zelf draven, daar heeft zij mij niet voor nodig, blijven stappen kan ze ook gewoon zelf, en blijven galopperen ook :j
Dus ik geef been, en paard blijft in die gang en dat tempo tot ik iets anders aangeef...... en volgens mij is dat bij western net zo. Vind been geven bij elke pas ook waanzin, alsof het paard niet zelf kan bedenken hoe ze haar benen neer moet zetten....... ze is niet achterlijk........

Denk dat wij op een gegeven moment naar oprichting gaan werken, maar daar zijn onze paarden ook op gebouwd, ze gaan zichzelf oprichten als ze van achter sterk genoeg zijn, en de ruiter niet in de weg zit. Westernpaarden gaan ook meer 'zitten' en de rug bol maken, paard wordt net zo goed rond, maakt ook de rug achter de schoft los, alleen jullie paarden laten de hals vallen. Het ziet er een beetje anders uit, maar als je erover nadenkt, is het in wezen niet zo verschillend.
Jullie laten je paarden een spin doen en wij een pirouette. Voor allebei heb je echt wel verzameling nodig, maar technisch verschilt het een niet zo erg van het ander...... alleen de pirouette moet in galop, en de spin moet in een mysterieuze gang die ik niet ken, maar beide paarden moeten er echt wel voor gaan zitten (als het goed is dan toch).

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:58

Citaat:
en de spin moet in een mysterieuze gang die ik niet ken

draf :')
Ze draaft om het binnenbeen;

* knip
Laatst bijgewerkt door justkid op 07-07-11 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:02

Dacht altijd dat het de Jog was :=

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:05

jog is een langzame draf maar ik noem het gewoon draf hoor anders wordt het zo onbegrijpelijk

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:09

mooi filmpje, in feite wordt alles op zit en been gedaan. Gebruiken jullie in de western wel 'aanleuning' met het bit of is dat typisch Engels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:16

@Justkid: Rare vraag misschien, maar waar hoor je de hand te houden die je niet gebruikt om de teugels vast te houden? Ze ziet er nu uit alsof ze elk moment een pistool uit een holster kan trekken, oogt voor mij als buitenstaander een beetje gek :o
En wat is eigenlijk de gewenste hoofd-hals houding? Ik dacht dat de oren op schofthoogte hoorden te zitten, of vergis ik me?

Ik vind het mooi om te zien hoeveel controle ze heeft en hoe weinig ze 'doet'. Dat zou bij de wedstrijdddressuur nog wel een heel stuk beter moeten kunnen.
Wel valt me op dat het paard bij bij de langzamere galopcirkel de laatste sprongen voor de overgang naar halt bijna (of helemaal?) viertakt gaat, en bij het binnenkomen (en als ze klaar is) haast telgangt of in elk geval achter kort stapt. Is het met stappen in westernrijden niet gewenst dat de afdruk van het achterbeen over de afdruk van het voorbeen komt? Of heeft het meer te maken met de bouw van de paarden?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:19

Wat je ziet is het einddoel, voor je daar bent moet het paard geheel op eigen benen en verzameld lopen en daar gebruik je behalve je benen ook zeker het bit bij.
Ik weet alleen niet zo goed wat je met aanleuning bedoeld :o?
Zodra het paard goed loopt laat je de teugels los, echt zo los mogelijk, met bogen dus.
paard mag het bit wel vasthouden maar er niet in "leunen"
Dat loslaten is soms maar een paar pasjes want dan maakt ze een fout waardoor je weer terug moet naar het bit. uiteindelijk worden die losse stukken steeds langer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:21

Haha, woord nummer 1 gevonden dus! aanleuning is eigk een raar woord, want ook wij willen niet dat paard in het bit leunt. Wij proberen constant contact te houden, eigenlijk wat jullie in het begin doen denk ik? Het is de bedoeling dat paard zijn eigen hoofd draagt en zelf 'in de houding' blijft, zonder dat je hem daar met je hand moet houden. Alleen houden wij contact, volgens mij is het ideale punt dat je alleen het gewicht van de teugels in je handen voelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:26

MyWishMax schreef:
volgens mij is het ideale punt dat je alleen het gewicht van de teugels in je handen voelt?

Voor mij persoonlijk wel in elk geval :j
Aanleuning is in mijn ogen dat je wel contact houd met de mond, maar zonder druk of gewicht in je hand. Het paard draagt zelf zijn hoofd, en is daarbij ontspannen in zijn lijf.
Eigenlijk het punt waar jij als westernruiter de teugels los zou laten denk ik :j Alleen wij houden de teugels op contact.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:28

Blijheid verwoordt het wat beter :+ Meteen de redenwaarom ik nooit les zal gaan geven, ik zie wel veel, maar kan het niet overbrengen _O-