ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:23

Max_en_Max schreef:
hoe groot is het verstandig om een 'longeerbak' af te zetten, ik zou hem daarin dan ook bv. los willen gooien (zonder lijn longeren)

Bij een paard dat goed reageert op lichaamstaal (beweging/positie) zou ik uitgaan van 20x20. Als dat nog niet zo goed bevestigd is dan kan het handig zijn iets kleiner te beginnen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:25

Dit is longeren via de AR weg, als ze het paard op afstand heeft zie je dat ze een drijvende werking aanneemt, aan de hand zou ik zelf (niet meer) voor kiezen. Zoals je ziet neemt het paard enorm veel stelling aan waardoor het alleen in de hals buigt en over de schouders weg kan vallen. Dit is niet het voorbeeld van 'goed' trainen in mijn ogen. Sowieso is longeren zonder dubbele longe of bijzetteugels niet echt nuttig omdat het paard moeilijk in evenwicht kan blijven aan een enkele longe. Het is wel fijn om longeren aan te leren maar daarom is het begrip longeren ook heel lastig, iedereen verstaat er iets anders onder maar in weze is het niet meer dan een paard trainen vanaf de grond zoals je in het zadel doet maar dan zonder zit, been en hand hulpen maar met hulpen vanaf de grond. De zweep voor de achterkant (moet ook actief zijn, niet slaan maar altijd wakend net als je benen) en je hand om het paard te sturen en de bijzetteugels die werken als een hand. Je mist dus de zithulpen en daarom is correct longeren ook zo moeilijk.

Longeerbak afzetten is wel een goede, de juiste meting weet ik niet maar zal ongetwijfeld ergens op bokt te vinden zijn.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:34

xmarliez schreef:
Dit is longeren via de AR weg, als ze het paard op afstand heeft zie je dat ze een drijvende werking aanneemt, aan de hand zou ik zelf (niet meer) voor kiezen. Zoals je ziet neemt het paard enorm veel stelling aan waardoor het alleen in de hals buigt en over de schouders weg kan vallen. Dit is niet het voorbeeld van 'goed' trainen in mijn ogen. Sowieso is longeren zonder dubbele longe of bijzetteugels niet echt nuttig omdat het paard moeilijk in evenwicht kan blijven aan een enkele longe. Het is wel fijn om longeren aan te leren maar daarom is het begrip longeren ook heel lastig, iedereen verstaat er iets anders onder maar in weze is het niet meer dan een paard trainen vanaf de grond zoals je in het zadel doet maar dan zonder zit, been en hand hulpen maar met hulpen vanaf de grond. De zweep voor de achterkant (moet ook actief zijn, niet slaan maar altijd wakend net als je benen) en je hand om het paard te sturen en de bijzetteugels die werken als een hand. Je mist dus de zithulpen en daarom is correct longeren ook zo moeilijk.

Longeerbak afzetten is wel een goede, de juiste meting weet ik niet maar zal ongetwijfeld ergens op bokt te vinden zijn.

maar volgende ding:
hij is erg schrikachtig, niet van mensen maar van atributen, dus hoe laat je hem kalm wennen aan de longeersingel, zelf had ik in gedachten om hem eerst een dekensingel om te doen en hier mee los te laten (gewoon halve dag mee in de wei staan ofzo) zodat ie went aan het idee 'iets om zijn buik'

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:40

Ik heb mijn schrikkerige paard aan het zadel laten wennen door het zadel in de bak te gooien en een lang touw aan het halster te doen. Lekker door de bak wandelen en haar naar het zadel laten lopen, ze heeft lekker genuffeld, met haar voet er op gestaan en met haar neus het zadel op de kop gelegd. Van alles waardoor ze zag dat het een 'dood' ding was wat niets meer deed. Toen het zadel gepakt, weer laten snuffelen ze heeft er zelfs in gebeten 'ja tis echt dood baas' toen ben ik gaan wandelen met het zadel in mijn hand en zij langs mij en ben ik het in de lucht gaan gooien voor haar neus (met mijn rug naar haar toe) en toen omgedraaid, touw los gelaten en om haar heen gelopen met het zadel terwijl ik het in de lucht bleef gooien en toen weer laten snuffelen, op haar rug gelegd en via de kont er af laten glijden, op de manenkam gelegd en over de rug en kont eraf laten glijden. Er een aantal keer vrij lomp erop gelegd (zoals je dus bij paarden doet die het zadel al kennen, gewoon er opleggen zonder te voorzichtig te zijn) beide kanten mee gepakt, aangesingeld en mee gelopen. Paard was binnen 20 min zadelmak en nu leg ik zo het zadel erop zonder enige problemen. Kan het al strakker aansingelen en heb de beugels al los gehad in stap en draf :)
Aansingelen doe ik persoonlijk heel rustig. Eerst gewoon dat het er omheen zit en dan na een paar rondjes aan beide kanten 1 of 2 gaatjes meer de dan de dagen daarna steeds iets strakker als het mag van haar. Kan er wel weken over doen maar zo went ze er rustig aan. Het is namelijk heel vreemd om 'iets' om je heen te krijgen. Het is namelijk niet een heel prettig gevoel lijkt me.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:46

hey allemaal! ik lees ook even mee..
ik heb een haflingerhengst van 2 jaar (gister geworden :) )ik heb hem vanaf 4 mnd tot 1 jaar in handen gehad, toen kwam hij ook los met andere veulens en later met een 5 jarige ruin. toen hij 1 jaar was heb ik hem naar de opfok gebracht waar hij nu nog staat en waar hij het erg naar zijn zin heeft met vriendjes. Mijn instructrice vroeg laatst aan me: haal je hem na dit weideseizoen terug, zodat je hem een half jaartje weer in handen hebt, voor je rustig aan met hem gaat beginnen als hij 3 is? Nu weet ik niet zo goed wat ik zal doen: idd terughalen in oktober, of hem daar laten tot hij in mei 3 jaar is en dan pas terughalen? voor of na het weideseizoen....? hij moet ook nog gecastreerd worden. (hengstenkeuring heb ik van me afgezet.) Weet dat ik het zelf moet beslissen, maar ben benieuwd naar ervaringen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:23

Mmm ik ben een beetje van de uitbloeiers dus ik vind 5 een mooie leeftijd maar kan me voorstellen dat niet iedereen zin heeft zolang te wachten en dan kan ik maar een ding zeggen, kijk naar je paard. Is hij nog echt een puppy of begint hij al wat meer volwassen te worden zowel in het koppie als in uiterlijk.
Ik heb er zelf een staan die met de 5 al erg volwassen toonde, van buiten was ze met de 3 al prima maar van binnen was ze er met de 5 klaar voor.
Nu heb ik een spoedje en die is 5, in het koppie nog echt 2 en qua uiterlijk net 3.. ze is nog zo onstabiel en week en in het koppie echt nog een baby. Maargoed dit moet gebeuren dus doen we het wel echt stapje voor stapje en dan nog een tikkeltje rustiger :P haha.
Ik kan dus maar een ding zeggen kijk hoe je paard is en speel daar op in.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:24

Ik heb de mijne op 3,5 jarige leeftijd uit de opfok gehaald na het weideseizoen. Als je pony netjes opgevoed de opfok is ingegaan (voetjes geven, stilstaan, meelopen e.d.), dan heb je niet veel tijd nodig om die basis opnieuw te bevestigen. Dan is de toegevoegde waarde van het 'in handen hebben' in mijn ogen niet zo groot. Het hangt ook af van wat je hem thuis kunt bieden. Als hij voor zijn beweging veel van jou afhankelijk is, dan loop je misschien het risico te snel te veel te doen met een 2,5 jarige. Als hij thuis ook gewoon hele dagen buiten kan lopen met andere paarden, dan zou je hem best naar huis kunnen halen.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:34

Ik meld me hier ook..
Krijg 15 mei een 4 jarige groene pony dus lees lekker mee hier!
Ik ben nu bezig met een 5 jarige die iedereen er af gooit, ontzettend scheef en ook erg paniekerig. Totaal geen vertrouwen meer..

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:34

Ik heb een dingetje:

Mijn groninger Puk, vind het prima als je op haar rug zit, zadel erop, longeren met zadel, losse beugels, hoofdstel, eigenlijk is alles wel prima.

Wat ze wel enger vind is het opstappen, het beest is vrij groot, dus een pootje geven is zeer nodig om erop te komen. Maar dat vind ze dus een beetje spannend.

Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Mijn ijslandertje vind dat allemaal dus niet eng, maar die vertrouwd mij gewoon blind. De groninger nog niet denk ik. Die is qua karakter ook iets terughoudender. Maar als je zit, kan je achterstevoren en alles, vind ze allemaal prima. Tis puur dat erop komen. Ik wil niet dat ze dat eng blijft vinden, dus hoe hebben jullie dat aangepakt?

We hebben nog niet met een zadel erop gezeten, alleen nog zonder zadel of een zadel erop zonder ruiter.

Met de ijslander heb ik gister in het dorp gewandeld, halverwege dacht ik '' hee een opstapje'' :D dus hop, erop, en Ástrida, die liep gewoon door, die dacht '' he he eindelijk kunnen we tenminste een beetje dóórstappen *\o/* . haha zoooooo braaf. _/-\o_

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:37

Het is ook eng als je niet kunt zien wat er gebeurd daar, terwijl er eigenlijk iemand achter je staat te springen ;). Dit is gewoon een kwestie van oefenen, probeer anders eens aan te geven aan je paard wanneer je op gaat stappen, een soort van commando. En oefen het gewoon eens een paar keer, ernaast staan/overheen hangen/zachtjes springen/hoger springen.

DendroFleur

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:45

Juntos vond het ook vreemd als ik opeens groter werd. Heb daar mee geoefend tijdens poetsen en eten. Dus niet alleen met opstappen. Daarnaast klop ik eerst op de rug als ik ga opstappen en krijgen ze een brokje als ik zit en ze zijn blijven staan. Als je vaak alleen bent is het wel erg fijn als ze stil willen blijven staan.
Juntos is hier als veulen gekomen en na een maand met een vriendje zijn ze samen vertrokken naar de opfok. Daar was hij niet te benaderen en ik heb hem dus voor de winter teruggehaald. Hij was toen nog net 2. Omdat hij hengst bleef wel in het voorjaar begonnen met longeren en tussen lange lijnen lopen, hij liep ons een beetje voorbij. Dat verbeterde toen wel. Pedro heeft het nu ook nodig dat hij wat te doen heeft. Hij blijft anders onrustig op stal.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:09

oke, ja we zullen wat meer blijven springen en hoppen ernaast, en dan een brokje geven, DAT vind ze namelijk wel een heul goed plan, brokjes.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:33

Ik gebruik gewoon een krukje om op te stappen, is ook fijn om mee te oefenen wat dat groter zijn betreft. Eerst naast je paard op het krukje staan, dan de andere kant, enzovoorts :)

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:59

Hoi allemaal,
Ben nieuw in dit topic en mijn eerste "post" is -een beetje ongelukkig- heeeelemaal onderaan op de vorige pagina beland.
Staat het heel opdringerig als ik de vraag die ik daar heb gesteld hier nog een keer quote? ;)

benweg schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie 'de werking van het bit' geïntroduceerd hebben bij jullie paarden, dus niet zozeer het bit zelf.

Ik heb ook heeeel veel naast mijn paard op en neer gesprongen. Eerst op afstand, daarna dichterbij, aan de linker- en rechterkant, tijdens het borstelen in de paddock, liedjes zingend, en wat serieuzer 'alsof ik erop zou springen' met mijn handen steunend op zijn rug. In het begin vond hij dat heel spannend en raar, maar op een gegeven moment keek hij niet eens meer. De laatste keer slaakte hij zelfs een hele diepe zucht. Dat was voor mij het teken dat ik erop kon :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:04

Ik heb er helaas nog geen ervaring mee, sorry. Mijn paarden worden namelijk bitloos beleerd.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:17

Dat kan natuurlijk ook! Blijven ze ook bitloos? Of introduceer je het bit op latere leeftijd?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:24

Ik heb eerst gelongeerd net het halster over het hoofdstel heen zodat ze het bit kunnen verkennen. Daarna longeerlijn door bit en neusriem. Als ze goed gewend zijn en te stoer, longeer ik daarna liever met de lijn over het hoofd. Scherper maar daardoor gaan ze ook minder hangen.
Uiteindelijk heb ik ze bijgezet zodat ze aanleuning kunnen zoeken. Daarna met inrijden eerst zonder teugels. Als dit allemaal goed gaat dan teugels eraan en voltes kleiner en groter maken met gewicht en teugels opzij.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:35

Vanaf eind mei wil ik haar trainen aan de longe met bit en eind juni wil ik haar vanuit het zadel begeleiden met het bit, dressuurmatig.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:00

xmarliez schreef:
Vanaf eind mei wil ik haar trainen aan de longe met bit en eind juni wil ik haar vanuit het zadel begeleiden met het bit, dressuurmatig.

En weet je al HOE je dat wilt gaan doen, en waarom juist zo?

@dendrofleur: bedankt voor je reactie! Longeren aan de enkele longe met bijzet aan het bit en longeerlijn aan de kaptoom heb ik inderdaad ook overwogen.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:03

Heb je ook al eens gedacht aan longeren met dubbele longeerlijnen? Zo kan je de druk verhogen en verminderen wanneer nodig, en zo zet je er ook heel makkelijk een stuur en een rem op..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:07

Juntos heb ik trouwens eerst aan lange leidsel beleert omdat hij nog jong was en ik wilde proberen hem voor de wagen te zetten. Zover is het niet gekomen maar ik kon dus al wel sturen voor ik erop zat.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:19

@olga88: Misschien had ik beter mijn hele introductiepost kunnen quoten ;) ...

benweg schreef:
Gisteren heb ik de dubbele longe de laatste vijf minuten bij het uitstappen voor het eerst aan de bitringen bevestigd om hem te laten wennen aan 'de werking van het bit'. Dat leek mij de meest logische manier, omdat hij stelling vragen en sturen e.d. aan de dubbele longe al goed snapt.

... want ik heb inderdaad voor de dubbele longe gekozen :D Dat vond ik zelf wel prettig werken. Inderdaad ook omdat je ermee kunt variëren.

@dendrofleur: lange teugel heb ik inmiddels ook geïntroduceerd, maar dat doe ik nu nog aan de kaptoom, omdat het stuur daarbij nog onvoldoende bevestigd is. Ook een nuttige voorbereiding op het sturen inderdaad. En erg leuk om te doen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:20

benweg schreef:
xmarliez schreef:

En weet je al HOE je dat wilt gaan doen, en waarom juist zo?

Waarom juist zo.. nou ik heb mijn ene paard 'per ongelijk' zadelmak en ruitermak gemaakt. Ging eigenlijk vanzelf. En toen heb ik gekozen voor bitloos omdat ik naast dressuurmatig ook graag lekker buiten rij en zonder zadel en hoofdstel rijdt. Dus het leek me fijn als zij ook al mee kreeg hoe te reageren op een touwhalster + dat ik zo met mijn zit meer moet werken wat er ook weer voor zorgt dat ze daar beter op reageert als we echt aan de training gaan.
Daarnaast kan ik (financieel gezien) pas eind mei beginnen met lessen omdat ik ook nog met mijn andere paard 1 a 2 keer in de maand les en ik op het moment helaas niet de mogelijkheid heb daar nog een les bij tussen te gooien. En ik wil graag onder begeleiding haar 'door' rijden. Zelf is het mij gelukt om haar vertrouwen te winnen vanaf haar rug, te stappen, halt te houden, achterwaarts te gaan en ik hoop binnenkort ook een drafje te maken.
Ik wil haar zelf ook niet begeleiden met bit omdat ik op het moment nog heel hard lerende ben wat betreft dressuur en als ik wat meer gevoel voor mezelf ontwikkeld heb op mijn andere paard ga ik op deze trainen onder begeleiding, met bit.

Bij rijden komt heel veel gevoel kijken en dat gevoel moet ik eerst voor een groot deel zien te ontwikkelen voordat ik een jong paard zou kunnen begeleiden op een correcte manier.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:28

Hallootjes allemaal!

Ik heb vrij op het begin al eens geschreven in dit topic maar heb niet altijd de tijd om te blijven reageren :o ...Maar nu ik zelf echt op het punt ben gekomen om voor het eerst te gaan opstappen dacht ik; ik moet toch weer mee doen in dit topic :D
Ik heb een 4 jarige ruin (april 4 geworden) en hij was tot 2 maanden geleden nog helemaal groen. Inmiddels hoofdstel gewent (alleen dram om in te doen want je mag echt NIET aan zijn oren komen :\), begonnen met longeren en daarna longeersingel. Daarna met zadel en beugeltjes los en dat pakt hij nu allemaal zeer goed op. Morgen ga ik voor het eerst echt hangen. Dat wil zeggen dat ik vorige week wel al 2x op krukje ben gaan staan en wat druk ben weze uitoefenen aan beide kanten. Nu hoor ik alleen verschillende dingen, zowel om me heen als ik wat ik hier lees. Ik heb namelijk nog niet met dubbele longe gelongeerd omdat ik wil dat hij op mijn stem terug komt en niet op teugeldruk. Maar aan de andere kant denk ik hoe als ik volgende week voor de 1e keer opstap en hij is nog niet gewent aan teugeldruk?! Blijf dat wel moeilijk vinden...kan natuurlijk ook eerst een halster eroverheen doen met de teugels daaraan, loopt toch een begeleider bij. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Wat betreft dat opstappen op de groninger, zal ik ook eerst beginnen met een krukje ernaast, zodat hij kan wennen dat je hoger staat. Dan overal aaien ook proberen over hem heen aan de andere kant. En dit aan beide kanten oefenen. En ook als je over hem heen hangt een snoepje geven via de andere kant...snap je hem?!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:39

Dubbele longe is niet verplicht hoor ;), je moet doen wat het beste is voor jouw en je paard.
Als hij goed luistert aan de longe (en er staat iemand met verstand naast je paard) hoef je je geen zorgen te maken lijkt me. Laat diegene die er bij is er de eerste rondes gewoon lekker naast lopen en oefen het stilstaan zo een paar keer, en ook kan je zo het sturen oefenen. Je paard zal in het begin op de persoon naast hem vertrouwen maar op een gegeven moment snapt hij wel wat stilstaan/been is (en dus de teugeldruk). Dan kan je het gaan uitbreiden aan de longe. Wees gewoon duidelijk en beloon 'm veel, overdreven veel ;).

Ik vind het trouwens super om te lezen in dit topic dat er zo goed wordt nagedacht over het inrijden van de paarden!