Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Er is dus geen hoop*gaat een fiets aanschaffen voor united*
Tsja hij maait graag... wel merk ik dat hij over 'vaste' hindernissen veel beter heen komt dan over de balken. In het bos pakken we soms een trainingsboomstam van de beredenpolitie mee. En daar doet hij het vrijwel niet bij. Alsof hij weet dat balken kunnen vallen
Ga SGW starten is misschien je advies... maar nee, ik ben daar niet zo'n held in
kamille schreef:Bedankt voor je antwoord, ik blijf meelezen. Mijn tweede vraag was wel echt een serieuze: hoe vaak gaan paarden over de kop of onderuit met springen? Is het zeldzaam of moet je er gewoon toch rekening mee houden?
Ik denk dat je een hoop mensen maar vooral paarden helpt met dit topic. Begrip voor waarom hij iets doet, dat ze angst en onzekerheid kennen, dat weigeren door de ruiter kan komen etc.
Citaat:Dit is een geweldig filmpje!!! Doet me heimwee krijgen naar de springsport. Dergelijke oefeningen vond ik altijd het leukste om te doen. Het leert je ongedwongen meegaan in een ritme, en door de structuur blijft het paard het ook interessant vinden en gaan ze er echt voor. Dus buiten de gymnastische waarde, schept het ook een vertrouwensrelatie.
mo_van_dijk schreef:Ik vind het initiatief van dit topic super, maar ben je niet bang dat er bepaalde mensen dingen gaan proberen zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Ik vraag mij (niet alleen in dit topic) af: waar is de instructeur?
Jannepauli schreef:Ja, ik ook. Heb 't papier van het paard er even bijgehaald; moeder's vader was inderdaad Lucky Boy XX (1966-1984) donkerbruin - de oude dus. Die van Ehning is Lucky Boy (geb.1991), zonder XX en schimmel.
Jola schreef:Een vraag van een echte leek. Er wordt altijd gezegd kijk naar je sprong. Maar waar kijk je dan precies naar? Naar de hele sprong? Het punt waar je afspringt? Of bij een oxer bijvoorbeeld naar de voorste of achterste balk? Dus welk punt hou je aan om de juiste afstand te hebben?
En hoe dan in een dubbelsprong?
mo_van_dijk schreef:Marcel. Ik heb twee vragen.
Wat is voor jou hoog in het bloed?
Ik vind het initiatief van dit topic super, maar ben je niet bang dat er bepaalde mensen dingen gaan proberen zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Ik vraag mij (niet alleen in dit topic) af: waar is de instructeur?
Jola schreef:Een vraag van een echte leek. Er wordt altijd gezegd kijk naar je sprong. Maar waar kijk je dan precies naar? Naar de hele sprong? Het punt waar je afspringt? Of bij een oxer bijvoorbeeld naar de voorste of achterste balk? Dus welk punt hou je aan om de juiste afstand te hebben?
Jolienn schreef:Jola schreef:Een vraag van een echte leek. Er wordt altijd gezegd kijk naar je sprong. Maar waar kijk je dan precies naar? Naar de hele sprong? Het punt waar je afspringt? Of bij een oxer bijvoorbeeld naar de voorste of achterste balk? Dus welk punt hou je aan om de juiste afstand te hebben?
Dit is vooral voor je rijlijn. Kijken naar de hindernis, meekijken, net zoals je bij afwenden in dressuur kijkt waar je heen rijdt. Als je eenmaal recht (midden van de hindernis) bent kijk je over de hindernis heen, nooit 'in' de hindernis kijken. (Je hart er overheen gooien en daarna zelf er achteraan springen) Als je in de hindernis kijkt ga je je er teveel op focussen.
Marcel: Ik heb een dressuurgefokte merrie (Ronaldo x Elcaro). In het begin was haar techniek echt waardeloos, ik had altijd een balkenregen omdat ze simpelweg haar benen liet hangen, ze was ontzettend laks. Ik rijd nu nog steeds bij dezelfde instructeur en dus ook dezelfde trainingsmethode. Echter is haar manier van springen de laatste tijd onwijs verbeterd. Ze laat nu nog zelden benen hangen en is veel oplettender en attenter. Ze gaat je nu zelfs af en toe helpen als ze niet lekker uitkomt. Dressuur heeft ze nooit iets aangevonden, springen vindt ze leuk en in de SGW zijn we samen 200% in ons element. Ik ben wel bij een andere instructrice gaan dressuren, en daardoor met sprongen vooruit gegaan, ze is nu goed rijdbaar in tegenstelling tot vroeger, toen viel er niet mee te dressuren, zou dit er mee te maken kunnen hebben dat haar techniek verbeterd is? Naar mijn weten kun je aan de techniek van een paard niet/nauwelijks verbeteren, als ze de techniek niet hebben krijgen ze die ook niet.
Elsskippy schreef:Marcel:
Waarom zie je in het parcours nooit oxer oxer in de dubbelsprong.
Ik weet wel dat het verboden is.
Maar heeft dat met risico's te maken, is het voor een paard een te zware opgave in het parcours.
MarcelDufour schreef:Zo is het ook. Je hebt wel paarden die inderdaad in het begin nog zoekende zijn, maar het is dan ook het talent van het paard wat op den duur het verschil maakt. Het ene paard leert vlug, de ander iets langzamer, en je hebt er ook die het nooit leren.
Niets menselijks is een paard vreemd!
MarcelDufour schreef:mo_van_dijk schreef:Marcel. Ik heb twee vragen.
Wat is voor jou hoog in het bloed?
Ik vind het initiatief van dit topic super, maar ben je niet bang dat er bepaalde mensen dingen gaan proberen zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Ik vraag mij (niet alleen in dit topic) af: waar is de instructeur?
Niet echt, omdat de oefeningen en tips die ik geef, allemaal voor iedereen te doen zijn. Het gevaar komt pas als ze af gaan wijken van wat ik ze aangeef. Dat ze bijvoorbeeld hoge in-uitjes gaan springen, of in het algemeen hoger springen dan goed voor ze is. Als je goed leest wat ik allemaal schrijf, dan lees je dat vooral geduld, rust en geleidelijke progressie bij mij heel hoog in het vaandel staan.
Het probleem schuilt hem vaak in dat iemand een sprongetje van 1.10 springt, dat ging lekker, dan 1.20, weer lekker, en ze blijven maar verhogen tot het fout gaat. Dan stopt zo'n paard, gaan ze hem straffen en al vlug is het gedaan met het zorgvuldig opgebouwde vertrouwen. Is wel menselijk, daar niet van. mensen zoeken vaak de grens van hun kunnen op. Op zich geen probleem, maar als je de grens eenmaal weet, zorg dan dat je daar voorlopig niet meer overheen gaat.
Elsskippy schreef:Ja,ik had het nog nooit gezien.
Het zal wel vanaf een bepaalde klasse geoorloofd zijn.
Toch leuk om het te bekijken.
Elsskippy schreef:Ik dacht altijd dat het verboden was, je komt het nooit tegen op concours.
En ik bedoel dubbelsprong van 2 of 3 galopsprongen.
Kom het niet tegen in het filmpje, welke kleur hindernis volgens jou.
Marcel aan Schoentje schreef:Je begint dit leuk te vinden, he? Ik ook! Ik heb het gevoel dat we hier de springsport goed doen, en ruiters/amazones dingen aan dragen waardoor ze plezier in het springen krijgen.