[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:21

[/quote]
Momenteel heb ik het daar echt te druk voor, maar ik beloof dat ik op een dag het wel ga doen. Geef me nog een paar maanden dan heb ik wat meer tijd.[/quote]

krijgen wij wel vip - treatment toch?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:23

Marcel. Ik heb twee vragen.

Wat is voor jou hoog in het bloed?
Ik vind het initiatief van dit topic super, maar ben je niet bang dat er bepaalde mensen dingen gaan proberen zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Ik vraag mij (niet alleen in dit topic) af: waar is de instructeur?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:24

Citaat:
Er is dus geen hoop -O- *gaat een fiets aanschaffen voor united*

Tsja hij maait graag... wel merk ik dat hij over 'vaste' hindernissen veel beter heen komt dan over de balken. In het bos pakken we soms een trainingsboomstam van de beredenpolitie mee. En daar doet hij het vrijwel niet bij. Alsof hij weet dat balken kunnen vallen :')
Ga SGW starten is misschien je advies... maar nee, ik ben daar niet zo'n held in :D

paarden fietsen altijd op breedtesprongen. het is een zeldzaamheid als ze het ook op steilsprongen (zoals een boomstam) doen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:29

kamille schreef:
Bedankt voor je antwoord, ik blijf meelezen. Mijn tweede vraag was wel echt een serieuze: hoe vaak gaan paarden over de kop of onderuit met springen? Is het zeldzaam of moet je er gewoon toch rekening mee houden?

Ik denk dat je een hoop mensen maar vooral paarden helpt met dit topic. Begrip voor waarom hij iets doet, dat ze angst en onzekerheid kennen, dat weigeren door de ruiter kan komen etc.

Het gebeurt niet vaak, maar desondanks wil ik wel stellen dat als je springt, of paardrijdt in zn algemeen, dat het iedere ruiter op den duur wel gebeurt.
Vergelijk het met mensen. Het gebeurt ook niet vaak, maar ook ieder mens gaat wel een paar keer in zn leven onderuit.
Nou is het wel zo, bij springen, dat het ruiters die hun afstand niet goed zien, vaker zal gebeuren, dan degenen die het wel zien.

Dat is ook de reden dat ik hier veel tijd aan besteed. In de hoop dat ik ruiters iets aan kan dragen waar ze mee vooruit kunnen, maar vooral dat ze plezier beleven. Dat is toch DE manier om verder te komen. Als je plezier hebt, dan is geen moeite te veel.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:32

Citaat:
Dit is een geweldig filmpje!!! Doet me heimwee krijgen naar de springsport. Dergelijke oefeningen vond ik altijd het leukste om te doen. Het leert je ongedwongen meegaan in een ritme, en door de structuur blijft het paard het ook interessant vinden en gaan ze er echt voor. Dus buiten de gymnastische waarde, schept het ook een vertrouwensrelatie.

Is jullie trouwens opgevallen dat er onder Piet zijn leiding niet een paard zo diep gereden wordt als vaak beweert wordt!
Wel aan de teugel, ook wel iets achter de loodlijn, maar op geen enkele wijze met de kin tegen de borst. Zo heb ik Piet nog nooit zien rijden, en toch is hij Nederlands meest winnende ruiter ooit. Voorlopig is er niemand die meer proeven op zijn naam geschreven heeft dan hij.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:34

Interessant topic dit!
mo_van_dijk schreef:
Ik vind het initiatief van dit topic super, maar ben je niet bang dat er bepaalde mensen dingen gaan proberen zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Ik vraag mij (niet alleen in dit topic) af: waar is de instructeur?

Kan toch geen kwaad om eens de mening/ideeën/tips van een ander met kennis van zake te horen? Geen enkele instructeur heeft alle wijsheid in pacht, dus eens horen hoe een ander bepaalde problemen aanpakt of welke oefeningetjes er zijn is toch alleen maar leuk!

Dat bepaalde mensen dingen gaan uitproberen heb je altijd, maar ze kunnen dan beter iets gefundeerd en duidelijk uitgelegd proberen, dan zo maar wat op zichzelf...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:34

Jannepauli schreef:
Ja, ik ook. Heb 't papier van het paard er even bijgehaald; moeder's vader was inderdaad Lucky Boy XX (1966-1984) donkerbruin - de oude dus. Die van Ehning is Lucky Boy (geb.1991), zonder XX en schimmel.

Wees maar blij, want dan heb je echt een paard met een geweldige springbloedvoering.
haha...zie je wel dat ik niet onder een steen geleefd heb, zoals iemand beweerde! (jij niet, dat weet ik)

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:36

Marcel:
Waarom zie je in het parcours nooit oxer oxer in de dubbelsprong.
Ik weet wel dat het verboden is.
Maar heeft dat met risico's te maken, is het voor een paard een te zware opgave in het parcours.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:39

Jola schreef:
Een vraag van een echte leek. Er wordt altijd gezegd kijk naar je sprong. Maar waar kijk je dan precies naar? Naar de hele sprong? Het punt waar je afspringt? Of bij een oxer bijvoorbeeld naar de voorste of achterste balk? Dus welk punt hou je aan om de juiste afstand te hebben?
En hoe dan in een dubbelsprong?

Ik kijk altijd naar de hindernis in zn geheel. Misschien naar de bovenste balk. Ik weet het niet precies.
Maar kijk hier maar eens, dat is hele interessante materie en ik ben ook zeer benieuwd naar de uitslag daar van.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=11&t=1243402

Bij een dubbelsprong kijk ik altijd naar de eerste sprong, als je daar goed zit, dan gaat de rest vanzelf.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:45

mo_van_dijk schreef:

Niet echt, omdat de oefeningen en tips die ik geef, allemaal voor iedereen te doen zijn. Het gevaar komt pas als ze af gaan wijken van wat ik ze aangeef. Dat ze bijvoorbeeld hoge in-uitjes gaan springen, of in het algemeen hoger springen dan goed voor ze is. Als je goed leest wat ik allemaal schrijf, dan lees je dat vooral geduld, rust en geleidelijke progressie bij mij heel hoog in het vaandel staan.
Het probleem schuilt hem vaak in dat iemand een sprongetje van 1.10 springt, dat ging lekker, dan 1.20, weer lekker, en ze blijven maar verhogen tot het fout gaat. Dan stopt zo'n paard, gaan ze hem straffen en al vlug is het gedaan met het zorgvuldig opgebouwde vertrouwen. Is wel menselijk, daar niet van. mensen zoeken vaak de grens van hun kunnen op. Op zich geen probleem, maar als je de grens eenmaal weet, zorg dan dat je daar voorlopig niet meer overheen gaat.
Laatst bijgewerkt door Springert op 12-02-10 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:46

Elsskippy schreef:
Marcel:
Maar heeft dat met risico's te maken, is het voor een paard een te zware opgave in het parcours.

heuh??? Er staat bijna altijd een oxer in dubbel of driesprongen!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:47

Jola schreef:
Een vraag van een echte leek. Er wordt altijd gezegd kijk naar je sprong. Maar waar kijk je dan precies naar? Naar de hele sprong? Het punt waar je afspringt? Of bij een oxer bijvoorbeeld naar de voorste of achterste balk? Dus welk punt hou je aan om de juiste afstand te hebben?

Dit is vooral voor je rijlijn. Kijken naar de hindernis, meekijken, net zoals je bij afwenden in dressuur kijkt waar je heen rijdt. Als je eenmaal recht (midden van de hindernis) bent kijk je over de hindernis heen, nooit 'in' de hindernis kijken. (Je hart er overheen gooien en daarna zelf er achteraan springen) Als je in de hindernis kijkt ga je je er teveel op focussen.

Marcel: Ik heb een dressuurgefokte merrie (Ronaldo x Elcaro). In het begin was haar techniek echt waardeloos, ik had altijd een balkenregen omdat ze simpelweg haar benen liet hangen, ze was ontzettend laks. Ik rijd nu nog steeds bij dezelfde instructeur en dus ook dezelfde trainingsmethode. Echter is haar manier van springen de laatste tijd onwijs verbeterd. Ze laat nu nog zelden benen hangen en is veel oplettender en attenter. Ze gaat je nu zelfs af en toe helpen als ze niet lekker uitkomt. Dressuur heeft ze nooit iets aangevonden, springen vindt ze leuk en in de SGW zijn we samen 200% in ons element. Ik ben wel bij een andere instructrice gaan dressuren, en daardoor met sprongen vooruit gegaan, ze is nu goed rijdbaar in tegenstelling tot vroeger, toen viel er niet mee te dressuren, zou dit er mee te maken kunnen hebben dat haar techniek verbeterd is? Naar mijn weten kun je aan de techniek van een paard niet/nauwelijks verbeteren, als ze de techniek niet hebben krijgen ze die ook niet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:50

Jolienn schreef:
Jola schreef:

Dit is vooral voor je rijlijn. Kijken naar de hindernis, meekijken, net zoals je bij afwenden in dressuur kijkt waar je heen rijdt. Als je eenmaal recht (midden van de hindernis) bent kijk je over de hindernis heen, nooit 'in' de hindernis kijken. (Je hart er overheen gooien en daarna zelf er achteraan springen) Als je in de hindernis kijkt ga je je er teveel op focussen.

Marcel: Ik heb een dressuurgefokte merrie (Ronaldo x Elcaro). In het begin was haar techniek echt waardeloos, ik had altijd een balkenregen omdat ze simpelweg haar benen liet hangen, ze was ontzettend laks. Ik rijd nu nog steeds bij dezelfde instructeur en dus ook dezelfde trainingsmethode. Echter is haar manier van springen de laatste tijd onwijs verbeterd. Ze laat nu nog zelden benen hangen en is veel oplettender en attenter. Ze gaat je nu zelfs af en toe helpen als ze niet lekker uitkomt. Dressuur heeft ze nooit iets aangevonden, springen vindt ze leuk en in de SGW zijn we samen 200% in ons element. Ik ben wel bij een andere instructrice gaan dressuren, en daardoor met sprongen vooruit gegaan, ze is nu goed rijdbaar in tegenstelling tot vroeger, toen viel er niet mee te dressuren, zou dit er mee te maken kunnen hebben dat haar techniek verbeterd is? Naar mijn weten kun je aan de techniek van een paard niet/nauwelijks verbeteren, als ze de techniek niet hebben krijgen ze die ook niet.

Zo is het ook. Je hebt wel paarden die inderdaad in het begin nog zoekende zijn, maar het is dan ook het talent van het paard wat op den duur het verschil maakt. Het ene paard leert vlug, de ander iets langzamer, en je hebt er ook die het nooit leren.
Niets menselijks is een paard vreemd!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:51

Elsskippy schreef:
Marcel:

Dat zie je wel hoor, maar vaak pas in de hogere klasses.
Oxer-oxer is moeilijker doordat een paard 2 keer achter elkaar moet rekken. na een oxer landen ze ook korter dan achter een steil, dus de afstand naar de 2e word ook weer langer.

Dit filmpje ben ik op Rino Biene in de Z/ZZ derby in Breda. op 2.45 zie je duidelijk een dubbel oxer-oxer

Elsskippy

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:02

Ik dacht altijd dat het verboden was, je komt het nooit tegen op concours.

En ik bedoel dubbelsprong van 2 of 3 galopsprongen.
Kom het niet tegen in het filmpje, welke kleur hindernis volgens jou.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:07

bij 2.45. brijne dubbel, oxer-oxer.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:10

:) Stoer filmpje Schoentje. Ik vind dat je heel goed kan zien dat je altijd 2 galopsprongen voor de hindernis de zaken voor elkaar hebt. Je zit er nooit op het laatste moment nog aan te pielen.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:13

MarcelDufour schreef:
Zo is het ook. Je hebt wel paarden die inderdaad in het begin nog zoekende zijn, maar het is dan ook het talent van het paard wat op den duur het verschil maakt. Het ene paard leert vlug, de ander iets langzamer, en je hebt er ook die het nooit leren.
Niets menselijks is een paard vreemd!

Dus dan kan ik aannemen dat ze enigszins ergens een beetje talent heeft? :P Toen ik begon met lessen bij hem, gaf hij me les om me les te geven, hij heeft gezegd dat het een leuk paardje zou zijn om eens een B parcoursje mee te springen, maar dat er meer ook niet in zou zitten. Maar de afgelopen lessen is hij steeds weer verbaasd over hoe ze vooruit gaat en ook mooi rond gaat springen, zelf kijkt, de achterhand uitslaat en dat soort dingen. Toen ik hem vertelde dat ik twijfelde over mijn L debuut was zijn reactie: Waarom niet, jullie kunnen het makkelijk. Dus wie weet is er nog hoop. SGW talent heeft ze zeker, ze is nergens bang voor en dit jaar gaan we de M in, en hoop te kunnen blijven combineren met mijn studie.

Heb je verder nog tips om haar nog alerter te krijgen zodat ze ook tijdens trainingen 100 % op mij gefocussed is. In het parcours gaat dit vaak wel goed maar bij het inrijden en de trainingen kan ze ontzettend druk zijn en gewoon echt 'schijt' aan mij hebben. (Bit pakken en gaan rennen) Moet haar van mn instructeur (als de hoogte dit toelaat natuurlijk, bij een oxer van 1.20 vind ik t zelf onverantwoord) ik haar laten rennen en het laten uitzoeken wat ze doet op de sprong (zichzelf redden, zij moet springen niet ik) Ik heb toch graag wel wat meer controle.. Dit is vooral aan het begin, hoe langer je bezig bent hoe minder ze gaat rennen en hoe beter ze technisch gaat springen.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:16

Ja,ik had het nog nooit gezien.
Het zal wel vanaf een bepaalde klasse geoorloofd zijn.

Toch leuk om het te bekijken. 8-)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:20

MarcelDufour schreef:
mo_van_dijk schreef:

Niet echt, omdat de oefeningen en tips die ik geef, allemaal voor iedereen te doen zijn. Het gevaar komt pas als ze af gaan wijken van wat ik ze aangeef. Dat ze bijvoorbeeld hoge in-uitjes gaan springen, of in het algemeen hoger springen dan goed voor ze is. Als je goed leest wat ik allemaal schrijf, dan lees je dat vooral geduld, rust en geleidelijke progressie bij mij heel hoog in het vaandel staan.
Het probleem schuilt hem vaak in dat iemand een sprongetje van 1.10 springt, dat ging lekker, dan 1.20, weer lekker, en ze blijven maar verhogen tot het fout gaat. Dan stopt zo'n paard, gaan ze hem straffen en al vlug is het gedaan met het zorgvuldig opgebouwde vertrouwen. Is wel menselijk, daar niet van. mensen zoeken vaak de grens van hun kunnen op. Op zich geen probleem, maar als je de grens eenmaal weet, zorg dan dat je daar voorlopig niet meer overheen gaat.

Voor jou is een "sprongetje" van 1.10 misschien een sprongetje, maar voor veel mensen is dit toch een serieuze hoogte waar een goede afstand rijden wel essentieel is. Persoonlijk vind ik het geen hoogte waarop je kunt spelen en oefenen. Ja, als je zelf heel veel ervaring hebt en al minimaal M-Z (hebt) springt (gesprongen).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:23

Elsskippy schreef:
Ja,ik had het nog nooit gezien.
Het zal wel vanaf een bepaalde klasse geoorloofd zijn.

Toch leuk om het te bekijken. 8-)

Doel van de parcoursbouwer is altijd om een selectief parcours te bouwen waar ongeveer 25% foutloos door komt.
Behalve de driesprong vanaf het M en de sloot vanaf de L zijn parcoursbouwers best vrij in wat ze in de baan mogen zetten.

Dubbele oxer is te moeilijk in lagere klasses.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:26

Ik heb ook een vraag, best handig topic dit! Hoop niet dat hij al gesteld is.. Maar op welke leeftijd zou je beginnen met springen?
Beetje balkjes lopen kan lijkt mij vanaf dat ze zadelmak zijn maar wanneer zou je echt een sprongetje gaan bouwen? Naar mijn idee vanaf een jaar of 4..(Ik heb een 3 jarig paard die ik in de toekomst allround in de sport uit wil brengen) Bvd!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:27

Elsskippy schreef:
Ik dacht altijd dat het verboden was, je komt het nooit tegen op concours.

En ik bedoel dubbelsprong van 2 of 3 galopsprongen.
Kom het niet tegen in het filmpje, welke kleur hindernis volgens jou.

Wat denk jij dat een oxer is, dan? Want ik heb het gevoel dat je het over een triple bar hebt. (welke trouwens ook wel in dubbel- of driesprongen voorkomt, maar een stuk minder vaak dan de oxer)
Een dubbelsprong heeft 1 of 2 galopsprongen. Zodra het er 3 zijn noemen we dat een 'lijntje'.

Marcel aan Schoentje schreef:
Je begint dit leuk te vinden, he? Ik ook! Ik heb het gevoel dat we hier de springsport goed doen, en ruiters/amazones dingen aan dragen waardoor ze plezier in het springen krijgen.

PeterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:32

Hallo Marcel,

Ik ben nieuw op dit forum, maar vroeg me af of je ook les geeft?

(ik ben bereid goed te betalen..)

Groeten,

Peter Holtermans

P.s. Over die vraag waarom er vaak zo diep gereden wordt. Lijkt mij om de simpele reden dat het paard zijn rug dan meer gebruikt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:32

Anne_GTI schreef:
:) Stoer filmpje Schoentje. Ik vind dat je heel goed kan zien dat je altijd 2 galopsprongen voor de hindernis de zaken voor elkaar hebt. Je zit er nooit op het laatste moment nog aan te pielen.

Daarom is het ook zo'n lastig kreng om tegen te rijden. hahahaha