Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:17

hele topic gelezen, zo te horen ben je echt top bezig sul!! Je bewijst dat zo'n jong dier nog best te vormen is, met geduld en de juiste aanpak! Weten wat je doet en dit goed uitvoeren zijn nog wel 2 verschillende dingen!
Discussie gaat alleen een beetje totaal andere kant op volgens mij? Hoe gaat het nu met het paardje en eigenaar?

(en dat ene speciale paard...zucht.... word er ook sentimenteel van af en toe!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:19

Ahum... eigenaar is uit beeld verdwenen, laten we het daar maar op houden, voor ik weer modder moet happen, Zwerte...
Met het paard gaat het supergoed, gelukkig!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:20

maar eigenaar zal dr zelf toch ook wel eens op moeten? Of gaat ze dit gewoon weer zonder begeleiding doen? Vertel het desnoods via pb, ben erg benieuwd....

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:32

Dorienn schreef:
Ik zie eigenlijk weinig mensen deze stap over slaan, het is nl game 1 (friendly game) -de rust, ontspanning, comfort, vriendjes worden- Heb je een lastig angstig paard, dan raak je niet ver in de verdere games zonder deze stap eerst te nemen.
Het begrip, de communicatie komt imo dan weer als je het paard gaat 'bewegen', dmv boos kijken, ritmische druk, echte fysieke druk. En deze stap zie ik eigenlijk nooit worden overgeslagen.
Maar inderdaad, hetgeen je niet wil krijgen is robotpaardjes, je wil communicatie in zijn taal.
.

Vooruit ... ik doe nog even mee dan.

Misschien andere ervaringen, kan natuurlijk hoor. Heb zelf toch wel een aantal keren zien gebeuren dat mensen verder gaan met game 2 of 3 terwijl het paard in feite nog bang is voor de leadrope. Of vertaald naar gewoon dressuur, om daar maar even een parelli principe te gebruiken: dat mensen gewoon opzadelen zonder zich af te vragen of het paard misschien angst heeft voor het zadel om een of andere reden. Dat sluit op aan bij dit topic en dat is wat ik eigenlijk ook bedoelde. Vind het dan wel prettig dat jij andere ervaringen hebt (gelukkig maar!).

Als je heel braaf de boekjes volgt zou dit in feite niet mogen gebeuren hoor, want het staat er allemaal wel heel duidelijk dat wel. Maar krijg zelf toch wel regelmatig het idee dat mensen de "clou" van Parelli nog weleens missen.

Maar goed, het hoeft geen Parelli discussie te worden, wilde alleen (paar bladzijden eerder dan) naar voren brengen dat de beginselen er in dit geval dan waarschijnlijk net zo had uitgezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:39

Wel leuke bijdrage Hannah-Frouk!!! Tja en nu zie ik dat iedereen die met paarden bezig is zoals ik, we noemen dat de JBF-methode, oftewel JanBoerenFluitjes, niet eens mijlenver van Parelli af zitten. Ik pletter never gelijk een zadel op een paard, maar je ziet hier dus wel eens een twentertje rondsjokken met een sjabrak op de rug. Verder heb ik de (gekke?) gewoonte om alles waar ze wat schrik voor hebben, in de paddock te gooien en daar ligt dus ook wel eens een oud zadel.
Paardenboeken heb ik tot nu toe heel weinig gelezen, althans over trainingsmethodes. En vraag me niet waarom ik het doe zoals ik het toe, dat is waarschijnlijk zo gegroeid en pakte altijd zeer goed uit.
Fijn dat je trouwens weer mee praat, Hannah-Frouk! Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:40

Luckystory schreef:
Ik ben het eens met HannaFrouk.
Ik snap dat gekat niet. (En wat er over pb gebeurd is sowieso al privé en moet niet openbaar verder uitgevochten worden.)
Ik vind het erg laag om foto's uit iemand z'n profiel te halen en daar dan commentaar op te geven.
Het meerendeel van de mensen die hier gereageerd hebben, hebben niet eens foto's in hun profiel staan. (Ik ook niet trouwens Clown )
Dus hoe die rijden, weten we al helemaal niet. En toch slagen we er over het algemeen in respectvol op elkaars posts te antwoorden.
Ik heb bijvoorbeeld ook een paar vragen en opmerkingen gepost, terwijl niemand weet hoe ik op m'n paarden zit? En toch werd daar netjes inhoudelijk op gereageerd.
Waarom is dat niet voor iedereen mogelijk?

Ik heb ook geen foto's in profiel van het peerd, maar mocht je toch nog interesse hebben:
http://img352.imageshack.us/img352/9159/d3a8617ph2.jpg

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:43

mooie foto Patsur!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:43

En mooi peerd op de foto!!!!!!! (niet alleen de foto is mooi Haha! )

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:44

Mooie foto, maar ook een mooi paard met een amazone erop die wel goed zit...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:46

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:47

Ook nog een foto zonder deken? Ben zeer gecharmeerd van je mooie merrie...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:49

hihi hele mooie sprong, alleen zit jij net even wat te krampachtig Lachen Is geen kommentaar hoor, maar gewoon wat me zo te binnen schiet en dan flapt het eruit.......

Maar de galop zelf is een hele mooie sprong........ super!!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:51

Cassidy schreef:
Wat een dooddoender van een discussie. Iedere keer weer komt het argument "dat ze het allemaal hebben moeten leren". Yep, helemaal waar. Maar er is een groot verschil tussen aanklooien, en het onder serieuze begeleiding leren.

Er zijn wel meer topics hier op bokt geweest over de ervaring die je moet hebben om een paard in te rijden, en dan komt het argument dat het best wel te doen is als je goede begeleiding hebt, en dat ze het allemaal hebben moeten leren. En daar ben ik het alleen mee eens als er ook echt op IEDER MOMENT dat je met een jong dier bezig bent, de begeleiding ernaast hebt staan, die meteen aanwijzingen kan geven, het dier kan lezen en kan beoordelen of je op een gegeven moment net even door moet zetten, of dat het genoeg is geweest voor die dag. In de meest extreme gevallen kun je het paard namelijk niet terug op stal zetten, je instructie bellen met het verhaal wat hij vandaag weer geflikt heeft, dan moet je doorzetten, kostte wat het kost.

Ik vraag me verder ook af hoeveel paarden er door mensen beleerd zijn die het door vallen en opstaan hebben moeten leren, en hoeveel paarden deze ruiters in hun verder carriere nog hebben moeten verknallen voordat ze het een beetje onder de knie kregen. Als je als 1 persoon, die daar echt zijn werk van wil maken, de eerste 5 verknalt of fouten maakt, is dat heel sneu, maar dat hoort er bij. Dat zijn 5 paarden.
Maar stel dat er honderd mensen aan beginnen, en daar pakweg bij de eerste 5 paarden serieuze fouten maken. Dat zijn 500 paarden. En hoeveel wannebe opleiders zullen verder komen dan die eerste 5 paarden, en later paarden tegenkomen die het geluk hebben om niet bij de eerste 5 te behoren? 100 personen die er 5 verklooien, dat zijn er 95 teveel.

Je moet ook niet in je eentje gaan aanklooien met zoiets, maar leren doe je toch het meest van je fouten. En een beginnend ruiter moet er ook zeker niet aan beginnen, die moet eerst op een ervaren paard die fouten maken want die reageert meest van de tijd ook wat minder extreem. Maar iedereen maakt fouten, ook de meest ervaren ruiters en met zo af en toe een wat minder slimme aktie is het paard echt niet voor de rest van z'n leven onomkeerbaar verpest. Ze kunnen nog wel wat hebben gelukkig. Het is aan te raden iemand vanaf de grond te hebben die goed kan zien wat er gebeurt en die aanwijzingen kan geven op de momenten dat dat nodig is. Maar er wordt af en toe gedaan alsof een paard niet verder kan komen dan wat rondhobbelen in een bos wanneer zo'n beest wordt aangereden door een niet-professional. En dat lijkt mij een beetje overdreven. Verder ambieert het gros van de ruiters het zadelmak maken en beleren van een paard niet. En als ik hier in mijn omgeving kijk dan zie ik weinig verpestte paarden en die zijn echt niet allemaal aangereden door een professional en doen het ook leuk in de sport.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:53

detour schreef:
maikeltje schreef:
Zoals gezegd, haar kant van het verhaal weten we niet. Wellicht heeft zij een hele goede reden om te "schitteren door afwezigheid".

Met alle respect maar wat heeft het paard daaraan?.. Is het daarbij gebaat? Bloos
Bij puberaal vluchtgedrag of struisvogelpolitiek hoort er i.m.o. geen edele viervoeter de dupe te worden.
Dan kan het dier beter verkocht worden aan iemand die er voor wil gaan. Knipoog

Sorry, ik had de TS beloofd dat ik daar niet meer op terug zou komen Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:53

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:57

KiWiKo schreef:
hihi hele mooie sprong, alleen zit jij net even wat te krampachtig Lachen Is geen kommentaar hoor, maar gewoon wat me zo te binnen schiet en dan flapt het eruit.......

Maar de galop zelf is een hele mooie sprong........ super!!!

Klopt, ik verkramp heel makkelijk in mijn schouders Lachen Moet daar echt aan werken. Ga voorlopig regelmatig naar masseuse, en een bandje afspelen: ontspannen, ontspannen, schouders ontspannen Clown

Deze zonder deken trouwens, half juli: http://www3.picturepush.com/photo/a/917 ... 917951.jpg
(en een beetje dik Vork

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:02

maikeltje... Ik denk dat de meesten (ik in ieder geval ) geen prof ben. Heb wel een hele tijd op verschillende stallen gewerkt en daar ook jonge paarden beleerd, maar ben absoluut geen prof. Heb het wel een tijdlang "erbij" gedaan en vond dit ook heel leuk om te doen. Ben niet opgeleid of zo, heb alles zelf geleerd met soms een goede hulp aan mijn zijde. Daarom weet ik nu dus dat het zo belangrijk is om in ieder geval inderdaad iemand erbij te hebben die weet wat te doen... Ik heb dus wel al menig paard onder mijn reet gehad die dus verkeerd ingereden was en echt, dat is geen pretje. Ik maak nog liever 10 paarden zadelmak als dat ik nog 1 keer weer op zo'n verpest paard zou moeten stappen. Nu beleer ik geen paarden meer, heb dit jaar mijn laatste paard ingereden (mijn eigengefokte 4 jarige ruin) en dit was voor mij zeer bijzonder en nog steeds, om een paard te zien groeien in zijn gangen en zijn lichaam en met zeer veel plezier voor me te werken... Ik zeg dus niet dat een prof de enigste manier is, want hier in de omgeving zit dus zo'n prof die ook al een paar paarden heeft verknalt. Maar dat is weer een ander verhaal. Nee, ik moedig echt iedereen aan die wil leren om juist ook het beleren te gaan doen, want het is heel mooi om te doen, maar iemand die niet goed kan rijden, niet snel genoeg is en weet wat te doen, kan echt ernstige ongelukken krijgen, om dus maar (weer) te zwijgen over het paard wat hierdoor verpest kan worden... Ik ben ook als kind overal opgezet en heb op deze manier de handigheid mogen krijgen om paarden te kunnen beleren. Maar helaas leert de meerderheid tegenwoordig rijden op een manege en sorry voor de manegeruiters onder ons... Dat is echt andere koek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:02

Maikeltje, over je opmerking dat je leert van je fouten ben ik het ja en nee met je eens, hoe cryptisch Knipoog
Je leert alleen van je fouten tijdens de africhting van je paard wanneer er iemand bij staat die je corrigeert en op je fouten wijst. Sla je dit controlepunt over dan weet je zelf niet dat je fouten maakt. Ik heb ook iemand die mij weer op de vingers tikt, mocht het mis gaan. Als ik met een paard bezig ben, laat ik mijn eigen instructrice altijd even langskomen.

Wow Patsur, good old Lammert!!!
Daar heb ik toch een blunder mee gehad, hahaha!
Ik wist wel dat mijn hubbie vroeger met ene Lammert Haanstra schaatste. (Marathon, A rijders, begin jaren 80) en ik zag die meneer ook wel eens op het ijs, in een schaatspakkie.
Lammert de longeermeneer ken ik natuurlijk uit tijdschriften etc.
Nu komt de grote grap, hadden we een jaartje geleden een clinic van de longeermeneer en hij stapt enthousiast op me af, schud me de hand en begint over het schaatsen te praten Knipoog en nog had ik niet in de gaten dat dit geen geval was van meer boeren die Piet, aka Lammert heetten. Lachen. Mooie foto weer, trouwens!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:03

Patsur, wat een lekker ding Vingers aflikken Om bij weg te kwijlen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:04

heerlijk peerd Patsur!!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:07

suleilitha schreef:
Wow Patsur, good old Lammert!!!
Daar heb ik toch een blunder mee gehad, hahaha!
Ik wist wel dat mijn hubbie vroeger met ene Lammert Haanstra schaatste. (Marathon, A rijders, begin jaren 80) en ik zag die meneer ook wel eens op het ijs, in een schaatspakkie.
Lammert de longeermeneer ken ik natuurlijk uit tijdschriften etc.
Nu komt de grote grap, hadden we een jaartje geleden een clinic van de longeermeneer en hij stapt enthousiast op me af, schud me de hand en begint over het schaatsen te praten Knipoog en nog had ik niet in de gaten dat dit geen geval was van meer boeren die Piet, aka Lammert heetten. Lachen. Mooie foto weer, trouwens!

Huilen van het lachen
Lammert is een bijzonder aardige man. Ban in augustus samen met een vriendin en haar paard een weekje bij hem geweest! Was echt zo gaaf, een heleboel bijgeleerd, nieuwe ideeen opgedaan en het mooiste was dat de OS in die tijd waren, dus die mochten we onder genot van zijn commentaren bij hem thuis kijken. Hij heeft de schimmel nog gebruikt voor zijn cursus toen ook Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:09

Oh Patsur, wat leuk! Hij weet zoveel en deelt dat altijd graag met anderen!
Van familie van mij leent hij regelmatig een pony voor cursussen en hij heeft nu zelf twee zeer fraaie jonge Friezen in training!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:18

suleilitha schreef:
Detourtje... je raakt me even met je laatste zin! Ook ik ben zoooo trots dat dat beessie zo eerlijk is. Ze laat weliswaar nog elke keer goed merken dat ze opstijgen doooodeng vindt. Rillen, paar stappen opzij, met hele bolle oogjes kijkend... en dan zit er helaas niks anders op dan er in een milliseconde opstappen, ze moet hier doorheen en doorzetten is de enige manier. Maar met haar eerlijkheid en gouden karakter wil ze daarna echt zo hard voor je werken!!!! En... eerlijk is eerlijk, ik heb zelf een heeeel best peerd, maar die heeft niet de instelling wat dit dier heeft.

Edit: Reader's Choice was prachtig!!!!!!

Even een vraag tussendoor Sul, heeft het betreffende rillerige paard een deken op overdag of 's nachts?

*gaat verder met bijlezen, jezus wat is er veel gepost de afgelopen dagen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:20

@ Maikeltje, ik geloof dat je het begrip rillerig niet kent Knipoog Het heeft niks met temperatuur te maken maar meer met haar temperament.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:22

suleilitha schreef:
@ Maikeltje, ik geloof dat je het begrip rillerig niet kent Knipoog Het heeft niks met temperatuur te maken maar meer met haar temperament.

jahaha... Haha!