Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dorienn schreef:Ik zie eigenlijk weinig mensen deze stap over slaan, het is nl game 1 (friendly game) -de rust, ontspanning, comfort, vriendjes worden- Heb je een lastig angstig paard, dan raak je niet ver in de verdere games zonder deze stap eerst te nemen.
Het begrip, de communicatie komt imo dan weer als je het paard gaat 'bewegen', dmv boos kijken, ritmische druk, echte fysieke druk. En deze stap zie ik eigenlijk nooit worden overgeslagen.
Maar inderdaad, hetgeen je niet wil krijgen is robotpaardjes, je wil communicatie in zijn taal.
.
Luckystory schreef:Ik ben het eens met HannaFrouk.
Ik snap dat gekat niet. (En wat er over pb gebeurd is sowieso al privé en moet niet openbaar verder uitgevochten worden.)
Ik vind het erg laag om foto's uit iemand z'n profiel te halen en daar dan commentaar op te geven.
Het meerendeel van de mensen die hier gereageerd hebben, hebben niet eens foto's in hun profiel staan. (Ik ook niet trouwens)
Dus hoe die rijden, weten we al helemaal niet. En toch slagen we er over het algemeen in respectvol op elkaars posts te antwoorden.
Ik heb bijvoorbeeld ook een paar vragen en opmerkingen gepost, terwijl niemand weet hoe ik op m'n paarden zit? En toch werd daar netjes inhoudelijk op gereageerd.
Waarom is dat niet voor iedereen mogelijk?
Cassidy schreef:Wat een dooddoender van een discussie. Iedere keer weer komt het argument "dat ze het allemaal hebben moeten leren". Yep, helemaal waar. Maar er is een groot verschil tussen aanklooien, en het onder serieuze begeleiding leren.
Er zijn wel meer topics hier op bokt geweest over de ervaring die je moet hebben om een paard in te rijden, en dan komt het argument dat het best wel te doen is als je goede begeleiding hebt, en dat ze het allemaal hebben moeten leren. En daar ben ik het alleen mee eens als er ook echt op IEDER MOMENT dat je met een jong dier bezig bent, de begeleiding ernaast hebt staan, die meteen aanwijzingen kan geven, het dier kan lezen en kan beoordelen of je op een gegeven moment net even door moet zetten, of dat het genoeg is geweest voor die dag. In de meest extreme gevallen kun je het paard namelijk niet terug op stal zetten, je instructie bellen met het verhaal wat hij vandaag weer geflikt heeft, dan moet je doorzetten, kostte wat het kost.
Ik vraag me verder ook af hoeveel paarden er door mensen beleerd zijn die het door vallen en opstaan hebben moeten leren, en hoeveel paarden deze ruiters in hun verder carriere nog hebben moeten verknallen voordat ze het een beetje onder de knie kregen. Als je als 1 persoon, die daar echt zijn werk van wil maken, de eerste 5 verknalt of fouten maakt, is dat heel sneu, maar dat hoort er bij. Dat zijn 5 paarden.
Maar stel dat er honderd mensen aan beginnen, en daar pakweg bij de eerste 5 paarden serieuze fouten maken. Dat zijn 500 paarden. En hoeveel wannebe opleiders zullen verder komen dan die eerste 5 paarden, en later paarden tegenkomen die het geluk hebben om niet bij de eerste 5 te behoren? 100 personen die er 5 verklooien, dat zijn er 95 teveel.
detour schreef:maikeltje schreef:Zoals gezegd, haar kant van het verhaal weten we niet. Wellicht heeft zij een hele goede reden om te "schitteren door afwezigheid".
Met alle respect maar wat heeft het paard daaraan?.. Is het daarbij gebaat?![]()
Bij puberaal vluchtgedrag of struisvogelpolitiek hoort er i.m.o. geen edele viervoeter de dupe te worden.
Dan kan het dier beter verkocht worden aan iemand die er voor wil gaan.
KiWiKo schreef:hihi hele mooie sprong, alleen zit jij net even wat te krampachtigIs geen kommentaar hoor, maar gewoon wat me zo te binnen schiet en dan flapt het eruit.......
Maar de galop zelf is een hele mooie sprong........ super!!!
suleilitha schreef:Wow Patsur, good old Lammert!!!
Daar heb ik toch een blunder mee gehad, hahaha!
Ik wist wel dat mijn hubbie vroeger met ene Lammert Haanstra schaatste. (Marathon, A rijders, begin jaren 80) en ik zag die meneer ook wel eens op het ijs, in een schaatspakkie.
Lammert de longeermeneer ken ik natuurlijk uit tijdschriften etc.
Nu komt de grote grap, hadden we een jaartje geleden een clinic van de longeermeneer en hij stapt enthousiast op me af, schud me de hand en begint over het schaatsen te pratenen nog had ik niet in de gaten dat dit geen geval was van meer boeren die Piet, aka Lammert heetten. Lachen. Mooie foto weer, trouwens!
suleilitha schreef:Detourtje... je raakt me even met je laatste zin! Ook ik ben zoooo trots dat dat beessie zo eerlijk is. Ze laat weliswaar nog elke keer goed merken dat ze opstijgen doooodeng vindt. Rillen, paar stappen opzij, met hele bolle oogjes kijkend... en dan zit er helaas niks anders op dan er in een milliseconde opstappen, ze moet hier doorheen en doorzetten is de enige manier. Maar met haar eerlijkheid en gouden karakter wil ze daarna echt zo hard voor je werken!!!! En... eerlijk is eerlijk, ik heb zelf een heeeel best peerd, maar die heeft niet de instelling wat dit dier heeft.
Edit: Reader's Choice was prachtig!!!!!!
suleilitha schreef:@ Maikeltje, ik geloof dat je het begrip rillerig niet kentHet heeft niks met temperatuur te maken maar meer met haar temperament.