[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:37

bij mijn moeder loopt mijn paardje mooi aan de teugel, bij mij niet...
hoe komt dat?

Somebitch

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:40

Dat zal zijn omdat jij iets verkeerd doet. :j

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:05

Ik heb ook een probleempje,

Stap en draf zijn lekker ontspannen en ook kan ik een beetje versnellen en verzamelen,
maar zodra ik aanspring in de galop gaat het koppie omhoog, oortjes naar voren en gaat hij gewoon in middengalop de bak door :Y) ook gaat hij de hoeken afsnijden, en neemt me gewoon in de maling ;p

Iemand een ideetje hoe ik dit kan oplossen? :9

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:10

Chernique schreef:

Stap en draf zijn lekker ontspannen en ook kan ik een beetje versnellen en verzamelen,
maar zodra ik aanspring in de galop gaat het koppie omhoog, oortjes naar voren en gaat hij gewoon in middengalop de bak door :Y) ook gaat hij de hoeken afsnijden, en neemt me gewoon in de maling ;p

Verzamelen of gewoon bij elkaar rijden?
Verder gewoon wel aan de teugel neem ik aan?
Dan zou ik hem voor de galop iets dieper instellen en na het aanspringen gelijk terug nemen.
Daarna weer netjes laten draven en de oefening weer opnieuw doen.
Denk eraan om zelf goed correct te blijven zitten en niet onbewust naar voren of schuin etc ;)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:15

Jaa, idd een beetje bij elkaar rijden :=
Het is gewoon een recreatiepony, geen op en top dressuurpaard (of ook maar een beetje daarvan :P)
Okee, ik zal het eens gaan proberen, bedankt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:33

succes!
Zodra de galop beter gaat en ook het terug komen uit de galop, kun de de stukken galop groter maken.
Vooral niet gaan hangen aan de teugels, maar korte ophoudingen maken en ho is ho en daarna gelijk weer ontspannen.

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:32

jaa daar heb ik ook al aan gedacht. Ik vind het niet eerlijk tegen over haar om verder te gaan. ik bedoel in gevecht gaan dat ze het bit vastpakt. Ze is ook erg stijf. Maar begin mei deed ze het wel lekker!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:08

Maar deed ze het echt lekker in mei of leek dat maar zo?
En even waarom ik dit vraag, is het volgende.
Mijn pony is iets ouder dan die van jou, ze is heel lang niet meer bereden, toen ze bij mij kwam mocht ze lekker aankomen en ben ik daarna begonnen met rustig aan opbouwen. Dat ging ook lekker. Toen gestopt en verder gegaan aan de longe en weer opgepakt om te rijden. Dat ging weer erg goed, uiteindelijk begon het ook meer een gevecht te worden en heb ik de dierenarts laten komen, er zijn foto's gemaakt en een thermocharfie. Daaruit bleek dat ze haar levenlang al last heeft van haar rug.

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:04

Somebitch schreef:
Dat zal zijn omdat jij iets verkeerd doet. :j

'k zou niet weten wat....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:08

Toch als je nagaat Shira, het paard loopt bij je moeder wel goed, maar bij jou niet.
Misschien kun je je moeder vragen of dat zij jou kan helpen. :)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:20

Hi,

Ik heb een behoorlijk probleem rond het hele aan de teugel rijden met mijn pony. Misschien heeft iemand tips? Als eerste: mijn pony is een nogal lompe, drammerige fjord. Hij is vrij zwaar gebouwd, maar absoluut niet dik. Hij heeft een zware onderhals waar hij tijdens het rijden enorm op hangt. Komt ook nog eens bijkijken dat hij erg ruw in de mond is, hij reageert niet op zachte kneepjes. Momenteel loopt hij op een dubbel gebroken bitje. Zelf heb ik het idee dat hij helemaal niet goed nageeflijk te rijden is, wie je er ook op zet. Het zou wel moeten, lijkt mij: hij is goed voorwaarts en reageert prima op beenhulpen, al rijdt het wel wat 'zwaar'. Zijn manier van lopen is slofferig, maar dat heeft niks met sloomheid te maken. Hoe krijg ik hem actiever, dat hij zijn achterhand gaat gebruiken? Of is dat bij dit soort zwaardere types überhaupt niet echt mogelijk? Momenteel zit er geen enkele buigzaamheid in het rijden. Ik krijg hem echt niet voorwaarts neerwaarts, maar rij wel afwisselend en veel figuren. In galop lijkt het vaak of zijn achterbenen nog 'draven', is dit een teken dat hij op de voorhand sloft? Ik zou zo graag willen weten waar het aan ligt. Hij krijgt wel les in de club met mijn zusje, bijna alle paarden daar lopen netjes aan de teugel, maar die zijn veel eleganter gebouwd. Overigens loopt hij bij mijn zusje (en moeder) ook niet aan de teugel. Ik moet wel even zeggen dat hij vroeger als manegepaard heeft gelopen (ruim 2,5 jaar geleden), ik heb geen idee hoe lang die periode heeft geduurd. Het lijkt mij dat er nogal in zijn mond is getrokken en dat hij hierdoor ongevoelig is geworden. Hij is verder heel braaf tijdens het rijden. Kan een paard met een dikke hals wel rond lopen? Ik gebruik nu verschillende termen, maar het komt natuurlijk allemaal op hetzelfde neer... De oefeningen bij dressuur gaan verder op zich wel redelijk goed :), weinig buiging alleen, zoals ik al vertelde.

Ik rij heel af en toe een ander paardje bij, een Shetlander x Welsh (merrie). Wat een wereld van verschil! Zodra ik ga draven en schakelen, zakt ze al met haar hoofd en blijft ze aan de teugel. Ze loopt echt veel lekkerder bij mij! Ze is helemaal ontspannen door haar hele lijf en loopt 'licht', heeft ook een gevoeliger mondje. Dát is nou wat ik bedoel! Het lijkt ook wel of wij een betere klik hebben onder het zadel.

Zal ik mijn eigen pony ook zo kunnen laten lopen of heeft hij hier gewoon geen aanleg voor? Ik ga zelf beginnen met privélessen met hem, gericht op dressuur, minimaal 1 keer in de 2 weken. :) We zullen de problemen veel aandacht geven. Hoop dat we dan eindelijk vooruitgaan, want nu modderen we een beetje. Iemand nog andere tips/ervaring? Ik hoor het graag. ;) Deze problemen kom ik namelijk niet veel tegen bij anderen. Ik rij zonder sporen en hulpteugels.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:49

Een harde mond door "getrek" van beginners gaat meestal vanzelf weer over, wanneer er mensen met een zachte hand op rijden. 2.5 jaar is echt wel lang genoeg. Misschien rijden je moeder en zus wel wat minder goed dan jij? Kneepjes moet je iig niet geven, maar gewoon je hand stil houden -mee gaan met de beweging- is genoeg. Die kneepjes zijn steeds hulpen. Ik vind dat elke hulp die je geeft ook resultaat moet geven, omdat het anders niet werkt. Dat is slechts irritant voor het paard.

De achterhand actiever maken doe je doormiddel van veel overgangen rijden en veel schakelen in een gang. Zorg ervoor dat je niet steeds been blijft geven en als je been geeft er ook echt wat gebeurd en je dus niet nóg en x been heeft te geven.

De buigzaamheid is wel een probleem en zou ook een reden kunnen zijn dat hij niet aan de teugel wil. Denk er iig aan dat je in een bocht ook stuurt met je buitenteugel en je binnenteugel regelmatig ontspant. Veel mensen trekken teveel of iig te lang aan de binnenteugel, waardoor je het paard juist in de weg zit.
Hopelijk kan je instructeur je daar dadelijk ook mee helpen.

Ik heb slechts van 1 "geval" gelezen hier op bokt, waarvan de fjord een afwijking had en bij het "aan de teugel rijden" de luchtpijp afknelde.Dit was bevestigd door de D.A.
Verder heb ik er nog nooit van gehoord dat paarden dar last van hadden.

Een ouderwetse fjord is natuurlijk veel minder geschikt voor dressuurwerk - daar is hij niet op gefokt.
Het is dus ook veel moeilijker voor hem, terwijl het bij licht gebouwde paarden vaak al als vanzelf gaat.

succes!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:17

@Rosa_
@Superwoman
Ideaal van Sven Rothenberger is aan dit probleem geholpen. Komt toch zeer regelmatig voor vooral bij hogere oprichting. Het zou iets te maken hebben met een klep, of stemband die voor de luchtpijp komt. Maar ik lees niet dat dit zou voorkomen bij de fjord van Rosa. Paarden die het hierboven beschreven probleem hebben krijgen vaak een blauwe tong (wat wijst op zuurstof gebrek en/of hartproblemen) en staan op omvallen tijdens het werk.
Ik vind het niet fijn om zo iets te zeggen, maar ten opzichte van het paard (ik bedoel 'paard' in het algemeen en niet het paard van Rosa in het bijzonder) is het wel eerlijk om er aan te denken dat bepaalde rassen niet gefokt zijn als rijpaard, laat staan als dressurpaard. Dat betekend in de praktijk dat er fjorden, haflingers, friezen, tuigers (in alle soorten en maten) bestaan die het in dressuurwerk HééL goed doen, MAAR er ook producten uit die fokkerij komen die meer voldoen aan het oorspronkelijke fokdoel. In veel van de genoemde gevallen betrof het werkpaarden. Die mogen sloffen, die moeten zich in het tuig gooien op de voorhand. Dat is hun, gedurende lange tijd erin gefokt levensdoel; Daarom zijn het geen slechte paarden, maar soms wel eens niet geschikt voor iets waarvoor ze niet gefokt zijn. Maar dat heb je, Superwoman, al vermeld.
In een frans paardenblad 'L'éperon' (dacht ik) stond oit een verhaal over een jonge man die een zwaar frans trekpaard als veulen cadeau kreeg. Uiteindelijk heeft hij met dat dier Gr.Prix gereden. Het zal wel niet zo moi zijn geweest, maar toch.... Maar dit is toch eerder de uitzondering. In ieder geval is het, voor mij heel moeilijk de oorzaak van het probleem van Rosa te bepalen, behalve wat zij zelf al aan geeft. Het werk als manegepaard kan de aanleg van het paard versterken en dan is de duur niet zo belangrijk, maar eerder hoezeer die manier van lopen overeenkomt met de aanleg. Dit alles alleen als het hier inderdaad zou gaan over een fjord die meer voldoet aan het oude fokdoel.

@ Rosa; zoals gezegd: Ik vind zo'n boodschap niet leuk, maar ik kan op afstand niets anders zeggen. Ik hoop eigenlijk dat ik ongelijk heb en dat het je toch lukt jou paard 'goed' te krijgen. Maar als je er niet in slaagt, dan is het mijns inziens ook niet JOUW schuld. Probeer met de tips van je instructeur en superwoman e.a. er het beste van te maken en bedenk dat jou paar er ook niets aan kan doen dat hij als fjord geboren is. HEEL VEEL SUCCES GEWENST.
Met vriendelijk groet

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:43

Hallo iedereen :) .

Ik heb al een jaar een bijzonder lieve New Forest merrie van inmiddels zeven jaar oud, en we zijn hard aan het trainen.
Op zich geeft ze netjes na, ze doet haar oefeningen goed, maar ik loop tegen een ding aan: ze knabbelt en kauwt werkelijk waar gigantisch veel, haar mond is continu open. Het is zo dat ze ook pas echt nageeft en los gaat lopen áls ze zo knabbelt, maar ik loop er dan tegenaan dat ze niet genoeg teugelcontact heeft. Af en toe wil het wel, als ik haar goed op rijd, maar ze is dan ook zo beweeglijk met haar hoofd, dat het niet bijzonder goed wil. Ze kauwt en knabbelt dus met haar mond open. Trainster zegt dat dit vanzelf over gaat, maar pony in kwestie heb ik al een jaar, en ik weet dat ze dit bij de vorige eigenaresse ook al deed. Ik ben heel blij dat ze fijn los wil laten, maar het wordt wel lastig als ze zo knabbelt: echt meer opsluiten voor een moeilijkere oefeningen wil niet bijzonder goed.

Ik rij haar voornamelijk nageeflijk op de buitenteugel, goed aan het been en handen sluiten. Dan zakt ze er netjes in, natuurlijk heeft ze wel eens protest als een oefening haar niet makkelijk af gaat, maar ook dan rij ik haar met been naar voren en sluit ik mijn handen, ik zet niet vast. Trainster bevestigt dit, zij rijdt mijn merrie af en toe ook, en rijdt ook bijzonder vriendelijk. Pony knabbelt ook dan hetzelfde.

Haar gebit is nagekeken, van bit veranderen (dubbel, enkel, geen verschil, ik ga geen scherpere bitten proberen), zadel ligt ook goed. Pony lijkt ook nergens last te hebben, want ze doet netjes haar best. Wel vind ze dingen lastig, dat merk ik, ze heeft veel tijd nodig. Ook bij anderen doet ze dit, en ze doet het ook als ze zich wél netjes laat opsluiten. Ik moet er vaak als het ware 'doorheen' rijden, daarna is ze constanter, maar knabbelt ze wel nog veel meer. Het kan ook eigenlijk niet aan mijn handen/rijden liggen, want ze doet het aan de (dubbele) longe ook, en dus ook bij anderen.

Mijn vraag is dus: doe ik hier iets fout, moet ik meer oefenen of slechts een kwestie van tijd? Hoofdstellen strakker doen heeft weinig zin, maar is er iets anders wat ik over het hoofd zie, niet moet doen of júíst wel? Heel erg bedankt alvast! :)

Edit: Ik heb ook nog wel foto's, mocht dat nodig zijn.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:16

@Andante;
Het paard waarmee ik zelf Gr.pr. gereden heb, deed precies hetzelfde. Het is pas over gegaan in een laat stadium van de africhting. Jammer was dat ik er wel commentaar van jury-leden over kreeg. Maar met geduldig verder werken komt het meestal wel goed. Er zijn paarden die snel ontwikkelen, anderen langzaam, zij hebben meer moeite met het opgelegde werk. Soms helpt het iets rustiger te rijden en langzaam aan de stille hand laten komen en daarna pas weer de impuls op te drijven. Natuurlijk moet uw pony wel nageeflijk zijn. In hetgeen U schrijft lees, ik niets wat echt anders zou moeten. Mijn Tip over iets rustiger rijden moet U met uw instructrice overleggen en dan misschien eens een paar keer uitproberen. Mij heeft het geholpen. Ik heb het wel een paar weken vol moeten houden voordat mijn paard tot rust kwam en ik dus wist dat het ook werkte. Ook verscheen dit gedrag weer bij elke nieuwe oefening. Ik negeerde dat knabbelen tot de oefening zat, hij het beheerste. Dan ging ik weer een tijdje erg rustig rijden herhaalde de oefening met een minimum aan druk, totdat hij de geleerde oefeningen weer doorliep met een rustige mond. Was dat gelukt, voerde ik de impuls zoveel op als noodzakelijk voor een correcte voorstelling. Als het op wedstrijden mis ging was het mijn fout, door zenuwen verstarde ik en reed mijn paard te flauw. Maar dat heeft niets met uw probleem te maken.

Hopelijk hebt U hier iets aan. Veel succes en geduld.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:27

Kadankovitch, bedankt!
De manier van rijden die u beschrijft is de manier waarop ik haar nu rijd, of wanneer ik haar beter op pak. Af en toe laat ik haar alleen laag lopen en wat inbuigwerk doen, want dan is ze duidelijk mentaal niet helemaal erbij. Ze komt ook vrijwel gelijk naar beneden, en blijft ook nageeflijk het hele uur, hoewel ze dan dus wel blijft knabbelen. Ik ben/was erg bang dat ik zelf wat verkeerd doe in mijn rijden, omdat de pony in kwestie niet het type is dat niet wil werken. Integendeel, als ze door heeft wat ze moet doen, dan wil ze dat zelfs heel graag. Zo ook met nageeflijkheid, daarin herken ik ook uw commentaar: de makkelijke oefeningen is ze véél constanter: ze knabbelt nog steeds, maar dan in een fijne mate, zodat het contact niet telkens verbreekt.
In ieder geval heel erg bedankt, ik kan hier veel mee!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:14

@Andante;
Natuurlijk kunt U een fout gemaakt hebben, zoals ik ze ook nog vaak maak, MAAR niet alles wat mis gaat ligt aan de ruiter. Een paard is een individu dat afwijkend van de algemene regel kan reageren op heel normaal en correct rijden. Ik heb geen enkele reden aan te nemen dat de informatie die U geeft onjuist zou zijn. Uiteraard is het wel zo dat alleen de ruiter verbetering kan brengen in de situatie; DAARIN ligt zijn/haar verantwoordelijkheid.
Het doet me deugd dat U hiermee verder kan.
Succes en vriendelijke groet, Kadankovitch

Tessaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:28

In plaatst dat mij paard aan de teugel loopt strekt ze heel de tijd haar hals wrm dat ze dat doet snap ik niet vroeger ( op wedstrijd ) kon ze dat zo mooi en nu wil ze niet meer sins dat we niet meer op wedstrijd gaan.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:19

Chernique schreef:

je hebt precies de zelfde pony als ik.
ik moet nu hele korte stukjes in gallop maar wel in de verlichte zit.
Nu zul je natuurlijk denken hoezo da nou weer! maar dan heeft het paard minder gewicht op zijn rug en kan hij zijn rugspieren beter gebruiken.
je handen ze je iets je uit elkaar en lager en beeetje druk geven. Als dit niet help een keer met de slofteugel laten gelloperen.
een paar keer maar het helpt echt.
In mijn paardje zit een beetje arabischbloed en ook nog eens springbloed.
heel lang ging ze zo hard dat ze zelfs onderuit gleed! (niet in een natte bak maar in een perfecte bak)
nu gallopeerd ze heel rustig en nageefelijk. ik kan heel realex zitten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:28

ietjelover schreef:
je hebt precies de zelfde pony als ik.
ik moet nu hele korte stukjes in gallop maar wel in de verlichte zit.
Nu zul je natuurlijk denken hoezo da nou weer! maar dan heeft het paard minder gewicht op zijn rug en kan hij zijn rugspieren beter gebruiken.
je handen ze je iets je uit elkaar en lager en beeetje druk geven. Als dit niet help een keer met de slofteugel laten gelloperen.
een paar keer maar het helpt echt.
In mijn paardje zit een beetje arabischbloed en ook nog eens springbloed.
heel lang ging ze zo hard dat ze zelfs onderuit gleed! (niet in een natte bak maar in een perfecte bak)
nu gallopeerd ze heel rustig en nageefelijk. ik kan heel realex zitten.

Ik vraag me sterk af of het wel voordelig is om in galop in de verlichte zit te gaan (staan)
Lijkt mij lstiger om goed je evenwicht te houden en dus dat je eerder jezelf helpt dmv de teugels - wat niet de bedoeling is.

Bij je handen breed en laag zetten krijg ik een beeld voor me van handen vastzetten - of bedoel je dat niet?

Slofteugel zou idd kunnen helpen. Mits je weet hoe je deze goed moet gebruiken. (denk iig NIET dat de slofteugel het paard wat zal AANLEREN - deze is puur bedoeld als hulp voor de ruiter)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:35

ik was er wel vanuit gegaan dat die gene een fatsoenlijke verlichte zit kan en op zijn knieen steunt.
Ik bedoelde niet mijn handen vast zetten maar het is heel moeilijk uitteleggen. als ik les stond te geven kan ik het uitleggen maar in tekst wordt het heel moeilijk

mijn ponu wilde eerst niet met haar hoofd naar beneden na een keer op de goede manier slof te gebruiken (met prof. hulp) loopt ze altijd met haar hoofd ontspannen naar benenden
maar idd je kunt je paard verschrikkelijke dingen aan doen als je niet weet hoe je hem moet geberuiken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:29

ietjelover schreef:
ik was er wel vanuit gegaan dat die gene een fatsoenlijke verlichte zit kan en op zijn knieen steunt.

Ik denk niet dat ik dat zo goed zou kunnen :o
Zeker omdat het paard daarna juist gaat rennen, zou ik graag mijn zit gebruiken om het paard af te remmen.

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:07

Hallo iedereen

Ik heb een pony en ik krijg haar wel makkelijk aan de teugel,
Maar alleen in stap&als ik alleen rij,
Als ik in de les rij is ze vaak afgeleid,
Hoe zorg ik dat ze zich meer op mij concentreert? *D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:27

x_Lotte_x schreef:
Hallo iedereen

Ik heb een pony en ik krijg haar wel makkelijk aan de teugel,
Maar alleen in stap&als ik alleen rij,
Als ik in de les rij is ze vaak afgeleid,
Hoe zorg ik dat ze zich meer op mij concentreert? *D

niet vervelend bedoeld (!), maar weet je zéker dat ze dan wel correct aan de teugel loopt?
Loopt ze niet achter de teugel of in een valse knik?

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:33

Ze loopt dan wel te diep aan de teugel maar verder wel goed.