Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:25

Ansie schreef:
.
In de AR wordt de travers (en sbw) dus altijd eerst bevestigd voordat met het appuyement begonnen wordt. Vandaar dat ik die S-vorm ook niet zo kan plaatsen in de AR.

En dat is in de "gewone" dressuur niet anders. :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:32

Simpelman schreef:
Het lijkt er op dat sommige mensen er telkens op uit zijn de zaken zo te verdraaien dat ze het ongelijk van iemand aan te kunnen tonen, i.p.v. te proberen de logische bedoeling van hetgeen gezegd is te begrijpen.
Men noemt dat "vals redeneren", dit komt helaas veel voor op Bokt, lekker anoniem kibbelen met elkaar.

Je kan wel jammeren over 'zaken verdraaien', jij bent degene die begint met de tikken onterecht uit te delen.
Ik snap namelijk niet dat jij de AR erin betrekt Simpelman, daar wordt het appuyement in ieder geval zo uitgelegd alszijnde een traversmatige zijgang op de diagonaal met buiging dus.
De sneer naar AR in jouw post over ofwel het te recht blijven ofwel de S-vorm, is wat dat betreft onterecht.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:33

Anoniem schreef:
cherie78 schreef:
Mijn "rijervaring" behelst ongeveer 45 jaar.

Op de pony van je dochter?

Bedoel je niet je eigen dochter?
wat blijf je toch steken naar cherie78
hoogste irritant

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:34

Ansie schreef:
AR betrekt invloeden van meerdere oude meesters in de theorie. Een appuyement wordt echt zo uitgelegd alszijnde een traversmatige beweging.
Ik weet niet of het makkelijker is.
Ik zie een paard namelijk al wijkend niet ondertreden. Terwijl; hoe meer ondertreden hoe zwaarder de oefening..?

De Klassieke Dressuur, zoals die heden ten dage gereden zou moeten worden, is vastgelegd in de FEI reglementen.
Hier houdt men zich helaas niet maar aan maar desalniettemin.
In de KNHS heeft men ze voor het gemak een beetje aangepast aan de commercie.

De Klassieke Dressuur is niet "de oude meesters".
De "oude meesters" zijn fasen in de ontwikkeling/evolutie naar wat we nu KD noemen.
Iedere "oude meester" heeft gewerkt, gedacht, geëxperimenteerd en schrijft binnen de context van zijn tijd.
Het zijn geen standaardwerken, ze zijn relatief.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:37

Babootje schreef:
Ansie schreef:
.
In de AR wordt de travers (en sbw) dus altijd eerst bevestigd voordat met het appuyement begonnen wordt. Vandaar dat ik die S-vorm ook niet zo kan plaatsen in de AR.

En dat is in de "gewone" dressuur niet anders. :D

Dat geloof ik. Maar toch schrijft Gal wat anders. Hij heeft blijkbaar de travers niet nodig voor het appuyement..
Dat vind ik dan wel vreemd.

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:39

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:40

cherie78 schreef:
Anoniem schreef:
:?
Mij lijkt dat schouderbinnenwaarts en travers de voorbereidende oefeningen zijn Cherie.

Komt er nog een serieus antwoord op je rijervaring Cherie?

Het grote verschil met "klassiek" en modern.

Ansie schreef:
Toch ook niet helemaal. Een tijd terug een artikel van Gal gelezen, waarbij hij het appuyement uitlegt. En hij schrijft in datzelfde artikel dat hij travers helemaal niet zo interesant vindt en alleen aanleert omdat het nu eenmaal in de proef gevraagd wordt.
Apart..
http://www.dehoefslag.nl/tip/edward-gal-appuyeren-2

Dus ik kan denk ik niet zeggen dat dit het verschil is met modern en klassiek. Gal zou het dan juist op de (klassieke) Franse "rechte" wijze doen denk ik?

Ik denk dat Gal bedoelt dat hij de gymnastische waarde van het appuyement groter vindt dan die van travers en dat ze die daarom gewoon niet zoveel rijden. Alleen als voorbereiding voor de piroutte in galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:43

nombrado schreef:
cherie78 schreef:
Mijn "rijervaring" behelst ongeveer 45 jaar.

Bedoel je niet je eigen dochter?
wat blijf je toch steken naar cherie78
hoogste irritant

Ik heb echt gelezen dat Cherie heeft geschreven dat zij op haar dochters pony rijdt.
Dus vandaar mijn vraag Nombrado. Lijkt mij sterk dat je 45 jaar lang op je dochters pony rijdt. Ik begrijp niet waarom Cherie haar rijervaring zo geheim houdt, ze wil ons zoveel leren maar als wij naar haar eigen ervaringen vragen is ze niet thuis. En dat vind ik raar. Bijna iedereen speelt hier open kaart en verteld zijn of haar rijervaring. Alleen een paar bokkers die over de rijkunst het hoogste woord verkondigen blijven zwijgen.

Edit: typefoutjes
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-14 14:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:43

Ansie schreef:
Simpelman schreef:
Het lijkt er op dat sommige mensen er telkens op uit zijn de zaken zo te verdraaien dat ze het ongelijk van iemand aan te kunnen tonen, i.p.v. te proberen de logische bedoeling van hetgeen gezegd is te begrijpen.
Men noemt dat "vals redeneren", dit komt helaas veel voor op Bokt, lekker anoniem kibbelen met elkaar.

Je kan wel jammeren over 'zaken verdraaien', jij bent degene die begint met de tikken onterecht uit te delen.
Ik snap namelijk niet dat jij de AR erin betrekt Simpelman, daar wordt het appuyement in ieder geval zo uitgelegd alszijnde een traversmatige zijgang op de diagonaal met buiging dus.
De sneer naar AR in jouw post over ofwel het te recht blijven ofwel de S-vorm, is wat dat betreft onterecht.

Het appuyement is een moeilijke oefening die je alleen met een al flink ontwikkeld paard kunt uitvoeren, er zijn absoluut een bevestigde tact en Schwung bij nodig.
Het is dat dat er in de AR niet correct opgebouwd wordt.

Wil je een appuyement correct uitvoeren heb je dus, nogmaals, tact en Schwung nodig, zo niet dan wordt het paard mogelijk juist gebogen en gesteld maar zal met tactverlies én zonder Schwung gaan, of wel als wijken voor het been en gesteld naar binnen, een S.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:46

Ik denk dat de winnende GP ruiters praten en schrijven over hoe je een GP wedstrijd kunt winnen.
Binnen hun context dus.

Dit hoeft dus niet per definitie iets met KD te maken te hebben.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:51

Simpelman schreef:
Ansie schreef:
AR betrekt invloeden van meerdere oude meesters in de theorie. Een appuyement wordt echt zo uitgelegd alszijnde een traversmatige beweging.
Ik weet niet of het makkelijker is.
Ik zie een paard namelijk al wijkend niet ondertreden. Terwijl; hoe meer ondertreden hoe zwaarder de oefening..?

De Klassieke Dressuur, zoals die heden ten dage gereden zou moeten worden, is vastgelegd in de FEI reglementen.
Hier houdt men zich helaas niet maar aan maar desalniettemin.
In de KNHS heeft men ze voor het gemak een beetje aangepast aan de commercie.

De Klassieke Dressuur is niet "de oude meesters".
De "oude meesters" zijn fasen in de ontwikkeling/evolutie naar wat we nu KD noemen.
Iedere "oude meester" heeft gewerkt, gedacht, geëxperimenteerd en schrijft binnen de context van zijn tijd.
Het zijn geen standaardwerken, ze zijn relatief.

Over zaken verdraaien gesproken.....
Het was een antwoord op een vraag van iemand; "AR werkt toch vanuit de franse klassiek rijkunst?"
Het was van mijn kant geen uitleg over wat KD is. En inderdaad AR is een verzameling van ideeen van meerdere oude meesters. Dat is ook precies jouw pijnpunt over AR, weet ik.
Het is in jouw ogen niet zo'n fantastisch mooi geevolueerde samenvatting als het skala. Prima.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:53

Simpelman schreef:
Ansie schreef:

Het appuyement is een moeilijke oefening die je alleen met een al flink ontwikkeld paard kunt uitvoeren, er zijn absoluut een bevestigde tact en Schwung bij nodig.
Het is dat dat er in de AR niet correct opgebouwd wordt.

Wil je een appuyement correct uitvoeren heb je dus, nogmaals, tact en Schwung nodig, zo niet dan wordt het paard mogelijk juist gebogen en gesteld maar zal met tactverlies én zonder Schwung gaan, of wel als wijken voor het been en gesteld naar binnen, een S.

Dat is dus niet waar. Wat je in de AR wel eens ziet is dat de voorhand van het paard een stuk te ver voor in de beweging komt en de achterhand niet ver genoeg onder komt. Als het paard dan nog gewoon in het lijf gebogen is, is er alsnog geen sprake van een S. Het is gewoon niet voldoende naar voor gereden, maar te veel zijwaarts met de voorhand te ver voor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:55

;( Zucht.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:55

Anoniem schreef:
Ik heb echt gelezen dat Cherie heeft geschreven dat zij op haar dochters pony rijdt.
Dus vandaar mijn vraag Nombrado. Lijkt mij sterk dat je 45 jaar lang op je dochters pony rijdt. Ik begrijp niet waarom Cherie haar rijervaring zo geheim houdt, ze wil ons zoveel leren maar als wij naar haar eigen ervaringen vragen is ze niet thuis. En dat vind ik raar. Bijna iedereen speelt hier open kaart en verteld zijn of haar rijervaring. Alleen een paar bokkers die over de rijkunst het hoogste woord verkondigen blijven zwijgen.

Edit: typefoutjes

Het gaat hier om het theorie verhaal, niet om hoe goed je kan rijden.
want als we daaraan beginnen, komen we erachter dat iedereen hier op bokt nog wel wat kan leren.
Het is toch geen , ik kan het beter dan jij , topic?
Ik ken Cherie persoonlijk, en ik zie haar liever rijden dan het merendeel van de huidige topsport :o
Een kenner van theorie en biomechanica, wat je combineert met het zelf rijden, maar ook het kijken (zowiezo erg leerzaam) Jammer dat het altijd weer eindigt in het wedijveren en kleineren van mensen.
En veelal ook nog door volwassen vrouwen. Erg jammer.

Dat jij open kaart speelt, wil niet zeggen dat een ander dat ook MOET doen . Dat is jou keuze. Laat iedereen daar dus vrij in.

Dat men les heeft van wie dan ook, wil echt niet zeggen dat je kunt rijden....of goed kunt rijden.
Rijden is een proces, wat voor de 1 sneller gaat dan de ander, niets mis mee! Een individueel leerproces! Wat niet gebaad is bij dit soort kleinerijtjes.
Het gaat toch zeker om paard en ruiter? niet wat de bokkers er van vinden?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:04

Simpelman schreef:
;( Zucht.

inderdaad

eerlijk gezegd: er werd een bewering gemaakt door u, en die blijkt onjuist. Een andere bewering verandert daar niks aan.

die s-curve klopt gewoon niet, en dat met die schwung is een ander thema.

en als u iemand beschuldigd van oneerlijk redeneren, dat doet u hier zelf dus.
daarnaast komt u de hele tijd terug op uw woorden.
ik heb echt helemaal geen zin om 150 paginas door te spitten om de contradicties naast elkaar te quoten.

mooi engels rijden kan (is verdraaid zeldzaam) en is mooi, maar dat wil niet zeggen dat al het andere PER DEFINITIE fout is, en dat is uw eeuwige argument: 'het scala behoeft dit of dat, ergo alles andere is fout, want het scala zegt dat.'
Het scala zelf wordt niet beargumenteerd, en dat is een zwaktebod.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:27

Nombrado, dat verklaart een hoop. Geef je haar les of heb je der les gegeven?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:41

sneeuwpop schreef:
Nombrado, dat verklaart een hoop. Geef je haar les of heb je der les gegeven?

nee hoor :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:48

Edward Gal leert zijn paarden eerst stelling op een rechte lijn. De binnenkant moet dan nageeflijk zijn voordat hij zijwaarts gaat. En voila, een appuyement.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:57

vur schreef:
Edward Gal leert zijn paarden eerst stelling op een rechte lijn. De binnenkant moet dan nageeflijk zijn voordat hij zijwaarts gaat. En voila, een appuyement.

Yup klopt, ik moest hetzelfde doen toen ik in Harskamp ging lessen.

Ik moet zeggen dat ik het zelf nooit toe pas, ik vraag nooit extreem stelling (door zijn wobbler),
maar toch is hij nageefelijk en loopt mooi door zijn appuyementen heen.

Het hoeft dus niet op die manier...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:03

Zeker niet en wat je nogal eens ziet bij hem en HP ook trouwens, is dus een gebrek aan lengtebuiging. Voor mij hoort dat er toch echt wel bij, maar ja, ieder het zijne.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:21

Inderdaad en als het lijf te recht blijft en het been van de ruiter simpelweg opzij duwt kan de achterhand leidend worden. Dat zie je ook duidelijk op een van de foto's in het artikel.

Overigens Cherie78, misschien is dat je punt; dat je gevoelsmatig denkt dat bij het traversmatig over de diagonaal gaan dat dan de achterhand voor komt. Maar je moet een denkbeeldige diagonale lijn langs de hals en schouder trekken, en kijkend vanuit die richting is het een travers, waarbij de voorhand dus alsnog voor is in de beweging. Niet de achterhand, zoals je zoveel ziet en ook op die foto in het artikel ziet.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:02

Sorry dat ik even tussendoor kom en de discussie alweer van het zwiepend voorbeen is veranderd naar appuyement, maar ik wilde dit plaatje even delen:

Afbeelding

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:11

Fransje_70 wat heeft dit met de lopende discussie van doen?

Daarnaast vind ik het kort door de bocht dat plaatje....
Ik streef ook het eerste na, maar helaas is het bij mij nog vaak het onderste plaatje.
En dat is niet dat ik hem aan de kop hang, maar simpelweg omdat
hij een te zacht bekkie heeft en nog lang niet sterk genoeg is achter ;) maar paard is nog jong en het verbeterd steeds meer!

Ik vind dat GOED, danwel FOUT erg zwart/wit bekeken :7 er is ook grijs, lichtgrijs, donkergrijs enz.
Naarmate de africhting vordert wordt de oprichting en dus de hoofdhalshouding ook beter!
Ik zie hier op Bokt ook vaak mooi met de neus voor de LL, maar dan lopen ze wel zonder
ruggebruik als een strijkplank door de baan....tja dan maar neusje er wat achter, maar fijn over de rug en benen!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:19

maar die drie 'grundgangarten' zijn hier toch nog helemaal niet verzameld... (op dit plaatje) waarom zou een paard dat nog niet kunnen?
(let op het achterste achterbeen, ver ver ver achter de massa)

als je paard een nieuwe zware oefening leert/traint, dan zijn natuurlijk de fouten overal, daarvoor is het training, maar dit is toch een kwestie van basis?

Die beestjes boven lopen vrolijk, los en voorwaarts...

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:23

listiglistje schreef:
Fransje_70 wat heeft dit met de lopende discussie van doen?

had ik boven plaatje al geschreven, over het hoog opgooiende voorbeen in draf van een paar pagina's terug ivm video Tristan Tucker, het ging o.m. over de vraag of het hoog opgooiende voorbeen hoort bij een goed taktmatig lopend paard of dat het een show element is, dat wordt toegevoegd vanwege spektakel (O.m. ook zo door Simpelman beschreven ook weer pagina's geleden).
Ik vond dit plaatje daarom wel discussiewaardig, maar schreef al, dat het nu even niet over appuyement ging, soms gaat het hier nogal snel van het ene naar het andere onderdeel.