[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:00

Het was een voorbeeld hoe veel ruiters reageren zodra ze tips krijgen. En ik vraag idd om foto's, omdat ik dan concrete dingen kan roepen. Jij kunt (niet aanvallend bedoeld!) wel zeggen dat je een vriendelijke binnenhand hebt, maar op een foto kan ik zien of dat ook klopt. Veel ruiters zien namelijk hun eigen fouten niet. Dat is ook wat ik bedoelde toen ik zei dat een fundament door een ervaren instructeur in één keer goed gelegd moet worden, een eenmaal aangeleerde fout is moeilijk afgeleerd.
Wil je dat dan corrigeren, dan zul je toch de fouten moeten benoemen, en dat is soms pijnlijk, en kan als afkraken worden gevoeld. Toch is het niet zo bedoeld, maar je zult je wel bewust moeten zijn van je fouten, en ook van de gevolgen daarvan voor het paard. Dan kun je beginnen de hulpen goed aan te leren, maar vooral de ruiter leren het paard goed aan te voelen.

Een mens heeft de neiging blind te worden voor zijn eigen fouten. Dat is niet persé verkeerd.
Verkeerd wordt het als de persoon die de fout benoemt, en aangeeft wat de correcte manier zou zijn, wordt aangevallen, betweterig wordt genoemd, en de ruiter zichzelf in de slachtofferrol plaatst, en roept dat hij/zij het zo geleerd heeft, bij voorkeur van een GP-instructeur (waarbij dan wordt vergeten dat wie goed kan rijden, niet per definitie ook goed lesgeeft)

Op een serie foto's (en bij voorkeur in verschillende gangen, maar draffoto's vind ik het duidelijkst) kan ik zien of een paard zijn rug goed gebruikt, of het de achterhand onder de massa zet. Die 2 gaan eigenlijk altijd samen, al geeft het op een hoger niveau uiteraard een ander beeld als op lager niveau.
Hoe hoger het niveau, hoe opgerichter het paard zal lopen, steeds meer bergopwaarts.
Wat ik op jouw niveau graag wil zien is een horizontaal evenwicht, geen oprichting, liever het hoofdje wat lager en een fijne balans, als een paard dat teveel "opgepakt" is, en daardoor de rug wegdrukt achter de schoft, omdat het van achteren de kracht nog mist om zich opgericht te dragen, of omdat de ruiter het er niet voldoende bijrijdt. Dat is echt een lastige balans, en vaak een kwestie van voelen, aanvoelen, corrigeren (en dan vooral de ruiter, niet het paard). En die balans kun je echt redelijk beoordelen aan de hand van foto's. Juist omdat je daar dat binnenhandje ziet, de hoofd/halshouding, het ruggebruik, het achterhandgebruik, de zit van de ruiter.

Dat commentaar gaat dan verder als "hakken uitdrukken", "tenen naar binnen" en de gebruikelijke nonsens. Wat ik wil zien is losheid in het bekken en de rug, ontspannen armen, die door de ruiter zélf gedragen worden, een fijn aanliggend onderbeen, vanuit een iets naar binnen gedraaide heup, en dan hoef je je opeens niet meer zo druk te maken om die tenen, want die liggen dan wel goed. Hakken uitdrukken moet wel, maar je moet je er niet op focussen, want dat resulteert in teveel spanning in het onderbeen (en dus ook het bovenbeen en het bekken) en gaat ten koste van je ontspannen zit, waardoor je zo fijn meeging met die beweging. Snappez-vous?

elcke

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:41

femke ik heb je verhaal gevolgd en herken je verhaal wel een beetje, al gaat het steeds beter en draaft mijn paard ook steeds vaker helemaal ontspannen. wat ik bij mezelf merk is dat ik gespanner in draf ben dan in stap dus het logisch is voor mij dat de draf moeilijker is. Ik zou graag jou foto's zien en de tips van yamcha erbij, kunnen we er met zn allen wat van leren.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:18

Mijn opmerkingen jl. betroffen de toon die de muziek maakt, niet de muziek zelf. Hetgeen geschreven werd was mijns inziens niet onjuist, maar te absoluut, alsof er geen andere mogelijkheid bestaat. Ik vind het niet juist apriorie aan te nemen dat de ruiter het fout doet. Ik ben het met U eens dat een paard geen plezier ondervind van het fout doen, maar dit dier heeft zeker wel een aageboren (maar meer of minder ontwikkeld) drang een hogere plaats te verwerven in de rangorde, daarom zal een paard ook weleens duidelijk trachten het opgelegde werk te sabotteren, waarschijnlijk zonder exact te weten waar dit toe leidt. Nogmaals ging het mij er niet om dat al dan niet aangereikte oplossingen onjuist zouden zijn, door het probleem alleen bij de ruiter te leggen vond ik de toon onnodig onvriendelijk.
Het kan best zijn dat het vaker voorkomt dat 'men' niet het hele verhaal verteld, van daaruit kan men iets generaliseren. Maar het is altijd gevaarlijk om een zodanig verkregen regel toe te passen op een individueel geval. Met andere woorden ik vind het niet juist vooraf aan te nemen dat iemand waarschijnlijk niet het hele verhaal verteld heeft. Dat was mijn bezwaar. Ik merk nu, en dat vind ik heel prettig dat er mer inhoudelijk wordt ingegaan op het probleem.

Een andere reden waarom ik hier niet concreet op in wil gaan, ligt in het gegeven dat, om de een of andere reden ik me niet goed kan concentreren. Ik wil nog altijd mijn 'schrijfsel' over nageeflijkheid en aanleuning afmaken en dus als ik al schrijf, wil ik me vooral daar mee bezig houden. Deze 'uitstap' heeft me nu al tetterende hoofdpijn bezorgt (en dat is geen grapje)

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:29

ik heb precies hetzelfde probleem!!
al met veel les en het lukte nog steeds niet.. nu heb ik iemand die geen instricteur is maar geweldig kan uitleggen. bij mij helpt het super om 8tjes te rijden je paar rond te rijden vanuit die 8tjes en daaruit stukjes recht uit.. nu gaat het echt super ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:05

Kadankovitch, ik begrijp je prima, vind ook wel dat je op een aantal punten gelijk hebt.
Echter heb ik bij sommige mensen moeite geduldig te blijven.....

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:56

Yamcha, jij hebt dan ook nog het geluk van de jeugd; ik benijd je :( . En daar is niets onvriendelijks mee bedoeld.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:25

@Kadankovitch, je hebt femke_harley dus een pb gestuurd.
Echter vind ik het juist handig als je dat hier in het topic zou zetten.
Wat regelmatig gebeurd is dat we elkaar aanvullen in de antwoorden óf we er niet mee eens zijn, waardoor je 'leuke' discussies kunt krijgen.
Ook is het fijn voor anderen om te lezen dat er wel antwoord gegeven kan worden.

Onvriendelijk gescheven zou kunnen, maar het is vaak toch hoe je het op vat. Het is van mij niet onvriendelijk bedoeld.
De quote van Yamcha vond ik zeker wel waarheid in zitten en kan dus ook wel eens zorgen voor 'kortere' antwoorden. Daarbij ben ik iemand die er geen watjes omheen verpakt om het vriendelijk of iets te maken, omdat dat imo vaak minder duidelijk wordt.
Lappen tekst worden vaak niet goed gelezen of zelfs over geslagen - doe ik zelf ook regelmatig, al heeft dat ook te maken met mijn ziekte ME.

Kadankovitch schreef:
maar dit dier heeft zeker wel een aageboren (maar meer of minder ontwikkeld) drang een hogere plaats te verwerven in de rangorde, daarom zal een paard ook weleens duidelijk trachten het opgelegde werk te sabotteren, waarschijnlijk zonder exact te weten waar dit toe leidt.

Ik geloof meer in: (de gequote versie van kiwiko)
Citaat:
problemen met je paard? ........bedenk dan dat een paard alleen maar gebruik maakt van de mogelijkheden die jij hem biedt.

Ik zeg ook liever wanneer IK een paard moeilijk vind ipv te zeggen dat het paard moeilijk is.
Ieder zijn ding, want en ander kan juist weer makkelijker om gaan met "dat" paard dan een ander paard... etc.
Om jezelf te kunnen verbeteren met rijden is begeiding nodig en zelfkennis. Dus weten waar je aan moet werken en weten wat je goeie punten zijn zodat je die misschien kan gebruiken om de mindere dingen te verbeteren. Er zijn natuuurlijk meerdere mnanieren om zelf te verbeteren en dan is het handig als je kiest voor de persoonlijk makkelijkte en snelste weg.

oeh - lap tekst :o

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:55

Een kort antwoord. Ook met de quot van Kiwiko ben ik het eens. Maar in mijn argumentatie komt het een fase later aan de orde: Eerst stel ik vast dat een paard best wel eens onwillig kan zijn (mijn 'stelling') en dan pas komt de uitspraak van Kiwiko aan de orde namelijk dat het natuurlijk de kunst van de ruiter/africhter is het dier niet of zo weinig mogelijk de kans te geven deze onwil te ontwikkelen.
Maar mijn bericht ging alleen over de suggestie alsof een paard nooit een fout maakt, onwillig is, sabotteerd, of hoe je het ook wil noemen. Niet hoe je daar tegenover moet staan, zoals Kiwiko terecht stelt.
Gezien mijn voorgeschiedenis, die ik hiervoor beschreven heb, moge duidelijk zijn dat ik het grootste belang hecht aan opleiding en theoretische kennis.

Dat brengt mij op een ander, maar niet minder belangrijk punt: Hoe gaan we de "boekbespreking" aanpakken? Ik hoor er niets meer over?

Met vriendelijk groet, Kadankovitch

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:06

@Kadankovitch:
Ik krijg over de vraag wanneer de boekbespreking start ook geen antwoord, jammer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:12

Kadankovitch schreef:
dat het natuurlijk de kunst van de ruiter/africhter is het dier niet of zo weinig mogelijk de kans te geven deze onwil te ontwikkelen.

idd Mijn visie is dat wanneer paarden niet mee willen werken ze daar een goede reden voor hebben.
óf de ruiter doet iets fout
óf de oefening is lastig en het paard doet deze liever niet.
óf het paard heeft lichamelijke of geestelijke pijn.
De eerste gevallen moet de ruiter zich meer gaan ontwikkelen.

imo moet de ruiter worden gecorrigeerd.

Tuurlijk hebben paarden een eigen wil/karakter en maken ook fouten.
Maar imo moet je daar nooit de "klemtoon" op leggen - als ruiter wil je iets met het paard bereiken en niet andersom.
Helaas zijn er nog mensen die denken dat het paard je bewust aan het tegenwerken is - om te pesten.

ik ga even mesten ;)

Voor de boekbespreking zou je een ander topic moeten aanmaken. (is eigenlijk al eerder aangegeven :x )
Een link zou je hier kwijt kunnen, zodat iedereen van dit topic het ook kan vinden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:47

Volledig met superwoman eens.
Overigens ben ik degene die femke_harley een pb heeft gedaan, wanneer zij mij toestemming geeft en haar foto's wil plaatsen, zal ik mijn commentaar erop plaatsen. Maar ik weet niet of zij dit wil, ik wacht dus even op toestemming, als het niet erg is :)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:19

Hoi ik heb een lievelingspaard op de manege, het is een volbloedarabier van een jaar of tien.
Hij heeft een galopje waarbij hij een beetje 'draloppeerd' (draven met achterbenen en met de voorbenen beetje galopperen). Dat zit niet lekker en dan val je snel terug in draf. Dit doet hij in de buiten en binnenbak maar niet tijdens buitenritten, dan galoppeerd hij wel iets beter.

En in draf kan hij wel eens niet echt draven maar heel snel stappen en doen alsof hij draaft. Verder is hij moeilijk aan de teugel te rijden en gaat ie alleen maar langzamer lopen als je hem aan de teugel wil laten lopen, hij is zo moeilijk van achter naar voren te rijden. En als je pech hebt doet hij alsof hij soort van kreupel is. Ook vindt hij het leuk om zijn hoofd omhoog te gooien en dan doet ie z'n hoofd helemaal schuin! Hoe moeten we hiermee omgaan? Ik weet dat je hem wakker moet maken en hem voor het been moet krijgen enz maar toch zijn zn gangen niet echt goed vergeleken met een andere lievelingspony van me (nrps-merrie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:33

Ik denk dat dat dier serieuze artrose heeft, als ik het zo hoor.

En dat krijg je niet meer goed. Hij zit enorm vast in het lijf, zo te horen. Dat paardje zou naar een DA moeten en medicijnen krijgen, en dan het land op, en maar heel af en toe werken.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:38

Yamcha schreef:
Ik denk dat dat dier serieuze artrose heeft, als ik het zo hoor.

En dat krijg je niet meer goed. Hij zit enorm vast in het lijf, zo te horen. Dat paardje zou naar een DA moeten en medicijnen krijgen, en dan het land op, en maar heel af en toe werken.

bedoel je mijn lievelingspaard?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:40

Hier dus fijn veel info ;)

Aladinnetje: Ik ben toch bang dat die pony niet helemaal in orde is. Het doen alsof ze kreupel zijn én het hoofd schuin houden zijn wel aanwijzingen dat er iets meer aan de hand KAN zijn.
atrose zoals Yamcha schreef, maar ook een niet passend zadel of nog andere dingen kunnen een oorzaak zijn.

Het hoofd omhoog gooien - wel of niet schuin houden daarna KAN ook duiden op teveel of los-vaste teugeldruk.

Het niet totaal in galop of draf lopen geeft aan dat hij niet actief is. Een paard wat niet actief is, kan niet correct aan de teugel lopen.

Om hem actief te maken = dus ook snel aan het been kun je verschillende oefeningen doen.
Vooral niet steeds been geven, maar als je been geeft moet hij reageren en kun je desnoods een tikje erbij geven, daana weer been stil! Deze oefening een paar x herhalen tot hij goed op je been reageerd - zorg wel voor begeleiding!
In deze oefening maak je steeds overgangen in een gang, dus langzaam draven en dan been geven en wat sneller draven, dan weer langzamer draven zonder aan de teugels te trekken maar door langzamer licht te rijden etc.

Probleem is als deze pony iets ernstig mankeert is dat de manege de pony wsl zal verkopen aan de slager. Moeilijk als het je lievelingspony is en je niet zelf kan kiezen om hem naar en D.A te laten nakijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:41

@ Aladinnetje: Het paard waar jij over vertelt, ja. Vooral het draven met de achterbenen en galopperen voor is vrij typisch voor artrotische paarden, ze kunnen geen echte galopsprong maken.

En dat de draf geen echte draf is, herken ik ook: het paard kan niet voldoende afzetten voor een zweefmoment.

Wat het hoofd betreft, ben ik het met Superwoman eens :j

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:53

Hoi de pony is naar de dierenarts geweest, en heeft een nieuw passend zadel gekregen. De manege wil de pony graag verkopen omdat het beter voor hem zou zijn om 1 ruiter te hebben dan verschillende manegeruiters. De pony gaat niet naar de slager. ;)
Ik twijfel of ik deze pony wil kopen omdat hij dus niet lekker loopt en er dus vrij weinig mee kan. Heb eergister nog op hem vrijgereden in de binnenbak met nog een meisje maar hij ging amper in galop, hij luisterde wel maar hij maakte niet die galoppassen zoals ze zouden moeten zijn. Het gekke is dat als hij schrikt en er vandoor gaat dan galopppeerd hij wel goed.
Andere pony's op stal die arterose hebben krijgen Glucosamine.
Hij krijgt dit niet, en heb nog niet gehoord dat ie arterose zou kunnen hebben maar kan t vragen. Er was wel een tijdje geleden een zwelling op zn been en toen was hij kreupel, hij is toen naar de dierenarts geweest en foto's gemaakt enzo.
Zn been werd gekoeld en hij moest rust houden en alleen een beetje wandelen. Ook is hij naar de fysio geweest en hebben ze zijn nek gekraakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:43

Nette manege!
Meeste maneges kunnen of willen dat niet allemaal betalen.
Vaak zijn de D.A kosten hoger dan de opbrengst van de pony namelijk ;(
Als je alleen receatief wil rijden - buitenritten etc - dan zou ik alsnog aanraden om hem goed te laten keuren incl ront-foto's. Voor zwaarder werk zou ik eerder een andere pony zoeken.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:22

Ik ben iets vergeten, hij struikelt ook weleens met wandelen en rijden, zelf 1 keer zo erg dat we vielen!
Hij viel op de grond en ik viel eraf..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:30

superwoman schreef:
Voor de boekbespreking zou je een ander topic moeten aanmaken. (is eigenlijk al eerder aangegeven :x )
Een link zou je hier kwijt kunnen, zodat iedereen van dit topic het ook kan vinden :D

Er was ook al een topic ter voorbespreking geopend en ik had de link ook geplaatst, maar nog een keer dan misschien bereikt het nog wat meer mensen:
[RT-D] BOEKENWIJSHEID voorbespreking

Er is daar een voorkeur uitgesproken om te beginnen met Ruiters en Rechters van de onlangs overleden Ernest van Loon. Hoewel je eerder in dit topic zei het boek niet te willen lezen hoop ik je nu toch over de streep te trekken om mee te doen. Ik ben toch best wel benieuwd wat jij bijvoorbeeld over zijn ideeën zou vinden. Van Loon was toch zeker niet de eerste de beste, hij wordt in de meest recente Bit nog genoemd in het artikel over de Amerikaan Steffen Peters die onlangs het CHIO in Aken heeft gewonnen. Steffen Peters heeft jarenlang gelest bij en de basis geleerd van Jan Oortveld, die op zijn beurt Ernest van Loon als leermeester noemt.

De reden dat ik niet verder ben gegaan met het openen van het "echte topic" is dat ik niet met de eer wilde gaan strijken voor het idee van Kadankovitch. Maar met instemming van Kadankovitch wil ik het topic best wel openen. Het idee werd ook warm onthaald door de moderator.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:48

superwoman schreef:
Nette manege!
Meeste maneges kunnen of willen dat niet allemaal betalen.
Vaak zijn de D.A kosten hoger dan de opbrengst van de pony namelijk ;(
Als je alleen receatief wil rijden - buitenritten etc - dan zou ik alsnog aanraden om hem goed te laten keuren incl ront-foto's. Voor zwaarder werk zou ik eerder een andere pony zoeken.

Idd, dit hoor je niet vaak.

@ Aladinnetje: het is aan jou wat je doet, het is wijs om er goed over na te denken en een weloverwogen keuze te maken.

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:11

hoi bokkers,

ik ben een pony van 16 jaar. ze is vrij actief maar wil zowel met longeren (met bijzet) als me rijden niet loslaten. Ik zit constant in gevecht met haar. Alleen in galop op de rechterhand wil ze loslaten.. hebben jullie tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:30

Hoe bedoel je in gevecht met haar?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:46

Annepoes schreef:
hoi bokkers,

ik ben een pony van 16 jaar. ze is vrij actief maar wil zowel met longeren (met bijzet) als me rijden niet loslaten. Ik zit constant in gevecht met haar. Alleen in galop op de rechterhand wil ze loslaten.. hebben jullie tips?

Loslaten zowieso!
Eerder heb ik het idee dat deze pony last van de rug heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:59

Annepoes schreef:
hoi bokkers,

constant/regelmatig vechten is geen oplossing en zou ik niet meer doen. Als ze zelfs bijgezet aan de longe niet ontspannen nageeflijk loopt, dan is de kans heel groot dat de pony lichamelijke problemen heeft.

@Aladinnetje: het struikelen kan een aanwijzing zijn van het niet actief zijn óf van lichamelijke problemen.

@Hermelientje: Bedankt! Ik zal er eens naar kijken.