Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:55

Citaat:
Dit soort van beweging wordt gewoonlijk getoond in het circus.
In de AR vinden we dit ook wel terug.

En in de tegenwoordige GP- dressuur. Anky is het toppunt van truuks en dat wordt door velen domweg gevolgd en dit martelwerk durfde men het zelfs dressuur te nemen.

Airnt

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:11

Uiteraardbegrijp ik dat het denigrerend bedoeld is.
Dat is dehele reden dat ik überhaupt me op dit topicgeuit heb.

Ook als iemand het een of ander in uw ogen onvolkomen doet, hoeftmen het noet zo af te katten.
Verreweg de meeste ruiters in nedetland of Duitsland krijgen dingen ook totaal niet perfect, maar gebruiken daarbij veel hardere hulpen, middelen, etc.

Deze reactie komt daar niet, dat is vreemd.

De AR heeft andere ideeen, idealen, esthetiek, ook zeker niet de mijne, en daar mee uit!

Laat mensen toch in hun waarde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:35

@Airnt, je hebt helemaal gelijk; het enige wat je moet doen is daar gewoon niet op reageren.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:41

Simpelman schreef:
Het appuyement waarbij het paard in werkelijkheid wijkt voor het been, gebogen om het been maar naar binnen gesteld is, een soort van S.

Dit soort van beweging wordt gewoonlijk getoond in het circus.
In de AR vinden we dit ook wel terug.

Simpelman, zou je mij eens uit kunnen leggen hoe een appuyement in verhouding staat tot het wijken dan (een beetje voorwaarts wijken met stelling?) of staat het juist in verhouding met travers? ..... Ofwel een traversmatige beweging op de diagonale lijn, waarbij de achterbenen onder moeten treden. Iets wat al wijkend niet gebeurd.
Ook die 'soort van S' begrijp ik niet. Of het paard is recht in het lijf en wijkt met stelling (dat is in mijn ogen geen appuyement), of het paard is op de diagonaal in travers waarbij de voorhand voor de achterhand is. Ook dat is geen S-vorm.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:54

Goede vraag Ansie. Ik begrijp (en visualiseer voor mijzelf) die S vorm ook niet.
IMO is een appuyement wat Ansie zegt een travers (langs een denkbeeldige lijn) over de diagonaal.
Waarbij het paard in de lengte is gebogen en kijkt naar de rijrichting.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:01

Zo hoort het indd imo ook te zijn, je hebt hier wel lengtebuiging voor nodig, dat schiet bij sommige mensen tekort, ik neem aan dat simpelman dat bedoeld.

Dan drukken ze het paard met het buiten een zijwaarts, als in wijken, dus de buiging juist andersom terwijl ze het hoofd de andere kant op trekken. Dan heb je indd een S.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:13

arie53 schreef:
Rek zit er in geen enkel lijf. Een romp is geen harmonica. Alleen de ledematen verlengen de romp.
Dressuur op hoog niveau staat of valt met verzameling. Het gros van de moderne rijpaarden moet daar in worden geforceerd om dat ze vanwege de hoge (Engelse Volbloed) achterhand niet kunnen laten dalen.

Emmelie Scholtens op een dressuurpaard. Of je een zo jong paard al zo moet trainen is een andere vraag.
http://vimeo.com/86632863

Als je paard zou rijden Arie zou je weten wat er bedoeld wordt met 'rek' in het lijf.
Dressuur op hoog nivo bestaat niet alleen uit verzameling Arie. Het bevat veel meer dan dat.

Zo slecht vind ik het filmpje van Emmelie op die pre nog niet. Ze heeft weinig druk aan de voorkant. Je ziet dat het paard nog wat kracht in de achterhand mist en dat daardoor het paard nog onvoldoende de neus voor de loodlijn kan houden. Maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:16

arie53 schreef:
En in de tegenwoordige GP- dressuur. Anky is het toppunt van truuks en dat wordt door velen domweg gevolgd en dit martelwerk durfde men het zelfs dressuur te nemen.

Wat een vreemde reactie Arie. Nee, neem dan Coby van Balen met Ferro. Als er één getruct was was het Ferro wel. Die was als hij in een gewone draf moest lopen kats onregelmatig.
Je kent de uitdrukking in de schoenen zeker ook niet Arie?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:22

Lante schreef:
Zo hoort het indd imo ook te zijn, je hebt hier wel lengtebuiging voor nodig, dat schiet bij sommige mensen tekort, ik neem aan dat simpelman dat bedoeld.

Dan drukken ze het paard met het buiten een zijwaarts, als in wijken, dus de buiging juist andersom terwijl ze het hoofd de andere kant op trekken. Dan heb je indd een S.

Ik lees het toch zo:
De bedoeling van het appuyement; "waarbij het paard in werkelijkheid wijkt voor het been".
En dan de sneer naar AR toe; waarbij het paard om het been gebogen naar binnen gesteld is en in een soort S-vorm loopt.

Inderdaad is lengtebuiging heel belangrijk.
Als een paard te recht blijft in de oefening en je laat wijken voor het buitenbeen, ontstaat de kans dat de achterhand leidend wordt (voor de beweging komt). Of inderdaad zoals Lante schrijft, het buitenbeen van de ruiter dusdanig aan moet drukken om een zijwaartse beweging te krijgen, dat de lengtebuiging eruit gedrukt wordt en het paard alleen nog met het hoofd richting de beweging gaat en het lijf de andere kant op buigt. Des te meer een reden om de travers goed bevestigd te hebben voordat je met een appuyement aan de slag gaat. Zodat het paard traversmatig meegenomen kan worden met behoud van lengtebuiging. Zodra je moet gaan drukken en wringen om op de diagonaal te komen druk je het paard al geheel uit vorm.
In de AR wordt de travers (en sbw) dus altijd eerst bevestigd voordat met het appuyement begonnen wordt. Vandaar dat ik die S-vorm ook niet zo kan plaatsen in de AR.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:35

Ansie schreef:
Lante schreef:

Ik lees het toch zo:
De bedoeling van het appuyement; "waarbij het paard in werkelijkheid wijkt voor het been".
En dan de sneer naar AR toe; waarbij het paard om het been gebogen naar binnen gesteld is en in een soort S-vorm loopt.

Inderdaad is lengtebuiging heel belangrijk.
Als een paard te recht blijft in de oefening en je laat wijken voor het buitenbeen, ontstaat de kans dat de achterhand leidend wordt (voor de beweging komt). Of inderdaad zoals Lante schrijft, het buitenbeen van de ruiter dusdanig aan moet drukken om een zijwaartse beweging te krijgen, dat de lengtebuiging eruit gedrukt wordt en het paard alleen nog met het hoofd richting de beweging gaat en het lijf de andere kant op buigt. Des te meer een reden om de travers goed bevestigd te hebben voordat je met een appuyement aan de slag gaat. Zodat het paard traversmatig meegenomen kan worden met behoud van lengtebuiging. Zodra je moet gaan drukken en wringen om op de diagonaal te komen druk je het paard al geheel uit vorm.
In de AR wordt de travers (en sbw) dus altijd eerst bevestigd voordat met het appuyement begonnen wordt. Vandaar dat ik die S-vorm ook niet zo kan plaatsen in de AR.

[RT-D] Appuyeren: hetzelfde als travers?

In een appuyement is er geen lengtebuiging.

Zoals ook in dit topic te lezen is, maken veel ruiters die fout.

De voorbereidende oefeningen voor het appyement zijn de wending om de voor- en achterhand

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:41

dan is het wijken terwijl ie naar de rijrichting kijkt... dan is het geen appuyement...

Ik had simpelmans' post eigenlijk gelezen als een beschrijving van hoe het NIET moet (met die s-curve)

appuyement moet gebogen zijn en een buiging door het hele paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:48

Airnt schreef:
dan is het wijken terwijl ie naar de rijrichting kijkt... dan is het geen appuyement...

Ik had simpelmans' post eigenlijk gelezen als een beschrijving van hoe het NIET moet (met die s-curve)

De franse "klassieke" rijkunst gaat uit van een "recht" paard.

Het Skala gaat uit van lengtebuiging, maar van oudsher hoort dat dus eigenlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:48

cherie78 schreef:

De voorbereidende oefeningen voor het appyement zijn de wending om de voor- en achterhand

:?
Mij lijkt dat schouderbinnenwaarts en travers de voorbereidende oefeningen zijn Cherie.

Komt er nog een serieus antwoord op je rijervaring Cherie?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:49

Daarom haalde ik het aan. Er zijn meerdere ideeen over. Interessant.

Vanuit AR wordt het dus echt als travers op de diagonaal beschreven. En hoe scherper/schuiner je de diagonaal maakt, hoe meer buiging en traversmatig de beweging wordt, tot in de pirouette.
Dus een heel andere benadering dan het gelijk blijven aan de hoefslag en zijwaarts bewegen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:51

Anoniem schreef:
cherie78 schreef:

Mij lijkt dat schouderbinnenwaarts en travers de voorbereidende oefeningen zijn Cherie.

Het grote verschil met "klassiek" en modern.

Mijn "rijervaring" behelst ongeveer 45 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:52

cherie78 schreef:

Op de pony van je dochter?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:53

Ansie schreef:

Vanuit AR wordt het dus echt als travers op de diagonaal beschreven. En hoe scherper/schuiner je de diagonaal maakt, hoe meer buiging en traversmatig de beweging wordt, tot in de pirouette.
Dus een heel andere benadering dan het gelijk blijven aan de hoefslag en zijwaarts bewegen.

AR gaat oorspronkelijk toch ook uit van de Franse "klassieke" rijkunst?

Via een travers-achtige beweging wordt een appuyement "makkelijker"
Dit is ook te zien op wedstrijdniveau.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:54

Anoniem schreef:
cherie78 schreef:

Op de pony van je dochter?

Blijf jij bezig met PERSOONLIJK te reageren.

Kinderachtig hoor *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:55

Nee hoor, ik kan me alleen helemaal niet vinden in jouw berichten en daar reageer ik op. :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:56

Anoniem schreef:
Nee hoor, ik kan me alleen helemaal niet vinden in jouw berichten en daar reageer ik op. :j

Reageer dan niet, lijkt me een beter "plan" <3

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:56

cherie78 schreef:
Anoniem schreef:

Het grote verschil met "klassiek" en modern.

Toch ook niet helemaal. Een tijd terug een artikel van Gal gelezen, waarbij hij het appuyement uitlegt. En hij schrijft in datzelfde artikel dat hij travers helemaal niet zo interesant vindt en alleen aanleert omdat het nu eenmaal in de proef gevraagd wordt.
Apart..
http://www.dehoefslag.nl/tip/edward-gal-appuyeren-2

Dus ik kan denk ik niet zeggen dat dit het verschil is met modern en klassiek. Gal zou het dan juist op de (klassieke) Franse "rechte" wijze doen denk ik?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:01

cherie78 schreef:
Ansie schreef:

AR betrekt invloeden van meerdere oude meesters in de theorie. Een appuyement wordt echt zo uitgelegd alszijnde een traversmatige beweging.
Ik weet niet of het makkelijker is.
Ik zie een paard namelijk al wijkend niet ondertreden. Terwijl; hoe meer ondertreden hoe zwaarder de oefening..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:13

cherie78 schreef:
Anoniem schreef:

Reageer dan niet, lijkt me een beter "plan" <3

En dat bepaal jij? >;)
Jij verteld zoveel onwaarheden dat ik het niet kan laten om er op te reageren. Al kan ik mij al niet goed voorstellen dat iemand die verhalen van jou voor waar aanneemt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-14 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:17

Airnt schreef:

Zo is het @Airnt.
Het lijkt er op dat sommige mensen er telkens op uit zijn de zaken zo te verdraaien dat ze het ongelijk van iemand aan te kunnen tonen, i.p.v. te proberen de logische bedoeling van hetgeen gezegd is te begrijpen.
Men noemt dat "vals redeneren", dit komt helaas veel voor op Bokt, lekker anoniem kibbelen met elkaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:21

Ansie schreef:

AR betrekt invloeden van meerdere oude meesters in de theorie. Een appuyement wordt echt zo uitgelegd alszijnde een traversmatige beweging.
Ik weet niet of het makkelijker is.
Ik zie een paard namelijk al wijkend niet ondertreden. Terwijl; hoe meer ondertreden hoe zwaarder de oefening..?

Een travers én een appuyement zijn verzamelende bewegingen die beide tactmatig en met Schwung gereden dienen te worden.
Wanneer die tact en Schwung niet aanwezig zijn wordt het een kunstje, circusdressuur.