[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:38

Cros, zie het berichtje van Superwoman.
Het lijkt mij eerder ook een valse knik. Ik vraag mij dan ook af of de achterhand er wel goed onder is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:43

Aanleuningsproblemen komen meestal uit de rug en het niet rechtgericht zijn. Is je paard een rechts of linksgebogen paard? Zolang je paard niet goed recht is zal hij spanning in zijn rug hebben en zijn achterhand er niet goed onder kunnen brengen. Een paard dat te veel op de hand wordt gereden zal met een valse knik lopen.

Dieuwke1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:10

bedankt voor jullie reacties, wij gaan werken aan de achterhand ... :D

Leetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:15

Met ontspannen bedoel ik geen waslijntjes contact.
Maar ruiters hebben vaak dat ze gespannen op het paard zitten, wat doorwerkt in de teugels.
Zoals gespannen schouders of verkrampte of klemmede handen.

En je hand volledig stil houden stoort het paard toch ook in de mond? Omdat je er op de manier voor zorgt dat je niet meegaat in de bewegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:04

Stil ten opzichte van de mond van het paard...... éven zelf nadenken zou prettig zijn......

Leetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:28

Hallo Yamcha,

Mijn fout dat ik het niet meteen begreep.
Maar dergelijke opmerkingen als 'éven zelf nadeken zou prettig zijn' kunnen volgens mij wel achterwege gelaten worden op een paardenforum. Zijn we hier niet vooral om dingen te leren, zonder vervelende opmerkingen naar ons hoofd geslingerd te krijgen ?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:56

superwoman schreef:
@ Dieuwke1986 : ik ben het met Yamcha eens. Goede instructeur!
Paard heeft zover ik kan zien een makkelijke hals. Zoek het aan de achterkant ipv de voorkant. ;)
Goed aan het been zetten en dus veel tempo-wisselingen (schakelen in 1 gang) rijden en niet bij elke pas been geven.

@ CRos95: Heb je geen les?
Met een thiedeman rijden lost in de meeste gevallen niks op als de ruiter verder geen goede begeleiding krijgt. Aan de teugel rijden komt niet alleen door het werken aan de voorkant, maar juist door het werken met de achterhand.
Ook ik vraag me af of ze wel correct aan de teugel loopt in stap.
Het zou natuurlijk wel kunnen, maar in veel gevallen lopen paarden achter de teugel of in een valse knik.
Wanneer je minder ervaren bent zul je dat nog niet kunnen zien of voelen.
Het kan ook zijn dat jij beter mee gaat met de beweging in stap, waardoor ze wel echt aan de teugel gaat.
Zoek de oplossing iig bij jezelf!

jawel ik heb wel les, alleen is dat de laastste tijd niet vaak doorgegeaan (of ik kwam in een andere les waarbij ik het niet kon vragen ivm andere instructrice) ik rijd haar alllang geen thiedeman meer, ik vond het niet prettig, ik rijd liever zonder net als op de manege!

ik kan idd niet zien wanneer ze een valse knik heeft of achter de teugel loopt...wat is dat precies??
waar zou ik dan moeten zoeken?

ik werk wel veel met de achterkant! zelfs het afwenden ed gebeurt met de benen...
Schangah schreef:
Aanleuningsproblemen komen meestal uit de rug en het niet rechtgericht zijn. Is je paard een rechts of linksgebogen paard? Zolang je paard niet goed recht is zal hij spanning in zijn rug hebben en zijn achterhand er niet goed onder kunnen brengen. Een paard dat te veel op de hand wordt gereden zal met een valse knik lopen.

ze is een paard dat alle beide kanten goed doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:16

Leetje89 schreef:
Hallo Yamcha,

Maar dergelijke opmerkingen als 'éven zelf nadeken zou prettig zijn' kunnen volgens mij wel achterwege gelaten worden op een paardenforum. Zijn we hier niet vooral om dingen te leren, zonder vervelende opmerkingen naar ons hoofd geslingerd te krijgen ?

Tuurlijk, maar zulke dingen kun je zelf toch ook bedenken?

Leetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 04:45

Yamcha schreef:
Leetje89 schreef:
Hallo Yamcha,

Tuurlijk, maar zulke dingen kun je zelf toch ook bedenken?

oh ja, stom dat ik je onduidelijke antwoord verkeerd opvatte... maar je kunt toch ook zelf bedenken dat je antwoord niet alles omvattend is....

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:29

Hee,

Ik rij mijn pony er goed los altijd, daarna lang en laag en goed voorwaarts.. daarna
pak ik haar op in stap en loopt ze lekker ontspannen en voorwaarts (zoals het hoort)..
maar zodra ik ga draven, ben ik haar kwijt.. het lang en laag rijden gaat superr..
maar zodra ik haar op wil pakken wordt ze sterk.. en wilt ze het liefst met haar hoofd
erg hoog lopen..

ze zit absoluut niet vast en is erg goed aan het been en voorwaarts.. hebben jullie
misschien tips?

ik longeer haar trouwens ook met een losse slof ofzo en dan loopt ze erg keurig ontspannen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:27

femke_harley schreef:
Hee,

Ik rij mijn pony er goed los altijd, daarna lang en laag en goed voorwaarts.. daarna
pak ik haar op in stap en loopt ze lekker ontspannen en voorwaarts (zoals het hoort)..
maar zodra ik ga draven, ben ik haar kwijt.. het lang en laag rijden gaat superr..
maar zodra ik haar op wil pakken wordt ze sterk.. en wilt ze het liefst met haar hoofd
erg hoog lopen..

ze zit absoluut niet vast en is erg goed aan het been en voorwaarts.. hebben jullie
misschien tips?

ik longeer haar trouwens ook met een losse slof ofzo en dan loopt ze erg keurig ontspannen..

Wat zegt je instructeur?
Ik vind de info een beetje weinig om hier een mogelijke oorzaak aan te kunnen geven. Het kan vanalles zijn. Hoe pak haar op?
In draf gaat het lang en laag dus wel?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:02

CRos95 schreef:
Schangah schreef:

ze is een paard dat alle beide kanten goed doet!

Mijn reactie was voor @ Dieuwke1986 bedoeld.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:03

superwoman schreef:
femke_harley schreef:
Hee,

erg hoog lopen..

misschien tips?

Wat zegt je instructeur?
Ik vind de info een beetje weinig om hier een mogelijke oorzaak aan te kunnen geven. Het kan vanalles zijn. Hoe pak haar op?
In draf gaat het lang en laag dus wel?

ik pak haar meestal op na het lang en laag rijden, wat zeker wel lukt. dan heb ik haar los en dan begin ik stap
haar op te pakken, al met lichte druk loopt ze netjes ontspannen en nagevelijk.. als ze daar dan lekker loop, draaf
ik aan en ben ik haar kwijt.. zodra je een beetje druk gaat geven gaat haar hoofd steeds hoger, laat je los dan zakt
ze wel met haar hoofd, maar loopt ze niet nagevelijk..

een vrouw die er soms op rijdt, krijgt dit wel voor elkaar bij haar.. (dus ze kan het wel)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:41

femke_harley schreef:
ik pak haar meestal op na het lang en laag rijden, wat zeker wel lukt. dan heb ik haar los en dan begin ik stap
haar op te pakken, al met lichte druk loopt ze netjes ontspannen en nagevelijk.. als ze daar dan lekker loop, draaf
ik aan en ben ik haar kwijt.. zodra je een beetje druk gaat geven gaat haar hoofd steeds hoger, laat je los dan zakt
ze wel met haar hoofd, maar loopt ze niet nagevelijk..

een vrouw die er soms op rijdt, krijgt dit wel voor elkaar bij haar.. (dus ze kan het wel)

Hoe zit het dan met les?
Kun je geen les van haar nemen?
Tuurlijk kan het paard het wel - dat is nooit de vraag.
Waarom ga je meer druk geven? Ik denk dat dit paard je prima aan geeft dat jouw manier niet helemaal goed is. Ik denk dat je handen niet genoeg mee gaan om een constante aanleuning te hebben óf het paard is er van achter niet goed bij en dan ben je aan de voorkant aan het werk, terwijl het "aan de teugel rijden" van achter hoort te komen.
In draf zijn de bewegingen anders dan in stap - de kans dat je iets anders doet in draf als in stap is erg groot.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:26

zij helpt me ook wel hoor, maar dacht misschien hebben jullie
nog tips ofzo.. en ik ga niet meer druk geven, normale druk zoals ik ook in stap doe.. en ze is nu er goed bij met haar achterhand.. dus dat is het niet..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:32

Ik kan moeilijk wat nuttigs neerzetten, aangezien er te weinig info staat. Als het paard er achter goed bij is, zal je aan de voorkant toch niet helemaal goed doen :roll:
Wat je fout doet is zo imo niet te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:58

Imo ook niet. Wat ik wel weet, is dat mensen vaak denken dat het paard er met de achterhand goed bijloopt, maar dat het paard in werkelijkheid de rug hol trekt.....
Zonder foto's is die bewering eigenlijk niet te staven. En dan nog kan een foto vertekenen, en heb je een serie nodig om iets zinnigs te kunnen roepen.
Oer het algemeen kun je stellen dat als het paard in stap wel met een krulletje loopt, en in draf niet, de ruiter gewoon teveel doet. Dit omdat het in draf onmogelijk is hetzelfde te doen: je hebt het er gewoon te druk voor, de beweging is immers moeilijker te volgen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:06

in stap loopt ze gewoon netjes ontspannen zoals het hoort..
(weet heus het verschil wel)..

ik vroeg alleen om tips.. om het misschien beter te krijgen..
maar nu is het alleen maar commentaar.. dat ze dan waar
schijnlijk niet actief is van achter of ze in stap in de krul loopt..

maar goed, ga weer gewoon verder lessen en oefenen, want
hier wordt ik niet veel wijzer van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:34

Je zou er júist heel veel wijzer van kunnen worden.

Wij geven alleen mogelijke oorzaken aan, met de informatie die jij geeft, is het niet mogelijk om zinnige tips te geven. En als je het zo netjes zou doen, als je zelf zegt, zou je dit probleem niet hebben, ergens gaat er dan toch iets niet goed.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:44

Hier ben ik het in het geheel niet mee eens; OOK BIJ ZEER VAARDIGE RUITERS GAAT WEL IETS MIS? ONDANKS ZE CORRECT RIJDEN. Een paard is een individu, dat wordt door iedereen makkelijk toe gegeven, maar in de oplossing wordt geen ruimte gelaten voor deze individualiteit. Een paard is geen automaat waarbij je het maar 'goed' (en wat is 'goed ' in deze) hoeft te doen en het paard zou ook altijd juist reageren. Die manier van denken laat geen ruimte voor de opvatting dat een paard 'n persoonlijkheid heeft en dus ook anders kan reageren dan verwacht. Een paard kan zich 'vergissen', een hulp verkeerd interpreteren, vooral als de opleiding nog niet voltooid is. De minste onder ons hebben het geld om als eerste paard een 100% correct en voltooid opgeleid paard te kopen. En er bestaan ook zeer zeker onwillende paarden; Degene die dat ontkent, heeft er weinig gereden.

Er moet mij iets van het hart: Te gemakkelijk wordt verondersteld dat een vraagsteller fouten maakt, dat kan wel waar zijn, maar dat is net zo goed een open deur. Iedereen maakt fouten en dus ook een paard. Het verschil is dat je een paard dat niet persoonlijk kwalijk kan nemen (je kan dat natuurlijk wel, maar heeft geen nut). Ik vraag mij trouwens af of je dat een ruiter hier kwalijk kan/mag nemen? Ze komen al met een vraag, dus ze doen niet alsof ze het allemaal al kennen; ze stellen zich kwetsbaar op EN NIEMAND HIER RIJDT MET OPZET, SLECHT. En alleen opzet is te verwijten. Waarom dan niet met iets meer begrip en mildheid reageren op hetgeen een ander schrijft.
Ik hoop niet dat mij deze 'preek' al te kwalijk wordt genomen, alleen ik wordt verdrietig van hetgeen ik hierboven heb beschreven.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:01

Natuurlijk gaat er bij elke ruiter wel wat mis, Kadankovitch, dat lijkt me geen discussiepunt.
Het punt is denk ik hier, dat de omschrijving van het probleem niet specifiek genoeg is om concrete tips te geven, en dan verzandt men al haast in algemeenheden.Je hebt gelijk als je zegt dat de manier van denken weinig ruimte laat voor individualiteit. Maar: ik geloof wel dat veel onwil wordt veroorzaakt door de ruiter. Veel jonge paarden vinden het werk dan nog echt leuk. Ze zijn wat klungelig nog af en toe, begrijpen niet alles, maken fouten, maar doen hun best en zijn enthousiast.
Wordt zo'n paard begeleid en gereden door een ervaren ruiter, die begrip heeft voor jonkheid en onervarenheid, dan wordt dat een fijn paard, wat plezier in het werk blijft houden.

Een onervaren paard (met hetzelfde enthousiasme en gebrek aan ervaring) dat gereden en begeleid wordt door een onervaren ruiter en paardenmens kan een ramp worden; het enthousiasme en plezier kunnen totaal verdwijnen, omdat de misverstanden niet van de lucht zijn. We zeggen niet voor niets: green and green makes black and blue. De ruiter had dit kunnen voorkomen, ook al zou hij of zij geen geld hebben om een ervaren leerpaard te kopen, dan nog is er de mogelijkheid les te nemen op ervaren paarden, met een ervaren instructeur.
Het kan ook zijn dat zo een onervaren ruiter dagelijks begeleiding krijgt van een oude rot, die al meerdere jonge paarden heeft opgeleid, en dat een en ander erg goed uitpakt, en dat het zowel voor ruiter en paard een geweldige leerervaring is.

Begeleiding blijft echter wel noodzakelijk, niet omdat de ruiter het zo verkeerd bedoelt, maar omdat zaken gemakkelijk verkeerd aangeleerd worden, en je kunt het fundament beter in één keer goed aanleggen, zowel bij ruiter als paard.
Dat dat geen goedkope zaak is, is een feit. Maar imo moet je in de eerste plaats je niet met paarden bezig gaan houden als je er het geld niet aan wilt uitgeven.

Problemen zijn nooit de schuld van het paard. Het paard kan onwillig zijn, maar doet dat niet met de intentie de ruiter eens lekker dwars te zitten. Dat is imo veel te menselijk gedacht, een paard kent het begrip leedvermaak gewoon niet, en zal dus niet bewust de ruiter dwarszitten. Toch wordt heel vaak de schuld wél bij het paard gelegd. Ja, ik denk dat alles op de ruiter terug te voeren is. Dat hoeft niet persé de huidige ruiter van het paard te zijn, maar problemen zijn wél de schuld van de ruiter, bewust of onbewust, en dus moeten we het ook daar oplossen. Fouten onder ogen zien kan pijnlijk zijn (natuurlijk hoeven we het niet pijnlijker te maken dan het is), en het lijkt me ook niet relevant op dit punt of het goed bedoeld was of niet, het resultaat wordt er niet anders van.

We kunnen de paarden niet adviseren, althans niet via Bokt, de ruiters wel. Verder zal de oplossing eerst vanuit de ruiter moeten komen, het paard zal echt niet vanzelf beter gaan lopen, daarop wachten is onzinnig. Dus blijft over de ruiters adviseren, en eerst en vooral adviseren les te nemen, de instructeur kan helpen met specifieke oplossingen en adviezen, voor dát paard, en díe ruiter. Wij zullen ons hier toch moeten beperken tot algemeenheden.

Het punt is niet dat de ruiter het allemaal zo verkeerd bedoelt. Het punt is, denk ik, dat er vaak een vraag gesteld wordt, waar ook op in wordt gegaan, en vervolgens is de vraagsteller het niet met het antwoord eens........ en daar word ik soms een beetje moe van. Ik doe mijn best, zo goed te helpen als ik kan, maar als alle mogelijke oorzaken volgens de vraagsteller het probleem niet kunnen zijn, dan zou het dus goed moeten gaan, volgens de wetten der logica.............. en toch gaat het dan niet goed.
Ik krijg soms het idee dat bepaalde ruiters zich "God's gift to the horses" voelen, en ze willen wel tips en adviezen, maar niet horen dat er iets fout gaat. En die twee dingen gaan wat moeilijk samen, zeker in onze sport, omdat je met levende wezens werkt, en er een ethisch aspect bij komt kijken. Veel fouten, problemen, en paardenleed zijn te voorkomen door éven wat verder na te denken dan je neus lang is. En advies te vragen...... al is het dan soms idd wel zo dat je het deksel op je neus krijgt. Ik zal altijd mijn best doen om een eerlijke vraag eerlijk te beantwoorden. Maar ik kan niet beloven dat ik mijn geduld altijd zal bewaren :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:11

Kadankovitch, aangezien je het er niet mee eens was, zou jij misschien en zinnig antwoord kunnen geven op de vraag van femke_harley.
- Graag niet te lang ivm ook met de korte vraag :P

Yamcha schreef:
Het punt is niet dat de ruiter het allemaal zo verkeerd bedoelt. Het punt is, denk ik, dat er vaak een vraag gesteld wordt, waar ook op in wordt gegaan, en vervolgens is de vraagsteller het niet met het antwoord eens........ en daar word ik soms een beetje moe van. Ik doe mijn best, zo goed te helpen als ik kan, maar als alle mogelijke oorzaken volgens de vraagsteller het probleem niet kunnen zijn, dan zou het dus goed moeten gaan, volgens de wetten der logica.............. en toch gaat het dan niet goed.
Ik krijg soms het idee dat bepaalde ruiters zich "God's gift to the horses" voelen, en ze willen wel tips en adviezen, maar niet horen dat er iets fout gaat. En die twee dingen gaan wat moeilijk samen, zeker in onze sport, omdat je met levende wezens werkt, en er een ethisch aspect bij komt kijken. Veel fouten, problemen, en paardenleed zijn te voorkomen door éven wat verder na te denken dan je neus lang is. En advies te vragen...... al is het dan soms idd wel zo dat je het deksel op je neus krijgt. Ik zal altijd mijn best doen om een eerlijke vraag eerlijk te beantwoorden. Maar ik kan niet beloven dat ik mijn geduld altijd zal bewaren :o

:D _/-\o_

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:55

Kadankovitch heeft me al bericht gegeven via de Pm, dus is
dat niet nodig..

En ik zeg ook niet dat mijn paard het niet goed doe, maar wat
wil je nog meer weten zodat je wel een goed antwoord kan
geven..
en ik zeg trouwens ook echt niet dat alles goed gaat, maar als
jij van een aantal foto's of wat dan ook kan zien of een paard
in de krul loopt of niet actief, waarom ik niet dan?
beetje krom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:26

Als je hier een serie foto's plaatst, wil ik best uitleggen hoe ik dat kan zien.
Wat ook een aanrader is: [RT-D] duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Je moet er even wat moeite voor doen, maar dan weet je wel waar je naar moet kijken *D
Het is een redelijk lang topic, maar er staat veel in, en goed uitgelegd ook.

Dat ik die dingen kan zien, en jij niet, is niet krom. Ik heb geleerd waar ik naar moet kijken. De mogelijkheden zijn er voor jou ook om het te leren.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:44

ik zal wel even kijken naar foto's.. maar als ik even iets
mag zeggen, jij bent degene die nu vraagt om foto's.. de rest
niet, roepen maar wat in het rond.. en ik ben totaal geen type
die geen tips of wat dan ook aanneemt, zolang ik niet afgekraakt
wordt..

edit; is het goed als ik het via pb stuur, omdat ik bij jou een goed gevoel
heb en er nog een verhaal achter zit..