Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superwoman schreef:@ Dieuwke1986 : ik ben het met Yamcha eens. Goede instructeur!
Paard heeft zover ik kan zien een makkelijke hals. Zoek het aan de achterkant ipv de voorkant.![]()
Goed aan het been zetten en dus veel tempo-wisselingen (schakelen in 1 gang) rijden en niet bij elke pas been geven.
@ CRos95: Heb je geen les?
Met een thiedeman rijden lost in de meeste gevallen niks op als de ruiter verder geen goede begeleiding krijgt. Aan de teugel rijden komt niet alleen door het werken aan de voorkant, maar juist door het werken met de achterhand.
Ook ik vraag me af of ze wel correct aan de teugel loopt in stap.
Het zou natuurlijk wel kunnen, maar in veel gevallen lopen paarden achter de teugel of in een valse knik.
Wanneer je minder ervaren bent zul je dat nog niet kunnen zien of voelen.
Het kan ook zijn dat jij beter mee gaat met de beweging in stap, waardoor ze wel echt aan de teugel gaat.
Zoek de oplossing iig bij jezelf!
Schangah schreef:Aanleuningsproblemen komen meestal uit de rug en het niet rechtgericht zijn. Is je paard een rechts of linksgebogen paard? Zolang je paard niet goed recht is zal hij spanning in zijn rug hebben en zijn achterhand er niet goed onder kunnen brengen. Een paard dat te veel op de hand wordt gereden zal met een valse knik lopen.
Leetje89 schreef:Hallo Yamcha,
Mijn fout dat ik het niet meteen begreep.
Maar dergelijke opmerkingen als 'éven zelf nadeken zou prettig zijn' kunnen volgens mij wel achterwege gelaten worden op een paardenforum. Zijn we hier niet vooral om dingen te leren, zonder vervelende opmerkingen naar ons hoofd geslingerd te krijgen ?
Yamcha schreef:Leetje89 schreef:Hallo Yamcha,
Mijn fout dat ik het niet meteen begreep.
Maar dergelijke opmerkingen als 'éven zelf nadeken zou prettig zijn' kunnen volgens mij wel achterwege gelaten worden op een paardenforum. Zijn we hier niet vooral om dingen te leren, zonder vervelende opmerkingen naar ons hoofd geslingerd te krijgen ?
Tuurlijk, maar zulke dingen kun je zelf toch ook bedenken?
femke_harley schreef:Hee,
Ik rij mijn pony er goed los altijd, daarna lang en laag en goed voorwaarts.. daarna
pak ik haar op in stap en loopt ze lekker ontspannen en voorwaarts (zoals het hoort)..
maar zodra ik ga draven, ben ik haar kwijt.. het lang en laag rijden gaat superr..
maar zodra ik haar op wil pakken wordt ze sterk.. en wilt ze het liefst met haar hoofd
erg hoog lopen..
ze zit absoluut niet vast en is erg goed aan het been en voorwaarts.. hebben jullie
misschien tips?
ik longeer haar trouwens ook met een losse slof ofzo en dan loopt ze erg keurig ontspannen..
CRos95 schreef:Schangah schreef:Aanleuningsproblemen komen meestal uit de rug en het niet rechtgericht zijn. Is je paard een rechts of linksgebogen paard? Zolang je paard niet goed recht is zal hij spanning in zijn rug hebben en zijn achterhand er niet goed onder kunnen brengen. Een paard dat te veel op de hand wordt gereden zal met een valse knik lopen.
ze is een paard dat alle beide kanten goed doet!
superwoman schreef:femke_harley schreef:Hee,
Ik rij mijn pony er goed los altijd, daarna lang en laag en goed voorwaarts.. daarna
pak ik haar op in stap en loopt ze lekker ontspannen en voorwaarts (zoals het hoort)..
maar zodra ik ga draven, ben ik haar kwijt.. het lang en laag rijden gaat superr..
maar zodra ik haar op wil pakken wordt ze sterk.. en wilt ze het liefst met haar hoofd
erg hoog lopen..
ze zit absoluut niet vast en is erg goed aan het been en voorwaarts.. hebben jullie
misschien tips?
ik longeer haar trouwens ook met een losse slof ofzo en dan loopt ze erg keurig ontspannen..
Wat zegt je instructeur?
Ik vind de info een beetje weinig om hier een mogelijke oorzaak aan te kunnen geven. Het kan vanalles zijn. Hoe pak haar op?
In draf gaat het lang en laag dus wel?
femke_harley schreef:ik pak haar meestal op na het lang en laag rijden, wat zeker wel lukt. dan heb ik haar los en dan begin ik stap
haar op te pakken, al met lichte druk loopt ze netjes ontspannen en nagevelijk.. als ze daar dan lekker loop, draaf
ik aan en ben ik haar kwijt.. zodra je een beetje druk gaat geven gaat haar hoofd steeds hoger, laat je los dan zakt
ze wel met haar hoofd, maar loopt ze niet nagevelijk..
een vrouw die er soms op rijdt, krijgt dit wel voor elkaar bij haar.. (dus ze kan het wel)
Yamcha schreef:Het punt is niet dat de ruiter het allemaal zo verkeerd bedoelt. Het punt is, denk ik, dat er vaak een vraag gesteld wordt, waar ook op in wordt gegaan, en vervolgens is de vraagsteller het niet met het antwoord eens........ en daar word ik soms een beetje moe van. Ik doe mijn best, zo goed te helpen als ik kan, maar als alle mogelijke oorzaken volgens de vraagsteller het probleem niet kunnen zijn, dan zou het dus goed moeten gaan, volgens de wetten der logica.............. en toch gaat het dan niet goed.
Ik krijg soms het idee dat bepaalde ruiters zich "God's gift to the horses" voelen, en ze willen wel tips en adviezen, maar niet horen dat er iets fout gaat. En die twee dingen gaan wat moeilijk samen, zeker in onze sport, omdat je met levende wezens werkt, en er een ethisch aspect bij komt kijken. Veel fouten, problemen, en paardenleed zijn te voorkomen door éven wat verder na te denken dan je neus lang is. En advies te vragen...... al is het dan soms idd wel zo dat je het deksel op je neus krijgt. Ik zal altijd mijn best doen om een eerlijke vraag eerlijk te beantwoorden. Maar ik kan niet beloven dat ik mijn geduld altijd zal bewaren