Simpelman schreef:Simpelman schreef:Wanneer je een onbeleerd en onbevangen paard neemt dan zul je kunnen constateren dat alle rijkunstige hulpen, zoals we die kennen uit de Klassieke Dressuur en die het paard op dit moment dus totaal nog niet kent, een effect hebben op het bewegen van het paard.
De biomechanica.
Het is dit biomechanische effect waar op men de hulpen in de Klassieke Rijkunst heeft afgestemd.
Het paard laten reageren op andere hulpen kan heel goed, je kan een paard alles leren, maar dat valt dan onder het hoofdstuk kunstjes.
Ik ben nu zo benieuwd waarom hierop geen reactie is gegeven.
Het is de essentie van het paardrijden.
Dit is de reden waarom een goede ruiter het gevoel kan krijgen in zijn paard te zinken, er één mee te worden, i.p.v. er op te zitten en het te bedienen, er volledige harmonie kan ontstaan, het beweegt alsof het dit uit eigener beweging doet.
Nou daar wil ik best een reactie op geven. Ik heb bijvoorbeeld ook het boek biomechanical riding van Nancy Nicholson. Daar is helemaal niets op tegen. Integendeel. Maar ik zie dit meer als een handleiding voor een mens hoe je zo effectief mogelijk kunt zitten en samenwerken met een paard. Niet iedereen zal dat perfect kunnen zoals in het boek. Maar het samenwerken tussen het lijf van de mens en het paard is nog steeds aangeleerd gedrag, dus net zo goed een trucje als een Spaanse pas met een suikerklontje. Het is simpelweg een model waarin paard en mens vrij goed kunnen samenbewegen als je het geluk hebt dat je gezond van lijf en leden bent. Maar een paard kan bijvoorbeeld ook prima gaan zonder mens erop met een bijzet. Kan perfect in aanleuning lopen. Je kunt er zelfs een pop opzetten en nog steeds zou je het paard kunnen leren om het skala af te werken en verzameling en aanleuning kunnen krijgen. Het biomechanische is dus niet iets wat onmisbaar of noodzakelijk is. Maar natuurlijk wel iets wat heel handig is en daarom heb ik ook dat boek gekocht. Dus het feit dat ik zeg dat het ook anders kan wil niet zeggen dat het op een andere manier handiger is. Maar laat iedereen gewoon zijn eigen manier uitzoeken zonder elkaar zo af te kraken. Het is dus helemaal ok om te zeggen ik doe het zo want dat vind ik fijn en efficiënt en het werkt heel goed. Maar daarmee is iedereen die anders werkt niet meteen fout of nog erger bij voorbaat al hun paard aan het verprutsen of mishandelen.
De FEI heeft ook een rubriek voor gehandicapte ruiters. Ik denk dat je het wel met me eens bent dat veel van die mensen niet de biomechanische hulpen zo kunnen geven als in het boek van Nancy Nicholson. Maar toch zitten er paarden tussen die heel fijn en losgelaten lopen. Dus kennelijk is het niet per se noodzakelijk om het allemaal precies op die biomechanische manier te doen. Je kunt precies hetzelfde op een andere manier ook bereiken zonder dat een paard in een auto veranderd.
Maar ik wil jou helemaal niet overtuigen om ook maar iets te veranderen aan wat je doet. Waarom zou je, dit is een beproefde standaardmanier die voor veel mensen goed werkt en zo te horen ook prima werkt voor jou. Maar iets meer respect voor anderen en minder over één kam scheren zou ik persoonlijk wel op prijs stellen.