Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:19

Simpelman schreef:
Simpelman schreef:
Wanneer je een onbeleerd en onbevangen paard neemt dan zul je kunnen constateren dat alle rijkunstige hulpen, zoals we die kennen uit de Klassieke Dressuur en die het paard op dit moment dus totaal nog niet kent, een effect hebben op het bewegen van het paard.
De biomechanica.

Het is dit biomechanische effect waar op men de hulpen in de Klassieke Rijkunst heeft afgestemd.

Het paard laten reageren op andere hulpen kan heel goed, je kan een paard alles leren, maar dat valt dan onder het hoofdstuk kunstjes.

Ik ben nu zo benieuwd waarom hierop geen reactie is gegeven.
Het is de essentie van het paardrijden.
Dit is de reden waarom een goede ruiter het gevoel kan krijgen in zijn paard te zinken, er één mee te worden, i.p.v. er op te zitten en het te bedienen, er volledige harmonie kan ontstaan, het beweegt alsof het dit uit eigener beweging doet.

Nou daar wil ik best een reactie op geven. Ik heb bijvoorbeeld ook het boek biomechanical riding van Nancy Nicholson. Daar is helemaal niets op tegen. Integendeel. Maar ik zie dit meer als een handleiding voor een mens hoe je zo effectief mogelijk kunt zitten en samenwerken met een paard. Niet iedereen zal dat perfect kunnen zoals in het boek. Maar het samenwerken tussen het lijf van de mens en het paard is nog steeds aangeleerd gedrag, dus net zo goed een trucje als een Spaanse pas met een suikerklontje. Het is simpelweg een model waarin paard en mens vrij goed kunnen samenbewegen als je het geluk hebt dat je gezond van lijf en leden bent. Maar een paard kan bijvoorbeeld ook prima gaan zonder mens erop met een bijzet. Kan perfect in aanleuning lopen. Je kunt er zelfs een pop opzetten en nog steeds zou je het paard kunnen leren om het skala af te werken en verzameling en aanleuning kunnen krijgen. Het biomechanische is dus niet iets wat onmisbaar of noodzakelijk is. Maar natuurlijk wel iets wat heel handig is en daarom heb ik ook dat boek gekocht. Dus het feit dat ik zeg dat het ook anders kan wil niet zeggen dat het op een andere manier handiger is. Maar laat iedereen gewoon zijn eigen manier uitzoeken zonder elkaar zo af te kraken. Het is dus helemaal ok om te zeggen ik doe het zo want dat vind ik fijn en efficiënt en het werkt heel goed. Maar daarmee is iedereen die anders werkt niet meteen fout of nog erger bij voorbaat al hun paard aan het verprutsen of mishandelen.

De FEI heeft ook een rubriek voor gehandicapte ruiters. Ik denk dat je het wel met me eens bent dat veel van die mensen niet de biomechanische hulpen zo kunnen geven als in het boek van Nancy Nicholson. Maar toch zitten er paarden tussen die heel fijn en losgelaten lopen. Dus kennelijk is het niet per se noodzakelijk om het allemaal precies op die biomechanische manier te doen. Je kunt precies hetzelfde op een andere manier ook bereiken zonder dat een paard in een auto veranderd.

Maar ik wil jou helemaal niet overtuigen om ook maar iets te veranderen aan wat je doet. Waarom zou je, dit is een beproefde standaardmanier die voor veel mensen goed werkt en zo te horen ook prima werkt voor jou. Maar iets meer respect voor anderen en minder over één kam scheren zou ik persoonlijk wel op prijs stellen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:21

Neem me niet kwalijk: als je je paard zo moet leren als TT dat doet een voorbeen op te (leren) tillen, of een achterbeen "te beter te leren gebruiken". wat heeft dit met goed en fatsoenlijk paardrijden te maken?
Een normaal gezond paard hoeft verder niet "aan de benen geknutseld te worden", daar gaat men als de tijd daar is gewoon op rijden, die weet zelf wel waar die de benen moet laten.
Of zijn tegenwoordig alle paarden kreupele kneuzen die niet uit hun eigen benen kunnen komen, kom nou toch!

Een "normaal" en dus gezond van lijf en leden paard weet beter dan jij en ik waar zijn of haar benen blijven, en ik zou zelfs willen zeggen: ook al heb je er eentje met wat moeilijkheden (of hoe dat heet) wat dat betreft, geef die nog eens een jaar, of neem aan de longe, als het per se moet, een paard namelijk dat niet uit diens eigen benen wegkomt, is of atactisch, of nog niet oud genoeg om bereden te worden.
Doorgaans is zo iets niet aan de hand, dus hoeft zo'n paard ook niet geleerd te worden de benen extra hoog op te tillen, of de achterkant er eens onder te brengen.

terpentijn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:28

In het topic "Meer voorbeengebruik? Zo doet Tristan Tucker dat?" zie je meer (ik weet niet hoe ik een link er naar moet zetten, maar daar kun je zien wat ik bedoel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:29

Op de voorpagina staat een nieuwsbericht met filmpje van hem.
Dat heeft in mijn ogen niets met dressuur te maken maar meer een circusnummer.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:35

Simpelman schreef:
@Hermelientje,
"De leerpsychologie", gewoon behaviorisme, de behaarde motorfiets, niets nieuws dus.

Paarden kunnen vanuit hun sociale context véél meer dan dat.
Ze kunnen meegaan in een spel, initiatief nemen, volgen, imiteren, voordoen, vragen.
Voor wie daarvoor openstaat véél interessanter, intelligent ontwikkelt geeft het een fascinerend resultaat.

Behaviorisme is een eeuw minder oud dan Steinbrecht en dat skala. In de tijd van Steinbrecht dacht men nog dat zulk spoorgebruik normaal was. Ik neem aan dat jij dat aspect van klassiek al lang hebt laten varen.

En natuurlijk staat helemaal niemand anders hier open voor spel met paarden. :x

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:43

De Spaanse Pas achtige gangen vind ik PRACHTIG, laat ik dat voorop stellen, maar dat doe je thuis of in je shownummers (als je daar voor gevraagd wordt), het wordt echter nergens gevraagd (of gewaardeerd) in de traditonele dressuur, laat staan in wedstrijden.
In de traditio-dressuur is echter de gekkigheid er in geslopen, dat paarden hun voorbeen tot hun neus omhoog moeten slingeren (terwijl het achter zwaar achter blijft), en dat "spektakel" heet dan de hedendaagse dressuur?
Nee, echt niet, het zou evenredig moeten opgaan, voor en achter. Dat, DAT, is echte harmonie. Niet voor in de neusgaten en achter amper van de grond komen.
Als we nou in de hedendaagse dressuur eens zouden kiezen : wat willen we nu: spektakel of evenredige harmonie, dan kunnen we misschien een tweedeling maken: showrijden en werkelijk dressuurrijden.
Zoals het nu staat, is het maar een rommeltje.Om op T Tucker terug te komen: ja ZO leer je dus je paard die voorbenen op te heffen... maar tot welk nut?
Geen enkel nut, behalve de show, geen enkel paard heeftenige baat bij hoger, hoger die voorbenen. Dat is enkel show. En dat moet het ook blijven.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:46

Simpelman schreef:
Wanneer je een onbeleerd en onbevangen paard neemt dan zul je kunnen constateren dat alle rijkunstige hulpen, zoals we die kennen uit de Klassieke Dressuur en die het paard op dit moment dus totaal nog niet kent, een effect hebben op het bewegen van het paard.
De biomechanica.

Het is dit biomechanische effect waar op men de hulpen in de Klassieke Rijkunst heeft afgestemd.

Het paard laten reageren op andere hulpen kan heel goed, je kan een paard alles leren, maar dat valt dan onder het hoofdstuk kunstjes.

Simpelman schreef:
Ik ben nu zo benieuwd waarom hierop geen reactie is gegeven.
Het is de essentie van het paardrijden.
Dit is de reden waarom een goede ruiter het gevoel kan krijgen in zijn paard te zinken, er één mee te worden, i.p.v. er op te zitten en het te bedienen, er volledige harmonie kan ontstaan, het beweegt alsof het dit uit eigener beweging doet.

Hermelientje schreef:
Nou daar wil ik best een reactie op geven. Ik heb bijvoorbeeld ook het boek biomechanical riding van Nancy Nicholson. Daar is helemaal niets op tegen. Integendeel. Maar ik zie dit meer als een handleiding voor een mens hoe je zo effectief mogelijk kunt zitten en samenwerken met een paard. Niet iedereen zal dat perfect kunnen zoals in het boek. Maar het samenwerken tussen het lijf van de mens en het paard is nog steeds aangeleerd gedrag, dus net zo goed een trucje als een Spaanse pas met een suikerklontje. Het is simpelweg een model waarin paard en mens vrij goed kunnen samenbewegen als je het geluk hebt dat je gezond van lijf en leden bent. Maar een paard kan bijvoorbeeld ook prima gaan zonder mens erop met een bijzet. Kan perfect in aanleuning lopen. Je kunt er zelfs een pop opzetten en nog steeds zou je het paard kunnen leren om het skala af te werken en verzameling en aanleuning kunnen krijgen. Het biomechanische is dus niet iets wat onmisbaar of noodzakelijk is. Maar natuurlijk wel iets wat heel handig is en daarom heb ik ook dat boek gekocht. Dus het feit dat ik zeg dat het ook anders kan wil niet zeggen dat het op een andere manier handiger is. Maar laat iedereen gewoon zijn eigen manier uitzoeken zonder elkaar zo af te kraken. Het is dus helemaal ok om te zeggen ik doe het zo want dat vind ik fijn en efficiënt en het werkt heel goed. Maar daarmee is iedereen die anders werkt niet meteen fout of nog erger bij voorbaat al hun paard aan het verprutsen of mishandelen.

De FEI heeft ook een rubriek voor gehandicapte ruiters. Ik denk dat je het wel met me eens bent dat veel van die mensen niet de biomechanische hulpen zo kunnen geven als in het boek van Nancy Nicholson. Maar toch zitten er paarden tussen die heel fijn en losgelaten lopen. Dus kennelijk is het niet per se noodzakelijk om het allemaal precies op die biomechanische manier te doen. Je kunt precies hetzelfde op een andere manier ook bereiken zonder dat een paard in een auto veranderd.

Maar ik wil jou helemaal niet overtuigen om ook maar iets te veranderen aan wat je doet. Waarom zou je, dit is een beproefde standaardmanier die voor veel mensen goed werkt en zo te horen ook prima werkt voor jou. Maar iets meer respect voor anderen en minder over één kam scheren zou ik persoonlijk wel op prijs stellen.

Kun je mij eens uitleggen wat er met die pop gebeurt wanneer het paard een bocht door gaat?
Kun je ook eens uitleggen wat die gehandicapte ruiters allemaal tenminste WEL hebben?

En kun je mij dan eens uitleggen waarom elk jong paard, die nog geen enkele vorm van hulpen aangeleerd is toch direct een kant op te sturen is wanneer er een mens op gaat zitten en die simpelweg gebruikt maakt van het biomechanische ?

Overigens is dat helemaal geen kunstje... Hoe kan het een kunstje zijn als het niet aangeleerd is?
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 16-02-14 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:47

terpentijn schreef:
In het topic "Meer voorbeengebruik? Zo doet Tristan Tucker dat?" zie je meer (ik weet niet hoe ik een link er naar moet zetten, maar daar kun je zien wat ik bedoel).

Hier de link: [VN] Meer voorbeengebruik? Zo doet Tristan Tucker dat [video]

(als je de tekst kopieert die bovenin de adresbalk staat en die plakt in je bericht op bokt plaats je de link).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:53

Hermelientje schreef:

Wanneer je eenmaal die eenwording hebt gevoeld heb je geen goud meer nodig.
Sterker je wilt dit dan voor geen goud meer opofferen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:56

Het is btw niks nieuws wat Tristan doet. Kyra Kyrkland past het ook toe in haar training bijvoorbeeld en zo zijn er nog wel meer.

Anoniem schreef:
Dat heeft in mijn ogen niets met dressuur te maken maar meer een circusnummer.

Circus of dressuur.... Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:58

Simpelman, waarom niet en en? Waarom geen "eenwording" (het klinkt bijna niet meer als dressuur, maar als iets anders) en goud?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:11

terpentijn schreef:
Ja, dat zie ik dus ook meteen voor me: allerlei figuren gaan dit navolgen om maar "een voorbeen" te krijgen, voor de show.
Terwijl het in paardrijden nu juist op een gegeven moment om het achterbeen gaat.
Wat gaat mij dat gezwaai schelen, daar hebben we de Totilassen en nog zo wat al voor.
Dat je het je paard thuis in de bak of zo leuk vind om aa te leren, best, maar dit heeft niets met paardrijden te maken.
Dus ook al weer een hypende vent die ook z'n plekje wil veroveren tussen de Monty's en de weetikveels die alleen maar op poen uit zijn en niet op het gezondheidsbelang van het paard.
Ik kots er van. Dit soort nieuwlichters vertonen zogenaamde nieuwe wijn in ouwe zakken.

Maar wordt het paard er beter van? Of de ruiter? Neuh....

Zo'n giftige reactie gewoon omdat iemand een beetje spelenderwijs een paard benen leert optillen op een bepaalde manier. :? Jouw ding niet, prima toch. Maar wat is er echt met je aan de hand dat je zo heftig reageert?

Er is mij een te hoog gehalte posts die kort samengevat ongeveer zo gaan:

fout, fout, fout iedereen doet alles fout.
ik dank god elke dag dat hij mij het verlossende licht heeft laten zien zodat ik het niet zo fout doe als die anderen.

Sorry veulen, vur en babootje en alle anderen op wiens opmerkingen op de laatste pagina's ik graag nog even was ingegaan, maar ik haak hier af in de hoop jullie elders onder een minder farizeïsch gesternte te treffen. Adieu

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:15

[quote="jasmijn78"]Het is btw niks nieuws wat Tristan doet. Kyra Kyrkland past het ook toe in haar training bijvoorbeeld en zo zijn er nog wel meer.
quote]

Klopt. Ik heb wel eens een filmpje van haar gezien waarbij ze in een clinic dit liet zien. Toen vond ik het ook al vreemd om te zien en nu bij TT ook. Ik vraag me af of je dit soort technieken echt nodig hebt. Ik denk dat je vanuit het zadel eventueel met wat hulp vanaf de grond, de passage en piaffe ook kunt aanleren. Daarbij wordt het voorbeen naar mijn idee "vanzelf" mooier en kun je met veel kleine tempowisselingen tussen stap, piaffe, passage en verzamelde draf afgewisseld met eventueel wat middendraf, het achterbeen ook actiever (mooier) krijgen.
Ik heb wel eens gedacht om de Spaanse pas aan te leren om meer schoudervrijheid te bewerkstelligen bij mijn paard, maar het is er nog (steeds) niet van gekomen. Wel doe ik soms wat rek en strek oefeningen bij mijn paard voordat ik opstap.

Verder vind ik TT prima voor de schriktraining trouwens, maar dit terzijde.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:16

Doe niet zo kinderachtig, en reageer gewoon op wie je wil reageren, jij en nog wat anderen kunnen er toch ook aardig wat van om andere posters de grond in de stampen?
Krijg je een keer een weerwoord, haak je af?
Sterke meid ben jij.
Voorlopig heb ik geen woord persoonlijks t.o.v. wie dan ook geuit (tenzij iemand zich aangesproken voelt), dus stoor je niet aan mij, zou ik zeggen.
Dat doe ik ook niet aan jou of jullie. Ook val ik helemaal niet over de kritiek aan mijn adres Wie uitzet, kan weerwoord verwachten, zo is dat nu eenmaal.
Doe niet zo kinderachtig en aangebrand zeg!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:22

terpentijn schreef:
Doe niet zo kinderachtig, en reageer gewoon op wie je wil reageren, jij en nog wat anderen kunnen er toch ook aardig wat van om andere posters de grond in de stampen?
Sterke meid ben jij.
Voorlopig heb ik geen woord persoonlijks t.o.v. wie dan ook geuit (tenzij iemand zich aangesproken voelt), dus stoor je niet aan mij, zou ik zeggen.
Dat doe ik ook niet aan jou of jullie. Ook val ik helemaal niet over de kritiek aan mijn adres Wie uitzet, kan weerwoord verwachten, zo is dat nu eenmaal.

Ik neem aan dat je op Hermelientje reageert? Kan het ook wat minder op de man (vrouw)?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:26

He, hadden we eindelijk een normale discussie die op inhoud ging... Krijg je dit weer. Is het erg moeilijk om te beseffen dat je van elkaars opinie wel veel kan leren, zelfs al vind je het onzin of flauwekul? De duidelijk onderbouwde visie van een ander kan best eens een nieuwe kijk op de wereld geven.

(Met uitzondering van mensen die alleen boeken quote, dan kan je beter het boek kopen)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:26

Dat is dan vice versa, @Vur, heb het nooit persoonlijk op wie dan ook begrepen gehad, dacht ik zo.
Dat men zich dan aangesproken voelt is hun probkleem, en buiten dat erg ijdel.
Het gaat mij eenvoudigweg om de paarden en hoe de trainingsmethodes zijn. Niet om personen, die kunnen wel voor zichzelf nadenken (hoopte ik toch).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:32

terpentijn schreef:
Dat is dan vice versa, @Vur, heb het nooit persoonlijk op wie dan ook begrepen gehad, dacht ik zo.
Dat men zich dan aangesproken voelt is hun probkleem, en buiten dat erg ijdel.
Het gaat mij eenvoudigweg om de paarden en hoe de trainingsmethodes zijn. Niet om personen, die kunnen wel voor zichzelf nadenken (hoopte ik toch).

Ik zeg er niks meer over, want dat doet het topic niet recht. Ik vind het alleen jammer dat Hermelientje afhaakt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:34

terpentijn schreef:
Neem me niet kwalijk: als je je paard zo moet leren als TT dat doet een voorbeen op te (leren) tillen, of een achterbeen "te beter te leren gebruiken". wat heeft dit met goed en fatsoenlijk paardrijden te maken?
Een normaal gezond paard hoeft verder niet "aan de benen geknutseld te worden", daar gaat men als de tijd daar is gewoon op rijden, die weet zelf wel waar die de benen moet laten.
Of zijn tegenwoordig alle paarden kreupele kneuzen die niet uit hun eigen benen kunnen komen, kom nou toch!

Een "normaal" en dus gezond van lijf en leden paard weet beter dan jij en ik waar zijn of haar benen blijven, en ik zou zelfs willen zeggen: ook al heb je er eentje met wat moeilijkheden (of hoe dat heet) wat dat betreft, geef die nog eens een jaar, of neem aan de longe, als het per se moet, een paard namelijk dat niet uit diens eigen benen wegkomt, is of atactisch, of nog niet oud genoeg om bereden te worden.
Doorgaans is zo iets niet aan de hand, dus hoeft zo'n paard ook niet geleerd te worden de benen extra hoog op te tillen, of de achterkant er eens onder te brengen.

Soms kan een paard ook gewoon slim zijn en de gemakkelijkste oplossing kiezen: heb de mijne ook haar benen leren opheffen door te toucheren, en ik gebruik dit ook bij het achteruitgaan. Doe ik dit niet, dan sleept ze gewoon haar achtervoeten over de grond, geen idee hoe je dit anders aan haar verstand zou moeten brengen dat dit niet zo hoort.

Zelf doe ik vaak wat anderen "kunstjes" noemen, ik leer liever iets aan aan de hand en aan de longe, omdat ik geen begenadigd ruiter ben, en het mijn paard niet nodeloos moeilijk wil maken. Toucheren om het paard vierkant ze zetten bijvoorbeeld. Maar ja, ik mag en wil mezelf dan ook geen ruiter/amazone noemen, da's een vlag die de lading niet dekt. Heb deze namiddag met mijn merrie gevoetbald, de hengst in vrijheid gelongeerd over cavalletti, mijn jonkie achter een zweep met wapperend plastic zak laten hollen... Worden ze er fysiek beter van? Van sommige "spelletjes" wel, van andere niet. Krijg je een betere band waardoor ze beter gaan meewerken? Zeker weten!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:53

terpentijn schreef:
Eerder in dit topic vertelt iemand wel 10 tot meer keren een "oefening" te herhalen (dat moet dan "dressuur" heten) "tot het eindelijk lukt". Dan ben je het doel toch allang voorbij? Dat noem ik MURW trainen.

Maar dat paard is er zelf als paard ook nog, als individu, als dier, gewoon zonder alles wat wij er van willen, een dier dat lekker in de wei wil staan en niet de hele tijd iets "moet".

DAT nu, is je paard.
Niet dat paard dat alles maar doet omdat-ie het zo geleerd heeft.

Dat paard, is jouw paard, als het goed is jouw maat, die ook wel eens dingen doet die hij absoluut niet geleerd heeft, dat paard, JOUW paard, dat het merendeel van diens 24 uur NIET een dressuurpaard is.
Over DAT paard hoor ik helaas zelden iemand.

Is omdat dit topic over dressuur gaat, ikzelf (en de meesten op Bokt.be, weet niet van NL) doen heel wat meer met hun paard dan rijden (of minder, heb er 5, waarvan maar 1 onder het zadel, en zelfs die staat momenteel "on hold" door rugproblemen)

En getverderrie, wil iedereen over die 10x herhalen wel es lezen wat er staat !!! Ik heb nergens gezegd dat ik 10x dezelfde oefening herhaal. Ik bedoel: als ik iets nieuws aanleer: dan geef ik de hulpen vriendelijk, 1 of 2 of 5 of desnoods 10 keer, beloon bij de gewenste reactie en stop. Dan herhaal ik nog es om te zien of het kwartje gevallen is, dan lukt het meestal al na de tweede hulp, en dan stop, les gedaan (en dan bedoel ik echt gedaan, paard belonen, nog wat kroelen en op de wei of paddock). En ja, mss gaat het dan in jullie ogen over circuskunstjes, so what? Ik bedoel gewoon dat ik er niet in ga slaan of schoppen omdat mijn paard het niet snapt.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:59

typische oefening die uitgevonden is voor het circus:
single tempi changes!

'circusdressuur' is een woord wat vaak verkeerd gebruikt wordt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:31

Nu je het zegt, Airnt: heb altijd gehoord dat dressuur erom gaat de natuurlijke bewegingen van het paard onder de ruiter te laten nabootsen op quasi onzichtbare hulpen. Piaffe en passage, ja, dat zie je wel bij paarden, maar ik kan me idd niet voorstellen dat een paard in de wei vrolijk galopwissels om de pas gaat huppelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:40

terpentijn schreef:
Sterke meid ben jij.

Ik heb Hermelientje hier in dit topic leren kennen als iemand die met onuitputtelijk geduld inhoudelijk altijd uitgebreid reageert en juist niet iemand is die andere posters de grond in stampt.
Verder vind ik dat hier overigens erg meevallen. Jammer dat je je zo agressief opstelt Terpentijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:43

Airnt schreef:
typische oefening die uitgevonden is voor het circus:
single tempi changes!

'circusdressuur' is een woord wat vaak verkeerd gebruikt wordt.

Ik denk dat het woord circusdressuur, denigrerend bedoeld is en staat voor het trucjes aanleren van het paard die voor de leek lijken op Hoge School dressuur.
De Spaanse pas, waarbij het paard de voorbenen in een soort verstoorde telgang hoog optilt en voorwaarts waggelt.
De Passage waarbij het, verder volkomen ongetrainde, paard de achterbenen optilt om "zijn voeten te vegen" en de voorbenen in het rond maait.
De Piaffe waarbij het paard in de achterhand buigt en de voeten ritmisch begint op te tillen.
Het appuyement waarbij het paard in werkelijkheid wijkt voor het been, gebogen om het been maar naar binnen gesteld is, een soort van S.

Dit soort van beweging wordt gewoonlijk getoond in het circus.
In de AR vinden we dit ook wel terug.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:54

Anoniem schreef:
Zo vind ik dat Pre's ook vaak in zo'n houding lopen. In een krul aan de voorkant dus voor het plaatje mooi maar dat er totaal geen rek in het lijf zit. Daarom zijn ze natuurlijk ook zeer geschikt voor het verzamelde werk maar voor dressuur op hoog nivo vaak minder geschikt. Een enkele uitzondering daargelaten.

Rek zit er in geen enkel lijf. Een romp is geen harmonica. Alleen de ledematen verlengen de romp.
Dressuur op hoog niveau staat of valt met verzameling. Het gros van de moderne rijpaarden moet daar in worden geforceerd om dat ze vanwege de hoge (Engelse Volbloed) achterhand niet kunnen laten dalen.

Emmelie Scholtens op een dressuurpaard. Of je een zo jong paard al zo moet trainen is een andere vraag.
http://vimeo.com/86632863