terpentijn schreef:a, dat zie ik dus ook meteen voor me: allerlei figuren gaan dit navolgen om maar "een voorbeen" te krijgen, voor de show.
Terwijl het in paardrijden nu juist op een gegeven moment om het achterbeen gaat.
Daar gaat het niet om.
Remember schreef:Hmmm, die van mij heb ik ook geleerd been afzonderlijk op te tillen bij toucheren met zweepje en dat is niet voor het trucje in mijn geval. Vanuit een stukje bewegingscoördinatie is het namelijk helemaal niet verkeerd als ze zulke dingen kunnen en zich bewust(er) zijn van wat ze ermee (kunnen) doen buiten een standaard bewegingspatroon om.
Daar gaat het om. Daardoor kun je een bijvoorbeeld wat zwakker achterbeen ook gerichter trainen. een paard zal het zwakkere achterbeen willen ontlasten door er zo kort mogelijk gewicht op te nemen. Door hem langer het sterke achterbeen op te laten tillen kun je het zwakkere achterbeen sterker maken. Door de voorbenen meer op te laten tillen richting spaanse pas kan zo'n paard ook het achterbeen verder onderbrengen, doordat het voorbeen dan niet in de weg staan. Het is gewoon een oefening voor coördinatie en gymnasticering, meer niet. En een leuke afwisseling in het werk. En ik ben bij hem geweest
Dat was erg leuk en leerzaam. Hij gaat echt heel fijn om met zijn paarden, heeft er echt feeling mee. Zambuka is ook echt heel erg opgeknapt bij hem. Die zag er ook echt top uit. Alle paarden eigenlijk wel.
terpentijn schreef:Als je ZO je paard "mooier" moet laten bewegen, heb je toch ergens de boot gemist, en het heeft ook niets met GOED paardrijden te maken.
Qua goed en gedegen paardrijden vind ik dit totaal nergens over gaan.
Tristan kan echt heel fijn rijden, daar is niks mis mee. Jammer dat je meteen al zo'n vooroordeel hebt.
listiglistje schreef:IK vind dat wat hij doet met desensibiliseren wel goed, daar heeft hij veel kaas van gegeten,
Maar dat is juist wat hij NIET doet. Dat is wat wij allemaal van oudsher geleerd hebben om een paard bomproof te maken; desensibiliseren. Je stelt ze net zo lang bloot aan iets engs totdat ze niet meer schrikken. Maar dat werkt voor veel paarden juist niet (afdoende) Vaak als je dan ergens anders komt, en het engs daar weer een iets andere vorm of kleur heeft, dan schrikken ze opnieuw. Wat hij doet is het paard leren dat het zichzelf kan kalmeren. Hij laat wat engs zien en haalt dat engs weg zodra het paard (uit zichzelf) het hoofd wat naar beneden brengt. Die paarden leren dat ze zelf controle over de situatie hebben (als ik mijn hoofd naar beneden breng, dan gaat het engs weg) Bovendien krijgt het paard een fysieke reactie door het hoofd naar beneden te brengen; het lichaam wordt dan zacht, ontspant (paarden vluchten tenslotte met het hoofd omhoog, alle spieren staan dan strak).