Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:14

Hermelientje schreef:
Ik zou het leuk vinden om andere oplossingen te horen voor het niet voor het been probleem. Jij wilt een paard dat voor het been is en je hebt het erin laten sluipen dat hij steeds trager is geworden. Hoe los je het op?

Je zou het kunnen proberen met een wortel aan een hengel :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:41

50 eurocent erin, dan loopt ie weer! :D

Mooie posts Hermelientje +:)+ van elke stijl-stroming kun je wat leren,
openminded is the key :) sommige dingen heb je wat aan, andere dingen werken weer niet.
Je moet ook kijken wat bij je paard past.....
Maar strak vast houden aan oude (vergane) glorietijden is rust/roest!

Al kan ik mij niet indenken dat ze vroeger ook lief been vroegen, dan was het ook schup, hup voorwaarts :P
Dat waren gewoon werkpaarden die moesten hard werken in het slagveld of op het land... daar was echt geen plaats voor finetuning.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:52

listiglistje schreef:
50 eurocent erin, dan loopt ie weer! :D

Mooie posts Hermelientje +:)+ van elke stijl-stroming kun je wat leren,
openminded is the key :) sommige dingen heb je wat aan, andere dingen werken weer niet.
Je moet ook kijken wat bij je paard past.....
Maar strak vast houden aan oude (vergane) glorietijden is rust/roest!

Is dat ook niet precies wat Anky bedoelt?
We hebben toch sinds het Skala een enorme ontwikkeling doorgemaakt? Waarom zou het Skala dan niet ter discussie mogen staan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:58

Ik denk dat Anky het out of the box denken bedoeld, zij zal dat extremer hebben als ikzelf, maar we hebben ook andere doelen als Anky :Y)

Het skala is oké, maar van ontwikkeling is ook sprake!
Je hebt dan idd positieve en negatieve ontwikkeling, maar niet alles wat nieuw is is slecht ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:04

listiglistje schreef:
Ik denk dat Anky het out of the box denken bedoeld, zij zal dat extremer hebben als ikzelf, maar we hebben ook andere doelen als Anky :Y)

Het skala is oké, maar van ontwikkeling is ook sprake!
Je hebt dan idd positieve en negatieve ontwikkeling, maar niet alles wat nieuw is is slecht ;)

Precies! (Ik bedoel er ook niet mee dat het hele Skala op de schop moet. Het Skala is ook ontwikkeld op basis van de historie en in dat opzicht dus ook klassiek. Maar waarom zou je er geen nieuwe inzichten aan toe mogen voegen?

terpentijn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:08

Nieuwe inzichten: zoals wat bijvoorbeeld? Graag een of meerdere concrete voorbeelden? Want ik ben bepaald geen hokjesdenker, en daar dus wel benieuwd naar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:11

Als je de inleiding van het artikel leest maak ik er uit op dat het skala en de afzonderlijke aspecten wat haar betreft helemaal niet zo ter discussie staan, maar meer dat het wordt gezien als een stappenplan met een strakke volgorde. En dat zij het losser interpreteert en dat bij die losse interpretatie de afzonderlijke aspecten toch allemaal wel aan bod komen.

Babootje schreef:
Maar waarom zou je er geen nieuwe inzichten aan toe mogen voegen?

Dat denk ik ook. Er wordt nu ook met een ander type paarden gereden dan 60 jaar geleden. Dan is het toch ook logisch dat je je trainingsmethoden dan weer meer gaat finetunen? En er zijn nu ook weer veel meer wetenschappelijke inzichten dan vroeger. Zou toch raar zijn als die totaal geen invloed zouden mogen hebben.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:23

Babootje schreef:
Hermelientje schreef:
Ik zou het leuk vinden om andere oplossingen te horen voor het niet voor het been probleem. Jij wilt een paard dat voor het been is en je hebt het erin laten sluipen dat hij steeds trager is geworden. Hoe los je het op?

Je zou het kunnen proberen met een wortel aan een hengel :+

Goed idee, probeer ik als de mijne nog es in de staak gaat, krijg ik haar zeker aan het lopen :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:20

Met een wortel kun je een paard zeker een hoop leren. :+

Ik vind het ronde en diepe van het moderne (als ik het zo tenminste mag zeggen, zonder iedereen over 1 kam te scheren) niet mijn ding. Ook het extreme naar voren rijden om het paard goed aan het been te krijgen en/of het schot naar voren erin te krijgen, ook niet zo mijn ding. Het zijdelings buigen in de hals gebruik ik soms wel en ik probeer het consequente rijden toe te passen (wat me nog niet zo goed lukt). Ook probeer is zoveel mogelijk de been en teugelhulpen uit elkaar te trekken, maar gebruik soms wel beide (nagenoeg) te gelijk. Ook het vlug houden in het terug rijden (ook hier ligt veel nadruk op bij het moderne) probeer ik toe te passen. Het horizontale in het frame in de verzamelende oefeningen (piaffe/passage en vaak ook de pirouetten) vind ik helemaal niks. Dus ja, ik denk dat sommige aspecten van het moderne heel goed toe te passen zijn bij het skala (of het klassieke zo je wil).

Tja verder is mijn mening dat als je een paard voor je been wilt krijgen, je in ieder geval niet 10 keer moet vragen. Daarin vind ik de "moderne" methode van 1 keer licht vragen, dan 1 keer nadrukkelijker wel een goede, alhoewel ik dan liever mijn tweede, duidelijker hulp, net zolang blijf herhalen totdat ie enthousiast naar voren gaat met het gevoel dat ie door blijft gaan en je iets op te vangen hebt. Dan dus neem ik de druk weg (negatieve bekrachtiging?) door te stoppen met de hulp en beloon met mijn stem of een kriebeltje met mijn hand. Dus niet de derde hulp zo hard geven als ik kan en daarmee het paard naar voren "schoppen". Dat zie ik in het moderne (in de training) wel en ik vind dit niet prettig. Ik ben dan alles kwijt en maak het paard eerder bang en te heet, dan dat ik er iets aan overhoud waar ik iets mee kan op mij manier.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:21

Vrij "shocking" (bij wijze van spreken) vind ik ook de methode van de veelbejubelde "Tristan Tucker", om de paarden (aan de hand) het voorbeen meer te doen optillen, dmv met een zweepje aantikken.
Dit is ouwe trucjes in nieuwe zakken gieten.
Dit heeft NIETS meer met goed paardrijden te maken. Dit is simpelweg trukeren.
Ach ach wat een armoede.
Als je ZO je paard "mooier" moet laten bewegen, heb je toch ergens de boot gemist, en het heeft ook niets met GOED paardrijden te maken.
Qua goed en gedegen paardrijden vind ik dit totaal nergens over gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:25

terpentijn schreef:
Vrij "shocking" (bij wijze van spreken) vind ik ook de methode van de veelbejubelde "Tristan Tucker", om de paarden (aan de hand) het voorbeen meer te doen optillen, dmv met een zweepje aantikken.
Ach ach wat een armoede.
Als je ZO je paard "mooier" moet laten bewegen, heb je toch ergens de boot gemist, en het heeft ook niets met GOED paardrijden te maken.

Daar zie ik het nut ook niet van in :o trukjes!

IK vind dat wat hij doet met desensibiliseren wel goed, daar heeft hij veel kaas van gegeten,
maar extra voorbeen...ik zie alle bokkers met B en L paarden al aan de slag gaan met een zweepje :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:30

Ja, dat zie ik dus ook meteen voor me: allerlei figuren gaan dit navolgen om maar "een voorbeen" te krijgen, voor de show.
Terwijl het in paardrijden nu juist op een gegeven moment om het achterbeen gaat.
Wat gaat mij dat gezwaai schelen, daar hebben we de Totilassen en nog zo wat al voor.
Dat je het je paard thuis in de bak of zo leuk vind om aa te leren, best, maar dit heeft niets met paardrijden te maken.
Dus ook al weer een hypende vent die ook z'n plekje wil veroveren tussen de Monty's en de weetikveels die alleen maar op poen uit zijn en niet op het gezondheidsbelang van het paard.
Ik kots er van. Dit soort nieuwlichters vertonen zogenaamde nieuwe wijn in ouwe zakken.

Maar wordt het paard er beter van? Of de ruiter? Neuh....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:41

Hmmm, die van mij heb ik ook geleerd been afzonderlijk op te tillen bij toucheren met zweepje en dat is niet voor het trucje in mijn geval. Vanuit een stukje bewegingscoördinatie is het namelijk helemaal niet verkeerd als ze zulke dingen kunnen en zich bewust(er) zijn van wat ze ermee (kunnen) doen buiten een standaard bewegingspatroon om. Erg interessant vond ik het ook om zo te merken dat hij echt een voorkeurskant heeft, die afwijkt van onder het zadel. Overigens gebruik ik ook vaak cavaletti's en dan verschillende hoogtes, afstanden en ook bijv schuine balken ertussen.

Ik denk dat er bij de training van met name dressuurpaarden echt veel te veel eenzijdig getraind wordt, terwijl bij de humane sport 'kruisbestuiving' bewezen heeft vruchten af te werpen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:24

Jazeker, ik vind ook dat er veel te eenzijdig gekeken en getrained wordt.
Als je met je training afwijkt van het "geijkte" word je al vreemd aangekeken.
Dus een Spaanse Pas op zich is helemaal niks mis mee. als je dat leuk vind om je paard aan te leren.. waarom niet?
Wil je met hem/haar Western freewheelen... waarom niet?

Grondwerk, zitten en spelletjes, prima toch?

Echter in dit dressuur-gerichte topic wordt er zwaar ingehakt op "methodes" waarbij het ene wel en het ander niet schijnt te deugen.

Eerder in dit topic vertelt iemand wel 10 tot meer keren een "oefening" te herhalen (dat moet dan "dressuur" heten) "tot het eindelijk lukt". Dan ben je het doel toch allang voorbij? Dat noem ik MURW trainen. Een paard heeft doorgaans niet het vermogen meer dan 3-4 keer hetzelfde nieuws aangeboden te krijgen (iets nieuws: een niet eerder gedane oefening)) en het dan in 1 sessie voor mekaar te krijgen.
Dat is trouwens met honden niet anders.
Ik heb ook Dobermanns, zijn ook leuk, kun je ook van alles en nog wat leren. Maar dat moet ik geen 10-20 keer gaan lopen doordouwen, dan zijn ze mij meer dan spuugzat Ik vraag me dan altijd af voor wie en waarom loop je zo door te drammen, een paar keer is genoeg, morgen weer een dag.

Ik ben het er mee eens dat je paarden heel veel - en afhankelijk van hun inborst - zowat alles kan leren, maar niet op een HET MOET NU manier.

Er is op zich niets mis met een paard die daar aardigheid in heeft eens wat leuke uitheemse grappen aan te leren... sommigen geven zelf blijk van die lolligheid. Maar 't moet wel leuk blijven (voor beiden).

Maar daar ging het in dit topic toch niet echt over, het ging over het meer traditionele en het verschil: tussen AD en KD... wel, ik denk zelf dat er in de jaren die er aan komen en gezien alle ontwikkelingen in de ruitersport dit verschil kleiner zal worden. Het "moderne" rijden zal achterhaald worden door de tijd en de resultaten, simpelweg omdat de betreffende dieren DIEREN zijn, en niet "vaststaande gegevens" war en theorie op losgelaten kan worden, die voor een ieder werkt.
Iets, wat overigens nu nog wel zo is, helaas.

Sowieso is paardrijden iets van "MET je paard iets bereiken" (al is het maar het einde van de straat), en dus per defenifie niet in een vastgesteld kader te vangen.
Wat was dat kader vroeger dan?
"Die moet luisteren".
Ja dat snap ik, anders gaat het fout als je er mee over de straat gaat.
Maar in de huidige tijd, lijkt het wel dat niemand meer met een paard over straat gaat, het gaat itsluitend nog over de vorm, de beweging, het vermogen.
En DAT laten zien aan iedereen anders.

Maar dat paard is er zelf als paard ook nog, als individu, als dier, gewoon zonder alles wat wij er van willen, een dier dat lekker in de wei wil staan en niet de hele tijd iets "moet".

DAT nu, is je paard.
Niet dat paard dat alles maar doet omdat-ie het zo geleerd heeft.

Dat paard, is jouw paard, als het goed is jouw maat, die ook wel eens dingen doet die hij absoluut niet geleerd heeft, dat paard, JOUW paard, dat het merendeel van diens 24 uur NIET een dressuurpaard is.
Over DAT paard hoor ik helaas zelden iemand.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-02-14 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:49

Simpelman schreef:
Wanneer je een onbeleerd en onbevangen paard neemt dan zul je kunnen constateren dat alle rijkunstige hulpen, zoals we die kennen uit de Klassieke Dressuur en die het paard op dit moment dus totaal nog niet kent, een effect hebben op het bewegen van het paard.
De biomechanica.

Het is dit biomechanische effect waar op men de hulpen in de Klassieke Rijkunst heeft afgestemd.

Het paard laten reageren op andere hulpen kan heel goed, je kan een paard alles leren, maar dat valt dan onder het hoofdstuk kunstjes.

Ik ben nu zo benieuwd waarom hierop geen reactie is gegeven.
Het is de essentie van het paardrijden.
Dit is de reden waarom een goede ruiter het gevoel kan krijgen in zijn paard te zinken, er één mee te worden, i.p.v. er op te zitten en het te bedienen, er volledige harmonie kan ontstaan, het beweegt alsof het dit uit eigener beweging doet.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:52

terpentijn schreef:
Ach ach wat een armoede.

Kun je me uitleggen wat er dan precies gebeurt en met wel doel en in welke gang?
Ik heb nu wat te weinig info om een mening te vormen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:00

Ik kan dat alleen maar bevestigen Simpelman, is mijn ervaring ook.
Paarden waarop bijvoorbeeld nog geen stuur zit bevestigd zijn toch direct onder de man al te sturen in een richting. Uiteraard niet zo'n mooie korte wending zoals we die in de hogere dressuurproeven zullen zien. Daar zien we de finetuning... Maar de basis van dat stuur die snapt het paard toch direct al, door zijn eigen natuurlijke manier van bewegen en hoe het zichzelf in balans houd.

Terpentijn doelt denk ik op dit filmpje: http://paardenlifestyle.com/meer-voorbe ... ucker-dat/

Het gaat hier overigens wel vaak over de ruiters die in de top mee rijden en bekritiseren hun manier van rijden, of dat nu modern, klassiek of academisch is.. Wat daar goed of fout aan is etc. maar ik vraag me toch af hoe dat in de lagere klasses is. De gemiddelde ruiter, de basis sport. De ruiter die het allemaal nog moet leren en uiteindelijk wellicht zelf ook weer ruiters gaat opleiden en zo verder. Wat zien we dus in die basis sport? Wat zien we daar van de klassiek opgeleide ruiter of van de moderne of de academische?
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 16-02-14 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:01

@Hermelientje,
"De leerpsychologie", gewoon behaviorisme, de behaarde motorfiets, niets nieuws dus.

Paarden kunnen vanuit hun sociale context véél meer dan dat.
Ze kunnen meegaan in een spel, initiatief nemen, volgen, imiteren, voordoen, vragen.
Voor wie daarvoor openstaat véél interessanter, intelligent ontwikkelt geeft het een fascinerend resultaat.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 16-02-14 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:04

Simpelman schreef:
@Hermelientje,
De leerpsychologie, gewoon behaviorisme, de behaarde motorfiets, niets nieuws dus.

Ze kunnen meegaan in een spel, initiatief nemen, volgen, imiteren, voordoen, vragen.
Voor wie daarvoor openstaat véél interessanter, intelligent ontwikkeld geeft het een fascinerend resultaat.

Iedereen zal dat beamen. Maar de leerpsychologie sluit dat toch niet uit?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:06

terpentijn schreef:
a, dat zie ik dus ook meteen voor me: allerlei figuren gaan dit navolgen om maar "een voorbeen" te krijgen, voor de show.
Terwijl het in paardrijden nu juist op een gegeven moment om het achterbeen gaat.

Daar gaat het niet om.

Remember schreef:
Hmmm, die van mij heb ik ook geleerd been afzonderlijk op te tillen bij toucheren met zweepje en dat is niet voor het trucje in mijn geval. Vanuit een stukje bewegingscoördinatie is het namelijk helemaal niet verkeerd als ze zulke dingen kunnen en zich bewust(er) zijn van wat ze ermee (kunnen) doen buiten een standaard bewegingspatroon om.

Daar gaat het om. Daardoor kun je een bijvoorbeeld wat zwakker achterbeen ook gerichter trainen. een paard zal het zwakkere achterbeen willen ontlasten door er zo kort mogelijk gewicht op te nemen. Door hem langer het sterke achterbeen op te laten tillen kun je het zwakkere achterbeen sterker maken. Door de voorbenen meer op te laten tillen richting spaanse pas kan zo'n paard ook het achterbeen verder onderbrengen, doordat het voorbeen dan niet in de weg staan. Het is gewoon een oefening voor coördinatie en gymnasticering, meer niet. En een leuke afwisseling in het werk. En ik ben bij hem geweest :D Dat was erg leuk en leerzaam. Hij gaat echt heel fijn om met zijn paarden, heeft er echt feeling mee. Zambuka is ook echt heel erg opgeknapt bij hem. Die zag er ook echt top uit. Alle paarden eigenlijk wel.

terpentijn schreef:

Tristan kan echt heel fijn rijden, daar is niks mis mee. Jammer dat je meteen al zo'n vooroordeel hebt.

listiglistje schreef:
IK vind dat wat hij doet met desensibiliseren wel goed, daar heeft hij veel kaas van gegeten,

Maar dat is juist wat hij NIET doet. Dat is wat wij allemaal van oudsher geleerd hebben om een paard bomproof te maken; desensibiliseren. Je stelt ze net zo lang bloot aan iets engs totdat ze niet meer schrikken. Maar dat werkt voor veel paarden juist niet (afdoende) Vaak als je dan ergens anders komt, en het engs daar weer een iets andere vorm of kleur heeft, dan schrikken ze opnieuw. Wat hij doet is het paard leren dat het zichzelf kan kalmeren. Hij laat wat engs zien en haalt dat engs weg zodra het paard (uit zichzelf) het hoofd wat naar beneden brengt. Die paarden leren dat ze zelf controle over de situatie hebben (als ik mijn hoofd naar beneden breng, dan gaat het engs weg) Bovendien krijgt het paard een fysieke reactie door het hoofd naar beneden te brengen; het lichaam wordt dan zacht, ontspant (paarden vluchten tenslotte met het hoofd omhoog, alle spieren staan dan strak).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:06

Kijk naar zijn filmpje of zoek ze op en zie het zelf, alle info "die je zelf niet kan vinden" staat toch echt wel op Internet.

Tucker heb ik enige tijd zelf gevolgd, ook in de geschreven media, hij klonkt uiterst reeel, maar ook uiterst ambitieus (niets mis mee), maar tsja, ook hier weer doet zich het verschijnsel voor dat als men in de media naar voren wordt gebracht, dat er meer en meer spectaculaire dingen worden verwacht.
Helaas trapt Tucker zelf nu ook in die val.
Want het getoonde heeft niets, NIETS, met goed paardrijden te maken.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-02-14 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:09

Babootje schreef:
Simpelman schreef:
@Hermelientje,
De leerpsychologie, gewoon behaviorisme, de behaarde motorfiets, niets nieuws dus.

Voor wie daarvoor openstaat véél interessanter, intelligent ontwikkeld geeft het een fascinerend resultaat.

Iedereen zal dat beamen. Maar de leerpsychologie sluit dat toch niet uit?

"DE LEERPSYCHOLOGIE", daar werkt iedere paardenman toch al eeuwen mee, het is het noemen niet waard zo vanzelfsprekend is het.

Babootje

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:11

@Simpelman: oh ik dacht al...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:15

Simpelman schreef:
Simpelman schreef:

Het is dit biomechanische effect waar op men de hulpen in de Klassieke Rijkunst heeft afgestemd.

Ik ben nu zo benieuwd waarom hierop geen reactie is gegeven.
Het is de essentie van het paardrijden.
Dit is de reden waarom een goede ruiter het gevoel kan krijgen in zijn paard te zinken, er één mee te worden, i.p.v. er op te zitten en het te bedienen, er volledige harmonie kan ontstaan, het beweegt alsof het dit uit eigener beweging doet.

Volgens mij kan hier alleen maar op gereageerd worden als je dit uit eigen ervaring kent. Dan kan vanuit die ervaring ook antwoord gegeven worden hoe een paard "vlot aan het been te krijgen". Namelijk alleen als het paard correct in de hand gesteld is komen alle hulpen goed door. Dan praten we over het biomechanische effect waarop men de hulpen heeft afgestemd. Dan komt de halve ophouding goed door, dan is het paard correct aan de teugel en met zeer kleine hulpen gaat het paard trots en blij voorwaarts. Al is het maar één seconde dat dat fijne gevoel zoals hierboven beschreven niet aanwezig is, dan wordt dit onmiddellijk door de ruiter gevoeld en middels de halve ophouding wordt dan de harmonie weer hersteld.
In beeldspraak geformuleerd: Een paard "dat met een rug als ware het een brug die open staat" voorwaarts gaat reageert nauwelijks of niet op de hulpen, want dat kan hij immers ook niet en een paard "dat aan een stuk met de brug als het ware gesloten" voorwaarts gaat heeft aan minieme hulpen genoeg. Dat heeft alles te maken met het biomechanische effect Dat is iets dat je alleen maar wel of niet ervaren kunt hebben.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:17

Simpelman schreef:
DE LEERPSYCHOLOGIE", daar werkt iedere paardenman toch al eeuwen mee, het is het noemen niet waard zo vanzelfsprekend is het.

Vanzelfsprekendheid en aannames zijn de grootste valkuil.