[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:41

Roelina, heb je dat geleerd in je les?

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:45

roelina schreef:
als je een beetje de teugels naar het zadel toe trekt kan je pony/paard aan de teugel lopen!!!

Eerlijk gezegd is dat volgens mij opgekropt lopen.
Blijf zo veel mogelijk van de voorkant af, en ga met je benen rijden.

Ik ben ookwel benieuwd of je dat in de les hebt geleerd.
Laatst bijgewerkt door Fira op 10-07-09 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:46

Mag hopen van niet Marchador!
Vraag me ook af of het een vakantie account is, of en serieuze 1ste reactie ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:30

Is het boekentopic al geopend????

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:32

Ik rijd sinds kort op mijn verzorgpony, maar hoe krijg ik haar nou echt goed met de achterhand eronder?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:10

Krissie, ik zou als ik jou was les nemen. je zegt dat je sinds kort op je pony rijd, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt.
Het rijden met de achterhand eronder is een gevoel dat je moet kennen en leren, als je niet weet hoe je dat doet of hoe dat voelt is het verstandig om dit aan instructrice/ instructeur te vragen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:19

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:38

krissie_ schreef:
Ik rijd sinds kort op mijn verzorgpony, maar hoe krijg ik haar nou echt goed met de achterhand eronder?

idd via les zoals Marchador al schreef.
Een verzorgpony is heel leuk! Wel zal je onbewust veel fouten maken en wanneer je geen les neemt ga je die fouten aanwennen. Afleren is heel moeilijk en daarbij vervelend voor de pony als je steeds dezelfde fouten maakt.

Een goede oefeningen zijn progressieve overgangen en schijnovergangen rijden en overgangen terug moeten vooral op je zit gereden worden.

succes!

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:29

Oke dankjewel!
Ik zou eens aan de eigenaar vragen of ik les mag nemen met mijn verzorgpony. :D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:35

Krissie, heeft de eigenaar genoeg verstand? Mocht je namelijk geen lessen mogen nemen met de pony zou je ook nog kunnen vragen of de eigenaar je een beetje kan helpen met het rijden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:34

Toen ik op 24-06-09,pag.162. schreef dat ik mijn paarden moest gaan rijden en dat het vervolg later zou volgen wist ik niet wat mij boven het hoofd hing. Een paar dagen later stierf Ernest van Loon. Inmiddels heeft mijn broer een zware ingreep ondergaan. Eigenlijk niet zo uitzonderlijk. Iedereen maakt dat wel eens mee in haar of zijn leven. Beide Gebeurtenissen kwamen niet onverwacht: Mijn broer stond op een wachtlijst: En van Ernest wisten we al jaren dan het einde naderde. Waarom ik zo van streek ben weet ik dus niet. Ook ben ik herhaaldelijk begonnen aan de voortzetting van het stukje over ‘aan de teugel’, maar ik kreeg niets zinnigs op ‘papier’. Ik zal nu weer een poging wagen. Wellicht staan er ook antwoorden in op algemene vragen. Daar waar het concreet, op een bepaald paard toegesnede antwoorden moeten zijn, kan ik nu niet van dienst zijn. Maar ik wil er later wel een steentje aan bijdragen, maar dan lijkt het me handiger dat de vraag opnieuw onder de aandacht wordt gebracht.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:55

Kadankovitch, het is super dat je een stukje aan de teugel wilt uitschrijven. Maar persoonlijke omstandigheden gaan natuurlijk voor en daar is begrip voor ;) Neem rustig de tijd, het is een zware periode voor je.

Sterkte ermee.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:45

sterkte ermee kadankovitch! en we zien je verhalen weer verschijnen als je eraan toe bent

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:06

Aan De Teugel en Aanleuning

Beide begrippen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Er is nog iets dat opvalt bij deze begrippen; ze zijn zeer moeilijk te omschrijven. De vergelijking met het getal ‘pi’, in cijfers uitgedrukt = pi; 3, 14159265358979323846264338327…..of zoiets. Als ik het goed onthouden heb van mijn wiskundeles, kun je eeuwig blijven doorrekenen, de enige exacte omschrijving van dit wiskundige begrip is het woord ‘PI’ zelf, de getallen komen naar mijn weten nooit naar een afgerond einde. Waarom ik dit vertel? De hierboven genoemde begrippen hebben hetzelfde probleem. De factoren en de uitgangspunten (rijkunstige stromingen) die bepalen of een paard aan de teugel is, of dat er spraken is van aanleuning zijn zo veelvuldig en op zich zelf, zo variabel, dat het bijna niet lukt een echt sluitende definitie te geven. Alleen de begrippen binnen de rijkunstige stroming zelf, zijn exact: ‘aan de teugel’ en ‘aanleuning’. Mijns inziens zijn ze daarom ook zo moeilijk te begrijpen/bevatten. Iedere keer als iemand een beschrijving van zo’n begrip geeft, komt een of andere wijsneus met de opmerking dat iets eraan ontbreekt. Waarschijnlijk zal die ook wel gelijk hebben, vanuit zijn/haar standpunt.

Hierboven al aangestipt: Het is U allen bekent. Er bestaan verschillende rijkunstige op vattingen. MAAR het lijkt wel alsof er maar één stroming kan zijn die recht heeft op het begrip rijkunst. Op dit moment ontstaat de indruk alsof het overwicht ligt bij de wedstrijdsport en de daarin gangbare opvattingen. Dat zou het mooi simpel en overzichtelijk houden. JAMMER DAN !! Ook binnen de stroming ‘wedstrijd rijkunst’ zijn verschillende stromingen te herkennen: Minstens 2, maar er zijn er meer!!
1)De ‘alles over een kam scherende rond, laag en diep rijders’ en andere naäpers. (de Jansenisten ;) )
2)De zelfkazende ‘klassieken’, die vaak geen betere redenering weten te gebruiken dan dat het vroeger ook zo was. (de Hinnemannianen ;) )
3) Bijna uitgestrorven: de franse rijstijl, waarin lichtheid en ongedwongenheid voorop stond, met een geheel ander gebruik van het begrippen ‘aan de teugel’ en ‘aanleuning’. Sterk beïnvloed door Baucher, succesvol tussen de wereldoorlogen en kort erna. Huidige exponenten Dominique d’Esmé , P. le Roland, Phillipe Karl (toch genoemd terwijl hij meer aanhang heeft in de alternatieve sector).
4)Oh ja, dan is er nog een onopvallend groepje, dat tracht gewoon paarden zo goed (of dat ook paardvriendelijk is, hangt net als bij de hierboven genoemde groepen, van hun innerlijke beschaving af) mogelijk te rijden en liefst buiten een ‘bloedgroepenstrijd’ wilt blijven. Zij houden zich niet bezig met theorieënen en dogma’s. Meestal proberen zij problemen bij hun paarden pragmatisch aan te pakken, ongeacht uit welke stroming de oplossing komt.

Om de verwarring NIET compleet te maken, laat ik alternatieve stromingen buiten beschouwing. Het wordt ander zoiets als twaafdimensioneel schaak.

Ik heb dit wat overdreven gesteld, waarschijnlijk omdat ik niet zoveel op heb met ‘gelovigen’. Alle personen die geloven in de absolute WAARHEID en dat alleen zij het ware gelijk aan hun kant hebben, gaan later ook vechten. Of dat over goddienst, politieke systemen, of RIJKUNST gaat het moet altijd ruzie worden. En ruzie brengt de standpunten nog verder uit elkaar (en dat terwijl de verschillen soms echt maar klein zijn).
Waarom ik dat juist nu schrijf, bij dit hoofdstuk??? OMDAT het voorgaande: "de nageeflijkheid" in bijna alle stromingen dezelfde functionele betekenis heeft: daar is weinig discussie over. De discussie gaat veel eerder over de mate van, en het wanneer en hoe van nageeflijkheid. Met andere woorden de inpassing in de begrippen ‘AAN DE TEUGEL’ en ‘AANLEZING ‘. Hier ontstaan de verschillen en dus ook de babilonische spraakverwarring.
Ik heb het waarschijnlijk al eens eerder gezegd. Ik heb de indruk dat die spraakverwaaring met opzet in stand wordt gehouden om zodoende zich af te kunnen zetten tegen vermeende concurrenten. Vooral niet toegeven dat iemand anders ook wel eens iets goed doet. Voor mij blijkt daar alleen maar onzekerheid uit.
Het hierboven staande stuk, is wellicht overbodig. Het was voor mij nodig om mijn gedachten op een rij te krijgen. Dit valt waarschijnlijk onder het hoofdstuk lezen en vergeten.
Het lijkt me niet onverstandig mijn voorgaande stukjes te lezen, moest ik ook doen.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:17

@Marchador
@Elcke

Het eerste stukje vandag was eerder gedoeld als reden waarom ik zolang niets heb geschreven.
Ik merk ook dat ik iets wil schrijven dat moeilijk is, om uiteen te zetten. Namelijk een uitleg over de begrippen 'aan de teugel' en 'aanleuning' binnen de verschillende stromingen, hun echte verschillen en overenkomsten tonen. Eigenlijk om zodoende wellicht iets te doen aan de spraakverwarring en de vijandigheid. Maar ik ben zelf natuurlijk ook niet objectief. Dus ik vrees voor het resultaat.
Marquis de Condorcet is mij in deze een voorbeeld.
MEt vriendelijke groet, Kadankovitch

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:45

@Kadankovitch

Ik welke stroming paste Ernest van Loon?
In welke stroming past Antoine de Bodt (ken hem en zijn werk niet persoonlijk, uitsluitend van wat ik lees op internet)?
In welke stroming past de Weense rijschool?
In welke stroming paste Fredy Knie?
In welke stroming past uzelf, niet in een meerderheidsstroming zei u eerder?

Mijn excuses voor zoveel vragen, als het antwoord meer vergt dan een simpel 1, 2, 3, 4 en meer op een pi met een nauwkeurigheid van 238 cijfers achter de komma gaat lijken dan sluit ik wel weer achteraan in de wachtrij.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:11

ik rijd ong. 4x per week op mijn Verzorgpaard, maar ik krijg haar wel in stap aan de teugel maar zodra ik haar laat aandraven, gooit ze haar hoofd in de lucht en komt niet meer naar beneden, wel is ze sterk in de mond hoe krijg ik haar nu ook ontspannen in draf en galop?

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:33

hallo..
thiedeman teugel..
doet echt wonderen...
het is niet om je pony aan de teugel te krijgen ofzo..
maar zo leert ze wel dat ze haar hoofd naar beneden moet houden...
en als je geluk hebt gaat ze er ook door aan de teugel lopen..
maar zoals je in mijn topic denk ik al gelezen had wat iemand zei..
aan de teugel lopen is een kado'tje van het goede rijden van de ruiter,,

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:34

Jennifer, volgends mijn snap jij het niet helemaal.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:38

CRos een paard/ pony kan niet sterk in de mond zijn als er geen tegendruk is.
Loslaten dus.
Ik vraag mij dan ook af of ze in stap wel aan de teugel loopt.
Kan je wat meer informatie geven?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:39

jennifer93 dat is dwang en heeft niets te maken met ontspanning en aan de teugel lopen :)

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:56

oke..maar wat denken jullie dan?
zo is het mij verteld want mijn pony deed namelijk precies hetzelfde..
en mij is ook verteld dat thiedeman ideale oplossing was omdat ze dan leerde om haar hoofd naar beneden te houden?
en ik rijd daarom ook met een thiedeman?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 02:18

@Hermelientje:
De vragen zijn niet zo gemakkelijk te beantwoorden. De indeling is eerder gemaakt om een soort van overzicht te maken. Waar iemand bij hoort is m.i. eerder een perssoonlijke keus van de persson in kwestie, nl. waar die graag bij wilt horen.
Ernest van Loon was mijn inziens een pragmatische africhter, met een groot moreel besef. Dat weerhield hem van de excessen van welke stroming dan ook. Hij had een grote bewondering voor de franse school. Uit de lange gesprekken die wij over rijkunst hebben gevoerd, meen ik te mogen afleiden dat daar zijn voorkeur lag, zonder echt veel van franse auteurs gelezen te hebben. Maar hij had ook enorme bewondering voor de grondige systematique en zorgvuldigheid in de africhting van duitse africhters, zoals Theodorescu, Günther, Smidtke sr&jr, Maar het moest wel naar hetzelfde resultaat leiden: Lichtheid en ongedwongenheid.
Antoine de Bodt ken ik alleen van verhalen. Kan daar nog geen oordeel over vellen. Zoudt U mij daar een titel van kunnen geven?
De spaanse is duidelijk geënd op de oorspronkelijk leer van de la Guéinière, maar die 'aftakking' is weer iets moderner. Zelf zou ik ze eerder in het duitse cultuurgoed voegen.
Freddie Knie, zowel senior als junior zijn heren die ik zeer bewonder. Maar hun werk vindt zo sterk in het circus plaats (ik heb dus tot mijn spijt nooit de kans gehad ze te zien in hun werk, dat ik mij daarom liever niet aan een oordeel waag. Maar ze staan bovenaan mij lijst om er les van te krijgen. Ik denk dat ze vooral enorm veel kennis hebben over wilsoverdracht.
Over mijzelf kan ik kort zijn, ik volg van Loon in het princiepe en in zijn pragmatisme. Zo merk ik dat Nimble vooral een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt door een aanpak die meer in de franse school thuis hoort, net zoals zijn oom Kwibus. Védrie daarentegen wordt meer conventioneel duits gereden. Bij al mijn paarden benadruk ik heel sterk het beginsel van wilsoverdracht; ze moeten snappen wat ik bedoel.
Maar ofschoon ik die indeling zelf heb gemaakt, denk ik dat een goede africhter al die elementen in zijn werk incorporeerd. De verschillen die er zijn bestaan eerder de meer of mindere nadruk die een africhter legt op een element.
Ik hoop dat ik de vraag afdoende heb beantwoord. Nog bedank voor het stellen van de vraag waant daardoor heb ik ondekt dat ik een grote fout heb gemaakt door iets weg te laten; de Russische School.

Met Vriendelijke groet, Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 02:25

AANVULLING OP MIJN TEKST, pag 166, vandaag over AAN DE TEUGEL en AANLEUNING.

Ik ben de Russische school vergeten, nog maar zelden te zien, maar interessant om weten.

SORRY, ik zal herhaadelijk op deze emissie attent maken. Ik heb duidelijk mijn hoofd er niet bij. En het is ook niet makkelijk om een grondig overzicht te geven.

Met vriendelijk groet van een rund, Kadankovitch

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:02

Gisteren had ik weer op mijn verzorgpony gereden.
En toen had ik veel overgangen gereden en figuren etc.
En toen ging ze een beetje met haar hoofd zakken. :D
Het gaat de goede kant op dus. :D