[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:28

Hoi Elcke,

Bedankt voor de tip.
Bij t Balingehof had ik al rondgeneusd, maar ik zie me daar nog niet rondrijden voor een diagnose,
ik weet zeker dat alles wat ik normaal wel goed zou doen dan daar ook fout gaat.Zo'n held ben ik niet hoor.

Ik bekijk wat de problemen zijn -ik weet waar t door komt- neus mijn stapel boeken eens door en pik eruit wat ik denk
dat ik gebruiken kan, en wonder boven wonder gaat t tot nu toe goed.
Kantelen b.v. doet ze niet meer, wel nog af en toe het hoofd de lucht in, maar vertrouwen moet je terug opbouwen
dat gaat niet 123 denk ik. Paardje is heel bang voor de hand, logisch als je mondhoeken ingescheurd waren dankzij t geruk vd ruiter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:47

Sissi87 schreef:
Het probleem wat ik heb is dat we na een jaar trainen en lessen wel steeds meer de achterhand gaat gebruiken, maar er echt niet aan denkt om netjes rond te lopen. Hoe constant ik m'n teugels er aan hebt, of hoe los, het werkt niet. En ik wil liever niet een "in elkaar gereden paard" krijgen op den duur. Maarja dan moet ik wel weten hoe ik haar netjes rond kan rijden...zonder gezaag of getrek. De uitleg van instructie heeft tot nu toe ook nergens toe geleid..

De uitleg is niet moeilijk
(achterhand eronder - scherp aan het been - een lichte constante aanleuning houden)
Maar de uitwerking is en kwestie van gevoel en timing.
Dit kun je prima leren, maar wel met een goede instructrise.

Er kunnen nog dingen zijn die het moeilijk/niet mogelijk maken voor de pony om netjes en makkelijk rond in de hals te worden. Zoals lichaamsproblemen (pijn of/en vast in het lijf) of een probleem met het tuig.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:53

De zadelmaker is laatst geweest en het zadel is helemaal opgevuld, dus dat is het probleem ook niet. Maar die achterhand gaat er wel onder, maar verder kan ik er niks mee eigenlijk. Echt lastig is dit..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:57

Sissi87 schreef:
De zadelmaker is laatst geweest en het zadel is helemaal opgevuld, dus dat is het probleem ook niet. Maar die achterhand gaat er wel onder, maar verder kan ik er niks mee eigenlijk. Echt lastig is dit..

tja, dan is een goede instructrise de enigste oplossing ;)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:58

superwoman schreef:
heidiLOVER schreef:
Kan het niet zijn omdat ze gewoon moeite met de galop heeft? het heeft me namelijk ook 2 jaar gekost om haar in een rechtergalop te krijgen :=

alles kan, ik probeer ook maar wat wat te zoeken vanuit je woorden. Dat is altijd lastig ;)
Wel vraag ik me af of je gevoel met het "achter de teugel" overeen komt?
2 jaar om haar in de rechtergalop te krijgen is nogal wat en daarbij vraag ik me ook af hoe dát kwam.

Ja dat is waar, ik weet ook niet echt hoe dat komt, ze is van mij geworden toen ze 8 was, ze is nu 14.. ik heb nooit getraind op bepaalde dingen ja wel in de les maar goed, ze werd altijd heel erg sterk en ik kreeg haar nooit in de goede galop pas na de 10e keer := ze heeft vroeger ook echt alleen maar buiten gereden en toen ik haar kreeg is me verteld dat ze de galop niet kon. Dat begreep ik toen niet, totdat ik erachter kwam dat ze dus bijna niet in de rechtergalop aansprong..
Dat gevoel met achter de teugel komt niet echt overeen, wel een beetje maar toch niet helemaal..
Heb er wel eens dagen voor uitgetrokken om madam in de rechtergalop te krijge net zo lang tot het goed ging, en van daaruit ging het ineens steeds beter, misschien begreep ze de hulp wel nooit echt? Zal er nog wel extra op letten wanneer ik haar weer in de bak kan rijden met dat gevoel van achter de teugel ;)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:03

superwoman schreef:
Sissi87 schreef:

tja, dan is een goede instructrise de enigste oplossing ;)

Haha ja, ik wil zowieso de fysiotherapeut ook nog laten komen, maarja als dat probleem het ook niet is, dan weet ik het echt niet meer hoor. Wel goed achterhandgebruik, wel snel aan het been, maar gewoon koppig denk ik dan.. *D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:05

Als je iets wil,zoals je paard aan de teugel rijden of in de juiste galop wil laten springen, zal je toch moeten weten wáárom het in eerste instantie niet gaat.
Misschien is er een medisch probleem, of angst of verkeerd aangeleerd of doet de ruiter het niet goed.
Instructie vanaf de grond heb je imo gewoon nodig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:08

Sissi87 schreef:
haha ja, ik wil zowieso de fysiotherapeut ook nog laten komen, maarja als dat probleem het ook niet is, dan weet ik het echt niet meer hoor. Wel goed achterhandgebruik, wel snel aan het been, maar gewoon koppig denk ik dan.. *D

Dat laatste denk ik niet,
omdat een paard juist aan de teugel/nageeflijk gaat lopen omdat dat fijn is/loopt voor het paard.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:09

Ja i know, ik zeg toch niet dat ik geen instructie heb. In mijn bericht een pagina terug staat dat ik een jaar les krijg van deze instructrice.. daar stop ik dus ook niet mee hoor ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:13

Sissi87 schreef:
Ja i know, ik zeg toch niet dat ik geen instructie heb. In mijn bericht een pagina terug staat dat ik een jaar les krijg van deze instructrice.. daar stop ik dus ook niet mee hoor ;)

Als deze instructrice je nog veel leert, is het goed +:)+ - anders zou ik aanraden om op zoek te gaan naar een ander.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:17

superwoman schreef:
Sissi87 schreef:

Als deze instructrice je nog veel leert, is het goed +:)+ - anders zou ik aanraden om op zoek te gaan naar een ander.

Ja, ik ben erg benieuwd eigenlijk, ik zou eigenlijk het liefst ook een lesje van iemand anders proberen maar ik vind dat zo raar overkomen op haar dan...en misschien los ik daar het probleem ook niet mee op!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:21

Ik durf haast niet te reageren bij al die kanonnen hier maar ik probeer t toch maar eens.

@Sissie;
Naar mijn idee :o heeft je paard vroeger met buitenrijden altijd de makkelijkste kant genomen om te galopperen.
De andere kant is zodoende wat dat aangaat minder ontwikkeld en t zal niet prettig zijn voor haar.

Als ze nu de achterhand goed gaat gebruiken heb je een opstap voor t volgende, t achterhandgebruik is toch t
begin van alles.
Misschien heeft ze een flinke onderhals ? waardoor t niet zo makkelijk gaat, ik zou veel stretchen en rechtrichten als ik jou was.
Proberen de spieren op de hals sterker te maken en dat heeft allemaal tijd nodig.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:22

huh? ik heb het niet over galopperen, bedoel je iemand anders?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:08

Ja, ik was in de war met Heidi, excuus.
Dat waren dan 2 verschillende problemen in 1 antwoord.

elcke

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:52

haha kaatje gewoon mooi 2 in 1 :)
het balingehof was trouwens naar ons gekomen, ben ook niet zo'n held dat ik ergens anders zomaar zou durven rijden en daarnaast heeft mijn paard nog nooit op de trailer gestaan.
Ze hebben trouwens ook een forum, misschien dat je daar ook tips kan vragen. en kadankovitch komt ook nog met zijn antwoord :)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:28

@ Elcke ;
Ergens anders rijden durf ik wel ,maar dat de mensen v Balingehof dan naar je staan te kijken.... ^)
ik zou acuut faalangst hebben.

Ik heb mijn hele verhaal nog eens doorgelezen, en eigenlijk ben ik niet erg duidelijk qua mijn vraag geloof ik.
Het paard is erg voorwaards, werk vnl. met de zit om haar terug te halen, stelling en buiging vragen gaat goed
dan komt ze zga niet tegen de hand, maar met t aan de teugel rijden rechtuit waarbij je niets in je handen hebt, komt ze er toch
af en toe er tegenin, eerst duikt ze ,probeert achter de teugel te kruipen en komt dan omhoog met haar hoofd,
dat los ik op met benen en zit en doorgaan.
Veel figuren rijden met stelling en buiging, maar ook eens de 2e hoefslag pakken of over de a-c lijn, recht maar ook met stelling naar links en rechts.
Kan ik nog meer doen, of anders, of oefeningen doen?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:49

Ik leg nu pas de link tussen Ruiters&rechters (boek) en Ernest van Loon.. Die naam kwam me al die tijd al zo bekend voor :+

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:44

Hallo,

Mijn verzorgpony doet haar hoofd telkis omhoog met draven.
Ze is echt geweldig. En heb veel geduld.
Maar zou wel wat tips willen hebben om dit beter te doen.
In stap gaat het echt geweldig, loopt netjes aan de teugel,
en blijft ook aan de teugel, geen gezwaai met hoofd néé niks.
Nu ga ik aan draven en is haar hoofd echt irritant omhoog,
en dan echt omhoog..
En het gaat in galop juist zo lekker, loopt ze geweldig en makkelijk.
Haar hoofd gaat meteen omlaag.
Dus die draf is (waarschijnlijk) bij míj een probleem.
Misschien mijn lichtrijden, al doet ze het doorzitten ook moeilijk haar hoofd
omhoog.
Ik heb geen idee.
Alvast bedankt!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:52

Kadankovitch schreef:
Het is voorbij !!

Ik heb 'n idee over wat wij zouden kunnen doen! Mar ik weet niet of dat ik dit topic gaat. In dat geval heb ik de naam van die nieuwe topic al. "BOEKENWIJSHEID": er wordt afgesproken een bepaald (nieuw??)boek te kopen (lenen)en dat dan van top tot teen te bespreken. Per onderdeel en rustig aan, we zijn geen beroeps dus 'de kopij' hoeft niet op tijd naar de pers.

En ja ik ben mij aan het voorbereiden om een boek te schijven. Ongeveer het laatste waar ik het met Ernest over heb gehad, maar ik twijfel over het nut van zo'n oefening. En ik weet nog niet helemaal waar het over moet gaan, dus dat is voor iedereen een verassing.

Met vriendelijke groet, de chefkok roept, Kadankovitch

In een opwelling heb ik uw idee "gekaapt" en er een link naar gemaakt in het topic over Ernest van Loon. Er werd daar betreurd dat zo weinig mensen op bokt een reactie hadden geplaatst op het bericht van zijn overlijden en toen ontstond opeens spontaan deze kruisbestuiving tussen die gedachte en uw idee van "BOEKENWIJSHEID".

Ik doe hier even een link naar mijn post in dat topic en hoop dat mijn voortvarendheid niet verkeerd wordt opgevat.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1133915&p=49324079#p49324079

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:54

@Hermelientje:
Dat wordt betalen!!!!!!!

Hoe gaan we dat aanpakken. Om te beginnen met R&R is een goed idee. Maar mijn idee was wel, dat het geen exclusief 'van Loon' clubje wordt. Dat is al elders in de maak. Nee, dan wordt het eentonig. Ik zou veel eerder discussies op gang willen brengen over de kwaliteit en de inhoud van een boek.
Maar er zijn practische problemen: 1) er moet niet te lang over een onderwerp doorgezaagd worden, anders wordt 'n boek nooit in zijn geheel besproken. 2)Er moet, m.i., duidelijk van tevoren worden vastgelegd, wat beoordeeld wordt, anders praat men gemakkelijk langs elkaar heel. 3) naar mijn smaak moet er de absolute verplichting bestaan, alleen 'parlementair taalgebruik' de bezigen, m.a.w. geen hatelijk opmerkingen, beschuldigingen, schimpen e.d. Daar wordt niemand wijzer van.
Graag nog andere gedachten, voordat we overhaast aan de slag gaan.

Hermelientje, HELP!!! Hoe krijg ik deze tekst nu ook op die andere topic??

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:25

Is er nu al een nieuw topic dan? Ik kan het nog niet vinden!
Overigens ga ik een suggestie voor dat nieuwe topic doen van mijn andere 'paardenbijbel'.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:30

@beantsje
Nee het nieuwe Boekenwijsheid topic is er nog niet. Kadankovitch bedoelde dit topic:
[VN] Ernest van Loon op 88-jarige leeftijd overleden
Waar ik zijn idee had voorgesteld.

@Kadankovitch
De eerste en snelle manier om een bericht ook in een ander topic te plaatsen is gewoon het bericht citeren. Druk op quote in het betreffende bericht, dan opent een venster met tekst erin. Dan deze hele tekst (inclusief haakjes rare tekens en wat ook) selecteren met de muis en op de Ctrl (control) toets en de letter c drukken. Ctrl+c is in elk windowsprogramma het commando voor kopiëren. Vervolgens ga je naar de plaats/het topic waar je wilt dat de quote komt en klikt op nieuw antwoord en plakt de hele lap tekst in het venster door op de Ctrl toets en de letter v te drukken. Ctrl+v is in elk windowsprogramma het commando voor plakken. Het kan soms handig zijn bokt in meerdere vensters te openen, dat kan ook het ongewenst verdwijnen van typewerk voorkomen.

Ook is het mogelijk een link te plaatsen naar bijvoorbeeld een ander topic op de manier beschreven bij punt 7.1 van Bokt:help:
http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help
Een link naar een specifiek bericht, zoals ik gisteravond had gedaan gaat als volgt:
Ga naar het profiel van de betreffende gebruiker (eigen profiel). Klik op de link "zoek gebruikers berichten", zoek het juiste bericht en klik op "spring naar bericht". Het adres wat nu boven in de balk van Windows Verkenner staat (en begint met http: //www.bokt.nl en eindigt met een hoop letters en tekens) kopiëren en op de gewenste plaats plakken (zoals boven beschreven).

Wat betreft de praktische problemen:
ad 1) Er zou bijvoorbeeld kunnen worden afgesproken om 1 hoofdstuk per week te lezen. Dus bijvoorbeeld in week 1 het eerste hoofdstuk lezen en in week 2 het tweede hoofdstuk lezen (en commentaar geven op het eerste), enz. Uiteindelijk na twee à drie maanden zou iedereen dan het hele boek gelezen hebben en kan dan de discussie over de kwaliteit van het boek als geheel losbranden.
ad 2) Mee eens maar dan zou het waarschijnlijk een subforum moeten worden met een eigen tabblad zie 4.9 op Bokt:Help http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help met spelregels net zoals bijvoorbeeld "Horses at Work" want ik denk niet dat je anders als gewone topicstarter controle hebt over de inhoud. Dat zou een geweldig idee zijn maar is wel wat lastiger dan gewoon maar een topic openen.
ad 3) Dat spreekt vanzelf en daar zijn ook regels over op bokt, al zou je het soms niet denken.

Eigenlijk willen wij dus een soort Hippische Boekenclub oprichten op Bokt, als ik het goed begrijp.
NB het gaat nu allemaal wel erg off-topic al zal het lezen van boeken zeker kunnen bijdragen aan een oplossing voor "Problemen met aan de teugel". Maar misschien toch een goed idee om even een nieuw topic te openen ter voorbespreking van "Boekenwijsheid".

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:27

nou ik ben erg benieuwd, ik vind ook dat we uit moeten gaan van het positieve en niet elkaar gaan af vallen. Verder denk ik dat de oplossingen van Hermelientje erg goed zijn. 1 hoofdstuk per week is te doen denk ik zo. Je kunt er dan misschien twee delen van maken, praktisch (wat haal je er voor jezelf uit met rijden) en inhoudelijk (wat vind je van de theorie)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:27

wie opent een nieuw topic?

roelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:33

als je een beetje de teugels naar het zadel toe trekt kan je pony/paard aan de teugel lopen!!!