jasmijn78 schreef:vur schreef:En als Tommie geïndoctrineerd was door het scala en klassieke dressuur dan had hij vast niet zo'n 'out of the box' oplossing gezocht als bij een western amazone gaan lessenMaar voor hem heeft het dus heel goed gewerkt.
Hij reed geen skala, hij leste eerder indd bij Anky meen ik mij te herinneren. Hij was dus eerder die kant uit geïndoctrineerd.
Wat Rieky hem verteld is juist wel skala. Namelijk losgelassenheit en durchlassigheid nastreven en dat zorgt er dus voor dat zijn paard Vingino het weer met plezier voor hem doet.
Ik heb het filmpje geplaatst, dus je had kunnen raden dat het niet geplaatst was om het skala in twijfel te trekken. Door o.a. zulke reacties op het filmpje maak ik op dat jullie eigenlijk geen idee hebben wat het werken met het skala inhoudt. Snap ik best; er zijn maar weinig instructeurs die deze langzamere weg goed kennen en zelf gebruiken. Ieder preekt toch het eigen geloof en professionele paardenmensen gaan toch voor de snelste route, want tijd is geld...
Ik ben pro klassiek en ik ben ook wedstrijdruiter. Mijn trainster ook, mijn instructeur ooit ook.
Niet elke wedstrijdruiter is per se modern Simpelman en uit op snelle resultaten.
Ook zijn er wedstrijdruiters die niet direct heel klassiek zijn, maar ook niet heel modern, die toch de paarden best wel voor elkaar hebben.
Ik wil hiermee zeggen dat ik niet alle wedstrijdruiters over één kam wil scheren, er zijn er gelukkig genoeg die goed zijn; ik vind alleen de NL top er vaak niet zo fijn eruit zien en als ik van Tommie hoor hoe hij geleerd heeft te rijden, dan begrijp ik hoe dat kan. Als ik dan zie hoe dat paard van Tommie is verbeterd enkel door het losgelassen te rijden en durchlassig te maken en het paard wat meer op lengte (lees: in de hals, dus in correcte aanleuning) te rijden, waardoor het ook meer zijn bekken gebruikt en meer schwung door het hele lijf heeft gekregen, dan hoop ik dat Edward en HP het ook eens gaan proberen. Wie weet krijg ik er dan ook eens kippevel van bewondering.