Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:15

jasmijn78 schreef:
vur schreef:
En als Tommie geïndoctrineerd was door het scala en klassieke dressuur dan had hij vast niet zo'n 'out of the box' oplossing gezocht als bij een western amazone gaan lessen :)* Maar voor hem heeft het dus heel goed gewerkt.

Hij reed geen skala, hij leste eerder indd bij Anky meen ik mij te herinneren. Hij was dus eerder die kant uit geïndoctrineerd.
Wat Rieky hem verteld is juist wel skala. Namelijk losgelassenheit en durchlassigheid nastreven en dat zorgt er dus voor dat zijn paard Vingino het weer met plezier voor hem doet.
Ik heb het filmpje geplaatst, dus je had kunnen raden dat het niet geplaatst was om het skala in twijfel te trekken. Door o.a. zulke reacties op het filmpje maak ik op dat jullie eigenlijk geen idee hebben wat het werken met het skala inhoudt. Snap ik best; er zijn maar weinig instructeurs die deze langzamere weg goed kennen en zelf gebruiken. Ieder preekt toch het eigen geloof en professionele paardenmensen gaan toch voor de snelste route, want tijd is geld...

Ik ben pro klassiek en ik ben ook wedstrijdruiter. Mijn trainster ook, mijn instructeur ooit ook.
Niet elke wedstrijdruiter is per se modern Simpelman en uit op snelle resultaten.
Ook zijn er wedstrijdruiters die niet direct heel klassiek zijn, maar ook niet heel modern, die toch de paarden best wel voor elkaar hebben.

Ik wil hiermee zeggen dat ik niet alle wedstrijdruiters over één kam wil scheren, er zijn er gelukkig genoeg die goed zijn; ik vind alleen de NL top er vaak niet zo fijn eruit zien en als ik van Tommie hoor hoe hij geleerd heeft te rijden, dan begrijp ik hoe dat kan. Als ik dan zie hoe dat paard van Tommie is verbeterd enkel door het losgelassen te rijden en durchlassig te maken en het paard wat meer op lengte (lees: in de hals, dus in correcte aanleuning) te rijden, waardoor het ook meer zijn bekken gebruikt en meer schwung door het hele lijf heeft gekregen, dan hoop ik dat Edward en HP het ook eens gaan proberen. Wie weet krijg ik er dan ook eens kippevel van bewondering.
Laatst bijgewerkt door Lante op 14-02-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:16

Simpelman schreef:
FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Behalve natuurlijk Charlotte Dujardin, dan hoeven we daar niet over te discussiëren.

Ik hoor overigens net van iemand dat het jury systeem in Duitsland aangepast is zoals ik voorstel.....

Bedoel je dat ze in Duitsland gaan jureren volgens bovenstaande principes? Dat zou pas goed nieuws zijn! Hoop dat de opleidingen hierin ook zullen volgen, dan zal het veel makkelijker zijn om geschikte lesgevers te vinden (vind ik er mss eindelijk eentje tegen mijn pensioen :D ) Mocht je een linkje hebben met meer info over deze aanpassingen (Nederlandstalig of Duits, maakt niet uit), graag!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:23

Hermelientje schreef:
Ik begrijp niet precies hoe je dat bedoelt Simpelman. Doet Dujardin het wel goed in jouw optiek? Want dat zou dan toch zeer goed nieuws zijn en aantonen dat er wel degelijk beter gejureerd wordt. Of bedoel je het anders?

Ik vind dat Charlotte haar paard best goed voor elkaar heeft, geen idee tot in hoeverre ze het skala ook daadwerkelijk gebruikt trouwens, maar ik vind dat ze aan de punten van het skala voldoet en daarom denk ik ook dat hyperflexie en rollkur op retour zijn.
Ik ben heel blij dat zij boven Edward en HP Minderhout eindigt.
Verder ben ik dol op Helen Langehanenberg, zij lijdt haar paarden klassiek op.

Verder is het Skala een leidraad, geen star stappenplan. Als je er mee werkt merk je dat het klopt, de puzzelstukjes vallen in elkaar en dan begrijp en voel je wat er mee bedoeld wordt.

Ik zit echt niet dat riedeltje 'tact-ontspanning-aanleuning-losgelassenheit-rechtrichten-verzamelen' steeds in mijn hoofd te herhalen als ik op mijn paard zit en mijn instructeur dreunt het ook niet op ofzo. Het is kennis dat in je hoofd zit en het gebruiken ervan is/wordt vanzelfsprekend en gaat eigenlijk automatisch, d.w.z. als het even niet wil dan weet ik vanzelf waar het probleem zit en wat ik moet verbeteren en als het super gaat, dan weet ik welke volgende stap een logische is.

Mijn instructeur/trainster kijkt mee en denkt mee, omdat ik voel en zij zien. Ze stimuleren mijn denken en leren mij welke oefeningen het best bij mijn paard passen om een volgende stap te bereiken en kijken dan met me mee hoe mijn paard het oppakt; waar de knelpunten liggen en hoe we die op kunnen lossen. Het is vooral heel erg veel denkwerk en vaak tegen je gevoel in werken.
(Simpel voorbeeld wat we denk ik allemaal kennen; als je op een scheef paard zit wat links sterk is en rechts loslaat, dan ga je niet aan de linkerteugel hangen, wat logisch voelt, maar dan ontspan je links juist en zoek je rechts contact, even simpel gesteld.)

Mijn les bestaat uit: Rijden (ik), observeren (instructeur), samen brainstormen (instructeur en ik dus), uitproberen, voelen (ik)/observeren(instructeur) wat er gebeurd, met aanwijzingen waar nodig en dan de oefening bijstellen tot het juiste effect bereikt is (en natuurlijk rijd je verschillende oefeningen in verschillende gangen) Naderhand evalueren en bespreken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:11

hwn schreef:
sneeuwpop schreef:
Ik ben van mening dat als je iets 10 x moet vragen, je het verkeerd vraagt. Dan mort je het zeker niet harder gaan vragen maar anders of helemaal niet als je er nog niet aan toe bent.

Ik heb het nu over het aanleren van een nieuwe oefening bijvoorbeeld, is normaal dat ze het niet direct snappen, zeker als je oefeningen hebt met gelijkaardige hulpen.
.

ik snap dat niet in de zin van geen ervaring mee. Juist dat je het hebt over gelujkwaardige hulpen....
heb je voorbeelden?

ik oefen altijd eerst klein, dus bijv 1 stapje van iets nieuws. lukt dat niet, dan is de voorbereiding imo niet goed genoeg. juist als de oefening op wat anders lijkt, dan zou je paard het toch juist snel moeten begrijpen? tis dan niet iets heel nieuws.

maar wanneer ik iets nieuws probeer, dan voelt het op dat moment ook goed om te proberen, dan wordt het dus al deels aangeboden voor mijn gevoel.
vandaar dat ik het niet begrijp hoe jij dat ervaard met 10x vragen voor het paard het snapt.

Lante

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:23

Ik vraag zo vaak als nodig, maar niet eerder dan dat het paard aangeeft dat het er rijp voor is. Begrijpt het paard mij niet, dan doe ik iets fout blijkbaar of het is er nog niet helemaal aan toe en moet ik eerst nog iets doen aan de basis.
Als het paard doet wat ik vraag, beloon ik haar met de stem en laat ik haar meteen hals strekken en ga ik over naar de stap terwijl ik haar met de stem blijf prijzen. Dat doe ik net zo vaak als nodig om steeds die reactie te krijgen. Als het er eenmaal een beetje in zit blijf ik nog een hele tijd belonen met de stem, maar ga ik op een gegeven moment niet meer stappen en hals strekken, maar blijf ik rijden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:25

@Lante
Lest Tommie dan nu niet meer bij Anky? Zijn vriend is daar toch werknemer, dus ik neem aan dat hij er ook nog wel over de vloer komt hoor.
Anky lest zelf ook bij Rieky en rijdt toch ook western. Ik denk dat Rieky haar helpt met halthouden. ;)
Maar wat precies je punt is ontgaat me even. Waarom je zou denken dat topruiters en trainers niet geïnteresseerd zijn in alternatieve manieren en africhting in de ruimste zin van het woord is mij een raadsel. Reken maar dat die doen wat ik eerder zei: zo veel mogelijk bij elkaar in de keuken kijken.

In de openbare training onlangs in Amsterdam reed Edward trouwens veel beter op lengte dan Tommie. Ik vel daar zelf geen oordeel over, dat zou wel heel aanmatigend van me zijn. Maar ik weet niet waarom jij hier nu doet alsof het anders zou zijn. Ik heb Edward al heel vaak zien losrijden en een paar keer zien trainen de laatste jaren (eerst met Totilas en onlangs in Amsterdam met Undercover) en ik heb hem nog nooit met de kin op de borst zien rijden. Ik weet dat hij dat vroeger kennelijk wel deed maar daar kan ik niet uit eigen ervaring over meepraten. Ik was een aantal jaren geleden in Stuttgart en daar zei de Duitse commentator nog heel nadrukkelijk dat mensen in de andere hal zelf konden zien hoe fijn Edward Totilas daar los reed en hij moedigde mensen aan om het met eigen ogen te gaan bekijken. Ook in Aken niets dan lof over Edward wat betreft zijn losrijden in de Duitse pers.
Het losrijden/trainen met Totilas zag er altijd zo uit:
http://www.topiberian.com/index.php?option=com_hwdvideoshare&task=viewvideo&Itemid=67&video_id=1488&lang=es
Zelfs als je het zelf anders zou willen doen dan nog snap ik niet hoe iemand hier wreedheid of slecht paardrijden in kan ontdekken. En je bewering over Totilas die niet na te rijden zou zijn vind ik best vreemd. Rath reed er scores rond de 80% mee in het begin en vertelde hoe geweldig Totilas was opgeleid door Gal. Wie kon hem dan precies niet narijden? Ik wist niet dat Totilas nog meer ruiters had gehad.

Fijn dat je nu Charlotte en Helen ook kunt goedkeuren. We zijn het eens. *\o/*
Toen ik dat gisterenochtend zei leek je het niet met me eens te zijn. Maar ik denk dat je in de haast mijn post verkeerd begrepen had. We zijn er eindelijk uit, niet iedere wedstrijdruiter rijdt verschrikkelijk. Dat is al een hele vooruitgang met alles over een kam scheren.

@Simpelman
Er is toch al een jaar of drie een voorschrift voor de internationale jury's om 1 of 2 punten per onderdeel af te trekken bij een mindere aanleuning. En er is ook een voorschrift dat een iets minder goede uitvoering met een voorbeeldige aanleuning beter gewaardeerd hoort te worden dan een perfecte uitvoering met een mindere aanleuning. Dus als dat consequent wordt toegepast dan kun je eigenlijk al bjna niet meer winnen tegenwoordig met een hele slechte aanleuning.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:45

Citaat:
Ik heb het nu over het aanleren van een nieuwe oefening bijvoorbeeld, is normaal dat ze het niet direct snappen, zeker als je oefeningen hebt met gelijkaardige hulpen.

Citaat:
ik snap dat niet in de zin van geen ervaring mee. Juist dat je het hebt over gelujkwaardige hulpen....
heb je voorbeelden?

ik oefen altijd eerst klein, dus bijv 1 stapje van iets nieuws. lukt dat niet, dan is de voorbereiding imo niet goed genoeg. juist als de oefening op wat anders lijkt, dan zou je paard het toch juist snel moeten begrijpen? tis dan niet iets heel nieuws.

maar wanneer ik iets nieuws probeer, dan voelt het op dat moment ook goed om te proberen, dan wordt het dus al deels aangeboden voor mijn gevoel.
vandaar dat ik het niet begrijp hoe jij dat ervaard met 10x vragen voor het paard het snapt.

[quote]

10x is mss wat overdreven, heb dan ook een heel slim paard dat het veel sneller snapt :D .

Voorbeelden uit werk aan de hand (staan even op rust qua rijden wegens rugproblemen paard): ik heb mijn merrie nu geleerd bij toucheren met de zweep om het been dat ik aantik, op te tillen en bij te zetten (om haar te leren vierkant staan, en mettertijd hopelijk Spaanse pas en - wie weet, ooit - de piaffe). Vandaag wou ik een poging doen om haar vanop afstand achteruit te zetten aan de longe, omdat ik haar mettertijd wil leren aandraven vanuit achteruitgaan om de achterhand er goed onder te zetten. Hiervoor tikte ik met de longeerzweep tegen de borst (had een balkje gelegd zodat ze niet zou uitwijken). Haar eerste reactie was natuurlijk een soort Spaanse pas, omdat ze dacht dat ik tegen haar voorbenen wou tikken. Heb gewoon geduldig verder getikt en stemcommando "achteruit" gegeven tot het kwartje viel, daarna direct beloond met "ja, goed!" en een snoepje, en nog enkele keren herhaald tot ze het doorhad.

Spaanse pas aanleren zorgde ook voor complicaties, omdat ik daarvoor achterwaarts stapte met mijn gezicht naar haar, en hierbij legt ze de link naar travers, gaat ze spontaan doen als ik mij omdraai (heel handig als ik wil switchen van sbw naar travers), dus hiervoor moet ik ofwel voorwaarts stappen naast haar, ofwel dit niet langs de omheining oefenen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:47

@Hermelientje: Mijn punt waarom ik dat filmpje geplaatst heb is dat ze dus toch de punten uit het skala bij langs gaan en dat ik het raar vind dat je dat bij een western ruiter moet gaan halen, terwijl het zo duidelijk in het skala aan bod komt.
Ik vind dat iedere ruiter en dan zeker iedere dressuurruiter en iedere dressuurtrainer op dat niveau zelf moet kunnen bedenken dat wanneer je paard loperig en gestrest is, je aan de ontspanning moet werken en dat meer hand en minder been niks oplost; integendeel.

Het losrijden van Edward zegt me niks, daar ben ik niet bij geweest. Ik heb wel proeven gezien natuurlijk; zowel live als op TV/computer en ik vind de proeven er niet losgelassen genoeg uit zien, ik vind dat zijn paarden niet fijn genoeg door het lijf lopen in de proeven en ik vind het eruit zien alsof er te veel met de hand en te weinig met het been gereden wordt, vaak niet een ontspannen beeld dus en daarom? te veel hectiek in de benen, en ik denk dat ze nog meer tot dragen kunnen komen in de verzameling.
Mijn mening en gelukkig mag ik die hebben; we leven in een vrij land.

Wanneer was Totilas zijn laatste wedstrijd met Rath?
....
Inderdaad, dat bedoel ik.
En ik vond Totilas achterbeengebruik niet stroken met voorbeengebruik, dus niet correct. Ik heb het woord wreed nergens in de mond genomen en ik heb Edward geen slechte ruiter genoemd. Je legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb, dat vind ik niet zo netjes.

Ik heb gister meteen gezegd dat ik het over de NL ruiters had m.b.t. het uitoefenen van de moderne dressuur wat ik niet altijd correct vond en niet over Charlotte; jij hebt mij toen in de haast vast verkeerd begrepen. Maar fijn dat we het daar over eens zijn. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:03

Ik vind het losrijden op Totilas er wel iets beter uitzien op dit filmpje dan de proeven moet ik zeggen, hoewel ik ook in het losrijden een stuk losgelassenheit mis. Het draven vanuit die passage met dat extreme voorbeen, daar heb ik dan ook niks mee. Dan doen al die paarden van hem; alsof ze in spaanse pas draven. Wel knap, dat je dat knopje er bij allemaal dus op kunt zetten, maar voor mij hoeft het niet.
Kwestie van smaak, mijn mening.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:37

Maar dat van die draf mag je ook rustig vinden van mij dat vinden wel meer mensen. Je staat niet alleen.

Maar dat heeft niets te maken met wat er later bij Rath gebeurd is. Het is een jaar lang goed gegaan bij Rath. De scores waren wat lager maar rond de 80% met wat foutjes in de proeven dat noem ik niet "niet na te rijden". Het is duidelijk dat er daarna (hoef)blessures zijn geweest en dat er misverstanden zijn ontstaan met Rath. Verder moest hij ook opeens veel meer dekken. Wij kunnen niet beoordelen waardoor zoiets misgaat, kunnen zo veel dingen zijn. Maar om dan Edward met terugwerkende kracht de schuld te geven is wel raar.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:50

Zoveel wedstrijden heeft hij naar mijn idee niet gereden. Het ging al heel snel mis in mijn beleving, maar een exacte lijst heb ik niet bij gehouden, dus we laten het maar in het midden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:23

Hij is verkocht in oktober 2010. In april 2012 heeft Rath voor het laatst een wedstrijd met hem gereden (88%). Omdat het niet rijden van Rath/Totilas altijd nog groter nieuws was dan het wel rijden, lijkt het misschien zo dat ze weinig zijn gestart. Maar het waren toch 12 proeven in een jaar. Maar alles was ook zo enorm gehyped. Zelfs als Rath een worteltje ging kopen voor hem bij de groenteboer was het nog wereldnieuws. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:44

Wat ik ervan weet is dat Totilas de dekdienst niet trok. Heeft niets te maken met Rath.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:51

Ik had gehoord (of gelezen, kan zelfs op dit forum zijn) dat ze Totilas op de niet-rollkur methode zijn proberen (her)trainen, maar dat dit niet lukte.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:56

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:57

Simpelman schreef:
Al eeuwen wordt hier gebruik van gemaakt, het voorwaarts neerwaarts rijden.
"

Heeft u daar een bron bij? Ik ken het eigenlijk pas vanaf de 20e eeuw, wellicht net nog 19e.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:54

Airnt schreef:
Simpelman schreef:
Al eeuwen wordt hier gebruik van gemaakt, het voorwaarts neerwaarts rijden.
"

Heeft u daar een bron bij? Ik ken het eigenlijk pas vanaf de 20e eeuw, wellicht net nog 19e.

Ja dat dacht ik dus ook eens gelezen te hebben. En dat er heel veel weerstand tegen was in het begin. Het paard zou er van op de voorhand gaan lopen.
@Veulen86
Ik kende het tweede filmpje wel maar het eerste niet. Heel interessant om ze zo naast elkaar te zien. Bedankt daarvoor. Ik hoop Lante dat je het eens heel goed bekijkt. Allebei de filmpjes. Heel erg leerzaam. Ik heb beide proeven life gezien. Het zat beide keren bomvol in Aken. Toen Rath reed zat ik naast een Duitse vrouw die er diep ongelukkig over was dat de combi Gal/Totilas uit elkaar was gehaald. Grappig.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:03

Hwn,met aan de hand "kunstjes doen" heb ik geen ervaring.
maar op het paard blijf ik iig bij mijn mening, dat als je paard niet doet wat je vraagt dat je dan zelf een fout maakt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:26

Ah bon, zijn schouderbinnenwaarts, achteruitgaan... circuskunstjes? En als je op een niet zadelmak paard stapt, zitten alle knopjes er dan al direct op?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:43

Er is geen verschil met onder het zadel iets aanleren of aan de hand. Maar ik snap wel wat sneeuwpop bedoelt. Wat heeft het voor zin 10 keer precies hetzelfde te vragen. Als het paard het niet snapt bij de eerste keer snapt hij het dan wel bij de tiende? Als ik bv zit zeg tegen een puppy en die snapt me niet kan ik nog tien keer zit zeggen maar dat zal niet werken. En als je paard het "trucje" al wel beheerst en je moet het dan 10 keer vragen dan is het paard waarschijnlijk de ruiter aan het africhten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:12

hwn schreef:
Ik had gehoord (of gelezen, kan zelfs op dit forum zijn) dat ze Totilas op de niet-rollkur methode zijn proberen (her)trainen, maar dat dit niet lukte.

Ja daarom leste Rath natuurlijk bij Sjef %)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:42

Veulen84 schreef:
Op het gebied van Rath en Gal en Totilas is er al zoveel gezegd.
Maar er zijn 2 interessante filmpjes die je dan zou moeten kijken... En wat je mening misschien zou veranderen.

1. http://www.youtube.com/watch?v=fbfx-zc-U68
2. http://www.youtube.com/watch?v=sK3TzBuGN0w

Leuke filmpjes Veulen. Ik heb de tweede niet helemaal af kunnen zien, maar ga dat zeker nog wel even doen.
Wat me idd opviel in het eerste filmpje was dat Rath erg rommelig/inconsistent was in zijn contact en hoeveel stiller Gal zit.
Dat kwam in het tweede filmpje in het begin ook direct aan de orde.
Als we het dan toch over een fabuleuze zit hebben...
Ook valt op dat de teugelvoering constant naar voren is zonder het contact te verliezen. Echt heel mooi om te zien. Leerzaam.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:53

Babootje schreef:
hwn schreef:

Ja daarom leste Rath natuurlijk bij Sjef %)

Daarnaa is hij bij Sjef gaan lessen volgens mij. Het was imo een noodsprong, zeker voor iemand die zo Duits/klassiek is opgeleid. De snelste route blijkt dan zelfs voor zo iemand aantrekkelijker, zeker als de hele wereld er druk op uit oefent.

Op een niet totaal losgelassen paard zit je voor geen meter als je het niet gewend bent. Logisch dat je handen dan ook meer bewegen. En; je kunt veel over Edward zeggen en van alles vinden, maar stil zitten kan hij zeker. Rath heeft bovendien een minder goeie fijne motoriek. Want ook daar blinkt Edward in uit, net als Anky trouwens.

10 keer achter elkaar lengtebuiging vragen (dat vindt ze zo moeilijk nog) doe ik regelmatig en soms heb ik de 20e keer pas echt een mooie wending met mijn groene paard. Dat dan uitgebreid belonen (stem, stap lange teugel) en dan weer proberen. Ik vind er niks raar aan, als je maar correct blijft. Ik doe het dan wel steeds in andere wendingen en figuren en negeer het als het niet lukt; het is niet erg, want een paard iets leren kost nu eenmaal tijd. Daarnaast regelmatig net een wat anders tussendoor doen houdt het luchtig. Ik heb dan ook geen wedsrtijddruk, want ik geef pas op als het voor elkaar is.
Laatst bijgewerkt door Lante op 15-02-14 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:59

In het eerste filmpje kun je heel goed zien hoe Totilas bij Gal in de Passage en op sommige momenten ook in de Piaffe heel onzuiver is, dit in tegenstelling tot Rath en Totilas.
Je ziet dat Totilas onder Gal (o.a. op 1.38 min. en alle andere Passage-momenten) zijn linkerachterbeen heel spastisch optrekt, rechtsachter doet Totilas dat niet: is dat taktzuiver????
Onbegrijpelijk dat de dames en heren juryleden dat niet hebben willen zien!!!

Totilas is door de stalruiter van Paul Schcockemöhle lange tijd voorwaarts-neerwaarts gereden, want zo zei hij: "eerst die Rollkur eruit!".
Het punt is dat van het begin af aan die jongen op zijn huid is gezeten door de media.
Ze hadden dat paard eigenlijk minimaal 2 jaar uit de publiciteit moeten halen en zelfs dat had nog te kort geweest om dat paard te resetten. Totilas is zo lang gehersenspoeld geweest en in de Rollkur gereden dat je dat er niet zomaar even uitrijdt, zelfs na 2 jaar niet.
Het is niet voor niets dat geen enkele Duitse topruiter zich hieraan wilde wagen, zij wisten immers waar Rath voor kwam te staan. Ik denk dat de jonge Rath echter niet zoveel inspraak had hierin en het wellicht door zijn jeugdigheid verdraaide spannend vond, ... in het begin.
Rath is geen Rollkur-ruiter en Totilas is niet volgens het Skala opgeleid: ga er maar aan staan.
Ik denk niet dat we er nog veel van gaan horen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:10

Persoonlijk vind ik de zit van Rath beter dan die van Gal:
Rath zit op zijn zitbeenknobbels (waar je immers op hóórt te zitten en te balanceren), terwijl Gal op zijn zitvlak zit. Daardoor lijkt het of Rath een holle onderrug heeft en heeft Gal een bolle onderrug, hetgeen onwenselijk is (los van het feit dus dat Rath ook nog eens een heel lang bovenlichaam heeft).
Hetzelfde zie je bij Carl Hester terug, mijns inziens één van de best zittende ruiters ter wereld.
Carl.H. zit op zijn zitbeenknobbels en lijkt daardoor een enorme holle onderrug te hebben, echter daardoor kan hij zo goed met zijn zit inwerken.

Daarnaast vind ik het niet erg dat een hand, zoals bij Rath, mee beweegt met de beweging van het paard. Zijn hand is daardoor stil ten op zichte van de mond van het paard en dát is een vriendelijke hand!
De hand van Gal staat letterlijk stil hetgeen een starre hand is, deze hand gaat nl. níet mee met de beweging van het paard.