Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:05

Ja precies Hermelientje haha! Jij snapt hem.. :P

En daar zeg je wat... Zet me wel even aan het denken... Want waarom zeg ik Braaf en Goed zo? Omdat ik gemerkt heb dat het tijdens longeren goed werkte, maar nu vraag ik mij af stop ik dan met longeren inderdaad met hetgeen wat ik van mijn paard precies vroeg? Ja volgens mij wel.... :+ Maar ik ga dus even voor mezelf goed na hoe ik dat precies doe, het gebeurt (stom gezegd) gewoon op de automatische piloot... Kom er later (des noods even via PB) op terug. Moet me nu omkleden en zo de buitenlucht in met de paardjes, eerst wat jonkies en daarna mijn eigen. :)

Listiglistje, hoe doe je dat dan precies? Ik vind het zelf zo onhandig... -O-
Ben nu bijvoorbeeld bezig om mijn paard SB aan te leren en een pasje wijken, maar hoe zou jij dat dan aanpakken i.c.m. voerbeloning dus?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:06

Gewoon suikerklonten in je zak, bukken, hand naar de mond
en paard buigt vanzelf zijn hoofd om hoor :9 dat snappen ze zo!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:12

listiglistje schreef:
Voerbelonen (suikerklonten :D ) heb ik geleerd van Douwe Rinkes,
die doet dat altijd...gewoon vanaf het paard!

Ik pas dat dus ook toe, samen met stilstaan/lange teugel,
stem en belonen met een aai over de manenkam.

Leuk om te horen. Charlotte Dujardin doet dat ook het halthouden en aaien. Die stond soms ook een poosje stil als beloning.
Ik neem aan dat Douwe/jij stoppen om de suiker te geven. In het bewegen is dat niet zo gemakkelijk. En als je iets nieuws aanleert gebruik je dan ook je stem om aan te geven dat het goed is en dan daarna halthouden en de beloning?

Geen wonder dat je complimenten kreeg van zo'n klassiek jurylid. Jouw paard werkt vast graag voor je. Dit heb jij toch niet op van die verderfelijke professionele stallen geleerd hè waar het alleen maar om geld gaat. }>

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:13

Ik zou zelf eerst eens beginnen met een paar pasjes wijken, dan pas meerdere passen.
En niet meteen vanaf de ac lijn :+ handigste is om een meter voor de hoefslag te beginnen en dan naar de hoefslag te drukken.
Kent het paard druk voor het binnenbeen, dan kun je het ook vanaf de hoefslag of ergens willekeurig in de baan gaan oefenen.

SB zou ik nog even laten, want dat is een hele andere oefening,
daar komt voor het eerst lengtebuiging aan te pas.
Vandaar dat het ook pas vanaf het M1 gevraagd wordt.
Anders krijg je al vlug kontjebuitenwaarts.....dus eerst alles goed bevestigen.

Oefeningen zijn geen vlugge trucjes, maar het moeten goed uitgevoerde oefeningen zijn.
Daarom vallen er in het Z zoveel door de mand, de basis niet goed bevestigd....je kan nl geen stappen overslaan!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:21

Hermelientje schreef:
Geen wonder dat je complimenten kreeg van zo'n klassiek jurylid. Jouw paard werkt vast graag voor je. Dit heb jij toch niet op van die verderfelijke professionele stallen geleerd hè waar het alleen maar om geld gaat. }>

Ja erg genoeg wel }> maar volgens mij is Douwe gewoon klassiek,
de heeft heel wat GP paarden-en ruiters opgeleid!
Oa de oude instructeur van Annemarie Sanders Keizer (Amon) en Monique Peutz (Samber).

Idd doet hij iets goed, stilstaan, suiker naar de mond, even stilstaan en over de manenkam aaien + stem.

Je moet toch een beetje bruinwerken :Y) en het kost niets....

Oh wacht ik ben wedstrijdruiter met spierballen, eelt op de handen,
heel hekwerk in zijn bek en de wielen erin }:)
Sorry hoor maar daar ga ik niet meer op in , en deze mensen neem ik totaal niet serieus!
ik lees hier zoveel onzin en walg ervan dat iedere wedstrijdruiter hier zo afgeschilderd wordt :r

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:36

Hermelientje schreef:
@Marinke
Bij africhten is het zo dat belonen altijd tot het beste resultaat leidt. Dit is uitvoerig onderzocht en paarden zijn in dat opzicht niet anders dan mensen of andere dieren. Klinkt misschien raar maar de grootste beloning voor de meeste paarden is dat je ze met rust laat. Bij paardrijden maak je meestal gebruik van wijken voor druk dus het laten wegvallen van de druk is het allerbelangrijkste want dat is de beloning. Het standaard halverwege je training lange teugel (omdat er een half uur om is) is het meest zinloze wat je kunt doen. Als je je paard iets vraagt - vooral als dat iets nieuws is of zwaarder werk is - en hij doet goed mee dan moet je hem onmiddellijk belonen door hem iets gemakkelijkers te laten doen of door hem even lange teugel te geven, te laten stappen aan een lange teugel of zoiets.
Er zijn wel topruiters die gebruik maken van andere manieren van belonen zoals voerbeloning. De meest vriendelijke manier van trainen is met positieve bekrachtiging, zoals clickertraining.
Hier zie je een ruiter uit de wereldtop die clickertraining toepast bij het aanleren van piaffe.
[ Video ]
Vreemd genoeg is mij al vaak overkomen op Bokt dat mensen die klassiek trainen dan gaan roepen dat het circusdressuur is, als er suikerklontjes aan te pas zijn gekomen. Die mensen moet je niet geloven. De kwaliteit van de piaffe heeft te maken met hoe het paard zijn lijf en spieren gebruikt en helemaal niets met hoe een paard het aangeleerd heeft. De huidige nummer 1 op de wereldranglijst maakt ook heel veel gebruik van belonen. Leerlingen van Theodorescu deden dat ook altijd. Het paard wordt losgereden en daarna opgepakt om de oefeningen te doen. Op het moment dat de oefening goed gaat wordt het paard geaaid, krijgt hij lange teugel en dan even naar de kant een snoepje/worteltje halen. Dus zowel rust als voerbeloning. Daarna weer verder met de volgende oefening en weer belonen enz. Zo trainen dat wil ik ook kunnen, dat is mijn doel. Een goede training vanuit de leerpsychologie bezien tref je dus ook aan bij sommige ruiters in de wereldtop, dat heeft met wel of geen wedstrijden rijden helemaal niets te maken. En het hele idee dat bijvoorbeeld Valegro of Damon Hill murw gereden zouden zijn zoals Simpelman hierboven suggereert is volslagen lachwekkend. Als mensen echt zulke dingen gaan beweren dan zegt dat meer over de persoon die het beweert dan over degene over wie het gaat.

Maar voordat je een paard hebt dat zo fijn meedoet is er al wel een hele africhtingsfase aan vooraf gegaan. Je moet een paard wel overhalen om het spelletje met je mee te doen. En fouten worden gemaakt door bijna iedereen. Dus soms gebruik je meer druk en is het niet allemaal even vriendelijk. Dat kan zijn omdat je paard zelf bedenkt dat hij ook eens kan proberen wat er gebeurt als hij niet meedoet dus bijvoorbeeld zo maar stil gaat staan, dan moet je misschien even wat duidelijker zijn. Maar het kan ook zijn dat jij gewoon een africhtingsfout hebt gemaakt en zo zelf een "ondeugd" hebt aangeleerd en dan moet je een paard corrigeren. Eigenlijk niet leuk want het was om te beginnen jouw fout maar zo gaat het wel vaak in mijn ogen.

Heel ervaren mensen die weinig africhtingsfouten maken kunnen een paard sneller africhten omdat ze weinig "storingen" hebben en omdat ze weten wat een redelijke eis is om aan een paard te stellen. En ze kunnen dus ook veel vriendelijker zijn want ze hoeven niet steeds per ongeluk aangeleerd fout gedrag te corrigeren. Over de grens van een paard heen gaan levert nooit goede resultaten op de lange duur.

Dus hoe perfecter en harmonieuzer een oefening wordt uitgevoerd hoe beter de ruiter/africhter. Ten eerste heeft die persoon zijn paard als atleet kunnen trainen en ten tweede doet het paard het met plezier voor de ruiter.

@HWN
10 keer hetzelfde vragen en dan belonen als je paard het wel doet kan soms de beste manier zijn maar lang niet altijd. Zo simpel is het niet. Hangt van de situatie en het paard af. Als je paard wat jij doet als beloning ziet (ik weet niet wat jij doet om te belonen?) dan zou het dus de keer daarna na negen, acht, zeven of zelfs na één keer vragen moeten gebeuren. Als dat niet zo is dan gaat er iets mis en ziet jouw paard jouw beloning helemaal niet als een beloning. Je hebt ook veel paarden die hun baasjes heel goed kunnen africhten dus het kan ook zijn dat hij jouw geleerd heeft om alles tien keer te vragen. ;)

Klopt idd dat belonen erg goed werkt (stem en snoepjes :D ), vandaar dat ik enkel bij iets nieuws 10 keer moet vragen (of 4 of 5 of 8 keer, ik tel het niet), dan heeft ze het wel door, zeker als er iets te verdienen valt. Ze is zelfs een crack in anticiperen, da's de valkuil: heb je 3x halt gehouden bij B, dan moet je goed bij de les zijn zodat ze de 4de keer er nog voorbij wil zonder stoppen. :).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:41

listiglistje schreef:
SB zou ik nog even laten, want dat is een hele andere oefening,
daar komt voor het eerst lengtebuiging aan te pas.
Vandaar dat het ook pas vanaf het M1 gevraagd wordt.
Anders krijg je al vlug kontjebuitenwaarts.....dus eerst alles goed bevestigen.

Dat vind ik nou een interessant verschilpunt tussen academisch en klassiek: bij academisch wordt sbw als één van de eerste oefeningen aangeleerd (weliswaar eerst aan de hand), voor lengtebuiging, éénzijdig kantelen van het bekken, ondertreden van het binnenachterbeen... Heb het met mijn (nochtans klassieke) lesgever ook van les 1 moeten toepassen, terwijl we met galop nog 2 maand gewacht hebben. Zelf vind ik het een heel fijne gymnastiserende oefening.

terpentijn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:48

Niemand geinteresseerd in Anky haar visie op het Skala, blijkbaar?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:53

setteke schreef:
Simpelman schreef:
Hoe perfecter een oefening uitgevoerd moet worden op commando:
hoe minder eigen initiatief we een paard kunnen toestaan
hoe meer we een direct en precies antwoord willen krijgen

Het moet geleerd worden direct op druk te wijken, perfecte gehoorzaamheid.
Het moet zich volledig en zonder verzet in een wisselend frame laten zetten, of hem dat nu past of niet, (spier)pijn of niet, zodat de ruiter zijn evenwicht kan beheersen om van hier uit de oefeningen te lanceren en uit te voeren.

Om een temperamentvol paard, dat heb je ook nog bij nodig, zover te krijgen moet het volledig murw gereden worden, ontdaan van zijn wil.
Dit is de dominantie van de hengst, de hengst drijft en houdt bijeen.

Sorry hoor Simpelman, alsof een wedstrijdruiter echt totaal geen rekening houdt met zijn/haar paard. Alsof diegene het paard dag in dag uit kwelt en pijnigt en knecht. Alsof het niet mogelijk is om gewoon in goede harmonie met je paard wedstrijden te rijden.
Ik weet niet of je weet dat je een wedstrijdpaard tot in de puntjes moet managen om hem gezond en fit te maken en te houden. Het paard moet absoluut goed in zijn vel zitten om te kunnen presteren en trainen en daar wordt vaak alles voor uit de kast gehaald.

Valt me echt vies tegen van je dat je zo denkt. Iedere post zowat die je nu hier typt gebruik je om ons (ik zeg maar even ons) door het slijk te halen en af te schilderen als dierenbeulen.

Prima wat jij zelf doet, daar zeg ik ook geen slecht woord over, moet je allemaal zelf weten. Ik kan me prima voor stellen hoe het is om totaal geen druk van prestatie te voelen en zo op je eigen tempo ergens naar toe te werken.
Maar heb een beetje respect voor mensen die het paardrijden anders beleven dan jij.

@Setteke,

Waarom heb je in je quote het tweede deel van mijn post niet meegenomen, wilde je gewoon even lekker boos doen?

Ik doe het hier nog even:
"In een veel tolerantere omgeving, waarin tegenwoordig niet meer gewonnen kan worden, kunnen we werken binnen de dominantie van het koppelgenoot.
Een tolerante, uitnodigende zacht dominatie/leiding.
Voor mij en vele anderen een veel interessanter kader, en meer in overeenstemming met dat wat volgens mij het FEI tientallen jaren geleden geprobeerd heeft te kadreren met zijn art 401, het doel van de dressuur.

Het resultaat hiervan is harmonie, samen genoegen beleven aan iets, elegantie door inspanning in totale losgelatenheid."

HET probleem heden ten dage is het jury systeem dat perfectie op onderdelen hoger stelt dan "het gereden zijn" volgens de reglementen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:05

terpentijn schreef:

Ik ben zeker geïnteresseerd hoor. Al vermoed ik zomaar dat de inhoud van het artikel veel genuanceerder zal zijn dan de titel doet vermoeden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:09

Simpelman, dat had ik wel degelijk gelezen en daarom schreef ik ook; Ik kan me prima voor stellen hoe het is om totaal geen druk van prestatie te voelen en zo op je eigen tempo ergens naar toe te werken.

Helemaal prima. Maar nog steeds snap ik niet dat jij vindt dat het een niet zonder het andere kan.
Blijkbaar kan je niet aan wedstrijden deelnemen in harmonie en totale losgelatenheid?
Heel bijzonder, want ik zie het regelmatig op concours.

En alsof iedere klassieke ruiter thuis altijd in volledige harmonie en met zachtheid en elegantie door inspanning met zijn rijdier bezig is. Tsss, heb genoeg andere zaken gezien en die waren wel klassiek en niet bepaald zacht en teder.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:12

Nu ja, dat moeten we even afwachten, Jasmijn, ik vermoed zelf dat het NIET een aanklacht of zoiets jegens de KD wordt, maar meer een pleidooi voor het individuele paard en diens opleiding, waarmee ik onmiddellijk wil zeggen, dat IN ALLE GEVALLEN het individuele paard vorop zou moeten staan en niet een doctrine (wat het Skala natuurlijk ook is, als je dit boekjeswijze navolgt).

@setteke: natuurlijk rijdt niet iedere ruiter, en speciaal niet die in hogere "echelons" van de ruiter"sport" allemaal even netjes en vriendelijk Ik denk dat ieder die wel eens bij een sportstal heeft gewerkt wel kan beamen dat het daar soms bepaald niet al te vriendelijk aan toe gaat En dat is nog vriendelijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-02-14 19:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:13

terpentijn schreef:

Het was al eerder genoemd in dit topic. Maar het artikel is er toch nog niet? Ik vermoed dat Anky gaat zeggen dat alle elementen vh skala belangrijk zijn maar dat zij het niet ziet als een stappenplan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:16

Hermelientje schreef:
terpentijn schreef:

Het was al eerder genoemd in dit topic. Maar het artikel is er toch nog niet? Ik vermoed dat Anky gaat zeggen dat alle elementen vh skala belangrijk zijn maar dat zij het niet ziet als een stappenplan.

Jazeker geinteresseerd. En ik denk ook wel zoiets als Hermelijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:40

terpentijn schreef:

Nee, want wat ze zal gaan zeggen, kan niet anders dan oude koek zijn. We weten toch wat haar rijprincipes zijn? Dat is toch genoegzaam bekend?

Belonen met snoep tijdens het rijden doe ik niet. Dan komt voor mij de beloning te laat. Eerst de oefening, dan stilstaan, dan buigen, dan snoepje. Dan krijgt ie volgens mij het snoepje voor het buigen. Ik beloon tijdens of meteen na de oefening door bij de schoft te kriebelen of bijvoorbeeld te stoppen met de oefening en lange teugel te geven. Werkt voor mij veel beter.

Trouwens, ik stoor me ook aan de uitleg van Simpelman dat als je wedstrijden rijdt, dan je dan je paard africht zonder rekening te houden met de lichamelijk toestand van je paard en maar doorduwt ook al heeft ie spierpijn omdat ie nu eenmaal bij een bordje een bepaalde oefening moet doen. Slaat dus echt werkelijk nergens op als je daarmee bedoelt dat elke wedstrijdruiter het zo doet.

Filmpje van Tommie is leuk om te zien. Inderdaad niks nieuws, of om in de woorden van Carl te spreken: bij een heet paard hou je je benen eraan en bij een slome je been eraf.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:50

O ja en trouwens, het huidige jurysysteem is zodanig dan de perfectie van de uitvoering van de oefeningen pas als laatste meegenomen wordt in de beoordeling van een oefening en dus bij het bepalen van het punt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:54

Simpelman schreef:
Ik doe het hier nog even:
"In een veel tolerantere omgeving, waarin tegenwoordig niet meer gewonnen kan worden, kunnen we werken binnen de dominantie van het koppelgenoot.
Een tolerante, uitnodigende zacht dominatie/leiding.
Voor mij en vele anderen een veel interessanter kader, en meer in overeenstemming met dat wat volgens mij het FEI tientallen jaren geleden geprobeerd heeft te kadreren met zijn art 401, het doel van de dressuur.

Het resultaat hiervan is harmonie, samen genoegen beleven aan iets, elegantie door inspanning in totale losgelatenheid."

HET probleem heden ten dage is het jury systeem dat perfectie op onderdelen hoger stelt dan "het gereden zijn" volgens de reglementen.

Dan maar voor de derde keer mijn vragen:
Wat doet de jury dan fout als ze Dujardin goud geven? Wie hoort het dan wel te krijgen? Wat is er mis met de ontspanning en harmonie van deze combinatie? Kent Charlotte het skala niet? Denk je dat Charlotte en Valegro geen genoegen beleven aan het rijden? Waaraan kunnen we dat zien? wat is er mis met de omgeving van Valegro? Waarom is het niet tolerant genoeg? Is Valegro niet goed gegymnasticeerd? Waar zie je dat aan en wat zou Charlotte moeten veranderen? Welke ruiter laat het wel correct zien en bovenal waar is het te zien?

Als iemand zoals jij met zoveel kennis en ervaring alsjeblieft eens concreet antwoord zou willen geven op zulke vragen dan kan ik misschien leren inzien en begrijpen wat er te leren is en wat er anders zou moeten. De FEI zegt nu steeds dat harmonie juist wel heel belangrijk is en beloond wordt. De hele internationale dressuurwereld roept dat dit een geweldig harmonieuze superfijne combinatie is. Hoe moet ik als beginner dan weten waarom het niet goed is en waaraan ik dat kan zien als mensen zoals jij die het kennelijk wel weten geen antwoord willen geven op hele concrete vragen.

@vur
Dat is een goed punt hoor van de beloning die misschien te laat komt. Daarom heb je volgens mij wel een "bridge" nodig, zoals Yes of Braaf. Want dan kun je het moment aangeven dat goed is en dat snapt een paard meestal wel snel, dus zoals Listiglistje het omschrijft. Charlotte gebruikte de versnaperingen niet echt op die manier zoals bij de clickertraining. Bij haar hoorde het gewoon bij het rustmoment, dus eigenlijk weet het paard dan helemaal niet waarvoor hij het snoepje krijgt, maar het helpt waarschijnlijk wel met de ontspanning in een vreemde omgeving.

Bedankt voor de aanvulling over het jureren. Er is volgens mij heel veel veranderd de laatste jaren. Het zal nog wel even duren voordat het doorsijpelt naar de basis maar de goede wil is er absoluut merk ik.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:58

Het wordt bij de basis ook zo gedoseerd. Je bouwt het punt op door naar vier dingen te kijken. Het laatste en vierde onderdeel is pas de exactheidheid van de uitvoering. Misschien dat ze bij de basis hier niet allemaal naar handelen, maar mijn ervaring bij de subtop is dat wel heel vaak zo gebeurd.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:05

vur schreef:
Het wordt bij de basis ook zo gedoseerd. Je bouwt het punt op door naar vier dingen te kijken. Het laatste en vierde onderdeel is pas de exactheidheid van de uitvoering. Misschien dat ze bij de basis hier niet allemaal naar handelen, maar mijn ervaring bij de subtop is dat wel heel vaak zo gebeurd.

Het probleem is denk ik dat in veel regio's nog een oude garde zit die niet echt alles zo doen als ze op de bijscholing leren maar zoals ze het altijd al gedaan hebben. In sommige regio's is het zo'n klein gebeuren dat je heel vaak dezelfde juryleden krijgt en dan zitten er helaas teveel tussen van wie je niet echt goede feedback krijgt. Verder weet ik dat het ook moeilijk is om nieuwe juryleden aan te trekken voor de basissport. Waar ik woon hadden zich geloof ik bijna 20 mensen opgegeven voor de laatste jurycurcus maar er mochten er maar twee de cursus doen. Dat is dan wel weer de keerzijde als je -terecht- hogere eisen gaat stellen aan de persoon die jureert. Maar het is absoluut heel erg aan het verbeteren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:15

vur schreef:
Filmpje van Tommie is leuk om te zien. Inderdaad niks nieuws, of om in de woorden van Carl te spreken: bij een heet paard hou je je benen eraan en bij een slome je been eraf.

Het is idd niets nieuws. En in theorie weten hoe het allemaal moet is ook eenvoudig. De moeilijkheid schuilt hem volgens mij in de timing en dosering van alles. Daar is geen standaard voor, ieder paard is anders. Kennelijk heeft hij in Riecky iemand gewonden die hem helpt met het juist timen en doseren, waar bij dat klikt. Wat ik ook fijn vind aan het filmpje is de eenvoudige uitleg van beide. Zowel van Tommie van het probleem als van Riecky van de oplossing. Niks geen moeilijke woorden of termen of citaten of verwijzingen naar reglementen. Maar gewoon het beestje bij de naam noemen. Valt mij trouwens wel vaker op bij erg goede ruiters/trainers: die doen KISS zoals dat heet in managementtermen 'Keep it short en simple'. Geen onnodige ingewikkeld doenerij dus.

En als Tommie geïndoctrineerd was door het scala en klassieke dressuur dan had hij vast niet zo'n 'out of the box' oplossing gezocht als bij een western amazone gaan lessen :)* Maar voor hem heeft het dus heel goed gewerkt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:16

setteke schreef:
Simpelman, dat had ik wel degelijk gelezen en daarom schreef ik ook; Ik kan me prima voor stellen hoe het is om totaal geen druk van prestatie te voelen en zo op je eigen tempo ergens naar toe te werken.

Helemaal prima. Maar nog steeds snap ik niet dat jij vindt dat het een niet zonder het andere kan.
Blijkbaar kan je niet aan wedstrijden deelnemen in harmonie en totale losgelatenheid?
Heel bijzonder, want ik zie het regelmatig op concours.

En alsof iedere klassieke ruiter thuis altijd in volledige harmonie en met zachtheid en elegantie door inspanning met zijn rijdier bezig is. Tsss, heb genoeg andere zaken gezien en die waren wel klassiek en niet bepaald zacht en teder.

Een jurysysteem dat een perfecte uitvoering per punt per punt honoreert, niet zwaar gecorrigeerd op het algemene beeld leidt op tot excessen.
En dat is wat we vandaag voor een groot percentage in de ring zien verschijnen.
De meeste mensen zijn kennelijk zo aan dat verwrongen beeld gewend geraakt dat het als "goed" gezien wordt.

Onderstaande zien we bij uitzondering in wedstrijden:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Behalve natuurlijk Charlotte Dujardin, dan hoeven we daar niet over te discussiëren.

Ik hoor overigens net van iemand dat het jury systeem in Duitsland aangepast is zoals ik voorstel.....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:22

Toptrainers hoeven niet meer een ruiter te begeleiden in hoe zij hun paard nageeflijk moeten rijden. Zij hoeven alleen maar te zeggen die het paard iets ronder moet en iets meer voorwaarts of iets rechter enzovoorts. De ruiter geeft dan de juiste hulpen en hupsa, het gebeurt. Is wel makkelijk om dan in een paar woorden iemand te kunnen begeleiden/les te geven. Als je hen dan vraagt wat je tegen een ruiter zegt die dat stukje nog moet leren, dan is het een stuk stiller aan de overkant en na even nadenken, krijg je een antwoord dat lijkt op: "ja, dat is wel lastig ja."

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:23

Ik begrijp niet precies hoe je dat bedoelt Simpelman. Doet Dujardin het wel goed in jouw optiek? Want dat zou dan toch zeer goed nieuws zijn en aantonen dat er wel degelijk beter gejureerd wordt. Of bedoel je het anders?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:31

vur schreef:
Is wel makkelijk om dan in een paar woorden iemand te kunnen begeleiden/les te geven. Als je hen dan vraagt wat je tegen een ruiter zegt die dat stukje nog moet leren, dan is het een stuk stiller aan de overkant en na even nadenken, krijg je een antwoord dat lijkt op: "ja, dat is wel lastig ja."

Toch is het wel de uitdaging van een instructeur om het zo simpel mogelijk te houden. Ik ken er die dat echt wel goed kunnen. Ook op beginnersniveau. Je kunt moeilijk een beginner, en zeker kinderen, direct met de FEI reglementen om de oren gaan slaan. En het is natuurlijk ook aan de ruiter om zich wat in de theorie te verdiepen, zodat hij weet waar het over gaat en er niet teveel kostbare tijd verloren gaat aan allerlei uitleg tijdens de les.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:33

jasmijn78 schreef:
vur schreef:
Is wel makkelijk om dan in een paar woorden iemand te kunnen begeleiden/les te geven. Als je hen dan vraagt wat je tegen een ruiter zegt die dat stukje nog moet leren, dan is het een stuk stiller aan de overkant en na even nadenken, krijg je een antwoord dat lijkt op: "ja, dat is wel lastig ja."

Toch is het wel de uitdaging van een instructeur om het zo simpel mogelijk te houden. Ik ken er die dat echt wel goed kunnen. Ook op beginnersniveau. Je kunt moeilijk een beginner, en zeker kinderen, direct met de FEI reglementen om de oren gaan slaan. En het is natuurlijk ook aan de ruiter om zich wat in de theorie te verdiepen, zodat hij weet waar het over gaat en er niet teveel kostbare tijd verloren gaat aan allerlei uitleg tijdens de les.

Dat ben ik met je eens. Dat heb ik al eerder gezegd. Maar daarom denk ik dat het moeilijker is op een lager niveau het simpel te houden in bewoordingen en instructie dan op hoger niveau.