Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:12

Charlotte? Rijdt die ook voor Nederland? Ik heb het steeds over de Nederlanders dacht ik? Misschien had ik daar duidelijker in moeten zijn. Charlotte vind ik niet zo verkeerd. Zij is 1 van de redenen dat ik denk dat de Nederlandse top op retour zijn. Dat de paarden niet na te rijden zijn is al een teken van dubieuze manier van opleiden. Denk aan een Totilas. Het zou het best opgeleide paard ter wereld moeten zijn...

En ligt het nu aan mij of doen sommige mensen zich hier wat simpeler voor dan ze zijn..? Je herkent toch valegro niet in mijn beschrijving van niet losgelassen en niet durchlassig??

Je been afsteken, omdat je paard heet wordt is nooit goed. Dan moet je juist je been eraan houden, en nee, dat is niet hetzelfde als elke pas drijven. Ik zeg het maar vast even.

Ik zou zeggen, ga dat filmpje eens kijken dat Tommie Visser les heeft bij Rieky Young met zijn paard Vingino. Die leert hem rijden zodat het paard het voor hem doet en verwoord het prachtig in Jip en Janneke taal. Dat is hoe het ook bedoeld wordt volgens het Skala. Hier de link: http://www.horsus.nl/?p=nieuws&i=12995- ... video&l=nl

Ik viel van mijn stoel dat je blijkbaar zo ver kunt komen terwijl je zo'n stuk essentiële en praktische kennis mist. Hij staat echter open om te leren, van iemand die helemaal geen medailles in de dressuur heeft gewonnen nota bene en dat is echt knap. Respect voor hem.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:35

Lante schreef:
Charlotte? Rijdt die ook voor Nederland? Ik heb het steeds over de Nederlanders dacht ik? Charlotte vind ik niet zo verkeerd. Zij is 1 van de redenen dat ik denk dat de Nederlandse top op retour zijn. Dat de paarden niet na te rijden zijn is al een teken van dubieuze manier van opleiden. Denk aan een Totilas.

En ligt het nu aan mij of doen sommige mensen zich hier wat simpeler voor dan ze zijn..? Je herkent toch valegro niet in mijn beschrijving van niet losgelassen en durchlassig??

Je been afsteken, omdat je paard heet wordt is nooit goed. Dan moet je juist je been eraan houden, en nee, dat is niet hetzelfde als elke pas drijven. Ik zeg het maar vast even.

Ik zou zeggen, ga dat filmpje eens kijken dat Tommie Visser les heeft bij Rieky Young met zijn paard Vingino. Die leert hem rijden zodat het paard het voor hem doet en verwoord het prachtig in Jip en Janneke taal. Dat is hoe het ook bedoeld wordt volgens het skala.

Nou je zei niks over Nederlanders hoor. Het was heel algemeen over juryleden die het verkeerde belonen en wedstrijdpaarden die niet durchlassig zijn. Ik ga het filmpje bekijken van Tommie Visser want dat is goed zeg jij wat zij daar uitlegt. Maar als hij bij Rieky Young lest dan is hij vast door Anky gestuurd want zij lest toch ook bij Rieky.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:08

Ok filmpje gezien. En om met vur te spreken geen nieuwe dingen gehoord.

Ik wil niet weer door Simpelman als grenzeloos naief worden bestempeld ;) dus hoe weet ik nou dat dit oprecht is en niet gewoon een promofilmpje voor Anky en haar vriendenclubje terwijl er achter de schermen iets heel anders gebeurt?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:49

Hermelientje schreef:
@hwn

Een paard kan ook ontspannen aan het werk met aanspanning, maar zonder stress. Maar het is heel moeilijk om op afstand te beoordelen hoe dingen zitten bij jou. Als een paard bijvoorbeeld altijd dingen op zijn eigen manier mag doen en je instructeur wil dat dan corrigeren dan kan het best wel even zijn dat er toch een soort stress is, of in ieder geval dat je paard zich er niet zomaar bij neerlegt. Net als bij paarden in de wei geeft het ook een soort stress als de rangorde nog niet zo duidelijk is, je paard blijft dan bezig met het "gevecht" om dingen op zijn manier te mogen doen en dan is hij ook niet ontspannen. Denk maar aan wat Simpelman zei over paarden die gecorrigeerd moeten worden. Daar heb je natuurlijk als je nog niet zo'n handige ruiter bent meer last van, want dan is het veel moeilijker om consequent te zijn en altijd met die kleine hulp te beginnen etc. Als een paard iets tien keer probeert en jij corrigeert dat negen keer en de tiende keer niet dan leer je eigenlijk je paard om vervelend te zijn. Net als bij kinderen. Negen keer nee en dan de tiende keer ja op dezelfde vraag geeft ontzettend lastige zeurderige kinderen. Kun je beter gelijk ja zeggen. :D Of om het in de leertheorie te zeggen: af en toe belonen versterkt het gedrag. En helaas is dat wat niet zulke goede ruiters vaak doen ombewust de tiende poging van een paard om het op zijn manier te doen belonen. Overkomt mij ook terwijl ik heel goed weet wat er fout aan is.

Maar als je zo'n slecht gevoel hebt over je lessen dan lijkt het mij dat er iets niet klopt. Ik hoop dat ik nu je (ex)instructeurs geen onrecht aandoe van een afstand. Maar ik kan alleen maar zeggen dat ik altijd het gevoel heb aan het eind vd les dat wij allebei beter uit de les kwamen dan we eraan begonnen. Helaas sluipen er dan wel vaak weer dingen in als ik zelf rij waar we dan weer opnieuw aan moeten werken in de volgende les. Ik heb wel eens medelijden met de lesgeefster. ;) Maar eigenlijk zit ik me nooit af te vragen of ik wel met bit moet rijden of juist bitloos of met kaptoom en of de osteopaat moet komen en of mijn zadel misschien verkeerd ligt of dat er iets met zijn tanden is (laten we allemaal regelmatig nakijken hoor).
Heb niks tegen bitloos, toen laatst wolfkiesje getrokken was ging dat ook prima. Alleen denk ik echt niet dat het in zulke zaken zit. Je hebt gewoon nog niemand gevonden denk ik waar je vertrouwen in hebt en die je goed vooruit kan helpen.

Nee, die lesgever was idd niet de goede match op dat moment. Ik kan me wel goed voorstellen dat ie de situatie verkeerd ingeschat heeft, mijn paard (nochtans verleden van agressie door rugpijn) is soms te braaf en meewerkend maar dat is niet altijd duidelijk voor een buitenstaander. Ik voelde "iets", een ongemak bij het paard, maar ik kon het niet rationeel uitleggen. Of ie op termijn nog terugkomt, weet ik niet (heb enkele andere potentiële lesgeefsters op het oog die meer mijn visie delen), ben nu van plan haar eerst aan de hand en aan de longe te gymnastiseren. De laatste dagen is ze fysiek en mentaal weer echt aan het openbloeien, we spelen in de piste, vrij longeren, cavalletti, wat schouderbinnenwaarts en travers aan de hand, we amuseren ons rot, en intussen neem ik les met andere paarden om mijn zit en hulpen te verbeteren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:42

Lante schreef:
Charlotte? Rijdt die ook voor Nederland? Ik heb het steeds over de Nederlanders dacht ik? Misschien had ik daar duidelijker in moeten zijn. Charlotte vind ik niet zo verkeerd. Zij is 1 van de redenen dat ik denk dat de Nederlandse top op retour zijn. Dat de paarden niet na te rijden zijn is al een teken van dubieuze manier van opleiden. Denk aan een Totilas. Het zou het best opgeleide paard ter wereld moeten zijn...

En ligt het nu aan mij of doen sommige mensen zich hier wat simpeler voor dan ze zijn..? Je herkent toch valegro niet in mijn beschrijving van niet losgelassen en niet durchlassig??

Ik zou zeggen, ga dat filmpje eens kijken dat Tommie Visser les heeft bij Rieky Young met zijn paard Vingino. Die leert hem rijden zodat het paard het voor hem doet en verwoord het prachtig in Jip en Janneke taal. Dat is hoe het ook bedoeld wordt volgens het Skala. Hier de link: http://www.horsus.nl/?p=nieuws&i=12995- ... video&l=nl

Ik viel van mijn stoel dat je blijkbaar zo ver kunt komen terwijl je zo'n stuk essentiële en praktische kennis mist. Hij staat echter open om te leren, van iemand die helemaal geen medailles in de dressuur heeft gewonnen nota bene en dat is echt knap. Respect voor hem.

Leuk filmpje!
Ik ken Tommy al wat langer en zijn rijden, en keek daar nooit graag naar, maar dit vind ik zeker een zeer goede stap van hem in de goede richting. In vriendelijkheid, geduld en duidelijkheid gaat hij zeker vooruit! Super.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:01

Hermelientje schreef:
@Simpelman
Voorwaarts-neerwaarts is toch nog niet zo verschrikkelijk oud. Ik meen dat ik eens gelezen heb dat daar ook veel kritiek op kwam in eerste instantie, de rest reed namelijk altijd "bovenin". Iemand die de geschiedenis van voorwaarts-neerwaarts kent?

19e Eeuw, toen de fokkerij langere paarden begon te leveren.
Alles is evolutie, aangepast aan rijkunstige vraag, de mode en de beschikbare paarden.

In Wenen en Saumur rijden ze het eerste jaar op en onder de horizontale lijn, Xerez en Lissabon weet ik niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 08:08

Hermelientje schreef:
Ik wil niet weer door Simpelman als grenzeloos naief worden bestempeld ;)

Het valletje heeft in ieder geval goed gewerkt. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:02

Simpelman schreef:
Hermelientje schreef:
@Simpelman
Voorwaarts-neerwaarts is toch nog niet zo verschrikkelijk oud. Ik meen dat ik eens gelezen heb dat daar ook veel kritiek op kwam in eerste instantie, de rest reed namelijk altijd "bovenin". Iemand die de geschiedenis van voorwaarts-neerwaarts kent?

19e Eeuw, toen de fokkerij langere paarden begon te leveren.
Alles is evolutie, aangepast aan rijkunstige vraag, de mode en de beschikbare paarden.

In Wenen en Saumur rijden ze het eerste jaar op en onder de horizontale lijn, Xerez en Lissabon weet ik niet.

Je bedoeld zeker Jerez? Als in Jerez de la frontera? waar de Real Escuela zich bevind?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:48

Nou ik ben eindelijk bij met lezen, heeft wel even wat tijd gekost voor ik dit topic door was. :o

Simpelman jij hebt het over veel gebruik van kracht e.d. door verscheidene profs. Bedoel jij dat er met die 'harde' aanpak (een beetje het idee van geen gelul in de krul idee) er inderdaad het snelst resultaat gezien word (shows, trucage?) maar we daarom in de top geen echte klassieke dressuur meer zien? Die ontspanning wat er mist, het losgelatenheid van het paard. Ik noem het zelf als in vreugde dansen, ongedwongen en een danser die volledig in zijn element is.

Ik zie het helaas ook veel om me heen in de paardenwereld, voornamelijk wedstrijdruiters.. Het moet allemaal maar snel, sneller, snelst.. Er word veel afgedwongen. Ik heb ook wel eens te horen gekregen dat ik nog meer hand of nog meer been moet geven, maar dat lukt me helemaal niet kom op zo'n moment vermoeid van het paard af en klets nat van het zweet (gelukkig is dit nog niet voorgekomen bij mijn eigen, dan beslis ik lekker zelluf). Ik snap heel goed dat met sommige correctie paarden je inderdaad wel eens flink wat harder in moet komen (heb er zelf nu 2 gereden met begeleiding waar anderen niks meer mee konden), maar als gebruikelijke training en iets wat je telkens weer herhaalt? Eerlijk gezegd sla ik persoonlijk dat liever af, puur omdat het niet fijn voelt en simpel weg omdat ik dat ook gewoon écht niet red. Ik heb daarvoor de kracht niet in mijn handen en benen... En rijd daarom liever ook geen correctie paarden, die laat ik persoonlijk het liefst gewoon staan en laat het aan iemand anders over. Ben ik heel eerlijk in..

Nu kan ik heel goed begrijpen dat het wellicht een snellere manier is ook voor de 'brave' paarden en daarom veel ruiters die snel resultaat willen zien voor de sport of handel deze manier dus ook gaan gebruiken, maar ik persoonlijk 'overleg' liever met mijn paard en ja ik heb ook wel eens een beste discussie met hem gevoerd. :o Maar toch probeer ik, doordat ik ook steeds meer leer en zelf ook steeds beter ga zitten en mijn hulpen steeds beter ga geven, steeds meer in die overleg zone te blijven. En ja, dan duurt het maar langer...

Toch ben ik benieuwd wat je uitleg hiervan is,

Simpelman schreef:
Anoniem schreef:
Ik ben zeker een voorstander van vriendelijkheid maar ben wel eerlijk genoeg om te zeggen dat de perfecte ruiter nog niet geboren is. Ik streef ook naar perfectie maar moet toch constateren dat ik af en toe net wat harder met een hand of been in kom dan in de boekjes staat omdat anders de paarden een loopje met me nemen. Ik weet het, het is mijn eigen onkunde maar ik ben wel eerlijk genoeg om te zeggen dat er voor mij nog veel te leren valt.
Hoe is dat bij jou Simpelman? Lukt het jou wel om alles precies volgens het skala te doen en waarbij je paard voor 100% loopt?

Natuurlijk niet, perfectie bestaat niet.
Hoe harder je bent, hoe meer druk je uitoefent, hoe dichter je er bij kunt komen.....

Gast5428 begrijpt het zeg je, maar ik zou het eerlijk gezegd ook graag willen begrijpen maar op dit moment lukt dit nog niet zo goed. Ik ben niet perfect, mijn paard ook niet. Het gebeurt mij ook dat ik soms te hard in moet komen, harder dan ik zelf zou willen. Ik beschik volgens mij maar over een kwartje van de kunde van Gast5428, maar ik zou graag leren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:19

Goh, waarom zou je hard moeten zijn? Als een paard iets niet snapt, en je moet het 10x vriendelijk vragen, en de 10de keer valt het kwartje en beloon je hem uitvoerig, dan werkt dat toch het best? Want als je vecht, vecht je paard terug en gaat ie instinctief reageren ipv nadenken (gebruikt dus de "verkeerde" hersenhelft), en zo heb je geen leermoment. En zo krijg je ook werkwillige paarden die actief gaan meezoeken naar het juiste antwoord.

@Simpelman, ik denk idd dat er met Spaanse paarden weinig vwnw gereden wordt, heb het in ieder geval nog nooit gezien.
Laatst bijgewerkt door hwn op 14-02-14 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:27

Dat ben ik met je eens, is ook het geen wat mijn persoonlijke voorkeur is. Ik wil geen strijd aan gaan...

Ik wijd verder niet te veel uit over paarden van anderen hier op een openbaar forum, maar mijn ervaring is wel dat je met sommige paarden in bepaalde situaties kunt komen waarin je wel degelijk hard moet optreden, voor de veiligheid van beide.

Toch zijn er ruiters die van zichzelf al direct met een hardere aanpak rijden, je ziet het (en daarin moet ik Simpelman gelijk geven) snel(ler?) in de wedstrijdsport en handel. Let wel ik zeg niet dat iedereen zo rijd, absoluut niet, maar je ziet het naar mijn ervaring daar wel eerder.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:49

Ik ben van mening dat als je iets 10 x moet vragen, je het verkeerd vraagt. Dan mort je het zeker niet harder gaan vragen maar anders of helemaal niet als je er nog niet aan toe bent.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:49

@_Marinke_
Wedstrijdrijden is een keuze van de ruiter.

Hoe perfecter een oefening uitgevoerd moet worden op commando:
hoe minder eigen initiatief we een paard kunnen toestaan
hoe meer we een direct en precies antwoord willen krijgen

Het moet geleerd worden direct op druk te wijken, perfecte gehoorzaamheid.
Het moet zich volledig en zonder verzet in een wisselend frame laten zetten, of hem dat nu past of niet, (spier)pijn of niet, zodat de ruiter zijn evenwicht kan beheersen om van hier uit de oefeningen te lanceren en uit te voeren.

Om een temperamentvol paard, dat heb je ook nog bij nodig, zover te krijgen moet het volledig murw gereden worden, ontdaan van zijn wil.
Dit is de dominantie van de hengst, de hengst drijft en houdt bijeen.

In een veel tolerantere omgeving, waarin tegenwoordig niet meer gewonnen kan worden, kunnen we werken binnen de dominantie van het koppelgenoot.
Een tolerante, uitnodigende zacht dominatie/leiding.
Voor mij en vele anderen een veel interessanter kader, en meer in overeenstemming met dat wat volgens mij het FEI tientallen jaren geleden geprobeerd heeft te kadreren met zijn art 401, het doel van de dressuur.

Het resultaat hiervan is harmonie, samen genoegen beleven aan iets, elegantie door inspanning in totale losgelatenheid.

Dit antwoord geeft denk ik voldoende opheldering over je vraag over mijn antwoord aan Gast5428 en dat was er een met een knipoog.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:54

Ik ben gelukkig nog niet veel van die imo harde wedstrijd- etc mensen tegen gekomen. Vind dat gewoon slecht rijden onda ls hun gouden plekkies, omdat het in de ring er wel goed uit ziet. Echter vind ik dat niet modern. Modern vind ik gewoon iets andere koers dan het scala, maar wel met hetzelfde doel.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:13

Simpelman schreef:
Hoe perfecter een oefening uitgevoerd moet worden op commando:
hoe minder eigen initiatief we een paard kunnen toestaan
hoe meer we een direct en precies antwoord willen krijgen

Het moet geleerd worden direct op druk te wijken, perfecte gehoorzaamheid.
Het moet zich volledig en zonder verzet in een wisselend frame laten zetten, of hem dat nu past of niet, (spier)pijn of niet, zodat de ruiter zijn evenwicht kan beheersen om van hier uit de oefeningen te lanceren en uit te voeren.

Om een temperamentvol paard, dat heb je ook nog bij nodig, zover te krijgen moet het volledig murw gereden worden, ontdaan van zijn wil.
Dit is de dominantie van de hengst, de hengst drijft en houdt bijeen.

Sorry hoor Simpelman, alsof een wedstrijdruiter echt totaal geen rekening houdt met zijn/haar paard. Alsof diegene het paard dag in dag uit kwelt en pijnigt en knecht. Alsof het niet mogelijk is om gewoon in goede harmonie met je paard wedstrijden te rijden.
Ik weet niet of je weet dat je een wedstrijdpaard tot in de puntjes moet managen om hem gezond en fit te maken en te houden. Het paard moet absoluut goed in zijn vel zitten om te kunnen presteren en trainen en daar wordt vaak alles voor uit de kast gehaald.

Valt me echt vies tegen van je dat je zo denkt. Iedere post zowat die je nu hier typt gebruik je om ons (ik zeg maar even ons) door het slijk te halen en af te schilderen als dierenbeulen.

Prima wat jij zelf doet, daar zeg ik ook geen slecht woord over, moet je allemaal zelf weten. Ik kan me prima voor stellen hoe het is om totaal geen druk van prestatie te voelen en zo op je eigen tempo ergens naar toe te werken.
Maar heb een beetje respect voor mensen die het paardrijden anders beleven dan jij.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:37

sneeuwpop schreef:
Ik ben van mening dat als je iets 10 x moet vragen, je het verkeerd vraagt. Dan mort je het zeker niet harder gaan vragen maar anders of helemaal niet als je er nog niet aan toe bent.

Ik heb het nu over het aanleren van een nieuwe oefening bijvoorbeeld, is normaal dat ze het niet direct snappen, zeker als je oefeningen hebt met gelijkaardige hulpen.

@Setteke, denk dat Simpelman het vooral over de "professionele" wedstrijdruiters heeft, ook al zijn er in het amateurcircuit (geen idee op welk niveau jij rijdt) nog velen die idd vinden dat een paard zich idd maar moet "gewonnen geven", die het positief vinden als het paard es goed (spier)pijn heeft enz... Heb je natuurlijk ook bij recreatieruiters, zo ken ik ook iemand die het heel normaal vindt dat haar pony kreupel staat in de zomer "want dan moet ze werken, en in de winter niet". En dan laat ze er een ruiter op rijden die zeker 15 kg te zwaar is voor het beestje.
Laatst bijgewerkt door hwn op 14-02-14 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:40

Dank voor je antwoord Simpelman!

@ Sneeuwpop, 10 keer vragen zou inderdaad eigenlijk niet mogen dan vraag je het verkeerd. Maar wat je vaak ziet is dat ruiters het 1 keer vragen, dan nog een tweede keer en dan bij de 3e keer het paard al op de kop geven. Paard raakt gefrustreerd en ruiter ook en het eindigt in een gevecht. Zelf reflectie, vraag ik het dan wel goed aan mijn paard? Word zoveel over geslagen....

En 10 keer vragen kan ook betekenen het 9 keer net op de verkeerde manier te vragen en bij de 10e keer lukt het wel omdat de ruiter het dan wel juist vraagt / communiceert. Elke ruiter moet leren paardrijden, moet leren hoe die dingen aan zijn paard moet vragen. Echter ontbreekt het vaak aan dat geduld (en de juiste middelen om juist te leren rijden) tegenwoordig. De ruiter die direct perfect rijd moet nog geboren worden. ;)

Hmm, ik weet niet of modern inderdaad wel écht hetzelfde doel heeft als bijvoorbeeld klassiek. Naar mijn idee zit er toch wel best een verschil in. Heb het idee dat in het moderne rijkunst de prestatie veel belangrijker is, het hoog scoren in de ring en het moet er vooral erg mooi en spectaculair uit zien. Het klassieke komt al uit de tijd van de middel eeuwen (en naar mijn mening nog wel verder terug), voor ridders was het al van levensbelang tijdens oorlogen. Naar mijn idee is dat alleen maar verder ontwikkeld en is het klassieke naar mijn idee op dit moment plaats aan het maken voor het moderne. Ik mis veel van het eind doel van de klassieke rijkunst terug in de aller hoogste dressuur proeven van nu, die weer naar mijn mening als eind doel worden gezien voor de moderne rijkunst? In die zin vind ik het (eind)doel van deze 'systemen' dus niet het zelfde, de klassieke rijkunst gaat naar mijn mening verder waar de moderne rijkunst stopt.

Ik kan er helemaal naast zitten hoor, ben maar een broekie die net komt kijken. Maar vind het wel interessant! :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:50

@Marinke, zie mijn reactie hierboven aan Sneeuwpop (waren wss tegelijk aan het typen)

Die zelfreflectie is idd erg belangrijk, heb gelukkig een paard dat al doet wat je vraagt als je het correct vraagt en ze er fysiek toe in staat is, alleen zien veel lesgevers niet als je je hulpen niet helemaal correct geeft.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:53

@Marinke: Ik geloof er geen h*l van dat het bij de ridders uit de middeleeuwen die jij noemt nou allemaal zo belangrijk was dat het paard zo vriendelijk mogelijk zich kon ontwikkelen. En dat de opleiding allemaal zo klassiek mogelijk gedaan werd. Als het voor iemand belangrijk is dat een paard NU doet wat je zegt, onder wat voor omstandheden dan ook, is het wel voor ridders of soldaten in oorlog. En dat mocht nou juist niet van Simpelman, of gold zijn verhaal alleen voor moderne wedstrijdruiters?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:55

Nou ik ben benieuwd wat Anky over "klassiek" (het Skala dus) te melden heeft, aangezien in de laatste aflevering van het blad BIT staat aangekondigd dat ze in de eerstvolgende editie in het artikel "Anky over het Skala" daar iets over gaat zeggen: ze windt zich op over het strikte aanhouden van het Skala, en ze pleit er hartstochtelijk voor dit systeem los te laten en veel meer uit te gaan van het paard

Vol verwachting klopt mijn hart.... blijkbaar is voor haar dat Skala ieg niet zaligmakend (maar dat was dacht ik inmiddels al duidelijk geworden). Ben zeer benieuwd naar haar visie in deze

Overigens vind ik Anky ook allerminst een "klassieke" of "Skala" type ruiter, eerder een exponent van het hedendaags in de wedstrijd-topsport veel geziene "moderne" rijden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:07

Ik zie het HWN! En helemaal wanneer zowel paard als ruiter het beide nog moeten leren zou het best heel bijzonder (vooral erg talentvol zijn) wanneer het in 1 keer goed gaat. Het lukt mij met mijn eigen paard in elk geval niet. Zijn beide echt samen aan het leren.

Ho wacht Anoeska! Ik snap je punt hierin hoor! ;)
Maar is het hele klassieke systeem nou juist niet voort gekomen vanuit o.a. de ridders in de middel eeuwen? En later de soldaten van de cavalerie? Dat het vast en zeker niet altijd zacht zinnig en even paardvriendelijk is gegaan geloof ik direct (ook naar de medemens zelf was het toen die tijd echt niet zo prettig zoals nu), evenals dat ze toen misschien ook niet wisten waar ze precies mee bezig waren (het was vooral handig in de gevechten), daarbij hebben we tegenwoordig ook wel heel wat meer kennis van paardenwelzijn e.d. (GELUKKIG!!) maar ook voor hen was het van belang dat ze op hun paard konden vertrouwen, het moest gezond en sterk zijn.

Ik ben blij dat het systeem dus geëvolueerd is samen met de paardenwelzijn zoals we het nu kennen. Echter komt volgens mij de klassieke rijkunst daar dus wel o.a. vandaan, maar is het in jaren / eeuwen geëvolueerd.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:28

hwn schreef:
@Simpelman, ik denk idd dat er met Spaanse paarden weinig vwnw gereden wordt, heb het in ieder geval nog nooit gezien.

Nou dan zijn jullie welkom om bij mij te komen kijken. Spaans paard dat vwnw gereden wordt. Ik moet wel zeggen dat ik naar de Sicab (grote jaarlijkse PRE show) geweest ben en ik vond dat dat er wel erg aan ontbrak bij veel ruiters. Toegegeven het valt in eerste instantie niet mee met zo'n type, ze blijven in een houding lopen en volgen de hand niet goed naar beneden. Je moet ze dat echt leren maar uiteindelijk vinden ze het fijn en zoeken ze zelf je hand naar beneden op. Juist voor die korte paarden die gauw strak worden is dit heel belangrijk.

@Marinke
Bij africhten is het zo dat belonen altijd tot het beste resultaat leidt. Dit is uitvoerig onderzocht en paarden zijn in dat opzicht niet anders dan mensen of andere dieren. Klinkt misschien raar maar de grootste beloning voor de meeste paarden is dat je ze met rust laat. Bij paardrijden maak je meestal gebruik van wijken voor druk dus het laten wegvallen van de druk is het allerbelangrijkste want dat is de beloning. Het standaard halverwege je training lange teugel (omdat er een half uur om is) is het meest zinloze wat je kunt doen. Als je je paard iets vraagt - vooral als dat iets nieuws is of zwaarder werk is - en hij doet goed mee dan moet je hem onmiddellijk belonen door hem iets gemakkelijkers te laten doen of door hem even lange teugel te geven, te laten stappen aan een lange teugel of zoiets.
Er zijn wel topruiters die gebruik maken van andere manieren van belonen zoals voerbeloning. De meest vriendelijke manier van trainen is met positieve bekrachtiging, zoals clickertraining.
Hier zie je een ruiter uit de wereldtop die clickertraining toepast bij het aanleren van piaffe.

Vreemd genoeg is mij al vaak overkomen op Bokt dat mensen die klassiek trainen dan gaan roepen dat het circusdressuur is, als er suikerklontjes aan te pas zijn gekomen. Die mensen moet je niet geloven. De kwaliteit van de piaffe heeft te maken met hoe het paard zijn lijf en spieren gebruikt en helemaal niets met hoe een paard het aangeleerd heeft. De huidige nummer 1 op de wereldranglijst maakt ook heel veel gebruik van belonen. Leerlingen van Theodorescu deden dat ook altijd. Het paard wordt losgereden en daarna opgepakt om de oefeningen te doen. Op het moment dat de oefening goed gaat wordt het paard geaaid, krijgt hij lange teugel en dan even naar de kant een snoepje/worteltje halen. Dus zowel rust als voerbeloning. Daarna weer verder met de volgende oefening en weer belonen enz. Zo trainen dat wil ik ook kunnen, dat is mijn doel. Een goede training vanuit de leerpsychologie bezien tref je dus ook aan bij sommige ruiters in de wereldtop, dat heeft met wel of geen wedstrijden rijden helemaal niets te maken. En het hele idee dat bijvoorbeeld Valegro of Damon Hill murw gereden zouden zijn zoals Simpelman hierboven suggereert is volslagen lachwekkend. Als mensen echt zulke dingen gaan beweren dan zegt dat meer over de persoon die het beweert dan over degene over wie het gaat.

Maar voordat je een paard hebt dat zo fijn meedoet is er al wel een hele africhtingsfase aan vooraf gegaan. Je moet een paard wel overhalen om het spelletje met je mee te doen. En fouten worden gemaakt door bijna iedereen. Dus soms gebruik je meer druk en is het niet allemaal even vriendelijk. Dat kan zijn omdat je paard zelf bedenkt dat hij ook eens kan proberen wat er gebeurt als hij niet meedoet dus bijvoorbeeld zo maar stil gaat staan, dan moet je misschien even wat duidelijker zijn. Maar het kan ook zijn dat jij gewoon een africhtingsfout hebt gemaakt en zo zelf een "ondeugd" hebt aangeleerd en dan moet je een paard corrigeren. Eigenlijk niet leuk want het was om te beginnen jouw fout maar zo gaat het wel vaak in mijn ogen.

Heel ervaren mensen die weinig africhtingsfouten maken kunnen een paard sneller africhten omdat ze weinig "storingen" hebben en omdat ze weten wat een redelijke eis is om aan een paard te stellen. En ze kunnen dus ook veel vriendelijker zijn want ze hoeven niet steeds per ongeluk aangeleerd fout gedrag te corrigeren. Over de grens van een paard heen gaan levert nooit goede resultaten op de lange duur.

Dus hoe perfecter en harmonieuzer een oefening wordt uitgevoerd hoe beter de ruiter/africhter. Ten eerste heeft die persoon zijn paard als atleet kunnen trainen en ten tweede doet het paard het met plezier voor de ruiter.

Bij dit alles moet voorop staan dat een paard 100% gezond is en het gevraagde werk kan uitvoeren.

Een aantal eeuwen geleden gaf men niet veel om een mensenleven, denk aan slavernij. Voor het paard was het helemaal doffe ellende. Zoals mijn man (geschiedenisleraar) altijd zei: de paardenmeisjes worden altijd heel boos als ik ze de waarheid over het paard in de tijd van Napoleon of de eerste wereldoorlog vertel.

@HWN
10 keer hetzelfde vragen en dan belonen als je paard het wel doet kan soms de beste manier zijn maar lang niet altijd. Zo simpel is het niet. Hangt van de situatie en het paard af. Als je paard wat jij doet als beloning ziet (ik weet niet wat jij doet om te belonen?) dan zou het dus de keer daarna na negen, acht, zeven of zelfs na één keer vragen moeten gebeuren. Als dat niet zo is dan gaat er iets mis en ziet jouw paard jouw beloning helemaal niet als een beloning. Je hebt ook veel paarden die hun baasjes heel goed kunnen africhten dus het kan ook zijn dat hij jouw geleerd heeft om alles tien keer te vragen. ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:43

Hermelientje! Bedankt voor deze uitleg! Dat belonen belangrijk is wist ik, overigens zie je bij mij in de training niet dat ik na een halfuur standaard met lange teugel stap omdat er een halfuur om is.

Wel ben ik van mening dat ik mijn paar nog meer moet gaan belonen (iets waar ik op moet letten en moet leren zelf consequenter in te worden, een leerpuntje voor mij), doe het eigenlijk te weinig. Ben alleen niet zo heel erg van de voer beloningen. Niet zo zeer omdat ze dan verwend worden ofzo, maar ik het zo'n gedoe vind omdat toe te passen tijdens het rijden. Hier gebruik ik mijn stem vaak als een beloning; "Goedzooo!" "Braaaaaff!!" een aai door de manenkam, klopje op de hals en het inderdaad laten rusten (of nouja de druk weg halen). Even wat anders (simpelers) doen en dan wellicht weer proberen of het die dag even laten voor wat het is en de training afvloeien en paard afzadelen. ;)

En tja de hele welzijn was in die tijd om te janken, I know, mijn vader is verzot op geschiedenis en heeft het er vaak over met het avond eten. Maar goed het klassieke systeem komt daar imo wel vandaan en heeft zich alsmaar ontwikkeld samen met de (paarden) welzijn.

*Gaat filmpje even bekijken*

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:53

Voerbelonen is wat onhandig bij paardrijden en wij hebben natuurlijk niet iemand die meeloopt. :D
"Braaf" en "goed zo" is eigenlijk meestal geen beloning. Wij denken dat, maar zo denkt een paard niet. Als je het laat volgen door iets wat hij wel als beloning ziet (aaitje of rust of zo) dan werkt het als een zogenaamde "bridge" dus het klikje van de clickertraining. In mensentermen bijvoorbeeld jouw loonstrookje dat dan een dag later gevolgd wordt door je loon. Als jij alleen een loonstrookje zou krijgen en geen loon zou je niet meer zo hard werken voor je baas. Dus alleen "goed zo" zeggen gaat niet zo goed werken bij een paard. Maar stem kan wel heel handig zijn om het goede moment aan te geven, net als het klikje bij clickertraining.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:00

Voerbelonen (suikerklonten :D ) heb ik geleerd van Douwe Rinkes,
die doet dat altijd...gewoon vanaf het paard!

Ik pas dat dus ook toe, samen met stilstaan/lange teugel,
stem en belonen met een aai over de manenkam.