Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lante schreef:Charlotte? Rijdt die ook voor Nederland? Ik heb het steeds over de Nederlanders dacht ik? Charlotte vind ik niet zo verkeerd. Zij is 1 van de redenen dat ik denk dat de Nederlandse top op retour zijn. Dat de paarden niet na te rijden zijn is al een teken van dubieuze manier van opleiden. Denk aan een Totilas.
En ligt het nu aan mij of doen sommige mensen zich hier wat simpeler voor dan ze zijn..? Je herkent toch valegro niet in mijn beschrijving van niet losgelassen en durchlassig??
Je been afsteken, omdat je paard heet wordt is nooit goed. Dan moet je juist je been eraan houden, en nee, dat is niet hetzelfde als elke pas drijven. Ik zeg het maar vast even.
Ik zou zeggen, ga dat filmpje eens kijken dat Tommie Visser les heeft bij Rieky Young met zijn paard Vingino. Die leert hem rijden zodat het paard het voor hem doet en verwoord het prachtig in Jip en Janneke taal. Dat is hoe het ook bedoeld wordt volgens het skala.
Hermelientje schreef:@hwn
Een paard kan ook ontspannen aan het werk met aanspanning, maar zonder stress. Maar het is heel moeilijk om op afstand te beoordelen hoe dingen zitten bij jou. Als een paard bijvoorbeeld altijd dingen op zijn eigen manier mag doen en je instructeur wil dat dan corrigeren dan kan het best wel even zijn dat er toch een soort stress is, of in ieder geval dat je paard zich er niet zomaar bij neerlegt. Net als bij paarden in de wei geeft het ook een soort stress als de rangorde nog niet zo duidelijk is, je paard blijft dan bezig met het "gevecht" om dingen op zijn manier te mogen doen en dan is hij ook niet ontspannen. Denk maar aan wat Simpelman zei over paarden die gecorrigeerd moeten worden. Daar heb je natuurlijk als je nog niet zo'n handige ruiter bent meer last van, want dan is het veel moeilijker om consequent te zijn en altijd met die kleine hulp te beginnen etc. Als een paard iets tien keer probeert en jij corrigeert dat negen keer en de tiende keer niet dan leer je eigenlijk je paard om vervelend te zijn. Net als bij kinderen. Negen keer nee en dan de tiende keer ja op dezelfde vraag geeft ontzettend lastige zeurderige kinderen. Kun je beter gelijk ja zeggen.Of om het in de leertheorie te zeggen: af en toe belonen versterkt het gedrag. En helaas is dat wat niet zulke goede ruiters vaak doen ombewust de tiende poging van een paard om het op zijn manier te doen belonen. Overkomt mij ook terwijl ik heel goed weet wat er fout aan is.
Maar als je zo'n slecht gevoel hebt over je lessen dan lijkt het mij dat er iets niet klopt. Ik hoop dat ik nu je (ex)instructeurs geen onrecht aandoe van een afstand. Maar ik kan alleen maar zeggen dat ik altijd het gevoel heb aan het eind vd les dat wij allebei beter uit de les kwamen dan we eraan begonnen. Helaas sluipen er dan wel vaak weer dingen in als ik zelf rij waar we dan weer opnieuw aan moeten werken in de volgende les. Ik heb wel eens medelijden met de lesgeefster.Maar eigenlijk zit ik me nooit af te vragen of ik wel met bit moet rijden of juist bitloos of met kaptoom en of de osteopaat moet komen en of mijn zadel misschien verkeerd ligt of dat er iets met zijn tanden is (laten we allemaal regelmatig nakijken hoor).
Heb niks tegen bitloos, toen laatst wolfkiesje getrokken was ging dat ook prima. Alleen denk ik echt niet dat het in zulke zaken zit. Je hebt gewoon nog niemand gevonden denk ik waar je vertrouwen in hebt en die je goed vooruit kan helpen.
Lante schreef:Charlotte? Rijdt die ook voor Nederland? Ik heb het steeds over de Nederlanders dacht ik? Misschien had ik daar duidelijker in moeten zijn. Charlotte vind ik niet zo verkeerd. Zij is 1 van de redenen dat ik denk dat de Nederlandse top op retour zijn. Dat de paarden niet na te rijden zijn is al een teken van dubieuze manier van opleiden. Denk aan een Totilas. Het zou het best opgeleide paard ter wereld moeten zijn...
En ligt het nu aan mij of doen sommige mensen zich hier wat simpeler voor dan ze zijn..? Je herkent toch valegro niet in mijn beschrijving van niet losgelassen en niet durchlassig??
Je been afsteken, omdat je paard heet wordt is nooit goed. Dan moet je juist je been eraan houden, en nee, dat is niet hetzelfde als elke pas drijven. Ik zeg het maar vast even.
Ik zou zeggen, ga dat filmpje eens kijken dat Tommie Visser les heeft bij Rieky Young met zijn paard Vingino. Die leert hem rijden zodat het paard het voor hem doet en verwoord het prachtig in Jip en Janneke taal. Dat is hoe het ook bedoeld wordt volgens het Skala. Hier de link: http://www.horsus.nl/?p=nieuws&i=12995- ... video&l=nl
Ik viel van mijn stoel dat je blijkbaar zo ver kunt komen terwijl je zo'n stuk essentiële en praktische kennis mist. Hij staat echter open om te leren, van iemand die helemaal geen medailles in de dressuur heeft gewonnen nota bene en dat is echt knap. Respect voor hem.
Hermelientje schreef:@Simpelman
Voorwaarts-neerwaarts is toch nog niet zo verschrikkelijk oud. Ik meen dat ik eens gelezen heb dat daar ook veel kritiek op kwam in eerste instantie, de rest reed namelijk altijd "bovenin". Iemand die de geschiedenis van voorwaarts-neerwaarts kent?
Simpelman schreef:Hermelientje schreef:@Simpelman
Voorwaarts-neerwaarts is toch nog niet zo verschrikkelijk oud. Ik meen dat ik eens gelezen heb dat daar ook veel kritiek op kwam in eerste instantie, de rest reed namelijk altijd "bovenin". Iemand die de geschiedenis van voorwaarts-neerwaarts kent?
19e Eeuw, toen de fokkerij langere paarden begon te leveren.
Alles is evolutie, aangepast aan rijkunstige vraag, de mode en de beschikbare paarden.
In Wenen en Saumur rijden ze het eerste jaar op en onder de horizontale lijn, Xerez en Lissabon weet ik niet.
Simpelman schreef:Anoniem schreef:Ik ben zeker een voorstander van vriendelijkheid maar ben wel eerlijk genoeg om te zeggen dat de perfecte ruiter nog niet geboren is. Ik streef ook naar perfectie maar moet toch constateren dat ik af en toe net wat harder met een hand of been in kom dan in de boekjes staat omdat anders de paarden een loopje met me nemen. Ik weet het, het is mijn eigen onkunde maar ik ben wel eerlijk genoeg om te zeggen dat er voor mij nog veel te leren valt.
Hoe is dat bij jou Simpelman? Lukt het jou wel om alles precies volgens het skala te doen en waarbij je paard voor 100% loopt?
Natuurlijk niet, perfectie bestaat niet.
Hoe harder je bent, hoe meer druk je uitoefent, hoe dichter je er bij kunt komen.....
Simpelman schreef:Hoe perfecter een oefening uitgevoerd moet worden op commando:
hoe minder eigen initiatief we een paard kunnen toestaan
hoe meer we een direct en precies antwoord willen krijgen
Het moet geleerd worden direct op druk te wijken, perfecte gehoorzaamheid.
Het moet zich volledig en zonder verzet in een wisselend frame laten zetten, of hem dat nu past of niet, (spier)pijn of niet, zodat de ruiter zijn evenwicht kan beheersen om van hier uit de oefeningen te lanceren en uit te voeren.
Om een temperamentvol paard, dat heb je ook nog bij nodig, zover te krijgen moet het volledig murw gereden worden, ontdaan van zijn wil.
Dit is de dominantie van de hengst, de hengst drijft en houdt bijeen.
sneeuwpop schreef:Ik ben van mening dat als je iets 10 x moet vragen, je het verkeerd vraagt. Dan mort je het zeker niet harder gaan vragen maar anders of helemaal niet als je er nog niet aan toe bent.
hwn schreef:@Simpelman, ik denk idd dat er met Spaanse paarden weinig vwnw gereden wordt, heb het in ieder geval nog nooit gezien.