[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odenalu2

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:57

even een beetje offtopic

iemand bij miij op stal rijd zn paard echt met zn kin op z'n borst vinden jullie dat mooi?? want ik vind het echt een beetje zielig er uit zien

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:05

@Gummie:
Wie 'spreekt' hier over hard aan het werk zetten, ik niet. En Yamcha heb ik er ook niet over zien schrijven.
Uw redenering is inderdaad het tegengestelde van hetgeen Yamcha en ik voorstaan. Tot hier kan ik voor anderen spreken, omdat Yamcha het zelf hierboven schreef.
Voor mezelf is het evident dat alles in orde dient te zijn. En in de regel is dat ook het geval. Hetgeen ik aankaarte, en zo heb ik Yamcha ook begrepen, dat er een eeuwig durende zoektocht bij bepaalde ruiters te zien is naar oplossingen voor hun probleem met hun rijdier die vooral buiten het rijkunstige vlak liggen, zodat zij zich nooit de vraag hoeven te stellen: "DOE IK HET WEL GOED". Zo ken ik en dame (ik zal de naam niet noemen) die bij meneer van Loon les nam. Bijna elke les was er hetzelfde probleem. Iedere keer stapte meneer van Loon op haar paard (en in latere jaren, toen de gezondheid van men.v.Loon naliet, deed ik dat) en corrigeerde het paard binnen een paar minuten. Om een lang verhaal kort te maken: het betrof een simpel aanleuningprobleem. Héél GEMAKKELIJK op te lossen, anders hadden wij het ook niet binnen een paar minuten kunnen regelen. Maar telkens weer belde zij een paar dagen erna op dat de echte oplossing nu wel gevonden was. Dan was het 't zadel (aub Ankem voelt U zich niet aangesproken), dan de voeding, dan weer wat anders, tot en met haren van het paard die naar Engeland werden opgestuurd, waar een mevrouw voor veel geld, het paard instraalde. WELK EEN TREFZEKERHEID, moet U zich eens indenken: vanuit Engeland, wist deze dame precies uit een paar honderdduizen paarden, dat paard te 'stralen' van die klant van men.v.Loon. JAMMER GENOEG was de volgende les het aanleuningsprobleem weer aanwezig (of moet ik zegen: toch niet opgelost), weer werd door ons wel verholpen. Het hoeft U niet te verbazen dat op rijkunstig vlak deze mevrouw NOOIT OOK MAAR IETS HEEFT GEPRESTEERD.
Vaak zie ik dit 'soort' ruiters rijden en denk dan: Ja als je het ook zo blijft doen, zal het nooit lukken. Dan kun je nog een eeuwigheid alle externe factoren blijven conroleren. Het is voor veel ruiters erg moeilijk toe te geven dat ze het ( NOG ) niet goed doen. Waarom??? Iedereen maakt fouten en kan daarvan leren. Maar door je vooral toe te leggen op vragen zoals zou het aan het bit, zadel, voeding , (weer het hele rijtje??), kunnen liggen, stagneerd de eigen ontwikkeling: want men krijgt daardoor voortdurend een excuus om de fout VOORAL NIET BIJ ZICHZELF TE ZOEKEN. Nogmaals, ik kan dus niet in deze voor Yamcha spreken, maar ik zie meer rijkunstige oorzaken dan andersoortige. Ik denk dat Ankem, gelukkig, een uitzondering is.
Dan nog iets: U kent het spreekwoord; succes heeft vele vaders, mislukking is een eenzame wees. Als het goed gaat ligt het aan het zadel?, de hoefsmid? de veearts?, de tandarts? Maar als het fout gaat weet de collega van de zadelmaker(=verkoper) wel dat het zadel niet deugt. Zet de redenering maar door op collega hoefsmid, collega veearts, etc. Er zit ook veel handel in, het heilige MAMMON!!
Goed rijden is de beste dokter, zeggen ze in Duitsland. Ik denk dat daar een grond van waarheid in zit.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:17

Ik ben nu een tijdje bezig met het aan de teugel laten lopen van mijn pony.
Nu gaat het erg goed naar mijn mening. Ik heb het mijn pony weer opnieuw moeten laten leren.
Ik heb nu het volgende probleem:
Als ik rijd met mijn pony is de les op vrijetijd loopt ze in het begin super echt geweldig. Ik beloon haar dan ook om naar ong. Iedere 20 min even lekker lang mag. Naar een of soms 2e keer hem lang te hebben gelaten, doet ze haar hoofd omhoog en gaat ze sterren zitten kijken. Ze gaat dan snel lopen en ik kan haar niet meer houden. Is het misschien een optie om gewoon te rijden en als ze hiermee begint nog even door te rijden maar als ze dan doorgaat een slofteugel eraan te doen? ik heb hier wel eens vaker mee gereden en meestal is een kwartiertje hulp van de slof al genoeg! Of hebben jullie tips of trucs om haar wel goed te laten lopen? en zeg niet doorzetten want zelfs mijn instructeur lukt het niet meer ze zet zich helemaal vast. Lange teugel helpt ook niet ze houdt zich dan alleen maar vaster.

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:17

Kadankovitch schreef:
@Thunder_x3:
Sorry dat ik op U het laatst reageer, het is nu iets aan de late kant. Ik ben een 'ouwe bok' zoals Hermelientje terecht schrijft. En die zij snel moe! En morgen ga ik vroeg op pad, touren met mijn motor. Dus neem het mij aub niet kwalijk dat ik niet direct antwoord; Het is een goeie vraag. Dat duidelijk uit te leggen, zal niet makkelijk zijn. Maar dat vind ik juist leuk.

Maakt niet uit hoor, ik heb geen haast ;)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:22

Odenalu2 schreef:
even een beetje offtopic

iemand bij miij op stal rijd zn paard echt met zn kin op z'n borst vinden jullie dat mooi?? want ik vind het echt een beetje zielig er uit zien

Dit is achter de teugel lopen en is helemaal niet goed! Het hoofd van het paard moet iig loodrecht staan op de grond als je de lijn van het hoofd zou doortrekken. Het wordt ook wel achter de loodlijn genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:11

Kadankovitch, u mag vaker voor mij spreken, ik heb hier werkelijk niets aan toe te voegen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:15

Kadankovitch schreef:
@Gummie:
Wie 'spreekt' hier over hard aan het werk zetten, ik niet. En Yamcha heb ik er ook niet over zien schrijven.
Uw redenering is inderdaad het tegengestelde van hetgeen Yamcha en ik voorstaan. Tot hier kan ik voor anderen spreken, omdat Yamcha het zelf hierboven schreef.
Voor mezelf is het evident dat alles in orde dient te zijn. En in de regel is dat ook het geval. Hetgeen ik aankaarte, en zo heb ik Yamcha ook begrepen, dat er een eeuwig durende zoektocht bij bepaalde ruiters te zien is naar oplossingen voor hun probleem met hun rijdier die vooral buiten het rijkunstige vlak liggen, zodat zij zich nooit de vraag hoeven te stellen: "DOE IK HET WEL GOED". Zo ken ik en dame (ik zal de naam niet noemen) die bij meneer van Loon les nam. Bijna elke les was er hetzelfde probleem. Iedere keer stapte meneer van Loon op haar paard (en in latere jaren, toen de gezondheid van men.v.Loon naliet, deed ik dat) en corrigeerde het paard binnen een paar minuten. Om een lang verhaal kort te maken: het betrof een simpel aanleuningprobleem. Héél GEMAKKELIJK op te lossen, anders hadden wij het ook niet binnen een paar minuten kunnen regelen. Maar telkens weer belde zij een paar dagen erna op dat de echte oplossing nu wel gevonden was. Dan was het 't zadel (aub Ankem voelt U zich niet aangesproken), dan de voeding, dan weer wat anders, tot en met haren van het paard die naar Engeland werden opgestuurd, waar een mevrouw voor veel geld, het paard instraalde. WELK EEN TREFZEKERHEID, moet U zich eens indenken: vanuit Engeland, wist deze dame precies uit een paar honderdduizen paarden, dat paard te 'stralen' van die klant van men.v.Loon. JAMMER GENOEG was de volgende les het aanleuningsprobleem weer aanwezig (of moet ik zegen: toch niet opgelost), weer werd door ons wel verholpen. Het hoeft U niet te verbazen dat op rijkunstig vlak deze mevrouw NOOIT OOK MAAR IETS HEEFT GEPRESTEERD.
Vaak zie ik dit 'soort' ruiters rijden en denk dan: Ja als je het ook zo blijft doen, zal het nooit lukken. Dan kun je nog een eeuwigheid alle externe factoren blijven conroleren. Het is voor veel ruiters erg moeilijk toe te geven dat ze het ( NOG ) niet goed doen. Waarom??? Iedereen maakt fouten en kan daarvan leren. Maar door je vooral toe te leggen op vragen zoals zou het aan het bit, zadel, voeding , (weer het hele rijtje??), kunnen liggen, stagneerd de eigen ontwikkeling: want men krijgt daardoor voortdurend een excuus om de fout VOORAL NIET BIJ ZICHZELF TE ZOEKEN. Nogmaals, ik kan dus niet in deze voor Yamcha spreken, maar ik zie meer rijkunstige oorzaken dan andersoortige. Ik denk dat Ankem, gelukkig, een uitzondering is.
Dan nog iets: U kent het spreekwoord; succes heeft vele vaders, mislukking is een eenzame wees. Als het goed gaat ligt het aan het zadel?, de hoefsmid? de veearts?, de tandarts? Maar als het fout gaat weet de collega van de zadelmaker(=verkoper) wel dat het zadel niet deugt. Zet de redenering maar door op collega hoefsmid, collega veearts, etc. Er zit ook veel handel in, het heilige MAMMON!!
Goed rijden is de beste dokter, zeggen ze in Duitsland. Ik denk dat daar een grond van waarheid in zit.

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen :-) Ben het helemaal eens met jouw verhaal! Er zijn veel ruiters die de fout niet bij zichzelf willen zoeken en alleen maar naar externe factoren kijken. En dat is echt een groot probleem. Ik bedoel alleen maar te zeggen, dat als je kan uitsluiten dat het niet aan iets anders ligt, je je volledig kunt richten op het rijtechnische aspect, wat in 99 van de 100 situaties het probleem is. En met uitsluiten bedoel ik uiteraard niet dat je 10 verschillende zadels en bitten gebruikt en van alles gaat aanpassen, terwijl het probleem er niet mee wordt opgelost. Ik zie echter wel regelmatig kinderen en volwassenen rijden op bijvoorbeeld een zadel dat ongeveer op de nek van hun paard ligt en aan de achterkant volledig omhoog staat en de rug niet raakt, en dat lijkt het mij verstandig dat je daar OOK wat aan doet voordat je verder gaat met alle andere dingen.

Maar nogmaals, ben het met je eens dat het vaak als excuus wordt gebruikt. En ik gebruikte de zin hard aan het werk zetten niet als citaat van jullie of iets dergelijks: ik was gewoon even hardop aan het denken ;-) Het was gewoon mijn visie op het geheel.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:18

Ik voel mij vereerd, Yamcha! Maar ik stel U bijdrage ook zeer op prijs. Als we dezelfde mening hebben, put ik daar steun uit. En anders, zal het waarschijnlijk een nuttige discussie worden, waar we beiden wijzer van kunnen worden. Twee weten immers meer dan een.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:29

@Gummie:
Inderdaad had ik een verkeerde indruk over uw 'eerste' tekst. De tweede tekst heeft voor mij een en ander verduidelijkt. En daar kan ik dan ook mee instemmen. Natuurlijk zijn omstandigheden ('toestanden' is vaker een beter woord) die eerst rechtgezet dienen te worden voordat je aan het werk gaat. Wij zijn het meer eens dan ik aanvankelijk dacht en dat is prettig om te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:36

Kadankovitch schreef:
Ik voel mij vereerd, Yamcha! Maar ik stel U bijdrage ook zeer op prijs. Als we dezelfde mening hebben, put ik daar steun uit. En anders, zal het waarschijnlijk een nuttige discussie worden, waar we beiden wijzer van kunnen worden. Twee weten immers meer dan een.

Nu voel ik me vereerd.
Ik kijk uit naar een goede discussie :) maar een van mijn eerste instructrice was een Duitse, en van haar leerde ik, dat je best met iemand die meer kennis heeft en ervaring dan jij in discussie mag gaan, maar er vooral van moest proberen te leren, en niet wijzer moest willen zijn dat de kenner...... wat ik nog steeds een goede les vind.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:42

Wat moet ik nou zeggen?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:20

Dat Yamcha ook bijna altijd gelijk heeft :j haha!

Ik zit nu ook met een klein probleempje. Jonge merrie is zo ontzettend vast in de mond. Niet dat het paard niet buigzaam zal zijn, maar ik vraag me af of ik iets toe kan voegen aan de training om het paard makkelijker kennis te laten maken met het zakken/ontspanning. Rij er trouwens nog niet zelf of, ze wordt nog gereden door iemand anders maar daar wil ik juist advies voor in winnen :)

Ik bedoel niet gelijk hulpteugels, maar ook oefeningen of handelingen die het paard uitnodigen om de hand op te zoeken. Want op die moment is dat gewoon niet aan de orde. Paard is 3 maanden ohz en wordt 5 dagen in de week gereden of gelongeerd.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:12

ietjelover schreef:
Ik ben nu een tijdje bezig met het aan de teugel laten lopen van mijn pony.
Nu gaat het erg goed naar mijn mening. Ik heb het mijn pony weer opnieuw moeten laten leren.
Ik heb nu het volgende probleem:
Als ik rijd met mijn pony is de les op vrijetijd loopt ze in het begin super echt geweldig. Ik beloon haar dan ook om naar ong. Iedere 20 min even lekker lang mag. Naar een of soms 2e keer hem lang te hebben gelaten, doet ze haar hoofd omhoog en gaat ze sterren zitten kijken. Ze gaat dan snel lopen en ik kan haar niet meer houden. Is het misschien een optie om gewoon te rijden en als ze hiermee begint nog even door te rijden maar als ze dan doorgaat een slofteugel eraan te doen? ik heb hier wel eens vaker mee gereden en meestal is een kwartiertje hulp van de slof al genoeg! Of hebben jullie tips of trucs om haar wel goed te laten lopen? en zeg niet doorzetten want zelfs mijn instructeur lukt het niet meer ze zet zich helemaal vast. Lange teugel helpt ook niet ze houdt zich dan alleen maar vaster.

Meen je dit nou serieus? :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:36

Hoezo leer jij je pony aan de teugel lopen?
Bij mijn weten hoeven paarden dat niet te leren hoor. Het is de ruiter die het goed moet doen.

Als je pony zich vasthoudt, is het dan niet eigenlijk de ruiter die niet nageeft? Het probleem zit hem vaak in de harde, ongevoelige hand van de ruiter, niet in de mond van de pony...... en daar zal een slof niet mee helpen, met de slof kun jij alleen maar beter vasthouden.

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:40

de pony waar ik wel eens op rijd heeft de neiging om te gaan hangen aan de linker teugel, als gevolg daar op heb ik de neiging mijn hand vast te zetten..
heeft iemand tips wat ik hiermee kan doen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:13

@Liekespeedy:
Heel Snel en misschien wat onzorgvuldig: Hou de rechter teugel stabiel (op een plaats, zet die desnoods vast met je hand op het zadel) en geef dan met de linker hand (waar het paard het meeste op hangt) 'ophoudingen' naar voren. Dus U laat de linker hand plotseling los en weer terug (U laat dus niet de teugel los, die blijft op dezelfde maat). Daardoor schiet de 'steun' van U hand iedere keer weer weg en dat is voor het paard zeer onaangenaam omdat hij/zij niet meer vol vertrouwen op je hand kan steunen.
Stel U voor dat U, zoals ik, met een wandelstok of krukken moet lopen. En U wandelt rustig. Plots schiet de stok of kruk onder U uit omdat U die hebt neergezet op een glibberige plek. Nou ik ben er zeker van dat U na zo'n ervaring niet meer zo vol op de stok durft te steunen.
Het voordeel van deze manier is dat men niet in de mond trekt (waardoor die meestal ook zwaarder wordt), maar door het (plots) loslaten, het paard vriendelijk duidelijk wordt gemaakt dat U niet zijn steunpilaar bent en dat de druk zich gedeeltelijk moet verplaatsen naar de te lichte hand (de hand die je vast hebt gezet op het zadel). Daardoor komt U ook een stapje dichter bij recht-richten.

Met vriendelijke groet Kadankovit

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:18

@ Kadankovitch : mooi gesproken!
zo zou ik het trouwens ook aanpakken!
@Liekespeedy: is dit op 1 hand? dus de linker- of rechter kant op? of allebei de kanten? dat ze op links hangt?

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:32

@ X_Linz_X links om en rechts om maar ze hangt alleen aan de linker teugel..

@Kadankovitch oke bedankt ik zal het proberen kijken of het lukt :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:13

@Thunder_x3:

Inleiding:
Natuurlijk heb ik uw profiel opgezocht. Dat bevat weinig informatie. Ik weet dus niet wat U wel en niet weet. Mocht ik in herhaling vallen of iets schriven wat U al weet, dan wijt U het maar aan mijn poging grondig te willen zijn.
Het onderwerp dat U met uw vragen aanspreekt, is er een war hele boeken over geschreven zijn. Er wordt ook zeer verschillend over gedacht. Ik zelf rij niet volgens het 'meerderheidstandpunt', daar ben ik mij van bewust. Ik zal trachten uw vragen systematisch te behandelen.
1) Tracht ik duidelijk te maken wat het begrip 'AAN DE TEUGEL' in de rijkunst inhoudt. Daaarbij komt ook aan de order of de ruiter daarin een keuze heeft (ik heb uw vraag zo begrepen, dat u zich afvraagt of men als ruiter de keus heeft wel of niet 'aan de teugel' te rijden.
2) Moet de ruiter er iets speciaal voor doen. Daarbij komt ook aan de orde de vragen of 'n paard dit "handig" of "ongemakkelijk" vindt en of paarden dit van nature in zich hebben.
Ik denk dat ik hiermee uw vragen het meest geordend kan beantwoorden.

p.s. in voorgaande stukken heb ik mijn voorbehoud gemaakt over de juistheid, etc. van hetgeen ik schrijf. Dat geldt ook hierbij.
(niet boos zijn Elcke)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:18

woow kadankovitch misschien kun je wel eem boek schrijven

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:06

Je zou het bijna gaan denken he.. ;)

Ik quote even mijzelf omdat ik graag tips wil.. :)

Petulan schreef:
Ik zit nu ook met een klein probleempje. Jonge merrie is zo ontzettend vast in de mond. Niet dat het paard niet buigzaam zal zijn, maar ik vraag me af of ik iets toe kan voegen aan de training om het paard makkelijker kennis te laten maken met het zakken/ontspanning. Rij er trouwens nog niet zelf of, ze wordt nog gereden door iemand anders maar daar wil ik juist advies voor in winnen :)

Ik bedoel niet gelijk hulpteugels, maar ook oefeningen of handelingen die het paard uitnodigen om de hand op te zoeken. Want op die moment is dat gewoon niet aan de orde. Paard is 3 maanden ohz en wordt 5 dagen in de week gereden of gelongeerd.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:28

@Petulan:
Mag ik vragen wat je er precies mee bedoelt?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:37

@Thunder_x3: AAN DE TEUGEL
1.0)IN HET GROTE GEHEEL
Het begrip 'aan de teugel' gaat over het contact dat de ruiter (gemakshalve gebruik ik deze vorm, maar ik ben mij ervan bewust dat het merendeel van de lezers, lezeressen zijn en dus amazones; waarvoor mijn excuses) heeft met het paard via de paardenmond. Overbodig te vermelden?? Helemaal niet, want dit begrip is onderdeel van het grotere begrip 'Durchlässigkeit' (doorlatendheid, in een lelijke vertaling) of staat op zich zelf in de franse opvatting van 'Légèreté' (lichtheid). In het duitse concept wordt de totale inwerking van de ruiter betrokken, dus ook de zit en de drijvende inwerking van de benen. In de franse opvatting (vooral beïnvloed door Baucher, ook al geven sommigen dat niet graag toe) betreft dit begrip alleen de hand. Ik zal waar nodig hier op terugkomen, maar ik wil hier geen boek schrijven.
Nu gaat rijkunst niet alleen over dressuur, maar ook over springen. Dit is BELANGRIJK!! Want veel te vaak wordt 'aan de teugel' bebonden aan een houding. Dat is niet helemaal juist. Of beter gezegt: HELEMAAL NIET JUIST. Dit begrip beschrijft veel eerder een GEMOEDSTOESTAND van het rijdier. De toestand waarin het dier zich niet verzet tegen de hand, deze volgt zonder eraan te trekken en TEVENS BEREID IS DE TEKENS DOOR DE HAND GEGEVEN, AAN TE NEMEN. Dat betekent dus, dat een springruiter die zijn paard met de neus ver naar voren, met een lange hals over een hindernis (maar natuurlijk ook zo door het parcour), in een mooie bascule, laat springen met een contactteugel, heeft zijn/haar paard ook aan de teugel. Dat geldt trouwens ook voor westernruiters, waar de houding van het paard toch anders is dan bij de conventionele dressuurruiters. (terzijde, ik gebruik niet graag de term klassiek, omdat die ruiters die van zich zelf zeggen dat ze klassiek rijden, eigenlijk ook van zichzelf zeggen dat ze correct en zelfs uitstekend rijden. Dat moet je niet over jezelf zeggen, je moet zo goed rijden dat dt anderen over je gaan zeggen). 'Aan de teugel' beschrijft minder een houding van het paard, maar meer de manier waarop het paard de ruiterhand en diens hulpen aanvaardt.
Om op je tweede vraag antwoord te geven; of de ruiter de keuze heeft? In mijn opvatting eigenlijk niet. Hij/zij rijdt altijd 'aan de teugel', behalve als het paard , het bit, de teugel, de hand en de daarmee geven hulpen niet aanvaard, hetzij door onbeleerdheid of verzet. Met die uitzondering, dat ik niet weet of men kan zeggen dat een ruiter die met z'n paard met een losse teugel wandelt, het dier aan de teugel heeft. Maar of het dier nu luistert naar een teugel met bit (meer of minder zwaar gehanteerd), of deze hulpen worden overgenomen door een stokje (zoals Freddi Knie jr. vroeger zo mooi demonstreerde), of door een halsband (waarmee een poolse meneer een FEI-dressuurproef reed), Die hulpen hebben allen dezelfde functie en worden door het paard geaccepteerd. De ruiter heeft de keus hoe hij/zij daar gestalte aan geeft.

Het begrip 'in de hand stellen' heeft meer van doen met het begrip 'Nageeflijkheid' en komt hierna aan bod.
Daarna behandel ik het kort met betrekking tot het grotere geheel 'Aanleuning' en 'Durchlässigkeit'

p.s. Het kan zijn dat ik iets vergeten ben. Aangezien het geen boek is, kom ik er toch nog op terug.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:00

kadankovitch ik ben niet boos hoor, het is een leerproces hahaha,
nee hoor als je wil aangeven dat je te weinig informatie hebt over een persoon dan is dat iets wat je moet doen, dat is iets anders als vooraf je excuses aanbieden aan iemand die wellicht je uitleg verkeerd opvat en dat laatste vind ik persoonlijk een probleem van iemand zelf die advies vraagt. Jij doet namelijk zo goed en zorgvuldig mogelijk je best om uitleg te geven en valt niemand af, tenminste dat is mij opgevallen in je verhalen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:27

Paardje_13 schreef:
woow kadankovitch misschien kun je wel eem boek schrijven

Er zijn al heeeeeeeeeeeeel veel boeken geschreven, misschien moeten mensen gewoon eens die boeken gaan lezen ;-) Dan hoeven niet telkens met nieuwe boeken te komen die over hetzelfde gaan :P