Anoniem schreef:Ik rijd toch nog wel eens een renvers. Ik vind het een fijne oefening als mijn paard zich aan een bepaalde kant wat vasthoudt.
Ik rijd het ook regelmatig. Ook schouder buitenwaarts. Ik wil graag dat mijn paard onvoorwaardelijk op de hulpen reageert links en rechtsom. En ik rijd ook veel op de tweede hoefslag zodat ze niet aan de kant gaan plakken.
Lante schreef:Modern is imo anders dan klassiek in dit opzicht:
Modern is een stuk klassiek met de nadruk op het oog wil ook wat naar mijn mening.
Heet ipv ontspannen,
Op scherp ipv durchlassig,
tritt in de benen ipv losgelassen in het hele lichaam,
Hand i.p.v. been
Zo zie ik het niet... Ik zie het meer als met impuls, met minimale eenvoudige hulpen en juist wel met heel veel losgelatenheid. Scherp aan de hulpen zie ik meer als maximale controle. Dat is wat ik terug zie bij bijv. Edward Gal. Dat vind ik prachtig om te zien. En dressuur draait toch ook voor een groot deel om wat het oog wil zien? Het moet er toch harmonieus uitzien? Dat kun je alleen maar met het oog beoordelen. Dressuur moet mooi zijn om naar te kijken. Net als kunstschaatsen of dansen.
Lante schreef:Het is alleen niet altijd meer even correct zoals het bedoeld was, namelijk het paard gymnastiseren.
Volgens mij hoeft het een het ander niet uit te sluiten. De mooiste shows geven imo toch de best gegymnasticeerde paarden weg.
listiglistje schreef:Ik vind het wel heel kort door de bocht om de gehele wedstrijdsport zo af te schilderen, niet mijn ervaring!
De mijne ook niet.
Hermelientje schreef:Tja Lante als je alleen maar kijkt naar wat er wel eens misgaat en dat dan modern gaat noemen....
Dat doen er helaas wel meer..... En dat is jammer. Van de door veel hier geliefde Nuno Olivera zijn ook filmpjes te vinden die niet hele chique dressuur laten zien. En daar heeft niemand het over.... Wat mij betreft weer het meten met twee maten. Zolang het zichzelf 'klassiek' noemt is het bij voorbaat goed. Net zoals in de AR zo wordt gedweept met dat ze zo paard vriendelijk zijn. En dan is de uitvoering bij voorbaat al perfect. Voor mij ligt het allemaal wel wat genuanceerder.
Hermelientje schreef:Maar waar kan ik dan die echte ware heuse klassieke dressuur gaan bewonderen die tot een nog beter resultaat heeft geleid dan bijvoorbeeld de huidige nummer 1 en 2 van de wereld?
Dat vraag ik mij ook af en op die vraag blijft het meestal akelig stil. Dan komen de reglementen weer op tafel, of citaten van deze of gene klassieke grootheid. Maar een beeld krijg je er nooit bij. Dat is jammer, want als ze er zijn dan wil ik die heel graag bekijken en er alles van weten.
Simpelman schreef:Het is een hyper gevoelig hot Chilly pepper type dat door de eerste eigenaar zadelmak gemaakt is (professioneel...) met als resultaat dat het levensgevaarlijk was er op te gaan zitten, gekocht voor "de halve prijs".
Mensen in mijn omgeving zeggen: "jij hebt mazzel, je hebt altijd van die kalme paarden", 2 en een halve maand opnieuw onder het zadel nu, nooit gebokt, doet alles op gefluister.
Als je even terug leest: ik zit nu met mijn nieuwe aanwinst in precies hetzelfde proces. Maar ik ben natuurlijk maar een 'meisje' en geen klassieke oude rot in het vak.... Dus mijn project is natuurlijk in jouw ogen bij voorbaat al kansloos. Als ik twee maanden verder ben zal ik wel eens een filmpje plaatsen. In de hoop dat ik dan natuurlijk niet gelanceerd wordt, mijn tennisracket er bij moet pakken en heel hard moet schreeuwen
. Wat ik tot nu toe overigens nog niet heb hoeven doen.
Simpelman schreef:Jullie hebben er geen idee van wat er speelt in de professionele ruiterwereld.
De klep wordt zorgvuldig gesloten gehouden voor publiek, af en toe ontsnappen er echter wat stoom via stagiaires, dierenartsen, fysio, osteo.
Er is in deze wereld geen sprake van zachtheid, harmonie, respect, ethiek.
Hiermee kun je namelijk niet winnen en als je niet wint verdien je geen geld met paardenhandel, clinics, boeken, interviews.
Graag concrete bewijzen bij je random beschuldigingen Simpelman. 'van horen-zeggen' vind ik dan niet voldoende. Tot die tijd blijf ik lekker op mijn paardenwolk zitten en geloven dat je er ook kunt komen op een wijze die niet schadelijk is voor je paard.