[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rohdiamant

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:12

jolijn_ schreef:
Mijn verzorgpony gaat sterrenkijken zodat ik geen controle meer heb. Ik heb altijd het gevoel dat hij me belachelijk maakt, hij doet het alleen als er mensen staan te kijken, of als ik les heb ofzo Nagelbijten / Gniffelen Wat kan je daartegen doen ?

Weet je zeker dat het niet aan jou ligt? Dat je bijvoorbeeld zenuwachtig word als mensen gaan kijken en het daarom perfect wilt doen?

Is dit niet het geval, dan moet je hem maar eens duidelijk laten weten dat je daar niet van gediend bent. Dan geef je maar een keer een goede parade van links naar rechts dat ie naar beneden komt, geeft hij na meteen zelf ook loslaten en belonen. Ook al staan er mensen te kijken, durf hem er gewoon door te rijden.

Heeft je instructrice verder geen tips?

Nolicapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:27

............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:41

susi schreef:
............

Ja?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:45

mijn paard liep ook altij mej der koppie in de licht Huilen maar nou loopt ze wel goed naar benede.. ik heb gewoon m'n handen stil gehouden.,. en m'n benen aangedrukt.. (licht) en dan met je handen tegenhouden.. iedereen doet altijd moeilijk met in de handen knijpjes geven en met je benen en voor een aandrukke..:S en als ie naar benede loopt.. steeds meer ontspannen..Knipoog
en als je mej je handen een paard naar beneden wilt laten lopen.. begin je al snel te zagen.. ( merk ik bij veel mensen die dat doen) Blijf is een lesje op concentreren.. !! Knipoog

maja,, xx veel suc6 !!(L) Barbara..Knipoog

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:20

helemaal mee eens

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:09

Bij mij gaat het al wat beter, heb tips over rechtrijden en mijn lessen gaan goed! Al zeg ik het zelf Haha! Tuurlijk heeft ze nog wel haar streken, maar de lessen zijn erg... informatief Haha!

Elske72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:17

gewoon blijven oefenen

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:19

Mijn paard had al lang niet meer gereden toen ik hem kocht,
Maar loopt daardoor ook vrij stijf dat is nu al heel wat minder geworden, maar nageefelijk zit er schijnbaar nog steeds niet in, ik weet wel wat het inhoud enzo heb paarden bij gereden ging het gewoon goed maar het lijkt wel alsof hij het gewoon niet kan. maar hij loopt voortaa wel al losser en ontspannen alleen het nagefelijke nog e hij loopt best aardig. iemand een idee?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:03

Voor een keuzevak op school, rij ik nu lessen voor de voorbereiding van B brevet. Dit op een manégepaard omdat astra niet kan/mag springen. Maar wat een immens verschil!
Na 4 jaar op het zelfde paard merk je dat echt! Ik moest echt ongelooflijk veel kracht uitoefenen en mijn handen vastzetten op aanraden van het lesgeefmeisje.... Nog nooit zo'n droevige les meegemaakt. Astra geeft na op 2 pinken, en dan moet je beginnen sleuren en nog eens op de letter rijden...En ik mag niets van commentaar geven, want dan krijg ik geen punten voor medewerking....

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:12

Sorry voor de zoveelste vraag misschien over nagevelijkheid, maar ik heb een tinker
Zij heeft nog nooit dressuur gelopen, maar wil toch proberen of ze het kan, zonder bijzetteugels etc etc etc...
Heeft iemand tips om te kijken of dit een beetje lukt?
Les heb ik momenteel geen tijd voor, dat komt gewoon niet uit met de tijden en data's van mijn instructrice...
Daarom vraag ik het hier maar...

Rosalynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:12

Ik heb ook problemen met mijn paardje, ik wil haar wel aan de teugel krijgen, maar het enige wat zij doet is, is 2 passen aan de teugel lopen en zodra ik dan mijn handen wat ontspan, gaat ze of aan de teugels hangen, of haar hoofd weer los gooien. Iemand tips?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 09:12

Rosalynn schreef:
Ik heb ook problemen met mijn paardje, ik wil haar wel aan de teugel krijgen, maar het enige wat zij doet is, is 2 passen aan de teugel lopen en zodra ik dan mijn handen wat ontspan, gaat ze of aan de teugels hangen, of haar hoofd weer los gooien. Iemand tips?

jouw paard vind het moeilijk, en dat komt omdat het de achterhand er niet onder heeft en het zijn/haar rug niet gebruikt. om dit te verbeteren moet je veel overgangen en schijnovergangen maken, en dat om te beginnen op een volte, veel stelling, buitenteugel eraan, binnenteugel kneepjes, maar geen spanning. goed doordraven en dan weer net niet in stap, en weer wegdraven. vervolgens houd je een keer halt en draaf je weer weg. Oefen hier nu niet je hele training op maar slechts een kwartiertje, en ga dan wat anders doen. Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 09:15

tinka_maris schreef:
Sorry voor de zoveelste vraag misschien over nagevelijkheid, maar ik heb een tinker
Zij heeft nog nooit dressuur gelopen, maar wil toch proberen of ze het kan, zonder bijzetteugels etc etc etc...
Heeft iemand tips om te kijken of dit een beetje lukt?
Les heb ik momenteel geen tijd voor, dat komt gewoon niet uit met de tijden en data's van mijn instructrice...
Daarom vraag ik het hier maar...

sorry, maar hier zou ik niet aan beginnen. Je weet zelf niet hoe het moet, dus loop je daarom alleen het risico je paard te verpesten als je het probeert, wacht rustig af tot je les hebt, of laat een vriend/vriendin er even op die wel weet hoe je een paard aan de teugel kan krijgen. Je kan namelijk niet even kijken of je paard nageeflijk kan lopen, dat doet een paard gewoon als het correct bereden wordt Knipoog

Cortes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:57

Hoefjes_S schreef:
Ik rijd zelf elke week een behoorlijk voorwaarts paard..
Maar hoe krijg je juist zo'n paard lekker aan de teugel ?

bij sommige paarden die heel voorwaarts zijn gaan nog meer voorwaarts rijden als je ze aan de tewugel gaat rijden. dat doen ze om het voor jou moeilijker te makne. dan moet je heel veel overgangen maken, verzamelen en dan pas aan de teugel gaan rijden

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:41

ik had dat in het begin ook af en toe problemen met aan de teugel rijden..
Maar na lang oefenen is het helemaal goedgekomen Haha!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 19:42

het nageeflijk rijden van je paard komt vanzelf, als je geduld hebt en op de juiste manier je paard traint Knipoog

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:37

heey
ik heb even een vraagje, ik heb les maar moet dus nu ook met elastiek gaan rijden, maar ik zie zoveel mensen die dit niet goed vinden!
hoe zit dit nou, als je hier een maand, hooguit twee maanden mee rijdt geeft zal dit dan voordelen hebben of nadelen?

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:06

Dus SUUS heb je ervaring of niet? zo ja laat mensen je geen verhalen ophangen iedereen doet als ofze verstand ervan hebben eens moet dat elestiek ervan af en dan? Als jij die rvaring dan moet je die gebruiken. Heb je die niet die ervaring dan moet je vragen hoe je dat wel kan krijgen , die kennis om dit over te brengen aan je paard.Weet wel dit gaat met kleine stapjes dus veel geduld is een MUST veel sterkte claudia

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:00

ik rij zelf al wel 8 jaar, maar ik heb nog maar 1 prive-les gehad (rij dus ook op de manege)
die vrouw die me prive-les geeft, daar moet ik dus van met elastiek rijden.. maar wat ik ook heb begrepen is dat ik hiermee beter aan me stelling kan werken en dus de rest eigenlijk kan verbeteren zonder me teveel op het hoofd te focussen
zelf vind ik het elastiek niet zo'n probleem, maar ik zet hem zeker niet strak! en hoop dat het er binnenkort wel af mag!
hij kan alsnog zijn hoofd naar boven doen, maar niet te ver naar boven gooien zodat ik mijn stelling verlies zeg maar

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 18:53

persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van bijzet, of elastiek enzovoort, maar ik ken de achtergrond niet en t paard niet dus ik kan er zo niet over oordelen. Mijn tip is, probeer is zoveel mogelijk zonder lekker aan het werk te gaan.... Knipoog

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:04

haha ja ik ben zelf er ook geen voorstander van.. het is dat het mij is aangeraden te doen
maar ik ben nu bezig eerst even lekker de hals los te rijden met elastiek en aan het einde even 10 minuten tot 15 minuten lekker proberen zonder elastiek om te kijken of het voorruit gaat!
en de vorige keer ging het wel al wat beter, wat ik zelf wel erg plezierig vond om te merken!

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:39

Heej ik heb een vraagje Lachen. Na een jaar aan de ontspanning werken loopt mijn paard eindelijk ontspannen in stap. Maar soms gaat ze hangen of langzamer lopen zodra ze aan de teugel loopt en dan geef ik wat been, maar zodra ik wat been geef komt der hoofd direct weer omhoog. Hierdoor wil ze ook maar niet ontspannen in draf. Want telkens als ze goed loopt en ik spoor aan komt ze weer omhoog. Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:41

Nou ik heb 2 maanden een kwpn-er gereden van iemand en die hadde ze zolang met helastiek gereden dat als ik hem af dee hij alleen maar met ze kop in de lucht liep.
Maar hij moest met helastiek gereden woorden omdat hij anders ze rug niet ontspande zeide ze maar ook met helastiek liep die eigelijk gedwongen naar benede want als hij in hun ogen met ze hooft naar benede liep was het wel goed Clown

Kuch Kuch ben der ook maar mee gestopt toen, soms heb je echt belagelijke mensen der bij zitten die zo maar iets gehoort hebben en dan denken van aah joh dat doe ik wel even en gebruiken ze dan totaal verkeerd.

Zelf ben ik helemaal niet van hulp teugels enz ik rij liever zonder dan duurt het maar wat langer maar dan wel lekker ontspanne.

naomivenema

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:10

mij paard loopt erg met haar hoofd omhoog wat kan ik er aan doen stuur me maar een pb

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:42

Het is inderdaad vervelend als iedereen wat anders zegt, vooral als iedere instructeur wat anders zegt! Ik rij 1x per week op een manege, en dan heb je al wat minder tijd om te oefenen... Nu rijdt ik op een pony die het liefst meet een lange, lage (en vooral onbuigbare) nek rijd, nu is het mij vorige week eindelijk gelukt (ze vertikt het om door te buigen) om haar in stap eventjes naar beneden te rijden... *ik trots*. Maargoed, als je dan aat draven HUP gelijk weer dat hoofd omhoog. Eigenlijk niet ´echt´ aan de teugel dus. Maar ik blijf proberen.

xxx