Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:10

Hoe vaak moet die website nog voorbij komen...

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:13

Tyrza schreef:
Gut... daar gaan ze weer met die website...

Wat is hier mis mee. Ik rij niet in het LDR-systeem. Ik wil gewoon de voors en tegens weten, en waarom .

En ik hoop op een wetenschapppelijkonderzoek dan zijn we een keer van deze discussie af.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:15

Op www.dressageworld.de is een leuk item te vinden: 31 piaffen van allerlei paarden om te vergelijken (ook pirouettes trouwens..) Vergelijk Josef Neckermann (toch een der groten uit Duitsland) eens met Anky.... Wereld van verschil!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:19

Je ziet daar duidelijk welke paarden losser zijn en meer kunnen swingen!

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:34

Anzjuhlaa schreef:
Je ziet daar duidelijk welke paarden losser zijn en meer kunnen swingen!

Welke paarden bedoel je dan?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:32

Ulissa schreef:
Wat is hier mis mee. Ik rij niet in het LDR-systeem. Ik wil gewoon de voors en tegens weten, en waarom .

En ik hoop op een wetenschapppelijkonderzoek dan zijn we een keer van deze discussie af.

1 zwaluw maakt nog geen zomer...

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:19

Tyrza schreef:
Ulissa schreef:

1 zwaluw maakt nog geen zomer...

'1 zwaluw in een kooi maakt LDR'

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:31

Dat is jouw mening en dat respecteer ik, HC.

Goofy44

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:22

Biomechanics of Dressage Performance
Hilary Clayton, DVM

USDF Convention
December 5, 2003

Het verslag van de USDF conventie dd. 05-12-2003 is te vinden op:
http://www.germandressage.com/conventio ... anics.html

Hieruit een paar punten:

BASIC EQUINE LOCOMOTION PRIMER:
GAIT = the coordination pattern of a horse’s movement
STRIDE = basic unit of movement
STANCE phase = period during which the hoof is on the ground
SWING phase = period during which the hoof is going forward above the ground towards the next stance phase (and the beginning of the next stride)
During the stance phase, there is NO velocity to the hoof. During the swing phase, the hoof is moving MUCH faster than the horse’s body—approximately twice the velocity of the horse’s body. The acceleration/deceleration forces are MASSIVE.

In DRESSAGE, the swing phase in important to the aesthetics of our sport, but as with the racehorse, the leg will be retracted before it reaches the ground. The ELBOW is the important joint for expression for both protraction and retraction, coming from the TRICEPS muscle.

Videos were shown of Bonfire and Evento.
Bonfire demonstrated that although we typically think of the shoulder, if we look in slow motion, the elbow is moving a lot more than the shoulder in an expressive trot gait.

Evento demonstrated that a “toe flick” is a whiplash effect, because the elbow has reached its maximum protraction and retraction begins but the lower leg is relaxed and is still moving forward. The “whiplash” results in the effect we call a “flicking” of the toe.

At the end of the swing, contact occurs. The optimal contact is slightly heel first, but there are exceptions. Toe first carries the risk of tripping except in piaffe and for the new trailing leg in lead changes.

The hoof is moving forward and downward at contact and must immediately decelerate at contact. The energy enters the locomotor system and travels up the limb in the form of a shockwave, potentially damaging bones and joints. It is attenuated by body tissues, first the laminae of the hoof, then blood flow through the hoof, then joint cartilage and finally subchondral bone.

Dressage horses are subject to a diverse loading environment, but still suffer from impact shock and repeated trauma to cartilage and bone, which ultimately leads to DJD (osteoarthritis). This is the most common cause of premature retirement.

Ground Reaction Forces (GRF) components:

Vertical: this is the part that overcomes gravity, i.e., the projects the horse in the airborne phase
Longitudinal: slowing down/speeding up
Transverse: side to side: comes into play for lateral work/circle work. Not discussed today.
Vertical: maximal as the horse’s weight accepted onto the grounded hoof and the fetlock lowers and the horse’s body lowers over the hoof. It then subsequently decreases again. It occurs during the stance phase, as the horse’s weight is loaded onto the hoof, then rolls forward as the fetlock sinks and the shoulders are lowered. The sinking of the fetlock is proportional to the vertical force, and may even TOUCH THE GROUND!

Longitudinal: Initially, this is a braking force (the cannon bone is angled backwards) then as the angle of the cannon bone changes, it becomes a propulsive force. Braking: think refusals, propping for bucks. Propulsive: think draft horses leaning into the traces. Horses can choose to minimize either braking or the propulsive phase depending on what they’re about. In dressage horses: the hind legs are predominantly used for propulsion, while the forelegs are used predominantly for braking, which gives us our collection and the ability to raise the forehand. As the horse increases in collection, the forelimbs provide more and more braking forces, raising the horse through the withers, while the hindlimbs provide forward propulsion. Without the forelegs working hard to maintain the elevation, the horse would fall on the forehand—collection does not come solely from the hindquarters.

Tempo and Rhythm

Tempo is the stride rate in strides per minute.
Rhythm is the timing of the footfalls, consisting of the number of footfalls per stride, and the elapsed time between footfalls.

The walk is a 4 beat rhythm, the canter is a 3 beat rhythm, and the trot is a 2 beat rhythm. Passage, piaffe and reinback are also 2 beat rhythms.

Rhythms can be either regular or irregular. Canter is irregular. Walk should be regular, but not all horses perform it as such. Trot, piaffe and passage are all regular.

WALK:
The normal walk is a 4 beat regular rhythm WITHOUT an aerial phase (Dr. Clayton no longer talks about suspension). There are always 2 or 3 legs on the ground. The faster the walk, the greater amount of time there are only 2 legs on the ground. The normal pattern is Hind, front on same side, then opposite hind, then front on that side. Two different types of aberrant walks occur:

Lateral couplets, in which the front leg leaves the ground too quickly.
Diagonal couplets, which occurs in short-strided walks, because the front leg is too SLOW to leave the ground.
In studies that Dr. Clayton has done on videos of Olympic Horses from the Barcelona and Atlanta Olympic games, Dr. Clayton found that most horses walk faster at extended walk but usually not enough to be visibly noticeable. Average speeds were 52 at collection, and 57 for extension. She also found that in the walk pirouette, the initial steps were fine, but that the rhythm became irregular, the inside hind placement tended to be early, and that the exit step tended to slow to 48. There were also longer stance durations to maintain balance, and more periods of 3 legs support with some periods of 4 leg support.

TROT:
The trot is a 2 beat diagonal gait with a regular rhythm, and 2 aerial phases per stride. In Olympic horses, the speed of the collected trot was 77, while the extended trot was 83. Nearly all of the Olympic horses showed “diagonal dissociation” meaning that on careful video analysis, the front and hind legs did not land at exactly the same moment, but rather the the hind hoof landed slightly sooner—this was indicative of uphill balance. Of all the horses analyzed, Rembrandt had the largest degree of positive diagonal dissociation.

REINBACK:
This is a retrograde diagonal movements, with the footfalls often slightly dissociated. There is no aerial phase. In the Grand Prix, the pattern of the movements requires a good bit of coordination:

Diagonal back, then
4 beat walk forward, then
Diagonal back, then
Trot forward = diag

The vast majority of the Olympic horses had difficulty in performing this cleanly.

CANTER:
The canter is a 3 beat irregular movement, with a prolonged aerial phase. The first beat is the outside hind, followed by the inside hind/outside front, and then the inside front. The pause (and source of the irregularity) is due to the aerial phase. The increase in stride length comes from increasing the length of the airborne phase, so that the footfalls must occur more rapidly in order for the tempo to remain the same. In the canter, the body must roll forward over the forehand while the horse is on the ground. In dressage, however, we are teaching our horses not to do that. How do they manage it?

Dr. Clayton showed a video of Rembrandt. In it, we could see that his whole body sinks up until the leading foreleg hits the ground. At that point, he uses his shoulder girdle muscles to lift his entire body (much as a jumping horse does when he reaches a fence), maintaining the uphill nature of the canter. The trailing foreleg initiates this. In the collected canter, the foreleg barely comes back beyond the vertical before it has pushed off and is coming off the ground.

In the canter pirouette, the tempo is usually much slower than the collected canter. At the Olympics, the speed was 66 vs. 96 for collected canter. Canter pirouettes are a 4 beat rhythm, and have no aerial phase.

Piaffe and Passage were 55 strides per minute for Olympians. Passage is a 2 beat diagonal rhythm, with 2 aerial phases per stride. There is well-marked diagonal dissociation, with the front leg coming off the ground early. Piaffe is a 2 beat diagonal rhythm, but there is NO aerial phase.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:33

Classification of collected trot, passage and piaffe based on temporal variables. (Clayton, HM; Equine Vet. J. Suppl. May, (23):54-7.

Bron:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

Wachten we echt op een wetenschappelijk onderzoek. Er zijn tal van publicaties die linksaf of rechtsaf gaan met conclusies. Wat in de praktijk gebeurt, is dat de verhalen en publicaties die in je voordeel werken of kunnen werken, als referentie gebruikt worden. De andere verhalen vergeet je te vermelden. Dit wordt door zowel voor- als tegenstanders van een bepaald onderwerp gedaan.

Wetenschappelijk onderzoek is een mooie kreet om aan te tonen dat er onafhankelijk onderzoek plaats heeft gevonden. Als je de onderzoeken wetenschappelijk toetst, dan wordt er in veel gevallen niet aan wetenschappelijke eisen of randvoorwaarden voldaan. Dat geldt zowel voor voor- als tegenstanders. Kortom de ene club gebruikt het materiaal van A en de andere club gebruikt het materiaal van B om zijn gelijk te halen.

Publicaties en meningen voor of tegen een bepaald trainings regime is geen probleem. Je moet er ook niet tegen vechten of in verweer gaan. In tegendeel, als je die verhalen goed leest, kun je daar veel van leren, maar ook inschatten of het verhaal deugt, of er zaken ontbreken. M.a.w. je kan zelf altijd kritisch zijn en jezelf wat kennis betreft daardoor ontwikkelen.

Vanaf de meeste populaire websites die bekeken worden, is het merendeel van wat op de websites vermeld wordt een kwestie van graaien naar informatie op andere sites of uit boeken, tijdschriften, wat plaatjes verzamelen, dat organiseren en dan gestructureerd weergeven. Als je conclusie over iets vooraf al vast staat, is dat heel eenvoudig.....

Met de prestaties die worden neergezet, tonen de ruiters nu en in de toekomst aan of ze goed bezig zijn.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:02

Daar sluit ik me volledig bij aan, Goofy

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:07

Huertecilla schreef:
'1 zwaluw in een kooi maakt LDR'

Of je het er nu mee eens bent of niet. Ik zou best les van die zwaluw les willen hebben.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:27

Karl66 schreef:
Q, leuk dat je met kwalificaties loopt te strooien maar wie zijn het, of durven deze mensen niet onder hun eigen naam voor hun opmerkingen uit te komen?

Dat durven ze best en doen ze ook als ze de kans krijgen, maar ik vind het niet netjes om hun namen hier zomaar neer te zetten.

Karl66 schreef:
Ik begrijp prima wat klassieke rijkunst inhoudt, maar voordat je bij deze ruiters gaat staan juichen omdat ze op een wedstrijd hun paard voorstellen zoals jij dat graag ziet, zou ik als ik jou was eerst eens bij hun op stal gaan kijken hoe ze tot dat resultaat komen en dan zal je bij veel ruiters heel erg ongelukkig worden. Alleen dat zie je niet tijdens het losrijden.

De meeste klassieke ruiters rijden -om uiteenlopende redenen- geen wedstrijden (meer). Ik zie ze GRAAG in hun dagelijkse training!!

Karl66 schreef:
Volgens mij wil jij het niet snappen, LDR wordt al trainingstechniek gebruikt voor deze paarden vanwege hun bouw en karakter. Voordat ze deze mate van training hebben dat ze zo diep gereden kunnen worden zit ze er al jaren op. Zij kan ze dus ook prima zonder rijden, maar ziet LDR als een waardevolle aanvulling op de training.

Wie is "Zij"?
"Snap" deze theorie best, maar betwijfel (ten zeerste) of die inderdaad zo wordt toegepast.

Karl66 schreef:
Een paard voelt zich vooral veilig als er een ranghogere is die over hem waakt en die hem vertelt wanneer hij moet vluchten. Zodat hij zijn energie zo effectief mogelijk gebruikt en er niet elke keer als een gek vandoor gaat, terwijl hij eigenlijk zou moeten eten om op kracht te blijven.

Klopt, maar niet als die ranghogere hem vervolgens alle mogelijkheid tot rondkijken ontneemt. Dat is niet hoe je ranghogere wordt, in de paardenwereld...

Karl66 schreef:
QQQQ schreef:
Klopt, maar hij hoort dan ook vóór de loodlijn, daar waar ie van nature hangt, zonder dat er spieren of teugels aan trekken.

Bij LDR gaat het niet om trekken.

Dán houden de onderhalsspieren van het paard het hoofd dus daar en dat is nutteloos spiergebruik.

Zep schreef:
VW-NW is vragen om een paard dat uit elkaar op de kop loopt. Ik snap niet waarom dat op bokt zo verheiligd wordt.

Als ik mijn paard in een heel diep frame werk is die onderhals allesbehalve aangespannen

Dus jij trekt wel

Zep schreef:
De positie van het hoofd tov de eerste halswervel is bij een diep frame nagenoeg gelijk aan die bij een "klassiek" frame. Het hoofd word achter de loodlijn gebracht door het "afrollen" van de wervels die het het dichtst bij de schoft liggen. De spieren die voor die beweging verantwoordelijk zijn liggen dieper in de hals. De bewering dat je met LDR verkeerde bespiering in de hand werkt is dus niet waar.

Klopt, maar het hoofd hangt hier niet in evenwicht. Zet een skelet maar in die positie en je zal zien dat het hoofd verder af wil hangen. Misschien kan het niet zover afhangen, omdat het gewricht dat iet toestaat, in dat geval loopt het daar dus op vast, maar dat is niet in de "LDR houding", daar is altijd nog genoeg ruimte om de neus verder naar de grond te bewegen. Bij VWNW hangt het hoofd wel los en in evenwicht.
Zep schreef:
Er zijn wél metingen verricht naar verzuringswaarden etc bij paarden die diep getraind worden, en die scoren opvallend goed.

Wat betekend dat? Dat ze conditioneel goed getraint zijn? Of dat ze dankzij de LDR houding bepaald spiergebruik weten te ontlopen?

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:56

Over het snellere achterbeen gebruik en minder tijd op de grond doorbrengen van de achterbenen:

In mijn optiek bereikt LDR dit door meer gewicht op de voorhand te plaatsen, hierdoor kan het achterbeen sneller en meer van de grond komen. Dit is echter niet het doel van dressuur.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:57

QQQQ, je hebt het kennelijk nog niet begrepen

knightloekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:04

Tyrza schreef:

nee dat geloof ik ook niet....

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:10

Tyrza schreef:

Ik begrijp je uitleg hoor, ben het er alleen niet mee eens.

knightloekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:13

QQQQ schreef:
In mijn optiek bereikt LDR dit door meer gewicht op de voorhand te plaatsen, hierdoor kan het achterbeen sneller en meer van de grond komen. Dit is echter niet het doel van dressuur.

wat je hier boven zegt is juist niet het doel wat je met LDR bereikt.. wat wel klopt is het doel van de dressuur idd niet op de voorhand rijden..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:13

QQQQ schreef:

Hieruit kan ik concluderen dat je mijn uitleg toch niet goed hebt begrepen, QQQQ

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:18

QQQQ schreef:
Over het snellere achterbeen gebruik en minder tijd op de grond doorbrengen van de achterbenen:

De Duty cycle is het % tijd dat het paard in een volledige bewegingscyclus grond contact heeft. Hoe langer de benen contact met de grond maken hoe minder de mogelijkheid van de benen om te strekken, op te tillen (verheffen) en een bewegingsafwikkeling te corrigeren. Als je de helft van de bewegingscyclus of meer van de tijd op de grond doorbrengt, kan het paard alleen maar stappen. Als de contact tijd met de grond te groot wordt, kan er ook geen schwung ontwikkeld worden, Voor de snellere gangen zoals draf en galop is dat een noodzakelijkheid. Het werkt in het voordeel van het paard als het paard in draf en galop meer tijd met de benen vanaf de grond kan bij het voortbewegen.

Wel eens afgevraagd op welk moment ELK paard een overgang maakt en waarom ? Of wat bij ELK paard in stap, draf en galop in de bewegingsafwikkeling hetzelfde is ?

Bij een paard dat zuiver draaft is de contact tijd van de achterbenen korter dan de contact tijd van de voorbenen. De reactie kracht die vanaf de grond inwerkt via de achterbenen op de massa van het paard is kleiner als die bij de voorbenen.

Dus een paard wat correct verzameld is, wordt lichter in de voorhand. De elevatie wordt geiniteerd in de achterhand en kost het paard veel kracht. De energie vanuit de achterhand plant zich voort naar voren.
Daar is enige tijd voor nodig. Er is dus een tijdsverschil tussen de momentele waarde van de energie in de achterhand voordat deze bv de schoft bereikt. Door de reactiekracht in de voorbenen te synchroniseren met de voorwaartse beweging van het paard, kan het paard meer eleveren en de karakteristieke halsvorm bij verzamelen ontwikkelen. De halswervels nemen dan een sigmoide-curve aan. Ook dat is niet toevallig.

De kunst is om dit op een goede manier tot ontwikkeling te brengen. Een goede ruiter zegt dan dat het paard dit vanzelf doet. Het is de ruiter (africhter) die het paard dit zal moeten aanleren, onafhankelijk van de trainingsvorm die wordt toegepast.

... moet even weg, er staat iemand aan de voordeur......

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:50

Wat kan jij dat prachtig wetenschappelijk omschrijven, Goofy

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:33

Goofy44,
zoals jij het omschrijft lijkt het op wat mijn instructrice steeds voorhoud... Dat ik een paard zijn voorbenen maar zulke grote passen mag laten maken als de achterbenen "aangeven/kunnen". Dus als mijn paard/pony achter nog niet sterk en snel genoeg is, dan mag ik hem voor niet te hard weg laten lopen en moet ik proberen van voor kleiner te laten stappen en van achteren de achterhand activeren en proberen sneller te trainen. Klopt dat?

Dat kleiner stappen moet ik doen in een lage hals lijn, vallende vanuit de schoft. zo laag dat de onderhalsspieren losgelaten worden en je de bovenhalsspieren er uit ziet komen. Ik moet het paard leren wachten en met zit/gewichtshulpen terugrijden, en mag daarvoor niet teveel aan de teugels zitten. Als het paard in balans is en ontspant, laat het vanzelf de hals vallen en ontstaat er aanleuning.

Als de passen van voorhand te groot zijn, valt het paard volgens haar theorie op de voorhand omdat de achterhand in verhouding achterblijft en niet genoeg onder kan treden.

Vanuit deze kleine passen wordt er getraind op het sneller en sterker maken van de achterhand door verschillende oefeningen te rijden als schouder voor, achterhand de hoeken in drukken, gecontroleerd wegdrukken vanuit een volte, volte openen en sluiten , overgangen en tempowisselingen en meer afhankelijk van hoe ver je bent in de training. Resultaat is dat het paard vanuit die balans steeds ruimere en grotere bewegingen aan kan en meer aan elkaar, bij elkaar en gedragen gaat lopen. Je krijgt een fijne verbinding over het hele paardenlijf en die voelt als een elastische boog.
Als je op deze manier rond rijd, dan gaat het vanuit de hele lengte. Het paard wordt als het ware gelijkmatig van achteruit opgespannen. Werk je alleen of teveel vanuit je hand, te sterk terugwerken, dan knikt het paard van voren door naar een valse knik, kan te kort in de hals worden of gaat juist de onderhals erop zetten en wordt tegen de hand.
De kunst is de balans zoeken tussen aanspannen, de mate van achterhand activeren en dan mate van opvangen of juist meer door laten stromen van die opgewekte energie.

Als een paard geen looplust heeft, is er geen of niet genoeg energie, en kun je dus geen energie opvangen en zal er geen boog of gedragenheid ontstaan. Je kunt alleen die energie opvangen die opgewekt is. Hardlopen, vluchten, is geen energie die door jou opgewekt is, als een paard gespannen is, zal het de verkeerde spieren aanspannen waardoor het moeilijker wordt het juiste spiergebruik en manier van lopen te bereiken.

Als goed LDR rijden zo bestaan uit spanning, dan zouden die paarden lang zo lossig niet kunnen bewegen. Je kunt een paard in mijn ogen alleen makkelijk. licht en soepel van links naar rechts in laten buigen, omstellen, laten vertrekken, maar vooral laten terugkomen als het zijn spieren ontspannen aangespant. Als een paard zich strak houd, wordt het veel te sterk. Dan krijg je een trekwedstrijd en dat rijd voor de meesten onder ons niet fijn.

Als ik met kracht bij iemand moet rijden en ik kom met spierpijn van mijn paard af, dan ben ik voor mijn gevoel niet goed bezig.
Deze manier van rijden met (tijdelijk gebruik van) kracht kom ik heel vaak tegen bij gewone basis-instructeurs. Ik heb geen ervaring met LDR instructeurs.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:53

Goofy44 schreef:
Dus een paard wat correct verzameld is, wordt lichter in de voorhand. De elevatie wordt geiniteerd in de achterhand en kost het paard veel kracht. De energie vanuit de achterhand plant zich voort naar voren.
Daar is enige tijd voor nodig. Er is dus een tijdsverschil tussen de momentele waarde van de energie in de achterhand voordat deze bv de schoft bereikt. Door de reactiekracht in de voorbenen te synchroniseren met de voorwaartse beweging van het paard, kan het paard meer eleveren en de karakteristieke halsvorm bij verzamelen ontwikkelen. De halswervels nemen dan een sigmoide-curve aan. Ook dat is niet toevallig.

Dus eigenlijk kan het voorbeen en voorhand eerder reageren op het achterbeen (omdat het synchroon gaat bewegen met de rest van het lichaam), waardoor het weer meer tijd in de lucht kan doorbrengen?
En als het achterbeen sneller is, is het dus ook langer in de lucht, en kan de kracht van het snelle afzetten ook weer sneller naar voren doorgegeven worden... Uiteraard moet dat niet ten koste gaan van ruimte en soepelheid etc. Of klopt die conclusie niet?
En wat heeft dat dan specifiek met LDR te maken?

BTW erg interessante informatie allemaal hier Leuk

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:19

De uitleg-poging was bedoeld als reactie op: "het snellere achterbeen" en waarom dat belangrijk is. Uitleg in ruitertermen is eenvoudiger, uitleggen hoe het vanuit het paard werkt, is wat moeilijker, zeker alleen met woorden....

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:30

Haha idd, lijkt me ook moeilijk ja, ikke kan het iig niet respect maar klopt het een beetje zoals Joyce en in het opgevat hebben?
En zijn er mss LDR mensen die uit kunnen leggen waarom dat snelle achterbeen door LDR gestimuleerd wordt?