Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tyrza schreef:Gut... daar gaan ze weer met die website...
Anzjuhlaa schreef:Je ziet daar duidelijk welke paarden losser zijn en meer kunnen swingen!
Ulissa schreef:Wat is hier mis mee. Ik rij niet in het LDR-systeem. Ik wil gewoon de voors en tegens weten, en waarom .
En ik hoop op een wetenschapppelijkonderzoek dan zijn we een keer van deze discussie af.
Tyrza schreef:Ulissa schreef:Wat is hier mis mee. Ik rij niet in het LDR-systeem. Ik wil gewoon de voors en tegens weten, en waarom .
En ik hoop op een wetenschapppelijkonderzoek dan zijn we een keer van deze discussie af.
1 zwaluw maakt nog geen zomer...
Huertecilla schreef:'1 zwaluw in een kooi maakt LDR'
Karl66 schreef:Q, leuk dat je met kwalificaties loopt te strooien maar wie zijn het, of durven deze mensen niet onder hun eigen naam voor hun opmerkingen uit te komen?
Karl66 schreef:Ik begrijp prima wat klassieke rijkunst inhoudt, maar voordat je bij deze ruiters gaat staan juichen omdat ze op een wedstrijd hun paard voorstellen zoals jij dat graag ziet, zou ik als ik jou was eerst eens bij hun op stal gaan kijken hoe ze tot dat resultaat komen en dan zal je bij veel ruiters heel erg ongelukkig worden. Alleen dat zie je niet tijdens het losrijden.

Karl66 schreef:Volgens mij wil jij het niet snappen, LDR wordt al trainingstechniek gebruikt voor deze paarden vanwege hun bouw en karakter. Voordat ze deze mate van training hebben dat ze zo diep gereden kunnen worden zit ze er al jaren op. Zij kan ze dus ook prima zonder rijden, maar ziet LDR als een waardevolle aanvulling op de training.
Karl66 schreef:Een paard voelt zich vooral veilig als er een ranghogere is die over hem waakt en die hem vertelt wanneer hij moet vluchten. Zodat hij zijn energie zo effectief mogelijk gebruikt en er niet elke keer als een gek vandoor gaat, terwijl hij eigenlijk zou moeten eten om op kracht te blijven.
Karl66 schreef:QQQQ schreef:Klopt, maar hij hoort dan ook vóór de loodlijn, daar waar ie van nature hangt, zonder dat er spieren of teugels aan trekken.
Bij LDR gaat het niet om trekken.
Zep schreef:VW-NW is vragen om een paard dat uit elkaar op de kop loopt. Ik snap niet waarom dat op bokt zo verheiligd wordt.
Als ik mijn paard in een heel diep frame werk is die onderhals allesbehalve aangespannen

Zep schreef:De positie van het hoofd tov de eerste halswervel is bij een diep frame nagenoeg gelijk aan die bij een "klassiek" frame. Het hoofd word achter de loodlijn gebracht door het "afrollen" van de wervels die het het dichtst bij de schoft liggen. De spieren die voor die beweging verantwoordelijk zijn liggen dieper in de hals. De bewering dat je met LDR verkeerde bespiering in de hand werkt is dus niet waar.
Zep schreef:Er zijn wél metingen verricht naar verzuringswaarden etc bij paarden die diep getraind worden, en die scoren opvallend goed.
Tyrza schreef:QQQQ, je hebt het kennelijk nog niet begrepen
Tyrza schreef:QQQQ, je hebt het kennelijk nog niet begrepen
QQQQ schreef:In mijn optiek bereikt LDR dit door meer gewicht op de voorhand te plaatsen, hierdoor kan het achterbeen sneller en meer van de grond komen. Dit is echter niet het doel van dressuur.
QQQQ schreef:In mijn optiek bereikt LDR dit door meer gewicht op de voorhand te plaatsen, hierdoor kan het achterbeen sneller en meer van de grond komen. Dit is echter niet het doel van dressuur.
QQQQ schreef:Over het snellere achterbeen gebruik en minder tijd op de grond doorbrengen van de achterbenen:
Goofy44 schreef:Dus een paard wat correct verzameld is, wordt lichter in de voorhand. De elevatie wordt geiniteerd in de achterhand en kost het paard veel kracht. De energie vanuit de achterhand plant zich voort naar voren.
Daar is enige tijd voor nodig. Er is dus een tijdsverschil tussen de momentele waarde van de energie in de achterhand voordat deze bv de schoft bereikt. Door de reactiekracht in de voorbenen te synchroniseren met de voorwaartse beweging van het paard, kan het paard meer eleveren en de karakteristieke halsvorm bij verzamelen ontwikkelen. De halswervels nemen dan een sigmoide-curve aan. Ook dat is niet toevallig.
Leuk
respect
maar klopt het een beetje zoals Joyce en in het opgevat hebben?