goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:46

Jullie natuurlijk ook nog een geweldig 2006!!!

Ik weet niet hoe en wat het zit met Vladimir en die kopers. Ik hoop dat ze snel terugkomen van vakantie, want ik snap er helemaal niks meer van.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:49

Iedereen de beste wensen voor 2006!! Ik had een weekje vakantie, lekker veel met Volum bezig geweest, dus geen tijd voor bokt Maar jullie hebben het ook rustig gehouden, 2 pagina’s erbij, dus dat was nog wel bij te lezen

Jaja, de V-tjes zijn nu eigenlijk 4… Maar ik hou maar zijn officiële geboortedatum aan, dus hij heeft nog 4 maanden te gaan!

Van de week ging mijn privéles heerlijk! Hij begint nog steeds te schudden als je iets te veel aan z’n mond zit. Maar het helpt goed door de teugels netjes op maat te houden met licht contact en dan hem dan lekker voorwaarts op het been te rijden. Hij reageerde heel goed op het been en mijn zit qua tempo én voor het sturen, dus zo hoefde ik weinig met de hand te doen, want weer ontspannend werkte en hij zelf ontspannen de aanleuning op zocht.

Overgangen van draf naar stap en van galop naar draf gaan inmiddels heel kalm en ontspannen. Overgangen naar een hoger tempo willen soms nog wat rennerig gedrag uitlokken, maar ook dat gaat de goede kant op.

De sneeuw vond Volum prachtig, ik heb een paar mooie foto’s van hem gemaakt, ik hoop dat ik die morgen kan laten zien… van het vuurwerk had hij helemaal niks, de manege ligt net buiten de stad, maar de knallen waren goed te horen, maar ondanks de herrie hebben we op oudjaarsdag lekker 2 uur buiten gaan wandelen.

Gister was de sneeuw ver genoeg ontdooid om een mooie ‘nieuwjaars-buitenrit’ te maken. Was weer een fijne rit met een lekker kalm galopje. In tegenstelling tot onze buitenrit op 2e kerstdag, toen gaf Volum nog een paar knoerten van bokken op het ruiterpad

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:49

Ooo, daar heb ik ook zin in, een weekje met Velvet bezig houden. Velvet mag nu nog even rusten en groeien en kind zijn.

Fijn dat het zo goed gaat met Volum, ik ben benieuwd naar de sneeuwfoto's.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:18

Ik ook m'n zus heeft de foto's gemaakt, en ik heb ze alleen ff gauw op een klein schermpje gezien, ze zou ze op de mail zetten, maar dat was ze natuurlijk vergeten... dus vanavond vergeet ze het hopelijk niet!

Heerlijk ook een weekje tutten met je paard! Hij is heerlijk veel los geweest, fijn met hem gespeeld en gewandeld in het park. Vooral met die sneeuwval en de ijzel kwam het ook best uit dat ik niet hoefde te werken, nu kon ik heerlijk overdag gaan.

Volum moet dus weer afkikken, want die ziet me helaas nu pas na 5-en verschijnen... zal wel weer wennen zijn in het donker!

Goed voornemen voor dit jaar: vaker een dag of middagje vrij nemen!!

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:32

Vienna met haar nieuwe halster. Jullie moeten alleen even op zijn kant kijken, want MijnAlbum draait hem steeds terug.

Afbeelding

Afbeelding

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:01

Wat een knap dier!
Ben altijd al gek op schimmels, maar Vienna heeft ook nog een koppie om te zoenen.

Viento krijgt denk ik in het voorjaar een maandje vakantie. Als hij weer lekker de wei opkan.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:27

Ik zat er inderdaad ook aan te denken om Volum een maandje vrij te geven als hij weer op de wei kan. Zal dan wel van de zomer worden... als ze net op de wei staan is het gras zo eiwitrijk dat beweging juist goed voor ze is. Wel lekker voor hem... misschien dat ik het kan combineren met een eigen vakantie. Dan hoef ik alleen maar iemand te vinden die hem dan iedere dag even controleert.

@Twinklebel: Dat halster staat Vienna goed!!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:50

Ik probeer het te combineren met mijn verhuizing/samenwonen. Maar weet nog niet precies wanneer dat zal zijn.
Hoop dat een heerlijk opgewekt paardje uit te wei te halen (dat nog steeds braaf is)

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:54

Ik heb ook een zwak voor schimmel, leuk koppie zit er op!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:55

hmm in Volum geval is het dan vooral een paard met niet een al te dikke buik... van de zomer had hij een flinke grasbuik!!

Ik moet nog ff kijken. Ik denk dat ik hoe dan ook een zomerstop ga houden qua privélessen (en in het algemeen het in de bak rijden...) Maar waarschijnlijk doe ik hem nog wel een plezier door hem mee te nemen voor een wandeling of buitenrit.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:01

Hahaha, denk dat ik het niet aandurf om Vientje alleen maar mee te nemen naar buiten. Bang dat ie dan minder braaf zal worden.

Moet trouwens ook zeggen dat ie 1 keer flink geschrokken is van een auto, en nu is ie redelijk bang van auto's geloof ik.
Binnenkort maar eens tijd aan besteden.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:03

Vient bang voor een auto?
Reed de auto te snel? Ik wil wel met mijn auto langsrijden, doe ik heel rustig, oke?

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:08

Die auto vloog voorbij, en ik bijna de sloot in, voorover...
Inderdaad wil binnenkort iemand vragen die ff met een auto op en neer rijdt.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:08

Altijd lastig als auto's te hard langsrijden. Volansky kan er al best goed tegen,maar ik moet altijd een stukje langs de weg om naar de bak te gaan dat scheelt.

Marliesje,.veel oefenen met auto's en doe voorzichtig

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:13

als ik een auto zie aankomen, en ik denk dat ie te hard rijdt (om te passeren), dan gebaar ik vriendelijk dat ie vaart moet minderen. En dat doen ze ook nog, dan zwaai ik nog even vriendelijk, om ze te bedanken.
Of ik ga een beetje midden op de weg lopen, en doe me heel stuntelig voor (dat zijn we ook nog).

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:16

Dat doen wij ook vaak, maar sommigen snappen de hint dus niet.
Ze moeten wel geschrokken zijn toen ik dus bijna de sloot indook, tenminste dan hoop ik dan. Laat ze zich maar flink schuldig voelen ook.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:33

ik hoop het ook dat ze geschrokken zijn, sommige automobilisten weten niet wat ze kunnen veroorzaken

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:34

Maar hij is gelukkig niet al te flauw, denk dat ie het na een paar 'goede' ervaringen zo vergeten is.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:56

Lekker op eigen benen leren lopen, vooral binnehoefslag en lekker rechtoe rechtaan op buitenrit. Ga ook niet teveel aan de voorkant zitten plukken, gewoon linksaf en rechtsaf leren. Vraag ook raad aan je instructrice

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:32

ik vind dat je met een 3jarige niet te veel moet doen.. lekker laten groeien!! 2-3 keer in de week onder het zadel is meer dan genoeg en niet te veel poespas.. dat komt wel als hij een jaar of 5 is.. geduld is een schone zaak, maar wel belangrijk als je nog lang van je paardje wil genieten.. succes

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:42

Ik heb Volum afgelopen zomer alleen maar mee naar buiten genomen. Ik heb hem in de wei zadelmak gemaakt, en hup naar buiten. Pas eind september heeft hij zijn eerste kennismaking met de bak gemaakt.

Het is inderdaad een goed idee om binnenkort de tijd te nemen om haar weer auto-proof te maken, maar je moet er ook niet al te veel aandacht aan besteden. Ze moet het als doodnormaal beschouwen als er een auto passeert, als jij er te veel de aandacht op vestigt zal ze zich juist zorgen maken.

Nou ja, ik heb makkelijk praten, Volum is tot nu toe nog perfect verkeersmak gebleken. Nog weinig shockerende momenten meegemaakt, terwijl we wel al van alles hebben gezien.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:50

Viento was redelijk verkeersmak aan het worden, maar ben weer terug bij af...
Maar dat komt wel weer goed denk ik.
Ben zelf alleen niet zo'n buitenrij tiep, zeker niet in de winter, dus moet mezelf verplichten er aandacht aan te besteden.

cheyentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:52

daar heb ik ook wel eens last van maar voor de paarden is het ook wel lekker.. zomers kan ik tenminste naar het bos met de trailer doe je swinters niet zo snel

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:03

Wow jullie hebben veel bijgekletst vandaag.

Wat een lekker bekkie heeft Vienna. Mooi kleurtje zit er nog op!
IK WIL OOK MET VLA NAAR BUITEN! Grumble.. Maargoed, heb niet zoveel te willen..

Ben de laatste 2 dagen mee geweest met een vriendin die ook bezig is met haar V-tje. Die is ook zo leuk, minder ver dan Vla dus leuk om te zien. Nog zo'n lekker babyhoofdje heeft die ook.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:11

Ik was van plan Vienna komend weekend voor het eerst onder het zadel mee naar buiten te nemen, samen met een oud braaf paard, maar ik moet er nog even over nadenken, want ze is wel erg fris de laatste week.
Ik heb net les gehad, en moet haar van mijn instructrice wat meer achter haar vodden gaan zitten, want ze had behoorlijk praatjes. En dat terwijl ze net een half uur los was geweest met een driejarige pony, waarmee ze aardig heeft lopen rennen. Ik geloof dat ze toch een beetje conditie aan het krijgen is.
Ik moest wel weer wat nieuwe dingen doen in mijn les. Lange zijde een paar keer naar voren rijden en overgangen draf-stap-draf op de diagonaal. Valt nog niet mee om tijdens zo'n overgang niet te gaan slingeren.